***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Kommentoin vielä sen verran tosta kopasta, että myös meillä se toimi usein jos oltiin reissussa tai vauva oli yökylässä niin sänkynä. Ei tarvinnut vielä silloin laittaa pikkuista kauhean isoon matkikseen, eikä näin ollen tarvinnut sitä matkista raahata mukana. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katyana:
Kommentoin vielä sen verran tosta kopasta, että myös meillä se toimi usein jos oltiin reissussa tai vauva oli yökylässä niin sänkynä. Ei tarvinnut vielä silloin laittaa pikkuista kauhean isoon matkikseen, eikä näin ollen tarvinnut sitä matkista raahata mukana. :)
Te joilla on jo lapsia, niin minkä ikäisinä teidän lapset on olleet ekaa kertaa yökylässä esim. isovanhemmilla?
Meidän poika oli n. 4kk, kun ensimmäisen kerran oli yötä mun vanhemmilla.
 
Katyana Meillä tais poika olla ekan kerran mummulassa yötä joskus puolenvuoden iässä. Jos oikein muistan. Mutta harvoin poitsu oli mummulassa yötä, kun oli siellä hoidossa päivät 6kk iästä lähtien, mä lähdin takaisin jatkamaan opiskeluja. Mutta jouduin sitten lopettamaan taas ne opinnot kesken ku mun äiti sairastu syöpään ja en halunnu viiä vielä pph:lle tuota poitsua. Nyt sitten alotin vuosi sitten nämä opinnotu uudelleen ja vihdoin ja viimein valmistun tammikuussa. Mikäli kaikki menee hyvin, koska viimeinen harjottelu alkaa nyt marraskuussa.

Mitähän vielä....vaatteista niin meillä oli muutamat 50 cm vaatteet pojalla ja ne meni kyllä mun mielestä aika pitkään pojalla, mut hää oliki pienikokoinen syntyessään. Meillä meni tosi pitkään ennenko saatiin ottaa edes äitiyspakkauksen vaatteita käyttöön. Ja taidettiin käyttää niitä myös tosi pitkään. Mutta meillä poika meneekin -2 käyrillä, on kasvanu omaa käyrää tasaisesti koko ajan.

Mua jännittää ihan sikana tuo torstain ultra. Nyt jo nään kauheita kauhu-unia siitä, että se lääkäri sanoo, ettei täällä enää elämää ole....
Yritän sitten koko ajan tsempata itteeni. Ahistaa sekin et mä en saa dopplerilla kuuluun ääniä ko sekunnin ajaksi kun kuulee et se piipero sieltä karkaa alta pois. Nyt mä päätin et JOS kaikki on kunnossa tuolla np:ssä, ni mä heivaan oikeesti ton dopplerin huiskuikkaan, siitä ei ole mulle ko stressiä stressin päälle!
Tai sit tää johtuu siitä, et mä olen koko alkuraskauden ollu suht turvallisin mielin tän kanssa ja olen ollut koko ajan sitä mieltä että tää onnistuu ja nyt huomenna ku poksuu viikot, niin sitä jotenkin ajatteleekin et ei helvatta, pääsinkö mä oikeesti jo tänne asti??

Tuleeko muuten kellään asuntomuutoksia tän perheenlisäyksen suhteen?

Meillä ei, kun on omakotitalo. Sen verran muutetaan että poika muuttaa tohon isompaan makkariin ja vauva siihen missä poitsu on nyt.

buam 11+6 (huomenna se sit koittaa viimeinkin!)
 
Heippa kaikille:)


Vaunuista
, On tullu jo selailtua netistä käytettyjä vaunuja, mutta en minä tässä vaiheessa vielä aijo mitään ostaan ja pitäis varmaan käydä kaupoissakin vähän testaileen ku ei niistä kokemustakaan vielä ole.

Äitiyspakkauksesta, se otetaan ku mitään ei ole ku esikoinen tulossa :)

Mistähän muusta oli keskustelua... niin

Vaipoista En tiiä mitä sitä alkaa käyttää pitäis varmaan lukea niistä kestoista enemmän ku en niistäkään oikein tiedä mitään, oisin kyllä itseeni tyytyväinen jos kestoja käyttäisin mut saa nähä ;)

Niin tänään olisi illalla kuudelta oulussa niskapoimu-ultra, toivottavasti siellä ollaan vielä matkassa, että voi jatkaa suunnitteluja :)

12+1 ehkä noin
 
Piipa75 onko se tämä lista? Itse aikoinaan törmäsin tähän ja mun mielestä se oli hyvä, tottakai itse sitä soveltaen =)

Kaikki tavarat ei varmaankaan oo tarpeellisia kaikille mut tuosta listasta voi ottaa vähän mallia mitä ite kukakin voi hankkia... :)

Vauvaa varten...

*Vaatteita
Kietasupaitoja/bodyja, bodyja, puolipotkareita, potkupukuja, vetoketjullisia haalareita...
*Haalari
*Myssyjä,hattuja
*Lapasia
*Töppösiä jalkoihin

*Pussilakanoita
*Aluslakanoita
*Muovifrotee-alustoja sängyn suojaksi
*Reunapehmusteen pinnasänkyyn
*Peittoja, kankaita
*Harsoja
*Kylpypyyhkeitä, pyllypyyhkeitä

*Pinnasänky
*Patja pinnasänkyyn
*Petauspatja (jos haluaa käyttää )
*Vanna
*Jalat ammeeseen (säästää selkää )
*Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön)
*Vaunut
*Turvakaukalo
*Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
*Itkuhälytin (ei välttämätön)
*Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa)

*Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
*"Nenäimuri" rään imemistä varten
(ehdottomasti apteekin imuri eikä nenäfriidaa)
*Kynsisakset (tulee äitiyspakkauksessa)
*Kylpylämpömittari (tulee äitiyspakkauksessa)
*Pehmeä hiusharja (tulee äitiyspakkauksessa)
*Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen)
*Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
(kiehuva vesi ajaa saman asian)
*Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)
Tavallinen muki käy vallan mainiosti
*Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
*Tuttipulloja pari (varalta)
*Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
*Tutteja (jos käyttää )
*Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
(mutta vain pari, jottei jää käyttämättä

*Kylpyöljy
*Vanupuikkoja, -lappuja
*Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
*Vaippoja
*Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
*Perusvoidetta
*Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
*Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan.
Pärjää Bepanthinella tai peruvoiteella
*D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeen
*Rela-maitohappobakteeritipat
*Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii)

Sekä myös ittelle:

*Jättirättejä!!!
*Imetysliivit (normaalit liivit voi riittää, jos on irroitettava olkain)
*Liivinsuojia (kerta tai kestokäyttösiä )
*Imetystyyny (tai iso tyyny)
*Maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
*Rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
*Rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
*Lampaanvillavoidetta/ bepanthenia (nänneihin)
*Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
*Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, helpottaa ulostamista yms)
*Liukuvoide (tulee äitiyspakkauksessa)
*Särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
*Kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
*Pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle
(TÄMÄ ON TODELLA TÄRKEÄÄ. OSTA MYÖS KERTAKÄYTTÖASTIOITA)

Synnärille mukaan:

Ittelle:
*Neuvolakortti!!!
*Hammasharja+tahna
*Hiusharja+kampa
*Pesuaineet
*Kosteusvoidetta
*Deodorantti
*Kännykän laturi
*Kamera+laturi ja riittävän iso muistikortti :D

*Kirja, ristikoita, käsitöitä tms. ajanvietettä (kaiken varalta jos tarvetta)
*Urheilujuomia tms.?
*Jotain syötävää...Hedelmiä yms.

*Liivinsuojia
*Imetysliivit
*Kotiinlähtöä varten vaatteet...

Ja vauvalle kotiin lähtöpäivää varten:

*Body
*Puolipotkarit
*Haalari
*Myssy,töppöset ja lapaset
*Peitto tai viltti matkalle (varalta)

*Turvakaukalo

Hetken päästä on lähtö neuvolaan. Nukuin viime yönä tosi huonosti, näin mm. unta että heräsin vasta klo 7.45 ja myöhästyin neuvolasta. No, loppuyö menikin sitten kelloa katsellessa |O

Poppeliini 12+5
 
Yeb
Meillä esikoinen on nyt juuri ekaa kertaa yökylässä :D Ikää 2v3kk. Vietiin mummulaan 150km päähän että saan tän punktion jäljiltä oikeesti vaan maata ja toipua ettei tule mitään komplikaatioita. Isillä jä äitillä on varmasti kovempi ikävä ku muksulla :saint: Mies sanoo että lähdetään huomenna aamulla hakemaan mutta mä oisin jo ihan valmis menemään tänään illalla, kolme yötä tuntuu tosi pitkältä ajalta! Mun äiti on kerran tätä aikasemmin hoitanut tytön iltapuuhat ja nukkumaanmenon ku mä kävin vanhaa kaveria tapaamassa ja kerran on anoppi ollut meillä yötä ku käytiin leffassa, mutta siis molemmilla kerroilla on molemmat tai jompikumpi vanhemmista ollut paikalla kun tyttö herää. Mut joo saapa nähä saako sitä enää mummulasta kotiin ollenkaan ;)

Meille ei tuu asumiseen muutoksia, tai ei ainakaan kämpänvaihtoa. Asutaan nyt kerrostalokolmiossa jossa toisessa makkarissa on vaan tietokone nyt. Nukutaan kaikki samassa huoneessa. Sitten ennen vauvaa täytyy vähän vaihdella järjestystä niin että esikoinen saa nukkumisrauhan. Vieressä tulee uusikin tulokas todennäköisimmin nukkumaan jos se vaan tuntuu kaikista hyvältä :) Esikoinen siirtyi omaan sänkyyn 1v9kk iässä kun saatiin lastensänky.

Tänään pitäs varmaan vähän tsempata ja soittaa sinne neuvolaan sitä toista aikaa :ashamed: Meillä on se lääkärineuvola korvattu nt-ultran yhteydessä tehtävällä "sisätutkimuksella" (kesto noin 1sek..) joten luulen ettei mulla oo mitään käyntiä välistä jäänyt. Mietityttää vaan koska on taas verikokeita vai täytyykö mun edes käydä niitä vasta-aineita kontrolloimassa kun sain eilen kuitenkin sen anti-D:n.

Hyvin sitä ihminen unohtaa minkä kokosia vaatteita käyttää vastasyntynyt :eek: Meidän tyttö oli tosi iso syntyessään, 4280g ja 54cm enkä yhtään muista minkä kokoisia vaatteita oli.. 50senttisiä en ainakaan ostanut, en muistaakseni kyllä ostanut paljon vaatteita noin yleensäkään ennen synnytystä. Ja meillä oli niin tukahduttavan kuuma kämppä sillon kesällä että useimmiten vauveli oli kyllä ilman vaatteita kokonaan :)

Yeb 15+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katyana:
KiiajaVille Ootteko olleet tyytyväisiä tohon Logicoon?
En keksi mitään muuta "huonoa" kuin sen aurinkolipan, välillä oli vähän tiellä muuten lippakin oli hyvä. En voi muutakuin suositella.
Isovanhemmatkin oppivat helposti sitä käyttämään ja asentamaan autoonsa ilman että jokakerta pitää sanoa kuinka se tehdään ;)
Isokokoinen se kyllä on, eli jos meinaa viedä vauan siinä kauppaan täytyy olla supermarket kokoa olevat ostoskärryt että kaukalo sinne sopii. Pidin sitä kuitenkin hiukan liian kiikkeränä että olisi laittanut kaukalon kärryjen "päälle" siihen istuimen kohdalle.

Empuuu Hienoa että sait hyviä uutisia!

Yökyläilyistä On tainnut mennä yli 6kk ennenkuin ovat jääneet mummilaan yökylään, ihan imetyksen vuoksi.
Nyt kyllä jäävät kaikki jo yökyläilemään mummilaan, jopa muutamaksikin yöksi.
Mun vanhemmat on niin ihania että tykkäävät kun lapset ovat heillä.
Nyt vielä saivat 2 kissaa joten lapset vielä innokkaammin on sinne jäämässä.

Tänään operaatiossa keittiön raivaus, kuvien tilaaminen ja pitäis varmaan vähän muualtakin siivoilla.. ei vaan millään jaksais alottaa..
 
Huomenet :wave:

Tiedossa taas väsyttävä viikko, ku 10 tuntia eka töissä ja kello on vaikka mitä ennen kuin pääsee edes nukkumaan.

4-D Minun ei siitä tartte ite maksaa, koska nt-ultrassa saatiin jo pari kuvaa mukaan. Jotain etua siitä, että kunta ostaa tämän palvelun toiselta. Varmaan rakenneultrassa näkee sit samanlaisia kuvia (toivottavasti). Jotenki sai todellisemman tuntusen kuvan/olon kun näki ruudussa iha oikein ihmsen alun käsineen ja jalkoineen :)

50cm vaatteista. Tosiaan minäki oli niin viksu, ett kysyin siskolta kannattaako niitä ottaa. On tästä jo aikaa. Sekin tosiaan sano ettei kannata, kun ne jää niin nopeasti pieniksi. Varmaan muutama ei haittaa, mutt en en kyllä sit ala hamstraamaan noita turhaan.

 
Mä kirjotin taas pitkät pätkät ja sitten netti poikkas... Mä inhoon tätä :headwall: :headwall:

Yökyläilystä Meillä poika oli jotain 2kk kun meni ekan kerran yökylään, muistaakseni miehen äidille. On ollut helppo jättää ja on tykännyt olla aina yökylässä. Nyt jo vähän jännittää kun ollaan menossa häihin ensi heinäkuun lopussa minne en todellakaan meinaa ottaa lapsia mukaan, niin häät ovat sen vertan kaukana että lapset ovat 2 yötä mun vanhemmilla sitten... Mä en oo ollut pojastakaan niin pitkään erossa...

Asumisesta asutaan pienessä omakotitalossa, johon mahdutaan vielä tämän lapsen kanssa, mutta jos tulee lisää niin sitten tarvitaan jo kyllä uusi kämppä... Nytkin joudutaan muuttamaan kaikki uusiin huoneisiin kun vauva on niin iso että siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan...

Oma napa Neuvolantäti soitti aamulla ja siirs käynnin torstaille jostain syystä... Ei se mitään ku oon saikulla, mutta jos olisin ollut töissä niin olisi ollut kyllä tosi vaikea siirtää...

Hilipatuinen
 
äitiyspakkaus otetaan, esikoinen kun on tulossa eikä vauvantarvikkeita ennestään meiltä löydy, niin ei tarvi edes miettiä =)

hyvä lista tuossa, minkä poppeliini lisäs!


päivä kerrallaan kohti np:tä... menis tää aika ny nopeaa =) viel 10 yötä :D

marjutti ja masuvauva 11+1
 
Kävin sunnuntaina kaverin luona joka oli juuri saanut tuon äitiyspakkauksen. Kivalle se vaikutti, ilmeisesti siis kuitenkin tuo 2009 vuoden pakkaus tulee minullekin.

Otan siis ehdottomasti pakkauksen kerta esikoista tässä tehdään. :)

Täällä odotellaan ensi viikon neuvolaa ja lasketaan viikkoja rakenneultraan. Siihen olisi vielä kuukausi. Kamalan pitkä aika!

- Hapsiainen ja herne 15+6
 
|O Voi että kun väsyttää! Esikoinen on sairastanut tässä muutaman päivän ja sehän tarkoitta yövalvomisia minulle. Viime yönäkin oksensi muutamaan otteeseen limaa kun räkää on vaikka kuinka, muttei tule pihalle nenän kautta. Nenätippoja pyytää omatoimisesti monta kertaa päivässä niin muuttuu räkä juoksevammaksi ja on hiukan helpompaa yrittää saada se pihalle. Täytyy vain hämmästellä miten sitkeitä lapset ovat! Olemattomien unien jälkeen ja kovasta kuumeesta huolimatta aamulla saa ensimmäisenä leveän hymyn ja energiaa riittää niin, ettei väsynyt äiti tahdo pysyä perässä. Hipsin itsekin päikkäreille tästä kohta, jotta jotenkin jaksan iltaan asti...

Asumisesta sen verran että uutta kotia rempataan hitaasti mutta varmasti. Kestää varmasti kesään ennen kun päästään muuttamaan, ellei jotain valtavaa ihmettä tapahdu. Ja kyllähän niitä joskus tapahtuu. ;) Tällä hetkellä asumme tiiviisti, esim. meidän makkari on alle 8m2 ja vessa niin pieni, että viimeisillään ei meinaa päästä pöntölle kun lavuaari on tiellä. Makkariin on tällä hetkellä tungettu parisänky, esikoisen jatkettava sänky ja yksi vaatekaappi (+ tietysti tavaraa sänkyjen alle ja kaapin päälle seinähyllyjä ja -koukkuja unohtamatta). Muuta paikkaa sängyille ei yksinkertaisesti ole, joten kun tulokas saapuu, siirretään vaatekaappi johonkin ja siten saadaan pinnis sullottua tuonne tilaihmeeseen. Älkää siis ihmetelkö kun alan jossain vaiheessa tuskailla ison mahan kanssa asuinympäristön ahtautta! :LOL:

Nyt nukkumaan!

Donu ja Pikkuinen 13+1
 
Toi Logico kuulostaa kyllä aika samanlaiselta kuin Autobaby, ja eikös se olekin vaan uudempi versio siitä, eli ei pitäis kauheita eroja olla? Muistan kanssa, että kaukalo just ja just mahtu kaupan kärryihin. En kanssa viitsinyt laittaa siihen istuimen paikalle. Nyt oon kyllä tosi paljon tuon Logicon kannalla! :)

Asumisesta Me ostettiin n. puol vuotta ennen esikoisen syntymää rivarinpätkä jossa 4h, joten ei tarvitse vaihtaa isompaan. Silloin rempattiin koko kämppä, paitsi nyt täytyy tehdä vielä vauvalle oma huone :)

Haaveena äitiys Mun puolesta olisit voinut täälläkin pysyä. Saattaahan vauva syntyä jo huhtikuun puolella :) Mutta kaikkee hyvää sullekin ja onnea odotukseen! :)


Huomenna ultra --> JEI! :D


 
Vielä pikasesti.

Asumisesta tosiaan ollu puhetta. Me ostettiin just omakotitalo, jossa on kolme makkaria ja iso olohuone. Kyllä tähän mökkiin kelpaa vielä toinenki muksu pyöräyttää, jos sellanen suodaan. Siis meillehä tulee vähintään kaks muksua, sano ukko mitä tahansa. En halua mitään ainokaista "lellipentua" (niin siis en tarkota, ett ainokainen olis aina lellitty) ja onhan sisaruksista seuraa toisilleen...varsinkin jos lyhyellä ajalla tulee.

Mutt nyt täytyy rientää postin kautta töihin. Enää kaks iltaa tämän jälkeen, kyllä tää tästä :)

JääKyynel ja Tuittu 15+0
 
Asumisesta Asutaan vuokralla kerrostalo kolmiossa, saunakin löytyy. Toinen makkari on tietokonehuoneena, mies sitoo siellä myös perhojaan jne. Ei siis ole tarvetta isommalle asunnolle, pienempikin kelpais ja varsinkin halvempi.

Taas valitusta! :D Miks mun pieni mahankumpare tuntuu vaan pienentyneen? Nyt ei ole tuntunut niin selkeätä palloa kuin tuossa aiemmin. Viime yönäkin tuntui pientä vihlontaa, joten luulis kohdun kasvavan. Turvotusta mulla on oikeastaan vaan työpäivisin selkeästi.

Tuntuu, että tulee taas pää kipeeksi töissä. Tässä ei vaan saa hyvää asentoa, kun istua nököttää koko päivän koneen ääressä. Täytyis pitää useempia taukoja.

Empuuu ja Anni rv13+2
 
Äitiyspakkauksesta, juu esikoinen tulossa joten otetaan. Miten miten oliko se nyt niin että siinä on pinnikseen sopiva patja vai?

Täällä on flunssa iskenyt, ei virtaa yhtään. Mites koska teille on annettu lupa buranaan vai onko? Mä sain vaan niin oudon kuuloisia ohjeita joten ajattelin kysästä onko joku muu saanut samaa. Olivat ristiriidassa paketin ohjeisiin niin.

Asumisesta, täällä on just vaihdettu ennen tietoa, joten tähän mahdutaan vaiks tiukkaa tekee, mut sit se on järjestely kysymys. Meillä siis 4h ja keittiö.

Unico 11+4
 
Unico Pakkauksen patja sopii pakkauslaatikkoon jota jotkut käyttävät ensisänkynä vauvalle ja on yleensä liian pieni mihinkään tavalliseen pinnikseen. Kannattaa myös huomioida että mistä ostatte pinniksen, esim. Ikean pinnis on pienempi kun normaali pinnis yleensä, eli patja kannattaa hommata ikeasta myös.
 
Olipas tullu tekstiä!

Unohdin ihan kokonaan eilen käydä poksumassa! :LOL:

Äippäpakkauksesta: Me otetaan rahana, esikoiselta kaikki tarvittava tallessa..

Liikunnasta: Harrastan ratsastusta (oma hevonen), jota aion jatkaa siihen saakka kun voin (= alkaa tuntumaan ikävältä ). Harjoitusravin olen jättänyt jo aika alussa pois pompotuksen takia (hevosellani on korkea ja pitkä askel, muutenkin hankala istuttava harjoitusravissa). Lisäksi liikun päivittäin koirien kanssa, lähinnä reipasta kävelyä.

Vaipoista : Esikon kanssa on osakestoiltu ja tähän pyritään toisenkin kanssa. Mahdollisimman paljon kestoilua, mahdollisimman vähän (kyläillessä, reissuilla, yöllä) kertsejä. :)

Neuvola-ajoista: Minä neuroottinen olen käynyt jo viiteen kertaan neuvolassa, kahdesti lääkärillä ja kolmesti terkan luona.. :LOL: Neljä kertaa olen päässyt masulaista kurkkimaan..

).) Täällä meneillään ilmeisesti seesteisempi kausi. Napsujakaan (liikkeitä) en ole tuntenut pariin päivään, joka nyt tuskin on kovin tavatonta tässä vaiheessa, mutta kyllä se laittaa tuon pelon tuolta takaraivosta jälleen liikkeelle.. :( Perjantaina meen sokerirasitukseen tkseen ja ajattelinkin soittaa terkalle, jos siinä odotelessa saisin käydä kurkkimassa masukkiakin.. :) :heart:


kellis ja aarre 15+1

 
Äitiyspakkauksesta, ei oteta nyt, esikoiselta (2007) tallessa melkein kaikki.

Asumisesta ostettiin just omakotitalo, joten ei tarvetta heti vaihtaa (ei siis olla vielä edes muutettu) :D Toivon myös, että paikkakunnan/kaupungin vaihto sais aikaan pientä tihentymistä noissa neuvola-ajoissa...
 
Taas on tullut sivukaupalla tekstiä! :)

Mitäs kaikkea sitä olikaan kyselty... Ainakin ikää, täytin 34 elokuussa, joten olen saman ikäinen vielä tämän kolmosen syntyessäkin.

Asunnosta, meillä tosiaan on asunnonvaihto edessä, olemme katselleet jo kaikenlaista, mutta nykyistä emme ole saaneet vielä edes myyntiin, joten jotain pitäisi tehdä piakkoin. Meillä siis tällä hetkellä kerrostalokolmio 70m2, ei mikään jättisuuri asunto kolmilapsiselle perheelle... Omakotitalo olisi haaveena... Ihan vauva-aikana me kyllä mahduttaisiin varmaan tähänkin kun vähän pientä järjestelyä tehtäisiin, mutta esikoisella alkaa sitten ensi syksynä jo eskari, ja olisi kiva jos hän voisi aloittaa sen samassa paikassa, kuin mistä sitten lähtee kouluun. Saa nähdä onnistummeko tässä suunnitelmassa.

Äitiyspakkauksesta, en aio ottaa tällä kertaa, esikoiselle otin, kakkoselle en. Ostan sitten itse mitä tykkään ja käytän tuon rahan turvakaukaloon. Meillä ei kauheasti ole vaatteita tulokkaalle jemmassa aiemmilta, myin niitä pois tilanpuutteen takia kirpparilla jo aikoja sitten. 50cm vaatteista, esikoisella ne olivat ehdottomasti tarpeen, ja menivät suht pitkäänkin päälleen. Syntyessään esikoistyttö oli 3270g/48cm rv 39+0. 56cm:n vaatteet suorastaan pyörivät päällään. Kakkonen taas ei 50cm vaatteita käyttänyt ollenkaan, oli syntyessään 3865g/54cm rv 40+0 ja 56cm jäi pieneksi melkein samantien. Eli on aika hankalaa sanoa ovatko ne tarpeellisia vai ei, muutama ehkä voi olla valmiina ja sitten pikapikaa lisää, jos tuntuu, että 56cm ovat liian suuria.

Ja juu tuo äitiyspakkauksen patja ei tosiaan ole riittävän suuri pinnasänkyyn. Käy vain siihen äitiyspakkauslaatikkoon. Meillä se patja ei ole koskaan ollut vauva-aikaan käytössä, vauvat ovat nukkuneet alusta saakka pinnasängyssä (tai vieressäni). Äitiyspakkauksen patja onkin päätynyt päällystettynä lasten peuhupatjaksi, siinä hommassa sille on ollut paljonkin käyttöä... =)

Neuvolakäynneistä olen tainnut jo mainitakin, että täällä päin ainakaan uudelleensynnyttäjille ei kauhean paljon näitä käyntejä ole, kävin ensimmäisen kerran rv 9+0, ja seuraava käynti on sitten joskus joulun aikoihin. En sitä ole edes varannut vielä. Tässä välissä siis oli jo np-ultra (johon yhdistettynä tuo lääkärikäynti) ja rakenneultrakin tulee ennen seuraavaa neuvolaa. Paljon on siis vähennetty neuvolakäyntejä, kakkosen aikaan (2006) oli paljon enemmän käyntejä. No, eipä tässä mitään, otan yhteyttä neuvolaan jos alkaa jokin kauheasti askarruttamaan, vielä ei ole tarvinnut.

4-D ultra, en usko että menemme pientä sinne katselemaan, aika tyyristä touhua kuitenkin. En ole aiemmistakaan käynyt. Toki, jos joku sen kustantaisi, menisin... Mutta tuolle summalle on kyllä tässä perheessä muutakin käyttöä, meillä siis vain mies töissä ja multa putoaa kohta pois kotihoidontukikin... Pari kuukautta kärvistelyä siis tiedossa, mutta työkkäriin en aio silti edes ilmottautua, töihin en menisi kuitenkaan, enkä millekään kurssille tässä välissä, lasten päivähoito kun ei sitten kuitenkaan olisi mikään helppo ja pikainen homma järjestää.

Omat voinnit; Pahoinvointia on edelleen, migreeniä myös, ja närästys piinaa varsinkin iltaisin. Rennie on hyvä ystävä ja piimä... Hampaidenpesu on joka kerran piinaa, ja oksennan lähes aina. On siinä sitten raikas suu harjauksen päätteeksi... :x Siitä pääsimmekin hammaslääkärikäynteihin Kävin viimeeksi kesäkuussa, joten en katso aiheelliseksi käydä nyt uudelleen. Sitten ensi kesänä taas, ellei mitään kummaa tapahdu. Käyn kuitenkin säännöllisesti joka vuosi muutenkin. Mä kuulun myös näihin hammaslääkäripelkoisiin, tai oikeastaan kuuluin, yksityisen, hyvän ja kiltin hampilääkärisetän löydettyäni pelko on kadonnut ja menen ihan mielelläni tarkastukseen. Kunnalliselle puolelle en uskaltaisi edelleenkään (kamalia kokemuksia...)

Eiköhän siinä ollut jotakuinkin kaikki tältäerää... :)

Bliss ja pikkuinen 13+0 (13+4)
 
Oman kokemuksen perusteella muuttelin vähän tuota Poppeliinin linkittämää listaa... Kukin tekee tavallaan ja tarpeen mukaan :).
Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Piipa75 onko se tämä lista? Itse aikoinaan törmäsin tähän ja mun mielestä se oli hyvä, tottakai itse sitä soveltaen =)

Kaikki tavarat ei varmaankaan oo tarpeellisia kaikille mut tuosta listasta voi ottaa vähän mallia mitä ite kukakin voi hankkia... :)

Vauvaa varten...

*Vaatteita
Kietasupaitoja/bodyja, bodyja, puolipotkareita, potkupukuja, muutama paksumpi vaatekerta/haalari, kokoja n. 50-56 vain muutamia, 60-62 cm enemmän (vauva kasvaa pian, ja jos syntyy täysiaikaisena niin pienet vaatteet jää yllättävän pian pieniksi). Vaatteita voi pienennellä käärimällä hihoja ja käyttämällä töppösiä.
*Haalari
-pehmeä villatakki ja housut tai villahaalari ja töppöset tai kevytvanuhaalari, jokin nuttu on kuitenkin alussa ihan kiva pukea vauvalle
*pari kypärämyssyä ja esim. vuorellinen villapipo, muutama nyörillä kiinnitettävä tai ruskovillan silkkimyssy alkuun sisätiloihin, jos haluaa käyttää
*Lapasia
*Töppösiä jalkoihin
Jos käyttää pinnasänkyä vauvalla:
*Pussilakanoita (n. 2-4 riittää)
*Aluslakanoita (n. 3-4)
*Muovifrotee-alustoja sängyn suojaksi
*Reunapehmusteen pinnasänkyyn
*pehmeä huopa
*Harsoja (mm. vaunun tuuliaukon suojaksi, auringon suojaksi, pepun kuivaamiseen)
*Kylpypyyhe

*Pinnasänky (jos käyttää)
*Patja pinnasänkyyn
*Petauspatja (jos haluaa käyttää )
*Vanna
*Jalat ammeeseen (säästää selkää )
*Hoitopöytä tai muu pehmeä, mielellään reunustettu alusta (ei välttämätön)
*Vaunut
*Turvakaukalo
*Sitteri, jos tarvitsee vain hetkittäin on turvakaukalo ihan hyvä
*Itkuhälytin (ei välttämätön, riippuu asuinolosuhteista, esim. ylä-alakerran välillä tai vauvan nukutuksessa voi olla hyväkin)
*Kantopussi-tai liina (sylissäkin voi kantaa, ei välttämätön)

*keittosuolatippoja (0,9%)
*"Nenäimuri" rään imemistä varten (ei kaikki vauvat ole tarvinneet, mutta kovassa nuhassa olevan vauvan kanssa helpottaa elämää)
*Kynsisakset (tulee äitiyspakkauksessa)
*Kylpylämpömittari (tulee äitiyspakkauksessa)
*Pehmeä hiusharja (tulee äitiyspakkauksessa)
*Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen)
Tavallinen muki käy vallan mainiosti hörppymukista
*Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
*Tuttipulloja 1 (varalta) tai jos joutuu käyttämään korviketta niin tietysti useampi
*Tuttipullon imuosa
*Tutteja pari, jos tarvitsee (kaikki vauvat ei tarvitse, eikä edes opi tutille )
*Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
(mutta vain pari, jottei jää käyttämättä)

*Kylpyöljy
*Vanupuikkoja navan puhdistukseen
*Puhdistusliinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä, ei välttämättömiä)
*Vaippoja
*Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
*Sinkkivoide (vaippaihottumaan tai pika-avuksi punaiseen pyllyyn)
*D-tipat
Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeen
*Rela-maitohappobakteeritipat
*Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii)

Sekä myös ittelle:

*imukykyisiä siteitä
*Imetysliivejä parit kolmet (normaalit liivit voi riittää, jos on irroitettava olkain)
*Liivinsuojia (kerta tai kestokäyttösiä )
*Imetystyyny (tai iso tyyny)
*Rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
* bepanthenia (nänneihin)ntakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
*Särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
*Kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
- hyvää syötävää ja juotavaa

Synnärille mukaan:

Ittelle:
*Neuvolakortti!!!
*Hammasharja+tahna
*Hiusharja/kampa
*Pesuaineet
*Kosteusvoidetta
*Deodorantti
*Kännykän laturi
*Kamera+laturi ja riittävän iso muistikortti :D

*Kevyttä lukemista, lehtiä, ristikoita, käsitöitä tms. ajanvietettä (kaiken varalta jos tarvetta)
*Urheilujuomia tms.?
*Jotain syötävää...Hedelmiä yms.
-vauvakirja tai päiväkirja, jos haluat kirjoitella tunnelmia talteen

*Liivinsuojia
*Imetysliivit
*Kotiinlähtöä varten vaatteet... Huom, vatsa voi olla vielä niin iso, että n. 6 kk:lla sopineet vaatteet ovat nyt sopivia, jotkut sopivat entisiin vaatteisiin, toiset meistä eivät...

Ja vauvalle kotiin lähtöpäivää varten:

*Body
*Puolipotkarit
*Haalari
*Myssy,töppöset ja lapaset
*Peitto tai viltti matkalle (varalta)
-tutti, jos vauva tarvitsee

*Turvakaukalo
 

Yhteistyössä