***HUHTIHIPUT 2008 - Vuoden avaus***

Voi kun se toi aika rientää hirmuista vauhtia :o tänään tuli vanhempi poika koulusta kotiin ja antoi mulle eteen 7. luokalle hakukaavakkeet, niin siitä minunkin ihka ensimmäisestä vauvasta on tullut jo noin iso :heart: :) :D eihän tossa enää kauaa menekkään kun jo ripille pääsee...

Joo, ei meilläkään tää juniori tykkää yhtään jos tolla niistäjällä sitä räkää nenästä otetaan pois :/ kauhee rimpuilu ja huutaminen alkaa mutta olen vaan yrittänyt sitten rauhoitella ja hellävaraisesti ottanut sitä räkää pois, aina ei tietenkään onnistu mut joskus onkin sitten yllättävän rauhallinen :) varsinkin sillon kun liekiksi sen pistää :)

MB , toi meidän hoitaja löytyi ihan kaupan ilmoitustaululta kesällä. Soitin ja alkuun hän oli tytön kanssa 3h täällä meillä :) Hyvin oli sujunut kun hänellä jo omia lastenlapsiakin ja meillä mummolat aika kaukana.

Mun on pakko sanoa että tuo meidän hoitaja on ihan uskomaton aarre! Hän laskuttaa ainoastaan 6 euroa tunnilta! :ashamed: Käteisellä tietenkin... :saint: Toisaalta meillä on aika helppo tuo tyttö, meille on lyhyt matka hänen kotoaan ja jätän aina nettiyhteyden hänen käyttöönsä siksi aikaa kun olen poissa + tarjoan jääkaapin sisällön vapaaseen käyttöön :D Tärkeintä on kyllä että tyttö viihtyy erinomaisesti hänen seurassaan ja jää aina itkemään perään hänen lähtiessään, taitaa olla oma äiti se huonompi vaihtoehto :laugh:

Tarkkaile kauppojen ilmoitustauluja ;)

Meillä harrastetaan höyryhengitystä jos on kovin tukkoinen. Saavat läträtä ammeessa pitemmän kaavan mukaan. Esikoinen hyppäsi kerran samaan ammeeseeen ja pojilla tuntui olevan oikein hauskaa. Kerran tainneet sen jälkeen olla myös yhtä aikaa ammeessa läträämässä, käyvät kuitenkin suihkussa pesulla sen jälkeen.
Meillä on myös nenäfriida ja huudon kanssa imetään sillä tarvittaessa. Esikoisella on ollut sipulit sängyn alla yöllä.

kiitokset anuuulle mukavasta seurasta pitkästä aikaa :)

te joilla on isompiakin lapsia, kylpeekö lapset yhdessä? meillä on lasten mielestä superkivaa päästä samaan vannaan kylpemään :D kohta meinaan ostaa toisen vannan kun eivät tuohon meinaa kohta mahtua. mutta luulen että muksut on silti samassa ammeessa kylpemässä :laugh: esikoinenkin on vähitellen lämmennyt suihkulle sen verran että tukan saa pestä "isossa suihkussa". yleensä menee itkutta, aina ennen on huutanut hysteerisesti. nyt vaan tuumaa että hän on iso tyttö eikä itke yhtään :heart:
Miska taasen tykkää suihkustakin mutta kyllä se on parasta kun pääsee isosiskon kanssa kylpemään :D

Katariina-81 kiva kuulla susta ja ennen kaikkea tuosta hoitoon jättämisestä, että jollakin on onnistunut se eikä lapsessa näy mitään "pahaa jälkeä" Mutta aika helmeltä kuulosti myös tuo teidän hoitaja, meille kanssa tuollainen :D

Meillä poika nauraa kun mä niistä sillä niistäjällä nenää :laugh: :laugh: mutta meillä oli pienenä tolla pojalla kauheasti tukkoisuutta ja niistelin joka aamu, joten kait se sitten tottui siihen. Tosin välillä kyllä saattaa harmittaa. Meillä sit kanssa auttaa tuo kylpeminen pitkän kaavan mukaan, sit irtoo hyvin nenästä räkä.

Nyt lähden nukkumaan, meidän yöt on ihan yksiä hittoja nykyisin :( viime yönäkin kolme herätystä. Viimosesta en enää jaksanut nukuttaa poikaa omaan sänkyyn, vaan otin viereen, sillä seurauksella, että aamulla kun heräs, mies olikin lähtenyt sängystä pois ja poika konttas sängyn reunalle ja tippui :o mutta yllättävän pieni itku tuli

Hysteerinen ja poitsu reilut 9kk

Äärgg!!!
Täällä on herätty jo viideltä :headwall: Ja normaalisti Pinja nukkuu klo 9-10... et vähän liian aikaisin näin äidinkin mielestä!! Illalla nukkumaan menokin oli aika sirkusta. Nukkui puoli tuntia ja sit pitikin jo herää itkemään. Tekee ylös kahta hammasta, toinen mun mielestä oli jo eilen puhki, mut voihan se olla et toinen tekee niin kipeää :'(

Anu-78 Tutun näköistä puuhaa tuossa sun kuvassa =) Pinjan yks lempi puuhista on äitin auttaminen astianpesukoneen täytössä ja tyhjentämisessä. Eilen kiipes kokonaan tohon luukun päälle :laugh: Täytyy olla kyllä tarkempi sen kanssa ettei mene luukku rikki.

Nokkamukista Pinja juo jo itsekin ihan hyvin ja tosiaan jos mukiin koskee niin irroittaa heti otteensa. Tota tuttipullosta vieroittamista olinkin jo miettinyt, joten kiitos teille keskustelusta. Olin vähän ajatellut et yritetään jättää se pois samalla kun siirrytään tavalliseen maitoon. Karkeampi ruoka on mennyt alas nyt vähän paremmin.. taitavat neidin mielestä olla vaan pahan makuisia noi purkki ruuat, koska äidin lautaselta ruoka kyllä uppois. No kohtahan saa alkaa antamaan jo samaa ruokaa mitä itse syö, niin josko se siitä. Ollaan me jo vähän maisteltukin et mitä sillä äidin lautasella onkaan. Paprika curry riisi oli ainakin ihan herkkua =)

Pinja eilen konttaili pisimmän matkan ikinä, 1,5m :laugh: Jännä juttu kun se selvästi osaa sen, on osannut jo kuukauden, mut ku ei vaan huvita kontata. Ryömii vaan =) Suurimmanosan päivästä tosin viettää varmaan seisoen.. se on niin kivaa :laugh:

Sit meillä "opittiin" tosi hassu/hauska juttu. Tai en tiedä mistä oppi kun ei me tollaista olla tehty, mut siis kun yrittää purra ja sanotaan EI! niin lopettaa heti ja alkaa paijaamaan. Voi suloisuus sentään =) Painaa posken/pään sitä vasten mitä puri ja kädellä silittää/taputtaa.

Mulla oli eilen viimeinen äippälomapäivä. Tänään ollaankin sitten jo hoitovapaalla. Tosin päätöstä rahoista ei kelalta ole vielä tullut, vaikka hakemus saapunut sinne 10.12. Täytyy maanantaina soittaa asiasta.

Me ollaan säästytty kyllä kaikilta flunssilta... koputtaa puuta!! Silloin alku syksystä Pinjalla oli pieni flunssa ja tosi lievä enterorokko. Mut sen jälkeen ei ole ollut mitään. Pinja altistui sekä vesirokolle ja vauvarokolle, mut kumpikaan ei silti tullut.. jota ihmettelenkin suuresti. ja meillä inhotaan yli kaiken sitä nenäimuria |O

Heilutteleeko muiden lapset päätään? Meillä Pinja viskaa välillä minkä ehtii. Mikäköhän juttu toi on? Muistan että ystävän lapsi teki tota samaa tuon ikäisenä.

Hammaslääkäri täällä on vasta 1,5v. Hampaat pestään meillä ainakin vielä vaan iltaisin ja se on Pinjan mielestä huippu kivaa. Äiti pesee ensin ja sen jälkeen Pinja viimeistelee lopputuloksen :laugh:

Meille ostettiin potta ennen joulua. Mummi halusi ostaa. Pari kertaa sitä ollaan testattu, mut ei toi elohopea malta pysyä paikoillaan siinä vaan nousee kokoajan seisomaan. Joten katsotaan sitä sit uudelleen myöhemmin.

Nyt neitiä alkoi jokin harmittamaan, pitää lopettaa.

Joanna ja Pinja reilu 9kk

... täällä ei kelpaa ruoka - mitä tehdä?! Äidillä meinaa mennä jo hermot, kun ruokailu on sellaista häsläämistä, että! :headwall: En ymmärrä, millä tuo poika on elänyt tämänkin päivän, korvikeannoksilla vissiin, sillä kiinteää ruokaa ei ole mennyt nimeksikään, ei edes hedelmäsoseita. Turhauttaa nuo syömiset pirusti. Joillakin muillakin oli vissiin ollut samoja ongelmia - onko tämä joku kehitysvaihe, vai mikä? Toivottavasti menee nopsaan ohi.

Oisko jollakin antaa hyvän kalaruoan resepti? Meinasin itse tekaista sitäkin, kun tuo kaupan purkkihommeli haisi niin kamalalle! En uskaltanut edes itse maistaa, mutta lapsen suuhun sitä yritikin kyllä tyrkkiä... B)

Muutoin täällä olen todella hermostuneissa tunnelmissa. En tiedä, kuvittelenko kaikki mahdolliset raskausoireet vai mikä, mutta jotain samoja tuntemuksia kropassa on kuin pojankin raskauden alussa: rinnan päät on kipeytyneet ja alamaha on oudon tuntuinen. Yritän selittää itselleni, että alamaha johtuu vain ilmavaivoista ja rintojen jomotus kropan yrityksestä palauttaa kiertoa normaaliksi. Lisäksi mulla oli ekat menkat pari viikkoa sitten, joten... :whistle: Raskaustestejä juuri tilailin Mammaksilta. Itse niin toivoisin raskautta, vaikka sitä ei olla todellisuudessa yritettykään. Mies ei ole vielä toiseen lapseen valmis.

Että tällaisia mietteitä tällä kertaa.

Mavi ja poika reilut 9 kk:tta

vuotaraaputin: Meillä pojat kylpeneet nytten pari kertaa yhtä aikaa ja hauskaa tuntuu olevan.

Meillä keitettiin lohi ja pakastettiin jääpalamuoteissa. Sieltä lisätään sitten ruokaan. Mausteeksi muistaakseni laitettiin rakuunaa. Meillä mies on ahkera soseiden tekijä, joten on tehnyt nuo lihat ja kalat pääasiassa.

Mavi suostuuko syömään sormiruokaa? meillähän Miska on ollut nyt kolmatta kuukautta lähes totaalisessa lusikkalakossa. joskus harvoin saattaa syödä vähän puuroa lusikalla mutta muuten on turha yrittää lusikkaa näyttääkään :headwall: poika syö sitten kaiken sormiruokana. keitettyjä vihanneksia, kypsiä hedelmiä, kalaa, lihaa, leipää jne pieninä paloina.

Ruokailusta Minä tein sen, mitä en koskaan uskonut tekeväni: laitoin läppärin ruokapöydälle ja Yle areenasta Muumit pyörimään. Ruoka rupesi uppoamaan tytölle ihan vahingossa, kun keskittyi muumeihin. :saint: Mitenköhän vain pääsen muumeista eroon...

Kiva, kaikki kirjoittamani hävisi! :headwall: Kiitos ruoka- ja ruokailuvinkeistä. Kaikkea mahdollista pitää kokeilla tuon syömisen suhteen. Jospa se alkaisi taas jonkin ajan päästä sujua.

Mukavaa iltaa kaikille!

Mavi: Hei pakko sanoa tuosta kalaruuasta et en minäkään hajun takia oo aikaisemmin yrittänyt sitä tytölle syöttää. Nyt ostin ihan kokeeksi Bonan yrttistä lohijuttua ja se ei ollu ihan niin paha kuin muitten merkkiset pöperöt. Sain ipanan syömään sitä ihan hyvällä ruokahalulla =) Meillä neiti tykkää ihan kauheasti siitä Bonan makaroni-jauhelihakastikejutusta ja se tuoksuu omaankin nenään ihan kivalta :)

Tein varmaan jonkun 7km kävelylenkin ja nyt sorrutaan mäkkisafkaan :headwall:

Katarina voi vitsi, en mä uskalla ottaa ketään kaupan seinältä meille hoitajaksi. Mä aina epäilen kaikkea ja kaikkia ja en uskaltais varmaan luottaa... Tosi kiva että teillä on toiminu! Ja ihanan halpa!! Sais olla meillä vaikka koko päivän :D Äh mua alko harmittaa ihan toden teolla. Meil on sama, että mummilat on kaukana ja hoitoapua ei juurikaan ole. Mummi saa kohta tulla hakemaan tytön junalla sinne viikoksi ;)

Joanna mä oon sairastanu vesirokon ilman että kukaan on sitä huomannut. Kävin vasta-ainetestissä ennen raskautta ihan oman mielenrauhani takia ja sieltä ne vasta-aineet löytyi, vaikka oma äitikään ei muista että olisin sairastanut.

Meillä myös pyöritellään päätä ihan älyttömästi. Se on se tän iän juttu samoin kuin pöristelyt ja muut :)

Heissan!!

Meillä tuo päivärytmi näyttää olevan ihan eri llainen ku muilla, eli:

10.00-11.00 herätään
(saattaa joskus herätä 5-7 aikoihin, jolloin annan maitoa ja jatkaa uniaan)
11.30-12.00 puuro
13.00-15.00 maito+päikkärit (nukkuu 30min-2tuntia, vaihtelee tosi paljon)
16.00-17.00 liharuoka
18.00-19.00 maito+päikkärit (nukkuu 30min-2tuntia, vaihtelee tosi paljon)
20.00 hedelmäsose tai jogurtti
22.00 iltavelli
22.30-0.00 yöunille (joskus saattaa mennä kauemminki että nukahtaa)

Onkos nuo meidän rytmit ihan päin peetä?? Ja katsoin että moni antaa 2xtuon lihaaterian päivässä. Annatteko sellaisen 8kk purkin kerralla vai jaatteko siitä molempiin aterioihin??

Tuima ja neiti 9kk

Tuima meillä oli ihan vauvana tuollainen rytmi kuin teillä nyt, mutta huomasin pian, että vaikka tyttö heräsi kymmeneltä niin oli iltakasilta jo niin kiukkunen (päikkärit ei aina oikein maistuneet), että oli pakko laittaa nukkumaan. Välillä joutui laittamaan jo seiskalta, mutta nyt jaksaa max ysiin. Sillai se rytmi sit muokkautui pikkuhiljaa tähän mitä se on nyt eli nukkumaan n. 20:30, herääminen 7-9. Mä olen tosi tyytyväinen, koska nyt jää aikaa illalla omiin juttuihin ja valmentaahan toi samalla vähän päiväkotirytmiinkin. Eikös sinne viedä jo joskus kasilta...(huh). Parasta olis tietysti saada omaa aikaa illalla ja nukkua kymmeneen :D

MB , no toi hoitaja on ollut monissa kodeissa tässä meidän naapurustossa vuosia hoitajana ja oli tarjota suosituksiakin :)

Oli kyllä siitä huolimatta hieman pelottavaa jättää pikkuinen hoitoon ensimmäistä kertaa, mutta hyvin tosiaan on mennyt! =) Jotenkin mä itse ajattelen asian niin, että mieluiten jätän lapseni ihmiselle jolla on itselläänkin lapsi & lapsenlapsi, kuin jollekin MLL:n keikkatyötä tekevälle opiskelijalle jolla on käytynä vain jokin kurssi lastenhoidosta... :x

Meidän piti käydä tänään katsomassa yhtä asuntoa mut ei me sit jaksettukaan kun koko näyttö kuulosti niin epämääräiseltä. Jouduin yöllä pomppimaan hereille 1-2 tunnin välein kun tyttö itki niin surkeana, varmaan hampaat kiukuttaa...Mies teki töitä tässä kotosalla yhteen asti yöllä, niin en sitten viitsinyt häntä pyytää nousemaan :( Tekis mieli kävelylle mut kävin äsken kaupassa ja tuuli niin kauheasti ettei tuonne ulos viitsi ainakaan lasta viedä :/ Hemmetin Helsinki! |O

Tuima Mä annan kaks kertaa päivässä liharuuan koska tyttö oli jossakin vaiheessa hoikanpuoleinen ja neuvolassa suositeltiin näin. Sain neuvolasta sellaisen lappusen missä oli et 8kk eteenpäin pitäis tarjota kaks liharuokaa päivässä, mut sehän on vain suositus eikä mikään pakko =) Mä en oo edelleenkään saanut tyttöä syömään minkäänlaista puuroa, en tavallista kaura, en manna, enkä mitään lasten jauhepuurojakaan :( Vellistä hän kyllä tykkää, joten saa toistaiseksi puuron sijaan sitä :whistle:

Unohtui Anuulle kommentoida sitä kodinhoitaja asiaa siis en mä ole ollut ollenkaan tietoinen tuollaisesta :o Siitä etelän matkasta ei olla vielä päätetty, pitää neuvolassa kysyä sitä kodinhoitajaa. Mutta tässä saattaa käydä vielä sellainen "onni onnettomuudessa" että miehellä voipi olla lomautusviikkoja, joten sittenhän poika saisi olla kuitenkin kotona meidän kanssa, eikä tarvitse hoitoon viedä. Tai vaikka vietäiskin, ettei kokonaan sitten unohdu se homma niin ei tarvitse koko pitkää päivää pitää, olkoot vaikka pari tuntia jossain välissä siellä hoidossa, saa mieskin hiukan lepoa :D

Meidän yöt on edelleen ihan persiasta :kieh: :kieh: Poika heräilee useesti ja oon kokeillut vaikka mitä tekniikoita, pullo on tullut öihinkin mukaan, koska en vaan jaksa kuukausi tolkulla tätä rumbaa, kait se joskus sen jättää pois. Se on ainut "helppo" keino saada poika uneen. Siltikin siinä menee vähintään puoli tuntia. Joskus voi mennä kaksikin tuntia. Viereen nukahtaa puolessa tunnissa, mutta on niin älyttömän levoton, liikkuu, itkee, säpsähtelee (ja läiskii äitiä päin näköä :laugh: ) Mä en itse nuku käytännössä yhtään. En tiedä pitäiskö pinnasänky siirtää meidän sängyn sivuvaunuksi, että saisin itse edes joskus nukkua. No tietty päivällä, mut pitäähän kotiakin jonkun hoitaa ja ruokaa olis kiva saada itelleenkin. Illalla poika ei meinaa nukahtaa ja aamusta kukkuu pystyssä jo viideltä...nooh, isänsä on ollut samanlainen ihme kukkuja, 5-vanhana oli alkanut kunnolla nukkumaan, että ei oo montaa vuotta enää jäljellä jos samaa kaavaa menee :'(

Tuima kyllä mä annan kaksi liharuokaa päivässä. Mutta meidän poika ei ihan jaksa sitä koko 8kk purkkia syödä, joten jaan siitä sitten ja jos on nälkäinen niin annan sitten lisää..

Jaaha, mun vuoro mennä nukuttamaan poikaa....

Tuima KYllä mä annan 2 liharuokaa päivässä joko 8kk tai 1v:lle tarkoitettuja, paljon syö samaa mitä me muutkin. Muistaakseni 6kk neuvolas vai oliko 7kk :snotty: en muista varmasti mutta terkka neuvoi et jos hyvin menee se eka lihasose niin antaa reilusti päivällinenkin lihana. Meillä vedellään koko purkki ja yleensä vielä hedelmäsos. päälle.

Hysteerinen :hug: :hug: Voi ei! Jaksuja niihin öihin. Tuo on tosi rankkaa. Oletteko ajatelleet lähetteellä sairaalan unikoulua? Eihän tommosta jaksa millään kovin kauaa.

aamukastetta kiitos :hug: En oo tuollaisesta lähetteestäkään kuullut :o siis mistä sen lähetteen saa??? Toisaalta oon ajatellut, ettei tää vielä on "paha", mut mikä sitten on helppo ja mikä ei...en mä tiiä. Mä oon jotenkin ihan turtunut jo tähän. Meillä meni varmasti sen oman unikoulun jälkeen reilu kuukausi tosi nätisti, mutta vissiin liikkuminen ja kehittyminen yleensäkkin sotki sitten nämä meidän yöt ja hampaitakin tulee....kauankohan tätä vielä jatkuu, se olis kiva tietää. Kun toukokuussa viimeistään menen töihin, niin eihän sitä jaksa kumpikaan, mies enkä minä, jos poika ei nuku. Tosin mies usein vetelee sikeitä oikein mainiosti vaikka poika pyörii välissä. Kait minä vaan niin pelkään sitä tippumista, ja vaikka kuinka pelkään, niin yksi aamuhan poika jo tuli alas sängystä :'(

Yhteistyössä