***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Meillä on tauti voiton puolella, onneksi! Monta yötä meni meilläkin valvoessa. Nyt on onneksi unet palautuneet normaaleiksi ja äitikin saa nukkua :)
Tsemppiä ja jaksamista kaikille yövalvojien äideille (ja isille kans, mutta ne kun ei yleensä valvo.... :headwall: )

Meillä oli eilen 5 kk neuvola ja mitat oli
pituus 68 cm
paino 8100g

Painoa oli sitten kuukaudessa tullut lisää vaan 140g! Mutta senhän mä jo tiesinkin että huonosti on tullut. Vaikka menee se 2 kiinteetä päivässä. Pituutta oli tullu 2,5 cm, eli ihan hyvin. Nyt pitäis sit kuulemma alottaa viljat ja liha. Mä en vaan nyt tajua että kuinka mä täsä kuukaudessa saan kaikki alotettua ja painon nousemaankin tarpeeks kun jouduin jättämään niitä kasviksiakin pois kun aloin epäillä allergiaa....?
Kun pitäis nyt palauttaa ensin ne takasin ja kokeilla rauhassa ja sit vielä esim. riisi ja possu. Siihenhän se kuukausi menee. Mulla on ihan kamala paniikki tuosta painosta kun joudutaan esikoisen kanssa juoksemaan tarkkailussa alvariinsa. Nyt sitten on kamala paniikki ettei tuo poikakaan kasva ja kohta alkaa sillekin kaikki tutkimukset....

Mä yritin kans antaa jostain taikamukista vettä Aleksille muttei se osannu imee sitä. Pulloo ei oo kokeiltu koskaan, tai kerran kokeilin eikä ymmärtäny sitä ollenkaan. Kai sitä mukia pitää vaan tarjota joka päivä, kai se joskus hoksaa mitä sillä tehdään :)

No ni, lapset nukkumassa joten aikaa rustata neuvolakuulumisia. Meilläkään ei ollut enää paino noussut paljoa, kuitenki sentäs enemmän ku Zeenan pojan 150g.

Artun mitat nyt 5kk:n iässä 8815g ja 68,2cm, syntyessä oli sen 3605/50.
Neuvolakorttiin kirjoitettiin näin: "Tarttuu leluun, varaa painonsa jaloilleen, näkee pienen helmen". Rokotuskin tuli (ilman itkuja) ja ku äsken ennen unille laittoa oli kiukkuinen niin annoin lääkettä vähä niinku varmuuden vuoksi. Niin tein viimeksikin eikä kuume noussut. Tiedä sitte olisko noussut ilman lääkettä mut ennemmin varmuudeksi lääkitsen...

Ai niin Tamperelaiset, meillä on taas (Lukonpuiston puistoäitien) lastentarvike-kirpputori Hallilan koululla lauantaina 27.9. klo 09-13. Tervetuloa ostoksille, minä menen myymään.. Tavaraa onkin kertynyt aikalailla eikä kaikkea viitsi Artulle säästää.

Anu

Meillä syötiin viime yönä 3 kertaa, odotan kyllä että iltapuuroa rupeaa menemään kunnolla jos vaikka saisi nukkuttua paremmin. Esikoinenkin heräsi tänään jo klo 6 jälkeen. Ollaan nyt täällä mummolasssa pohjois-savossa. Aamupäivällä ulkoiltiin kaverin ja hänen lasten kanssa. Näen tänään vielä paria kaveria.

Meillä poika oli eilen noussut istumaan, mutta kaatunut heti selälleen. Itse en nähnyt, mutta mummo oli nähnyt.

Sanmar ja poitsu 5kk 1 vko

Zeena Komppaan Anua, tuossa mukiasiassa. Onni ei ymmärtänyt mitään sen taikamukin päälle, puree vaan sitä nokkaa, mutta siitä Emman perusnokkamukista juo mielellään. Jos nämä pikku-ukot on tämmöisiä perusäijiä, kokeilehan onko teilläkin. :LOL:

Terkut neuvolasta täältäkin. Meillä Peppi oli huimat 70 cm ja painoa 10140g siis suuri tyty :heart:
Nukkuu yöt 23-08 on jo nukkunnut monta kuukautta heräämättä. Onneksi kun näitä muitakin lapsia on muutama.

Lueskelen useinkin täällä taustalla näitä juttuja,,, Mutta itse olen huono tänne kirjoittelemaan.

No niin, nyt on pakkasessa soseena porkkanaa, kesäkurpitsaa, kukka-parsakaali mix ja pataattia.. siitä vaan annos mikroon ja A'vot =)) värkkeihin meni reilu 5e, tekemiseen kaikkeudessaan tunti! Ei siis niin iso vaiva mitä luulin, neito viihtyi hyvin sitterissä vieressä ja kiljui, kikatteli vesihöyrylle joka nousi kattiloista --ihme huvit hänelläkin!
Toivotaan vaan että lähtee nuo itsetekeleet uppoamaan, tohon määrään verrattuna kaupan ruat tuntuu tosi kalliilta =/ Neiti ku sattuu olemaan vähän sihti kurkku, mut jokuhan sitä just sano, et kun sinnikkäästi vaan antaa niin yökkäily loppuu kun oppii käsittelemään suussa muos vähän kokkorareita, vaikkakin sauvalla sain ne kyllä tosi hienoksi.

Meillä nukutaan nyt yöt tosi hyvin ku iltapuuro ollut kehissä 2vkoa. Neiti menee totuttuun tapaan klo21 nukkuun ja herää kerran klo 03 syömään. 07aikaan olis valmis nousemaan, mut ku otan tissille viereen niin nukkuu vielä viekus n. klo 09 asti =))
Eli kaikille yöden kanssa kamppaileville PUURO kehiin jos ei oo vielä otettu. Auttaa pitämään nälän kummasti. Me alotettiin Riisipuurolla, ja ens viikolla aateltiin testata kaurapuuro =)

Mitäpä muuta, tänään oltu vauva-jumpassa ja huomenna olis sit uinti. Päivät menee hullun nopeaa kun touhua riittää. Ei tahdo tännekään enää niin aktiivisesti ennättää =(

Jokos täällä on ilmaantunut vauvakuumetta, sillai tositoimissa?

Meillä kyllä olis, eikä mitään ehkäsyy käytetäkään menkkoja ei vaan kuulu, eikä taida kuuluakaan ennenku imetyksen sitten kokonaan lopettaa. Kaikki aikanaan, hoppua ei tietenkään ole mut pienellä ikäerolla olis kyl kiva =)

Nyt mä meen vähäksi aikaa pötkölle, ku neitoki nukkuu. Vetää mehut äidistäki tuollainen turbo-ilo-pilleri =))

Minä ja Nella 5kk 5pvää

Tervehdys! :wave: Ollaan oltu nettipimennossa ja kipeenä, joten en ole pitkiin aikaan tänne kirjoitellut. Lukemassa oon käyny sillon tällön teidän kuulumisia.

Me käytiin neuvolassa ja tässä mitat: paino 6755g, pituus 65 cm ja pipo 42.3 cm. Nyt terkka sano, et kiinteitä on lisättävä, jotta paino saadaan nollakäyrälle ja mieluusti vähän yli. Ei silti mitää hälyyttävää eikä tarvi korviketta ottaa vaan kiinteillä aletaan painoa kirimään. Minä taas tunnen hieman huonoa omaa tuntoa, että eikö minusta tule tarpeeksi tehokasta maitoa! :ashamed: Piikki tuli ja Vilma huusi taas naama sinisenä pitkän aikaa piston jälkeen. Tänään onkin sit ollu kiukkuinen ja hieman oli lämpöäkin.

Lauantaina mun pitäis kokeilla ens kertaa baariin menoa. Jännittää kun Vilma ei millään tahdo pullolle suostua, mut jospa se sen huolii ku on tarpeeksi kova nälkä.

Vauvakuumetta ei ole eikä toivottavasti tule. Sen verran on 3 vuotiaan kans otettu yhteen, että luulen meidän lasten olevan tässä. Toki se mun mieltä askarruttaa, mut tällä hetkellä ei tule. Seksikään ei meinaa millään ottaa kiinnostaakseen. Mies haluais, mut mulla on fiilikset EVVK. Ehkä väsymys on suurin syy siihen. Toivottavasti tää paranee pian. :'(

Luomi painaa eikun maate...

Huvikummun vääpeli ja Vilma 5 kk 7 pvää

Huomenta!

SpookyMamalla onkin iso tyttö, vautsi!

Huvikummun Vääpeli jännä juttu, meidän poju oli 4 kk neuvolassa 6745g ja 66,5cm eli melkein samat kuin teillä nyt. Meille sanottiin vaan, et hyvin voi jatkaa rintamaidolla, koska tasaisesti kasvaa. Paino meni n. -12 käyrällä ja pituus + 1 käyrällä. Eri asia tietty, jos teillä käyrä lähtenyt laskuun. Ihanaa, huomenna on 5kk neuvola, saa uudet mitat! Toivottavasti on kasvanut hyvin. Inhoo vaan, kun täytyy taas mennä sijaiselle, koska oma neukkatäti on lomalla.

Meillä on poitsu nukkunu eilen ja toissapäivänä reilut 3h päiväunet päivällä ja toiset lyhkäset alkuillasta :eek: . Tosi kiva, kun päikkärit olleet ennen niin lyhkäsiä. Mut tää taitaa olla sen tulosta, et yöllä nukkuu nyt paljon huonommin :kieh: .

Nyt aamupalalle!

Lilja + poju (5kk+1vk)

heipä hei!

En ole taas vähään aikaan kirjotellut.Lukemassa oon kyllä tunnollisesti joka päivä käynyt. :D

Meillä on jo melkein kuukausi syöty kiinteitä, mutta tuntuu että vieläkään ei suu kunnolla aukea lusikalle. (Paitsi päärynäsoseelle kyllä aukeaa) :LOL: Määrätkin on vielä tosi pieniä. Oiskohan maksimissaan puol desiä uponnut kerralla. No, onneksi meidän poju ei todellakaan ole nälkäkuoleman partaalla, kun on lihaa aika paljon luiden ympärille ehtinyt kertyä. :heart:

MB; upposko teidän tytölle parsa? Nooa ei ole mitään muuta kasvista suostunut kunnolla edes maistamaan kuin porkkanaa. Onkohan tuo poika kohta keltaisen värinen... :/

Ollaan nyt viikon ajan nukutettu Nooa illalla omaan sänkyyn, ja se on alkanut tuottaa tulosta. Yösyönnit on vähentyneet huomattavasti. Enää syödään vain 2-3 kertaa yössä. Jostain syystä minä kuitenkin heräilen itse jatkuvasti ja tarkkailen kelloa. Ehkä mäkin jossain vaiheessa maltan nukkua yöni kunnolla. :)

Eipä muuta tällä(kään) kertaa.

elzibelzi ja Nooa 4kk 10pv

ai niin.. :hug: kaikille sairastaville!!!!

Nopsaan vaan, kun Huvikummun Vääpeli puhui noista kasvukäyristä et meille on aina sanottu neuvolassa ja lääkärissä et ei ole mitään väliä kasvaako lapsi +, - vai 0-käyrällä, kunhan käyrä on tasainen eikä tee äkkinäisiä laskuja. Ns. aaltomainen liike on ihan normaalia, piikkimäiset laskut ei. Eli jos vauva kasvaa -käyrällä, se ei haittaa, kunhan hän kasvaa tasaisesti. Paljonko teillä oli tullu lisää painoa ja pituutta viime kerrasta? Toki jos kasvu pysähtyy niin sit pitää reagoida.
Poika edelleen nuhassa. :( edellisyönä riehui 4.00 saakka ennenku nukahti kunnolla. :headwall: Käytiin varuiksi näyttämässä korvat mut terveet oli, ei voi niitäkään syyttää. Viime yö meni hyvin, kaheltatoista pisti shown pystyyn mut rauhottui tassuttelulla. Kyllä meidän naapurit rakastaa meitä! :LOL: Jospa ens yönä ei kiljuis ollenkaan. Panadoliakin annettiin tujaus ennen nukkumaan menoa, en tiedä kyl auttoiko.

RouvaP ja Poika 4,5kk :heart:

Anu-78
Tervehdys kaikille!
Sakun kanssa tänään käyty 5kk neuvolassa ja mitat seuraavat ja suluissa sit 4kk mitat:
Paino: 7255g (6560g)
Pituus: 65.5cm (61cm)
Pipo: 41.2cm (40cm)

Täti kirjoitti näin:
"Suloinen vauva. Yöt nukkuu. Kääntyy vatsalle ja takaisin.
Jalkoihin varaa. Leluihin tarttuu. Vastavuoroisesti ääntelee.
Kasvu nättiä. Imetys+soseet+korvike."

Saku sai toisen rokotteen ja pienesti itki mut johtuneen siitä ku oli väsynyt kun heräsi jo viiden jälkeen ylös eikä sen jälkeen nukkunut ollenkaan. Edelleen on ikäisiään edellä kehityksessä. Influenssarokotteesta juteltiin että jos neuvolaan on seuraavalla käynnillä ne tulleet niin otetaan Sakulle semmonen. Neuvolantäti katsoi lattialla Sakun liikkeitä jumppamaton päällä ja sanoi että ompas hyvin kehittynyt poika eli kaikki ok!

Meillä ollaan soseita syöty 3½kk lähtien ja ykkös herkut on perunaporkkana sekä päärynäsose :) ja eilen aloitin sitten lihasoseitten maistelun Sakulla, ei oikein maistunut mutta siitä se lähtee :)

Ja vauvakuumetta ei täällä ole laisinkaan, eikä varmaan tulekkaan, et eiköhän ne noi kolme muksua meille jo riitä :)

Anu ja Saku joka huomenna 5kk =)

anskui mä ottaisin sinuna yhteyttä luottikseen tai liittoon. Jotenkin tuntuu, et ne yrittää vetää sua höplästä noiden juttujen kanssa.

muoks. liitossa on ainakin varmaan joku lakimies, jolta voisit kysyä, miten toi lain ja teidän tes:in mukaan oikeesti menee.

Onpa kurja tilanne Anskui. Kyllä työnantajan pitäisi osata sanoa miten tulee toimia. Lomakkeita ja ohjeita saa Kelan nettisivuilta ja mua neuvottiin tosi perusteellisesti, kun kerran sinne jouduin soittamaan.

Anu-78, meilläkin on syöty soseita 3½kk lähtien. Mä annoin viime viikonloppuna ekaa kertaa lihasosetta broilerista ja tänään jotain palapaistisosetta. Ei oo nyt ihan maailman suurinta herkkua ollu, mutta syö kuitenkin aina vähäsen.

Meillä käännyttiin tänään toisen kerran mahalleen ja taaskaan en nähny, vaikka kotona olinkin. Kuulin keittiöön julmettua ähinävaikerrusta ja olkkarissa tyttö olikin mahalleen! :heart:

Marika-75, ens viikko sopii kyllä esim ti, to tai pe. Oliskos about sama aika ja sama lenkki? Ja ihan btw, tällä kertaa tuun sinne dösällä :xmas:

KMaria ja salakääntyilijä-tytteli 5kk 4pvää

Moikka! Meillähän Artulla alkoi yhtäkkiä soseet maistua perjantaina kuukauden maistelun jälkeen ja nyt herkkua on itsetehty bataatti-parsakaalisose kera jääkuutiollinen naudan paistijauhelihaa. Olikohan niin et kasvissoseet ja hedelmätki oli liian mauttomia? Ja tänään annoin kaurapuuroa, tavallista minuuttipuuroa jota hienonnin sormin hiukan. Hyvin upposi eikä mikään sihtikurkku ole meidän mies. Tuskin tarvii enää hienontaa mitenkään.

Ihme ohjeita muuten eri neuvoloissa ku poikien serkkutyttö oli 3kk neuvolassa ollut 7kiloinen eli iso ja oli silti sanottu et aloittaa perunaa antaa!! :eek: Mä sit kysyin tietenki että miksi ihmeessä ku noin hyvin kasvaa (ja nukkuu yöt heräämättä ) nii kuulemma siksi et ku kestää niin kauan oppia. Ihme neuvoja, luulis et neuvolassa tiedettäis suositukset!? tai kai ne tietää muttei kyseinen täti välitä.

ää nyt pitää mennä..

Anu ja Arttu 5kk ja noin viikko päälle + isoveli 2v5kk

ps. Artulla kuultaa ikenessä valkoinen raita elikkä hammasta pukkaa

noniin, meilläkin on aloitettu kaurapuuro josta tyttö tykkäsi hirveesti =) Nukkuikin vähän paremmin kun söi kunnon satsin tota puuroa, toivottavasti jatkuu =) Tänään yritin antaa kasvis-broiskua ja voi kauhiaa sitä kyökkimisen määrää :x toinen ei tykänny yhtään mutta vähän sain menemään kun laitin samaan lusikkaan hieman persikkabanskua.

Angel 08
vauvakuumeesta: voi mä en jaksa odottaa enää!!! Aloitetaan yritys kun marraskuussa tulee viimeiset menkat eli menee siihen marras- joulukuuhun. enää 2 menkat ja sitten saa taas jännäillä =) Ikäeroksi tulee pienimmillään toi 1,4v. Se tuntuu vielä oikein hyvältä. Voi olla parempikin ikäero kun toi 2v, kun välttämättä ei osaa olla vielä mustis vauvalle ja ei ole sitä pahinta uhmaa. ( palauttakaa vaan maanpinnalle jos olen väärässä :xmas: ) Mut katotaan mikä ikäero se sitten lopulta tulee, kun sitä ei tiedä koska tärppii...Mutta siis kuumetta on tosi kovasti jo täällä :)

Miellä kyllä kuolataan aivan kauheasti ja kaikki pannaan suuhun että saa ikeniä hangattua. Saapi nähä koska ne leipäkirveet tulee esiin.

Mukavaa päivää kaikille hipuille:)

Mimmuli: Ilona 2,5v ja Lumina reilun vkon päästä 5kk

Kiitos Laylah onnitteluista :) Äiti sai syödä suklaata sen kunniaksi ;) Nykyään keksii vaikka mitä "hyviä" syitä herkutteluun.. :ashamed:

Ihan ensin neuvolakuulumisia. Eli 5kk neuvola oli tänään ja neidin strategiset mitat oli 7 kg (6,3) ja 65 cm (62). Suluissa 4kk mitat. Rokotuksen sai reiteen, mutta ei inahtanutkaan :)

Meillä on syöty kiinteitä nyt viikon verran ja hyvin on uponnut. Porkkanalla aloitettiin ja nyt on maisteltu myös perunaa ja parsaa. Puoli purkkia menee kerralla. Suu selällään pyytää lisää. Joka toinen päivä oon lisänny uuden maun. Tätä nyt vielä yksi viikko niin pääsee seuraavaksi lihan makuun :) Tuskin maltan odottaa neljättä viikkoa eli puuroja. Jospa meilläkin sitten alkais uni maittaa öisin. Toivossa on hyvä elää...

Voi hel***ti minkä sotkun sain äsken aikaiseksi! Paistoin pizzan ja ajattelin fiksuna syödä sen olohuoneessa. Mutta kuinkas ollakaan matkalla se luiskahti lautaselta neidin leikkimaton päälle ja tietysti nurinpäin! Kerrankin kun olisin saanut syödä ihan rauhassa, kun neiti veteli päikkäreitä. Sit kun sain vihdoin ja viimein kaavittua mozzarellat, tomaatit ja pinaatit matolta ja lelukaaresta ni neiti heräs. Mitäköhän sitä nyt söis...sormia?

MB ja reipas neiti 5kk ja 1 pvä

Mukava kuulla että MB:n tytöllä ruoka maistuu! Mä nimittäin oon jännittänyt teidän puolesta ku jos teillä olis käynyt ku meillä niin olis ollut hankalaa sun töihin meno. Miltä muuten tuntuu lähteä? Et oo tullu katumapäälle? Onko sulla pitkiä päiviä tiedossa?
Mitä sä muuten teet työkses? Varmaan jotain extrakivaa ku viittit lähteä töihin äippälomalta. Ei oo pakko vastata jos ei huvita...

:LOL: Arttu peruuttaa! Se on tossa olkkarin lattialla ja ku pyrkii kohti leluja jotka on edessä päätyy 2metriä taakse päin. Voi toista.

jee jee, piti just esikoisen kans saunaan ku se alkoi hyppiin sohvalla ja jotenki kai puri pahasti hampaat yhteen niin et verta pulppus suusta ja hammas "sijoiltaan". ne lähti miehen kans nyt sit päivystykseen sen kans. saas kattoo miten käy. mua vähän jännittää täällä odotella...

anuun pojalle tsemppiä :hug: meillä kanssa esikoinen tipahti keinusta suoraan naamalleen pari päivää sitten. suusta tuli sairaasti verta, mutta onneksi ei sattunut pahemmin. nenästä, leuasta ja nenän alta on iho rullalla ja rupinen, likka näyttää ihan turpiinsa saaneelta. onneksi nopeasti on parantunut pienen iho.

mua ei ole täällä näkynyt, anteeksi :ashamed: tuntuu että te juttelette niin nopsaan etten mä pysy perässä mitenkään... :snotty: :ashamed:

me annettiin tänään ekaa kertaa Miskalle pottua. ja tuo tykkäsi kuin hullu puurosta, olisi vedellyt vaikka lautasellisen. tarkoitus oli täysimettää se 6kk mutta tuumasin että mitähän sillä parilla viikolla on väliä... MUTTA mä en nyt muista miten se meni, annanko tissiä ennen vai jälkeen maistelujen? siis sitten kun tuota maistelua on enemmänkin, nyt ajattelin pari kertaa päivässä tarjota kiinteitä...
miten nopeasti ootte alkanu antamaan enemmän kiinteitä kerralla? jos siis ei ole tullut mahavaivoja.

niin ja joko muiden vauvat nousee konttausasentoon? Miska ryömii tajutonta vauhtia ja pitkiä matkoja, eilen nousi konttausasentoon pari kertaa mutta mätkähti sitten mahalleen.

Anu-78
Muutamia kertoja olen huomannut et konttausasentoon menee mut oisko vaan sattumaa...meillähän Saku jonkun verran pehmeellä alustalla ryömii mut lattialla ei, lattialla kun on niin muuten sit liikkuu ku väkkärä :D et jos käyn keittiössä ja jätän sen lattialle ja tuun hetken päästä takas ni on jo liikkunut ihan eripaikkaan mitä sen laitoin :)

anuuu auts noita poikia kun ne aina teloo itseään..
Mä täällä hekottelen sun kommentille että mulla olis extrakiva duuni :LOL: Joo ei todellakaan oo mikään niin kiva duuni, mutta sovittiin jo ennen neidin syntymää, että mies pitää osan vanhempainvapaasta. Sillon mä olin vielä sitä mieltä etten edes viihdy kotona, mutta kyllähän tää olis maistunu pidempäänkin ;) Mutta jään sitten hoitovapaalle helmikuun alusta. Itse asiassa jään jo tammikuun puolessa välissä lomalle niin töissäoloaikaa tulee sitten vaan vajaa 3kk. Hyviä puolia mun duunissa on liukuva työaika ja voin tehdä myös etätyötä ettei aina tarvitse toimistolle raahautua. IT-hommissa olen eli tietsikan ääressä jumitan päivät pitkät. Toivottavasti ei olis kamala kiire ni voin lukea palstaa päivät pitkät :whistle: Ja minuuttiakaan en aio olla yli työajan vaikka mikä olis ;)

Yhteistyössä