**Huhtihiput Helmikuussa 2008**

Jo-hanna Et ole ainut "tunari" mulle kävi samalla tavalla. Ruvettiin yks ilta miehen kanssa laittamaan sitä verhoa siihen katokseen. Ni eikös se ollut väärinpäin ja millo mitenkin :LOL: Mut kyl se sit oiskohan kolmennella kerralla onnistunut :D

Kiitos lohdutuksesta kaikille! :flower: Eilen oli kyllä tosi huono päivä, ryvin ihan jossain pohjamudissa...Illalla alkoi sitten ahdistus, että miten minä pärjään lapsen kanssa, enhän osaa mitään ja voi apua, apua...Kaikki tämmöiset ajatukset kasaantuu aina samalla päivälle!! :eek: Tänään on sitten taas huomattavasti parempi päivä, sen huomasi heti aamulla, kun silmät avautuivat. oi tätä hormonielämää!! :p

Tilsu niin hyvä juttu tuo sun kengännauhajuttu, että nauru tuli, vaikka niin tiedän hyvin, että siinä tilanteessa ei todellakaan naurata!! Kengännauhat ovat todellakin vihoviimeinen juttu tässä tilassa...Ja siihen päälle sitten itkuherkkyys...Mulle tapahtui pari iltaa sitten niin, että olin jo illalla sängyssä ja jotain tuskailin miehelle, että on tää kans, kun pitää asetella ittensä sängyssä asentoon, ei mene niinkuin ennen. Mies oli sattumalta silloin vaatehuoneessa, joka on minun puolellani sänkyä. Hän katsoi minua ja sänkyä ja sanoi "no ihan varmasti on vaikeaa, kyllähän sen näkee tuosta petauspatjan reunastakin, että sä painat paljon enemmän kuin aiemmin, on ihan varmasti vaikeaa kääntyillä..." Multahan tuli itku. Paruin kuin viisivuotias tuosta kommentista. Mies oli ihan neuvoton, että mitä hän nyt sanoi. Lohdutteli kovin siinä ja vakuutti kaiken olevan hyvin. Niinkuin tiesin olevankin, eikä hän kuitenkaan pahasti sanonut, se vain tuntui siltä silloin! Huokaus, kyllä miehilläkin on kestämistä meissä ja meidän hormoneissa! :LOL:

Kiitos verokorttivinkistä, soitanpa heti sinne, jotta asiat selviää. Olishan se hienoa, jos sais nollaprosentin, en tosin siihen ihan usko omalla kohdallani, mutta kyllähän tuo asuntolaina vaikuttaa.

Hysteerinen, tuo sun makeanhimo on aika tuttua täälläkin. Mä en voi nykyään edes ostaa keksipakettia kaappiin, koska syön sen samantien. Ei näin ennen ollut.... :ashamed:

Taas on yksi viikko loppusuoralla. Uskomatonta vauhtia nämä viikot menevät!!

Marika ja heppu 30+5..?

Anuu on siis mua 15pv vanhempi ja vuotaraaputin 12pv vanhempi =) Mulla jos raskaus meenee 9päivää yli lasketunajan niin saadaan vauvan kanssa sama syntymäpäivä =) Tätä en kylläkään toivo :p

Saisivat lähettää mulle jo sen päätöksen äitiysrahasta, ei jaksais elää jännityksessä. Ja sais sitten hoidettua ne verokortti asiatkin. Mulla on muuten opintolainaakin vielä, eikös sekin pienennä veroprosenttia. Mulla oli viimevuonna veroprosentti vaan 10,5 johtuen just noista lainojen koroista ja pitkästä työmatkasta. Ilman niitä olis ollut jotain 22.

Noista kengän nauhoista tuli mieleeni että silloin reilu kolme viikkoa sitten kun jäin s.lomalle niin pyysin miestä et kävisi työmatkalla kaupassa ostamassa ruokaa, ettei mun tarvitse erikseen mennä. No se ei sit ollut mennyt vaan tuli suoraan kotiin. No arvata saattaa että itku tuli :snotty: Mies lohduttelee mua ja mä vaan nyyhkytän. Outoa toimintaa multa.. sitä ne hormoonit teettää :LOL: No loppu hyvin kaikki hyvin, mies lähti kauppaan! Ja mitä kengännauhoihin tulee, niin niiden sitominen alkaa kyllä olemaan yhtä tuskaa, melkeinpä mahdoton tehtävä. Siksi käytänkin vaan sellaisia kenkiä jotka saa jalkaan kumartumatta, tosin niissä kastuu loskakelillä sukat :|

Jo-hanna Kummipoika on syntynyt reilu neljä vuotta sitten ja silloin hänen äitin kanssa kasattiin sitä tankoa ja verhoja. Kyllä mekin aika kauan asian kanssa tapeltiin et saatiin menemään oikein :LOL: Joten vika ei varmastikaan ole sussa.

Nyt pitää lopettaa ainakin tämä viesti. Kone temppuilee siihen tahtiin et kohta tää varmaan kaatuu ja hävittää tän kirjoituksen

joanna ja tiltiäinen 32

Minkäslaisia ULKOVAATTEITA olette hankkineet kevätvauvoillenne? Kertokaas.. Ihanko paksua vaiko kevyttoppaa vai minkälaista? Minulla itselläni on sellainen 56 senttinen "nallepörröhaalari" pienelle ja villavaatetta tietysti, jos vielä nallehaalarissaan palelee. Ei siis ole täystoppa-asu, vaan lähempänä kevyttoppapukua. Kotiutumisasu siis mietityttää tällä hetkellä.. B)

Kolmas vauva tosiaan taloon tulossa, mutta silti en osaa enkä tiedä.... :whistle: Johtunee kummallisesta syntymäajankohdasta, kun muut perheen jäsenet ollaan tiiviisti heinä-elokuussa synnytty..

Baby dream ja Jo-hanna:
Miulle kävi ihan samoin, kun ekan kerran ripustin tuon verhon tankoon :whistle: Ehdin siinä jo mietiskellä, blondi kun olen, että otan koko katoksen pois, kun tekee elämästä pirun hankalaa, kunnes hokasin, että vika ei ollutkaan tuotteessa vaan jälkikäyttäjässä :LOL: Ehdin onneksi kääntämään sen ennen kuin ukko tuli kotiin, tuosta olisin varmaan saanut hetken aikaa kuulla :LOL:

Makeanhimosta;
pitkään aikaan ei tehnyt oikeastaan mitään makeaa mieli, omenoita ja appelsiineja vain, mutta nyt olen parina päivänä sitten mässyttänyt litran jäätelöä... :whistle: Ja kaamea närästys alkanut vaivaamaan, viime yönäkään ei meinannut millään saada unta, kun kurkussa vaan mulisi vaikka mitä koitin... Mikähän auttaisi? Vinkkejä otetaan vastaan, tosin niitä varmaan onkin jo jossain ketjun varrella, mutta laiska kun olen, en viitsi alkaa kaivamaan :whistle:

Dooris ja Väinö 32+2

aattele Anu, meillä voi olla synttäreinä jo vauvat sylissä! mies meinasi että jos ooteltaisiin vappuun, mä tuumasin että kyllä mä aprilliksi kelpuuttaisin :whistle: synttärirahaa tulee yleensä pari kymppiä, nyt oli tullut hieman enemmän :eek: porukat kai tajusi että me ollaan nyt aika tiukilla ja halusivat auttaa. ne auttoi mun sisko sen ekan vuoden aikana tosi paljon rahallisesti sekä vauvanhoidossa ja nyt kai sitten ois meidän vuoro. en valita, en.
toivottavasti Anun apen ja anopin vierailu sujuu hyvin ja nähdään maanantaina sitten mahoinemme.

ja hei, TAMPERELAISET. 26.4 on kestovaippahulinat Sampolassa. mä olen sinne menossa, jos vaan kunto kestää mitenkään. vaunuilla siellä ei pääse liikkumaan tungoksessa joten liinassa pikkuinen sitten kulkee. ihan innoissani jo ootan.

Heili
meillä kummitäti osti vauvalle koko 56 olevan kevyttoppahaalarin, sitten on tietty se äp:n haalari Minean ajoilta. ja ite ostin vielä kolmannenkin haalarin, tosin en paksua, sellainen peikkomallinen :whistle: ja kevättä varten, varmaan menee viileinä kesäpäivinäkin, on se Palmasta itse kudottu haalari.

Joanna mä siis laitoin hakemuksen Tradekaan ennen joulua ja viime viikolla tuli päätös. jos sun päätöstä ei kuulu niin laita sinne mailia.

ihan kivat supparit sai pihalla tassuttelu aikaan kun saa koko ajan jännätä kaatuuko. pitänee sitten lepuutella ilta. ei satu, mutta henkeä ahdistaa aina kun supistaa.

Heili mulla on kevyttoppis tyyppiset asut (50senttinen karvahaalari ja 56 senttinen fleece-haalari jossa alaosa pussilla) ihan sillä kokemuksella, että esikoinen ku syntyi samaan aikaan nii ei toppapukua kyllä tarvinnut, ku eihän ne heti laitokselta mene minnekkää ulos vaunuihin nukkuun... ja itseasiassa sinne saa vilttiä päälle jos tarvii. Ja automatkallekin on hyvä heittää vaan pikku viltti päälle niin sen saa pois sit ku auto lämpiää.. Että varmasti sulla on just hyvä vaatetus pienelle jo hankittuna!

Jo-hanna muistan kans 2-vuotta sitten taistelleeni sen verhokatosjutun kanssa, ei kovin looginen.

Heili. Me ei olla ajateltu ostaa mitään toppapukua. ja vielä harkitsen sitäkin että ostanko just jonkun tollaisen "nallepörrö" puvun vai yritetäänkö pärjätä tolla pakkauksen kevyttoppiksella ja villa vaatteilla. Se pakkauksen kevyttoppiskin on kyllä aika iso. Yhtään kun ei osaa säätä ennustaa, et kuinka kylmää sitä huhtikuussa vielä on. Just nyt näyttää siltä ettei kovinkaan kylmää, kun nytkin on ollut monta päivää taas plussaa.

Heili:
Miulla on tällä hetkellä hankittuna yksi 56cm kevytvanutettu ulkoiluhaalari, villapaitoja, vuoritettuja ja vuoraamattomia fleecepukuja ja yksi teddyhaalari, niillä saadaan pärjätä tämä alkuaika. Ihan kaameaa repertuaaria kun ei noita ihan pieniä viitsisi hankkia, niiden käyttöikä tälläisella kevätvaavilla lienee kuitenkin melko pieni, ja vaunuissahan on kuitenkin myös tuo makuupussi, pärjättäneen kyllä hyvinkin ,-)

Mulla menee poika mummon ja papan luo viikonlopuksi. On ollut siellä viimeeksi viikonlopun joskus syksyllä. Nyt jos osais vaikka ottaa ihan rennosti viikonlopun. Ukko on sittenkin huomenna töissä :( ois ollu mukavaa viettää pitkästä aikaa kahdestaan viikonloppua ;) Mut sit sunnuntain on kotona ;)
Täällä loppu onnex toi lumisade :D
Ajattelin jos kävis vähän kiertelemässä kauppoja sit ku oon vienyt pojan, jos vaikka löytäs vauvalle jotain :whistle: ei kyllä tarttes enää vaatteita ku tuntuu et nyt jo pursuaa nuokin tuolta kaapista ulos :LOL: Mut sukkia ja sit sellanen pikku kori missä niitä voi pitää pitäs hommata ;)
Mulla on pakkauksen toppapuku ja sit ostin kirpparilta ihan uuden puvun ja sit on muutama niitä kevyempiä malleja, eiköhän niillä pärjäile ;)

jeps, eli soitin sinne Anun antamaan veronumeroon ja laskettiin mun tulojen mukainen prosentti. ois ollut huimat 0.5% pienempi kuin nykyinen että ei vaihdettu. mutta oli se hyvä tarkistaa.

baby dream vietä oikein rentouttava viikonloppu! varmasti oot vapaahetkesi ansainnut.

ja muillekin mukavaa viikonloppua!

malttamaton oli "pakko" tulla kommentoimaan tuohon isofix-keskusteluun vaikken täällä teidän pinossa varsinaisesti olekaan. Seuraan vaan tätä pinoa, kun täällä pyörii ystäviä :) Olen itse juuri ostamassa -06 Focusta ja automyyjän kanssa keskustelin isofixistä kun auton hanskalokerosta koeajolla löysin sellaiset muovinkappaleet joissa luki isofix. Myyjä kertoi, että silloin kun eka omistaja on ostanut auton, on isofixit olleet irrallaan takakontissa ja jos ostaja on halunnut ne asennettavan, niin ne on asennettu. Muuten niitä ei siis ole. En nyt tiedä, onko siinä tulevassa autossani niitä, mutta siis tällainen on tarina. Myyjä sanoi, että jos ne on siinä, niin ovat sitten apukuskin takana olevalla reunapaikalla takapenkillä. Käsittääkseni tuon ikäisiin -05 tai -06 Focuksiin isofixit pystyy aika pienellä vaivalla asentamaan jälkikäteenkin niin haluttaessa.

Onnea isofixin metsästykseen!

Miinamaria ja pikkutyyppi 24+5 sekä kaupassa odottava FocusFarkku =)

juu
Heip, vähän huolestunutta omaa napaa, tänään on jotenkin supistellut tavallista enemmän ja masua kiristelee vaikka tässä ihan paikallaan istun. Toivottavasti vaan lepoa vailla, mutta jos jatkuu niin täytynee lähteä pyörähtämään tk:n päivystyksessä. Mulla neuvolalääkäri vasta ens ti, eli en yhtään tiedä onko tää nyt ehkä pari viikkoa sitten alkanut enempi supistelu vaikuttanut kohdunsuulle...toivottavasti ei!! Ja tietenkin tänään viikonlopuks vieraita tulossa ja pitäis siivota kun kotia pääsee, eipä taida nyt onnistua.

juu ja pikkukakkonen rv29+jotain

juu
Niin ja tuosta itkuherkkyydestä, se on välillä ihan hallitsematonta - äskenkin kun kävin työkaverilta kysymässä (vanhempi nainen, kolme lasta synnyttänyt) että pitäiskö lähtä lekuriin, niin jo tippa silmässä, ja nytten kun kirjotankin niin silmät vettyy..ääh ihan oikeesti vaik raskaana olo kyllästyttää niin sais pikkukakkonen kyllä matkustella vielä ihan rauhassa masussa! Täällä ollu kirjottelua uudelleensynnyttäjien odotuksesta, mulla oli ja eka raskaus tosi helppo, vaivoja tuli vast ihan viimeisillä viikoilla, mutta nyt on kyllä vähän toista...

juu] käy ihmeessä näytillä tk:ssa jos yhtään huolestuttaa! tiistaihin on kuitenkin pitkä aika. tai pääsitkö synnytysvastaanotolle näytille, onko kauhean pitkä matka? tietty kannattaa soittaakin sinne ja kysellä vähän, niin mäkin tein jouluna. onko ne supistukset kivuliaita ja säännöllisiä? ja muistuttaisin kaikkia että kivuttomatkin supparit VOI avata ja kypsytellä paikkoja, kaverilla alkoi kypsyminen rv 20 ilman mitään kipuja. itellä taas on välillä tosi napakoita suppareita jonkun aikaa eikä mitään kypsy, onneksi. eli vaikka mäkin valitan että oon ihan "kypsä" tähän raskauteen ja sen ongelmiin niin saisi poika vielä hetken kasvaa mahassa.

Juu; soittele ihmeessä vaikka äippäpolille niistä supistuksista, sieltä varmasti osataan neuvoa mitä tehdä.

Me käytiin miehen kanssa tänään prismassa ja ole tosi ylpeä itsestäni. En meinaan ostanut vauvalle mitään =) Ei meiltä kyllä muuta puutu kuin kuumemittari ja sit pitää ostaa muovitettua froteeta kun toi äippäpakkauksessa tullut on musta tosi pieni. Muuten kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin on jo ostettu.
Äiti kävi äsken parturissa, miehen hiukset tarvitsee vielä joku päivä leikata, sit "jään" kyllä äitiyslomalle tostakin hommasta. Ei sekään mitään helppoa ole tän ison mahan kanssa.

jaahas.. sitten saunaan :D

Joanna ja tiltiäinen 32

Heippa

pikaisen silmäyslukemisen jälkeen jonkin omankin sanan tähän heitän. =)

Juu, mulla myös ollut tän päivän aikana etenkin aika tukalia supistuksia/nippailuja. En tiedä, oisko poika jotenkin niin päin, että jalka tai joku pääsee välillä painamaan tuolta alhaalta, mutta käypä mielessä, ettei vaan siellä mitään aukeamista tms. olisi tapahtumassa. Ei kun lääkärille, jos tää jatkuu tai pahenee. Todella teräviä kipuja siis tuntuu välillä äkkiarvaamatta, kun pieni liikkuu. Vuotaraaputin, mulla myös supistukset tekee useinkin hengenahdistusolon. Ja sitten, nyt arvaan tästä saavani oudoksuntaa osakseni, mähän vieläkin imetän Anttoa. Viime päivinä kun poika on vähän kovempaa napannut, mulla on tullut aika epämukavan oloista supistusta. Katsotaan vielä vähän, mutta voipi olla lääkärikonsultaatio kohta paikallaan mullakin... :| En muista ollenkaan, että mitään tällaisia ois ollut esikoisesta ennen kuin vasta ihan lopussa.

Neuvola olis ollut tänään, mutta terkkari soitti ja sanoi olevansa sairaana. Niinpä ei sitten sinne menty. Kävin pojan kanssa kaupungilla vähän ostoksilla, mm. tukivyön sain sitten lopulta hankittua, kun meidän kellari ei näytä sitä vanhaa hyvällä kätköistään luovuttavan. Hyvä kun nyt kuitenkin on se vyö. Ja mokoma myyjä valitteli heti ekana, että M-koko on loppunut ja kiikutti L-kokoa. Mä olin sitten että ei S:ää olisi, se kyllä luultavimmin on se mun koko. Ja sehän se oli, juuri sopiva koppiin ängenneen myyjänkin mielestä. Mä vaan oon tossa takissa ja muutenkin nyt niin valasmainen että ei hyvää päivää. Kävin aamulla vaa'alla valmistautuakseni henkisesti neuvolaan enkä ollut tyytyväinen lukemaan, totta vie. Paitsi että mulle tulee selvästi enemmän painoa tässä raskaudessa kuin esikoisesta, lukematkin nousevat suuremmiksi, ja otettakoon siis huomioon, että esikoisen jälkeen painoin 5 kg vähemmän kuin ennen ekaa raskautta. :ashamed: Erityisesti harmittaa se, että tuo etumus on noin turvoksissa, saa mut todella näyttämään kauttaaltani tosi isolta. :kieh:

Sitten virkistin itseäni siivoamalla muutaman kodin ongelmapaikoista. Otin oikein kuvat ennen ja jälkeen :D Kyllä teki hyvää. Siis aika pientä järjestelyä, ei tosiaan mitään mieletöntä mattojen tamppausta tai muuta sellaista, mitä voisi syyttää kipuiluista.

Anuuu, tsemppiä avioliiton kautta sukulaisten vierailuun. :hug: Meillekin on anoppi tulossa huomenna lapsenvahdiksi. Oltiin melkein unohdettu Jannen kanssa, mitä meillä oikein oli huomiseksi, kun J puhui anopin kaa puhelimessa ja sai kuulla, että hän on tulossa meille - ollaan menossa valokuvauskurssille molemmat. Joo ei varsinaisesti ilahduta nyt nähdä anoppia, ei niin että olisi jotenkin hankala ihminen mutta kun vain oon koko raskauden ajan kokenut kaikki tunteet niin älyttömän voimakkaasti, ja henkilökemioiden ristikkäinmeno pistää kiukuttamaan ihan tolkuttomasti, mitä anoppiin tulee. Parempi kun nähtäisiin joskus, kun olen toivottavasti taas tolkuissani :D

Ajatella, tänään kolme viikkoa siihen, että saisin synnyttää täällä paikallisessa sairaalassa ja viisi viikkoa siihen, että tyyppi on täysiaikainen. =) Ja kahdeksan viikkoa laskettuun aikaan, ja siitä vielä viisi päivää Anton syntymän hetkeen. :( Vaikka en yhtään mitään ennenaikaisuuden aiheuttamia ongelmia hetkeäkään lapselle toivo, kyllä voisi tämä maratoni olla jo lähempänä loppusuoraa. Odotus kuvaa sanana tätä mun odotusta erittäin hyvin, ei mulla meinaa hermo riittää ensin plussatestin odottamiseen ja sitten lapsen odottamiseen. :|

Tutista piti sanomani vielä, että me puolestamme ollaan sitä tälle toiselle ehdottomasti yrittämässä. Antolle ei kauheasti tyrkytetty alkuun eikä sitten kelvannut myöhemmin, kun olin mm. kuullut ja lukenut monesta paikasta, että tutti helpottaa lapsen hengitystä tai jollain konstilla ainakin ehkäisee kätkytkuolemia ja korvatulehduksia. No, ei ole kumpaakaan tullut tosin, mutta olin tosi huolissani pojasta pitkään ja harmitti, kun en ollut tuollaista pientä varmuuskonstia huomannut ottaa ajoissa käyttöön. Eihän se sitten parin kuukauden iässä enää kelvannut. Sen sijaan tutista luopumisen kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa, kun se ei alun alkaenkaan kiinnostanut yhtään :p No mutta tällä en tarkoita, että olisi mielestäni jotenkin riskaabelia olla käyttämättä lapsella tuttia, itse vain olisin antanut esikoiselle, jos olisin tiennyt noista jutuista. Olin kuitenkin omien hormonieni vallassa ja tosi huolissani kaikesta, mikä vain mitenkään liittyi lapseen.

Jaa no ehkä tässä voisi seurustella miehenkin kanssa, hän kun kerrankin olisi hereillä vielä tähän aikaan. Poika simahti jo pidempi tovi sitten, ihanaa.

Rentouttavaa viikonloppua,
t. Kalenteri ja Paapau 32 tasan :heart:

Kalenteri musta ainakin on aivan ihanaa että imetät "vielä" poikaa. meillä kun kävi niin että mun imetys esti hedelmöittymisen. silti mä aikanaan pähkäilin että mieluummin imetän vielä hetken ja odottelen vauvaa kuin lopetan hampaat irvessä imettämisen. ja lopulta se lopetettiinkin hyvin kivuttomasti. nyt on jo kova ikävä imettämistä.
VARSINKIN kun eilen join lasin kotikaljaa. tsadam, tissit pamahti heti täyteen maitoa :LOL: ja mulle ainakin on sanottu että jos imetys aiheuttaa noita kipeitä supistuksia niin kannattaa harkita lopettamista, samoin jos paikat on alkaneet kypsymään ja/tai seksi on kielletty.
ootko miettinyt jo että jos pystyisit jatkamaan tandemiksi asti?

ja tutista vielä meillä esikoinen ei sitä huolinut mitenkään. ja ihan hyvin pärjättiin, yhtään ainoaa korvatulehdusta ei ole ollut eikä muutenkaan ole haitannut. lähinnähän se kätkytkuolemaan vaikuttaa ilmeisesti yöaikaan jos tutti pysyy koko ajan suussa, mutta mulle imetystukihenkilö sanoi että ihan yhtä hyvin tai jopa paremmin toimii perhepeti, koska siinä vauva "muistaa" hengittää seuraamalla vieressä nukkuvan hengitystä alitajuisesti. tiedä häntä, mutta sen tiiän että jos vauva tuttia alkaa syömään niin sen vie tuo meidän 2v taatusti, sen verran on kiinnostunut nukkiensakin tuteista. eikä mun mielestä kyllä 2veen tartte tuttia opetella syömään. toki voi olla että pojalle sitten se tutti hankitaan, JOS sitä tarvitaan. en jaksa olla fanaattinen tästä mitenkään, sen näkee sitten. mutta toivottavasti ei tartte.

mun serkku sai eilen pojan :heart: synnytys kesti lähemmäs 20h mutta potra poika pölähti maailmaan vain 3 päivää lasketun ajan jälkeen. luulen että siellä on uusi mumma kaikista eniten innoissaan, se ainakin soitti mulle yöllä asiasta. siinä sitten itkue töherrettiin molemmat. sanoin että antaa mun numeron jossain vaiheessa tuoreelle äidille, jos vaan haluaa. heillä kun ei ole lähipiirissä paljoa "tuoreita" äitejä ja jos kaipaa juttuseuraa niin täältä löytyy.

ja sitten. kaikille ensikertalaisille haluaisin kertoa hormoneista jotka iskee synnytyksen jälkeen. tai ainakin iski mulle ja joka ainoalle äidille jonka kanssa oon puhunut. ne hormonit meinaa voi viedä jalat alta, vaikka eivät masennusta aiheuttaisikaan. älkää siis ihmetelkö jos unenpuutteessa ja hormonihöyryissä teille tulisi vaikka mitä ajatuksia mieleen. ittellä kävi parikin kertaa kaikista itkuisimman kauden aikana mielessä että heitän lapsen parvekkeelta alas. noi ajatukset on kuulemma täysin normaaleja, tokiki kaikki tietää ettei niitä toteuta vaikka ne päähän pulpahtaisivatkin. mulla pahin kausi kesti jonkun pari kuukautta. toki iloitsin vauvasta ja rakastin sitä, mutta se väsymys ja hormoniheilahdukset sai pään sekaisin. uskaltakaa puhua asiasta jos teille käy näin! puhukaa täällä, ystäville, äidille, siskolle, kelle vaan uskallatte. tuntuu olevan tabu, mutta todella yleinen sellainen.

meillä oli ihana yö muuten. Peikko oli soittamassa aamukahteen rokkia ja kun tytölle oli sanottu että iskä tulee sitten nukkumaan viereen niin heti kun ovi kävi, oli tyttö huutelemassa isiä "ukkumaan!". äiti ei kelvannut ollenkaan, piti saada isi varmasti petiin. ja sitten mulla oli hedari, vieressä kuorsasi aikuinen mies ja taapero tillitti hereillä monta tuntia. onneksi lopulta saatiin nukahdettua koko porukka.

tänään ois mulla vapaata hetki, kun miehellä oli eilen se treenijuttu. aattelin bussilla hurauttaa keskustaan, pitäisi ekopesuaineita ja vaippoja jne käydä kattelemassa. oon hirveän huono tuhlaamaan itteeni niin varmaan ostelen jotain turhaa lapsille sitten taas :D

huomenta-päivää

anoppi ja appiukko sit tuli eilen illalla 22.30 ja 09 aamulla ne oli jo poissa. omilta menoiltaan tulee meille vielä iltapäivällä käymään, mutta yöksi ne ei enää jää.. "kiva" vierailu. voi ku tulisivat joskus meille meitä katsomaan.

tutista oli puhe, me esikoiselle opetettiin laitoksella "väkisin" eli eli sillee et vaikka aluksi sylki pois niin pidettiin hetki suussa "väkisin" kunnes ymmärsi imeä. huonekaveri oli kokeneempi äiti ja rohkaisi mua vähän enemmän tyrkyttään, itse olisin vähemmällä luovuttanut ja todennut ettei kelpaa.. kelpas onneksi kuitenkin.
sillä oli ihan hirveen voimakas imemisen tarve pienenä ja vaikka söi tuttia imetin tunnin aina yhdellä syötöllä ja maitoakin tuli.. tuplasi painonsa 2kk:ssa.. että meillä ei ainakaa imetystä sotkenut mitenkään. päinvastoin tutista oli monesti hyötyä, esim automatkoilla mummalaan ja vaunuihin+omaan sänkyyn nukuttamisessa. eikä meillä ollut ongelma siitä luopua, vuoden iässä otettiin päivätutti pois ja 1,5v. otettiin kokonaan pois. kummallakaan vieroituksella ei tullut itkuja.
eli tällä kokemuksella kakkosellekin opetetaan jo pienenä tutin syönti.

ja vuotaraaputin puhui tossa viisaita näistä hormonimyrskyistä synnytyksen jälkeen. mulla tosin ei itsellä tommosta ollut, kotona meni jo ihan hyvin, mutta sairaalassa kun en saanut nukuttua ja kaikki oli uutta niin välillä mä vaan itkin hysteerisesti. se oli itselle vähä negatiivinen kokemus kun en ymmärtänyt että se on ihan luonnollinen reaktio. luulin että mussa on jotain vikaa ku mua vaan itkettää vaikka just on maailman ihanin pieni vauva syntynyt.

Anu ja "mauno" 31+0

Pikaisesti kirjoitan, ei jaksa kauaa ruutua tuijottaa. Ties kuinka mones migreni päällä ja kauheen tahmeen jähmee olotila.. Ei kiva. Verenpaineet hiukan koholla ja turvotuksia on. :/ Saas nyt nähdä paukahtaako se raskausmyrkytys kunnolla päälle vaiko ei. Samalla tapaa alkoi esikoiselta, että tuikki oireita ja sit oli taas ookoo olotila.. :| Ei auta särkylääkkeet eikä nukkuminen. Juu ja tiedetään, äippäpolille näytille jos olotila pahenee.. =)

Mukavempaa lauantaita muille!

Heippa Huhtihiput!

Täällä on monet päässyt hypistelemään äitiyspakkausta.
Ja verotus asiat ovat ajankohtaisia. Itsellekkin on tipahdellut nyt parin viikon sisään jo 4 Kelan kirjettä. "Mitä sieltä tulee?!" ajattelin jo kun viimeisimmän avasin. Kodinhoitotuen tarkistus.
Kohtahan se loppuu. Yhtään mitään en ole noiden papereiden eteen tehnyt |O Tarttis vissiin lukasta ja katsoa tarvitseeko mun mitään edes niille laittaa. Kuitenkin mun "tuloni" kotona ollessa ei kaada maailmaa :whistle:

Jepsis.. (.) Mulla oli neuvola perjantaina.
Paastosokeri otettiin taas ja oli 4.5
Hb 117 ja verenpaineet 123/70
Painon nousua ei merkinnyt, mainitsi vaan että kivasti on pysyny¨t nyt viime kerrasta. Yhteensä on sen 4kg tullut.

Ensimmäinen vauvanvaate koneellinen jyllää tuolla.
Pesen ekaks muutaman "unisex" setin tuonne laatikkoon.
Sitten pari asua tyttöjen ja poikien vaatteita.
Edelleenkään en ole sata varma että sieltä olis nyt tyttö tulossa.
Vaikka uässä niin näyttikin. Kokoarviossa toivoisin vielä näkeväni uudestaan. JOS sinne arvioon pääsen ollenkaan.
Neuvolatäti tuumi et hyvinhän tuo edellinenkin oli mahtunut tulemaan. :eek: Varaudun molempiin hieman.
Vaikka tytölle on enempi ostettuna ;)
Pesen kuitenkin vaan etukäteen parin päivän vaatteet. loppuihin jätän ensipesun tekemättä jos ei olekkaan käyttöä niin voipi sitten laittaa uutena eteenpäin. Turhaa lappuja irrotella.

Täällä ollaan taas vaihteeks jossain pöpön kourissa.
Esikoinen tuli kuumeeseen eilen illalla.
Johan tässä viikko oltiinkin terveempänä. Mokomat pöpöt, mur!

:wave: Moikka moi nyt pitää mennä

Nöpönen 30+5

Anuu, Appivanhempasi ei sitten kauaa teillä vanhentuneet :( Toivotaan nyt että edes uuden vauvan syntymän jälkeen tulisivat teille ihan teidän takia. Tulikin tuosta mieleen että tarvitsisi kutsua kanssa Teen vanhemmat taas käymään meillä. Anoppikun on sanonut ettei hän kutsumatta änkeä yhdenkään lapsensa kotiin, Me kyllä käydään heillä melkein viikoittain.

Kalenteri en mä ainakaan paheksu sitä että imetät vielä. Ja kun ei ole mitään omakohtaista kokemusta niin katson ettei mulla ole oikeutta arvostella. Tämä tieto tosin herätti minussa muutaman kysymyksen. Olen joskus jostain lukenut että maidon maku muuttuu raskaana ollessa, sitä pitääkö se paikkansa en tietenkään tiedä, mutta onko teillä Antto reakoinut asiaan jollain tavalla? Tuolla helmikuisissa ovat vauhdittaneet synnytyksen käynnistymistä pumppaamalla rintoja..liekö sillä vaikutusta, mutta jos on niin toivotaan ettei teidän pieni synny tuon takia liian aikaisin.

Heili: Toivottavasti olosi on parantunut :hug:

Me oltiin tänään siellä synnytysvalmennuksessa sairaalassa. Se kesti kaksi tuntia ja nyt mä tiedän synnytyksestä kaiken :LOL: Mies on ollut koko päivän ihan "sekaisin" kaikesta siellä kuulemastaan ja sit kun päästiin näkemään synnytys sali ja niitä muitakin tiloja. Sitä alkoi nyt tosissaan jännittämään synnytys :D Ja viime yönä se näki taas unta et oltiin menossa synnyttämään. Oltiin kuulemma helsingissä ja se ei millään osannut viedä mua sairaalaan :LOL: voi raukkaa :/
Kyllähän tuo synnytys vähän jo muakin on alkanut jännittämään =) Siihen ei enään niin kauaa ole.
Jeps.. tälläisiä mietteitä tänään täällä, mukavaa lauantai iltaa kaikille =)

Joanna ja tiltiäinen 32+1

Moikka!

Vuotaraaputin ja Joanna, kiitokset imetysymmärryksestä :hug: Joo saas nähdä, ei ollut mitenkään suunnitelmissa mikään tandemimetys, mutta näyttää kyllä siltä, että se siihen saattaa mennä. Jotenkin en osaa enkä halua vieroittaa poikaa, ellei luonnostaan lupsutuksesta luovu, mistä ei nyt taas vaihteeksi mitään merkkiä ole havaittavissa. Joanna, kyselit, onko ollut havaittavissa mitään eroa Anton suhtautumisessa imemiseen nyt, kun ehkä maku olisi muuttunut tms. No jossain vaiheessa ehkä viikon 20 paikkeilla ja siitä molemmin puolin imetys oli päiväunille simauttamista lukuunottamatta sellaista lyhyttä naukkailua, niin kuin ei oikeastaan saisi mitään irti mutta kuitenkin pitää vähän tavan vuoksi. Päiväunille nukuttaminen on aina käynyt tisulla, siitä piti silloinkin kiinni. Niinpä imetys kuitenkin jatkui, ja nyt tuntuu taas maistuvan pitkiäkin aikoja kerrallaan. Itse olen rajoittanut enintään kolmeen imetyskertaan päivässä, eli ihan alvariinsa kuitenkaan tule lupsutusta. Nyt illalla imetin tänäänkin ekan kerran, kun anoppi oli päivällä hoitamassa ja sai vastoin odotuksiani pojan nukkumaan päiväunet (ihanaa). Siis maidon maun muuttumisesta puhutaan ja monet ovat sanoneetkin imetyksen jääneen siinä vaiheessa kuin noin käy, mutta mulla ei tainnut mitään hapantumista (tai mitä lie :) ) käydä, ei ainakaan poikaa haittaavassa määrin. Maidon määrä vähenee ymmärtääkseni myös, mutta mulla se on varmaan nyt jo alkanut uudelleen kasvaa :ashamed:

Tuosta synnytyksen käynnistämisestä maitoa pumppaamalla sanoisin, ettei sitä kannata tehdä, sillä turha on hukkaan pumpata juuri sitä eniten vasta-aineita sisältävää ternimaitoa vai mitä se oli. Se on paras jättää lapselle. Itse vähän pelkäänkin, että mitä jos Antto syö vauvan ternimaidot ennen kuin tämä ehtii syntyäkään... Mutta kai sitä riittää molemmille, toivon. :/ Ja onhan siinä kyllä tosiaan tää, että rintojen stimulointi, kuten termi kuuluu, saattaa edistää synnytyksen käynnistymistä. Niinpä kyllä kuuntelen lääkäriä, jos kieltäisi imettämästä ennen synnytystä. Toinen asia on, miten sitten käytännössä mennään... No tulipas nyt juttua. :ashamed:

Heilille jaksamista, toivottavasti nyt pysyy myrkytykset kaukana... :hug:

Anu, kyllä tosiaan kuulostaa vähän tylsältä meiningiltä appivanhempien puolelta. Mä joka aina jaksan ärtsyillä anopista (joka sinänsä oikein herttainen ihminen) oon kerrankin tyytyväinen, kun ymmärrän nyt, miten ihanaa, että hän haluaa viettää aikaa nimenomaan lapsen kanssa ja tänäänkin lukivat ja touhusivat lumessa yhdessä. Tosiaan sai pojan vielä petiin nukutettua (ilman tisuttelua :LOL: ) - vähät silloin tällöin ristiin menevistä henkilökemioista, ajattelen nyt kun vähän yritän nähdä asioita aikuisemmin. :) Toivottavasti Anu sunkin appivanhemmat tajuavat jossain vaiheessa, miten nopeasti lapsenlapset kasvavat ja miten arvokasta heidän kanssaan vietetty aika olisi. Puhuttiin jokin aika sitten ystävän kanssa siitä, miten jotkut isovanhempi-ikäiset eivät ole aikanaan tottuneet siihen, että lasten kanssa ollaan ja leikitään eikä heille vieläkään ole mitenkään luontevaa leikkiä lastenlasten kanssa. Nytkään vaikka olisi tavallaan toinen tilaisuus kokeilla lasten kanssa olemista ilman kauhean suuria velvoitteita.

Vuotaraaputtimelle mukavaa yötä, varmaan mukavaa rentoutusta saada lomaa lapsenhoidosta ;)

Meillä huomenna kummitytön synttärijuhlat ja lisäksi Anton kaveri täyttää vuosia (harmi kun ei päästä molempiin juhliin).

Mukavaa jatkoa viikonlopulle toivottelevat Kalenteri ja Paapau (32 + 1)

Sunnuntaita huhtiset!

Kalenteri mustakin on on tosi hienoa, että imetät vielä! Itsekin ajattelin, että jos kaikki menee hyvin, voisin imettää parisen vuotta. Ja kiva, että imetys on sujunut raskaudesta huolimatta. Itse lopetin kakkosen imetyksen reilun vuoden ikäisenä, koska tyhmänä ajattelin, että se silloin "pitää" lopettaa. Ihan hyvin olisin voinut jatkaa vielä siitä, kun imetys sujui ja oli kivaa.

Itkuherkkyydestä ollut puhetta. Täällä kanssa yksi, jolle itkua pukkaa joka asiasta... ja mies on ihan ihmeissään... no kai tää tästä.

Mutta nyt kakkonen haluaa koneelle, palataan!

Lilja (32+4)

Yhteistyössä