Moi vaan pitkästä aikaa!
Kiva, kun aloitit tämän uuden ketjun tälle oikealle "puolelle", Alessia*! Mullakin oli se mielessä jo aikaisemmin, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjotella enkä oikein muutakaan... Kiitos myös muistutuksesta yöähinöihin liittyen! Tosiaan vauva mekkaloi välillä aika paljon unissaan/univaiheiden välillä, mutta jatkaa kuitenkin unia alkamatta itkeä.

Meillä on nyt ollut pääasiassa 2 syötön öitä, mutta myös jokunen 1 syötön yö. Ihan hyvin ehtii itsekin nukkua välissä...
Luukaksella oli tänään neuvolalääkäri. Vihdoin saatiin niitä mittoja

. Hyvin on poika kasvanut, nyt painoa on 5490g, pituutta 57cm ja pään ympäryskin on jo 39 cm. Ikää Luukaksella tänään on siis 6,5 viikkoa eli n. 1,5kk. Esikoinen painoi samanikäisenä 4,7kg, kakkonen 7-viikkoisena 5,8 kg... joten tämä taitaa olla siitä väliltä. Ihana pieni pullero Luukas alkaa kyllä jo olla.
Sunnuntaina oli se nimijuhlakin. Nyt on mulla vähän sellainen kaikkien järjestelyjen ja valmistelujen jälkeinen väsymys, vaikka kovin paljon hommaa ei mulle jäänytkään. Tosi onnellinen olen siitä, ettei edes yritetty järjestää juhlaa kotona - täällä on kauhea kaaos eikä sitten olisi voinut kutsua kaikkia vieraita. Nyt meitä oli n. 40 henkeä paikalla (en ole vielä tarkkaa lukua laskenut). Juhla meni kivasti, mutta vähän petyin kun osa vieraista lähti heti ohjelman ja kahvin jälkeen pois - olisin voinut vähän pidempään jutustella kaikkien kanssa. Juhla alkoi klo15, ja tuntui, että klo17 suurin osa ihmisistä oli jo lähtenyt. Mulla oli yksi ystävä vastaamassa keittiöjutuista, ja hänestä oli kyllä suuri apu. Olin tilannut voileipäkakut ja täytekakut yhdestä kahvila-konditoriasta, karjalanpiirakoita leipoi eräs nainen ja itsekin leivoin vähän. Hurja homma olisi kyllä ollut, jos olisin leiponut kaiken itse. Enkä olisi osannut yhtä kauniita leivonnaisia tehdä...
-JoJo: Me ei olla nukutettu vauvaa mahallaan, vaikka neuvolantäti edellisellä kotikäynnillä kyllä sanoi, että ihan hyvin voi laittaa vauvan nukkumaan mahalleen päiväunille. Välillä olen Luukasta nukuttanut mahani päällä ja torkkunut siinä jopa itsekin, mutta aika lyhyitä hetkiä ne on olleet. Ihan hyvin hän nukkuu selällään, niin en ole kokenut tarpeelliseksi mahallaan nukuttamista.
*taffel*: Kiva kuulla sinustakin! Mikä teillä on nyt tilanne sen imetyksen suhteen? Oletko kysynyt vinkkejä esim. imetystukipuhelimesta tai Maitolaituri-nettifoorumilta? Suosittelen! Jos vauvalla menee hermot pian imetyksen alettua, niin voisiko olla kyse siitä, että ilmaa menee massuun? Vai oletko päässyt selvyyteen mistä se mahtaa johtua? Mulla alkoi keskimmäisen lapsen imetyksessä muistaakseni n. 2 kk synnytyksestä maito suihkuta hurjasti, jolloin vauva joutui kakomaan maitoa kesken syönnin (juuri n. 5 minuutin päästä syönnin aloituksesta). Siitä seurasi myös raivareita, ja minä "pyydystin" niitä maitosuihkuja, kun vauva alkoi riuhtoa rinnalla... Jatkoin kuitenkin sinnikkäästi imettämistä, ja vaikka vauvan painonkehitykseen tulikin pieni notkahdus kun ei malttannut syödä kerralla pidempään, niin "raivarivaihe" meni kyllä ajan kuluessa ohi. Rinnatkin tottui pikku hiljaa siihen, että imetys kesti kerrallaan n. 5 min. Imetysväli oli myös meillä tunnin-pari, mutta koin sen kyllä helpompana kuin esikoisen 30min+30min (joskus enemmänkin) imetyskerrat. Leeloolla taisi olla siellä "hidas" syömäri.
...Meilläkin tuntuu, että "kaikki kaatuu päälle", kuten kirjoitit... Mulla ei nyt ole enää kyllä niin paljon ollut alakuloa kuin loppuraskaudessa, mutta isompien lasten aiheuttamat sotkut ja riidat ym. ahdistaa aika paljon. Yritän vaan olla välittämättä kaaoksesta kauheesti (vaikka joinain päivinä se kyllä ärsyttää aivan vietävästi), ja tehdä vain sen minkä jaksan. Jotenkin olen ollut tytöille aika kärttyinen, kun haluaisin viettää aikaa rauhassa vauvan kanssa. Asiaan osaltaan vaikuttaa kyllä sekin, etten pääse reippaille vaunulenkille - tekisi hyvää, kun saisi päätä tuulettaa ja vähän hikeä pintaan! Mutta mulla nuo isommat lapset vähän hankaloittaa lenkille/jumppaan lähtöä... Tsemppiä sinne!!! Ja muista olla itsellesi armollinen - kannattaa sillon levätä kun väsyttää, jos vaan mahdollista...
Ehkäisystä: Tosiaan, sitä pitäisi miettiä... Mihin olette päätyneet? Mulla oli edellisen lapsen synnyttyä minipillerit, mutta jotenkin en hormonaalisia ehkäisykeinoja haluaisi enää... Lapsia ei meille tarvitsisi nyt enempää tulla (ainakaan lähivuosina, ehkä koskaan), joten joku pidempiaikainen ehkäisykeino voisi olla hyvä. Ei kai se auta kuin kokeilla vaikka kierukkaa (ja toivoa, ettei se putoa niin kuin joillain on käynyt...). En ole ehtinyt perehtyä asiaan vielä. Ensi viikolla on jälkitarkastus, joten silloin olisi varmaan hyvä olla joku ratkaisu mietittynä... Kondomista en tykkää, varsinkaan "jokapäiväisessä" käytössä.
Vauvatuksesta en ole kuullut, ainakaan sillä nimellä. Mitä se on, Alessia*? (Täytyy googlettaa, jos ehdin...)
Mä olen käynyt kahdestaan vauvan kanssa vaatekaupoilla, ruokakauppareissuilla ja kirpputorikierroksilla. Ruokakaupassa oon käynyt myös kaikkien kolmen lapsen kanssa...vauva oli kantoliinassa, esikoinen työnsi pikkukärriä ja keskimmäinen istui ison kärrin "istuimessa", jota minä työnsin. Se oli varmaan näky

... Yksi pidempi (n. 2 tuntia/suunta ilman pysähdyksiä) automatka mummolaan ollaan myös tehty (yksi yö oltiin reissussa), ja 19. päivä mennään mun serkun häihin Tampereelle - siihen matkaan pitää varata aika paljon aikaa... Juhannusviikoksi ollaan vuokrattu asuntoauto, joten sillä ajellaan sitten jokunen kilometri, ja yövytään kans siinä. Tulee varmaan ihan mielenkiintoinen viikko

. Lasten kanssa käyn lisäksi avoimessa päiväkodissa kesätaukoon asti.
Ilona-79: Mekin osakestoillaan. Vaippoja olisi ihan hirveesti, mutta vauva pissaa niin usein ja alkaa valittaa märkää vaippaa, että mä en ole voinut täyskestoilla... En muuten muuta tekisikään, kuin vaihtaisi vaippaa

. Nyt kyllä on ehkä vähän pissaamisväli pidentynyt, mutta kertakäyttövaippoja kyllä kuluu jonkun verran joka tapauksessa - kesälomareissuilla ei aiota kestoilla, ja öisin olen toistaiseksi ainakin käyttänyt kertakäyttövaippaa. Myös kantoliinaillessa vähän vierastan sisävaippa-villahoususysteemiä (jota meillä pääasiassa käytetään), koska kosteus tulee vaipasta herkemmin läpi "ahtaassa" enkä halua saada omia vaatteitani pissaisiksi...
Zarja*: Mukavaa, kuin kirjoitit kuulumisia! Ja ihanaa, että saat nykyään nukkua! ....Kyllä mullakin varmaan olisi vauvakuume, jos ei olisi mielessä ajatus, että tämä vauva on meidän viimeinen! Niin nopsaan meni se ihana pikkuvauvavaihe ohi!
Hymyjä me ollaan tosiaan saatu Luukakselta n. 3-viikkoisesta. Ja kuukauden ikään tultuaan Luukas aloitti myös jokeltelut aurinkoisten hymyjensä säestykseksi. Nyt hän myös "juttelee" takaisin, kun hänelle juttelee... Ja tosi moni vieraskin on saanut hymyjä - lääkäritäti sai tänään oikein leveän hymyn, vaikka Luukas oli tosi väsynyt huonojen aamu-unien takia, ja ruoka-aikakin oli...

Taitaa olla tosi seurallinen hurmuri tää meidän poika.
Nyt taidan lopetella. Tuli jo pitkä viesti... Kysymyksiäkin mulla olis ollut, mutta nyt täytyy kyllä taas pitää tauko kirjoittamisessa. Täytyy alkaa miettiä perheelle päivällistäkin ja laittaa pyykkiä kuivumaan. Hyvää kesäkuuta ja kunnon kesän odotusta!!!
t. Mamu82 & Luukas 1kk 2vko 2pv