***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Minulla on vehnätyyny ja pitäisi varmaan lämmittää se. Nyt olen vain ollut paljon yksin lastenkanssa (mies töissä) ja ei jotenkin ole ollut aikaa lämmitellä, kun poika haluaisi olla vain sylissä. Onneksi miehen loma alkaa niin saa hartiat levätä. Ja nyt ois kyllä aikaa käydä hierojallakin, kun mies kotona. Meillä ei ole saatavilla muita hoitajia lapsille kun isovanhemmat asuvat kauempana ja vierasta hoitajaa en vauvalle halua vielä. Esíkoisella on muutaman kerran ollut hoitaja mll:stä jotta päästy miehen kanssa käymään kahdelleen ultrissa ja kerran jopa syömässä.

Täällä sataa vettä. Aamulla kerettiin ulos niin alkoi satelemaan. Oltiin kuitenkin vähän aikaa pihalla, kun raahauduttiin alas ja esikoinen olisi varnasti huutanut kotiin tullessa niin sai mieskin nukuttua yövuoron päälle. Ei satanut onneksi kovasti, tihkutti vain. Loppu päivä taitaa mennäkin sisällä.

mä olen ihan paska äiti :snotty: :ashamed: nukahdin Miskan kanssa makkariin ja vetelin tunnin unet kun Minea katteli yksinään olkkarissa Muumi-leffaa :headwall: oispa mies joskus ees kotona niin kerkeis nukkua päiväunet, esikoinen kun ei niitä enää nuku.

Känkkis höpsistä, et sä mikään paska äiti oo! Hyvä, kun sait vähän levättyä. Esikkokin siinä vähän "lepäsi" kun piirrettyjä kattoi, kun kerran ei unet maita. Ei tollasesta mitään syyllisyyttä kannata repii :hug: .

Tervetuloa Vilona :wave:

Poitsu alkaa heräillä, täytyy mennä taas!

Lilja + poju 3kk+rapiat

Ristiäiset on nyt ohi, ihanaa. Jalat on aivan poikki. Tyttö oli koko ajan todella kiltisti ja isompikin oli nätisti kirkossa. Nimeksi tuli Anni Matilda (Matilda tulee mun isomummolta). Nimen saa laittaa listaan.
Tässä vielä kuva ristiäiskakusta ja kukka asetelmasta joka oli myös tarjoilupöydässä. Kalenteri siis teki tämän kakun, paitsi kerman pursotukset.

Hippo+Nella 1,5v ja Anni 2,5kk

Hieno kakku ja onnea kauniista nimestä!

Täällä sitten on loppu päivän satanut joten hyvä vain että aamusta tuli edes vähän ulkoiltua. Meillä poika nukkui vain yhdet kunnon päiväunet, heräsi niiltä puolilta päivin ja sen jälkeen ottanut vain lyhyitä torkkuja. Nukahtikin helposti nyt illalla.

heippa vaan.. :wave:

pari sivua taakse päin ehdn ja jaksoin lukea ja silmiin pisti vauvan kääntyminen.
kääntyykö kaikkien muiden 3kk vauvat jo? tai viihtyykö ylipäänsä lattialla?

meillä viihtyy vallan sitterissä. lattialla ei. ja kääntyä ei todellakaan osaa, ei edes yritä :whistle:
käsiä nuolee ja hymyilee kovasti.
eilen hedelmämössö aloitettiin ja hyvää näytti olevan ;)

yöheräilystä meillä tyttö herää 2-3 kertaa 21-8 välillä syömään. eli ihan ok musta vaikka voisin kyllä koko yön nukkua putkeen mielelläni B)

onkos muuten kukaan jo raskautunut jos halunnut uutta vauvaa?
tai onko täällä kuumeilijoita/yrittäjiä? :wave:

meillä mies haluaisi neljännen mutta mulla järki sanoo ettei. tosin herkkänä hetkenä olen suostuvinani siihen :LOL: mutta vielä järki voittanut.
en taitaisi jaksaa vaikka kaikki haluaisinkin tähän syssyyn. neljä olisi mulle maksimi ja niin kai miehellekin..
toisaalta- miksi ei :whistle: mutta...

pari ystävää ja tytön kummitäti saavat tammi-maaliskuussa vauvoja joten voisin kai niitä hoitaa aikani kuluksi jos niikseen tulisi. mies taitaa vaan kyllä ihan omaa haluta.. :kieh:

3kk neuvola piti viime viikolla olla. saatiin vaan koko perhe millaa myöten kamala flunssa. joten saatiin uusi aika tiistaille. jännittää mite tyttö kasvanut. pitkä on mutta ei mitään hajua minkä kokoinen.
jote palaan tiistaina kertomaan neuvola kuulumisia..

t. pulttis ja ihana milla :heart:

muoks.. meni taas mustat sekaisin.. :LOL:

Tervetuloa joukkoon Vilona, ja onnittelut pikkuisesta :flower:

Aivan ihanan näköisen (varmaan myös makuisen :p ) kakun Kalenteri tehnyt.

Pulttis
kyseli tuossa raskautumisesta. Meillä ei ole minkäänlaista ehkäisyä käytössä, periaatteessa toinen saa tulla jos on tullakseen. Toivois kuitenkin, että Jimi kerkeäisi ainakin vuoden täyttää ennen uutta raskautta. Mutta kun tätä ikää jo yli 30 v. ja Jimin tekeminenkin kesti vuosia ( kuten monesti todettu) niin ei ehkäisy kovin järkevä vaihtoehto.

Onko kuin monilla täysimettäjillä jo menkat alkaneet? Minulla kun ne ei koskaan ole säännölliset olleet, ei voi sanoa johtuuko imetyksestä vai muuten vain tulematta?

Mariaana ja Jimi (nyt jo nukkumassa ja sinne pitäisi minunkin suunnistaa)

ei meilläkään poika käänny. viihtyy kyllä lattialla sekä mahallaan että selällään mutta ei minkäänlaista intoa ole kääntyä.

ja mulla on edelleen kauhea synnytyskuume :ashamed: mies kyllä totesi että hullu, etkö sä muista kuinka sä huusit. joo muistan, silti se on ihanaa. onneksi se Kätilöt-sarja loppui! sisko saa lokakuussa vauvan ja MÄ TIEDÄN että sitten alan vinkua että haluan kierukan pois ja vauvan kanssa, vaikka se ei meidän tilanteeseen oikein sopisikaan.

Ansa ja Miska 3,5kk + nuhainen Minea

bulttis meillä on kolmonen toiveissa...mies haluasi pikimmiten mut mä jarruttelen ku esikoinenkin on vaan 2vee mutta joulukuussa olisi tarkoitus aloittaa yritys...ikäeroa jos tärppäilee nopeahkosti niin 1,5v....olisi meillä sitten monta pientä :heart: hulinaa varmasti tulee olemaan mutta ei se mitään :heart: olisi kyllä kans jo ihana antaa periksi ja yrittää heti...mutta pakko nyt takoa jotain järkeä tänne kalloonsa... :D odotellaan jouluun...olisi kyllä ihana saada joululahjaksi plussa :heart:
bulttis minkälaisilla ikäeroilla teidän lapsoset on? Jos jaksat, kerro vähän miten arki on muuttunut kun kahden lisäksi on tullut se kolmonen?

Eka junamatka on nyt ohi. Meni ihan ok, helpompaa kuin autolla, koska pojan saa välillä aina ottaa syliin ym ilman, että matka katkeaa hetkeksi. B) Rankkaahan tuo matkustaminen on pienelle, junassa kun oli niin paljon katseltavaa, että pieni ei malttanut nukkua kuon puoli tuntia 3,5 tunnin matkasta ja illalla olikin sitten valtava känkkis. :( Junassa kyllä hieman pelotti se, kun vaunussa oli flunssaisia ihmisiä, siellä yskittiin ja aivasteltiin ihan surutta. Ei kai sitä pientä voi, eikä saakaan pöpöiltä kokonaan suojella, mutta nyt olis kyllä tehnyt mieli mennä sanomaan parille tapaukselle, että voisitteko ystävällisesti aivastaa vaikka nenäliinaan, ei suoraan ilmaan lasten hengitettäväksi!!! |O

mariaana täysimetän, eikä ole menkat vielä alkaneet. Toivottavasti eivät hetkeen alkaiskaan....

MB meillä on nyt ihan outo imemiskausi, poika syö 4x yössä...Tämä on kestänyt vasta viikon, tai pari korkeintaan, sitä ennen poika selvisi usein 2x syötöllä per yö. En tiedä mistä tämä johtuu...pelottaa, että jospa maidontuotanto alkaa vähenemään??? Tai sitten poika on jo niin iso, että tarvii enemmän ruokaa. Neuvolassa ei kyllä vielä kehotettu aloittamaan kiinteitä, en tiedä milloin se pitäisi aloittaa? Mikä teillä on ollut "syynä" kiinteiden aloittamiseen?

Poika nukkuu, nyt pääsen suihkuun! :D

Meillä Anni kääntyy vatsalta selällen ja tosi paljon yrittää selältä mahalleen. Ja sit kun ei kääntyminen onnistu alkaa huuto ja rauhoittuu heti kun hieman auttaa kääntymään mahalleen. Mä uskon että meillä on ihan päivistä kiinni se kääntyminen.
Mulla oli menkat jo kuukaus sit vaikka olin täys imetyksellä. Nyt täytyy myöntää että mä lopetin imetyksen, koska maito ei todellakaan riittäny niin Anni vaan huus tissillä. Nyt kun saa pelkkää korviketta, on tosi tyytyväinen.
Viime yönä meillä vieläpä juotiin maitoa 3 kertaa 120-140ml. Syötöt oli 2 ja 3 tunnin välein.
Nyt täytyy alkaa siivomaan kun lapset vielä nukkuu.
Hippo+Anni 2½kk

ja mulla alkoi esikoisesta menkat vähän sen jälkeen kun kiinteitä alettiin antamaan 6kk iässä. ei siihen varsinaisesti ollut mitään syytä, eivät neuvolassa kauheasti painostaneet antamaan kiinteitä kun sanoin että odottelen sitä puolen vuoden ikää kun neiti kerran kasvaa tasaisesti ja meillä oli siinä sitten paljon reissuja ja muuta häslinkiä, jonka aikaan ei halunnut aloittaa kiinteiden antamista. tissillä oli paljon helpompi reissata B) nyt oon aatellut että kiinteitä tuossa 5-6kk iässä kun poika alkaa ottaa käsillä tavaroita kiinni, koska ainakin osa ruoasta meillä tarjotaan sitten lapsentahtisesti sormiruokana. eli esim pieniä paloja keitettyjä vihanneksia ja pehmeitä hedelmiä.

Heippa taasen täältäkin;-)

PulttiBois:
Ei meidänkään Väinö käänny vielä yhtään mihinkään.. Sitterissä ukko kyllä leikkii, mutta lattialla vain vähän aikaa puuhamatollaan, kyllästyy helposti moiseen touhuun.. Meillä on neljäkuukautisneuvolakin jo ensi viikolla, reilut kaksi viikkoa etukäteen, kun meidän tuppukylän lääkäri jää kesälomalle eikä sijaista ole.. Ja vesselin pitäisi kuulemma osata kääntyä neljäkuukautisneuvolakäynnillä...

Marika75:
Meillä neuvolantäti kehoitti aloittamaan kiinteiden maistatuksen, kun Väinö syö pelkkää korvikemaitoa, ja sitä menee nykyisellään muutoin liki 1,5l päivässä.. Pituuttakin kun on pukannut oikein urakalla, nyt siis 3kk neuvolassa oli herralla mittaa jo 66cm, ja paino oli hieman alle käyrän, 7050g (mikä ei kyllä kanniskellessa tunnu yhtään liian vähältä :LOL: ) Nyt ollaan maisteltu hedelmämössöjä ja velliä, ja eilen annoin kukkakaalimuhennosta, josta ukko tuntui tykkäävän vallan mahdottomasti; veteli siinä 0,5 purkkia; aina kun suu tyhjeni, oli kita ammollaan kuin linnunpojalla :LOL: Tätä vauhtia paino ei taatusti ole enää käyrien alakanttiin seuraavalla neuvolakäynnillä :LOL:

Kai sitä täytyy alkaa kasseja purkamaan ja pyykkiä pesemään, tultiin veneeltä taas viime yönä ja kaikki roinat hujan hajan olkkarissa; torstaina lähdetään taas takaisin =)

Ihanaa päivää sateesta huolimatta toivotellen

Dooris ja Väinö 3kk8pv

heipä hei pitkästä aikaa! :wave:

Meillä Nooa ei vielä käänny, mutta kova on kyllä yritys mahalta selälleen pyörähtää. Luulenpa siis että ainakin enne 3 kk neuvolaa tuo jäpikkä pyörähtää.

Mullakin on sellainen tunne, että maitoa ei enää tule niin paljon kuin ennen. Musta tuntuu, että Nooa oli eilenkin koko päivän tissillä, eikä silti saanut tarpeeksi ruokaa. Annoin sitten illalla jotain 60 milliä korvikettakin, kun aattelin, että muuten ois huuto jatkunut koko yön. Voipi olla, että alkaa olla kokoa niin paljon jo Nooalla, että ei meinaa maito riittää... vaikka hyvin sitä on kyllä tähän asti tullut...

Pojalla on ikää vasta 2,5 kk, eikä 62 centtiset vaatteet tahdo enää mahtua päälle.

:LOL:

hyvää päivää kaikille!

elzibelzi ja Nooa 2 ½ kk

Mariaana ainakaan täällä ei ole mitään tietoakaan menkoista. Eikä kyllä vielä ole ikäväkään. =) Ja täysimetyksellä täälläkin mennään.

Täälläkään ei vielä käännytä (2kk 3vk) mutta jonkinlaista punkeamista jo harrastaa. Nimittäin meinaa minulta tila loppua sängyssä, kun neiti änkeää itseään minua kohden ja minä sitten vastaavasti siirryn laidemmalle. =)

Sateista päivää täältä! :wave:

Mennään heti asiaan eli kääntyminen, ei käänny eikä edes yritä ja ikää tulee 3kk 27pvä. Kyljelle kääntyy mut muuten vaan möllöttää ja tuijottaa telkkua jos antaa. Perus mies siis. Mahallaan katselee niin kauan ku jaksaa ja sit panee maate ja syö nyrkkiä. Kovin rauhallinen ja omissa oloissaan viihtyvä poika. Ilahtuu suunnattomasti kun joku pysähtyy juttelemaan hänelle ja leluista pitää myös. Välillä vaan tuntuu jäävän jalkoihin kun ei oo aina vaatimassa huomiota mut eiköhän se tarpeeksi saa esim. imetystilanteissa ja vaipan vaihdoissa. Ja siitä pääsenki sujuvasti Mimmuli82selle vastaamaan (vaikka et multa kysynykkään niin vastaan silti... :LOL: ) miten kolmen pienen kanssa sujuu. Meillä siis tytöillä ikäeroa 2v8pvä ja tytöllä ja pojalla ikäeroa 1v9kk. Tytöt ovat syntyneet 2004 ja 2006. Meillä on menny paremmin ku hyvin, keskimmäistä aluksi pelkäsin ku oli niin äidin tyttö mut siinäkään ei tullu ongelmia. Oon sitä mieltä et vauvan temperamentti ratkaisee paljolti sen kuinka hommat sujuu, vois olla huomattavasti hankalampaa jos olis kovin vaativa yksilö ja kaksi pientä ennestään. Työn määrä on toki lisääntyny huimasti, tuntuu et aina on joku homma kesken ja aina joutuu sanomaan isommille et odota hetki ja äiti ei nyt voi tulla. :/ Kolmosen kans ei niitä perusjuttuja enää mieti vaan hän tulee siinä muiden mukana, mä osaan oikeestaan nyt vasta nauttia tuosta vauvasta ja antaa hänen olla vauva. Voin suositella lämpimästi, ei oo kertaakaan kaduttanu! :LOL:
Ja siitä vauvakuumeesta, meillä on "sovittu" kolmesta mut salaa voisin kyl vielä neljännenki haluta mut en edes leikilläni puhu asiasta koska tiedän et mies pistäis jarrut kiinni. Kysynkin nyt teiltä joilla on useampi lapsi: Mistä tietää oikeasti et lapsiluku on täynnä vai onko vauvakuume ikuinen? Oon yrittäny miettiä kaikkia "huonoja" puolia odotusajoissa, synnytyksessä jne. mut silti... :ashamed: Vaikka silloinki ku poika oli saatu pihalle sanoin ekana et eihän mun tarvi tehdä tätä enää ikinä niin silti tuntuu et jospa kuitenki. Mä nimenomaan haluaisin sen vauvan, ne on niin ihania! :heart: No, antaa hormonien tasaantua ja katotaan sit uudestaan! :LOL:
Anuuu kävittekö siellä asuntomessuilla? Meillä olis tarkotus käväistä siellä tällä viikolla, mun lapsuudenkoti on siitä n.1km päässä ja äiti siellä vieläkin asuu. Tulit vaan mieleen lauantaina aamusta ku avasin lehden ja näin teidän pojan kasteilmoituksen! Ootte ilmeisesti kotoisin Vaasan lähistöltä/Vaasasta? Me ollaan miehen kans syntyperäisiä vaasalaisia, nyt asutaan ihan kaupungin toisella laidalla jos messualueesta katsotaan. Oli muuten hellunen kuva ilmoituksessa! :)

Nyt kutsuu ne surullisen kuuluisat kotityöt... ;)

RouvaP ja Poika kohta 3kk

Heissan!

Mekin palattu takaisin reissusta. Tyttö tykkää mökkeilystä, nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa, istuu ulkona sitterissä kun grillaillaan ja käy iltakylvyssä vadissa. Aamuisin kun herää, tuijottelee ikkunasta ulos vihreetä luontoa ja on tosi tyytyväinen.

Mulle laitettiin Mirena kierukka kolmisen viikkoa sitten ja ikävä kyllä mä olen siitä lähtien tiputellut enemmän tai vähemmän joka päivä. Synnytyksestä oli kulunut silloin noin 2,5kk. Itse operaatio oli ihan ok, mutta sais tää tiputtelu jo loppua. Mulla ilmesty myös ns. hormoninäppyä otsaan, mikä myöskin sais häippästä. Mutta toivottavasti kohta helpottaa... Lääkäri ei tosiaan maininnut mitään sen suuntaista, että ei sais asentaa. Sano muutenkin, että vaikka lupaa 5 vuoden ehkäsyn, niin voi huoletta pitää 6-7 vuotta.

Siitäpä sitten aiheeseen lisää lapsia, josta joku oli kysellyt. Mulle sopii pitkä ehkäisyaika, sillä meillä Tyttö todennäköisesti jää ainoaksi lapseksi. Toisaalta voihan mieli muuttua mutta ainakin tällä hetkellä näin.

Meillä tyttö on löytänyt kätensä ja tuijottelee niitä ihan haltioissaan. Tarttuu kaksin käsin leluihin, kasvoihin tai isän ja äidin käsiin. Sit pitää tietty viedä kaikki suuhun. Harsoista tykkää kans kovasti.

Meillä ei käännytä vielä mihinkään suuntaan vaikka punkeekin kyjeltä toiselle kovasti. Mahallaan olo on vielä vähän epämukavaa, eli jaksaa mahallaan korkeintaan parin minutin jaksoja. Yritetään kuitenkin masuttaa joka päivä vähän kerrallaan. Selällään viihtyy taas hyvin, sillä osaa paremmin viihdyttää itseään, kun tarttuu ja leikkii käsillään. Kohta varmaan löytyy varpaatkin, sillä nostelee jalkojaan ahkerasti, ellei vaan treenaa vatsalihaksia. :D

Nämä nyt muistaessani. Jaksuja kaikille! Ja tervetuloa uusille ja vanhoille-uusille!

KMaria ja typykkä 3kk 1vko ja 1pvä

Marika: meillä kans yösyötöt lisääntyneet, viime yönä 5 kertaa |O
Ja tosiaan ennen söi kerran, joskus 2. Sitä sose- asiaa minäkin tässä mietin. Mulla on vaan kynnystä niiden aloittamiseen, mielelläni olisin vaan imettänyt lähemmäs puolen vuoden ikää. Mutta jos ei poika maidolla pärjää niin pakkohan se on aloittaa.

Me pidetään Aleksia ihan hävettävän vähän lattialla :ashamed: Pitäis varmaan enemmän mutta kun ei oikein viihdy. Sitterissä istuskelee ja esikoinen viihdyttää. Lelumatolla makaa selällään ja heiluttelee lelujaan joskus. Mahallaan ei kovin hyvin viihdy, ja kun voimat loppuu laskee pään maahan ja alkaa makaamaan :)
Kääntyily on jälleen loppunut. Yhtenä päivänä kääntyili jatkuvasti ja nyt ei enää edes yritä. Esikoinen oli hidas liikkeelle lähtijä ja liikkumisen oppija muutoinkin, voi olla että Aleksi on kanssa.

Hereillä olleessa Aleksi ei viihdy kärryissä yhtään. En tiedä yhdistääkö ne nukkumiseen ja huuto alkaa heti jos yrittää jossain olla kun poika on hereillä. Tai sitten ei vaan tykkää kun ei nää sieltä mitään. Voi kun saisi jo istuttaa ja saisi kärryjen selkänojan nostettua! Haastavaa vaan kun pitäisi ulkoilla esikoisen kanssa ja poika ei viihdy kärryissä. Ja kun tuota reilu 7 kilon möttiä ei kovin akuaa jaksa kanniskella puistossa.

Jahas, se on puettava taas sadevaattet päälle ja lähdettävä ulos nukutushommiin. Huomenna lähdetään muumimaailma-reissulle. Vähänkö ihanaa B)

Moikka!
Eilen kotiuduttiin Pohjanmaalta ja voi on ihana ku on uusi keittiö!! Kyllä tätä on odotettukin.. Muutettiin tähän nimittäin jo 5-vuotta sitten ja siitä saakka on puhuttu että pitäis pitäis. No, nyt se sit on tehty.

Meillä Arttu on kauheen seurallinen ja ihana ollut nyt, päiväunetki on menny parempaan suuntaan, liekö huonon sään ansiota? Toivottavasti pysyvä muutos. Yöllä meilläkin syödään nyt enemmän, jopa 4-5 kertaa.. Mut mä sinnittelen sinne 4kk ikään ja sit meillä alkaa perunateatteri. Pullosta tämä ei vielä huoli joten mitään vellejä on turha ees haaveilla antavansa, mut ajattelin et ku ensin on todettu peruna mahalle sopivaksi voisin alkaa antaan illalla muutaman lusikan perunaa et jos vaikka sillä nukkuis paremmin... No, se jää nähtäväksi auttaako vai ei.

Meillä ei vielä käännytä ku mahalta selälleen välillä vahingossa, mut kyljelleen kääntyy ja vääntää päätään niin kovasti että varmaan on päivistä kiinni millon pääsee selältä mahalleen ihan itse. Ja lattialla meillä kyllä viihdytään, nytki oltiin viikko ilman sitteriä ja toi on vaikka tunnin lattialla tyytyväisenä kunhan vaan ympärillä on elämää.. Ja sitähän meillä riittää ku on tuo isoveli 2v. olemassa.

RouvaP, vai olette Vaasasta! Mä kans asuin melki 4-vuotta siellä ennen Tampereelle muuttoa ja kävin lukioni siellä, kotoisin olen siitä vierestä Laihialta. Joo oltiin lauantaina messuilla ja oli hyvä päivä käydä, tai ainaki heti aamu 10 oli väljää ja pääs talot kiertämään hyvin ja sai jutella talotehtaitten edustajien kanssa ihan rauhassa. Meillä meni siellä vaan reilu 2 tuntia ku päätettiin olla nopeita (ja ajettiin röyhkeästi auto sinne kauppojen pihaan eikä kulutettu näin aikaa messubussilla kulkemiseen) ja kiertää vaan ne talot jotka jotenki liippaa läheltä mahdollista omaa rakentamista sit aikanaan ku tontti eka vaan löydetään.

No joo nyt mä meen auttaan miestä, viimeistelyt menossa täs meidän köökis. Saa nähä kauan menee et on viimeinenkin ripa paikallaan.

Anu ja Arttu 3kk ja reilu viikko päälle

Yhteistyössä