***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Joanna onnea huudosta! =) Me ei olla vielä koko syöttötuoliasiaa edes mietiskelty.

Käyköhän muuten meidän neitikin lueskelemassa tätä palstaa. Nimittäin kun täällä on ollut juttua nuoleskelusta ja minä ihmettelin, että mitä ihmeen nuoleskelua kaikkien vauvat harrastaa.. ei meidän neiti vaan. Ja nyt se sitten alkoi (eilen). Kieli punkee koko ajan suusta ulos ja sitten kääräistään peitto nyrkin ympärille ja sitä nuoleskellaan autuaana kuin jotain tikkaria. :LOL: Muihin tavaroihin ei vielä oikein yletäkään. Oppis nyt tuon kääntymisenkin, mistä täällä myös on ollut puhetta. =)

Käytiin tänään tilaamassa neitokaiselle passi. Tuli hauska passikuva valokuvaamossa, kun kuolatippa roikkuu tytön huulesta. Enhän minä sitä kuvanottohetkellä huomannut, kun pidin tyttöä takaapäin kiinni. Sitten vasta valmiissa kuvassa huomasin. :LOL: Voi olla, että ei halua neiti enää tuolla passilla matkustaa sitten kun omaa näkemystä alkaa löytyä (onneksi on vain 5 vuotta voimassa).

Meillä on ihan tavallinen puinen syöttötuoli esikoisella. Sitten kun pikkuveli tarvitsee tuolia niin hommataan isolle veljelle koroketyyny tavalliseen tuoliin. Aluksi meillä kyllä käytetään bumbo-sitteriä (odottaa kellarissa) syöttötuolin asemasta.

Käytiin tänään sitten kylässä päiväunien jälkeen niin ei ollut päivä niin pitkän tuntuinen. Nukkui poikakin paremmin toiset päiväunet (ja kolmannetkin), kun käveltiin matkat.

Iltaa!'

Mekin ollaan nyt käyty 3kk neuvolassa. Typykkä oli taas kasvanut. Tän hetkiset mitat oli 60,5cm (48cm), 5,4kg (3065g) ja 39,5cm (33cm). Rokotuksen neiti otti tosi coolisti vastaan. Vähän vaan ynähti. Äiti kyllä meinas pillata, kun piikki pikkuiseen iskettiin. Tyttö oli vähän ärtyny illalla mutta panadol auttoi oloon. Mä ostin meille sitä suun kautta annettavaa Panadolia, kun apteekissa sanottiin, että se olis jotenkin järkevämpi ostos? Onko muilla tätä vai käytättekö suppoja? Niin, ja me päätettiin, ettei oteta sitä Rota-rokotetta.

Olikohan se Essi, joka oli kysellyt kissoista? Meidän kisu on suhtautunut vauvaan oikein nätisti. Välillä käy sitä nuuhkimassa ja muutaman kerran on sitä vähän tassullaan paijannu. Vauvan sänkyyn ei ole juurikaan pyrkinyt, kaksi kertaa siellä pyörähtänyt. Pikemminkin on niin, ettei muka tytöstä niin välitä vaikka käyttäytyykin kuin isoveli hakien huomiota mutta onneksi positiivisin keinoin.

Mitäköhän vielä. Mä en ole vielä suunnitellut kiinteiden antamista, eikä se neuvolaterkkakaan sanonu mitään sen suuntaista (oli tosin sijainen). Kattoo tilannetta sit kuukauden päästä.

Ainiin, rakastava äiti, mulla on ollu aika herkkiskausi päällä. Kuvittelisin, että johtunee siitä hormonikierukasta, joka asennettiin 3 vkoa sitten.

Nyt nukkumaan, pitäis huomenna lähteä taas mökkeilemään.

KMaria ja typykkä 3kk ja3pvää

Juuri kiitoksia =)
Kuinka kuvaus muuten sujui? Mä kun olen miettinyt et miten ihmeessä vauvasta saa hyväksyttävän passikuvan. Kun se on nykyään niin pirun tarkkaa kuin siinä kuvassa pitää olla :eek:

Joanna ja Pinja 3,5kk

Meillä käytettiin aika pitkään esikoisella vain suppoja, nykyisin kyllä myös nestemäistä. Pojalle ostettiin suppoja aluksi. Ei kyllä ole vielä tarvinnut.

Meillä neuvolassa oli vähän sellainen terveydenhoitaja sijaisena, joka tuntui olevan sitä mieltä ettei kovin helposti suppoja vaan ensin kylmällä hauduttamista yms. Mutta minulla on kyllä toisenlaiset ajatukset lapsen kivunhoidosta. Eli annan kyllä jos näyttää kivuliaalta enkä kiusaa lasta.

Joanna passikuvaus sujui tosi hyvin ja nopsasti. Ei siinä mennyt ihan kuin pari minuuttia. Kaksi tai kolme kuvaa otti se tyyppi ja sillä hyvä. Luulen, että ensimmäisen kuvan räpsäisyn jälkeen tytsy vielä ihmetteli äskeistä salamavalon välähdystä ja oli siksi silmät niin isolla ja ilme vakavana. Poliisiaseman seinällä oli tosiaan lista väärinotetuista kuvista. Mutta suurin osahan niistä vioistahan johtuu rajauksesta, valotuksesta, taustasta yms, ja noihan saa vältettyä, kun käy valokuvaamossa ottamassa kuvan. Listassa oli kyllä myös, että ei saa näkyä muita henkilöitä (ja esimerkkikuvassa oli jonkun tummaa vaatetta). Meidn neidin kuvassa näkyy mun sormia, mutta ei se poliisiaseman täti siitä mitään sanonut.. totesi vain, että on hyvä kuva, kun ei tarvinut rajailla tms. kun siihen tietokoneelle sen siirsi. =)

Eli kannattaa siis käydä kuvaamossa ottamassa, kun ne kyllä osaa homman.

:wave:
Mä kävin hommaamassa kasandralle passin ja kuvat onnistu ihan hyvin, vähän hölmistyneen näköinen neiti kuvassa mut kelpasi :D ,
Mä olen suppoja käyttänyt jos on ollut tarvetta ne on toiminut mun mielestä ihan hyvin.

Huomenna olisi kotiin lähtö :p junassa semmoset 5 tuntia :x toivottavasti menee hyvin ja viikon loppuna mennään Tallinnaan =) tulee tässä vähän reissattua nyt.
Soseiden antamisesta sen verran et meillä ei neuvolassa puhuttu mitään soseiden aloittamisesta,mut ajattelin pikku hiljaa aloitella perunalla, vaikka neiti on kyl ollut tyytyväinen tohon tissi maitoon ja välillä oloen antanut korviketta lisäksi =)

mut nyt nukkumaan et jaksaa matkustaa, hyvää yötä kaikille jotka vielä kukkuu ja lueskelee täällä :hug:

vilijonka ja nukkuvat muksut :heart:

Heippa pitkästä aikaa :wave:

Tässä neuvola kuulumisia eli eilen oli 3kk. neuvola.
Painoa oli 6530g. (4040g.) ja pituutta 63,2cm. (52.5cm.)
Eli suluissa syntymämitat.
Sai sit vielä ekan rokotteen ei tullut kuumetta eikä mitään muutakaan.

Meillä ollaan nukuttu yö jo monta viikkoa heräämättä. Eli käy illalla tos puol/tasan yhdeksän nukkumaan ni nukkuu aamuun puol ysiin.

Nyt pikku herra kutsuu pitää mennä.

baby dream ja Topi 3kk.

Terveisiä sateiselta Pohjanmaalta.
Meillä on kotona se keittiöremontti menossa joten siksi nyt täällä, pian kyllä jo onneksi valmis. Mies tulee kai huomenna tänne meitä hakeen.... Ollaan tosin täällä vielä viikonlopun yli niin että päästään miehen kans kahdestaan Vaasaan asuntomessuille. Vauva menee miehen vanhemmille ja esikoinen on täs mun porukoilla sen aikaa hoidossa. Tästä on sinne 15 minuutin ajomatka joten käyn välillä imettämässä jos ei vauva huoli mummilta pulloa. Saas nähdä miten käy. No, onneksi ei ole pitkä matka.

Meillä syöttötuolina TripTrapp ja ajattelin ostaa toisen vauvalle että on sit molemmilla omansa. Sit ku on keittiössä turhia semmoset niin saa kaikki lapset omaan huoneeseen työ/koulutuoliksi. Olen kyllä tosi tyytyväinen ollut siihen esikoisen omaan. Tosin ei sitä vielä pitkään aikaan tarvi, vasta 6-8kk:n ikäinen voi syötön ajan istua syöttiksessä.

Jaa-a, mumma eli äitini tuli kaupasta, pitää lopettaa ja mennä lukemaan deco-lehteä. Tilasin sen kaupasta et saa tutustua taloihin etukäteen. Messutaloihin siis. Mehän aiotaan keväällä ostaa tontti joten nyt on hyvä aika tosissaan alkaa miettimään millaisen talon halutaan.

Anu

Käytiin tänään aamusta kaupoilla ja ulkoilu jäi iltapäiväksi. Tarkoitus olisi yrittää lähteä puistoon jos vain sää sallii.

Viime yönä syötiin kolmelta ja sitten nukuttiinkin yli kahdeksaan. Nyt nukahti, saa nähdä nouseeko ennen uloslähtöä ruokailemaan.

Terveisiä 3kk neuvolasta myös täältä!

5,7kg (3080) ja 60cm (49). Pipo tais olla 40. Piikkiä huusi niin kuin odotinkin, kun on vähän sellanen "neiti", että jos vähän johonkin jotain sattuu ni pitää itkeä.. äiti vaan naureskeli tytölle. Hyi äitiä :) Toisen Rotankin sai samalla, tosin osa siitä tuli suupielestä ulos ;)
Käytiin tullessa ostamassa Panadol-suppoja. Suositteli neuvolassa niitä, kun sanoin että eikös sitä ole liuoksenakin. Kuulemma jos puklailee tai jotain niin parempi laittaa suppoja. Ja tehoaa kuulemma välittömästi. Saas nähdä miten onnistun laittamaan sen.. No, voihan olla ettei tarvitse, mutta kyllä mä annan heti jos alkaa kitisemään.

MB ja neiti, kitinää odotellessa...

Känkkis mulla ei ikävä kyllä ole neuvolakortteja mukana täällä mutta noin näppituntumalta sanoisin että noin 1-1,5cm kk:ssa on kasvanut pää molemmilla pojilla tän ikäisenä. (syntyessä Artulla oli 35,5 ja nyt muistaakseni 3kk:n iässä 40,5)
Mitä Miskalla sit oli? Oliko teillä neuvola nyt?

syntyessään 35cm
2 viikon iässä 36,7cm
4 viikon iässä 37,5
6 viikon iässä 38cm
9 viikon iässä 40,5 cm
11 viikon iässä 40,5cm
13 viikon iässä 40,5cm.

ja ite sain mittaamalla (jätkä nyt siis 14 viikkoa) 41cm. mittasin paksuimmasta kohtaa, kai se siitä pitää ottaa?

ja kun mulla ei nyt yhtään polla säteile tän jutun kanssa :ashamed: se kontrollikäynti on ensi viikon perjantaina ja sitten varataan lekurille aikaa jos ei jätkän pää kasva. tosin en jaksa ressata, samoin en jaksa ressata siitä että painoa oli tullut viimeksi "vähän" pituuteen nähden. Minea on myös ollut vauvana suht hoikka eikä se käyrä mihinkään muuttunut kiinteiden myötä. pulloa Miska ei huoli itkutta enkä haluaisi aloittaa kiinteitä vielä 4kk iässä jos lapsi kasvaa kuitenkin ja on todella hyväntuulinen ja hyvinvoiva. kai vauva itkeskelisi jos nälkä jäisi - ainakin tuo osaa komentaa tissiä paikalle kun iso nälkä iskee. ja hermostuu jos äiti lykkii rintaa suuhun vaikka ei nälkä olisi.

En muutamaan päivään ole päässyt tänne kirjoitteleen, joten hieman myöhässä laitan maanantain neuvolakuulumisia

paino 5685 g
pituus 59,5 cm
päänymp. 42 cm

päänympärys kasvanut seuraavasti: syntyessä 34.5 , 1 kk 38 , 2 kk 39.9 ja nyt 3 kk 42. Eli 1-2 cm kuussa tullut lisää, ekan kuukauden aikana hieman enemmän, mutta silloin kasvu muutenkin reilumpaa.

Paljonko teidän vauvat nukkuu päivisin? Jimillä on nyt sellainen kausi, että tarvii todella paljon unta. Sitten se nukahtaa nykyisin todella huonosti muualla kuin kotona tai autossa. Ei oikein voi käydä missään, kun kohta poika alkaa itkeä väsymystä.

Mariaana ja Jimi 3 kk

Moikka pikaisesti! Manducasta vielä: mä en saa millään pojan jalkateriä fiksusti Manducaan. Ne valuvat aina sen vyötärötuen alle. Eikös sammakkoasento ole periaatteessa niin, että vauvan jalat ovat hänen "allaan" koukussa? Ohjeissa sanotaan, että vauvan jalkojen pitäisi olla levällään, mutta se tuntuu niin hurjalta, eikä poika viihdy siinä asennossa. liekö venyttää liikaa nivusia?

Se niskan takana oleva lukko, joka PITÄISI saada itse muka kiinni, saatteko te sen kiinni itse? ja jos kyllä, niin millä ilveellä?? En nyt pidä itseäni kaikkein kankeimpana, mutta en silti saa sitä kiinni....

ARGH, taitaa olla nyt käyttäjässä vikaa!!! |O |O

Marika mä olen saanut jätkän jalat laitettua niin että se on M-asennossa siellä repussa. jalat tulee repun sivuista äitin kylkiä pitkin, niinkuin tässä kuvassa http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca/
eli ne on kyllä reppua pukiessa "vaakasuorassa" mutta ite tuen vauvaa silleen että se on vähän "peppu pystyssä" kun sujautan repun ylös.

jätkä ei tykkää Manducasta läheskään niin paljoa kuin liinasta, johtunee siitä että tuossa jalat tulee vähän enemmän levälleen eikä niitä pysty ite liikuttelemaan (nykyään tykkää punkea itteään liinassa niin että on lopulta lähes poikittain koko poika). hetken kiukuttelun jälkeen kyllä nukahtaa reppuun, pitäisi sitä vaan muistaa käyttää mutta yleensä tulee napattua mukaan kantoliina.

enkä mäkään kyllä saa sitä selkäremmiä kiinni kuvan osoittamalla tavalla, eli niskan yli, vaan pitää kädet venyttää alakautta "kainaloista takaperin" että saan sen napsautettua kiinni - ja siltikin tekee tiukkaa :whistle:

Mariaana, heititpä vaikean kyssärin. Meidän neiti nukkuu varmaan päivällä 1-6 tuntia. Enemmän on niitä päiviä kun nukkuu vähän :'( Nukahtaa kyllä helposti, mutta ei nuku kuin hetken. Varmaan toi ikä, kun kaikki on uutta ni ei malta nukkua? Tiedä häntä.. mut ottaa sit onneks "välipäivinä" takas.

Hyvää iltaa!

Eipä mulla oikeestaan mitään asiaa ole, mutta kunhan vaan tulin pitkästä aikaa lueskelemaan juttuja. Ollaa oleiltu nyt viikon verran Iisalmessa, ja huomenna olisi sitten kotiinlähdön aika. Tulomatkan Nooa oli todella nätisti, joten toivottavasti paluumatkakin sujuu suht kivuttomasti. Nooa oli lauantaina jo ensimmäistä kertaa yöhoidossa, kun lähdettiin viettämään iltaa Olusille. Hyvin oli mummun mukaan yö mennyt, vaikka ei olisi poika halunnut yöllä mielellään tuttipullosta juoda.

Nyt kuuluu huutoa, joten täytyy rientää..

elzibelzi ja Nooa n. 2 ja puoli kuukautta

ps. Mun veli on pelailemassa siellä suofutis kisoissa.. :)

:wave:
Ei tullut mitään oireita rokotuksesta eli ei tarvinnu harjotella "supotusta". Tosin äiti on väsyny ku valvoi myöhään ja nukkui huonosti. Iskä oli viihteellä ja kotiutui vasta aamun pikkutunneilla. Ja tietysti neiti sitten heräs jo ennen ysiä! |O

Tänään mennään kyläilemään, yritän ottaa sitä ennen päikkärit.

Aurinkoista päivää hippusille!

Kiitti Känkkis Manduca-neuvoista! Tuo linkki oli hyvä, siitä näki miten jalkojen pitäis olla. Nyt vain harjoittelemaan...

Jänskättää, tänään on edessä eka junamatka pienen kanssa. Onneksi mies lähtee mukaan, ettei mun tarvi yksin raahata kamoja ja babyä. Kaman määrä on kyllä pojan syntymän jälkeen kasvanut potenssiin!! :eek:

Mä olen ihan tillin tallin, poika heräsi syömään viime yönä 5-6 kertaa. en muista enää tarkkaan edes. En käsitä mikä nyt oli, mutta tätä mamia kyllä väsyttää niin vietävvästi!! |O

Ai niin, mäkin käytin suppoja pojalle rokotuksen jälkeen. Neuvolassa ei muuta edes suositeltu. Riippuu varmaan neuvolan tädistä mitä keinoa suosittelee.

Marika ja poika 3 kk ja rapiat

p.s. Niin on munkin veli pelaamas suofutista tänä viikonloppuna! =)

Heippa!

Meilläkin oli toissapäivänä 3kk nla vaikka vko päästä lauantaina toi etappi tulee täyteen vasta ;)
Mitat oli seuraavat...suluissa synt.mitat:
Paino 7785g(4380)
Pituus 65.5cm(54.5)
Päänymp. 43.3cm(39)

Ekan piikin sai myös eikä kuulunut ääntäkään kun pistettiin :heart:
Parina iltana ollut vähän kärtyisämpi mut muuten ei oireita!
Toisen rota-annoksen sai myös eikä siitäkään mitään ihmeellistä!Tai noi iltakärtyt...tiedä sit kummasta ne tuli.Mut viimeks ei rotarokotuksesta tullu mitään!

Nlatäti meinasi kun ennen punnitusta sanoin et imetän vaan toisesta tissistä et vois vaikka perunaa pikkuhiljaa alkaa antaa...mut sit kun oli punninnu ja meni koneelle läittaan ylös niin huomasi et on kilo tullukuukauteen painoa lisää niin huudahti että hyvänen aika kilo tullut lisää...unohda pottu!!! :D
Niinpä me ei nyt ihan vielä ainakaan aloitella kiinteitä.
Maitoa (pakastettua ja nannia) olen yrittänyt pullosta opettaa mut ei taho vaan onnistua :/
Mulla itellä on ollu selkä kipee jo useamman viikon ja viime vkolla kävin tuolla arvauskeskuksessa niin kysyi lekuri multa et voisko olla lihakset jumissa..sanoin et voi kun on reilu parin kuukauden ikäinen vauva.Olisi laittanut lihasta rentouttavan piikin mut kun imetän ja eikä juo pullosta niin ei voinu laittaa!ja panadolia vahvempaa ei voi särkylääkettäkään ottaa niin kyllä on välillä päivät melko tuskaa |O
Lääkäri reissun jälkeen oon yrittäny sit tuota maitoa opettaa ja kun ei pullo oikein tuota tulosta niin keksin että kokeilen nokkamukia...oli kaapissa edelliste vanhoja ja kuinka ollakaan sellainen muki missä on kova nokka ja tulee imettäessä niin siitä keksi poju parhaiten miten syödään.Ei tuostakaan kunnolla syö mut parhaiten menee.Ilmaa vetää kans samalla ja meinaa massua sitte kipristää hetken päästä syönnistä mut täytyy vaa harjoitella!!

Mut täytyy lähteä pojua "palveleen" :wave:

Mukavaa viikonloppua hippusille :heart:

Aippa3 ja poika huomenna 11vko

Nyt nukutaan taas!!

Sitä pitää vielä tulla ihmettelemään kun minä oon katellu jo noita turvaistuimia (joku jo syöttötuoleja) kun meillä ei enää puhettakaan et mahtuis kaukaloon kunhan paksumpia vaatteita pitää laittaa niin...Miksi ihmeessä monet uudet turvaistuimet on kasvot menosuuntaan kiinnitettäviä??? Kun kuitenkin suositukset on että selkä menosuuntaan sinni 3-4 vuotiaaksi pitäis olla!Ja nimenomaan sellaisen minäkin haluan!Ja sittenkun olen katellu noita turvaistuintestejä niin monet muka hyvät merkit on saanu arvosanan huono tai jotain sinnepäin ja sit istuin mikä on saanu hyvän arvosanan niin se on just kasvot menosuuntaan päin :headwall: Tuntuu et minkä istuimen sitä sitten hommaa oikein :/

Ootteko muut pohtinu asiaa jo? Ja jos teillä on jo vauvalle odottamassa istuin kaukalon jälkeen niin minkä merkkinen??

Aippa3 ja poju

Yhteistyössä