**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Nasumasusen perheellä oli onnea matkassa :) Hyvä, että olette kunnossa, kaikki kolme.

Mä olen suunnitellut, että vauva nukkuu ensimmäiset viikot rottinkisängyssä meidän huoneessa, kuten esikoinenkin. Ja siirtyy sitten pinnasänkyyn omaan huoneeseen, käytyävän toiselle puolelle. Tietysti tapauskohtaisesti katsotaan mutta tämä oli hyvä järjestely esikoisen kanssa.

Joku jo kertoili minkälaista ulkovaatetta on huhtivauvalle hankkinut, kertokaas lisää. Mäkin olin ajatellut ostaa sellaisen "nallepuvun" tms. missä olisi paksuhko puuvillavuori. Mahtaako olla liian kuuma tai kylmä ensimmäisiksi viikoiksi? Pitää kai odottaa maaliskuuhun ennen ostopäätöstä, että näkee minkälaisia ilmoja voisi olla luvassa.

jukra&poika rv 30+4
 
Ihan nopsaan tulen Katyanalle sanomaan noista liivinsuojista, että ovat siis sellaiset silikoni-lärpäkkeet, jotka ei siis ime mitään, vaan ne antaa sille nännille sellaisen tasaisen paineen, jolloin ei vuoda ollenkaan. Vaikuttaisi fiksulta menetelmältä, liimautuu ikäänkuin ihon pintaan, mutta ei tartu kun ottaa pois jne. Siinä sanottiin että yksi pari menee kuukausia. Eli kestot muttei perinteisessä mielessä ;)

Itekin haluisin vauvalle jonkun jalallisen kehdon tai korisängyn, mutta tuskin meille sellaista tulee, kun ovat hinnakkaita eikä mies aina innostu näistä mun mielihaluista :D Se vaan olis kiva, kun olis sopivalla korkeudella siinä oman sängyn vieressä. Meillä nimittäin tulee aika ahdas paikka, mahtuuko pinnis sängyn viereen meidän uudessa valmistumassa olevassa makkarissa.

stoppis 31+1
 
Nukkumajärjestelyistä.Pinnasänky (jota ei vielä olla hommattu) tulee meidän huoneeseen,mun viereen ja siinä äitiyspakkauksen laatikossa olin ajatellut pientä nukuttaa ensimmäiset viikot nyt ainakin,ja siis sen laatikon meinasin pinnasänkyyn laittaa.Ihanat reunapehmusteetkin tilasin laatikkoon =) Sitten hommasin myös pienen päiväunia varten vauvojen riippukeinun olohuoneeseen,siitä kuulin pelkkää hyvää kun tuolla mitäs nyt-puolella siitäkin kyselin kokemuksia =) Paljonko teillä on muuten lakanoita varattuna vauvalle?Mulla on kolme aluslakanaa ja kaksi pussilakanaa,sitten jos äitini ompelisi "tyynyliinoja" eli jonkunlaisia päänalusia useampia.Onkohan tarpeeksi?
Äitiyslomasta,mullahan alkaa äitiysloma vasta 18.3,täällä Norjassa se alkaa 3viikkoa ennen laskettua aikaa.... ja sairasloman pitäis loppua nyt sunnuntaina,eli maanantaina pitäis muka olla skarppina töissä,en usko,luulen että jatkan saikkua....
Niin,mullahan piti olla tänään se lääkäri,mutta soittivat terveyskeskuksesta,että lääkäri oli sairastunut,niinpä tietenkin,just minun tuuria.No,huomena menen sinne neuvolaan,josko samalla saisin varattua uuden ajan,ja mielellään jollekin toiselle lääkärille :p

Hemmi ja Masu-Ukko 31+1
 
Nasumasunen :hug: Ei ihme jos asia pyörii jatkuvasti mielessä! Onneksi oli enkeleitä matkassa!!! :hug:

Nukkuminen olisi tarkoitus järjestää siten, että pinnasänky on meidän sängyssä kiinni ja toinen laita jätetään alas. On siis "sivuvaununa". Imetys on ainakin minusta helpompaa yöllä kun ei tarvitse nousta ylös sängystä ja unisena hoiperrella pimeässä. Esikoisen kanssa sänky oli alkuun vähän kauempana meidän sängystä ja olin vakaasti sitä mieltä, että viereen en ota nukkumaan, oma sänky on sitä varten olemassa. No, toisin kävi! Esikoisen sänky oli lopulta siirrettävä viereen ja yleensä nukkui alkuyön omassa "sivuvaunussaan" ja aamupuolen kainalossa... Esikoinen nukkuu edelleen samassa huoneessa meidän kanssa kun muuta vaihtoehtoa ei ole ellei asuntorintamalla tapahdu ihmeitä. Vähän huolestuttaa miten saadaan kaikki nukuttua samassa tilassa sitten kun vauva syntyy. Esikoinen on herkkäuninen ja kiipeää usein meidän sänkyyn jossain vaiheessa yötä. No, asioilla on onneksi tapana järjestyä! :)

Sänkyasioita olitte miettineen. Esikoisella päikkäri- ja matkasänkynä toimi loistavasti Koala, jonka saimme kummisedältäni kun hänen nuorimmaisensa ei sitä enää tarvinnut. Heillä toimi ainoana sänkynä niin kauan kunnes lapsi alkoi nousta ylös itse. Olivat myös viritelleet narun riippukeinuun kiinni, josta oli kätevä vähän kauempaakin heilutella pienokainen uneen. Saa helposti pieneen tilaan, jos toimii kakkossänkynä ja meillä se kulki reissuilla mukana näppärästi. http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/amazonas/koala.html

Hormonit synnytyksen jälkeen voivat myös saada hiukset huonoon kuntoon. Kampaajani on usein kertonut, että monelle tulee suorastaan sulkasato. Itsellä viimeksi oli mielialavaihteluja, muttei mitenkään pahoja sellaisia. Itkuherkkä olin varmaankin ensimmäisen kuukauden ja sitten alkoi tasottua. Jaksoin valvoa yöt yllättävän hyvin (meillä syötiin ahkerasti). Fyysisiä juttuja olivat mm. kuivuus, hiuspohja rasvoittui tavallista nopeammin ja hikoilin selvästi enemmän kuin normaalisti.

Aurinko paistaa niin hienosti ulkona, että taidamme lähteä uudestaan ulos nautiskelemaan valoilmiöstä! B)

Donu ja Pikkuinen 29+1
 
Toi rippumatto vaikuttas kivalta :D Kuinkakohan vanhalle se vielä menee? Päikkäri sänkyä meinaan, jos tottuu nukkumaan siinä aina niin voi olla hankalaa kun ei keinu enää kun joutuu vaihtamaan sänkyyn.
 
nasumasunen: Hui kamalaa! onneksi kaikki hyvin :hug: Taisi onneksi rekalla olla vähän vauhtia kun ei tuon pahemmin käynyt.
Mä olen kans miettinyt tuotakin asiaa kun tuolta uimahallin tieltä käännytään ohikulkutielle, siinä risteyksessä kun niitä läheltä piti tilanteita on omalle kohdalle sattunut turhan monta. Ihmiset vaan tryykää tielle vaikka näkee että autoja tulee. Kaippa ne ajattelee että vielä kerkiää.

Toivottavasti kyseinen rekkakuski pelästyi myös kauhiasti ja opettelee noudattamaan niitä liikennesääntöjä.

Nukkumisesta pinnis tulee meidän sängyn viereen, mun puolelle. Mutta ei sivuvaununa. Jonkin aikaa kuopusta pidettiin sivuvaunussa, mutta jotenkin en sitä vaan oppinut hyödyntämään siten että olisi mielestäni kätevä.
Kun vauva kuitenkin pitää sieltä nostaa viereen, niin totesin että ihan sama sitten jos itse nousen sen verran että saan vauvan sängystä nostettua sängylle (rasittaa selkääkin vähemmän).

Perhepeti on taas semmoinen että, hyvin tod.näk. vauva syötön jälkeen jää viereen kun autuaalisesti nukahdan. Meidän sänky on 160cm leveä mutta kyllä se pieneksi jää kun nytkin pahimpina öinä siellä nukkuu 2 aikuista ja 3 lasta. Saatika sitten kun niitä lapsia olisi 4 joista yksi vielä ihan pieni, toinen pieni joka ei vielä osaa varoa yhtään muita..
Eli periaatteessa ei niin mitään sitä vastaan, mutta meidän tapauksessa mahdoton.

Meille syntyi viimeyönä poikavauva, unessa siis kuitenkin.
Pisti vähän mietityttämään, ja todella toivon ettei millään lailla (paitsi helppouden) suhteen tule toteutumaan. Poika syntyi etuajassa, ja oli kohtalaisen pieni.
Synnytyksen kesto kokonaisuudessaan vähän yli 1,5tuntia. Josta avautuminen 35min, ponnistus 33m ja jälkeiset 14min.
Ponnistusvaihe oli siinä mielessä järkyttävä, että papereiden mukaan (mitä siis unessa luin) sisälti yhden ponnistuksen.
Kuka jaksaa ponnistaa yli puoltuntia yhteen menoon? :eek:

Tänään sitten lapion lunta urakalla :headwall: = juilii nyt alapäässä kohtalaisen reippaasti. Mutta jotenkin sitä oli harvakuvitelmassa kun lumi oli niin kevyttä ettei siinä nyt niin kamalasti itseään rasita. jep jep.

Mutta onpahan hieno pulkkamäki lapsilla takapihalla ja kadullekin pääsee pihasta todella helposti niin ettei tarvi kiivetä vaunujen kanssa valtavan lumivallin yli.

Tänään tuli käytyä hammastarkastuksessa, hammaskivi poistettiin ja sain ajan hammaslääkärille. Hoitajan mukaan takahampaissa on alkava reikä ja haluaa että lääkäri sen tarkastaa ja tekee sitten päätöksen onko tarvetta paikata vai ei.
Hammaslääkäriajan sain kesäkuun ekalle päivälle. Aivan ihanalle lääkärille, on suurinpiirtein "yli" työllistetty mutta minkäs teet kun on niin hyvä niin on, kaikki haluaa hänelle.
Paripäivää on kuulemma täällä nyt oikojalääkärikin ollut töissä, joten piakkoin ehkä meidänkin esikoinen saa ajan oikojalle. Joka siis piti tulla jo viimesyksynä.
Hirveä hoppu asialla ei vielä ole, ja ehkä on vähän helpompaakin kun lähes 6v:lle voi selittää asioita miksi näin tehdään ja miksi asia on tärkeää, kuin esim 4v:lle joille kuulemma myös oikomishoitoja aletaan tekemään, mutta luulen että siinä vaiheessa purentavirhe täytyy olla jo aika paha.
Meidän esikoisella siis ristipurenta jota lähdetään oikaisemaan.

Mutta, lisää teetä ja jotain naposteltavaa..

KiiajaVille

 
Hattentatti oli näköjään vielä tänään "tarjous" ilmaisista postituskuluista

26.1-3.2 aikana tehdyt tilaukset TOIMITAMME POSTIKULUITTA! (Käytä ostoskorissa tarjouslunastuskoodia "talvi" ja ostoskori poistaa postikulut automaattisesti. Tarjousta ei voi yhdistää muihin tarjouslunastuskoodeihin, mutta muihin ale- hintaisiin tuotteisiin voi)

http://www.hattentatti.fi/index.php?osCsid=soxdjkgno

Kiinnosti sen verran nuo silikoniset liivinsuojat että tilasin ne, tosin itse huomasin tuon tarjouksen sitten jälkeenpäin, mutta täytyy toivoa että jokin ratkaisu siihen saadaan että itsekin saisin hyödyn.
 
Minä palailen nyt piiiitkän tauon jälkeen matkaan mukaan. Ensiksikin huomasin tuolla, että mun la. on lipsahtanut vahingossa 10.4 vaikka todellisuudessahan se on jo 8.4:) Joten sellaisen korjauksen jos saisin:)

Mulla on mennyt alkuvuosi köllötellessä sairaalassa ennenaikaisten suppareiden vuoksi. Tilannehan on nyt rauhoittumaan päin, ja kotonakin saan jo olla, kontrollit äitipolilla tosin jatkuu ja hissukseen pitää ottaa. Viimeisimmän painoarvion mukaan vauva on hyvän kokoinen jo, lähes 1600g viikko sitten, kortisonit on pistetty keuhkoja kypsyttämään jne, joten ehkä pahin vaara on jo ohitettu.

Ehkä näistä loppumetreistä sitten pikkuhiljaa pääsisi edes vähän nauttimaan, vaikka tuskien taivalta on viime viikot olleet:/

Lähes kaikki alkaa vauvalle olla jo valmiina, pientä tilpehööriä pitää vielä hommata. Sänky vauvalle meillä on jo odottamassa meidän makkarissa. Tähän alakertaan ajattelin, että olisi ihana hommata joku söpö korisänky vauvalle, mutta katsotaan nyt. Vai ajaisko saman asian nuo vaunut tuossa aulassa.Ei tarvis vauvaa aina yläkerrassa nukuttaa, kun ois joku nukkumapaikka tässä alakerrassakin.

Minähän olen sairaslomalla nyt helmikuun loppuun saakka, jonka jälkeen aloitan sitten virallisen äitiysloman. Huomenna ois pitkästä aikaan neuvola, normikontrollejahan mulla ei neuvolassa oo joulukuun alun jälkeen ollut, kun oon seurannassa ollut tuolla sairaalalla.

KiiajaVille tuosta muksujen oikomishoidosta. Miellä esikoinen on nyt 4,5 ja aloitetaan oikomishoito juurikin tuon ristipurennan vuoksi. Hammaslääkäri sanoi, että kyseessä on lievä ristipurenta, jota ei me vanhemmat oo edes hoksattu, mutta se nyt sitten ruetaan oikomaan jo tämän ikäisenä. Tilanne siis ei tarvi olla kuulemma paha, vaan noita oikomisia alotetaan lievemmissäkin tapauksissa jo tän ikäisenä.

Jahas, vaan nyt välipalan laittoon.

Mammamia ja masuasukas 30+6
 
Nyt täälläkin mieliala hieman noussut kun on uusi pissanäyte viety, mutta suurin syy parempaan mielialaan on tuo oma ihana mies <3 Hän kun huomasi että vaimolla pahamieli niin keksi viedä mut ulos syömään pitkästä aikaa :) Onneks on tuollanen kulta tuo mies, mitäpä sitä tästäkään olemisesta tulis ilman sitä :)

Vauvan nukkumisesta on ollu puhetta... Meillä on pinnasänky aivan meidän sängyn viekussa mun puolella. Muuten vauva nukkuis meidän kasn samassa sängyssä mut tuo sänky on vaan 120 cm niin siksipä sitten pikkuselle on pinnis... Mut onneks se on ihan meidän sängyssä kiinni niin saa pikkusen sit lähelle nukkumaan :)

Mut nyt me taidetaan lähteä mutsille päin ajelemaan ja siellä sit loppuviikko meneekin.. Huominen jänskättää et onko nyt sit jossain jotain vai ei, mut se selviää sit kun 11 jälkeen neuvolaan soitan ja kyselen labroja... (saas nähä kuinka ens yönä nukuttaa)

Mut nyt sit auto alle ja menoks..

Cataliina ja masuasukki 30+3
 
Nyt on saatu pengottua äippäpakkaus :heart: Suloisia pikkuisia vaatteita. Mites teillä se muovitettu frotee? Mulla siitä lähti ihan hirveästi sellasta nöyhtää, sitä ei ollut mitenkään huoliteltu leikkaus pintaa siis. Makuupussin, peiton ja toppa vermeet laitoin takas laatikkoon ja muut pesuun. Mitenköhän pitäskö se peitto pestä? Tulee siihen kuitenkin se lakana päälle.
Makuupussia ei varmaan kannata pestä vai? No sen ajttelin muutenkin vasta syksyllä ottaa käyttöön jos on lämpöisempi kun vanha, mikä on mulla ollut. Mut toi vanha varmasti on kesällä ihan hyvä jos sitä tarttee :) Tää hurahti ihan täysin, tavarat on vielä käpälöimättä mut vaatteet :heart: musta ne ei näyttäneet ollenkaan niin hyviltä kuvissa mitä kattonut, paljon söpömpiä :D Pitäs vielä testata sopiiko toi patja vaunuihin niin ei tarvi niihin sit uutta hommata.
 
Sukunimi Meillä tulee lapselle kyllä miehen nimi, vaikka onkin yleinen, mutta jotenkin vaan en edes sen enempää miettinyt tuota asiaa. Joskus ehkä mullakin voisi olla se miehen sukunimi sitten...

Etunimi Jotain heittoja on tullut esiin, mutta eiköhän tuo selviä lopullisesti vasta sitten kun pienen näkee. :)

Nukkuminen Meillä pinniksen on tarkoitus tulla ihan sängyn viereen mun puolelle. Eipä täällä muutenkaan oikein muita vaihtoehtoja ole kun käy tila ahtaaksi. :D

Jukra En mäkään tiiä onko se "nallepuku" liian kylmä tai liian kuuma, mutta en pystynyt olemaan ostamatta sitä. Jospa se päällä jossain vaiheessa pystyisi olemaan, ei varmasti ihan ulkoilemaan mutta ehkä jollain automatkalla...? Tosin keleistähän nuo riippuu, vaikea arvella huhtikuun kelejä.

(.) Täällä eka päivä ilman töitä oli ehkä rankempi kuin työpäivät. :D Ensinnäkin aamu alkoi sillä että mieskin nukkui pommiin kun ei ollut tajunnut pistää illalla kelloa soimaan. :LOL: Tottunut siihen että mun kello herättää ja sitten vielä eilen oikein sanoin että tuskin mä seiskaa pidemmälle nukun kun tottunut siihen aikaan heräämään. Kummasti vaan ysiin asti sitten nukutti. :D
Tosin olin mä aamuyöstä hereillä kun pikkuinen piti kunnon jumppatuokion ja sen päälle mulle tulikin nälkä. Mutta muuten sain kyllä nukuttua hienosti. :)

Sitten tää päivä onkin mennyt touhuillessa, ekaks kävin pienellä kävelyllä, sitten aloin tekemään ruokaa ja sen päälle leipomaan. Nyt tarkoitus olis lähteä käymään uimahallilla. Huomenna en aio tehdä mitään muuta kun korkeintaan käyn ulkona jossain vaiheessa.

Harmittaa kun tein Runebergin torttuja ja multa loppu tomusokeri kesken, en saanut sitä sokerikuorruterinkulaa kun ihan pariin torttuun, pitänee uinnin päälle käydä vielä kaupassa ja tehdä koristelut loppuun.

Mutta nyt alan pakkaileen kamoja ja suuntaan hallille. Tuskin uintia voi enää sanoa uimiseksi, enemmänkin menen seurustelemaan ystäväni kanssa. :)

- Hapsiainen ja Herne 32+0 POKS!
 
Unico Mä en oo kovin tarkkaan vielä tutkaillut edes noita äippäpakkauksen tavaroita joten minä en ainakaan tiedä siitä muovitetusta froteesta millainen on.
Ajattelin kyllä pestä sen peitonkin, kunhan joskus siihen pesuvaiheeseen pääsen. :D

Tällä viikolla jos saisin käytyä ostamassa muutamat pienet vaatteet vielä niin sitten ryhdyn pesu-urakkaan. Kaikki tähän astiset vaatehankinnat on edelleen muovipusseissa ja äitiyspakkaus edelleen laatikossa. Pitäis ehkä aktivoitua pikkuhiljaa niiden suhteen...
 
syysmama Kiitos hyvästä linkistä!

Unico riippukeinon käyttöikä riippuu paljon lapsesta. En muista minkä ikäisenä esikoista siihen vielä päikkäreiksi laitoin, mutta muistelisin kummisedän lapsen olleen n.10kk kun lopettivat Koalan käytön. Itsekin alkuun mietin, miten mahtaa tavallinen sänky kelvata jos riippukeinuun oppii nukkumaan, muttei siinä mitään ongelmaa ollut.

Mammamia mukava kuulla että olet päässyt kotiin ja pikkuinen on pysynyt vielä mahassa kasvamassa. Toivottavasti tilanne alkaa helpottua! :hug:

KiiajaVille minä näin ensimmäisen synnytysunen koko raskausaikana vähän aikaa sitten. Aika erikoisia piirteitä siinä unessa oli (ei nyt ihan sarjassa yhden ponnistuksen kesto ½h :eek: ), mutta synnytys oli kuitenkin helppo, vaikkakin nopea ja kipu siedettävää. Isokokoinen tyttö syntyi ja muistaakseni vähän ennen laskettua aikaa. Oli tosi todentuntuinen uni. Ihan yhtä todentuntuisia harvoin onkaan.
 
Nukkumisesta: meillä on vain yksi makuuhuone alakerrassa ja siellä nukuttais sitten koko perhe . Yläkerrassa olisi tilava vinttihuone mutta sinne on sen verran jyrkät rappuset ettei viitsi vauvaa sinne kantaa.. Pinnasänky siis meiän makkariin tulis 140 cm sängyn kanssa.

sukunimestä: vauvalle tulee tod näköisesti isän sukunimi. mä pidin omani kun mentiin naimisiin, en halunnut vaihtaa.. koska pidän enemmän omasta sukunnimestäni :)

hapsiainen mä ostin lindexiltä kans sellasen nallepuvun, missä on korvat. Se on kyllä vain 50 cm, että saa nähdä meneekö aluksikaan päälle, se oli vain niin hellunen :)

Selkä kipeytyi aika lailla tuossa ma-iltana kun olin ollut kaupungilla ja töissä melkein 10 tuntia, onneksi se on tänään ollut parempi. Tuntuu että seisominen on melkein vielä huonompi kuin istuminen. Tukivyötäkin käytän mutta se on vähän iso,sain sen kaverilta. En tiedä pitäskö ostaa sopivamman kokoinen..

Liikeet alkaa jo melko selvästi tuntua. vaikka yöllä möykkyliini antaakin nukkua, tuntuu että en silti enää nuku kovin hyvin..

Omena ja Möykkyliini 27+5
 
Nasumasunen onneks selvisitte säikähdyksellä.

Jääkyynel mie ilmoitin avokille silloin kun poitsua ruvettiin suunnittelemaan et se on sit miun sukunimellä ja piste. Miehen sukunimi olisi ollu vähän harvinaisempi kuin omani mut meillä on sama kuin siulla et nimi "kuolisi sukupuuttoon". Isän veli kuoli perheettömänä jo reilu 30 vuotta sitten ja sisarukset on menneet naimisiin. Ja miulla taasen ei ole sisaruksia ollenkaan vaan olen ainokainen. Oli isä aika otettu kun sai selville ristiäisissä että poitsu jatkoi sukunimeä ainakin yhen sukupolven verran. No pikkusen piti kättä asiasta vääntää kun poitsu synty mut pääni pidin. Sitä paitsi jos nyt sattuisin naimisiin menemään (mikä ei kyllä miun suunnitelmiin kuulu) niin en olisi kuitenkaan mieheni sukunimeä ottanut. Ja nyt kun on yksi yhteinen lapsi ja hän miun sukunimellä ei tästä seuraavasta tarvitse vääntää kättä koska tällä toisella yhteisellä lapsella ei lain mukaan voi olla eri sukunimeä kuin sisaruksella.

Hankinnoista olitte myös puhuneet. Vaatteita miun pitäs tulevalle hankkia. Poitsulla kun pienet vaatteet oli kaverilta lainassa ja nyttemmin on ne antanut jo eteenpäin. Patja pitäs sänkyyn hommata ja josko vanhasta tekisi sänkyyn pinnasuojukset niin sängystä tulisi vähän pienempi. Sit on tietty vielä ne pienet tilpehöörit esim. vaipat yms. mut luulen kuitenkin et onhan tässä vielä aikaa... Kaukalo on hankittu samoin hoitopöytä. Vaunut on varastossa kuten myös sänky. Pitänee vaan jossain vaiheessa ruveta etsiskelemään niitä esille.

En tiedä kummitteleeko miulla alitajunnassa se et poitsu synty ennen aikaisena viikolla 35+ mut jotenkin miulle on tullut tunne ettei tämäkään tuolla mahassa huhtikuun alkuun asti ole. Ihan veilä ei kuitenkaan pois tarvitsisi tulla ja vähän pidempää voisi olla kuin tuo 35 mut katsellaan miten käy. Liikkeet meinaan tuntuu ihan tuolla alhaalla et huitoo minuu nyrkeillä tuonne kohdun suulle. On muuten aika inhottavan tuntuista.

Mut nyt nukkumaan vaik kello onkin vast 21.30. Olen kahtena aamuna heränny niin hitsin aikaseen et nyt kyllä väsyttää ihan sikana. Muuten olen saanut yöni nukuttua yllättävän hyvin.

 
Sukunimestä minä pidin oman sukunimeni kun menimme naimisiin, jotenkaan en ole milloinkaan pitänyt edes mahdollisuutena että ottaisin puolison sukunimen. Minua on aina risonut perinteiset mies/vaimoasetelmat (mies on perheenpää jne) ja osaksi yhdistän nimenvaihdokin tuohon kategoriaan. Esikoinen sai miehen sukunimen, en oikeastaan edes muista että asiasta olisi millään lailla väännetty kättä. Kai asia oli ja on aika lailla yhdentekevä minulle. Toinenkin lapsi saa luonnollisesti saman sukunimen esikoisen kanssa. Olen kyllä huomannut että kaikenlainen asiointi olisi helpompaa jos olisi sama sukunimi kuin lapsella, ja yksi vaihtoehto ennen avioliittoa minulle olikin oman yhteisen uuden sukunimen ottaminen puolison kanssa. Tämä ei käynyt miehelleni, joten molemmat pidimme omat nimemme.

Mutta taidan olla jokseenkin vähemmistöä tällaisissa asioissa, koska yhtä lailla vastenmielistä minulle olisi ollut mennä naimisiin valkoisessa häämekossa ja istua mieheni kanssa kukkasin koristellussa pöydässä kahdestaan häävastaanotolla. Rakastan käydä muiden häissä, mutta itselleni en olisi osannut kuvitella tuollaista hääpäivää. Menipä jo asian ohi, kertokaa tekin millaiset häät teillä on ollut tai millaiset haluaisitte. Me menimme naimisiin maistraatissa (vaikka melko uskonnollinen olenkin) ja jälkikäteen mentiin vanhempiemme ja sisarustemme kanssa päivälliselle ravintolaan. Sieltä sitten menimme vain kotiin nukkumaan.

Liivinsuojista
jotain uutta minun pitää keksiä niiden suhteen. Esikoisen kanssa rinnat vuosivat niin paljon että suojuksista huolimatta heräsain useimmiten paita aibvan märkänä vaikka olisin yöllä jo vaihtanutkin uuteen pariin. Onpa ironista: alkuimetyksessä maitoa ei meinannut milllään tulla ja kun maidontulo alkoi, niin imetyksen loppuun saakka (poika oli 8 kk) rinnat vuosivat todella paljon. Nuo silikoniset liivinsuojat vaikuttavat mielenkiintoisilta, olisi mukava kuulla käyttäjäkokemuksia.

Heinekeeni & poika 31+6 (kaiketi)
 
Nasumasunen :hug: kauhea juttu tuo onnettomuus, onneksi ei käynyt huonosti!

Vauvan sukunimestä; kun esikoinen syntyi oli meilläkin mietintä kumman sukunimi valitaan, emme olleet silloin vielä naimisissakaan. Molemmilla meillä on melko harvinaiset sukunimet, mun tyttönimeni vielä vähän harvinaisempi kuin miehen suvun nimi. Minun sukunimeäni vaan on joutunut tavaamaan ja tavaamaan joka paikassa, harvoin, jos koskaan menee kerralla oikein, vaikka on ihan -nen päätteinenkin. Päätimme sitten yhdessä, että miehen nimi olkoon lasten sukunimi. Pari vuotta sitten menimme naimisiin, ja nyt koko perheellämme on sama sukunimi, kaksoisnimeäkin mietin hetken, mutta se olisi ollut jotenkin vaikea. Mietin kyllä pitkään, mitä sukunimeni kanssa teen, ja mieskin sai odottaa päätöstäni siihen saakka kun tuomari tulevan nimeni julkaisi. :D

Nimijuhlista, me emme kuulu kirkkoon, eikä lapsiamme ole siis kastettu. Pidämme taas perhepiirin nimiäiset vanhempieni luona, sillä sukumme asuu aivan eri suunnalla Suomea kuin me. Täällä olevien ystävien ja tuttavien kanssa pidämme varmasti vielä toisetkin juhlat, kyllä vauva useammatkin juhlat ansaitsee! ;) Haltijakummeja tulee olemaan tällä tulokkaalla saman verran kuin isosiskoillaankin, eli 5kpl, jos vaan kummeiksi aikomamme suostuvat tehtävän vastaanottamaan. Kohtapuoleen olen ajatellut kysellä, en aio odottaa vauvan syntymään saakka. Itseasiassa yksi kummi on jo tehtävään lupautunut, äitini siskoa pyysin kummiksi jo melkein heti kun testi plussaa näytti, tätini kun on minulle todella läheinen ja tärkeä.

Nukkumisjärjestelyistä, meillä on aika ahdas asunto, eikä vauvalle ole omaa huonetta järjestymässä ennen kuin seuraavan asunnon yhteydessä korkeintaan. Pinnasänky, ja ensialkuun rottinkinen ensisänky sijoitetaan makuuhuoneeseemme parisängyn viereen minun puolelleni. Jos vauva tuntuu olevan perhepetiainesta, teemme pinnasängystä sivuvaunun. Ihan kokonaan omaan sänkyymme en vauvaa vastasyntyneenä uskalla ottaa, sillä isommat sisarukset tunkevat yöllä unenpöpperöisinä väliimme nukkumaan, eivätkä taatusti osaisi vauvaa varoa. Toisaalta, vaikka esikoinen meillä olikin suoranainen kainalossa nukkuja, ei kuopus taas kyennyt missään vaiheessa nukkumaan samassa sängyssä kanssamme, uni oli levotonta ja vauva natisi ja natisi. Lopulta tajusin että tämä lapsi nyt vaan sattuu olemaan erilainen kuin siskonsa. Vaikka imetin pitkään, öisinkin vuoden ikään saakka, siirsimme kuitenkin kuopuksen 7kk ikäisenä nukkumaan samaan huoneeseen kuin siskonsa, sen jälkeen kaikkien yöuni parani merkittävästi. Esikoinen taas nukkui samassa huoneessa kanssamme melkein 3-vuotiaaksi... Lapsen ehdoilla siis aiomme mennä tälläkin kertaa.

Mulla piti olla maanantaina lääkäriaika, mutta peruin sen kun perheeseen iski vatsatauti. Kukaan muu kuin esikoinen ei kuitenkaan tähän mennessä ole sairastunut, toivottavasti ei enää sairastukaan. Lääkäriaika on mulla kuitenkin nyt sitten vasta ensi maanantaina. Sokerimittauksesta juttelin terveydenhoitajan kanssa puhelimessa, siitäkin oli tarkoitus keskustella maanantaisella käynnillä, mutta sekin siirtyi. Koska mulla on arvot kotimittauksella olleet koko ajan kunnossa, pyysi neuvolantäti (hassua sanoa tädiksi, kun on itseäni nuorempi...) että mittaisin nyt tällä viikolla vain aamun paastoarvoja, sillä se oli se ainoa raja-arvo, joka mut sokerirasituksessa kiinni nappasi. Tähän saakka on aamuarvotkin olleet koko ajan kunnossa, korkeimmillaan 5,1 ja siihenkin vaaditaan että olen illalla syöpötellyt reilummin sämpylää, pullaa tai karkkia. (Olen tietenkin uteliaana testaillut, mitä mikäkin ruoka-aine mulle tekee... ;) ) Ja siis tuon arvon pitäisi kotimittauksissa pysyä alle 5,5. En siis ole ollut yhtään huolissani mahdollisesta sokerivauvasta.

Jukra kyseli Äitiyspakkauksesta, meillä siis 3. lapsi, enkä ottanut pakkausta, en ottanut sitä kakkosellekaan. Esikoisenkin pakkauksesta jäi osa lähes käyttämättä, ja jotenkin en vaan kokenut sitä silloinkaan tarpeelliseksi. Nyt oli vielä sisältöön tullut muutoksia niin, että villavaatteiden määrää oli lisätty, ja mä olen ihan toivottoman allerginen villalle. Ei ollut siis vaikea päättää mitä teen. Rahan aion käyttää turvakaukalon ostoon, joskin sillä saa vain sen kaukalon, ei jalustaa, jonka senkin olen ostoslistalle lisännyt. Nyt muuten on tässä kuussa Stockalla kanta-asiakastarjouksena Maxi-Cosi Cabriofix, joka on juuri se kaukalo, jonka olen meille päättänyt tulevan. 135? maksaa, ja Easybase-jalusta saman verran lisää. Olen vielä kahden vaiheilla tuon jalustan kanssa, sillä tarkoitukseni oli ostaa Easyfix-jalusta, joka siis on isofixiin kiinnitettävä. Meillä ei autossa kyllä tällä hetkellä isofixia ole, mutta auto on menossa vaihtoon ja luulen että kaikissa uudemmissa autoissa se taitaa jo olla. Easyfix-jalusta vaan maksaa paljon enemmän kuin tuo toinen...

mutta tämä täältä tällä kertaa, pitkä sepustus taas tulikin väkerrettyä, mä en näköjään osaa kirjoittaa mitään lyhyesti... :whistle:

Bliss ja pikkuinen (joka hikkailee ihan jatkuvasti...) 29+1
 
Heinekeen kyseli häistä... Me siis mentiin naimisiin maistraatissa myös, eikä mullakaan todellakaan ollut mitään valkoista hörhelöä ylläni. Olin ommellut itselleni kaksiosaisen punaisen hame-toppi-yhdistelmän, jonka kanssa oli kätevä käydä kuopusta (silloin 8kk) imettämässä. Juhlat pidettiin meillä kotona, vieraita oli vain molempien perheet, sekä ihan pari muuta. Eikä meilläkään tosiaan ollut mitään kukkasin koristeltua pöytää jonka äärellä olisimme miehen kanssa istuskelleet. :D Ei olisi sopinut minun/meidän tyyliin sellainen sitten tippaakaan. Ihan rennot kahvikestit likööri + kuohari lisukkein oli sopivan epämuodollista meille. Eikä kukaan pitänyt mitään varsinaisia puheitakaan, niitäkin olen aina vierastanut. Ja hääleikkejä, juu ei kiitos! Eikä edes tanssittu. Eikä lähdetty jatkoillekaan, no osa vieraista lähti kyllä, me jäätiin miehen ja lasten kanssa kotiin ja hääyö meni ihan normaalin yön puitteissa, välillä tissiä vauvalle. :D Eli en sitä kuoharia sun muuta itse kuin maistellut, meillä kun nuo vauvat ei ole koskaan pullolle oppineet, eikä korviketta koskaan huolineet...

Bliss
 
nasumasuselle :hug: Onneksi ei käynyt pahasti, varmasti ollut melko järkyttävä kokemus kuitenkin.

Vauva tulee nukkumaan meidän makuuhuoneessa, aluksi äitiyspakkauslaatikossa pinnasängyssä (pitäis kaivaa reunus jostain esiin). Itsekin olen kokenut helpoksi kun vauva on lähellä ja yöllisten syöttöjen yhteydessä kätevä nukahtaa itselläkin siinä samassa. Pinnasänky ei kuitenkaan tule meidän sänkyymme kiinni vaan on vähän kauempana.

Heinekeeni kyseli häistä meillä oli pienet kesähäät, kirkossa vihkiminen, vieraita n.40, iso "mökki" vuokrattuna järvenrannalta ja ilta sitten siinä grillaillen ja karaokea laulaen. Kovasti tykkäsin ja koin kivaksi tuollaiset pienemmät häät, itse kun en viihdy ison porukan huomion keskipisteenä oikein muutenkaan :D Eikä kyllä mieskään sen puoleen. Hääpuku ei ollut valkoinen tällä morsiammella, valkoinen hääpuku ei vain oikein tuntunut hokuttelevalta =)

Yeb Kiitos! Taidankin olla myöhäisin ultrassa kävijä kaiketi :)

Ultrakuulumiset Pikkuinen näytti voivan hyvin ja kaikki vaikutti olevan muutenkin ok. Oli sen verran ujolla päällä että kasvoja ei suostunut näyttämään ollenkaan vaikka kuin täti yritti saaha kääntymään niin ei. Mutta haaruksia esitteli sitäkin selvemmin, oikein pyllisteli siellä :D Vastoin odotuksiani siellä olikin ultraajan mukaan ihan selvästi tyttö :heart: Kyllä se itsestäkin tytöltä näytti sittenkun tiesi mitä katsoa (en ole kovin hyvä tulkitsemaan nuita kuvia). Pitää alkaa jostain hommailemaan sitten vähän tyttömäisiäkin vaatteita kaappiin. Painoa tytöllä oli n.1400g ja ei kuulemma kovin isoa vauvaa tästä tulekaan, vauvan syntymä koko määräytyy kuulemma täysin äidin syntymäpainon mukaan ja kun itse olen ollut alle 3kg niin ei minulle pitäisi tämän mukaan kovin isoja vauvoja syntyä. Tuo olikin aivan uutta tietoa minulle :)

Siinäpä taitaakin olla tarpeeksi tekstiä jo tälle iltaa, nyt joutaa sitten nukkumaan.

Nekkunen ja Iita POKS 30+0
 
nasumasunen :hug: Ärsyttää, kun ei osata liukkailla ajaa varovaisemmin |O

Omena-81 mulla on määräaikainen sopimus, joka loppuu toukokuun lopussa. Sen jälkeen siis työttömänä. Eipä tuo taida äitiyslomaan kuitenkaan vaikuttaa. Toivomme voivamme pitää pientä kotona 3-vuotiaaksi asti, kun mieskin on freelance. Eli sitten vaan keikkailemaan aina miehen työttömiksi jaksoiksi. saapi nähdä miten onnistuu vaan...

Liivinsuojat, ostin paketillisen hamppusellaisia Ruohonjuuresta pari päivää sitten, en ees tajunnut et kertakäyttöisiäkin olisi. Noi kestot tuntuu jotenkin mukavammalta ja järkevämmältä ajatukselta. Onko kukaan suihkutissi käyttänyt maidonkerääjää? Onko epämukava/hankala?

En ole päässyt koneelle nyt niin usein, niin sain luettua vasta sivun 2, ja niitä on 4... Uskollisesti luen kuitenkin kaikki, heti kun ehdin :D
Meilläkin oli eilen perhevalmennus, eka sellainen, mutta käsitteli juurikin tuota vanhemmuutta. Syksyn valmennus peruttiin aikanaan possuflunssan takia, kun hoitajilla ei ollut aikaa :/ Tuntuu huonolta syyltä, mutta minkäs teet...
Ja hammaslääkäri oli tällä viikolla. Onneksi olin sen varannut, kun odottelin jotenkin kutsua sinne. Kaikki sanoi, että hammaslääkäri kuuluu ja sieltä tulee kutsu, mutta en tiedä milloin viimeksi Helsingissä sitten näin ois toimittu, ja muistaako ihmiset väärin. Hammaslääkäri oli ihan järkyttynyt, kun hampaat oli mennyt tosi huonoon kuntoon sen jatkuvan oksentelun takia. Vaaleat alueet, mitkä kiertää hampaita ei olekaan hammaskiveä niin kuin ajattelin, vaan kariesta :eek: Lasku tuli eilen. Eli ei edes ilmainen täällä |O Miksi tämmöisessä säästetään??? Moni odottava varmaan jättää hammaslääkärin väliin, kun ei kuulu mitään etuja, ja alkaa äitien hampaiden kuntokin varmasti olemaan sen mukainen... Ärsyttää.

Hauskaa päivää kaikille joka tapauksessa, töihin raahauduttava :wave:
 

Yhteistyössä