***HUHTIHIPUT 2008 - Vuoden avaus***

Iltoja...

Nyt tulee oikein valitusvirsi... Meillä on taas koko porukka kipeinä ja tänään vein esikoisen ja pojan t-keskukseen niin eipä ollu edellinen kuuri parantanu korvaa. :( Se siis loppui keskiviikkona, samana päivänä alkoi yskä ja kuume nousi perjantaina.Isommilla on kans ollu kuumetta, yskää ja esikko oksensi eilen koko päivän. Hän jo aivan kuivahti ja väsähti niinn piti pakkojuottaa ruiskulla et virkistyi. :/ Itellä on ihan jaska olo mut ku ei paljo kerkeä sairastaa ku näitä hoitaa. Jospa se tästä, joskus... Miehelle ei edes kannata vitsailla pikku-nelosesta, on niin poikki näiden kolmen alati sairaan kanssa. :whistle: Minä masokistina voisin asiaa harkitakin... :saint:

Päivarytmi on meillä sama kuin [/b]Tuimalla. En saa päivään mahtumaan toista liharuokaa kuin joskus satunnaisesti. Meillä kaikki on aamutorkkuja, seitsemältä käsken porukan jatkaa unia jos joku havahtuu. :D Ainut et meillä poika menee yöunille 21-22 aikoihin, ei oikeestaan paljon myöhemmin.

Nyt on poika alkanut ryömiä vähän pidempiä matkoja! Saattaa jopa hetkeksi kadota näkyvistä jos lähtee hinaamaan itseään eri huoneeseen. Hauskan näköistä tuo ryömiminen, tekee vartalolla tosi pientä ja nopeaa liikettä ja samalla vetää käsillä ja työntää varpailla. :)

Nyt on yleisö levotonta, äitiä tarvitaan apuun! :wave:

RouvaP ja Erittäin-Räkäinen-Poika 8kk

Pikainen moi!
Meille ei kummempia.. Mitä nyt pitäis vähän henkisesti itsekin latautua tulevaan viikkoon, tuntuu niinku mies olis ollut aina kotona ku se oli niin pitkällä joululomalla. Kävi se toki viime viikolla 3 päivää töis mut ne oli niin lyhyitä ettei ehtinyt kissaa sanoa ku se oli jo takas kotona. Nyt sit huomenna alkaa täysillä työt ja vissiin joutuu työmatkalle perjantaina lähteen ja kotiutuu vasta tiistaina tai keskiviikkona.. Että tylsää.

v.raaputin kiitos itsellesi! Meillä pojat kans kylpeneet yhdessä siitä saakka ku Arttu oppi istumaan punkassa kunnolla. Samaten suihkussa ovat yhdessä, isi hoitaa meillä pesut usein ja siellä se Arttu konttailee kylppärin lattialla sujuvasti muitten seassa.

Hysteerinen en muista millä nimellä se kotiapu oli, onko kodinhoitaja niinku ennen vanhaa sanottiin, vai meneekö perhetyöntekijän nimellä. Mut mulle neuvolasta mainitsivat tästä mahdollisuudesta ku Arttu syntyi. Voi kuulemma pyytää kertaluontoisestikin jolloin maksaa noin 10e tunnilta, mut pidemmille pätkille hinta räätälöidään tapauskohtaisesti eli tuntitaksa saattaa tulla vielä tosta alas. Ja syyksi kunnan kotiavulle riittää ihan vaikka että äitin pitää päästä lenkille, kampaajalle tms. Yksi täs naapurustos otti semmosen vakituiseksi avuksi kun odotti kolmatta lastaan ja oli väsynyt, tää kunnan työntekijä ulkoilutti lapsia aina tyyliin 2 päivänä viikossa ja itseasiassa kävi vielä vauvan synnyttyäkin heillä ja ulkoili kaikkien kolmen muksun kanssa.

Ja 2 lihasosetta meilläki, neuvolan ohje on et 8kuisesta tulis tarjota. Ja syö niin paljon ku jaksaa, joskus koko purkki, joskus vähemmän.

ää, morsian alkoi, pitää mennä kattoon!

Anu ja Arttu huomenna jo 9kk

Hysteerinen Sulle oli pakko tulla kirjoittaan tuosta yöheräilystä..Mäkin painiskelin joku aika sitten myös vauvan yöheräilyjen kanssa. Meillä ne alkoivat kun tyttö oppi menemään konttausasentoon 5,5 kk:n iässä. Tuolloin hän pahimmillaan heräsi 0,5 - 1 tunnin välein itkemään. Pisin unijakso taisi olla pari tuntia. Hän itki silmät kiinni ilmeisesti unessa, konttasi, oli levoton, pyöri yms. eikä siihen auttanut syli, tissi tai kanniskelu. Hän itki ehkä noin viisi minuuttia kunnes rauhoittu lopulta joko tissille tai syliin. Tätä jatkui kolme kuukautta. Tuolloin hän myös oppi nukkumaan minun vieressäni. Nyt yöt ovat jälleen rauhoittuneet aika hyviksi enkä oikein tiedä miksi...Olemme saaneet jopa tytön opetettua nukahtamaan omaan sänkyynsä itsekseen. Me teimme sen että vedimme tytön pinniksen kiinni omaan sänkyymme ja se on kyllä mielestäni auttanut. Lisäksi otimme käyttöön yövalon, joka palaa läpi yön.

Kovasti jaksamista sinnepäin ja kaikille muillekin, jotka painivat yöheräilyjen kanssa :hug:

Myttö

Meillä syödään 2 liha-ateriaa. Yleensä jaksaa syödä koko purkin jos annetaan 8 kk ruokaa. Kotiruokaakin uppoaa hyvin, varmaan suunnilleen sama määrä. Ja ruoka voi olla karkeampaa, riittää kun haarukalla tilsii ja pienet palatkin menevät. Ja hampaita meidän ukolla on vasta 2 alhaalla.

Meillä päivärytmi on ollut pitkään samanlainen:
klo 7-8 herätys, rintaa ja aamupuuro noin 30 imetyksestä.
klo 9.30-10.00 päiväunet, rintaa ennen sitä
klo 12 lounas, joskus menee jopa klo 13 ennen kuin herää
noin klo 13 rintaa
noin klo 14 välipalaksi jogurttia tms.
klo 15-15.30 päiväunille, rintaa ennen sitä
klo 17-18 herää ja päivällinen
noin klo 18.30 rintaa
klo 19.30-20 iltapuuro
klo 21 rintaa ja yöunille, rinnassa saattaa olla näin illasta jopa yli 30 min nautiskelemassa.

Jaksamisia kaikille sairastelijoille. Meillä aletaan olla jo terveitä.

Anu-78
:wave:

Huomenta vaan kaikille! :)

Sairastelijoille kovasti parenemisia sinne :hug: sekä yökukkujille isot :hug:

Tosta kylpemisestä muitten sisarusten kanssa että meillä on noi pojat jo niin isoja että varsinkin toi vanhin tahtois mielellään jo yksin kylpeä, että ei meillä silleen ne yhdessä kylve että ois tällä juniorilla kaveri sit siellä, äipän kanssa sitä aina poitsu kylpee :)

Mavi, joo, noi kalaruuat kyllä haisee tosi kuvottavalle :x mutta meillä kyllä poitsu niitä syö ihan mielellään mutta ite en niitä pysty edes maistamaan :x

Meillä kans välillä menee se kaks liharuokaa päivässä, tietty riippuu millä päällä herra on :whistle: ja miten herää päikkäreiltä,sit jos kiukkuaa niin ei mene, enkä edes kehtaa tyrkyttää koska tiedän mitä siitä sitten seuraa...Ja meillä syödään kans purkki kokonaan ja sit vielä jälkkäriä päälle...

Täällä on nyt plus asteita 2 joten aamu-unien jälkeen lähdetään ulkoilemaan jos ei nyt kaatamalla vettä sada, kun kuitenkin sitä vesisadetta on tänne päin luvannut...

Mut nyt on mentävä puuron keittoon :wave:

Anu ja Saku joka kohta 9kk

Hysteerinen Mun tietääkseni ne kyllä ihan neuvolasta laittaa asiat rullaamaan jos kotona ei unikoulu ole onnistunut tai ei muuten ole mahdollista toteuttaa ( sisarukset ). Samalla unikoulu- periaatteella se kyllä sairaalassa hoidetaan ja niin kauan että sitkeimmätkin tapaukset alkaa nukkua. Kaverini lapsi oli sairaalassa unikoulussa hetken mutta siinä on sitte kyllä sekin että sitä pitää " jatkaa" kun kotiudutaan. Tämä mun kaveri palasi äkkiä niihin omiin tapoihin kun sairaalassaolon jälkeen vauva alkoi nukkua ja myöhemmin alkoi heräilemään niin ei noudattanut unikouluohjeita vaan omiansa niin sehän meni pipariksi koko homma :headwall: mutta siitä saapi syyttää itteänsä.
Mutta jos tuntuu että tilanne käy ylivoimaiseksi, soita ihmeessä sinne neuvolaan niin kyllä te avun saatte =) :hug:

Meillä kanssa kylvetään yhdessä =) Suihku taitaa muutenkin olla koko talon kivoin paikka. Hurjastuu pieni ihan hirmuisesti kun kuulee suihun äänen ja jos häntä ei ole otettu mukaan. Kontaa oven taakse raapimaan ja itkemään. Pakkohan se aina on sitten mukaan ottaa, raasu :heart:

Myttö kiitos kommentista :hug: helpottaa aina kuulla, että jollain muulla on samaa tapahtunut. Joten ei kai tässä auta kun odotella vaan. Eilen illalla laitoin patjan valmiiksi pojan sängyn viereen ja kun hän yöllä heräsi, niin menin hänen huoneeseen annoin vähän maitoa ja jäin siihen viereen nukkumaan, aina kun itki niin laitoin käden sänkyyn. Nukkui sitten viiteen asti. Mutta sain ehkä itsekkin paremmin nukuttua kun ei tarvinnut poikaa pitää vieressä. Täytyy nyt harkita sitä sängyn ottamista meidän sängyn viereen, on vaan niin ahdas makkari, et täytyy miettiä miten sen sinne oikein saisi.....mutta tuo patja hommakin auttaa vähäsen.

Aamukastetta hyvä tietää, mä katselen vielä jonkun aikaa tilannetta, ja pitää kysyä kun on 10kk neuvola niin vähän vinkkiä, et mitä kannattais tehdä. Meillä on tosi ihana neuvolatäti :heart: mun mielestä sieltä tulee ihan järkeviä neuvoja.

Mut hetkeksi sohvalle pötkölleen, ennen kuin pikku-ukko taas herää.

Hysteerinen ja poitsu 9kk ja risat

Aamukastetta! Meillä Arttu on ihan samanlainen, jos suihkusta kuuluu veden ääni niin itkee perään, seisoo oven takana ja hakkaa käsillään samalla huutaen. Että siksi meillä onki nykyään aina Arttu mukana pesulla ku ei sitä voi jättää poiskaan. :D

Ja Hysteerinen, meillä Tampereen kaupungin virallississa unikouluohjeissa luki että kunnan perhetyöntekijä (kodinhoitaja tai mikä olikaan jota muutenki suosittelin teille) voi tulla tekemään lapsen kotiin unikoulun jos vanhemmat ei siinä syystä tai toisesta onnistu ja vanhemmat ei jaksa enää... Eli täällä ainaki ennen sitä sairaalan unikoulua suositaan lapsen kotona jonkun vieraan ihmisen toimesta tehtyä unikoulua.

Anu ja Arttu 9kk

:wave: täältäkin

HYSTEERINEN, ihan pakko sulle sanoo et meillä meni neitin nukkumiset ihan samanlaiseksi kuin teilläkin, kun oli eka nuha ja sit rupes tuleen hampaita ja sit oli taas korvatulehdus ja nyt oli sit tulirokko ja kun siitä selvittiin nyt tekee hampaita ja yöt on melkoista pelleilyä :headwall:
Illalla nukahtaa omaan sänkyyn, mut nukkuu siel noin puoleen yöhön ja sit alkaa rumba :eek: pyörii ja äheltää ja välillä huutaa ja joskus kestää puol tuntii joskus kaks ennenkuin nukahtaa uudelleen |O aina ei maito kelpaa ja joskus nukahtaa heti juotuaan maitopullon, viime yönä ei kelvannut maitokaan, neiti senkun ähelsi ja kitisi |O olen kokeillut kaikki mahdolliset keinot nyt mut ei ole tepsinyt meidän neitiin :headwall:

Meilläkin syödään pääasiassa 2 liharuokaa päivässä, joskus menee koko 8kk purkki, ei aina jaksa syödä koko purkkia. Ja olen antanut samaa ruokaa aina silloin tällöin kun me muutkin syömme, tosin suolan olen vielä jättänyt pois ja tavallisen maidon.

no, niin neiti kutsuu, on tänään ihan kamalan kiukkunen :eek:

vilijonka ja kasandra

Meillä poitsu nukkuu vielä ensimmäisiä päiväunia, nukkunut jo yli 3,5 tuntia. Esikoisenkin sain nukahtamaan nopeammin kuin on viime aikoina nukahtanut. Yöunille kyllä käy hyvin, mutta nuo päiväunet...

Kannattaa kysäistä neuvolasta mitenkä omassa kaupungissa on järjestetty unikoulu ja onko millaista apua kotiin saatavilla. Itselle ei edes neuvolassa ole puhuttu että saisi perhetyöntekijän kotiin vaikka tietää ettei meillä ole isovanhempia täällä hoitoapuna. Onkohan tuota mahdollisuutta edes kaikissa kunnissa?

Sanmar mun käsittääkseni kunnille on annettu joku yleinen ohjeisto jonka mukaan olisi suotavaa että lapsiperheille on tarjolla apua. (Vähän sama ku nää äippäneuvolan tutkimukset yhdenmukaistetaan niin et viimeistään 2010 on samat tutkimukset asuit missä vaan.) Juuri tälläinen apuhan ennaltaehkäisee äidin masennusta ja muita perheen ongelmia. Esimerkiksi jos lapsi ei nuku niin siinähän pimahtaa pian koko perhe jos oikein huonoksi asiat menee. Kannattaa vaatia apua itselleen jos sitä ei tarjota tai neuvolassa vähätellään avuntarvetta. Oon käsittänyt et kaikille tulis olla apua tarjolla asuinpaikasta riippumatta. Tai ainaki toivon että asia on näin.

Paljon on tullut juttua, itse oon käynyt kyllä lukemassa mutta ei muka ehdi kirjoittaa...

Meillä on yritetty nyt muokata päivärytmiä siihen, että päiväunia olisi enää ne kahdet. Mutta ei oo vielä onnistunut. Edelleen on tarvittu ne kolmannet siinä klo 17-18 maissa. Johtuu osin siitä että nyt jostain syystä ne toiset iltapäivän unet on olleet niin lyhyet. Mutta uni näyttää maistuvan paremmin kun pitää pidempään hereillä.

Ruoka maistuu. Meilläkin osin käytössä jo ne kaupan 1-vuotiaiden soseet ja niistä maistuu parhaiten lasagne ja risotto-nauravat nakit. Nakkiruokaa menee koko purkki helpostikin, on se näköjään niin hyvää. Aleksihan kertoo siis heti jos ruoka on hyvää. "NAM NAM NAM" kuuluu yleensä koko ruokailun ajan jos ruoka maistuu :D
Käytättekö te muut vallan niitä kaupan soseita?
Mulla on mielikuvitus hukassa itse tehtyjen suhteen, nyt ajattelin jos kokeilis jotain nakkisysteemiä tehdä itse. Nakeissa vaan on jonkinverran suolaa, mutta meillä ei tuolle miehelle mauttomat sörsselit vaan uppoa.

Niissä nakeissa on sen suolan lisäksi mun muistaakseni jotakin muutakin miksi ei suositella pikkulapsillekkaan oikein annettavan. Olikahan se nitriittiä. Kertokoon joku joka paremmin tietää mutta mä vältän kyllä niitä nakkia viimeiseen asti, tosi harvoin ostan meille aikuisillekkaan vaikka onkin hyvänmakuista ja helppoa ruokaa.
Mä annan purkkiruokaa ja omatekemää vaihtelevasti. Mulla on pakastettuna lihaa, jauhelihaa, kalaa, kanaa ja sit keitän siihen päivän menun mukaan perunaa, riisiä makaronia tai teen pienelle oman perunamuusin. Niihin lisäilen vaihtelevasti kasviksia jotka keitän samaan aikaan sen perunan yms. kanssa, lopuksi vielä laitan raejuustoa tai keitettyä kananmunaa. Noilla kasviksilla saa aivan hirmuisesti makueroa noihin ruokiin. Lihat olen maustanut jo ennen pakkaseen laittoa.
Mutta siis jokainen tyylillään, mutta itse en nakkia syöttäisi 8kk:lle tai ainakin aivan yli harvoin vain. =)

Niin mä ajattelinkin niitä kaupan nitriittömiä, maustamattomia yms yms nakkeja, en tavallisia. Tosin siinä kaupan valmissa purkkiruuassa on varmaan tavallisia, mutta niitä näytti olevan aika vähän siinä ruuassa ja mä en oo niin tarkka ettenkö vois sitä antaa vaikka kerran viikossa.
Mulla on pienenä ollu nakki kädessä kun se on tehny hyvää kutiaville ikenille ja ihan suhteellisen terve musta on tullu :D
(Ja siitä kädestä se on tietty laitettu suuhun)

Voimia kaikille yömelskaajien äideille! Meillä on myös havaittu tuota yölevottomuutta. Luulenpa, että jos neiti nukkuis samassa huoneessa niin en nukkuis paljonkaan, kuten jo tuossa joulun aikaan kokeiltiin. Ei kokeilla toista kertaa :D Eilen illalla näki ilmeisesti pahaa unta kun heräs itkemään eikä millään meinannu rauhoittua. Onneks nää kaikki tapahtuu yleensä siinä 22-23 maissa kun ollaan vielä ite hereillä.

Zeena meillä syödään ainoastaan kaupan soseita, niitä 8kk. 1v-soseita en oo vielä antanu, kun niissä on suolaa ja meillä maistuu ihan mauton ruoka ainakin vielä :)

MB, jolla vielä 4 aamua...

Heippa täältäkin.
Mulla jääny kirjoittelut vähemmälle, ei vaan enää ehdi.
Tänään oli 8kk neuvola.
Lääkäriltä saatiin palautetta, että Annilla olis yliliikkuvuutta nivelissä. Terkkari sitten vaan sanoi että ei siinä muuta ole, kuin vaan pitäisi vähän aina katsoa istuma asentoa ym, ettei tule niitä "vääriä" asentoja ja lapsella paikat kipeytyy.

Mä käytin Nellaa viikonloppuna ensimmäisen kerran luistelemassa, oli kivaa. Nyt vaan sit heti tuli tälläset vesikelit, kun meinasin torstaina mennä ostaan itsellekin luistimet..

Huomenna me on ajateltu ensimmäisen kerran täällä mennä perhekahvilaan, om tuossa naapurissa, ei edes tietä tarvi ylittää, kun on viereisessä talossa :D

Heippa taas ja mukavia talvi(?)-kelejä!

Hippo+ Nella 2v ja Anni 8kk

Anu-78
Täälläkin syödään noita kaupan valmiita sosepurkkeja, enkä siitä itteeni stressaa, kuhan tulee sen 1-v niin sit ruvetaan samaa ruokaa syömään mitä muukin perhe, tietty maistellaan jo etukäteen ja totutellaan uusiin makuihin ja mausteisiin, ja ollaankin maisteltu jo perunamuusia sekä nakkikastiketta :) ja sekös oli pojasta hyvää :D ja toki paljon paljon muutakin ollaan jo keretty tässä maistelemaan :)

Heippa täältäkin:)

Hysteerinen;
Meillä ihan samaa touhua nykyään; toissa yönäkin heräsin 6x siihen, että herra itki sängyssään, kolmena kertana nukkui kuitenkin silti, oli vain kontannut poikittain sänkyynsä ja oli naama patjaa vasten. Kerran itki istuvillaan, laitoin vain tutin suuhun ja kaadoin makuuasentoon, ja uni jatkui, hänellä, ei minulle; tässä reilu viikko mennyt siten, että olen nukkunut pätkissä sellaiset 4-6 tuntia, ja about tunnin välein ollut aina herätys :/ Vähän alkaa olemaan väsynyt olo itsellä, päikkäreitä kun en osaa nukkua, vaikka kuinka väsyttäisi, ja nyt herra on parina päivänä nukkunut enää yhdet päikkäritkään; ei vain malta millään mennä nukkumaan, sen kun kävelee pöytää ympäri tai konttaa elukoiden perässä :|

Meilläkin syödään etupäässä ihan valmissoseita, tosin siinä sivussa syö sitten jo kaikkea mitä mekin syödään, omalla lusikallaan samalta lautaselta :whistle: Hedelmiä vetää sitten lisäksi, ja leipää. Hedelmistä mandariini on ehdoton suosikki banaanin ohella, kun vain näkeekin jotain oranssia minun kädessäni, ampaisee heti kimppuun ja kiljuu kurkku suorana ;)

Mitähän muuta piti kommentoida.. Ei muista eikä paljon tajuakaan mitään, sen verran kuuppa jäässä tästä nukkumattomuudesta, mutta ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu, joskus, hope so :whistle:

Mukavaa iltaa kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö

Pannusen porukalle paranemista :hug:
meillä mä oksentelin eilen, muksut on vielä molemma ok *koputtelee puuta*

Miska ei saa meillä kahta liha-ateriaa päivässä. itseasiassa hyvin harvoin saa lihaa koska meillä sitä ei syö muutkaan usein (siis mies ja isosisko ovat sekäsyöjiä). soijaa kyllä syö. poika syö muutenkin sitä mitä me muut syödään, tietenkin ilman lehmänmaitoa tai suolaa/voimakkaita mausteita. mutta paremmin pojalle maistuu sormiruokakin kun näkee että muut syö samaa sapuskaa. terkkarin mielestä se on ihan ok, pojalla kuitenkin paino ja pituus nousee koko ajan tasaisesti ja virtaa piisaa vähän turhankin paljon touhuamiseen.

nukkuuko kaikilla vauvat 2-3 päiväunet? Miska on nyt jättänyt välillä toisen unet kokonaan välistä ja nukkuu vaan yhdet puoliltapäivin. yllättävän hyvin jaksaa iltaseiskaan/kasiin ja sitten yleensä nukkuu aamulla kasiin tai ysiin.

Meillä nukutaan kahet päikkärit ekat tos yhentoista maissa ja sit viien aikoihin seuraavat. yöunille ysin- kympin välillä :)
Yöunet ollu kans muutamana yönä hakusessa.. itkua ja pyörimistä täälläkin :(
Vielä ei nousta seisoon mut ryömitään lujaa ja istutaan ite :)

Niin joo ja me ei oo ees maistettu kaupan ruokasoseita (hedelmäsoseita kyllä ), ite oon tehny.. eikä ainakaan vielä oo kyllästyny noihin :D

*niin muoks noi meiän päikkärit kestää puolesta tunnista tuntiin.. harvoin pidempään *

Essi- ja Eero 8,5 kk

Anu-78
Meillä kans nukutaan kahdet päikkärit. Ekat on tossa 8.30-9.00 ja nukkuu sillon 1-1½ tuntia, siksi näin koska meillä herätään jo kuuden seittemän aikaan ja on sitten niin väsynyt. Tokat päikkärit sitten nukkuu tossa 12.30-13.30 ja ne voi kestää 1½-4 tuntia. Ja tää rytmi on todella hyvä meille :)

Täältäkin vähän kommentteja taas välillä, on mennyt viime aikoina enemmän lukemisen puolelle.

Yöt ovat meilläkin aika kurjia nykyään,poika nousee konttausasentoon, herää ja itkee, lukemattomia kertoja yössä... joskus rauhoittuu tissillä, mutta usein valvoo 2 tuntiakin ihan pirteänä :/ Päiväunia nukkuu 2-3, millään ei selvittäisi yksillä unilla! Aamun ekat päikkärit otetaan aina jo 1,5 tuntia heräämisestä.

Meillä syödään 1 kana/kala-ateria päivässä ja muuten kasvista. Possunlihaa maisteltiin joulureissulla kaupan purkista, kotona syödään minun tekemiäni pöperöitä enkä viitsi liharuokia laittaa kun en niitä itsekään syö. Poika saa kyllä olla puolestani ihan sekasyöjä, syököön sitten hoidossa ja kodin ulkopuolella lihaa.

Aloitettiin tänään muskari, oli vähän jännää, pojuparka vähän itkeskelikin kun oli niin paljon muita lapsia ja vilskettä. Jospa se siitä tottuisi... yritetään urheasti ensi viikolla uudestaan :)

Viljaliina ja poju 8kk

Tiesittekös muuten että kun lasta syöttää, niin pitää syöttää tai antaa sitä ruokaa paljon. Siis niin paljon että lautaselle kuitenkin vähän jää aina ruokaa. :D
Meillä, meidän niin ihana ja fiksu neuvolantäti antoi tänään ohjeita...Joiden on parempi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta samantien ulos..

Yhteistyössä