***HUHTIHIPUT 2008 - Vuoden avaus***

Jospa minäkin tulisin taas joukkoonne...taustaillut olen kyllä ahkerasti, mutta ei vain saa aikaiseksi kirjautua.

Yöunista on täällä ollut paljon juttua ja siihen minäkin. Meillä oli joulukuun puolivälistä tammikuun alkuun yöt painajaisia eli tyttö heräili itkemään ainakin 6 kertaa yössä. Joskus auttoi tissi, joskus ei mikään muu kuin aika. Olin tosi väsynyt joulun aikaan rikkonaisista öistä sekä minuun iskeneestä kovasta flunssasta. Päätin vain sit 2.1.09 yönä, että nyt loppuu yösyöttö. Ei ainakaan tarvitse sen takia itkeä. Ekana yönä tyttö huusi 1 ½ h putkeen plus päälle kaikki pienet. Pikkuhiljaa itkut väheni ja kesti vähemmän aikaa, ja nyt olemmekin nukkuneet 2 viimeistä yötä heräämättä. =) Meillähän tyttö nukkuu omassa huoneessaan. Minä olen se joka öisin käy tytön luona eli vaikka imetänkin niin silti yösyötöistä päästiin lopulta yllättävän helpolla.

Sitä oli vain niin väsynyt etten jaksanut aikaisemmin tähän ryhtyä, mutta nyt on mieli ainakin hyvä ja toivottavasti nämä yöt jatkuu myös hyvänä.

Imetys on lopuillaan sillä flunssan aikaan ei maitoa herunut kunnolla joten korviketta annoin lisänä ja nyt se tuntuu maistuvan enempi. Toisaalta olen onnellinen imetyksen loppumisesta saanhan enempi omaa aikaa, mutta silti jossain sopukoissa itken sen perään...
:'(

Meillä nukutaan 2 päikkärit. Aamulla 10.00 ekoille jotka kestää 2-3 h ja sit 14-15 seuraavat saman pituiset.

Täälläkin syödään vain purkkiruokaa. Nyt olen antanut 1 v. soseita ja hyvin tuntuu uppoavan ilman mitään pienentämisiä. Vaikkakaan hampaita ei ole edelleenkään kuin 2. Meillä syö 2 liha-ateriaa päivässä, paino kun meinaa vain olla alhainen.

Tyttö nousee konttausasentoon, mutta ei konttaa. Nyt on alkanut nousemaan pystyyn ja huuto senmukaista, kun aina muksahtaa milloin mihinkin.

Ihanaa että meillä alkoi arki kaikissa harrastuksissa yms. jotenkin joulun ajan sitä vain söi ja liikkuminen oli lähinnä autolla tapahtuvaa.

Minäkin oon nyt sit hoitovapaalla vuoden ainakin.

Taidan jo lähettää tän tarinan ettei häviäis bittiavaruuteen :wave:

Iltoja

Mä käytin tänään poikaa neuvolassa,ku ilmeni perjantaina sellasia punaisia läikkiä pienempiä ja isompia. On nokkosihottumaa. Sit pojalla on myös atoopistaihottumaa. On voinu tulla esim. jostain ruan lisäaineesta toi nokkosihottuma. Muuta uutta en oo antanu ku muksun valmispuuroja aloin antaa viime viikolla. Ne nyt jätettiin pois et katotaan onko niistä tullu.
Punnittiin ja mitattiin samalla pituus Topilta. Painoa oli 9,400g. ja pituutta 73,2cm. Vaikka pituus oli 4.12 73,4cm. On kuulemma ihan normaalia ku on tullut kuitenkin tota painoa hyvin viimekerralla painoi 8905g.

Mut nyt suihkuun ja nukkumaan :wave:

baby dream ja Topi sunnuntaina jo 9kk. :eek:

Huomenia :wave:

Joo nyt vasta hokasin ton Hippoliinan jutun :LOL: ei voi muuta ku :LOL:

Onks muilla ettei ole 9,10 ja 11 kk. ikäsenä neuvolaa vaan vasta 1v? Meillä on :kieh: Topilla oli 8kk neuvola/lääkäri ja sit seuraava 1vuotiaana. Se on sitä säästämistä :kieh: Mut jos ilmenee jotain akuuttia ni sit voi tilata aikaa :eek: Nyt saa sit arvailla et paljo poika painaa :/

Mut nyt jos rupeais imuroimaan ku Topi kattoo late lammasta on ihan ykkönen :D silmäkään ei värähdä ku kattoo sitä kuvaa :D

baby dream ja Late lammas fani Topi ;)

Dooris: Mitkä ne teidän rattaat on, tehän ostittte uudet tässä joskus...? Oliko ne crescentit? Ja onko ollu hyvät ja hyvinkö teidän Väinö niihin mahtuu?
Väinön koolla voi verrata onko rattaat tilavat B)

Heippa täältäkin jälleen;-)

Zeena;
Crescentit ostettiin ja olen ollut niihin älyttömän tyytyväinen =) Väinö mahtuu niihin loistavasti vielä pitkän aikaa, ovat siis todella tilavat, ja ihanat työntää, myös täällä meillä maalla huonoilla teillä aivan unelmat =) Suosittelen ehdottomasti, jos rattaita suunnittelette! En ole keksinyt vielä mitään pahaa sanottavaa niistä;-)

BabyDream;
Meillä on ainakin 10. kuukautisneuvola täällä maalla, ja täällä pääsee vaikka joka kuukausikin halutessaan. Me ei katsottu aiheelliseksi, kun tuota kasvua ei tarvitse seurata, ainakaan siltä kantilta, ettäkö olisi vähäistä :LOL: Viime neuvolassa tosiaan (8kk) pituutta oli 78cm ja painoa vaatimattomat 12 145g... :whistle:

Mutta nyt taidetaan lähteä kaupoille, eli ihanaa päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö, tänään muuten tasan 9kk :flower:

Meilläkin on seuraavaksi 10 kk:n neuvola, meillä tosin huomenna kasvukontrolli 9 kk:n iässä. Sitten taitaa seuraavaksi olla neuvola vuoden iässä.

Ihana kyllä toi Väinön kasvu :)
Meidän esikoinen, 3 v, painaa nyt 10,5 kg. Että Väinö on mennyt ohi jo aika päivää sitten :whistle:
No, esikoinen kasvaa ihan omilla käyrillään ja aika näyttää painuuko A sinne käyrille kans...Sukuvikaa vissiin =)

Tervehdys taas :wave:

Ompas "kivaa" kuulla että muillakin on levottomia öitä. Oletetaan että ne nyt sitten kuuluvat tähän vaiheeseen. Meillä ainakin kun liikutaan muutenkin niin jumalattomasti, että voihan se olla siitäkin *raapii päätä* Viime yönä kokelin sitä, että anna maitoa, ei itkenyt sen perään mitenkään, mutta siis ähräs siltikin ja äitin käsi oli vaan hyvä, sit saattoi nukahtaa. Mut varmaan 5-6kertaa heräs :headwall: ja neljän aikaan en saanut poikaa enää omaan sänkyyn nukkumaan :kieh: joten piti ottaa viereen sillä seurauksella että itse en taas nukkunut yhtään neljän jälkeen. Plaah.

Dooris, teidän väinö on kyllä ihanan kokoinen :heart:

Ja voi luoja Hippoliina :LOL: :LOL: mitä ohjeita.

Miten muilla syötöt menee?
Meillä poika haluis ihan hirveästi lusikan omaan käteen, yks päivä ei kalvannut ruoka millään muulla tavoin kun omin pikku kätösin napsittuna, aika kiva oli jotain sosetta yrittää syöttää sillein...:LOL: :LOL: Mulla on välillä keinot vähän hakusessa, kun mielellänihän mä antaisin pojan syödä itse, mutta kun sinne suuhun ei tuppaa menemään mitään, kun kaikki tippuu jo matkalla...ei auta toinen lusikka tai auttaa milloin auttaa, leipä pala auttaa joskus...eilen oli pakko näyttää youtubista vähän lastenlauluja niin unohti haluta sitä lusikkaa jolla äiti syöttää. Varmaan teen pahojakin virheitä, mutta näin mennään :whistle: eikai se kerrasta vielä piloille mene.

Jaaha, jos nyt huilais hetken ennen kuin tuo elohiiri herää.

Anu-78
Meillä noi neuvola käynnit menee näin: 6kk neuvola, 8kk neuvola/lääkäri, 10kk neuvola, 1-v neuvola ja olikohan sit 1½-v neuvola/lääkäri, muistelen ainakin noin.... 9kk neuvolaa ei ole, mut toki jos jotain ilmenee niin sitten soittaa sinne ajan mut muuten se ei kuulu...

Meillä kans pojalle annettu oma lusikka sillon tällön käteen jos sillä päällä on että ei ruoka meinaa mennä, silleen saa sit ruuan menemään tai sitten laitetaan radio keittiössä soimaan niin se kuuntelee sitä :)

Iltaa!
Meillä nukutaan kahdet päikkärit pituudeltaan 30min-1,5h. Kolmisen tuntia on yleensä hereillä niitä ennen ja niiden välissä. Ja jos herää aamulla ennen puolta kasia niin annan maitoa ja pistän takas sänkyyn. Yleensä toimii. Joskus nukkunu jopa kymmeneen, vaikka olis käyny iltakasilta nukkumaan.

Neuvolat meillä on 8kk, 10kk, 1v etc., mutta meillähän jäi 8kk neuvola väliin, joten mennään nyt ens viikolla 9kk käynnille. Onkin kiva saada mitat, kun edelliset on otettu tosiaan 6kk.

Neiti on nyt viime päivinä halunnu vaan kävellä ja kävellä ja taas kävellä. Iskä kulkee sen kanssa ympäri kämppää kaiken päivää :D Huvittavinta on, että neiti on istunut tuetta jo 2 kuukautta, mutta ei vieläkään osaa itse nousta istumaan. Eikä myöskään konttaa ja ryömiminenkin on mitä on. Ei itte viitti edes yrittää mitään turhan "vaivalloista". Hohhoijaa mikä prinsessa. Mitäs sitä itte tekemään mitään, kun henkilökunta palvelee...kunhan tarpeeksi vaan huutelee... :p Yövuorossa henkilökuntaa ei ole, sen neiti on sentään oppinut :LOL:
Syöminen menee tähän samaan kategoriaan eli suu auki odottaa seuraavaa lastia ilman että edes yrittää tarttua lusikkaan itse.

Vuotaraaputin varma en ole mutta voisin kuvitella että sen voi hakea etukäteenkin, kun onhan se pitänyt etukäteen ilmoittaakin että ne 12 päivää säästetään isälle.

Meillä miehen työpaikalla alkaa yt neuvottelut ja hyvinkin todennäköisesti joutuu lomautetuksi. Eli mun pitää sitten keksiä lisää töitä, nyt olenkin jo sopinut tekeväni sedän ja sen vaimon baarilla muutamia vuoroja ja kerran jo ollutkin, mut ei näillä rahoilla sitten pärjätä jos ja kun mies saa vaan liiton rahat :(

Mut nyt pitää lopettaa. Lähdetään Pinjan kummitädin kanssa kirpputoreja kiertään =)

Joanna ja pinja 9,5kk

ok, kiitti Joanna. isäntä saapi siis täytellä sen hakemuksen tässä joutessaan. isäkuukauden pitää huhtikuussa. mulle tuli justiinsa Tradekasta todistus loma-ajasta ja loma-ajan palkasta. oli sitten kerääntynyt 26 arkipäivää lomaa :eek: musta se on ihan älyttömästi, mähän oon ollut vaan hoitovapaalla ja äitiyslomalla tässä... mutta en valita :D

toivottavasti teillä miestä ei lomauteta :hug:

Moi hippuset!

Oli pakko tulla nopsaan kommentoimaan, kun toi MB:n tyttö kuulostaa ihan meidän Murmelilta. 6kk lähtien on istunut hyvin ilman tukea mutta ei nouse itse istumaan ei. Ja kävellä pitäis ihan koko ajan! |O Nyt se kehveli eilen oppi vetämään ittensä ite pystyyn meidän sohvapöydän avulla ja nyt sit hengaillaan seisten siinä. Eipähän tarvi ainakaan kävelyttää...
Oliskohan sillä samalla työnimellä jotain tekemistä näiden samojen ominaisuuksien kanssa? ;)

Meillä syödään ihan ok. Mennään käymään neuvolassa 10kk tarkastuksessa, kun viimeks oli tullu painoa niin vähän. Kotivaaka näytti, et ei nytkään olis kuukaudessa tullu lisää kun 300g mutta tyttö liikkuu kyllä paljon enemmän kun aikaisemmin.

Niin, ja ei natsannu mun työkuvio, joten nyt ihmetellään hoitovapaalla. Ihan hyvä, ei haittaa.
Mutta nyt lukee tenttiin, kun tyttö nukkuu päikkäreitä.

KMaria ja Murmeli 9kk+1pvä

On tää kyl kummaa.. jos ei olis lasta ja oisin töissä niin ei vaikuttas miehen ansiosidonnaiseen.. nyt kun on lapsi ja saa kotihoidontukee niin sit tarvii lähettää selvitykset tehdyistä tunneista ja palkkatodistukset, ja voi sit vaikuttaa miehen rahoihin.. tänään tuli just tuolta kassalta laoou et pitää laittaa sinne päätös kotihoidon tuesta ja siitä et mitä mä teen .. mulla kun oli tarkotus käydä tekemässä muutama päivä kuussa..
ärsyttää suunnattomasti. meillä kun mies jäi työttömäks marraskuussa :(

Jaksamisia teille kenen perhettä irtisanomiset ja lomautukset koskee! :hug: Täälläpäinkin monen lasten kautta tutun perheen isä on vähintään lomautusuhan alla. Surku.. Ihan liian monta lapsiperhettä koskee nämä asiat.

Meille ei kuulu kummempia. Tai no.. Mitä nyt ite oon vähä hullu ku harkitsen ens syksynä kahden puistotutun pojan hoitoon ottamista. Mieskin nauroi ku sanoin syyksi et olis tekemistä että eikö sulla näitten kahden oman pojan kans ole tekemistä!? Mut mut, miehelle tämä sopii jos vain itse haluan.. Eli ryhtyisin yksityiseksi pph:ksi vain näille kahdelle pojalle. En siis uraa ajatellut tällä alalla tehdä vaan noin vuoden hoitaisin omieni rinnalla. Olis sit syksyllä 1,5v 2v 3,5v ja 4,5v POJAT mulla tässä. Kaks isompaa kuskaisin (kävellen) kerran viikos seurakunnan kerhoon ja perhekerhossakin normaalisti käytäis eli ihan samaa arkea ku muutenki, erona vaan et poikia neljä kahden sijaan ja saisin palkkaa kotihoidontuen lisäksi. hmm. hullu? :LOL: No, onneksi ei tarvi heti päättää. Saa haudutella ajatusta vielä hetken. Rahallisesti kyllä pärjättäis muutenki mutta ku olen ollut jo 3-vuotta kotona, enkä halua omia hoitoon laittaa niin tässähän olis mulle tekemistä, muutaki ku omat lapset.

Nopsaan vaan pyykkien välissä piipahdan... :whistle: Meillä kävi sit niin et esikoinen joutui eilen sairaalaan tiputukseen ku oli kuivunu sen verran pahasti. Onneksi virkosi nopeasti ja pääsi jo tänään kotiin. Neiti oli oikeestaan ihan innoissaan ku sai kattella töllöä ja syödä ihan mitä halus! :D Labrat tulee perjantaina mut kovasti lääkärit epäili influenssaa aiheuttajaksi ku meni niin huonoon kuntoon. Jos se sitä oli niin eipä tällä kertaa rokote auttanu. Hyvä et nuo pienemmät on lähteny toipumaan ilman sairaalahoitoa, isommalle lapselle on kuitenki helpompi selittää kaikki tipan laitot jne. Jaahas, miekkonen kinuaa kylpyyn vessan ovella!

Jaksamisia kaikille jotka niitä tarvitsee! :hug:

RouvaP ja Napi-Miakkonen 8,5kk

KMaria juu varmaan se sama työnimi syynä :D

Meilläkin on yt:t käynnissä työpaikalla ja tämä on vasta alkua tässä taloustilanteessa. Kurjaa :( Saas nähdä mitä mulle käy, kun hoitovapaa alkaa vasta helmikuun alussa eli olen tässä pari viikkoa vielä "uhanalaisena". Toivottavasti ottavat huomioon sen, että olen jäämässä pois...

MB jolla olis vielä pari aamua

Heip kaikille!

Hienoa että Pannusen perheessä aletaan jo parantua!

Anuuu eiköhän ne siinä neljä poikaa menis kuin kaksikin. Onhan niistä seuraa toisilleen kun noin saman ikäisiäkin ovat. Hattua silti sinulle nostan jos hommaan alat. Samoin kuin kaikille perhepäivähoitajillekin. Minusta ei kyllä siihen hommaan olisi .Vaikka lapsista tykkäänkin, niin omissa on mulle ihan tarpeeksi.

Päikkäreistä: meillä Otso on selvästi siirtymässä yksiin päikkäreihin. Aamulla herää yleensä 9.30 - 10.00 ja päikyille menee n. 12.30 - 13.00. Nukkuu yleensä sen reilut kolme tuntia ja sitten valvotaan iltaan asti. Nukkumaan menee siinä 21.00 - 21.30. Joskus jos herää aiemmin tai nukkuu lyhemmät päikyt niin silloin vielä lkahdet unet, mutta yleensä menee jo yksillä.

Ja Hysteerinen meilläkin yöt joko huonoja tai tosi huonoja. Mutta en taida sitä unikoulua pitää ainakaan vielä. Jos ainakin pari kuukautta vielä sinnittelisin, että pahin eroahdistuskausi menisi ohi. Ja voihan se sitten helpottaa ihan itsestäänkin.

Tänään tehtiin sitten se Haapiksen reissu. Ostettiin Jalasta Britaxin Multi-tech-istuin. Säästettiin 100? Suomen hintoihin! Samalla käytiin Ikeassa ja ostettiin Otsolle jatkettava sänky. Maksoi peräti 29?, tarjouksessa sekin. Ajateltiin laittaa sänky meidän sängyn ja seinän väliin ja kokeilla jos kelpaisi siinä nukkua. Sehän olisi melkein kuin vieressä, mutta silti omassa sängyssä. Mutta hyvä reissu, kannatti käydä vaikka polttoaineisiinkin vähän kuluu, mutta silti jäätiin hyvin voitolle.

Mutta poika kärttää koneelle, pitää päästää.

Puella ja Otso 8kk ja risat

Tiedossa purnausta :kieh: Hypätkää yli jos ette jaksa lukea!

Elikkäs tilanne on nyt se että miehen pakkoloma on enemmän kuin todemmäköistä. Mun kotiinjäämisen mahdollisti se että pystyn tekemään sillon tällön töitä sen verran että saadaa lisätuloja n.100-200?/kk. Mutta mutta... tässä on nyt sellainen juttu että siinä vaiheessa kun mies saa pelkkää liitonrahaa niin tuo kotihoidontuki vähennetään miehen rahoista jos mä menen silloin töihin!! Eli mun nyt ei ole mitään järkeä vaihtaa 500? tukea 200? palkkaan!! Mut ei me myöskään millään pärjätä miehen liitonrahoilla + mun kotihoidontuella. Ne on yhteensä VAIN 1/3 siitä mitä meille jäis rahaa jos oltais molemmat töissä :headwall: :headwall:

Tää on oikeasti ihan perse tilanne!!!! Kaikkia vaihtoehtoja ollaan mietitty. Sitä että mä keskeytän hoitovapaan ja palaisin töihin (käytännössä tuskin onnistuisi, siellä sijainen palkattu mun tilalle) tosin siinä vaiheessa kun miehen tytö jatkuisivat olisi ongelmana tytön hoito. Ei haluta Pinjaa vielä hoitoon laittaa, mut en mäkään voi hoitovapaata tosta noin vaan aloittaa uudestaan. Ainut vaihtoehto taitaa olla se että mies etsii uuden työpaikan jos lomautus kohdalle napsahtaa. Kurjaa kun on vielä sekin että lomautus on toistaiseksi, eli sen pituutta ei voi tietää! Jos kyse olis vaikka vaan 4-6viikosta niin tuon vielä jotenkin sumplisi, mut pidenpi ei tule onnistumaan.

Ja tuo mun sivutyö... kurjaa on myös se että joudun sinne ilmoittamaan että jos näin käy niin en voi enään tulla töihin. Siellä ei kuitenkaan ole niin paljoa antaa töitä että pääsisin edes tasoihin ton tuen menetyksen suhteen!!! Tää on oikeesti niin hanurista :headwall:

Ehkä mä sitten olen elänyt jossain pilvilinnoissa kun olen ajatellut, ettei meille voi koskaan käydä näin, mut näköjään voi :'(

Anteeks ja kiitos.

Joanna ja Pinja 9,5kk joka on autuaan tietämätön äitin ja iskän ongelmista.

Joanna toi on kyllä ihan p*stä.. sama se meilläkin, kuten tuolla kans aikasemmin jo purnasin.. työttömyys kassaan kun soiteltiin niin sanottiin että vähäisissä määrin/ satunnaisesti voi tehdä töitä , ja se ei vaikuta.. vähäinen määrä on 8 tuntia viikossa ..

Joanna :hug: Toivotaan että löydätte jonkinlaisen ratkaisun :hug:

Meillä oli eilen kerho eka kertaa joululoman jälkeen. Kyl oli taas mukavaa ku alkoi norm. arki ja Topi tykkäs leikkiä muitten lasten kanssa :D

Mut palataan taas myöhemmin nyt pyykit kuivausrumpuun :wave:

baby dream ja Topi

Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:
Joanna toi on kyllä ihan p*stä.. sama se meilläkin, kuten tuolla kans aikasemmin jo purnasin.. työttömyys kassaan kun soiteltiin niin sanottiin että vähäisissä määrin/ satunnaisesti voi tehdä töitä , ja se ei vaikuta.. vähäinen määrä on 8 tuntia viikossa ..
Täytyykin tää ottaa vielä selvää, et jos on noin että 8h viikossa sais tehdä töitä, niin sekin auttais jo vähän. Mies laittoi liittoon eilen asiasta kyselyn ja aamulla vastasivat eikä siinä ollut ainakaan kerrottu tuollaisesta vaihtoehdosta.

no meille se täti tuolta ytk:sta sano noin .. tiedä sitten et onko eri tapoja .. mä ihmettelen edelleen suuresti sitä et jos mun työpäivät ajottuu viikonloppuihin (niiltähän ei päivärahaa saa) niin miks nekin muka vaikuttaa..

Yhteistyössä