***HUHTIHIPUT 2008 - Vuoden avaus***

Moikka täältäkin.. Meillä ollut jo 6kuisesta koko 80 käytössä, Arttu on ollut sen verran pullukka että oli pakko jo sillon siirtyä noihin, tosin nyt ku liikkuu niin on hoikistunut sen verran että vaikka on pituutta kasvanut niin edelleen sama koko on hyvä. Esikoinen käytti tässä iässä kokoa 74.

Mä en kans olis huolissani jos ei 9kuisena konttaa, aika ylimitoitettua jos heti alkaa tutkimukset. Mut tosin ei se fysioterapia pahasta ole, et jos lähete menee niin kannattaahan sielä käydä.

Ja tosta pottailusta niin ei oo tullut mielenkään vielä Arttua potattaa.. Ei mulla oo aikaa, tai siis ehtii sitä sit ku on oikeasti pidätyskykyinen eli lähempänä 2-vuoden ikää. Tietty jos olis selvät merkit et koska kakkaa, niinku Dooriksen Väinöllä niin olis helppo kakattaa potalle mut meidän Arttu on semmonen löysämaha (taitaa maitoa tulla aika hyvin vielä ) ettei siinä ehdi kissaa sanoa ku kakka on tullut. Yleensä huomaan et on kakannut siitä et se roikkuu mun jalassa ja kitisee että juu ei todellakaan ole mulla hajuakaan koska kakkaa.
Mut mut.. Esikoista kyllä potatin siinä 8-9kk: iässä kunnes sillä tuli totaalinen pottakammo noin 1-vuotiaana. Sit pidettiinki pitkä tauko ja alettiin pottailemaan vasta kun oli tarkoitus opetella päiväkuivaksi ja se oppi parissa päivässä pois vaipoista vaikkei siis oltu treenattu sitä ennen oikeastaan ollenkaan. Että yhteenvetona tästä sanoisin että voi pottailla jos jaksaa ja haluaa muttei siitä vielä varsinaista hyötyä kuivaksiopettelun kannalta ole. Mut toki vaippoja säästyy jne.

Anu ja Arttu (12.pvä 9kk) sekä isoveli pian 2v9kk

Hysteerinen: Minä löysi kerran esikoiselle toppapuvin nickystä ja nellystä, siinä oli jonkinlainen kosteussuoja ja maksoi vain suunnilleen 40 euroa jos oikein muistan. Merkki taisi olla name it. On tuolla kellarissa odottamassa nuoremmalle. Oletko katsonut kaupunkikirpparilta tai eri keskustelupalstojen myyntipuolelta? Joskus niistäkin tekee löytöjä.

Meillä ei pottailla vielä. Hampaat olen pessut aamuisin potalla istuen, muuten ei olla oikeastaan käyty.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Kirjoitteluni on jäänyt todella vähiin, mutta muitten huhtihippujen kuulumisia olen käynyt lukemassa säännöllisesti. Tässä hieman meidän kuulumisia.

Neiti on nyt 8,5 kk. Konttaamisesta on ollut monella puhetta ja täällä neiti lähti liikkeelle vuoden vaihteessa. Sitä ennen oli keikkunut kauan aikaa konttausasennossa ja karhunkävelyssä. Pari päivää konttauksen aloittamisen jälkeen tyty konttasi imurin perässä ja kiikkui yhtäkkiä sitä vasten seisomaan :eek: Neiti päätti sitten laittaa turbon päälle ja ottaa uusia kikkoja käyttöön urakalla.

Helpottavaa kuulla, että muillakin on hieman ongelmallista syöminen. Meillä on tullut joku totaalinen ruokalakko. Hedelmäsoseet ja sellainen vauvojen "jauhopuuro" uppoavat pitkän suostuttelun jälkeen, mutta ns. tavallinen ruoka ei sitten millään. Tässä täytyy vain itse olla jääräpää ja sitkeästi tarjota rakeisempaa ruokaa. Meilläkin 8 kk tölkit ja itsetehty sapuska aiheuttavat yökkäysreaktion.

Joku kyseli Ruotsin Haaparannan hintoja. Itse ostin syksyllä Haaparannalta Barnens Hus:sta Britaxin Multitechin. Oli silloin siellä tarjouksessa ja sain sen noin 70 e edullisemmin kuin Suomesta. Muutenkin kun ko. liikkeeseen menee, niin aina tarttuu jotakin mukaan :whistle: Keväällä on tarkoitus ostaa matkarattaat ja nekin tod.näk. ostamme tuolta. Haaparannallahan on myös Jala, sieltäkin kannattaa valikoima käydä katsomassa. Niin, Barnens Hus:n kotisivuilta näkee aina ajankohtaiset tarjoukset: http://www.barnenshus.se/ Me olemme olleet tyytyväisä Multitechiin ja neitikin viihtyy siinä hyvin myös pitkillä matkoilla.

Vaatekoko neidillä on nyt 74 cm. Se on juuri sopiva. Ostin Lindexiltä puoleen hintaan toppahaalarin (80 cm), lähinnä vaunuihin nukkumista varten. Ajattelin sitten myöhemmin keväällä hankkia välikausihaalarin, joka kestää kosteutta ja maassa oleilua.

Varasin juuri kirjastosta yhden opuksen, josta voisi olla apua unikoulun aloittamisen kanssa. Meillä ei ole oikeastaan ongelmana nukkuminen sinänsä vaan yösyöminen ja omaan sänkyyn siirto. Syksyllä reissasimme aika paljon ja silloin tytsi nukkui aina meidän välissä. Se jäi "päälle" myös kotona ja nyt haluaisimme saada tytön takaisin omaan sänkyyn nukkumaan. Tuntuu, että kun tyttö on vieressä, niin haluaa tissitellä pitkin yötä ilman varsinaista nälkääkään :| Voiko yönälkä johtua siitä, että päivällä ei ruoka maistu? Vai voiko päivän huono ruokahalu johtua siitä, että yö on syöty tissiä? Ja jos vastaus on molempiin kysymyksiin kyllä, niin miten alan purkamaan vyyhtiä?

Heh, toivottavasti sepustuksesta saa selkoa =)

Wilpura ja partsilla nukkuva neiti 8,5kk

onko muilla miten pahaa eroahdistusta? Minea oli meillä aikanaan aikalailla äidissä kiinni mutta voi jestas tätä jätkää :kieh: se on äitin mitali, koko ajan pitää roikkua kaulassa. iskä ei kelpaa mihinkään ja itku tulee jos vaikka vessaan menen ja kehtaan laittaa oven kiinni. tätä on ollut jo kuukauden. ymmärrän täysin ettei miestä huvita hoitaa pää punaisena kiljuvaa lasta, joka rauhottuu sillä sekunnilla kun pääsee äitin syliin. eikä mua huvita huudattaa lasta.

me kerättiin naapurin kanssa muilta naapureilta allekirjoitukset, tehään valitus niistä valopäistä jotka uutenavuotena raketin ampui sisällä. että mua pistää edelleen vihaksi.

Vuotaraaputin olen kuullut useiden puhuvan tuosta eroahdistuksesta, mutta itse en ainakaan sitä osaa tulkita pojalta. Sellaisen olen huomannut, että poika viihtyy ihan hyvin isänsä kanssa kun minä olen pois, ei ole itkenyt ja kiukunnut, sama juttu äitini kanssa, tulevat toimeen niin mielettömän hyvin, että voin hyvillä mielin jättää pojan hoitoon :heart: ....mutta, kun minä sitten saavun taas paikalle, niin silloin alkaa itku?? en ymmärrä, äitin syliin on päästävä ja hirveällä itkulla.... :eek: oikein sydäntä särkee.

Onko kukaan muuten jättänyt pientä lasta hoitoon viikon ajaksi? Meillä olis tulossa se etelänmatka ja ollaan mietitty ettei otettais poikaa mukaan, mulla on käsi leikattu just silloin ja en pysty nostelee poikaa enkä yhtään mitään, niin sitten jäis pojan hoito miehen hommaksi reissussa ja samoin kaikki muukin kantelu...vai pitäiskö perua koko matka. Tiedän ettei suurin osa pysty jättämään lastaan noin pitkäksi aikaa, mutta meillä äitini hoitaisi poikaa ja tiedän että hoito on hyvää, mutta voiko siitä olla "vaaraa" entä jos poika tuleekin ihan hysteeriseksi ja itkee vaan peräämme tms?? Apua, vaikee päätös.

Sanmar löysinkin remun puvun äsken cittarista, 40e vain maksoi. Aika jännä, et monet pyytää tosiaan noista puvuista huutiksessa tuota 40e, ja sit vielä postikulut päälle niin on jo kalliimpi kuin alesta ostettu puku :eek: Meneeköhän vähän överiksi tuo huutonetin idea???

:wave:
Jees nyt taas netti toimii :D

Vaate koosta olette puhuneet, meillä on neiti kans pienempää kokoa, käyttä vielä suuremmaksi osaksi 68cm, osa on kyllä jo 74cm, kohta kyllä käy 68 jo pieneksi. 74cm toppapuvun ostin ja arvelen et mahtuu koko loppu talven, täytyy varmaan ostaa toinen joku kosteussuojattu haalari kun menee tarhaan, niin tarkenee pikkuinen.

No, meillä on nyt oikein takiais vaihe menossa, roikkuu ku apina mussa kiinni, koko ajan vahtii missä äiti on ja huutaa kun menen nurkan taakse, mihinkään ei voi jättää tai huuto on ihan kamala :eek: istua kököttää vessan lattialla kun käyn vessas tai olen suihkus :p ja nyt tän tulirokon ja karmeen nuhan jälkeen nukkuukin mun vieres ja pitää paidasta kiinni, ettei äiti vaan karkaa :LOL: onneks sentää nukkuu hyvin siinä vieressä nyt kun taudista selvittiin :D

vilijonka ja kasandra takiainen oikein äidin pikku apina :LOL:

juu
terps pitkästä aikaa, käyn sillon tällön lueskelemassa mutta en ikinä ehdi alkaa kirjottamaan, jos nyt onnistuis ilman että yhteys pätkii tai tytöt herää tai jotain...

Meidän pikkuinenkin kasvanut kamalasti, tyttöhän oli syntyissään alle kolmikiloinen ja 45cm pitkä, ja nyt viime neuvolakäynnillä pari viikkoa sitten oli jo 70 cm ja 9150 g - jättiläinen verrattuna sirppanaiseen isosiskoon - aika hurja että tytöillä ikäeroa 2v1kk mutta painoeroa vaan pari kolme kiloa =)

Täällä ollu turvaistuinkeskustelua, meillä kävi onnenpotku ja mun äiti ja sen mies vaihto autonsa uudempaan ja antoivat meille vanhan vw golf-farmarinsa, siis juhlaa entiseen ikivanhaan pikkuautoon jossa oli vaan kolme ovea. Pienempi matkaa vielä kaukalossa ja isompi käytettynä ostetussa istuimessa, nyt jo naama menosuuntaan. Pienempi ei kyllä mahdu kaukaloonsa enää kovin kauaa, ja ajattelin että ostaisin isommalle sellaisen pidempiaikaisen istuimen ja pienempi saa periä tuon vanhemman. Ja varaa ei ole istuimeen laittaa kovin paljoa, onko kellään mitään sanottavaa Beline sp-turvaistuimesta joka löytyy HobbyHallin uusimmasta kuvastosta? Me asutaan kaukana pohjoisessa joten ei niin vaan ajella liikkeeseen kokeilemaan, ja HH:n osamaksu on aika käytetty ostostapa :LOL:

Syömisistä, meillä pikkuinen syö aamuin illoin8kk jauhepuuroja, yritin tossa kk sitten tavallista kaurapuuroa jota ensin sauvasekottimella hienonsin ja sitten kypsensin mutta siitä tuli puurolakko, neiti käänsi tiukasti pään pois eikä sitä uponnut. Kai se pitäis taas alottaa yrittämään, millä kikalla teillä on lähtenyt uppoamaan? Pitäiskö enste sotkea ton vauvapuuron joukkoon...

Yöimetyskin pitäis alkaa lopettelemaan mutta kun ei raatsis, neiti ei päivisin oikein malta lainkaan imeä eikä enää haluis mitään korvikkeita ruveta antamaan - öisin lussutetaan tissiä pahimmoillaan jopa puolen tunnin välein, ja nyt kun on hampaitakin kaks alhaalla niin viime yönä puras, auts!!! Millonka niitä maitotuotteita sai ruveta antamaan...

Ja sori jos tässä kysymyksiä aiheista mistä ootte jo jutellut mutta en ole kerinnyt läheskään kaikkia teidän keskusteluja lukemaan.

terkuin juu ja tytöt 8kk3vkoa ja 2v 10kk

Täällä ei ole eroahdistuksesta vielä tietoakaan. Tyttö ei edes vierasta ketään vaan nauraa ja juttelee kenelle tahansa... Nyt muuten tyttö on hokenut kakka-sanaa tässä pari päivää. Mitään muuta ei tuolta suusta tunnu tulevankaan :D

Potalla ei täälläkään olla vielä oltu, itseasiassa ei ole tullut edes mieleen, että tuon ikäisenä voi jo potalle yrittää opettaa :D

Hampaidenpesusta eli miten usein pesette lastenne hampaita? Meillä on nyt 4 hammasta ja olen ajatellut että pitäisikö aloittaa jo tuo hampaidenpesu...
Entäs tuo ensimmäinen hammaslääkäri, missä iässä sellainen yleensä on??

Tuima ja tyttö 9kk

Anu-78
Juu mä sain kaverilta semmosen ohjeen tohon puuron keittämiseen ( nalle pikakaurahiutale ) että laittaa vaikka 15 min ennen keittämistä puurohiutaleet kylmään veteen likoamaan ja sitten vasta keittää sen niin tulee paljon sileämpää :) ja näin on meillä ainakin käynyt kun noin tein ja pojalle maistuu se joko hedelmäsoseen kera tai ilman :) minäkin kolmen lapsen äiti niin nyt joku aika sitten sain tommosen ohjeen, ei kukaan ikinä aikasemmin ole siitä mulle virkellyt, mut näin sitä aina viisastuu :)

Eroahdistusta ei ole hirveästi meillä ilmaantunut koska aina ollaan menossa yhdessä, kerran olin yli pari tuntia kaupassa niin sillon oli isälleen poika kitskoillut mutta kun tulin kotiin se rauhoittui ja pojalla oli kuuma joten vaatteet vaan pois :) Saku oli sitten tyytyväinen :)

Huomenta täältäkin;-)

Yksi erittäin katkonainen yö syystä tai toisesta takana, herra heräsi yöllä 5x.. Vähän on silmät ristissä itsellä, mutta kai tämä taas tästä, kun käyntiin pääsee :|

Tuima:
Eikö teillä ole ollut vielä hammaslääkäriä? Meillä oli 6,5kk, ja silloin annettiin ohjeeksi pestä aamuin illoin hampaat, ja näin ollaan toimittu. Meillä Väinöllä on tosiaan jo 8 hammasta, eli pestävää riittää, ja herra tykkää hommasta ihan hulluna; ensin pesee äiti, ja hän "viimeistelee" sitten paremmin itse :LOL:

Tuolla huutonetissä on kyllä vähän joillain tuotteilla hinnoittelu sitä sun tätä, nuo haalarit ovat yksi hyvä esimerkki ja kestovaipat toinen; itse tilasin fuzit jenkeistä ja kun myin ne käytettynä Suomessa, sain niistä 1?:n enempi kappaleelta kuin itse maksoin, ja menivät kuin kuumille kiville;-) Noita haalareita kanssa sieltä ensin katselin, mutta totesin, ettei järkeä, kaksplussan kirppikseltä sitten bongasin edullisen ottaen huomioon, että ei ollut aleaika ja se haalari tarvittiin jo silloin; uusi olisi maksanut 70? ja tuon käytetyn sain postikuluineen 25?:lla, ja on tosiaan uuden veroinen;-)

Herra ryskyttää porttia, pitänee mennä puuron laittoon =) Ihanaa päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö

Tuimalle hampaiden harjauksesta. Meillä neuvottiin aloittamaan harjaus heti, kun ensimmäinen hammas pilkottaa. Tällä hetkellä harjataan vain iltaisin, mutta pitäisi ottaa harjaus kuvioihin myös aamulla. Ja täällä päin vauva- ja taaperoikäisten hampaiden kunnosta huolehtii neuvola, ja eka hammaslääkäri on vasta 3-vuotiaana...

Muutapa ei tänne kuulu, lumisadetta ja lauhempaa ilmaa vain.

Mavi ja poika reilut 9-kuukautta

Hampaista... Se on kuntakohtaista miten tarkastuksia on. Täällä on 1v. eka tarkistus. Sit 2-vuotiaana on kariestesti ja toinen tarkistus ja jos on kariestartunta on tiheämpi seuranta, jos ei niin sit seuraava hammaslääkäri vasta olikohan 4v. (Meil esikoinen oli onneksi säästynyt kariestartunnalta)
Ja meillä pestään iltaisin pelkällä vedellä (meillä ohjeena käyttää tahnaa vasta poskihampaiden puhjettua) aina just ennen nukkumaan menoa niinku isommaltakin. Arttu rakastaa sitä et se saa saman kohtelun ku isovelikin. Hienosti sanoo aaa ja saa hinkata hyvin hamput. Aamuisin en vielä Artulta pese. Hampaita meillä vasta 4 ja yksi pilkistävä kulma.

Ja Hysteerinen en ole kyllä viikoksi jättänyt hoitoon, mut kyllä meki harkitaan just et lähtiskö ensi vuoden lopulla Kiinaan ilman lapsia viikoksi.. Sekin on tosi iso kynnys mulle, vaikka eihän meillä Arttu olis yksin vaan isoveljen kanssa (esikoista en olis yksin jättänyt) ja sit toki onhan Arttu sillon jo 1v8kk et vuoden isompi. En mä oikee osaa sanoo muutaku et teet niinku omatunto sanoo. Jos se on sun mielestä ok ja osaisit nauttia lomasta niin mitäs kukaan sulle on siihen sanomaan, sit menette.
Itse en noin pientä vielä jättäis. Eroahdistuskausikin päällä... Vaikka siis kyllähän lapsi sopeutuu mihin vaan ja varmasti hoidossa menis hyvin. Mutta mutta.. Kyllä se lapselle on aina hylkäämiskokemus tollainen. Se että hän sopeutuu hoitoon ja viihtyy ei silti tarkoita pakosti sitä etteikö siitä olisi haittaa. Siksi mä pohdin sitä meidänkin harkinnassa olevaa Kiinan reissua varmaan vielä pitkään ja päätän vasta kesällä varataanko lennot koko perheelle vai mennäänkö miehen kans kaksin. Ku tavallaan oon sen kannalta että niin monta yötä ku on ikävuosia.. Mut toisaalta ku menis meillä hoitoon isoveljen kanssa eikä yksi niin.. Voi voi ku hankalaa.

heipähei kaikki suloisten huhtihippujen mammat ja papat! Täälläkin siis yksi huhtipojun äippä, joka nyt kyselisi muiden samanikäisten naperoiden syömisaikoja? Eli millaset ateriarytmit ja mitä milloinkin syötte?

Entä te joilla lapsi ollut korvikkeella, annatteko vielä tuttipulloa vai juoko vauveli korvikkeen mukista? Appua, kun tuo meidän viikari ei oikein enää lämpene edes tuttipullolle...eikä vielä hoksaa tarpeeksi hörppiä nokkamukistakaan...

hampaat pestään aamuin illoin.

Hysteerinen Miskalla oli alkuun tuota että itku tuli vasta kun näki äidin. mutta nyt huutaa sitten ihan koko ajan, vaikka oisin metrin päässä mutta en kerkiä ottaa syliin :headwall: mua oikeasti riepoo ihan kerpeleesti välillä tämä tilanne |O

Dooris-71 ei meillä ole ollut vielä hammaslääkäriä. Varmaan se sitten vaihtelee paikkakunnittain...
Täytyykin kysäistä sitä sitten tuolla 10kk neuvolassa ensi kuussa.
aloitettiin tuo hampaiden harjaus tänään, tyttö ei oikein lämmennyt ajatukselle ja pisti hanttiin ku mikä... mutta kaipa se siitä...

Tuima ja tyttö 9kk

Meillä hampaat pestään aamuin illoin. Ensimmäinen tarkastus hammashoitajalla on 1,5-2 vuotiaana, seuraava taisi olla 3v.

Meillä ei ruoka oikein nyt maistu, sormiruoka on ainoa mikä menisi paremmin. Pojalla on kyllä flunssaa, joten ei ihme jos ei ruoka maistu. Meillä syödään aamupuuro kun herätään, lounas noin klo 12, välipala noin klo 14, päivällinen noin klo 17, iltapuuro noin klo 19.30-20. Imetän sitten vielä 6 kertaa päivässä. Heti aamulla, ennen ensimmäisiä päiväunia, noin klo 13, ennen toisia päiväunia, noin klo 18.30 ja ennen yöunille käyntiä.

Vaatekoosta ootte jutellu ja meillä menee 68/74 tällä hetkellä. Mulla vaan on joku ihme vimma ostaa aina tosi isoja vaatteita, kun oon tottunu että muuten jää heti pieneksi, mutta eihän neiti enää kasvakaan samaa tahtia! Ostin esim. pari kuukautta sitten Reiman talvihaalarin (80cm) tarjouksesta (oli muuten vaan 40eur) ja neidin päälaki on about kauluksen kohdalla vieläkin :D Ei sitten ihan tälle talvelle tullu käyttöä, toivottavasti mahtuu ens talvena. Toi äp:n puku on ollu meille tosi hyvä ja tilaa siinä on reilusti vieläkin.

Pottailua ei meillä oo harjoteltu ku ihan satunnaisesti saatan istuttaa. Sitten joskus..

Hampaita ei harjata, kun ei niitä ookaan :LOL: Joskus ollaan harjoituksen vuoksi vähän imeskelty harjaa. Hammaslääkärinkään ei siis ole kiirettä. En edes tiedä millon täällä on eka tarkastus.

Ruoka-ajat menee meillä täysin nukkumisien mukaan. Jokainen päivä on vähän erilainen, mutta herää yleensä kasin maissa, jolloin juodaan maito. Siitä noin tunnin päästä syödään puuro. Menee ekoille päikkäreille yleensä maidon päälle ja lounas syödään niitten jälkeen. Välkkäriä syödään iltapäivällä ja maitoa taas ennen tokia päikkäreitä. Niitten jälkeen kello onkin yleensä jo kuusi, joten päivällinen jää melkein aina väliin. Maitoa saa seiskan maissa ja kasilta on iltapuuro. Mun suuri tavoite on alkaa kokkailemaan, kun jään nyt kotiin ja sit syötäis kaikki yhtä aikaa päivällistä. Saas nähdä miten käy. Ruoanlaitto kun on mulle täysin tuntematon alue... Eipä tartteis enää neidinkään syödä vaan purkkiruokaa vaikka se on varmasti monipuolisempaa ku mun kokkailut :)

Eroahdistusta on vähän. Ja se kohdistuu meihin molempiin. Mutta vain siten, että ei saisi huoneesta poistua, jos neidillä ei ole tarpeeksi kiinnostavaa tekemistä. Muuten ei ole mitään väliä. Ja sylissä haluaa olla paljon. Ei onneksi välitä mun poissaolosta eli kun tulen töistä kotiin, tyttö on yhtä hymyä eikä ala itkemään.

Tuttipullosta juodaan meillä korvike, vaikka tuossa 6kk iässä olin sitä mieltä, etten anna tuttipulloa...kummastipa se on jääny kuvioihin ja nokkis unohtunu kokonaan. On niin kätevää iskeä tuttipullo tytön käteen :) Ja en mä usko, että se jois nokkiksesta kahta desiä maitoa kerralla kuitenkaan.. Ehkä tossa about vuoden iässä vois alkaa vierottamaan tuttipullosta.

MB ja neiti päikkäreillä

Anu-78
Ruoka-ajat menee meillä täysin nukkumisien mukaan. Jokainen päivä on vähän erilainen, mutta herää yleensä kasin maissa, jolloin juodaan maito. Siitä noin tunnin päästä syödään puuro. Menee ekoille päikkäreille yleensä maidon päälle ja lounas syödään niitten jälkeen. Välkkäriä syödään iltapäivällä ja maitoa taas ennen tokia päikkäreitä. Niitten jälkeen kello onkin yleensä jo kuusi, joten päivällinen jää melkein aina väliin. Maitoa saa seiskan maissa ja kasilta on iltapuuro. MB:tä lainattua toi teksti...

Meillä suurinpiirtein samallalailla kuin MB lapsosella paitsi että meillä arki aamuisin herää poika 06-07 välillä, viikonloppuisin sitten 07-08 välillä ja meillä on sitten toi iltapuuro joskus 19-19.30 välillä ja nukkumaan mennessä saa vellimaitosekoituksen, kuin myös aamulla heti herättyään ton saman ja siitä noin tunti niin puuroa. Mutta olen sitten ton välipalan joskus tehnyt niin että annan ihan kunnon ruuan ja sit jos jaksaa vielä syödä niin saa jälkkäriks hedelmäsosetta eli toisinaan menee kaksi lämmintä ateriaa päivässä, riippuu millä päällä poitsu on...

Ja korvike meilläkin juodaan tuttipullosta. Nokkamukia ottaa ruualla jossa vettä mut yleensä se menee aina vaan sillä leikkimiseksi. Alussa joi todella hyvin siitä kun aloitettiin koko nokkismuki touhu, mutta herrapa päätti että tällähän on kiva leikkiä ja ruiskutella sitä vettä joka paikkaan, sit on koko keittiö ihan märkä kuin myös itse muksukin |O
kyllä se aika vielä tulee että sitä sit nokkamukistakin juodaan :)

Anu&Saku

Anu-78 teidän nokkismuki touhuhan kuulostaa ihan samalta kuin meillä :LOL: Mulla on kaapit pullollaan erilaisia mukeja, mutta kuitenkin nyt parhain on se jonka ensin ostin. Eli kovalla nokalla, sellanen missä ei oo mitään venttiilejä. Mut meillä tosiaan sillä leikitään ja paukutetaan pöytään. Välillä yrittää juoda, mut ei osaa sitä kallistusta riittävästi. Oon yrittänyt näyttää itse mallia, mut ei mitään apua, ja jos mukiin koskee sormellaankin niin poika irroittaa heti oman otteensa, joten eiköhän tuo tuosta joskus etene. Tosin kokeiltiin pari päivää sitten hörppyyttää ja se menee yllättävän hyvin, jospa sitten siirtyy joskus suoraan tuttipullosta oikeeseen mukiin.

Onko muuten kellään hyviä vinkkejä tuohon pullosta vierottamiseen??? Meillä kun ei juo riittävästi tuosta mukista, ja sit alkaa kiukuta sen takia kun on jano...unille laitto ei ole se ongelma, kun ei nyttenkään aina edes nukahda pullolle, vaan pitää äitin kättä tutkia ja sitten siihen nukahtaa.

Anuuu eilen just miehen kanssa keskusteltiin tuosta matkasta, ja se on kyllä tosi kinkkinen kysymys. En varmaan raaski lasta jättää, mut tosiaan mitä järkeä on maksaa yli tuhat euroa ja lähtee häsläämään etelään, varsinkin kun mulla se käsi sitten vielä leikattu, ei paljon järkeä mun mielestä ollenkaan....mutta eihän tuota matkaa varatessa tiennyt että leikkaus tulee just tähän saumaan :whistle: Toivottavasti äitini ei vedä hirveitä herneitä kun ilmoitan, että ei saakkaan hoitaa poikaa sitä viikkoa kun ollaan etelässä, äiti kun on ollut siitä jo ihan yli tohkeissaan. Noh, aika hölmö kyllä jos vetää herneet.

Tuima meilläkin oli jo suuhygienistin aika, joskus varmaan kun poika oli 4-5kk eikä silloin edes ollut mitään hampaita, se oli sellanen ihme valistusjuttu, mun mielestä aika naurettava. Okei, joillekin perheille siitä voi olla hyötyä, mut mua vaan hymyilytti kokoajan, kun tuntui että se täti siinä oli niin tohkeissaa :LOL: ois voinut vaan katsoa pojan suuta ja sit oltais voitu lähtee veke, mut ei...sielä piti sitä saarnaa kuunnella.

Terkkari kyseli aterirytmejä meillä näin

n.klo 7.00 aamupuuro (kaurapuuro, höysteenä jotain hedelmäsosetta)
n.klo 10.30 ruoka (kaupan purkkiruoka 8kk tai sitten itse tekemään ruokaa, vaihtelee hirveästi nuo ruuat, en viitsi kaikkea tähän kirjoittaa...)
n.klo 12.30 välipala (hedelmäsose, tai tuoreita hedelmiä raastettuna, nyt myös ollaan maistettu ekaa kertaa viiliä)
n.klo 15.30 ruoka (sama juttu kuin aikaisempikin ruoka)
n.klo 18.30 iltapuuro (kaurapuuro hedelmäsoseella)

Näin siis meillä. Ajat on tosiaan noin aikaja, riippuu hirveästi herran unista, niiden mukaan sitten syödäänkin ja usein saattaa välipala jäädä syömättä syystä tai toisesta,mutta eipä se ole maailmaa kaatanut.

Eipä tässä sitten muuta.... :wave:

Hysteerinen kun kyseli pullosta vierottamiseen vinkkejä niin tosiaan olis kiva tietää miten te, joilla on jo vanhempia lapsia olette homman aiemmin hoitaneet? Ja missä iässä olette sen tehneet? Itse en koe pulloa vielä ongelmaksi, joten vierottaminen tehdään varmaan vasta joskus kun täyttää vuoden. Onko se hyvä ikä, kokemuksia?

Anu-78
Meillä ensimmäisen lapsen kohdalla oisko ollut pari vuotias niin se vaan tuttipullo jäi pois ja alkoi mukista juoda suoraan. Keskimmäisen kohdalla sitten tuttipulllo jäi puoltoista vuotiaana pois kun alkoi purra tutit rikki, viiminen tutti kun oli meneillään niin sillon päätettiin että uusia ei osteta, eikä ostettu vaan poika alkoi sitten juoda nokkamukista tai ihan tavan mukista :) saas nyt sit nähdä kuinka tän kolmannen kanssa sit tulee käymään...

Minulla ei ole kokemusta tuttipullosta vieroittamisesta, kun meillä esikoinenkaan ei juonut pullosta alun jälkeen. Esikoinen joi ruoalla nokkamukista ja olisiko vajaa vuosi sitten siirrytty juomaan mukista.

Meillä poika on alkanut pureksia ja imeskellä nokkamukeja. Syömisestä ei meinaa tulla mitään, joten ollaankin ruvettu antamaan vettä tavallisesta mukista.

Moikka kaikille! Ja oikein hyvää uutta vuotta!!!!

Hui, kuinka aika kuluu.... ensinnäkin helmerillä oli 8kk neuvola ja poitsu oli 74cm pitkä ja painoi 10300g. Meillä ei kontata vieläkään, vaan pyörimällä mennään joka paikkaan. Ei Helmeri edes istu viel tuetta tai edes nouse istumaan. Neuvolas sanoi, et ihan normaalisti kehittyy. Joten en ole huolissani laisinkaan. Sanoja, meillä tulee jo kuitenkin: Äiti ja vauva!!!!

Meillä syödään näin: 6.00 herätys ja 7.00 puuro ja maitoa. Päikkärit klo 9.00 ja nukkuu noin puolitoista tuntia. Sit ulkoilua ja lounas on noin 11.30 ja juomaksi maitoa. Sitten leikitään ja ulkoillaan. Joskus pienet unet. Sit välkkäri, joka yleensä jogurtti tai puuro. Sit unet, jotka kestää noin kaksi tuntia. noin klo 16.00 syö päivällisen ja juuo maitoa sen kans. Sit leikkiä ja iltatoimet. Puuro ja maito. Ja nukkumatin luokse klo 19.00. Tämä käytäntö käy meille, en tiedä miten muille.

Potalla Helmeri vain istuu ja räplää pippeliä, joten katsoin parhaaksi siirtää harjoittelun hieman myöhemmäksi!!!! =)

Mutta nytten on lähdettävä rakennukselle siivoamaan....kun tuli luvattua hoitaa se homma!!!

Jaksuja kaikille ja onnea plussanneille!!!! Meillekkin kovasti odotellaan haikaraa kylään.

Johanna ja Helmeri kohta 9kk

Iltaa, olis paljonki varmaan kirjoitettavaa mut vastaanpa nopeaa aiheeseen pullovieroitus. Meillä esikoisen kans tehtiin niin et vähennettiin siinä vähän ennen 1-vuotissynttäreitä pullo vain iltaan ja päiväuniin. Nukkui tossa iässä enää yhdet päiväunet ja oli tullut rutiiniksi syöttää pullosta ennen unia.. Meni ongelmitta tuo pullon vähentäminen joten jo seuraavalla viikolla otettiin "ennen unia"-pullokin pois eikä siinäkään ollut mitää ongelmaa. Et sanoisin ettei kannata murehtia asiaa etukäteen mut sit ku ottaa pois niin kans ottaa. Melki kaikkien asioitten kans pätee vähä sama ku unikouluunkin, eli kun aikuinen vaan päättää että nyt niin se sitten kans tapahtuu. Ja vaikka aluksi menis vähemmän maitoa nokkamukista ku pullosta meni niin nopeaa (viikossa kahdessa) se tasaantuu. Sitäpaitti saahan tuon ikänen jo syödä juustoja sun muuta eli ei tarvi enää litratolkulla maitoa. Esimerkiksi 1 siivu juustoa vastaa 1dl maitoa.

Yhteistyössä