**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Mirabel :hug: Ymmärrän huolesi vallan hyvin. Ei sitä olisi äiti, jos ei huolehtisi ja murehtisi joka asiaa jo etukäteenkin. Mäkin luulen, että kyseessä on kuitenkin pieni riski, eikä sikiölle mitään seurauksia tule. Voithan vaikka neuvolassa puhua asiasta ja kysyä mahdollisuutta saada lähete äitiyspolille, missä sikiön vointi ja kasvu paremmin pystytään tarkastamaan?

Cataliinalla onkin eilen ollut vauhdikas päivä! Onneks päättyi hyvin karkureitten reissu!

Jastu mulla sama määrä neuvolakäyntejä, myös ne ultrat ja lääkärikäynnit lasketaan käynneiksi, vaikkei terkkarille olekaan. Mulla on käynnit 10+4 th, 10+5 niskaultra, 14+5 lääk.neuvola, 20+2 rakenneuä, 21+3 th, 25+4 th ja 29+3 lääk. Nyt varmaan alkaa tihenemään käynnit sulla, kun viikot jo yli 30.

Chiq mulla kanssa himo väkeviin karkkeihin :p kitalaessa tuntuu, että niitä on tullut vedeltyä... lauantaina osti ärrältä Oukkidoukkeja kasan =)

KiiajaVille ja Empuuu ihanat mahat!

Mulla tosiaan oli lääkäri tänään. Kaikki hyvin, k-suu suljettu ja kanavaa jäljellä. Vauva voi hyvin, pa. 1.4kg (lakimitta 70, päänymp. 264, vatsanymp. 236 ja reisiluu 60). Ihan keskikäyrälle meni paino. Liikkui runsaasti ja teki hengitysliikkeitäkin. Lapsivettä normaalisti. Sukupuolta ei lääkärikään ainakaan tunnustanut katsoneensa/nähneensä, kun heti taas ilmoitin, etten halua sitä tietää, vaikka muu perhe haluaiskin :D Olin ajatellut, että on isompi, kun sf-mitta kulkee keskikäyrän ja yläkäyrän puolessa välissä, mutta niinpä näytti olevan edell. raskauksissakin, sitten jossain vaiheessa menee keskikäyrän alle. Ihana kyllä nähdä pientä :heart:

Nyt pitäis lähteä ulkoilemaan, täällä on taas satanut lisää lunta.

siru 29+3 :heart:
 
POKS 31+0! Enää tasan 9vk h-hetkeen eikä mitään ole vielä laitettu valmiiksi.. no, ehtiihän tässä, kai. :)

Jee, sain luettua vihdoinkin viime kuun kirjoitukset. Vielä olisi tämän kuun ekat 10 sivua lukematta, mut kommentoin nyt kuitenkin ihan kunnolla, kun kerrankin on siihen mahdollisuus.

Mä olen kuullut, että äidin jalan koosta voisi päätellä äidin (sisä )lantion koon, siis sen, kuinka iso vauva sieltä mahtuisi tulemaan. Itselläni jalka oli esikoisen aikaan 37+ ja lantio todettiin keskimääräistä ahtaammaksi (ja vauva isommaksi). Omalla kohdallani luonto ei toiminut siten, että olisin saanut "sopivan kokoisen vauvan synnyttää".

Synnytyksestä on ollut jo puhetta. Mä odotan sitä kauhulla. Esikoisen synnytys oli kamala, tai nimenomaan se ponnistusvaihe. Aiemmin synnyttäneet voivat varmaan kuvitella, millaiselta voi tuntua lähes 3h passiivinen ja tunnin aktiivinen ponnistusvaihe, joka päättyy siihen, että toinen kätilö vetää vauvaa ulos ja toinen työntää mahan päältä sydänäänten romahtaessa, kun lääkäri on tulossa paikalle imukupin kanssa. Pelkopolille on aika 2vk päästä, samalla on lääkäri.

Alapään löystymisestä ja seksistä synnytyksen jälkeen on ollut myös puhetta. Itse "sain" pahat repeämät emättimeen sekä ison epparin, joiden arvet kiristää ikävästi seksissä tietyissä asennoissa. En tiedä, johtuuko juuri noista arvista, mutta samasta syystä alapää tuntuu ehkä hieman tiukemmalta kuin ennen esikoisen synnytystä. Mieluummin silti ottaisin arvettoman välilihan ja emättimen, kuin ministi tiukemman. Synnytyksen jälkeen meillä meni reilut 2kk, että uskalsin kokeilla yhdyntää ja liukkaria kului aikojen kuluessa useampi putkilo. Nämä isot arvet myös pelottavat nyt kakkosen kohdalla, kun arpikudoshan ei jousta ja voi tietääkseni repeytyä uudestaan todella helposti. Neuvolan terkka jo ehdottikin, että mitäs jos entisen arven kohdalta napsaisisi saksilla suoraan varmuuden vuoksi, mutta siihen sanon kyllä ei kiitos! Katsotaan nyt pelkopolin ym. jälkeen, mihin synnytystapaan nyt päädytään. Alapään korjausleikkaustakin olen vakavasti harkinnut noiden joidenkin ongelmien vuoksi, kun tämä on kuitenkin viimeinen lapsemme.

Mies tuli tosiaan lauantaina sieltä viikon työreissultaan ja täytyy sanoa, että olin, ja olen vieläkin, aivan poikki! Tytöllä tuntuu olevan taas lisäksi joku itkupotkuraivarikausi menneillään, joten päivissä on kestämistä. Ei herkkua näin loppuraskaana. Yötkin tyttö nukkuu meidän välissä heräillen tunnin, parin välein itkemään painajaisia tai sitten hän potkii (mahaankin) koko ajan. Viime yönä olin jo niin poikki, että puolilta öin otin peiton ja tyynyn ja painuin olohuoneen lattialle patjalle nukkumaan.

Bassets kyseli, minkä ikäisenä ollaan saatu vauvoja. Esikoisen sain 32-vuotiaana ja tämä toinen syntyy ollessani 34-vuotias - en ihan ehdi täyttää vielä 35v. Esikoista "yritettiin" reilu 1 kierto, kakkonen sai alkunsa viikko sen jälkeen, kun jätettiin kumit pois. Eli hedelmällisyys lienee täällä vielä hyvin tallessa iästä huolimatta.

Tämä masuvauva onkin erittäin liikkuvaista sorttia. Hän potkii ja myllertää aivan mahdottomasti etenkin silloin, jos rauhoitun istumaan tai makaamaan tai syön jotain makeaa. Maha on muutenkin kasvanut yhtäkkiä tosi paljon ja masussa näkyy mielestäni kohtuullisen paljon katkenneita sinisiä ohuita verisuonia.

Seksiä meillä ollaan harrastettu edelleen, tosin tuo esikoinen rajoittaa sitä kohtuullisesti. Samoin mahan koko asettaa omat vaatimuksensa asennoille ja lähes aina orgasmin jälkeen tulee supistuksia, mutta kyllä mä seksiä edelleen itsekin kaipaan (haluaisin useamminkin, mutta väsymys nostaa päätään).

Muutoin olo on ennallaan: esikoisen uhmakohtaukset väsyttävät mielettömästi, lantion löystymiskivut vaivaavat samoin kuin se ihmeellinen ylävatsakipu. Muutoin olo on aika perusolo tähän raskaudenvaiheeseen nähden.

Piipa rv 31+0
 
Heipähei!

Heti alkuun omia kuulumisia: Neuvolalääkärissä käyty. Kaikki ok. Supistukset, vaikka kipeää tekevätkin, eivät onneksi ole saaneet paikkoja vielä kypsyteltyä. :) Kohdunsuu nyt oli jo pehmeähkö, mutta uudelleensynnyttäjällä se ei ole mikään kummastuksen aihe. Kohdunpohjankorkeus menee ylä-ja keskikäyrän puolessavälissä, ja mittaa oli nyt 29cm. Verenpaine 105/70, eli ei paha ollenkaan. Vauva oli perätilassa, niin kuin itse olen arvellutkin ja katsotaanhan nyt sitten miten käy, aikooko esikoisen tapaan viihtyä näin päin loppuun saakka... Melkoinen myllääjä kyllä on, joten kääntyminen on ihan mahdollista, ja tilaakin varmaan vielä on riittävästi jonkin aikaa. Esikoinen tosin ei kääntynyt, ja perätilassa oli ainakin viikosta 27 saakka...

Tänään otin kunnon kävelylenkin pitkästä aikaa, kävely kun tekee tosiaan kipeää jo lyhyilläkin matkoilla ja aiheuttaa supistuksia jne. No, tällä kertaa vaihtoehdot olivat vähän vähissä, esikoinen piti kerhosta jotenkin hakea, ja miehellä oli töissä vähän huono hetki päästä useampaan kertaan kotona välillä käymään (ja lääkärireissun ajaksi kuitenkin mielelläni otin miehen lapsia vahtimaan). Edestakaista matkaa tuli varmaan kolmisen kilometriä tälle päivälle, ja onnistuin (kuopus kärryissä) viettämään tuolla matkalla yli 2 tuntia. :whistle: Toki siinä meni hieman aikaa ihan siellä kerhollakin, mutta tuskin varttia kauempaa... Puolessa välissä paluumatkaa piti pysähtyä toviksi hengittämään ja lepäämään toisen kohtalotoverin kanssa, muuten en varmaan olisi kotiin saakka kyennytkään koskaan. Huh. Ei ole tarvinnut miettiä loppuiltana meniskö lasten kanssa ulkoilemaan vai ei, en nimittäin jaksa olla seisaallani enää yhtään. :/

En muista olenko vastannut tuohon lastensaanti-iän kyselyyn, kun esikoinen syntyi, olin 28, kuopuksen syntyessä 31, ja nyt kun pahnanpohjimmainen tulee syntymään, on mulla ikää 34v. Meillä on lapsukaiset lähteneet alulle tosi helposti, ei ole tarvinnut kuin ajatella, että joskos antaisi mahdollisuuden vauvalle ja plussaa on jo näyttänyt. ;) Nyt kyllä en aio enää moisia ajatella, ja lopullisesta ehkäisymenetelmästä on miehen kanssa keskusteltukin. Jos tulisi sektio, saisi multa laittaa samalla piuhat solmuun, ja jos tämä tulee syntymään normaalisti alateitse, saa ehkäisyhomman hoidella mies. :kieh:

Mä en olekaan kuullut aiemmin tuosta että äidin jalan koolla ja lantionkoolla/vauvan koolla olisi jotain yhteyksiä. Mullahan on esikoisen aikaan mitattu lantion koko magneettikuvauksella, sillä perätilasynnytystä silloin mietittiin. Lantion mittojen mukaan normaalikokoinen (mitä se sitten tarkoittaakaan...) vauva mahtuu syntymään mainiosti myös perätilassa (tosin lopulta silti päädyttiin sektioon), ja näytti mahtuvan kuopuskin 3865g/54cm ja 37cm päänympärystä ihan mainiosti. Kengännumero mulla on 36/37, kakkosen jälkeen useammin jälkimmäinen, ennen lapsia yleensä 36. Eli mulla ei pienehköstä jalasta huolimatta pitäisi kuitenkaan olla ahdas lantio.

Närästys on täällä taas pahenemaan päin, ja rennietä kuluu, eikä se edes auta juurikaan. Kahvikermaa en uskalla kokeilla, pelkkä ajatuskin (ihan mistä vaan) kermasta tekee pahaa. :x Maitotuotteiden hajukin jo saa yökkäämään... Hapanmaitotuotteet menevät, mutta piimästä, maustamattomasta jogurtista jne en ole apua saanut tähän vaivaan. Runsas vedenjuonti auttaa hieman ja ennen nukkumaanmenoa tankkaankin reilusti, se tosin sitten aiheuttaa vessassa ravaamista, mutta minkäs teet. Sängyssä mulla on myös useampi tyyny käytössä ja koitan nukkua pystymmässä asennossa. Ehkä joutuu vielä hankkimaan tehokkaampiakin troppeja jos tämä vaiva tästä pahenee, kivaa ei nimittäin ole.

Jahas, migreeni tekee näköjään taas tuloaan, eilen olikin jo kohtausta päällä. Täytynee siis laittaa konetta kiinni ja ottaa vaikka ihan sohvalöhöilyä tähän väliin...

Niin, oudoista mieliteoista vielä! Mulla on alkanut taas tehdä mieli xylitol-purkkaa, ihan niin kuin kakkosen odotusaikanakin, nyt kyllä koitan vähän rajoittaa, viimeeksi kun onnistuin kasvattamaan poskilihaksistani Glenn Danzigin kopiot... (jos joku kyseisen rokkiherran tietää...). Ja leukani kramppasivat kerran jos toisenkin tuolloin... :whistle:

Bliss ja pikkuinen 29+6 Huomenna siis poksuu!
 
Huomenta.
Kuopus herättää joka aamu huudollaan, nukahtaa onneksi kuiten ja herää sitten hyväntuulisena. Minä vaan en voi sellaisen metelin jälkeen enää nukkua =(
Esikoinen syntyi kun olin juuri täyttänyt 19v tiesinkin jo 16vuotiaana, että haluan lapsia -ja nopeaa :D Nyt siis ikää 30 ja viides lapsi tulossa (senkin tiesin että haluan suurperheen :whistle: )
Torstaina lääkärineuvola, toinen jalka täynnä suonikohjuja ja verenpurkaumia joista ajattelin kysyä. Onneksi on tukisukat!!

Siru mulla kans kitalaki kipeänä ja taitaa olla rakko kielessä. Ehdoton nami on nyt nuo kirpeät mansikka- ja omenaremmit *kuolaa*.

Bliss, onnea kymppipoksuista! Saa nähdä kuinka monelle viimeinen kymppipoksu tämä ;)
Meillä varmaan syntyy 2-3 viikkoa etuajassa kuten muutkin.. Ovat olleet silti 3-4kg että enpä suostuisi edes siihen että menee pari viikkoa yli, aika jätti saapuisi maailmaan =D

-Chiq ja Taneli rv 29+4
 
Huomenta! Lyhyet yöunet takana, mutta sainpa nauttia vauvan myllerryksistä yöllä. Mitä lie taas touhusi. :) Liikkeet/muljaisut/myllerrykset tuntuu pääosin oikealla puolella, tuossa kyljessä. Mitä lie kertoo vauvan asennosta? Veikatkaa jos osaatte. :D

Ihan kamalaa, mutta mä odotan taas perjantaita. Mä haluisin olla vaan kotona, puuhailla jotain pientä ja nukkua kunnolla. :ashamed: Tänä aamuna on ollut kurkku kipeä ja vähän huonohko olo...

Ostin sunnuntaina Cittarista matkustussukat, nyt testaan niitä töissä. En odota mitään ihmeitä, koska maksoivat tarjouksessa vain 5e. En edes tiedä, miten paljon näiden pitäisi tukea/puristaa. Eipä ainakaan tule painaumia nilkkoihin, kun tuo resori on polven alla. B)

Närästys alkanut olemaan täälläkin vaivana useammin. Ei ole kivaa, ei. :x

Päivänjatkot kaikille!

rv29+6 :heart:
 
Huomenia täältäkin! :wave:

Kerrankin voi kehaista, että on hyvä yö takana. Nukahdin illalla vähän ennen klo 22, enkä herännyt koko yönä vessaan ennen kuin viideltä! Toki heräsin kerran suonenvetoon ja ainakin kahdesti pojan uneksintaan, eikä uni enää tullut viiden jälkeen, mutta että en valvonut sen enempää keskellä yötä :eek: Tällaisia öitä lisää, kiitos!

Jastu oli kysellyt neuvolakäyntien määrästä. Minulla näkyy olleen tähän mennessä 5 tavallista neuvolakäyntiä + 2 neuvolalääkäriä + 3 ultraa, mikä on mielestäni aika runsaasti.

MaMa, saako olla utelias, minne päin Savoa muutatte? Koetahan ottaa muuttopuuhat rauhallisesti voinnin mukaan. Keskityt vain homman organisointiin. ;) Vaikka helpommin sanottu kuin tehty, sen verran touhua tuossa muutossa aina on.

Emppuuu, minulla myös vauvan liikkeet tuntuvat enimmäkseen oikealla puolella ylhäällä ja viimeisimmässä ultrassa katsoivat, että vauva näkyy viihtyvän pää alaspäin oikealla puolella masua. Istukka oli etuseinämässä enemmän vasemmalla puolella, että en tiedä vaikuttaako sekin miten tuohon liikkeitten toispuoleisuuteen.

Mieliteoista eri ruokiin raskausaikana: alkuraskaudesta (noin viikolle 16 asti), kun kärsin etovasta olosta, minulla oli mitä ihmeellisempiä mielitekoja. Kesken työpäivän saattoi esim. alkaa tehdä mieli kalakukkoa tai puolukkapuuroa - sellaisia ruokalajeja, joita en normaalisti edes muista, ellen niitä näe. Ja varmaan en olisi niitä halunnut sitten oikeasti syödäkään, jos niitä olisi ollut saatavilla. Sellaisia juttuja, mitä oikeasti olen ihan ahminutkin, ovat mandariinit ja tomaatit. Nyt tosin niihinkään ei tunnu olevan enää kovin suurta mielitekoa.

Rosahdus 31+5
 
Empuuu olisko vauva selkä vasemmalle kyljelle. Peppu tuntuu semmoiselta "suoipolta" pää ymmärrettävästi pyöreämpi ja isompi.

Meillä vauveli teki jonkinlaisen kuperkeikan aamuyöstä, jännityksellä odotankin neuvolaa nyt aamulla ja mikähän mahtaa olla vauvan asento. Heti tuli mieleen että nyt taisi pyörähtää perätilaan, mutta toivotaan että aavistukseni on väärässä.
Tuntui kyllä aika ilkeältä muljahdukselta ja tuntui että olisi itsekin mennyt kippuraan siinä samassa.

Kävin eilen hamstraamassa vaippoja, Minimanissa oli liberot tarjouksessa 2 säästöpakkausta 19,80. Tuli sitten ostettua yhteensä 4 pakettia. 2 uudelle vauvalla ja 2 kuopukselle. Lisäksi vielä ei-tarjousvaippoja Liberon 2 koon vaippoja pari pakettia.

Nyt on siis tulevalle vauvalle jo 2 tuttia ja 4 pakettia vaippoja ;)
 
jastu katsoin omaa neuvolakorttiani ja mulla on kans ollut 3 käyntiä terkalle, 2 lääkärille ja 2 ultraa (+1 ylimääräinen lääkärikäynti migreenin takia, siellä ei tosin masua katsottu). Ens ma olis sitten terkalle, ja huomenna sokereitten takia äippäpolille.

Karkinhimosta oon onneksi päässyt yli. Reiluun 5 viikkoon en oo karkkia syönyt, eli siis tänä vuonna =) Tuoretta lakua erehdyin pari viikkoa sitten haistamaan, ja tuoksui kyllä niin taivaalliselle. Tietää kyllä mitä ottaa synnärille mukaan ;)

seksiunia nähdään täälläkin...

Huomenna on aamusta siis aika tuonne äitipolille. Ensin taitaa olla diabeteshoitajalle ja sitten lääkärille, sekä vielä mahdollisesti sisätautilääkärillekin. Tosin mun sokerit on olleet tosi hyvällä mallilla: 2 viikon sisään vain 2-3 pientä ylitystä (5,6) aamunpaastoissa ja suurin osa 1h ruuan jälkeisistä alle 7. Asiaan tosin vaikuttaa myös se, että vaihdoin mittaria luotettavampaan (mm. taysissa käytössä meidän osastolla). Edellinen neuvolan mittari näytti välillä mitä sattuu, ja kun tein vertailumittaukset työpaikan sokeriliuoksella niin erot oli melko huimat: 6,2 ja neuvolan 7,0. Katsotaan mitä sanovat huomenna, pitäis ainakin päästä katsomaan pientä taas ruudulta kun ultraavat =) .

Poppeliini ja poju 29+5 (<-- joka muuten viime yönä mun unessa olikin ihan selvä tyttö :whistle: )
 
Rosahdus Mulla kans istukka edessä, eiköhän se vaikuta asiaan. :) Kiiajaville Voisi hyvinkin olla noin, mitä veikkaat. Ehkäpä tuolla on jalat, kädet ja pää samassa sumpussa, kun tuntuu niin erilaisia liikkeitä ja muotoja tuossa kohdassa. Todennäköisesti olen pään sitten tuntenutkin, semmoinen iso pallukka mujauttaa välillä kylkeen. :D

Mä olen miettinyt, että jos tämä poika muuttuukin tytöksi. Vaikka kätilö sanoi, että poika on, niin eihän se silti 100% varma asia ole. Joutuu tyttö sitten pitämään poikamaisia vaatteita. Onneksi sentään nimi olisi valmiina. :)
 
Huomenta!

Pitkästä aikaa hyvin nukuttu yö takana, voi mitä luksusta! Unet on alkaneet värittyä täälläkin melko seksuaalispainotteisesti.. :whistle:

Minullakin vauvan liikkeet tuntuu enemmän ylämahasa oikealla puolella plus sitten ihan alhaalla. Jossain vaiheessa vauva oli siten pää alaspäin siten, että selkä oli vasemmalle päin ja jalat oikealle. Nyt en tosin tiedä yhtään, kun vauva möngertää niin kovasti.

Jalan koon yhteydestä lantion kokoon vielä. Mulla oli esikoisen päänympärys vain 34cm, mutta eipä tuo silti mahtunut tulemaan. :(

Mieliteoista piti vielä sanoa sellaista, että mulle on maistunut viime aikoina erityisesti maustamaton 1% viili Pirkka-hedelmämyslillä. Nam!

Nyt esikoinen kärttää mua, joten pitää mennä. Yritän jatkossa olla hieman ahkerampi kirjoittelija.

Piipa rv 31+1
 
Neuvolassa käyty, tämä oli mulla nyt 7. kerta tuohon sisältyy 2 lääkärineuvolaa. Lisäksi 2 ultraa äitipolilla.

RT:ssä vauva oli, on kuulemma vaan nyt vielä niin ylhäällä että pääsee kieputtamaan itseään lähes mihinkä asentoon tahansa. Eli myös vinkkinä jos lapsivedet nyt multa menisi niin makuuasennossa sairaalaan ja ilmeisesti ambulanssilla.
Esikoisen tarhakaverin äiti kertoi että oli epäillyt lapsivesien menoa niin olivat synnäriltä käskeneet tulla heti ambulanssilla paikalle.

Lasten jalisharkoissa yksi äiti kans kertoili kun hänen tuttunsa oli hetkisitten käynyt synnyttämässä niin ei ollut päässyt saliin. Huoneessa oli täytynyt synnyttää.. hieman ruuhkaa siis.
Hän itse oli joutunut aikoinaan synnyttämään käytävällä samaisesta syystä.
Alkoi hieman "hirvittämään" että minkähänlainen ruuhka siellä mahtaa olla maalis-huhtikuun vaihteessa.

Neuvolakuulumiset:
Painoa oli tullut nyt lisää 537g/vko (n.5kg yhteensä)
HB 121
RR 115/70
SF 32-33 yläkäyrällä edelleen, mutta sanoi että hieman "virheellinen" mitta sen vuoksi koska vauva on niin ylhäällä.
Ei uskonut että vauva olisi vielä ainakaan kovin suuren suuri.

Laittoi kuitenkin lähetteen äitipolille synnytystapa-arvioon. Mutta lähinnä sitten sen synnytyksen jälkeisen ajan vuoksi.
Jos/kun käsikipu palaa takaisin niin haluaisin semmoiset kipulääkkeet että voi samalla imettää joten sitä pitää miettiä ja jos äitipoli konsultoi tai laittaisi lähetteen kipupolille missä se viimeinen tieto lääkkeistä on niin olisi ihan kiva saada asiat järjestykseen ennen vauvaa.
Vauvan kanssa kun on hieman haastavaa lähteä polilla käymään..

Joten mun viimeinen lääkärineuvola on äitipolilla.

Nälkä, jotain välipalaa siis ennenkuin ruoka valmistuu!

KiiajaVille
 
Rosahdus muutetaan pohjois-savon eteläosaan :D

Eilen tein inventaariota noiden meidän vaunujen ja rattaiden suhteen kun niitä on vuosien varrella kertynyt (kuka lie hamstrannut niitä :whistle: ) Nyt kun on muuttokin edessä niin pitää päästä osasta eroon ja kuinka ollakaan siitä karsimisesta tuli helppoa kun aitassa olleet tuplamatkikset ja sateenvarjorattaat oli saaneet "hienoja" pilkkuja kankaisiin |O joten ne lähti kaatikselle. Onneksi olivat jo kuitenkin ne "paremmat päivät" nähnyttä mallia.. Nyt olisi sitten emmaljungan yhdistelmät, ABC-yhdistelmät ja emmaljungan tuplat käytössä sekä parit matkikset joten luulisi näistä löytyvän sopivat kulkupelit aina tarpeen mukaan näille meidän pienille (2v, 1v ja vauveli). Sänkyasia on vielä mietinnässä kun tuo meidän 1v nukkuu vielä pinniksessä enkä ajatellut toista ostaa kun kuitenkin jonkin ajan päästä tuo vapautuisi vauvan käyttöön. Vaatteita ja muuta tarviketta löytyy joten varsinaisia hankintoja vauvaa varten on enää nuo vaipat..

MaMa ja kutonen 30+6 :heart:
 
Empuu jos vauva ei ole kiinnittynyt/laskeutunut tai on perätilassa on napanuoran esiin luiskahtamisen vaara olemassa ja sitä ehkäistään parhaiten olemalla makuuasennossa. Tähän perustuu tuo käsky käydä makuulle ja soittaa ambulanssi jos vedet menee..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Kiiajaville Miksi makuuasennossa sairaalaan ja kiireesti? Siis tuonko takia, kun lapsi pääsee mihin asentoon tahansa? En ymmärrä noista oikein mitään.
Jos vauva ei ole laskeutunut vielä lantioon tai on perätilassa silloin kun lapsivedet menee, siinä on napanuoran esiinluiskahduksen vaara. Eli jos vauvan pää ei ole "tiiviisti" ja perätilassa taas vauvan peppu ei koskaan niin hyvin asetu lantioon kun pää, niin napanuora voi luiskahtaa vauvan ohi ulos kohdusta (eikä sitä ulospäin näe, ei se ulos emättimestä asti sieltä tule) ja se aiheuttaa hengenvaaran vauvalle kun napanuora jää puristuksiin.


Jaahas, Mama oli ehtinyt jo kommentoida asiaa =)
 
Empuuu,mullekin neuvolassa sanottiin tuosta et jos nyt sattuis meneen vedet niin makuuasentoon heti ja lanssilla sit näytille,ymmärsin että siis ennen kun vauva on kiinnittynyt,voi kääntyä vielä...
Onko täällä muuten muita joille ei ole raskauden aikana tehty yhtään alapää tutkimusta? täällä nimittäin yksi :wave: ilmeisesti täällä norjassa niillä ei hirveesti kiinnosta miltä mun toosa näyttää :D
Ja se ois huomenna töihin meno,hui,monen viikon sairasloman jälkeen,apuapapua!Yritin tänään lääkäriä tavoitella,että jos oltas velä sairaslomaa jatkettu,mutta mun lääkäri ei ole tänään paikalla,niin ajattelin et hitto,meen sitte töihin ja kokeilen kuinka tuo onnistuu...
Ja tänään taas poksutaan: :heart: 32+0 :heart: apua,alkaa puskeen pian paniikkia...
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Olen vahvasti ollut vain taustalla jo tovin, mutta nyt kaipaisin hyviä vinkkejä hankalassa tilantessa.
Minulla on noin 3 viikkoa ollet oikean käden sormet KOKO AJAN puuduksissa. Kipuja ei enää ole, mutta sormilla ei voi tehdä mitään kun ovat jotenkin hellinä. Hirojalla ja osteopaatilla olen käynyt, kun aluksi en saanut kivuilta nukuttua.
Töissä näyttöpäätteen ääressä olen pärjännyt ihan ok, koska käytän hiirtä vasemmalla. Nyt on kuitenkin vasemman käden sormet ruvenneet puutumaan myös.

Neuvolassa kävin eilen ja siellä vain vastavalmistuneen oloinen terkkari hoki, että en tiiä mistä johtuu, en tiiä mitä voisi tehdä... Mutta olisi voinut varata mulle lääkärin KAHDEN VIIKON PÄÄHÄN!
Sain työterveyslääkärille varattua itse ajan huomiselle ja mietinkin että onko tässä enää muuta tehtävissä kuin vaatia saikkua lopuksi 1,5 viikoksi ennen äitiysloman alkua?

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja onko jostakin saanut helpotusta? (esim. lähete hirontaan tai johonkin vastaavaa)

epätoivoinen Whitney 33+1

 
Empuuu lisään vielä tuohon napanuoran luiskahtamisvaaraan, että jos näin kuitenkin pääsee käymään, niin jonkun pitää ottaa siitä napanuorasta sitten kiinni eikä päästää siitä irti ennen kuin vauva on ulkona. Napanuorahan alkaa myös "kuivumaan" / lopettamaan toimintansa kun pääsee ilman kanssa kosketuksiin.
 
Onnea poksujille!

täällä veto pois ja flunssa tuntuu iskevän entistä pahemmin päälle. Ja närästää, kumma homma sen kanssa et ei oo merkitystä mitä syö välillä närästää ja välillä ei. yt on toi kerma testauksessa. Mut ei jaks aolla pystyssä joten pitää mennä huilimaan.

Onko muuten tietoa et miten neuvolaan meno? perunko tän flunssan takia vai meenkö vaan?

Unico ja Toukka 28+4
 
Täälläkin poksahdettiin perjantaina viikolle 30! Ja tuntuu että nyt ne raskausvaivat sitten alkavatkin (koko alkuraskaus mulla on mennyt liiankin helposti). Nyt viimeisimpänä oireena olen saanut peräpäässä tuntuvan paineen :( Tuntuu kuin "perse repeäisi". Pukamia ei ole aiemmin ollut enkä sellaisia näe/tunne, mutta kokoajan on tunne kuin pitäisi ulostaa. Istumatyö ei tietenkään helpota tätä tilannetta millään tavalla. Huomenna olisi kontrollikäynti lekurilla (kohdunsuun pehmenemisen takia) ja jännittääkin, josko tämä paineen tunne viittaisi siihen että kohdunsuu on lähtenyt avautumaan.
Muilla vastaavia oireita?

Kastemekko on ns. viittä vaille valmis. Kaikki osat ovat valmiina, pitäisi vaan kasata mekko yhdeksi kappaleeksi ja hankkia silkkinauhaa - sekä vaaleanpunaista että vaaleansinistä koska Pöntisen sukupuolesta ei ole vielä tietoa :)

Pöntinen 30+4
 
Täällä aloitettu vauvan vaatteiden, tai oikeastaan ei vaatteiden vaan muiden tekstiilien pesurumba. Vaatteet pesen sitten viimeisenä. :)

Tänään on ollut flunssan suhteen helpompi päivä, kävin jopa vähän ulkoilemassa. Tosin ihan vähän, oli pakko saada haukata jo raitista ilmaa, nyt vaan toivotaan ettei nuha tykännyt huonoa tuosta.

Meinasin myös aloitella sairaalakassin pakkaamista pikkuhiljaa. Tarkoittaa siis käytännössä sitä että pistän laukkuun ainakin suklaalevyn ja puhelimen laturin. :LOL: Tärkeimmät eka tietty!

Ihania masukuvia taas täällä! :heart: Voisi ehkä itsekin ottaa vaikka huomenna poksumisen kunniaksi uuden kuvan.

Piipa Jos tuo äidin jalan koko -homma pitäis paikkansa niin sitten mulla ei ois huolen häivää. Meinaan mulla on iso jalka tämän kokoiseksi naiseksi. :D Kokoja 39-40 käytän ja kuitenkin olen muuten aika pienikokoinen.

Synnytyksestä
Mä en osaa vieläkään ajatella oikein koko synnytystä. Musta tuntuu etten pelkää enkä oikeastaan jännitäkään sitä mitenkään, kun en tiedä mitä on edessä. Enemmänkin jännitän sitä toipumista siitä. Tässä kaikessa on kuitenkin nyt ollut suurena apuna mun ystävä joka vasta synnytti. Ollaan kyllä keskusteltu avoimesti ihan kaikesta siihen liittyvistä jutuista. Mutta en silti osaa jännittää mitään, olen vaan päättänyt selvitä siitä. :D

Seksistä Meillä on kyllä vähentynyt koko touhu rankasti. Kyllä mun mieli tekee, mutta sitten kun jotain alkaa tekemään niin ei enää teekään niin mieli. Seksiunia kyllä nään lähes joka yö. :D Ja ehkä vähän tuo viikonlopun vaaleanpunainen vuoto taas säikäytti niin etten oikein anna koskea itseeni, vaikka tiedän sen nyt tulleen limakalvoista ja paljon mahdollista että seksin jälkeen sitä tulisi taas sieltä niin en halua edes nähdäkään mitään vereen viittavaa vaikka se olisi vaaratonta. :(

Mutta nyt lähden pistämään ensimmäisen koneellisen vauvapyykkiä kuivumaan ja toinen koneellinen pyörimään. Urakka taitaa jatkua sitten huomenna varsinaisten vaatteiden osalta.

- Hapsiainen ja Herne 32+6
 
Noniin neuvolassa käyty :) Oli kyllä kiva käydä pitkästä aikaa, viime terkalla käynnistä kun nyt sitten oli jo melkein 2kk!

Hb:119
Pissa: puhdas
RR:105/67
Paino: 98,4kg (6kiloa noussut lähtöpainosta)
Turvotus:+
SF:29
Sikiön liikkeet: ++

Ja nyt käynnit on sitten kahden viikon välein eli tasan kahden viikon päästä seuraava aika. Koskas se oli sitten kun ne tiheni vielä viikon välein..??
Juttelin terkalle tuosta mun ahdistuksesta painoa kohtaan ja hän sano ettei tarvi siitä stressata että monilla on tähän mennessä noussut paino yli kymmenenkin kiloa.. Mutta ehkä se miksi mua se stressaa johtuu siitä kun luvut on noin isoja että jos olis vaikka kutosella tai seiskalla alkavia niin tuskin suhtautuisin samalla tavalla..

Soittelin kelaan eilen kun ei vieläkään päätöksiä ole tullut! No se lappu mun puolen vuoden tuloista on ilmeisesti nyt vasta tullut työnantajalta.. Ja se sano että muutamien päivien kuluessa voitais päätös tehdä, mutta joo siis suomeksi sanottuna jatketaan odottelua :D :mad:
No eipä siinä toisaalta mitään, tuleepa sitten rahaa kun päätöksen on tulleet..
Mutta on tää vähän outoa kun ei tiedä yhtään koska rahaa on tulossa seuraavan kerran ja paljonko..

Niin ja pää alaspäin vauveli masussa oli.. Mutta eiköhän se vielä siellä pyöri ees sun taas ettei välttämättä loppu aikaa tuossa asennossa ole..


jastu ja vilperi 30+3
 

Yhteistyössä