***Huhtihiput 2008 Maaliskuussa Vol2***

ARGH :kieh: Täällä edelleen. Kävi just niiku veikkasin. Koko yön (reilut 6 tuntia) supistelin aika kipeästi n. 4-9 min välein ja sit kuuden aikaan loppui... Supistukset oli kyllä välillä jo tosi tehokkaita, sisäreidetkin oli ihan tulessa. Mut ei silti vielä niin tuskaisisa, että olisin laitokselle asti lähtenyt kun ei yhtään tuskanhikeä edes pukannut. No limatulppa irtos verisen klöntin kanssa, joten jotain sentään tapahtui. Paikat on tosi kipeinä viimeöisestä höykkyytyksestä. Nyt oon koittanu vaan nukkua univelkoja pois ja asennoitua että tässä voi sittenkin mennä vielä useita päiviä :(

Maville onnittelut pojasta :flower:

neuvolassa tuli käytyä ja kaikki kunnossa. puheltiin vähän tuosta sektiostakin ja siihen liittyvistä jutuista. parempi mieli nyt siitä. kyllä kait kaikki siinä sitten järjestyy....

Veera ja piipero 38+3

Omaa napaa - en ees lukenu vielä mitä te ootte ehtiny tänää kirjoitteleen..

20min ennen mun neuvola-aikaa puhelin soi ja sanottiin että turha tulla tänne täällä ei ole ketään.. No, mä siihen että mä tarvin ajan ku tarvin pelkopolille lähetteen. Ei tietoa koska saan seuraavan ajan edes terkalle ja pelkopolille tuskin kuulemma ehdin ku aikoja ei niin nopeaa tapaa saada. Oon soitellut tässä nyt sit toisen alueen äitiysneuvolaan ja ainoa mitä oon saanut tietää on se et mun omassa neuvolassa on huomenna aamulla paikalla joku lastenneuvolan puolelta joka voi auttaa mua äitiysasioissa JOS pystyy. Oma terkka ensi viikolla paikalla. :headwall: Että joo en oo sit yli 2 viikkoon päässyt ees normaali terkkakäynnille ja sitä ennen käyntiväli oli 3 viikkoa.. Raskausviikkoja on kuitenki lauantaina jo 38+0 että ihan vit*u kivalta tuntuu ku sanotaan vaan että ei kiirettä tai hätää ku ei ole äitin tai vauvan henki kyseessä.

mua niin v.tuttaa

yritin soittaa suoraa äitiyspolille muttei siellä vastaa kukaan tai siis se numero ei ees hälytä ku soittoaika on 13-14. toivotaan et mulle pian vastataan. mut joo netissä äippäpolin kohdassa kyllä luki ettei pääse ilman lähetettä ja mistäs mä saan lähetteen ku en pääse ees neuvolaan!? Ja ku ensi viikkoon odottaminen tuntuu tässä tilanteessa niin pitkältä ajalta. oon kuitenki heti pyhien jälkeen tiistaiaamuna jo yrittänyt tän asian kanssa puhelimitse kiinni mun omaa terkkaa mut oli vaan vastaajassa viesti et saikulla tänä viikon. :headwall:

Heissan!

Ihan ekaks onnittelut Maville ja Heilille!

Kauheasti taas tullut juttua :)

Musta kans se istukan irroittelu painelemalla oli jotain hirveetä. Synnytin tuon kuopuksen pelkän ilokaasun voimalla ja huusin kun kätilö "runnoi" mahaa saadakseen istukan irtoamaan :x Olin ajatellu, että tuskat on ohi, kun vauva on ulkona.. Esikon synnytyksessä olin niin "pilvessä", ettei jääny mieleen moiset.

Sain maanantaiksi ajan sinne kokoarvioon. Ellei käy niin hyvin, että poika päättäiskin syntyä ennen sitä. Supistelee päivittäin monta kertaa, mutta niin harvakseltaan ja suht vaimeasti, ettei tässä nyt ole luvassa synnärireissua. Kohdunsuulle tai jonnekin sinne vihloo siihen malliin, että pää on lähtökuopissa. Ei voi edes kengännauhoja sitoa, kun viiltää alapäähän. Liitoskipujakin on ja meno on lyllertämistä. Mutta paremmin mä nyt voin kuin edellisessä raskaudessa. Joten ei pitäis valittaa..

Faerie ja poika 38+4

Onnea Maville ja Heilille! :flower: :flower: Niin on vaan poikavoittoista täällä =)
Anuu : miten jos soittaisit suoraan sinne synnytysvastaanottoon tai -saliin tai mikä siellä äippäpolilla nyt sitten teillä päin aina päivystääkin. Sieltä taatusti vastaa joku ja saattaisit saada sieltä neuvoja/apua tuohon siun tilanteeseen. :hug:

Jo-hanna ja "Jysky" 37+5

Potuttaa! Lääkäri antoi aamupäivällä luvan lähteä kotia, kaikki siis kunnossa. Sitten tulee kätilö, joka mittaa keltaisuuden, sillä pojalta ei vielä ole sitä mitattu. Kätilö sanoo pojan olevan selvästi keltainen - great! Bilirubiiniarvot ovat niin korkeat, että joudutaan sittenkin jäämään tarkkailuun, ja poika viim. illalla valohoitoon. Pikkasenko itkettää tämä pettymys, mutta tottakai olen tyytyväinen kätilön ammattitaitoon. Pojan hyvinvointihan se tärkeintä on.

Soimaan kuitenkin itseäni, kun en huomannut keltaisuutta. Viime yö meni oman maidon turvin tyytyväinen vauva vieressä, mutta maitoa ei ollut tullut sittenkään tarpeeksi. Kyselin illalla ja tänä aamuna maidon riittävyydestä, mutta kätilöt eivät olleet huolissaan. Kävin äsken sähköpumpun ääressä pumppaamassa, kun tissit tuntuu NIIN pinkeiltä. Pinkeys helpotti, mutta samalla näin, miten vähän maitoa vielä tulee. Vaikka sitähän sanotaan, että pumppaamalla ei välttämättä tulekaan, vaikka muutoin rinnat suihkuaisivat.

Nyt on ikävä pojan yöllisiä raivokohtauksia, kun siitä ainakin tietäisin, että kaikki on hyvin... :/

Maville jaksuja, onneksi selvis kuitenki nyt eikä kotona vasta. Sieltä se vasta oliski ollut inhottava palata sairaalaan makaamaan.

mä varsin itselleni huomis aamuksi klo 10 terveystalolta gyne-ajan, onnistuu lähetteen laitto kuulemma sitä kautta hyvin! huh mikä helpotus. saan varmaan samaan rahaan sisätutkimustakin tai luulisin ku gynelle kerta on aika varattu. aina se sen voittaa et menen omaan neuvolaan jonku lastenneuvolan tätin kanssa jutteleen kenelle ei ees kuulu äitiysneuvolan hoitaminen. maksaa kuulemma toi yksityinen noin 60-80e mutta siitä saa kelakorvauksen eikä kyllä itseasiassa tässä tilanteessa haittaa vaikka maksaisi 200 euroa ku mun on vaan pakko päästä jonnekki.

ai niin ja ihana kuulla että heilillä vauva sylissä! onnea hänelle!

asiasta vielä muuten terveyspalveluihin-> on se kumma ku näillä raskausviikoilla tulee 3 viikon väli neuvolakäynneille! että oikee yksityiselle pitää mennä jos meinaa päästä tarkistuksiin!?! ja ku esikoista odotin niin manasin et ku neuvolassa saa laukata kokoajan!

anu ja mauno 37+5

Maville :hug: Meillä tuo esikoinen sai kanssa aikanaan valohoitoa keltaisuuteen. Hyvä että huomasivat sen, ennen kuin lähditte kotiin. Aika vaikeaa sitä keltaisuutta on tälläisen tavallisen pulliaisen havaita, älä suotta itseäsi soimaa! Pian työ sieltä kuitenkin kotiin pääsette.

Mavi meilläkin esikoinen kellersi aikoinaan, oltiin sen takia yksi ekstrapäivä sairaalassa ja käytiin kontrollissa vielä sitten kotiutumisen jälkeen seuraavana päivänä. eikä sitä kyllä huomaa tavallinen pulliainen välttämättä, älä huoli :hug:
ja pumpulla ei tosiaankaan saa yhtä paljoa kuin vauva imemällä. lisämaito ei myöskään ole synti jos sitä tuntuu tarvitsevan :hug: kannattaa kokeilla imetysteetä tai kotikaljaa, ne yleensä auttaa maidon nousuun johon voi mennä montakin päivää.

Anu saitko ketään kiinni TAYSista?

me käytiin pääkirjastossa. oli tytön eka reissu sinne ja voi hurja kun oli kivaa. iskä lupasi viedä joku toinen päivä uudestaan ja aateltiin käydä sitten vapaapäivänä koko porukka siinä Muumimaailmassa vieressä. mä ovelana suunnittelen vaikka mitä menoja niin ei tartte miettiä synnytykseen lähtöä. sillähän sen voi nopeuttaa :whistle: ja kävelin taas kotio, eli sellainen mukava 7-8km. jos se vähän kohdunsuuta pehmittelisi...

v.raaputin, ei se tiedustelun tai toimiston nro edelleenkään vastaa mutta annan olla ku sain sen gyneajan huomiselle.
vähä oot muuten ollu reipas ku noin kävelet päivittäin! jospa se syntyis pian ku sulla tollanen puhti päällä!? :D

anu ei haittaisi yhtään, onhan poitsulla jo kokoa ultran mukaan hyvin :whistle: mutta oon nyt aatellut että kävelen sen minkä pystyn, itteäni en ala kiusaamaan kuitenkaan. onneksi noita busseja menee tiuhaan ja melkein suoraan kotiovelle :D
Lizkossa oisin tänään käynyt samalla mutta sehän aukeisikin vasta puoliltapäivin. ja jos huomenna tulee mun kantoliinoja postissa niin talsin postiin ja siitä varmaan vielä tuonne VauvaPOPiin :D
aika jännä muuten etteivät vastaa TAYSista ollenkaan. mutta hyvä että sait sitten yksityiselle ajan ja tosiaan, kyllä tuossa tilanteessa mikään rahasumma ei taida olla liikaa siitä mielenrauhasta jos vaan pääsee juttelemaan asiasta. kaverilla iski meinaan sen luokan paniikkikohtaus salissa päälle että en yhtään ihmettele jos sellaisen tapahtuminen pelottaa

Heilille onnea :flower: :hug:

Onnea Heilille :flower: :flower: Sieltä on tultu sitten ihan rytinällä kun on alkanut tapahtumaan.

Maville jaksuja :hug: Hyvä kuitenkin että huomasivat sen keltaisuuden nyt. Vaikka varmasti tuntuu kurjalta jäädä vielä sairaalaan, kun on jo haaveillut kotiarjesta.

Anuu: Ihme toimintaa teillä neuvolassa :hug: Hyvä kuitenkin että sait ajan yksityiselle jo huomiseksi niin ei tarvitse ensiviikkoon murehtia :hug:

Mussu oon varma et pääset kyllä pian lähtemään nyytinhaku reissulle, mä voin vaikka lähettää näitä mun supistuksia sulle, jotka ei muhun näytä tehoovan.

Nyt on sitten siivottu joka nurkka. Imuroitu, pesty ja puunattu. Ja äsken kävin vielä tekemässä lumityöt. Illalla saunotaan ja ajateltiin jopa kokeilla sitä yhtä ässää jota tässä huushollissa ei olekaan piiitkääänaiiikaaaan harrastettu. Ja jos mitään ei tapahdu niin sitten kai vaan odotellaan :LOL:

Joanna 38+6

Heilille onnea pojasta :heart: :flower: :heart:

Maville :hug: ei varmasti nyt lohduta,mut nopeesti työ sieltä kotiin vielä pääsette ja parempihan se noin on et huomasivat keltaisuuden jo ennen kuin kotia ehditte :hug:

Anu hyvä et sielläkin alkaa asiat selviämään ja toivottavasti ehdit sinne pelkopolille ajoissa :hug: Kyllä sulla pitkiksi venyy neuvolakäyntien välit ja vielä näin lopussa,kun sitä nimenomaan pitäis ahkeraan seurata

Neuvolasta juuri kotiuduttu,siel kaikki ok,tosin painoa oli tullu 850g/vk vaikka siis toi oksennustauti oli tossa äskettäin et kuinkahan paljo ois ollu ilman sitä :eek: ultrassakin siis käyty ja lääkäri sai arvioksi 3,5kg eli ei kai tää nyt sit mikää kamala jättiläinen ole,kai sitä sen verran nyt uskaltaa luottaa ku on saanu arvion kolmelta lääkäriltä ja kätilön käsituntuma arvion =)

Vuotis sä oot kyllä aikamoinen kone noitten kävelylenkkies kanssa :D mulle ku tuottaa tuskaa päästä ees autoon ja sieltä ylös :ashamed: mut eiköhän tää kohta helpota :whistle:

Mussu :hug: toivottavasti sinäkin sieltä pikapuoliin pääset,inhottavaa tollanen kiusaaminen :/

Piitsi 39+5 vieläkin

Mussu missä sulla muuten tuntuu ne supistukset? kun mä en ole varmaan kun kerran tuntenut että maha kovettuisi, muuten on joko selkä kipua tai aaltoilevaa mahassa ja kuulemma ne luetaan suppareiksi. ja toivottavasti pian pääset laitokselle, alkaa varmasti syödä voimia kun monta yötä supistelee etukäteen. mä ainakin sitä vähän jännitän, kun se ois niin "kätevää" kun synnytys alkaisi suoraan lapsivesien menolla :ashamed:

enkä mä nyt ihan joka päivä sentään lenkkejä talsi :LOL: tässä oon muutamana päivänä tallustellut ja ihan hissukseen, ettei mitään läähpuuh-menoa. kyllä se illalla tuntuu - jaloissa mutta ei muualla :headwall: uskon että kroppa kyllä ilmottaa jos ei pääse enää eteenpäin kunnolla, mutta mulla oli pitkän aikaa tuossa sellanen että pienikin kävely sattui ja teki kipeää niin nyt yritän nauttia siitä ettei tartte olla koko aikaa neljän seinän sisällä...

Heillille paljon onnea! :flower:

Anuuu hyvä kun sait ajan yksityiselle. Tosiaan outoo touhua teidän neuvolassa, mitäs jos vaikka vauvalla tai sulla ois jotain häikkää. Ottaisko ne sit vastuun siitä, et tarkastuksissa on noin pitkä väli....

Mussu hyviä merkkejähän sulla jo ilmassa, toivotaan et alkais synnytys edistyä!

Maville jaksuja, kyllä te varmasti jo kohta pois pääsette. Jos vauvalla painoasiat ok, niin ei varmaan kauheasti kannata sitä maidontuloakaan huolehtia. Luultavimmin poju saa maitoa ihan tarpeeksi.

Mä kävin aamulla neuvolassa ja kaikki oli ok. Painoakaan ei ollut tullut ylläri ylläri yhtään sitten viime viikon käynnin. Juhuu! Eipä tänne muuta ihmeellistä, odottavat tunnelmat jatkuu...

Lilja (39+1)

onnea heilille pojasta :flower: :heart: :flower:

joten jäädään odottamaan sieltäkin suunnalta synnytyskertomusta. ;)

en muista kuka kyseli polttavasta närästyksestä tms. mulla ollut pari päivää tosi polttavia närästyksiä, ei tunnu auttavan renniet ja muut.
nytkin juuri. ihan kuin jotain syövyttävää olisi kaadettu kurkkuun :x

oletteko muut tunnisteneet itse milloin vauva on laskeutunut?
kun musta tuntuu että tässä mun monen päivän pas.kataudissa vauva on vihdoin laskeutunut uomiinsa :saint:
ei ole vauvan pylly enään niin ylhäällä ja toinen merkittävä muutos on alapää :whistle: se on tosi arka ja jatkuva paineentunne takapuolessa ja etupuolessa.. ja tämä tapahtunut ihan 3 päivän sisällä.
joten se viimeinenkin kävely ulkona on tuskaa.
en vaan tahdo päästä eteenpäin menemään kun tuntuu että toisen päälaki kurkistaa jo ulos :snotty:
eilen illalla erehdyin menemään lattialle tyynyn päälle katsomaan unelmien poikamiestä, siinä kun melkein tunnin olin istunut niin kyllä itkun kanssa ylös nousin. voi taivas mikä tuska alapäässä oli. :/
ens viikolla onneksi taas naistenklinikalla ultra yms niin näkee onko tuo alakerta ihan kunnossa.. :snotty:

väsyttää, väsyttää, väsyttää.. taidan hetkeksi mennä maate :xmas:

pulttis ja asukas 35+5 :heart:

*muoks* multakin hävisi nimimerkki tuolta ylhäältä, outoa* :eek:

mutta itse pulttishan se :D

Täällä taas :wave:

Onnea Heilille :heart: :heart: :heart:

Raskausmyrkytyksestä ei tietoakaan, kaikki arvot olivat kohdallaan. Lääkäriltä kyselin tuosta turvotuksesta, on kuulemma normaali tässä vaiheessa, eikä muuta apukeinoa kuin lepo, mutta antaa turvottaa kerta ei ole haittaa :D Neuvolassa joudun nyt varmuuden vuoksi käymään 2 kertaa viikossa, pissiä ja verenpainetta mittaamassa. Vauvan pää ei ole vielä riittävän alhaalla ja ultralla katottuna kohdunkaulaankin oli jäljellä paljon....jotenka veikkaan et rutkasti mennään yliajalle. Mutta ihanaa oli nähdä että vauvalla oli kaikki hyvin...

Mussu harmi, että supparit loppuivat :hug:

Mavi :hug: uskon että ketuttaa, mutta hyvä että huomasivat eikä tarvitse sitte kotoa lähteä, se vasta olisi tylsää.

Anuu hyvä että sait ajan kuitenkin johonkin, melkoista hulabaloota ollutkin sinulla tuon asian kanssa :hug: toivottavasti helpottaa nyt.

Pulttis mulla ei ainakaan ole hajua siitä miten vauva on, tosin tänään sain varmuuden siihen ettei ole vielä lähtökuopissaan ja siksi uskonkin, että yliajalle mennään ja rutkasti....ja ultralla kohdunkaulaakin oli jäljellä ihan erilailla kuin mitä neuvolalääkäri käsikopelolla sanoi viime viikolla...joten turha edes toivoa mitään lähtöä synnärille. Paras vaan kai alkaa suunnitella itelleen tekemistä ensi viikoksikin.....

Nyt on pakko huilata välillä, tänään joutui niin monta tuntia istumaan ja odottamaan kun lääkärillä oli vähän kiirus.....

Hysteerinen rv 38+3

Maville ja Heilille Onnittelut prinsseistä!!
Joannallahan on kova tahti päällä ;) Taidan kanssa lähtä lumitöihin!
Anulle tsemppiä,on kyllä ihme touhua teillä siellä neuvolassakin!!

Täälläkin paineentuntua tuolla takapäässä,ihan kun kakkaa tulis kokoajan :LOL:
Noo tietty ihan hyvä jos alkais näillä viikoilla jo meneekkin vähän alaspäin..että jos ei meniskään ihan huhtikuun puoleenväliin!
Palataan :wave:
A-I & Tiuhti 38+4

Yhteistyössä