HUHTIKUISET 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alessia*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikaisesti kuulumisia.. :)
Meillä oli siis maanantaina se kuulotutkimus ja siis se meni läpi hienosti, ihan normaali kuulo on vauvalla vaikkei sillon synnärillä mennytkään läpi.. En kylläkään mitään stressiä siitä ottanut kun tyttö niin hyvin seuraili ääntä ja vastasi jutteluun. Mutta nyt on sekin asia selvitetty ja saatu siitä varmuus. :)

Jojo, kiva kuulla että kaikki on hyvin kuulon suhteen!

Meillä vauvalla on ikää jo 5 kk 4 pv, mutta neuvola on vasta viikon päästä. Meillä uusi muuvi on pepun nostelu, kun vauva makaa selällään. En muista, että esikoinen olisi tehnyt niin. Selällään maatessaan vauva on myös alkanut pyöriä. "Sanavarastoon" kuuluu "äiti" ja "ääntä" :D Myös esikoinen sanoi vauvana "äiti", joten aika hassu sattuma, tahattomastihan se tulee.

Meilläkin on muskari alkanut, ja sisarusryhmässä ollaan. Ekalla kerralla vauva oli herännyt niin aikaisin, että nukkui koko muskarin ajan, mutta toisella kerralla se jaksoi valvoa.

Mä aloitin vauvalle nyt myös iltapuuron. Kovin suuria määriä ei mene vieläkään alas, mutta nyt jo suu aukeaa hienosti. Toivottavasti pian alkaa ruokaakin menemään alas, koska olis yksi deadline: mulla on iltamenoa tiedossa kuukauden päästä, joten sitä ennen pitäisi siirtää vauva nukkumaan esikoisen huoneeseen ja lopettaa tissitainnutus, jotta mieskin selviää nukutuksesta.

Vauvalla oli viikon pituinen vaihe, että nukahtaminen oli hankalaa ja yöllä tuli heräilyjä, pahimmillaan neljä. Nyt on tilanne taas rauhoittunut, nukahtaa kerrasta ja on nyt syönyt yhden kerran aamuyöstä.

Meillä kolmet päikkärit toimii edelleen hyvin, mistä olen yllättynyt. Esikoisen kanssa sinnittelin 6 kk kolmilla päikkäreillä, koska se oli suositus, vaikka lapsi olisi ollut jo paljon aikaisemmin valmis siirtymään kaksiin. Nyt olisin valmis menemään vauvan ehdoilla, mutta ei ole ollut tarvetta muutoksiin.

Odotan myös innolla, että kohta vauvan saa laittaa istumaan rattaisiin. Helpottaa aika paljon liikkumista.

Jospa minäkin vähän kuulumisia kirjoittelisin kun sain pojan toivottavasti nukahtamaan päiväunilleen - omaan sänkyyn! Sitä omassa sängyssä nukkumista on siis yritetty ja nyt jopa välillä onnistuttu.

Kauan onkin edellisestä kerrasta kun kirjoittelin, tässä välissä poika on oppinut kääntymään niin selältä mahalleen kuin mahalta selälleenkin. Mahallaan yrittää kovasti kaikenlaista harjoitella, nostaa takapuolta, keinuttelee itseään puolelta toiselle, punnertaa ja pyörii ympäri. Kyllähän tuollaisella riehumisella itsensä leikkimatolta saa lattialle siirtymään, yleensä aina lähelle jotain huonekalua joten täällä meinaa pää kolista paikkoihin jo. Toistaiseksi olen aina ehtinyt väliin. Nauramaankin on oppinut, vaikka ei olekaan mitenkään kova nauramaan, jotain tosi hassua täytyy tapahtua. Kaikenlaisia uusia ääniäkin on opittu, nyt näyttäisi olevan meneillään joku kimeiden äänien harjoittelu. :D

Soseita meilläkin on alettu syömään. Perunalla aloitettiin ja siitä poika ei tykännyt yhtään, urheasti yritti kyllä syödä. Peruna-porkkana ei sitten enää ollut ihan yhtä hirveää vaikka alkuun puistatti sekin. Nyt sitä syödään jo ihan suht reilusti kerralla. Viime viikolla aloitettiin myös luumu helpottamaan kovaa vatsaa ja se onneksi myös helpottaa. Vaikka välillä saattaa olla päivä ettei kakkaa tule ollenkaan, ei se viime aikoina ole aiheuttanut itkua tai nukkumisvaikeuksia. Niitäkin ehti olla, joten toivotaan että luumunsyönnillä pärjättäisiin, sen pojalla olevan "vaivan" takia tuo vatsan kovuus voi todella tulla ongelmaksi.

Meillä näyttää vähän väliä olevan jo kovasti hampaidentulo-oireita. Poika kuolaa kovasti ja pureskelee oikeastaan kaikkea. Yhdessä kohtaa jo tuntuu jotain kovaa, tuota kohtaa poika sitten hieroo sormella, tutilla tai jollain muulla. Meinaakohan sieltä siis tulla jotain jo läpi? Pitäisi varmaan googlailla aiheesta.

Nyt täytyy varmaan kiirehtiä syömään jotain, eiköhän tuo nimittäin pian tuolta heräile, täällä ei nukuta kuin pieniä pätkiä päivisin!

Huhuu, kirjoitelkaas kuulumisia!

Meillä oli viiden kuukauden neuvola melkein kaksi viikkoa myöhässä. 64 cm ja vähän yli 7 kg.

Ruokaakin on alkanut menemään alas suurempia määriä. Taas on mennyt joitain öitä ilman heräilyjä, mutta edelleen nukutan tissille yöllä, vaikka vauva heräisikin johonkin muuhun kuin nälkään. Tosin viime yönä kävi niin, että imetin sitä, mutta se ei tahtonutkaan nukahtaa, joten lopulta pistin sen takas pinnasänkyynsä. Se ähelsi aikansa ja mä tassuttelin, ja lopulta se nukahti. Ilman tissiä suussa, jihuu! :D

Esikoisen kanssa olin tosi tarkka siinä, etten automaattisesti alkanut yöllä imettää joka herätyksestä, vaan yritin aluksi nukuttaa tassuttelulla. Nyt olen ollut tosi laiska. Sitä on tuntenut itsensä ihan avuttomaksi nukuttamaan muulla kuin tissillä, vaikka kaiken sen on jo yhden lapsen kanssa tehnyt. Samoin mua jännittää tissille nukuttamisen lopettaminen, vaikka senkin olen esikoiselle tehnyt ja hyvin meni. No, vähän sain itseluottamusta kun viime yönä se tassuttelu onnistui.

Täällä ei kiljumisvaihe ole onneksi vielä alkanut, vaan vauva tekee sellaisia käheitä huutoja.

Hei!
Pikaisesti kuulumisia... Meillä oli tänään 5kk neuvola. Luukas on kirinyt siskoistaan ohi (5-kuukautismittoihin verrattuna siis ;)): mitat on nyt 67cm ja 7705g. Pääkin oli isompi kuin tytöillä aikanaan (tietysti?). ...Vielä ei Luukas käänny minnekään - joskus harvoin selältä käännähtää kyljelleen, jos touhuaa lelu kädessä. Kyljeltä punkee kyllä mahalleen, jos auttaa ensin vähän sitä kylkiasentoon kääntymistä. Mahallaan ollessaan pyörii kellonviisarimaisesti ympäri, joten pääsee niin katsomaan maisemia. Nostaa myös peppua ylös ja mönkii siten eteenpäinkin joitakin kymmeniä senttejä... Yleensä nostan hänet takas lelukaaren alle, jos on möngertänyt matolle asti.

Yöt menee yhdellä-kolmella heräämisellä. Välillä yritän rauhoitella Luukasta uudestaan unille esim. antamalla käden pinnasänkyyn, jos sattuu heräämään vain muutaman tunnin yöunien jälkeen. Joskus annan vaan suosiolla rinnan suuhun, niin sittenpä syö ja nukahtaa. Röyhtäytän edelleen aina syönnin päätteeksi, joten Luukas on siinä tottunut jo siihen, että vähän havahtuu mahdollisen rinnalle nukahtamisen jälkeen ennen kuin lasken sänkyyn... Ja yleensä sitten pyörittää päätä jonkun aikaa ennen kuin uni tulee. Olen iloinen, että hän osaa nukahtaa itse, mutta oon alkanut vähän jännittää, että milloin se loppuu - että alkaako jossain vaiheessa sellainen kausi, että pitää äidin olla lähellä nukahtamishetkellä. Käytännössä odotan iltaisin makuuhuoneessa, että lapset on nukahtaneet ennen kuin lähden jatkamaan omia touhujani, joten olen aika lähellä nukahtamishetkellä. Toistaiseksi mennään näin...

Täysimetyksellä ollaan edelleen. Odotan saavani kirjastosta uuden sormiruokailuun liittyvän kirjan, ja ajattelin "opiskella" vähän sitä aihetta ennen kuin aletaan antaa kiinteitä ruokia Luukakselle. Varmaankin sovelletaan tuota sormiruokailutyyliä sitten alusta asti. Eipä tarvis keittää soseita ja olla lusikoimassa, kun Luukas voi syödä itse yhtä aikaa muiden perheenjäsenten kanssa. Saa nähdä mitä siitä tulee, mutta vielä ei ole kiinteiden aloitus ollut kuin ajatuksissa... Luukas varmaan ehtii oppia paremmin tässä vielä hallitsemaan käsiään, että osaa tarttua ruokaan ja laittaa suuhun. Hampaita ei vielä ole näkyvissä, mutta ikenilläkin voi hyvin pureskella - kuten nyrkkejä pureekin jatkuvasti.

Olen nyt jättänyt Luukaksen useammin isin ja siskojen kanssa kotiin, kun olen lähtenyt käymään jossain. Luulen, että syksyn jumpatkin - jonne olin ajatellut ottavani Luukaksen mukaan joka kerta - menee niin, että syötän hänet ennen lähtöä, käyn rauhassa jumppaamassa ja tulen sitten kotiin. Luukas viihtyy niin hyvin isin ja siskojen kanssa seurustellen.

Nyt täytyy lähteä muihin hommiin taas...

Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisia!

Terkuin, Mamu82 & Luukas (24.9. tulee 5kk)

Moikka!

Meillä oli pari viikkoa sitten 4kk neuvola, painoa "pikkutytöllä" 7660g ja pituutta 65cm.. :D Eli hyvin on ruoka kelvannut. Ollaan jo siis kuukauden verran annettu kiinteitä kun lääkärissä annettiin lupa ison koon vuoksi.. Päättelivät ettei enää pelkkä maitolinja riitä. Aikalailla kaikkea ollaan maisteltu, mitä kaupan 4kk soseita on, ja kaikki maistuu hyvin. :) Samoin riisivelli on suurta herkkua, sitä syödään aina iltaisin..

Nukkuminen meillä on mennyt aivan loistavasti, täydet yöt on tyttö nukkunut kuukauden verran, ja kolmilla päikkäreillä mennään edelleen. Kahdet pienemmät päikkärit (n.30-45min) ja yhdet pitkät. (1,5h-2,5h) Yöt nukutaan iltaseitsämästa aamuseitsämään aikalailla tarkalleen, toki tunnin heitto molempiin suuntiin silloin tällöin. Eli aikamoinen tuuri käynyt ton nukkumisen kanssa. Tuttikaan ei enää kelpaa muuten kuin nukkumaan mennessä, alussa Milana söi tuttia lähes jatkuvasti..

Meillä Milana lopetti tissin syömisen lähes kokonaan kun siirryttiin kiinteisiin, oltiin kyllä osin korvikkeissa ja rintaruokinnalla ennen sitä, mutta nykyään ei enää tissi kelpaa läheskään joka päivä, oon yrittänyt edes iltaisin ennen nukkumaan menoa imettää, muttei kelpaa enää juuri ollenkaan.. No, minkäs teet. Toivottavasti tutin syöntikin loppuu itsekseen. :)

Täällä käännytään selältä vatsalle jo näppärästi ja liikkeelle olis kova kiire, hermot meinaa mennä kun ei pääse eteenpäin. Yksi yläetuhammas kanssa pikkasen jo pilkistää, kohta on varmaan puhkeamassa. :)

Kiljuminen on kans hauskaa, sitä harrastetaan pitkin päivää.. :D

Siinä nyt pikkasen kuulumisia täältä. :)

-JoJo & Milana 4kk 2vko

Hei vaan! Täältäkin vähän kuulumisia!

5 kk neuvolassa neidin mitat ovat 65 cm ja 5975 g - paino on, niinkuin aina, alhainen, mutta nyt neidin omakin painokäyrä on laskusuuntainen :(

Täysimetyksellä ollaan tähän saakka menty, ja varmaan kohta aloitellaankin soseiden maistelu. Neuvolaterveydenhoitajan mukaan aletaan antamaan ihan kunnon vauhdilla pienen totuttelun jälkeen, ja yritetään saada lihat ja puurotkin mukaan ruokavalioon nopsasti.

Meillä ajattelimme yhdistää sose- ja sormiruokailun: alkuun haaveilin kokonaan sormiruokailusta, mutta itsekkäät syyt (imetysvälin pidentäminen, rauhallisemmat yöt, hätätapauksessa soseen antaminen nälän yllättäessä huonossa tilanteessa tai kun en itse ole paikalla sekä rinnasta vieroittaminen ja tätä myötä myös kuukautisten alkaminen ja pikkukakkosen toivottavasti alulle saaminen (: ) ja tuohon neidin painonkehitykseenkin nojaten olen nyt hylännyt ajatuksen pelkästään sormiruokailusta. Aloitetaan siis soseilla, ja annetaan sormiruokaa sitten, kun tyttönen istuu.

Muutto on meillä edessä, muutetaan kerrostalosta rivitaloneliöön. Ihanaa, saamme oman pienen pihapläntin, ja onpa pihalla pieni omenapuukin!

Suututtaa: olimme äsken vaunukävelylle pienen kanssa, ja kun sain hänet juuri nukahtamaan hirmuisten itkujen jälkeen, ajaa ohi joku alueen pojista viritetyllä mopollaan helvetillisen pärinän saattelemana. Tyttöhän siihen tietysti heräsi, ja itkee valittelee ja itkee väsymystään vieläkin isän sylissä :( Voi että nuo viritysmopohirvitykset ovatkin alkaneet ärsyttää näin vauvautuneena!

Olihan jotain muutakin, mutta en nyt enää muistakaan, kun tytön pikkuitku sotkee omat ajatukset. Palsta on kovasti hiljentynyt, olisi mukavaa kuulla muidenkin kuulumisia!

Palailemisiin siis ja mukavaa syksyn jatkoa!

Enpä ole aikoihin ehtinyt kirjoitella, käyn kyllä säännöllisesti kurkkimassa kuulumisianne... Jospa nyt ehtisi muutaman rivin. Molemmat tytöt hiukan räkäisiä ja heräsivät tänään jo puoli kuudelta. Nyt ovat siis jo molemmat "päikkäreillä", vaikka isompi ei normaalisti nuku enää päiväunia ollenkaan.

Pikku neidin mitat 5 kk neuvolassa olivat 6470g ja 62,8 cm. Varsinkin pituutta tulee aika hitaasti, mutta on neuvolan mukaan kuitenkin ihan ok. Täysimetyksellä mentiin tuohon viiteen kuukauteen asti ja sen jälkeen ollaan varovasti maisteltu lähinnä perunaa. Kiirettä kiinteiden aloittamiselle ei kuulemma ole, mutta en nyt sitten kuitenkaan halunnut ihan sinne 6kk asti lykätä.

Tosi kova kiire neidillä tuntuu olevan isosiskon perään. Kääntymään oppi 3 kk ikäisenä ja nyt sitten hilluu konttausasennossa vähän väliä. Jalat jo vähän liikkuiskin, mutta kädet ei vielä... Muutaman kymmnen senttiä liikkuu eteenpäin, jos jotain oikein mielenkiintoista tavoittelee.

Nukkuminen on aika vaihtelevaa. Nyt ovat onneksi päiväunet alkaneet maistua ihan toisella tapaa kuin kesällä. Välillä saatetaan nukkua parikin tuntia, useinmiten kuitenkin vain 0,5-1 h kerrallaan. Mutta parempaan päin ollaan siis selvästi menossa. Öisin ähelletään välillä ihan mahdottomasti. Kääntyy unissaakin vatsalleen, mut ei osaa vatsallaan nukkua...

Muutimme pari vikkoa sitten uuteen kotiin ja kaikki on vielä aivan sekaisin. Ei totisesti ole kovin helppoa hommaa tuo muuttaminen kahden pienen lapsen kanssa! Mutta kai tämä tästä vähitellen. Itseäni hiukan epäilyttää, miten tänne aivan maalle kotiudun, mutta aika näyttää...
Nuo meluavat mopot olivat suuri ongelma vanhassa kodissamme, mut täällä niistä ei kyllä ole huolta. Eli jotain positiivista syrjäkylillä olostakin ;)

Ilona & tytöt

Onnea Ilonalle ja Tylleröiselle uuteen kotiin! Ja onnea Tylleröiselle pikkukakkosen kanssa!

Meillä vauva on siirtynyt kaksiin päiväuniin. Illalla nukahtaminen on aikaistunut (vaikka iltapuuro on samaan aikaan) ja aluksi yökin meni ilman herätyksiä, mutta nuha ja hampaiden tulo sotki sen. Alas on tulossa kaksi hammasta, reiät näkyy ja sormella (ja tissillä!!) tuntee.

Vauva täyttää ylihuomenna 6 kk ja eilen päätin, että yösyötöt saa loppua. Viime aikoina se syöminen on ollut lähinnä tissi suussa nukkumista, eikä sillä ole ollut nälän kanssa mitään tekemistä. Illalla olin vielä ajatellut antaa vauvan nukahtaa tissille, mutta kun sillä oli vatsa täynnä ja se kerran puraisi, niin siihen loppui se homma. Tassuttelin sitä sitten, ja vain 20 minuuttia kesti että se nukahti. Olin aika tyytyväinen! Yöllä se heräsi kaksi kertaa ja silloin se olikin sitkeämpi vaatimaan tissiä suuhun. Molemmilla kerroilla kesti noin tunti ennen kuin se jatkoi unia. Mieskin alkoi jo valittaa että anna sille nyt maitoa, mutta mä en luovuttanut. Aamulla vauva heräsikin ihan tyytyväisenä eikä vaikuttanut ollenkaan nälkäiseltä, joten oikein tein kun en antanut periksi.

Katsotaan vielä pari yötä ja siirretään sitten vauva esikoisen huoneeseen. Ihanaa saada makuuhuone takaisin omaan käyttöön! Mies on myös valitellut kun meillä on makkarissa uusi TV jota se ei ole päässyt juuri lainkaan katsomaan, kun aina on vauva nukkumassa :D

Yksi vinkki, jonka olen joskus tältä palstalta lukenut ja joka tuli viime yön pimeinä tunteina mieleen: jos vauva on yöllä levoton mutta ei niin paljon, että tarvitsisi rauhoitella, niin voit mennä "läähättämään" vauvan sängyn viereen... Siis hengitämään sen verran kovaäänisesti, että vauva kuulee, että olet lähellä. Se voi riittää rauhoittamaan vauvan. Kulostaa hassulta, mutta uskon sen toimivan. Tota käytin eilen kun lopetin tassuttelun, jotta vauva tiesi mun olevan vielä sen vieressä.

Moi vaan minunkin puolestani pitkästä aikaa.

Meillä on niin kova meno päällä jo täällä, ettei muka ole ehtinyt mitään kirjoittaa... 5 kk neuvolassa neidillä oli mittaa 65 cm ja painoa 7750 g. Ensi viikolla onkin jo kuusi kuukautta ikää mittarissa ja veikkaan, että paino on jo 8,5 kg:n tietämillä ja mittaakin on varmasti tullut, kun Lindexin 68 koon vaatteet eivät enää tahdo mahtua. Siellä tosin on selkeästi pienemmät vaatekoot kuin muilla liikkeillä, mutta silti.

Meillä opittiin kierimään joka suuntaan jo kolmekuisena, mikä tarkoittaa siis sitä, että kieriä täytyy koko ajan ja joka paikkaan. Todella tarvitsisin silmät selkään, kun tyttö ei pysy lainkaan paikallaan puuhamatolla tai lelukaaren alla. Saati sitten niiden perään levitetyillä täkeillä. Olenkin joutunut vuoraamaan jo huonekalujen jalkoja tyynyillä, jottei pieni pää kolisisi niihin, kun napero liikkuu. Konttausasentoa ei vielä ole, mutta kierimisen lisäksi meillä möngitään ponnekkaasti, joskin hitaasti. Ryömimiseksi sitä ei voi sanoa, mutta sinne päin. Luulenkin, että tuo kieriminen joka suuntaan ja oman napansa ympäri pääseminen on tehnyt sen, ettei ryömimistä juuri tarvitse opetella, kun haluttuun leluun tms pääsee näppärästi käsiksi rullaamalla sen luokse. Myös sohvan nuoleminen on kova juttu.

Hampaita olisi vissiin myös tulossa, kun kuolaa tulee kutakuinkin litroittain joka päivä ja natusteltavaksi eivät kelpaa purulelut, vaan mukavin "purtava" on sormet ja omat varpaat. Sillä ei ole niin väliä, että kenen sormista on kyse :)

Muuten kaikki on mennyt todella hyvin, tosin meillä vieläkin heräillään öisin kerran tai pari. Neiti nukkuu omassa huoneessaan ja käyn siellä sitten imettämässä tai antamassa vellin yöllä, niin nukkuu taas tyytyväisesti. Aamulla haen viereen, kun aamu sarastaa. Näin saan itse torkkua yhdeksään, joskus jopa kymmeneen asti :) Tyttö nukkuu pääasiallisesti vatsallaan. Välillä kierii unissaankin niin paljon, että havahtuu itse siihen, että tulee seinä vastaan. Tai pinnasängyn pinnat :)

Kuten tuossa mainitsin jo, meillä imettäminen jatkuu vielä, mutta kiinteitä syödään jo täyttäpäätä myös. Ensi viikolla aloitellaan vihdoin myös lihan syönti. Nyt olemme menneet kasvis-ja hedelmäsoseilla ja puurolla. Kaurapuuro maistuu mainiosti, kun siihen sekoittaa vähän hedelmäsosetta mukaan.

Kaiken kaikkiaan tämä on edelleen paljon helpompaa, kuin oletin :) Tyttö on todella kiltti ja hyväntuulinen, joskin aikamoinen sylivauva. Usein kaupungilla häntä joutuu välillä kanniskelemaan, koska ei viihdy aina vaunuissa koko aikaa. Mutta hienosti menee mukana lounailla ja erilaisissa tapaamisissa ilman turhia kitinöitä, joten ollaan päästy edelleen hienosti liikkumaan ja tapaamaan kavereita.

Ja leikkikavereita syntyy ympärille kuin sieniä sateella, joten jahka siinä iässä ollaan, ei seurasta kyllä ole puutetta. Ihan lähiaikoina syntyy sukuun 4 vauvaa ja kavereille myös 4, joten ei voi valittaa :)

Jaaha, nyt siellä aletaan heräilemään päiväunilta, joten täytyy lähteä viihdyttämään.

Mukavaa sunnuntaita!

Leeloo ja typykkä 5 kk 3 viikkoa

Leeloo, aikamoista menoa teillä! Meidän vauva ei vielä kovin pitkälle pötki, mutta eiköhän tämän kuun aikana sekin asia muutu. Tänään vauva täytti 6 kk.

Täytyy vaan tulla hehkuttamaan. Pari päivää sitten kerroin, että lopetin yösyötöt, ja sen jälkeen vauva on nukkunut kuin tukki ilman yhtään heräämistä. Yhden yön se siis vaan protestoi, sen jälkeen ei mitään. Illalla kyllä on tullut vielä itkua. Mutta tämä vaan kannustuksena muille! Että jos vauva pitää äitiä vaan tuttina, niin kannattaa lopettaa se ennemmin tai myöhemmin... (Kaverin 9-kuinen vauva ei kyllä millään ole tahtonut luopua oikeudestaan yösyöttöihin, joten yksilöllistähän tuo on... Mäkin odotin pidempää prosessia)

Tänä aamuna kärrättiin pinnasänky esikoisen huoneeseen. Mahtavaa!

Meillä on viime viikonlopusta asti mennyt yöt ja päivät kovasti kiukutellessa, mietin sunnuntaina illalla että mikähän on vialla kun vaan itkee isin tai muiden sylissä mutta mun sylissä on ihan ok. Ei oikein suostunut syömään, muttei ollut flunssaa eikä kuumetta tai mitään, soitin jo kaikenmaailman terveysneuvontoihin kunnes huomasin että Milanalle oli tullut hammas alas. :) Sitten jälleen su-ma välinen yö meni vähän itkuisesti, ja tänäaamunahan oli tullut jo toinen hammas edellisen viereen. :) Eli ei ihme jos oli itkuinen kun hampaita tuli.. Saas nähä tuleeko vielä lisää nyt lähiaikoina, vai riittikö noi kaks nyt ensalkuun. :)

Huomenna on 5kk neuvola, ja siellä saadaan jälleen rokotukset, viimeks siitä yhdistelmärokotteesta nous kuume, muttei sen kummemmin vaivannut, toivottavasti tällä kertaa päästään vieläkin helpommalla.. :) Viimeks mitat 4kk neuvolassa oli 7,5kg ja 65cm, nyt varmaan ollaan jo reilusti yli 8kg ja 68cm.. Iso tyttö jo! :)

Alotin vihdoin käymään salilla jossa on kans äiti-vauva jumppaa, tosi ihanat tunnit on, pääsee vauvankin kanssa jumppaamaan. Koitan huomenna kirjoitella neuvolakuulumisia.

-Jojo & Milana pari päivää alle 5kk

Moikkamoi!

Kiva ollut lukea teidän kuulumisia. Lukeekohan Zarja vielä tätä palstaa?! Olisi kiva kuulla kuulumisiasi, jos luet tämän :).

Alessia*: kuulostaa mukavan helpolle tuo yövieroitus. Oletko varautunut kuitenkin mahdolliseen 6kk:n tiheän imun kauteen, vai aiotko olla ehdoton, ettet imetä yöllä? Meillä vauva vielä syö ihan selkeästi yöllä, eikä vain pidä tuttina - se on tosiaan minunkin mielestä hyvä merkki siitä tarvitseeko hän yöllä vielä maitoa.
...Olen muuten kans käyttänyt tuota mainitsemaasi "läähättämistä" vauvan rauhoittamiseen. Mun mielestä se toimii :).

Annettiin nyt reilu viikko sitten Luukakselle tutti, kun hän alkoi syödä peukaloa... Ja sattui kyllä hyvään saumaan tuo, kun tutti kelpasi heti! En meinannut uskoa silmiäni. Nyt sitten onkin jo niin tottunut siihen - vaikka en joka hetki sitä olekaan ollut tarjoamassa - että nukahtaminen ei enää onnistu ilman sitä niin helposti kuin ennen. Toivon siis, että aina on tutti saatavilla, kun sitä tarvitaan (etten unohda ottaa sitä mukaan tms.). Toisaalta, kantorepussa vielä nukahtaa ilmankin. Joka tapauksessa olen iloinen, että ei vieroitus ole sitten tulevaisuudessa yhtä hankalaa kuin peukalon imemisestä voisi olla.

Olen nyt tutustunut sormiruokailuun lukemalla kirjan: Omin sormin suuhun (Gill Rapley & Tracey Murkett, WSOY 2010), ja voin suositella sitä teille kaikille! Sain siitä tosi paljon uutta, kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa koskien vauvan syömisen kehitystä ja ruokailua ylipäänsä. Ja tosiaan aiotaan kokeilla käytännössä Luukaksen kohdalla miten ruokailu sujuu, kun vauva saa syödä alusta asti itse, lapsentahtisesti myös kiinteitä ruokia (onhan hän syönyt tähänkin asti itse ;)). Paljon sain ajateltavaa tuosta kirjasta. Lainasin sen kirjastosta, mutta mietin, ostaisinko sellaisen ihan omaksi. Tylleröiselle sanoisin, että tosiaan soseruokailu ei sulje pois sormiruokailua - ja itse ajattelisin, että sormiruokaa on vauvan jäädessä hoitoon luultavasti yhtä helppo antaa kuin sosettakin (kunhan vauva on päässyt ensin jyvälle asiasta). Periaatteessa yksinomainen lapsentahtinen sormiruokailu menee käytännössä niin, että maito on pidempään tärkeässä osassa ravitsemuksellisesti ja nälän viejänä. Mutta eiköhän tuota voi soveltaa omalle lapselle oman halun ja tilanteen mukaan.
Kirjasta opin esimerkiksi sen, että noin 9-kuinen vauva alkaa ymmärtää syömisen ja nälän poistumisen välisen yhteyden...ja toisaalta samassa iässä voi hyvinkin tulla lusikkalakko, jos siihen asti on lusikkaruoka uponneet hyvin. 9-kuinen haluaisi monesti joka tapauksessa syödä itse :). No, meillä on vielä vähän matkaa sinne, mutta jännä nähdä miten oma lapsi kehittyy tässäkin asiassa.

Onpa tosiaan muutama vauvoista saanut vauhdin päälle :). Luukas ei edelleenkään käänny selältä vatsalle; ilmeisesti on liikaa kiinnostavaa yläpuolella, kun seurailee siskojen touhuja ja välillä lelukaaressa roikkuvia leluja. Nyt kääntyy kyljelleen vähän useammin, joten eiköhän se siitä pian lähde sujumaan mahalleen asti... Pari päivää sitten Luukas keksi varpaansa, ja pääsee nyt niistä kiinni pitäen jotenkin "automaattisesti" kääntymään kyljelleen :).

Luukaksen iho on todettu atooppiseksi, ja ihottumaa/kuivaa kutiavaa ihoa on enemmän ja vähemmän ollut jo useamman kuukauden ajan. Eilen eräs vanhempi nainen sanoi Luukaksen nähtyään, että kananmunasta tulee sellainen iho... Aluksi ajattelin, että joo-o, tai maidosta, tai jostain muusta mitä syön, mutta sitten kun rupesin tarkemmin ajattelemaan, niin muistin syöneeni lettuja maanantaina sekä eilen keskiviikkona - ja muuten ollut oikeastaan ilman ruokia jotka sisältää kananmunaa. Niinpä nyt yritän välttää kananmunaa omassa ruokavaliossani ja katson loppuuko iho-oireet (ja kakan limaisuus, jota on myös ollut välillä). Eilen varsinkin kävi sääliksi poikaa, kun vaan kyöhnäsi ja rapsutti itseään vähän niin kuin olisi ollut tuskissaan :(. Sai kyllä nukuttua, mutta muuten olo näytti ikävältä eikä niin innolla tarttunut rintaankaan - ikään kuin olisi tiennyt, että syödessä ikävä olo vain lisääntyy... Aika näyttää miten tämä kokeilu onnistuu - jos epäilisin maitoallergiaa, en kyllä omin päin jättäisi sitä pois ruokavaliostani, mutta kananmunaa en paljon syö arjessa normaalistikaan.

Hampaita ei vielä ole näkynyt, mutta kuola valuu Luukaksella kyllä vuolaasti, ja kaikkea pitää järsiä. Toisaalta se kuuluu tähän ikään, kun esineitä ja asioita tutkitaan suulla, mutta olen kyllä vähän alkanut hampaitakin odottaa. Voihan se olla, ettei vielä pitkään aikaan puhkea.

...Jotain muutakin piti vielä kirjoittaa, mutta unohdin jo. Alkaa olla uniaika.

Mukavaa ensilumen odotusta! ;)

Terkuin, Mamu82 & Luukas 5kk 2vko

Nopeasti vaan vastaan sormiruokailusta...

Luin itsekin, tai oikeastaan ahmin, tuon kirjan sormiruokailusta, ja minäkin suosittelen sitä lämpimästi asiasta kiinnostuneille, tai vaikkapa sormiruokailua täysin huuhaana pitäville, tai esim. tukehtumista pelkääville tms. :)

Kirjan lukemisen jälkeen olin tosiaan ihan varma, että meillähän ei soseita syödä ollenkaan, vaan aloitamme kiinteät suoraan sormiruuasta. Kirja on mielestäni niin hyvin ja vakuuttavasti kirjoitettu, että se sai tuntemaan soseruokailun jopa kokonaan vääräksi ratkaisuksi kiinteiden aloittamisessa - mikä ei tietenkään pidä paikkaansa, vaan niinkuin Mamu jo sanoikin, tietää jokainen sen toimimimman ratkaisun omalle perheelle.

Aiemmin kertomistani syistä johtuen ollaan nyt aloitettu soseet, sormiruokaa aion alkaa antamaan kunhan tyttö istuu meidän vanhempien ruoka-aikoina, ja jos se alkaa maistua hyvin, niin toivottavasti voidaan unohtaa soseet kokonaan.

Vaikka ollaan syöty soseita vasta pari päivää, tuntuu, että olen jo ihan kyllästynyt koko touhuun, ja pikkutyttö myöskin. Ei taida olla tuo syöttäminen meidän juttu sitten kuitenkaan ;) Neidin pitäisi päästä olemaan selvästikin itse aktiivisempi ja osallistuvampi osapuoli syömishommissa. Turhauttavaa.

Mamu, en ole oikeastaan edes ajatellut, että vauvalle tulisi vielä myöhemmin tarve syödä yöllä. Esikoinen lopetti yösyötöt ilman mitään unikouluja enkä imettänyt sitä yöllä 6 kk:n jälkeen kuin pari hassua kertaa, kun joku pahempi kriisi iski. Siinä iässä se kuitenkin heräili vielä keskimäärin kerran yössä. Tää kuopus on kyllä ollut nyt supernukkuja! Toista viikkoa on jo kulunut yösyöttöjen lopetuksesta, ja se on heräänyt yöllä YHDEN kerran! Ja silloinkin jatkoi unia tosi nopeasti. Lapset nukkuu nyt samassa huoneessa, mikä on luksusta.

Olin viime viikonloppuna ekaa kertaa illan poissa, ja kotona oli mennyt hyvin. Vauva nukahti ilman yhtään itkua. Tästä rohkaistuneena aloin jo suunnittelemaan leffailtaa kavereiden kanssa. Ihanaa päästä taas sosiaalistumaan myös lapsettominen kavereiden suhteen!

Meillä kuuden kuukauden neuvola peruuntui kun th on sairaana. Vauvalla ikää nyt 6 kk 1 vko.

Moikka kaikille!

Meillä 5kk neuvola takana ja mitat 8,2kg ja 68cm. Eli iso tyttö jo! :D Kiinteitä syödään ihan syöttämällä, mutta nyt oon antanut Milanalle oman lusikan johon laitan kanssa pikkasen sosetta, jotta saa kanssa ite harjotella syömistä. Tuttipulloa on kanssa aina pidettävä itse, eli sitäkin kovasti harjoitellaan.. :)

Täällä lähettiin jo hieman ryömimään, ei paljoa, mutta n. 20cm pääsi eteenpäin kun bongasi lelun vähän kauempaa lattialla. Nyt pitääkin sitten alkaa jo siirtämään kaikkia matalalla olevia tavaroita pois, ettei saa niitä vedettyä päähänsä.
Miten muilla, onko teillä hyppykiikkuja, kävelytuoleja jne? Ja missä iässä ootte alkanut niitä käyttämään?

Yötkin on taas mennyt hyvin ilman heräilyjä hampaiden tulon jälkeen, ilta seittämästä aamu seittämään nukutaan aika tarkalleen.. Luksusta! :)

Meillä on kanssa uusi asunto nyt hakusessa, asutaan tällä hetkellä kolmiossa, mutta pitäis päästä muuttamaan neliöön, että mies vois jatkaa kotona työskentelyä paremmin.. Oliko meillä täällä puhetta millon ootte ajatellut palata töihin? Mä ajattelin nyt ens vuoden alusta alottaa ihan kokonaan uuden uran osa-aikaisena ja ens syksynä kokopäiväisesti. Milanaa ei tarttis edes laittaa hoitoon kun mies olis kotona.

JoJo ja Milana 5kk 6vrk

Piiitkästä aikaa..
Minäkin löytäydyin tänne huhuilemaan teitä muita ja katselemaan vauva-arjen touhuja. Ja täällähän onkin vielä tuttu kiva joukko linjoilla. Kiva!! Kumpa loputkin ilmoilisivat itsestään ja elämästään.

Myönnän etten jaksanut lukea kaikkia kirjoituksia aasta ööhön. Mutta ainakin vaikuttaa että monenmoista kuuluu ja kaikkea touhuilua piisaa.
Hienoa että porukka nauttii äitiydestä..niin täälläkin. Olen todellakin nauttinut enemmän kuin mistään koskaan tästä äitiyslomasta ja omasta niiiiiin suloisen kauniista vauvasta!! Tätä ei mikään korvaa eikä tästä parempaa tunnetta maailmassa vain löydy!!! Mahtavaa! Uutta vauvaa ei olla uskallettu kovan odotuksen vuoksi vielä tehdä tai yrittää. Mutta mietitään kuitenkin jo,, haudutellaan ja sitten uusintaa ehdottomasti.

Kerrompa meidän vauvaelämästä hieman. Tuosta suloisesta tytöntylleröstä, joka tuossa lattialla kovasti leikkii ja hymyjä antelee:). Eli täällähän on iloinen , tyytyväinen, todella helppo tyttö. Touhuaa paljon, sylivauva tykkää myös olla. Yösyötöt jätettiin 6 kk iässä, ja se meni mahdottoman helposti. Tyttö nukkua posotteli pari kolme tuntia ja sitten heräsi ja nukahti uudestaan kun kävin vain koskemassa tai katsomassa tai tutin laittamassa. Sen se vaatii että nukahtaa uudestaan:). Heräilee 1-5 kertaa yössä vaihtelevasti. Iltapuurot on joka ilta ja aamu. Liha, kala,kana ruokia ja kasviksia, marjoja hedelmiä menee loistavasti. Ruoka-aineallergioita ei vielä. Huh:). Kuten äidillänsä:))). Toivotaan että niiltä säästytään.

Vaatekauppoja olen tyhjentänyt joka puolella tasaiseen tahtiin ja nyt ei meinaa mahtua mihinkään niiden kanssa. Myöskin käsitöitä itse tehnyt tytölle ja niitä pitänyt. Osa isommalle likalle:). Aika on mennyt liian nopeaan. Työelämään on kuitenkin palattava suht pian. Yritän kuitenkin malttaa vielä siihen kunnes tyttö on kävelevä.

Parisuhde on erinomainen edelleen:). Ja kaikki sujunut tosi hyvin. Mies osallistuu hoitamisiin ahkerasti ja nauttii omastaan:). Se on iso tuki minullekin ollut.
Olen päässyt takaisin omiin harrastuksiinkin, käyn siis välillä tekemässä vanhoja mieleisiä juttuja. Mies pärjää hyvin tytön kanssa sen aikaa.

Oma painoni on vielä pari kiloa vaille lähdöstä. Se palaa hiljalleen entisiin uomiinsa. Ruokahalut on kovat joten niitä pitäisi vielä hillitä. Suklaa maistaa liiankin hyvin.
Itse voin tosi hyvin, energiaa on kovasti ja kaikki tuntuu auringolta.
Toivottavasti teilläkin on hyvä olla ja toivuttu kaikista jutuista.

Kirjoitellaan

Halauksin!

Zarja ja pikkuruinen Prinzeza:)

Heippa vaan!

Kiva, Zarja, kun kirjoittelit kuulumisia!

Luukaksella oli tänään 6kk-neuvola. Mitat oli 68,5cm ja 8015g. Kovasti terkka yritti tsempata Luukasta kääntymään selältä mahalleen tai kyljeltä mahalleen, mutta ei Luukasta vielä kiinnosta kääntyillä. Vatsalta selälleen kääntyy kyllä, mutta tykkää olla sekä selällään että mahallaan, ettei ole vielä alkanut kääntyillä. No, jospa seuraavaan neuvolaan mennessä... Milloinkohan neuvolassa aletaan huolestua, jos ei vauva käänny?! Itse en juuri huolehdi asiasta - olen todennut, että Luukas on kiinnostunut enemmän seurustelusta ja ihmisistä kuin liikkumisesta tai leluista.

Eilen otettiin Luukas kanssamme ruokapöydän ääreen ja annoin ensimmäisen kerran hänelle sormiruokaa. Ei ollut vielä kiinnostunut koko parsakaalin- ja kukkakaalin paloista, katseli vain kuola valuen kun me muut söimme :p. Eiköhän hän pikku hiljaa keksi, että voi ottaa ruokaa ja laittaa suuhun maisteltavaksi... Mutta kädet ei tosiaan vielä kovin tarkkaan osaa tarttua esineisiin, niin eipä ruokaankaan. Jännä nähdä miten syöminen lähtee sujumaan :).

Eilen loppui Luukaksella antibioottikuuri - korvatulehdus todettiin viikko sitten. Ei ole poika valittanut, ollut vain oma naurava itsensä, mutta kun korvasta oli viime viikolla valunut veristä nestettä enemmän kuin vaikkua yleensä, päätin käyttää hänet lääkärillä. Ja olihan siellä korvatulehdus. Vaikka ei kipeä ilmeisesti ollutkaan, niin toivon, ettei mitään kierrettä korvatulehduksen kanssa tule. Meillä ei tytöillä ole ollut ikinä korvatulehdusta niin tämä oli perheen eka antibioottikuuri... Ihan kiva, ettei ole ollut enempää. Onko teidän muiden pikkuisilla ollut korvatulehdusta?

Joko teillä muilla vauvat osaa istua? Luukas ei osaa ilman tukea istua, mutta Bumbossa ja syöttötuolissa jonkun aikaa pysyy "pystyssä" - eikä vielä pitkiä hetkiä olla niissä pidettykään. Varmaankin nyt syöttötuoli-istumiset lisääntyy, kun otetaan Luukas ruoka-aikoina myös pöytään.

Olen kohta viikon ollut maidottomalla ja munattomalla dieetillä. Päätin sitten kuitenkin aloittaa "omin lupineni" myös sen maidottoman, kun näytti, ettei kananmunaton dieetti vaikuta Luukaksen ihoon mitenkään. Onhan tässä opettelemista, että saa ruokaa tehtyä, mutta onneksi mun ei oo pakko syödä kahta lämmintä ateriaa (ainakaan kahta erilaista) päivässä, vaan voin muulle perheelle laittaa "maidollista" ruokaa tarvittaessa. Viikossa ei ole nytkään vielä paljon muutosta näkynyt Luukaksen ihossa, mutta kakka ei enää ole yhä limaista ja vihreää - on jopa välillä taas keltaistakin ollut... Mutta ainakin kaksi viikkoa täytyy oletettavasti olla nyt dieetillä ennen kuin voi tehdä johtopäätöksiä sen vaikutuksista. Toivon, että tämä riittäisi, mutta voihan se olla niinkin, että ihottuma johtuu jostain viljasta...

Oletteko muut huomanneet syksyn pimeyden vaikuttaneen mielialaanne? Mulla on ollut aika väsynyt olo, ja kiukkuan täällä muille perheenjäsenille melko ahkerasti... Ei tietysti pitäisi, mutta kun kommunikointi miehenkin kanssa tökkii välillä pahasti ja on monenlaista pientä "murhetta" niin sekin vaikuttaa... Odotan kyllä, että tulisi talvi ja valoisampaa. Ehkä sitä saa sitten lisää virtaa myös tähän kodinhoitoon ym. mikä tuntuu välillä aika raskaalle...varsinkin kun mies ei ole viime aikoina paljon osallistunut niihin. Lasten kanssa hän onneksi viettää aikaa - on sekin parempi kuin ei mitään :).

No joo, nyt täytyy taas paneutua ruuanlaittoon. Jos vaikka saisi huomisenkin ruuat tehtyä niin voisi huomenna ottaa siltä osin rennommin :).

Ainiin, kerron vielä, että nyt on meillä alkanut löytyä vähän rytmiä Luukaksen uniin: aamupäivällä nukkuu 0,5-2 tunnin unet ja sitten klo 13-14 alkaen jopa neljän tunnin unet. Enää ei uni maistu olkkarin sohvalla kopassa, vaan nyt on ulkoilma ja vaunut tarpeen... Autossa kyllä myös nukahtaa (ja kantorepussa), jos ollaan "menossa".

Iloa ja valoa syyspäiviinne!

t. Mamu82 & Luukas 6kk 4pvä

Hei täältäkin pitkästä aikaa!

Meillä on mennyt enimmäkseen oikein hyvin, mutta vieläkään en ihan ole tottunut tähän jatkuvaan tekemiseen. :D Nytkin olisi tekemistä, mutta jos nyt kerrankin pysähtyisin vähän kirjoittelemaan kuulumisia.

Tuosta meidän pojasta on tullut jo ihan kamala menijä. Kierii, pyörii ja möyrii ympäri kämppää, tarraa välittömästi kiinni ihan kaikkeen minkä näkee ja nyt vähän yli viikko sitten oppi nousemaan konttausasentoon. Viime päivinä on alkanut keikuttamaan itseään siinä, saa nähdä ymmärtääkö pian lähteä liikenteeseen tuollakin menetelmällä. Pari päivää sitten sairaalassa ollessamme hoitajat myös sanoivat että saattaa hyvinkin lähteä aikaisin kävelemäänkin kun seisoo tosi tukevasti sylissä. Vähän jo hirvittää, mutta hyvähän se toisaalta on etteivät leikkaukset ja vaivat ole vaikuttaneet kehitykseen.

Tosiaan siis, vähän vaivoja pojalla vielä tuosta perussairaudestaan on ollut ja tällä viikolla tehtiin taas pieni sairaalareissu. Onneksi poikaa itseään ei tunnu vaivat häiritsevän ja sairaalassa ei tarvinnut viettää kuin yksi yö.

Mitat 6 kk-neuvolassa olivat 67,7 cm ja 7630 g. Kasvaa siis ihan hyvin ja nyt viimeisimmällä sairaalakäynnillä saatiinkin lupa jättää kaikki ylimääräiset ravintolisät pois. :) Ruokaa menee ihan hyvin, aamuisin ja iltaisin syö puuroa ja myös lihasoseet on aloitettu. Saatiin neuvolassa myös lupa istuttaa pieniä hetkiä syöttötuolissa ja ihan hyvin poika siinä istuukin. Lattialla istuminen ei kiinnosta ollenkaan, ei taida tuo vipeltäjä ainakaan vielä ymmärtää koko istuskelun ideaa.

Ensimmäiset hampaat tulivat myös, niiden tuloa kitistiin pitkään ja hartaasti. Nyt niillä tykätäänkin järsiä ihan kaikkea. Hampaanjälkiä löytyy jo vähän joka puolelta, esimerkiksi tämän tietokonepöytäni jaloista. :D

Kovin iso poika tuosta on kyllä ihan yhtäkkiä tullut. Omaa tahtoa löytyy jo kovasti, erityisesti pukemista ja tylsää sylissä istumista vastaan protestoidaan karjumalla kovaa ja kiemurtelemalla. Jos siirtää pois pahanteosta ei todellakaan kestä kauaa kun palaa takaisin.. Kaikenmoisten hajotustöiden parissa myös näköjään kehittyy käsien käyttökin, sillä esimerkiksi tutin poika osaa halutessaan laittaa suuhun ihan helposti. Toki myös ottaa pois ja heittää menemään.. Tuttipullon toiminta kiinnostaa myös, hetki sitten piti pulloa käsissään kiltisti ja söi, käänsin selkäni ja olikin saanut loistavan idean puristaa pullosta maitoa päälaelleen! :D

Yöt ovat nyt viime aikoina olleet melko helppoja. Poika nukkuu yleensä n. 12 h syömättä. Lähempänä lopullista heräämistä joutuu käydä pari kertaa laittamassa tutin. Päiväunia tuo ei kyllä sitten oikein nuku, pieniä torkkuja aina pitkin päivää. Ollaan pikkuhiljaa alettu miettimään pojan siirtämistä omaan huoneeseen, lähinnä sen takia kun itse nukun niin huonosti että olen oikeastaan siirtynyt alkuyöksi olohuoneeseen kieriskelemään. Mutta on meillä rytmikin yhä hassu ja heräillään vasta kun muilla on päivä jo pitkällä, joten sitäkin pitäisi yrittää muuttaa.

Nyt ruuanlaittoon. Ja kynttilöitä polttamaan keittiön ikkunalle, täytyy sanoa että mua ei syksyn pimeys kyllä häiritse ollenkaan, olen ihan syksy- ja talvi-ihminen!

Täällä myös vauva aloitti ryömimisen, tosin takaperin :) Ja vaikka kaiket päivät olen kotona, niin tämän ihmeen piti tapahtua juuri silloin, kun mies oli lasten kanssa... Esikoinen lähti liikkeelle hyvin samoihin aikoihin, mutta eteenpäin. Kiva nähdä, miten lapset ovat erilaisia.

Mamu, meillä ei ole ollut korvatulehdusta, mutta silmätulehdus on. Eikä tahdo mennä ohi, kun vauva ei anna laittaa lääkettä. Hain tänään jo toisen kuurin. Sain tosin vinkin, että sitä vois yrittää laittaa nukkuvan vauvan silmiin... Kohta menen yrittämään.

Tämä pimeys ei vielä masenna, mutta kylmyys kyllä: kahden lapsen pukeminen on just niin hirveetä kuin olin ajatellutkin!

Mä olen myös istuttanut vauvaa syöttötuolissa ja antanut maissinaksuja, kun muut syövät. Syötän kuitenkin edelleen sitterissä. Omenaa annoin kerran, mutta sitä se ei saanut pureksittua. Eli soseilla mennään muuten. Nyt ohjelmassa on edelleen vaan lounas ja iltapuuro, mutta otan aamupuuron mukaan kuvioon pian. Kunhan keksin, miten saan aamuimetyksen jälkeen sen vielä syömään puuroakin...

Mulla muuten maito heti väheni, kun yhtenä viikonloppuna oli pakko syöttää pullosta useamman kerran eri syistä. Nyt on pakko antaa joka päivä pullosta desi tai kaksi. Toistaiseksi kuitenkin näin pärjätään, ja yritän vielä sinnitellä, ettei imetystä tarttis lopettaa.

Jojo, mulla on nyt jo virkavapaa haettu kunnes tää kuopus on 1,5 v, ja jatkosta pitää päättää kesällä... Jopa vuoden saatan olla vielä sittenkin.

Kiukkumöykky, tämä on hyvä ikä siirtää vauva omaan huoneeseen, suosittelen ehdottomasti! Meillä lapset siis lapset nukkuvat samassa huoneessa, ja on hauska huomata, että toinen ei herää vaikka toinen huutaisi kuinka.

Toinen juttu Kiukkumöykylle: kannattaa järjestää koti niin, että vauva saa tutkia kaikkea mihin pääsee käsiksi. Vauva ei ymmärrä kieltoja on ja loputtoman utelias. Se palaa aina "kiellettyyn" paikkaan, etkä saa sitä oppimaan, ettei sinne saa mennä. Kiellot ja estämiset vain tuurhauttavat vauvaa. Mä myös uskon, että vauvan itsetunnolle on tärkeää, ettei sitä koko ajan olla estämässä. Tyypillinen tilanne: vauva kurottaa jotain esinettä kohti, ja se napataan äkkiä pois. Näin ei mielestäni saa toimia. Jos esine on kovin vaarallinen, niin lapsen voi silti antaa kosketella sitä hetken verran turvallisestikin (vaikka saksien kahvaa). Uskon siihen, että alle vuoden ikäistä ei saa estää ellei hengenvaara uhkaa.

Meillä ainakin esikoisen käsiin voi antaa mitä vaan, ja voi luottaa, että se käsittelee sitä varoen. Sen on aina annettu tutkia esineitä, ja sitä on opetettu käsittelemään niitä varoen. Esim. kukat on aina pysyneet meidän ikkunalaudalla, vaikka seisomaan opittuaan poika yletti niihin, koska mä opetin sille, että kukkia (kuten kaikkea särkyvää) paijataan. Jos se yritti repiaä lehtiä, mä näytin sille kädestä pitäen, miten paijataan. Tietysti sitä sai opettaa monta kertaa, mutta se toimi. Eikä aiheuttanut pahaa mieltä kuten kieltäminen ja estäminen.

Alessia ja Tyttö 6 kk 25 pv

Huomenta!

Kelloja käännettiin ja tässä mietin, että kauankohan menee, ennen kuin pikkuneiti oppii, ettei ihan seitsemältä tarvitse herätää... *puuh*

Meillä on täällä oikein pirteä napero, joka tosiaan rullailee ja mönkii eteenpäin erittäin sinnikkäästi. Vielä ei konttailla, eikä sitä asentoa ole edes otettu, mutta luulenkin, että tuo kieriminen ja mönkiminen vähän sitä viivästyttävät, kun kerran pääsee näppärästi kaikkiin leluihin jne käsiksi tuollakin tavoin. Paljon myös harjoitellaan "lentokone"-asentoa, jossa kaikki raajat on ilmasssa samaan aikaan ja pää pystyssä :)

Neidillä on melko kova tahto ja täällä saa olla aikamoinen ohjelmatoimisto, että saa tytön viihtymään, vaikka onneksi jo vähän aikaa malttaa välillä leikkiä omien lelujen kanssa puuhamatolla tai lelukaaressa. Jostain syystä tyttö myös nykyään aktiivisesti pyrkii paljasta lattiaa kohden ja mönkii/lentokoneilee siinä erittäin tyytyväisenä. Olisiko sitten tukevampi pohja...? En tiedä. Ja joka paikkaan pitää tarttua. Ja KOVAA. Onpa hän myös onnistunut sekoittamaan jo digiboxin asetuksia, kun rullaili tv-tason viereen ja näpräsi nappuloita :) Voisiko tässä nyt sanoa jo, että teknisesti lahjakas? ;)

Meillä istutaan syöttötuolissa jo tosi hyvin ja syödään kiinteitä sen 5 kertaa päivässä neuvolan ohjekortin mukaan. Lisäksi imetän ja annan korvikemaitoa ja välillä vettä. Tyttö ei vielä istu kunnolla ilman tukea, mutta bumbossa (kaverilla käydessä) ja syöttötuolissa hienosti ja välillä pystyy kyllä istumaan ilman tukeakin, mutta pitää olla koko ajan vieressä vahtimassa, jottei kellahda kumoon. Vielä vähän harjoitusta vaatii.

Tyttö ei vieläkään nuku öitään kunnolla, vaan herää vähintään kaksi kertaa. Myllää niin kovasti unissaan, että havahtuu aina siihen, että on "solmussa", eikä pääse omin avuin kierimään oikein päin sängyssä. Uudelleen nukahtaminen tapahtuu sitten maidon tai tutin avulla, vähän ajankohdasta riippuen.

Päikkärit menee kahdessa osassa: lounaan jälkeen tunnin, puolitoista ja iltapäivästä sitten toiset, 4-5 aikaan ja silloin kutakuinkin saman verran. Välillä nukkuu pidempäänkin.

Meillä on vähän ruvettu myös vierastamaan. Mummit ja kummit saavat osakseen todella tarkkaavaisen tuijotuksen ja tarkastelun ja hetki pitää olla "sopivan etäisyyden" päässä, ennen kuin voi esim ottaa syliin. Muuten tulee kamala huuto. Tätä ei kylläkään tapahdu kaupungilla, eikä missään muualla julkisissa tiloissa kuin meillä kotona :) Joten reviiritietoista meininkiä.

Tyttö seurailee meidän koiran liikkeitä ihan hirveän tarkkaan ja juttelee sille kovaäänisesti ja yrittää tarrata karvoista tai korvista. Liikuttavaa on, että se tarraaminen tapahtuu puoliavoimin silmin, koska on tottunut, että koira lipaisee naamasta, niin kun se tulee lähelle, niin tyttö laittaa silmät valmiiksi kiinni :) Hauskan näköistä se käsillä harominen ja silmien raottelu vuorotellen :)

Hampaita ei vielä ole, mutta luulen, että eivätköhän ole aika tuloillaan. Näin sanoi myös hammashygienisti, jonka luona käytiin neuvolan suosituksesta. Täysin turha käynti, mutta onpahan merkintä neuvolakortissa.

Tyttö oli muuten 6 kk neuvolassa 66,6 cm pitkä ja 8540 g joten veikkaan, että nyt mennään jo reilusti yli 9 kg:n ja yli 68 cm, koska sen koon vaatteet ovat auttamatta jo nafteja.

Tässä siis omanapa-jutustelua täältä meiltä.

Mukavaa sunnuntaita!

Leeloo ja pikkuneiti 6 kk 22 pvää

Pitkään aikaan kukaan ei ole kirjoitellut ja ajattelin vähän kuulumisia kirjoitella kun kerran eilenkin oli neuvola. :)

Eli ikää Milanalla nykyään 6kk 11pvä, paino oli 8660g ja pituus 71cm. Täällä on siis nyt alahampaiden joukkoon ilmeisesti tulossa lisää hampaita, sellaista itkua on öisin tullut ja kokoajan muutenkin hieroo ikeniään. No, toivottavasti pian puhkeaa. Liikkeelle päästään jo näppärästi, tosin ryömiminen tapahtuu peruuttaen joka sitten harmittaa kovasti kun lelut lähtevätkin kauemmaksi eikä lähemmäksi mikä olis tarkotus. :) Kieriminen on kanssa ollut tosi kiva juttu, ja nyt uutena hittinä kävelytuoli, jossa oon alkanut pieniä hetkiä kerrallaan pitämään. Istuminen onnistuu jo hyvin, ja sängyssä tukea vasten onnistutaan jo itsekin nousemaan istuma-asentoon.

Nyt on tainnut alkaa jo jonkinasteinen eroahdistus kun kukaan muu kuin äiti ei tällä hetkellä kelpaa. Melkoisen hellyyttävää, mutta samalla aivan superärsyttävää kun joutuu kokoajan kantaa toista sylissä. Ja kaikki siis silloin hyvin esim. isin kanssa jossei vaan mua näy. Heti kun Milana mut näkee niin alkaa itku joka loppuu vasta kun otan syliin.. Onko muilla samanlaista ja mitä olette tehneet asialle? Mä en ainakaan keksi mitään muuta kuin ottaa sitten Milanan syliin. Mutta teenköhän siinäkin sitten vaan itselleni karhunpalveluksen?

Unirytmit meillä on edelleen hyvät, yöt menee täysillä läpi, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. nyt nää hampaat..) Ruoka maistuu hyvin ja aamupuurot on suurta herkkua! :)

Kävin tänään hakemassa pulkan kaupasta ja käytiinkin sitten pienellä pulkka ajelulla ennen kuin lumisade vaihtui vesisateeksi.. Hauskaa oli ja kovasti oli pienelle ihmettelemistä. :)

Kirjotelkaahan muutkin kuulumisia! :)

-JoJo & Milana

Alessia: ollaan yritettykin että poika tosiaan saisi vapaasti tutkiskella, kirjahyllyn alimmilla hyllyillä on pojan kirjat jne, mutta onhan tuo todistanut että ihan kaikkea ei ole tullut ajatelleeksi. :D Lisäksi meillä on esimerkiksi nuo kissat joita ei vaan mitenkään saa ihan jatkuvasti olla kiusaamassa, koska ainakin vanhempi niistä kyllä puree ja raapii kovaa. Poikahan rakastaa noita kissoja kamalasti, ovat olleet suurin motivaattori tuolle liikkumiselle ja olen aina kakkosvalinta kissajahdin jälkeen...

Nyt meillä onkin tuo jahti sitten käynnistynyt ihan kunnolla kun poika lähti isänpäivänä tasan 7 kk ikäisenä konttaamaan. :) Hassua miten tuo muutti meidän olemisen aika totaalisesti. Poika on kyllä paljon tyytyväisempi nykyään kun pääsee minne haluaa ja osaa tulla huomiota itse hakemaan. Huomattavasti vähemmän itkeskelyä siis nykyään. Kissat joutuvat kyllä tosiaankin varmaan etsimään uudet nukkumapaikat sillä entiset lattiatasolla olevat eivät tosiaan enää ole rauhallisia. Nuorempi kissa on myös keksinyt pojan kanssa leikkimisen ja pyörittelevätkin yhdessä palloja ja työntävät pahvilaatikoita pitkin lattiaa pojan nauraessa ihan hulluna. Tottakai kissa vähän saa kärsiä turkista ja hännästä repimistä mutta ilmeisesti ei pistä sitä niin pahakseen kun aina tulee takaisin leikkimään. Kova vahtiminen noissa tietysti on.

Nukkuminen on kyllä kärsinyt pahasti tuosta konttaamaan lähtemisestä. Poika nukkuu aika lyhyitä pätkiä ja yrittää myös unissaan kontata. Ei kai tuossa muuta ole tehtävissä kuin odottaa että menee ohi.. Tuntuu kyllä monin verroin rankemmalta kun oli jo ehtinyt tottua parempiin uniin.

Meillä myös opittiin ihan yhtäkkiä "puhumaan" paljon enemmän. Kaikenlaista ätätä, äpäpä, nänä-tyylistä höpinää kuuluu jatkuvasti. Noilla höpinöillä on myös eri käyttötarkoituksia, helposti kuulee esimerkiksi jos meneillään on pukemistaistelu tai poika on huomannu kissan.

JoJo: meillä oli itse asiassa kerran tuossa ihan vähän aikaa sitten sellainen tilanne että jätin miehen ja pojan kahdestaan kun kävin itse saunassa. Takaisin tullessani ihan tyytyväisenä lattialla viihtynyt poika alkoi sitten heti mut nähtyään itkemään. Mutta minä pöljä en kyllä yhtään tullut ajatelleeksi että se voisi olla jotain eroahdistusta vaan ihmeteltyäni päättelin että vaikka märät hiukset teki musta jostain syystä jotenkin pelottavan näköisen (vaikka onhan se tosiaan nähnyt mut hiukset märkänä miljoona kertaa) ja pyysin miehen ottamaan pojan syliin.. :D Kyllähän se sitten rauhoittui vaikka vielä hetken päästä mutristeli huultaan kyyneleet silmissä, en kuitenkaan sen enempää jäänyt asiaa miettimään. Ei sitä aina voi tajuta. :D Tulevaisuudessa sitten tajuaa ajatella asiaa tuoltakin kannalta..

Lumesta täälläkin ollaan innoissaan, varmaan pitäisi meidänkin ostaa pulkka kun on vihdoin käyttöä. Ostin ensimmäistä kertaa elämässäni vapaaehtoisesti piponkin, nyt ollaan ihan valmiita talviulkoiluun! :D

Kamala kun ei ole tullut kirjoitettua todella pitkään aikaan. Lukenut olen kyllä kaikkien viestit, mutta ei vaan ole saanut aikaiseksi kirjoitella. Tämä on voinut myös osittain johtua siitä, että hiukan on ollut ns. masennusta ilmassa. Ei ole samalla paikkakunnalla vielä, muita vauvakavereita meille tai muitakaan kavereita, kun omat kaverit jäi muutossa toiselle paikkakunnalle niin seinät kaatuu vaan niin totaalisesti päälle että ei vaan jaksa. Halu palata kouluun olisi jo aivan mieletön, muutakin tähän arkeen kuin vaan kotona oloa.

No mutta sitten tuosta meidän pienestä prinsessasta jotain. Ikäähän on nyt sitten 7 kk ja kaksi ja puoli viikkoa. Noin viikko sitten meillä opittiin nousemaan seisomaan kaikkea vasten ja muutamia askeleitakin menee sivuttain esim lelulaatikoita pitkin, eli täällä on tytöllä ihan päätön kiire joka paikkaan. Vielä ei vaan järki tule siinä alastulossa mukana, sen vuoksi täällä itkeskellään pitkin päivää useita kertoja kun pää aina johonkin kolahtaa :( Sänkykin täytyi laskea alimmilleen, kun tytölle on nyt tuota pituutta kertynyt niin sieltä se aamuisin sitten seisaaltaan kuikuilee.

Tytöllä oli 7kk neuvolassa pituutta 74,5 cm ja painoa 9310 g, eli mikään pikkuinen pirpana ei meillä täällä ole :)

Hampaita ei vielä kuulu vaikka kovat on ikenet jo ja kuolaa tulee, mutta sitä nyt on tullut jo nelikuukautisesta asti joten sen ei edes ajattele liittyvän hampaiden tuloon :) Mutta meillä on nyt sitten alkanut tulla sellaisia prinsessan elkeitä tytölle, loukkaannutaan todella voimakkaasti kun ei saada nousta esim. pöydän jalkaa pitkin tai kun ei saada mennä sähköjohtoihin tai jos jokin kielletty otetaan pois kädestä kuten esim puhelin tai kaukosäädin. Ja pukemisesta on tullut aivan mahdotonta kuten vaipan vaihdostakin, kääntyillään ja pyristellään todella voimakkaasti ja jos ei päästä kääntymään niin sitten naama punaisena huudetaan mitä keuhkoista lähtee.

Meillä tyttö viihtyy isänsä kanssa, on tietysti huomattu, että välillä se äiti olis hirmu kiva, mutta olen itse halunnut ottaa omaa rauhaa, niin silloin tyttö on isän kanssa, enkä sitä syliin ota. Mutta on sitten välillä niinkin että isi olis paljon kivempi kuin äiti, kun äiti on ihan kamala kun se päivän aikana pakottaa vaipat jalkaan ja vaihtaa vaatteet ja sitten kun isi tulee koulusta niin suoraan kiipee toisen jalkaa pitkin ns. turvaan :D

Mites olette muut siirtäneet omaan huoneeseen nukkumaan lasta? Itse haluaisin jo siirtää mutta mies hiukan laittaa vastaan, että meillä näin päin. Innostuin nimittäin kysymään neuvolasta neuvoja tuohon ns. unikouluun kun täältä luin miten olitte onnistuneet ja sitten miehen syyslomalla se aloitettiin ja noin viikko siinä meni että yöt tasoittuivat, joten tyttö nukkuu nykyään siitä ilta kuudesta-seitsemästä sinne viiden ja kuuden väliin aamulla. Oma herääminen on hiukan vaikeaa välillä kun tyttö menee jo niin aikasin nukkumaan, mutta saapa nukkua yöllä ilman heräilyjä.

Mutta eiköhän siinä ollut meidän pää tapahtumat kuluneelta ajalta ja jos sitä saisi kirjoiteltua vielä useammin kun tämä oma olo on taas hiukan parempi.

Hyvää joulun alusaikaa kaikille!!

*taffel* ja prinsessa 7kk ja 2,5vk

Minäkin täältä yritän kertoilla kuulumisia nyt ehtiessäni. Muutto on takanapäin, asunnon laittaminen vielä aivan kesken, joka ahdistaa ja inhottaa. Mutta noh, kaikki ajallaan.

Eroahdistuksesta on ollut puhetta. Myös meillä tätä on nähtävillä, ollut jo useamman viikon. Useimmiten isä kyllä kelpaa siinä missä minäkin, mutta erityisesti aamuisin, kun olen lähdössä huoneesta esimerkiksi vessaan, alkaa itku, vaikka isä jäisikin viereen. Äitihätä iskee varsinkin väsyneenä. Lisäksi isukki kertoi tänään, että ollessani päivällä kotoa poissa, oli tyttö koko ajan tyytymättömän oloinen ja kitisevä. Kun tulin kotiin, oli vastassa itse neiti Aurinko.

Tyttönen myös vierastaa, erityisesti miehiä. :(

Liikkumisesta ja muusta kehityksestä: meillä neiti ei vielä konttaa, mutta on ryöminyt jo reilun kuukauden. Nyt ryömiessä on opittu ottamaan jalat aiempaa enemmän mukaan, ja peppu nousee hieman alustasta, ei kuitenkaan "mittarimatotyyliin". Syöttötuolissa istumista on harjoiteltu sitäkin noin kuukauden ajan. Tyttö istuu tuetusti, mutta ei ilman tukea, vaan kellahtaa eteenpäin. Hän ei myöskään nouse itse istumaan, vaikka välillä vähän yrittääkin punnertaa pystyasentoon hyvän otteen saatuaan.

Vauva on nyt myös innostunut oikein kunnolla halailemaan ja pusuttelemaan. Juuri tänään oli hellyyttävää, kun tyttö oli sylissäni kasvot minuun päin, ja minä suukotin ilmaa tytön kasvojen edessä, niin hän katsoi minua oikein tarkkaan, yritti monta kertaa muiskauttaa minua suulle (käänsin aina posken pusukohdaksi) ja nauroi oikein kunnolla päälle. :D

Tytöstä on myös todella hauskaa sylissä istuessaan oikein kunnolla heittäytyä selkä kaarella taaksepäin niin, että "nappaan" hänet kiinni. Ja sitten rätkätetään niin, että... Voi olla hiukan vaarallinen leikki, mutta onneksi tyttö ei ala leikkimään sitä tuosta noin vain, vaan heittäytymistä on helppo ennakoida.

Yöt ovat meillä aina olleet rauhattomia, mutta nyt tuntuu, että ne ovat menneet vielä entistäkin rauhattomammiksi (tunne koko ajan raskaammiksi muuttuvista öistä voi tosin johtua omasta syvenevästä väsymyksestä).Tissille ei tytöllä varmaan olisi ravitsemuksellista tarvetta, vaan kaipaa sitä ennemminkin lohdukkeeksi ja unileluksi, ja herättää minut yössä monta, monta kertaa. Yö 3-4 herätyksellä on jo luksusta ja poikkeuksellisen rauhallinen! Nukutaan vielä perhepedissä, ja neuvolaterveydenhoitaja ehdotti yhtäaikaista pinnasänkyyn siirtymistä ja unikoulun pitämistä. Ajatusta kypsytellessä... Oma yliväsymys tahtoo olla jo sitä luokkaa, että uni ei enää edes tahdo tulla aina, kun saisi nukkua, vaan sitä käy ihan ylikierroksilla odottaen seuraavaa herätystä. Kurjaa, mutta pakkohan tämän on tästä jossain vaiheessa helpottua.

Siinäpä ne tärkeimmät taisivat nyt olla :)

Mukavia jatkoja ja joulunodotuksia vaan kaikille!

Kiva lukea muiden kuulumisia, joten käykäähän niitä taas kertomassa!

Yhteistyössä