***HUHTIHIPUT 2008 - Vuoden avaus***

niin ja siis eihän mikää pakko ole vielä vuoden iässä pullosta vieroittaa. ei sitä näe 4-vuotiaasta et onko se syöny pulloa 1 vai 2 vuotta.. kukin tavallaan. mä vaan ite tykkäsin päästä siitä ajoissa eroon.

Vitsi noita äijiä!!! Yleensä meidän ukko menee töihin yhdeksään, ja tänä aamuna poikkeuksellisesti kuuteen, eli kello soi varttia vaille viisi... No, herra siinä keitteli kahvia yms. ja kun oli lähdössä 05,10, heitti Väinön minun viereeni; luuli kuulemma tehneensä palveluksen, kun nuori herra oli herännyt :eek: Tuolla sitten varmisti sen, että tänä aamuna oli pakko nousta sängystä älyttömän aikaisin, yleensä kun olen saanut Väinön pysymään sängyssä vähän yli kuuteen :/ Pari yötä tässä Väinö heräillyt 5-6 kertaa yössä, ja nyt sitten tämä, vähän oon poikki :x

No, kohta lähdetään kävelemään muskariin, joten kai tuolla pakkasessa saa silmänsä auki :/

Sori tätä rutinaa, mukavaa päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö

Tulempa nopsaa kommentoimaan.

Meillä ei kyllä aloitella pottailua vielä hetkeen. Muutaman kuukausi 1.v synttäreiden jälkeen voidaan vähän tutustuttaa. Esikon pottailu otettiin kunnolla arkeen 1v 8kk, eli aina ennen ulosmenoa, syömisen jälkeen, ennen ja jälkeen unien jne. ja oppi kuukaudessa kuivaksi. Ennen sitä oli satunnaisia pottailukertoja.

Pullosta meillä vieroitettiin ( alkas kyllä juomaan sitä vasta 1v kun lopetin imetyksen ) se jätettiin pois 2,5 vuotiaana. Ja toivoisin että tämän toisenkin kanssa menisi niin hienosti:) Tuttipulloa ei saanut kuin 2krt päivässä eli silloin kun mentiin pv/ yöunille. Pvunille sai maidon pulloon yöunille hampaiden pesun jälkeen vettä. Kysyin hammasl. asiasta ja se sanoi että noin vähäinen käyttö ei haittaa hampaiden kasvua. Siitä se tuttiplo oli niin ihana ja miksi sen pidin noin kauan oli se että meillä ei ikinä inisty eikä kiukkuiltu nukkumaan menosta kun sai sen tuttiplon, se teki nukkumaanmenosta niin kivaa. Monesti pyysi itse nukkumaan. Tuo tyyli sopi meille hienosti ja vieroitus onnistui todella helposti! Pullot vietiin "kissavauvoille" jotka oli tuonut tilalle askartelupussin. Muutamana päivänä kyseli pullon perään ja ekana päivänä vähän itketti nukkumaanmeno kun ei ollut pulloa mutta sitten tottui nopeaan tilanteeseen. Eli meni todella helposti. =)

TE JOILLA ISOMPIA LAPSIA, MITEN OLETTE OPETTANEET YÖKUIVAKSI??? Meillä ollaan muuten kuivia mut yöllä on vaippa. Mut millä mä suojaan ton sängyn patjan jos/kun tulee yöllä pisu? Onko jotain "harjoittelulakanoita" olemassa? Kertokaahan ensikertalaiselle :D

Päivärytmejä joku kaipas...Tässä:

8.00 Herätään
9.00 Puuro
10.30 Unimaito ja unille
12.00 Lounas/ liharuoka+ jälkkäriksi hedelmäsos. jos jaksaa syödä
14.30 unimaitoa ja unille ( tässä voisi antaa välipalaksi hedelmää mutta meillä jäisi pois toi unimaito, kokeiltu on niin siksi annan hedelmää ruoan päälle ja tässä välissä maidon että sitä menisi tarpeeksi)
16-16.30 päivällinen/liharuoka+ hedelmäsose
19.30-20.00 Puuroa
20.45 unimaito ja yöunille

Tietty joka ruoan päälle nokkiksesta maitoa.

Mukavaa päivää kaikille =)

aamukastetta muovitettua froteeta+pyyhe on meidän tytön sängyssä. ikää 2v10kk. MUTTA lasta ei voi opettaa yökuivaksi, siihen vaikuttaa joku hormoni joka vähenee iän myötä. neuvolassakin sanottiin aikoinaan että vasta lähempänä kouluikää "pitäisi" olla yökuiva ja sillon vasta asiaan puututaan jos ei ole.
meillä tyttö oli kesällä tovin ilman yövaippaa mutta sitten alkoi olla vahinkoja joka toinen yö. meillä ei ole kuivausrumpua joten aina kun peitot, suojat, lakanat ja tyynyt ehti kuivua oven karmilla ne piti jo pistää petiin kun toinen setti oli pissassa. nyt vähän ennen joulua Minea alkoi sanoa iltaisin ettei halua yövaippaa ja sovittiin että jos on viikon kuiva yövaippa (ja se on koko talven ollut aamuisin kuiva) niin voidaan jättää vaippa pois. yhtään vahinkoa ei ole vielä sattunut, käy alkuyöstä pissalla jos pissattaa ja voi nukkua jopa 12h yöunet ilman pissataukoa :) piti vain odottaa että tyttö on valmis...

Kiitos vuotaraaputin =) Mistä tota muovitettua froteeta saa? :ashamed: Meillä on kans tyttö 2v ja 8kk ja on itse alkanut sanomaan että ei halua vaippaa. Pissaa kumminkin on aina vaipassa kun herää. Kiire ei tosiaankaan ole mutta ajattelin kokeilla kummiskin kun toinen itse haluaa vaipan pois. =)

sitä saa ihan kangaskaupasta, netistä, marketeista (löytyy ainakin Prismasta vauvanhoito-osastolta Pikku-Piian alustoja)...ite tilasin netistä, oiskohan ollut Kangastukusta tai Myllymuksuilta, en muista kummasta :snotty:
kannattaa ottaa ihan kunnon pala jos voit valita, niin iso että varmasti peittää koko sängyn ja pysyy paikallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
sitä saa ihan kangaskaupasta, netistä, marketeista (löytyy ainakin Prismasta vauvanhoito-osastolta Pikku-Piian alustoja)...ite tilasin netistä, oiskohan ollut Kangastukusta tai Myllymuksuilta, en muista kummasta :snotty:
kannattaa ottaa ihan kunnon pala jos voit valita, niin iso että varmasti peittää koko sängyn ja pysyy paikallaan!
Kiitos paljon :hug: =) alan heti googlettaa =)

Anu-78
Meillä kans oli pyyhettä ja froteeta sängyssä mut ainahan niitä vahinkoja sattui ja sitten se vaan jäi huomaamatta pois noi yökastelut :)

Mulle tuli tänään kotihoidontuki hakemus laput, mutta en aikonut niitä täyttää koska ilmottaudun sit työttämäks 3.2 09 alkaen ja rupeen liitonrahoille, on se paljon paljon enempi ku toi tuki ja ku en sitä hoitolisää edes täytenä tule saamaan ja kuntalisääkään en saa niin ei me pelkästään miehen palkalla eletä, et jos tulee töitä niin sit tulee sille ei mahda mitään...

Heippa täältäkin!

Anu-78 mä kans ilmottaudun työttömäks mut otan sen kotihoidontuen liitonrahan rinnalle. Sanovat liitossa (pam) et kotihoidontuki vaikuttaa päivärahan suuruuteen. Täytin jo kotihoidont. hakemuksen. Katotaan nyt mite tää käytäntö menee. Liittoon/työkkäriin pitää sit viedä kelalta päätökset.

Päivärytmeistä ollu puhetta.
Meillä menee näin:

06.30 Aamu maito ja jatkaa unia.
8.00-8.30 Herätään
9.00- Puuro
10.30 Maito ja unille
12.00-12.30 Liharuoka ja hedelmäsosetta tai jotain tuoretta hedelmää
13.30-14.00 Maito ja unille
16.30-17.00 Liharuoka ja hedelmäsosetta tai vauvajugurttia
19.30-20.00 Puuro
21.00 Maito ja yöunille
Ja vettä juo pullosta joka ruokailulla ja nää on noin aikoja riippuu aina vähän et mikä on päivän rytmi ja ulkoillaan pari kertaa päivässä.

Pottailua täällä kokeiltiin,mut jätänpä sen vielä tonne tulevaisuuteen,ku herrasta oli mukavaa räplätä pippeliään :LOL:

Mut mukavaa pakkaspäivää kaikille tasapuolisesti :wave:

baby dream ja Topi 8kk+

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
MUTTA lasta ei voi opettaa yökuivaksi, siihen vaikuttaa joku hormoni joka vähenee iän myötä.
Kiitos tästä tiedosta! :flower: Olen juurikin tätä asiaa miettinyt kun meidän vanhempi neiti oppi päiväkuivaksi jo viime keväänä. Nyt ikää on 2v 10kk ja koskaan ei ole vielä yövaippa ollut kuiva. Muutama viikko sitten yritettiin pari yötä ilman vaippaa mutta siitä ei tullut mitään. Mietin että mitä asialle pitäisi tehdä, mutta enpä taida tehdä vielä mitään =)

Ja se meidän nuorempi pakkaus on myös "huhtihippu". Taustailen täällä teidän pinkassa salaa :ashamed: , mutta en vaan ole saanut aikaiseksi aiemmin kirjoittaa... Mukavaa päivää kaikille! :wave:

Pyökkiluu mä tunnen muutamankin lähes viisivuotiaana yökuivaksi oppineen eli ei paniikkia :) yökastelulleen lapsi ei voi mitään ja lapsi yleensä nukkuukin niin sikeästi ettei herää yöllä pissalle ennenkuin on siihen valmis.

Meillä oli tänään eka kerhopäivä tälle vuodelle ja voi oli kivaa pitkästä aikaa tehä muutaki ku olla puistossa tai pulkkamäessä...

Juu ei voi opettaa yökuivaksi ja varsinki pojilla tuppaa kestämään kauemmin yövaipasta eroon pääsy. Monella tutulla vasta tyyliin 3,5 vuotiaana on pojat oppinut yökuivaksi vaikka muuten olis ollut ilman vaippaa jo 2vuotiaasta. Tosin ihan yhtä normaalia on oppia yökuivaksi 5-vuotiaana. Kuulemma 5v neuvolassa ainaki pojilta kysytään usein että vieläkö on yövaippa.
Mä ostin muovifroteeta kodinykkösen kangaspuolelta. Sehän on siis sitä samaa mitä tulee pieni pala äitiyspakkauksessakin. Kangaskaupat myy metritavarana vähä leveempää pätkää. Meillä kuitenki tuo esikoinen hikoilee niin et sille voi laittaa sitä vaan pyllyn seudulle, ei koko sängyn kokoista palaa.. Se ku ei hengitä sitte yhtään. Ja mulla on siinä petauspatja vielä päällä. Lähinnä tosin päiväunia varten ku yöksi vielä laitan vaipan mut päikkärit nukkuu ilman ja joskus harvoin vielä sattuu vahinko. Mut oon kuullut et jossain erikoiskaupoissa on olemassa goretex-lakanoita ja tyynyliinoja, eli hengittää muttei kastu patja tai tyyny. Hinnoista ei oo tietoo, mahtaa olla kalliita. Mut toki olis kätevät!

Hysteeriselle on pitänyt muistaa sanoa, että ootko tietoinen että kunnalta on mahdollisuus saada kodinhoitajaa halvalla (neuvotellaan hinta pidemmille pesteille aina erikseen) sun käden paranemisen ajaksi. Nyt ku säästätte sen tonnin ku etelänmatka jää (käsitinkö oikein että ette mene?) niin tehän voitte sillä rahalla palkata kunnan kodinhoitajan (kysy neuvolasta) ja voit olla vielä muksun kanssa kotona ja sairaslomalla samalla... Ei olis pakko palata töihin sen käden takia.

Anu-78
baby dream, kuinka tuo käytännössä onnistuu että samaan aikaan saa kotihoidontukea sekä liiton päivärahaa? Miten pitää tossa asiassa menetellä? Mun liitto on super eikä ne siellä eilen mitään tommosesta puhuneet kun soitin sinne...liekkö sitten eri jutskat eri liitoissa..

Anu-78 liitto vähentää sen kotihoidontuen päivärahoista. Hakemuksessa on kohta jossa ruksitetaan saako kotihoidontukea niin siihen vaan ruksi ja sit se kelasta tullut todistus liittoon hakemuksen liitteeksi. Ja sama homma joka liitossa.

Vedenpitävä!
Conforal, lasten patjansuojus 75x130 cm
Hinta 39,90 ?
Anttilassa on myynnissä tuollainen lakana, näin samanlaisen myös etolassa.
Meillä on käytetty esikoisen sängyssä muovitettua froteeta ja sitten etolasta ostin sellaisen muotoon ommellun patjansuojan, taitaa olla muovitettua froteeta sekin. Meillä esikoinen ei ole vielä edes päiväkuiva, nyt alkanut paremmin ilmaisemaan kun hätä. Usein sanoo vasta sitten kun tullut housuun tai sanoo niin myöhään ettei kerkeä vessaan.

Minulla loppui eilen vanhempainloma ja tänään ensimmäinen vuosilomapäivä. Eilen vein uuden verokortin työpaikalle ja oli jo alustavasti puhe että tarvitsen kelalle todistuksen kun aloiten toukokuussa osittaisen hoitovapaan. Lupasin pyytää sen kunhan selvitän ensin kelalta millainen se pitää olla. Hoitovapaalla olen siihen asti, kunhan lomat pidetty.

Anu-78: Laita superiin sähköpostia ja kysäise asiasta. Itsekin kuulun kyseiseen liittoon, mutta ei ole kokemusta siitä että saa samanaikaisesti kodinhoidontukea ja liitonrahaa.

Anu-78
joo, sanmar soitin sinne liittoon uudestaan ja näin sanoivat että kyllä kotihoidontukea saa samalla kun liiton päivärahaa mutta se toi tuki sitten vähennetään päivärahasta pois...Näin sitä viisastuu tälläkin palstalla kun olette täällä neuvoja antamassa =) kun ei sitä kaikkea voi tietää...että on se hyvä kun tämäkin palsta on olemassa! :)

Joo saitkin Anu-78 jo vastauksen anuuulta.

Mulle tuli tänään kotihoidontuen päätös. Voi että on hurjan suuri toi summa mitä sitä tulee :kieh: en saa hoitolisää enkä kuntalisää :(
Saa nähdä et paljo tulee sit sitä liitonpäivärahaa :/

Anu-78 Meinaatko vielä hakea kotihoidontukea?

Mut nyt iltapalalle :p

baby dream ja Topi

Anu-78
baby dream, luulen että en hae tota kotihoidontukea ollenkaan, menee vaan niin monimutkaiseksi noitten lippujen ja lappujen kanssa, sama jäädä suoraan jo liiton rahoille ja jos töitä tulee niin otetaan sit vastaan...

juu
Kiitti Anu-78 puurohiutaleiden liotusneuvosta, se toimi meillä! Neiti on nyt eilisillasta lähtien vetänyt jauhepuuron sijasta tavis-kaurapuuroo soseen kanssa, ja hyvin on maistunut!

Voi kun täällä on jo monta uuden vauvan oottajaa tai toivojaa, meillä on nyt lapsiluku täynnä, mies kävi katkasuttamassa piuhat. Varmasti oltais kolmattakin ajateltu mutta kun alkaa tuota ikää olemaan jo turhan paljon...

juu ja tytöt 2v10kk + pienempi huomenna 9kk

Moi täältäkin taas vaihteeksi :wave:

Mulla ne lomapäivät hupenee, enää kaks viikkoo ja sit alkaa työt
:$
Ollaan käyty nyt kasandran kanssa katsomassa jo kerran tarhassa,neiti kyllä istui tiukasti sylissä ja puristi mua puserosta :p saas nähä miten menee ens viikol kun mennään taas :eek:
Kyllä mua vähän surettaa viedä neiti nyt jo hoitoon, mut on se mennyt hyvin muidenkin kanssa, niin kait nytki.

Tuli hommia palaan myöhemmin

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa :wave:

En oo aikoihin eksynyt tänne lukemaan enkä pahemmin kirjoittelemaankaan mitään. Mullakin äitiysloma loppusuoralla ja jään kodinhoidontuelle ainakin näillä näkymin huhtikuun alkuun saakka. Silloin olisi tarkoitus palata takaisin töihin. Saas nyt nähdä et miten käy, kun kuulin puskaradion kautta talon sisällä vapautuvasta paremmasta pestistä ja silloin työt tarviis aloittaa jo ehkä maaliskuun alusta... Vaikka olis kyllä liian hyvää ollakseen totta jos sen duunin onnistuisin nappaamaan... :ashamed:

Meillä tyttö ei vieläkään vierasta ketään. Joulupukinkin sylissä viihtyi hyvin jouluna, mutta hetken siinä istuttuaan pyysi mun syliin - taisi sittenkin olla hieman pelottava heppu :LOL: Kävin jo kuukausi sitten jättämässä päiväkotihakemuksen ja hämmästelemässä läheisen päiväkodin rauhallista tunnelmaa. Jotenkin mä kuvittelin että siellä olisi hirveä vilinä ja vilske =) Olen käyttänyt säännöllisesti viikottain kotiimme tulevaa lastenhoitajaa ja luulen että tyttö on siinäkin oppinut olemaan vierastamatta :)

Meidän tytöllä on jo 6 hammasta ja hän oppi tässä pari päivää sitten kiipeämään ihan itse meidän sänkyyn :) Nykyään neiti konttaa joka paikkaan mun perässäni ja repii housunlahkeesta + nousee mua vasten seisomaan. Kylpyhuone on ehdoton suosikki asunnossa ja vessaharjalla olis niiiiiiin kiva leikkiä että mun piti nostaa se ylös piiloon :headwall:

Meihin iski muuten sitkeä flunssa ja mietinkin et onko kellään vinkkiä rään poistamiseen? Meillä on tuo apteekista ostettu nenäfrida, mutta neiti huutaa kuin palosireeni aina kun käytän sitä. Olen yrittänyt vähän irrottaa räkää suolatipalla, mutta aina vain huudetaan kun joudun imemään räkää pois :( Tulee itselleen jotenkin niin karmiva olo et eikö oikeasti ole mitään hellävaraisempaa keinoa...? Tyttö joutui syömään Zithromax-kuurin tuohon tautiin viime viikon alussa, mutta tuntuu vieläkin olevan tosi tukkoinen :/

Tuli nyt oikein kunnolla omaa napaa, mutta näin siinä aina käy kun ei ole aikoihin palstaillut :snotty: Täytyy jatkossa pysyä tiukemmin mukana jos vaikka oppisi jotain uutta :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :flower:

Hysteerinen: Me jätettiin meidän tyttö mummin hoitoon kun oltiin syksyllä muutama päivä ulkomailla. Tyttö taisi olla silloin 5kk ja oltiinkohan me...hmm...kolme yötä reissussa. Sitten kun mulla oli selkäleikkaus, niin tyttö oli silloin vissiin 6+kk ja oli peräti kaks viikkoa mummolassa toisella paikkakunnalla. Silloin ei oikein ollut vaihtoehtoja muuhun ratkaisuun. En tiedä imetätkö vielä, mutta mulla tietysti helpotti se etten enää imettänyt...

Kuukauden päästä lähdetään taas reissuun ja tyttö on viikon mummolassa. Ei oo kyllä mitään ongelmia ollut, mutta meidän neiti on kyllä tosi helppo tapaus tuossa mielessä. Hieman silloin ekana yönä itki kun oli ollut sen 2 viikkoa erossa, taisi reagoida vasta silloin eroon, mutta ei ollut moksiskaan kun näki meidät pitkän tauon jälkeen :)

Katarina kiva kuulla susta! Vitsi, mäkin haluan lastenhoitajan! Kuinka usein teillä käy hoitaja? Onko se kovinkin hintavaa? Kai niistä saa sen vähennyksen myös...
Meillä on myös toi nenä-Friida ja musta se on ihan loistava. Neiti huutaa myös ku syötävä, mutta ei voi mitään. Kaikki ei oo kivaa :) Nyt on vähän parempi ku oon käyttäny sitä melkein joka päivä ku tuntuu että tytöllä nenä rohisee aina vaikka ei olis nuhakaan (äitiinsä tullu..) ni on vähän ehkä enemmän tottunu siihen. Ja teen sen syöttötuolissa istualtaan niin on jotenkin helpompaa.

MB jolla olis vielä 5 aamua töitä... ja sit 7,5kk VAPAATA :D (tai enemmän jos yt:t vie työpaikan..)

Yhteistyössä