***Huhti-Hiput 2008 Marraskuussa***

[/b]Lilja :hug: Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin.

ootteko käynyt kattomassa leffan Musta Jää?? me käytiin eilen hyvä leffa mutta ei välttämättä paras tähän kohtaan.... oli osittain aika rankka näin raskaana olevalle :|

mulla alkaa pikkuhiljaa ruokakin maittamaan ja hyvä niin... kyll sitä sitte jo on tullut syötyä salmiakkia ja muuta senverran että varmasti tarpeeksi, mutta minkäs teet kun muuta ei saa syötyä. paino on nyt varmaa pysyny samassa tai ehkä vieläkin pudonnut. Masu on suht pieni tai vauva masu muuten sitä on vieläkin.
Sain kanssa naapurilta lainaan hyvät mammahousut ja paidan juhlahousutkin on jos tulee tarvis :)
puoltoista viikkoa vielä rakenne ultraan... malttamattomana jo odotan et näkis "taas" piiperon, potkii kyllä aika paljon että sikäli toivoo ja ajattelee et kaikki olis kunnossa. mutta huomenna pääsen kampaajalle, se on hienoa kun joku kynii päätä =) ja taidan vähän muuttaa mallia niin ei mies tunnista kun kotiin tulee töistä :LOL:

Veera ja piipero 18+6
 
Lilja :hug: Toivotaan, että kaikki on hyvin masussa.

Baby dream Olikohan viikkoja vähän päälle 12 kun lääkäri teki "veikkauksen" pojasta. Sanoi näkevänsä jotain jalkovälissä eikä se voinut olla napanuoraa kuulemma. Niin lyhyt :D
Oon ollut tällä viikolla joka päivä töissä ja tänään sitten vapaata. Osaakohan sitä taas olla tekemättä mitään. Vois alkaa leipomaan jotain ja ruokaa laittamaan..
 
Liljalle jaksamisia sinne teille. Toivottavasti kaikki on kunnossa... :hug:

Ihania vauvamasuja teillä.. Itsellä vieläkin tuo masu ihan vaan sen näköinen kun kiloja olis yks kaks tullut lisää n. 15.. Sais vaan tulla jo tuommoinen vauvamasu tännekkin... :D Ostin äitiyshousut pari päivää sitten ja jotenkin vähän parani tuo fiilis tuon mahan suhteen, ne saa sen näyttämään jotenkin erilaiselta kun tavalliset housut..

Sitten vielä kysymys : Miltä ne liikkeet voi tuntua? Oon tässä asiaa vaan mietiskellyt, mistä ne sitten tietää että just se tunne on liike eikä vaan joku muu ? Ensiodottajan kysymyksiä... :D
 
Hei kaikki, ja mukavaa isänpäivää!

Meillä tuo tuleva isukki jäi kyllä vielä ilman lahjaa, ensi vuonna sitten =)

Minullakin on jo melkoisen iso maha, ihan sellaista mukavaa vauvamahamallia. Painoa on kuitenkin tullut vain kilo tai pari, ja mahaa lukuunottamatta olo tuntuu melkein hoikemmalta kuin ennen raskautta.

Alan olla melko varma, että tunnen liikkeitä, vaikka ilmeisesti monet ensisynnyttäjät ainakaan eivät vielä tässä vaiheessa tunne. Mutta tietenkään en voi olla ihan varma, kun en ole ennen raskaana ollut... Sellaista jännää kuplintaa kuitenkin tuntuu tuossa alamahalla, en ole ennen tuntenut vastaavaa. Kertokaahan tosiaan kokeneemmat, mistä nuo tunnistaa varmasti liikkeiksi?

Viljaliina 17+0
 
Liikkeistä;

Kolmatta nyt siis odotan ja todella varhain tunsin ensimmäiset saippuakuplat masussa.. Ne oli semmoisia pieniä kuplan poksahduksia tai perhosen siiven hipaisuja alkuunsa. Hyvin hentoja ja "arkoja".
Myöhemmin liikkeet voimistuivat ja niistä tuli satunnaisia pieniä hipsuja, töytäisyjä tai pikkusia muljahduksia. Joskus tunsin pieniä sarjassa tulevia "elohiiriä" tosin voimakkaampina kuin elohiiri. Nyt kun viikkoja on jo kasassa 18+ jotain niin tunnen semmosia muljahtelevia juttuja, pieniä töytäisyjä ja jos käsi sattuu kohdalle niin tuntuu jo hiukan masun läpikin.


Tuota paremmin en osaa liikkeitä kuvailla.
 
Kellukka:
Tsemppiä ultraan :hug:

Meilläkin mies oli aivan tohkeissaan eilen, kun käytiin miun siskoni tykönä isäinpäivälounaalla, ja miun äiti oli ostanut isäinpäivälahjan myös avomiehelleni =) Olihan se sentään hänen ihan ensimmäinen isänpäivälahjansa; oli kyllä niin polleaa poikaa :LOL:

Viikonloppuna saimme taas yhden kummipojan =) Nyt kummilapsia olisikin jo ihan riittämiin, 5 kpl, joista kolme tyttöjä;-)

Ihanaa alkanutta viikkoa toivotellen

Dooris ja sintti 19+5
 
Huomenta kaikille!

Kyl tuntuu et aika menee välillä äkkiä. Tänään pyörähti 17 viikko käyntiin =) Mä olen tuntenut liikkeitä jo useamman viikon. Rakenneultra ois 26.11. Kellukka Onnea ultraan =) Ihanaa ku on lunta maassa on puhtaampaa ja valosampaa :) Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :wave:

Baby dream ja Topi tasan 17 :heart:
 
Viime kirjoituksesta taas tovi..Lukemassa käyn aina kun ehdin mutta harvemmin jää aikaa kirjoittaa.

Voi kun surullisia uutisia on jotkut saaneet ultrassa. :'( Itsellä on rakenneultra vasta 22.11.jännittää jo nyt!Mieskin lupasi yrittää tulla mukaan,neljäs kun jo tulossa,ei ole enää niin uusi asia. :whistle: Mutta mukavaa jos pääsisi mukaan.

Mulle on alkanu taas maistumaan liikaa kaikki hyvä. :D Melkein puoli väliin asti meni ennenkuin alkoi maistumaan mikään,kahvi ei mene vieläkään!Onneks paino on kuitenkin pienempi kuin kolmosta odottaessa tässä vaiheessa.

Liikkeistä; Ekasta tunsin jotain rv 18,tokasta 16,kolmannesta kai 14-15.Tästä nelosesta rv 15 mutta kunnolla vasta rv 18.En mä paremmin osaa kuvailla miltä ne ekat kuplinnat tuntuu.Kai se on jotain kuplintaa niin kuin monet sitä kuvailee,musta lähinnä että joku "hiplaa" sua,kutittelee sisältäpäin. :D
Tämä nelonen tuntuu olevan aika rauhallinen kaveri(ainakin vielä),liikkeitä tuntuu,välillä enemmän jo muljahtelee.Mielestäni kuitenkin harvemmin,sen verran kuitenkin että en ole huolissani! :heart: Tulipa vaikeesti selitettyä. :LOL:

Ihania masukuvia kaikilla!Osaisinkohan minäkin laittaa kuvaa..Ehkä sitten tasaviikoilla rv 20. :p


Vishy ja 19+3
 
Kauhea urakka lukea reilu viikon viestit.. :flower:

Puoliväli ohitettu; nyt menossa 20+2 B)

Seuraava jännityskin odottaa viikon päästä tiistaina, nimittäin rakenneultra. Jostain syystä mä pelkään sitä ihan hulluna.. Sitä vaan on syksyn aikana tapahtunut niin paljon ikävää itselleni ja lähimmille ystäville , ettei osaa odottaa muuta kuin huonoja uutisia.. Järki sanoo, että kaikki on kunnossa, mutta jotenkaan sitä ei usko, ennenkuin näkee..

Liikkeistä; luulen ainakin niitä tuntevani; ensimmäiset luulin tunnistaneeni viikko sitten. Viikonloppuna ei taas tuntunut yhtään, ja tänään taas tuntuu siltä. että masuasukki pitää juoksukilpailua yksinään. Todennäköisesti jotain hipaisuja on tuntunut jo paljon aikaisemminkin, mutta en osannut ensikertaisena niitä tunnistaa. Nyt tuntuu selviä muljahteluita. Ja luulen näiden olevan liikkeitä; mitään muuta ne eivät voi olla. Ja mies odottaa kovasti, että koska tuntisi niitä masun päältä.

Masukin pikku hiljaa kasvaa, tiukassa paidassa ei ole mitään epäselvää asiasta, mutta väljissä paidoissa (mitä yleensä pidän) ei masua vielä oikeastaan edes huomaa. (Toki huomaa, jos tietää tuijottaa) Painoakin on tullut vähän lisää: 2 kiloa; onneksi vain 2 kiloa, sillä lähdössäkin oli jo liikaa painoa; indeksi oli 29. Navan alapuolelta ympärysmitta on kasvanut 8 senttiä. Pikku hiljaa näyttää vauvamasulta eikä liialta suklaan syömiseltä. Tuntuu hurjalta, sillä menossa on viimeinen täysi työkuukausi, joulukuussa on pyhien vuoksi paljon vapaata ja tammikuussa talviloman viettokin ja helmikuun loppupuolella sitä jäädäänkin jo mammalomalle... Kylläpäs se aika meneekin nopeasti.
 
Kellukalletsemppiä ultraan!!
Lilja toivottavasti asiat kääntyy parhainpäin,uskotaan niin :hug:
Pulttiksella ollut näkymät kuin jostain rikossarjasta,huh huh!!
Vishy samana päivänä ultra meillä.Menis aika nyt nopeesti!!

Ihania masuja :heart: Mullakin nyt viimesen viikon aikana maha pullahtanu esiin ja on paljon isompi,kun tytöstä aikanaan.Liikkeistä sen verra,että vaikka toista odotan,niin kyllä eilen vasta alkoi tuntua oikein kunnon osumia,IHANAA!!
Isänpäivät nyt vietetty ja meillä isi oli töissä muutaman tunnin,mutta kerittiin vähän juhliakkin.
Lumista päivää täällä vietetään,mutta nyt päiväunille!
T:Aina-Ilona ja Tiuhti 19+1
 
Varasin kanssa äsken vihdoin ja viimein tuon 4D-ultran, pakko saada kunnon kuvia tulokkaasta vielä ennen joulua, tuo meidän terveyskeskuksen ultra kun ei tasollaan päätä huimaa =) Ja muutoinkin kiva saada muisto, tämä kun lienee meidän ainoa vaavimme ;)

Dooris ja sintti 19+5
 
Lilja! Munuaisaltaiden laajentuma on tosi pieni vaiva, vaikkei raskausaikana paranisikaan. Meidän pojalla (nyt täysin terve 1v7kk) oli rv 13 ultrassa laajentumaa joka parani rv 21 ultraan mennessä mahassa itsestään. Lääkärin mukaan tuo munuaisaltaiden laajentuma on pojilla tosi yleistä ja johtuu usein ahtaista (virtsa)tiehyeistä. 80% tapauksista paranee raskausaikana ja ne 20% jotka ei parane on sit seurannassa syntymän jälkeen (ultrataan ja jos tarve niin lääkitään) ja jos on tarvetta voidaan virtsatiehyet avata myöhemmin leikkauksella. Meillä yksien tuttujen pojalla ei parantunut raskausaikana ja hän söi sit ekat pari vuotta jotain virtsan takaisinvirtausta estäviä lääkkeitä mutta parani ajan myötä ilman leikkaushoitoa.. Ja siis ihan terve vajaa 3-vuotias on vaikkei vaivasta raskausaikana päästykään. Että älä vielä luovuta, soita mielummin lääkärille ja vaadi selittämään mikä tilanne on.. Mulla ainakaan ei edes tehty mitää kromosomitutkimuksia kun ne meinas täällä Tampereella että on niin yleinen vaiva ettei viittaa mihinkää vakavampaan. :hug: Jaksamisia!

No joo, piti toi vaan äkkiä kirjoittaa.. Nyt luen loput teidän jutut, mitä oli paljon ku viimeksi ollu koneella perjantaiaamuna..

Anu
 
No joo, sain luettua kaikki hätäseen.. Vielä piti lisätä tuohon Liljan juttuun että tarkoitan pienellä vaivalla siis sitä että jos on pelkästään kyse tuosta munuaisaltaan laajentumasta niin se ei todellakaan uhkaa lapsen henkeä eikä se mitenkään näy päällepäin ja on hoidettavissa.. Siis onhan siitä vaivaa, voi tulla herkästi virtsatietulehduksia ja muuta mutta siis pieni vaiva siinä mielessä ettei se tosiaan lapsen henkeä uhkaa. Siitä en sit osaa sanoa siitä kaiusta suolistossa (eiks se niin ollut?), mut niinku jo sanoin niin soita lääkärille ja vaadi selittämään ja pyydä vaikka uusintaultraa jos ultran on tehnyt kätilö.. Turha jäädä kotiin suremaan ja maalaamaan piruja seinille, kannattaa ottaa heti vaan asioista selvää niin ei kerkiä turhia murehtimaan. Voihan tosiaan olla ettei kyse ole sen kummemmasta jutusta ku mitä meillä oli pojan kanssa aikanaa. Mä pidän peukkuja!



Ja sit omiin kuulumisiin.. Ollaan edelleen Pohjanmaalla mun vanhemmilla, tullaan keskiviikkona vasta kotiin. Kummipojan synttäreitä juhlitaan huomenna ja muutenki ollaan sukuloitu oikein olan takaa. Joka päivä on tullut myös istuttua tuntikausia miehen vanhemmilla. Kiva kyllä tulla tänne välillä näin pitemmäksikin aikaa et ehtii rauhassa vieraileen joka paikassa. Ku jos tulee viikonlopuksi vaan niin saa juosta pää kolmantena jalkana ja silti jää aina jossain käymättä..

Omaan masuun ei uutta.. Välillä kesken päivän touhujenkin tuntuu muksahdus mahasta, mut sit ku pysähtyy kuunteleen niin ei mitää.. Illalla sit tuntuu möyrinää viimeistään siinä vaiheessa kun makaa sängyssä ja pitäs nukkua. Mulla onki nukahtaminen nyt ollu hankalaa kun jään kuuntelemaan vauvan liikkeitä turhanki tarkkaan.. Eilenki vielä puoli 2 kuulin kun olohuoneessa seinäkello soi.

Jaa-a. Eipä muuta tule sit mieleen.

Anu ja rv 18+2 (? en oo ihan varma)
 
Hei Dooris, lueskelin toisesta ketjusta et varasit sen 4D Hämeenlinnasta. Mitä luulet, riittääkö jos varaan ajan vasta rakenneultran jälkeen (29.11)? Siis meinaan et vaikuttiko siltä että siltä pitää varata ajoissa se aika vai saakohan ajan sit noin myöhään vielä varattua tyyliin joulukuun loppuun tai tammikuun alkuun?
 
Anuuu:
Luulisin, että onnistuu vielä tuolloinkin. Itse olisin saanut ajan 5.12. mutta sitten hoitaja sanoi, että kannattaisi odottaa kunnes viikkoja olisi 25.. Joten varasin sitten heti sille päivälle :LOL: Haluan kuvat ja levyt kuitenkin jo jouluksi;-) Eli tuollainen kuukauden varausaika riittänee kyllä :hug:

Dooris ja sintti 19+5
 
Hei!

Terveisiä rakenneultrasta!
Kaikki kunnossa, ihanaa!

En tunne liikkeitä, koska istukka on kohdun etuseinämässä ja vaimentaa kaiken, vaikka penska siellä hulluna potkikin!
Kaikki elimet ym. rakenteet olivat kunnossa ja näytti muutenkin tosi normaalilta ja hyvältä, kuulema.

Ihanaa, kivi tippui sydämeltä, kun kuvittelin jo vaikka mitä, taas viime yönä.

Siis raskausoireitahan ei ole lainkaan, mitä nyt tuo maha.. ja siksi olin jo varma, että jotain pahaa on sattunut.

Meillä on kuulema vielä kakis ultraa jäljellä täällä, jee!
Pienen paikkakunnan etuja.
Sitten myöhemmin kuulema tuo sukupuoli ym. on paremmin näkyvillä.

Iloisin terveisin
:) Kellukka
 
Kellukka Ihanaa että kaikki oli hyvin ultrassa!

Mulla masu on kyllä tosi iso ensikertalaiseksi ja olen kyllä siitä nyt useamman kerran saanut kuulla joka puolelta. Itseä ei haittaa, parempi että kasvaa niin tietää, että vauveli siellä sisällä kanssa kasvaa. Mulla on maailman paras anoppi! Oli ostanut itselleen aivan ihana uuden takin ja kun siinä ihailin sitä eilen ja valittelin, että haluan samanlaisen, koska on niin makee ja sinne mahtuisi masu pitkään (yläosa tosi tyköistuva, mutta empirelinjaisesti lähtee levenemään) niin mitään ihmettelemättä ojensi takin minulle: tokaisi vaan että ole hyvä, onkin sinulle tarpeellisempi! Eikö ole uskomattoman ihana ihminen? Käytetään siis muutenkin, tai siis käytettiin ennen raskautta, vaatteita ristiin saman vaatekoon ja maun takia. Itse asiassa anoppi yleensä bongailee trendikkäämpiä vaatteita kuin minä ja sitten minä lainaan.

Onko muille tullut noita vatsalihaksien erkanemiskipuja? Mulla on nyt muutaman päivän ilkeästi vihlonut navan alta keskeltä mahaa, aikaisemmin vihlonnat ollut alavatsalla. Soitin sitten tänään neuvolaan, ihan vaan varmistaakseni oliko niitä mitä epäilin ja niitähän ne oli.

Voi kun olisi jo rakenneultra, vielä 2 viikkoa...Liikkeistä sen verran, että lauantaina kun olin hieronnassa niin vauva sai kauheat hepulit kun makasin mahallaan eli taisi olla viimeinen hieronta tuossa asennossa. Muutamaan päivään en ollutkaan tuntenut liikkeitä eli oli ihana tunne vaikka muuten asento oli hieman epämiellyttävä...

malttamaton&hippu 16+5
 
Moi!

Onko täällä ketään muuta jonka maha ei oo kasvanu juurikaan ja omat vaatteet mahtuu hyvin päälle? Pitäskö mun alkaa huolestumaan kun massu ei kasva?? Tuntuu että kaikki muut pitää jo äitiysvaatteita tai ainaki massu on huomattavasti kasvanu..

Onneks keskiviikkona on neuvola, pääsen ainaki kuulemaan sydänäänet, kun ultraanki on niin pitkä aika vielä.. Väsymys painaa päälle.. Vielä olis pari päivää työharjottelua jäljellä ja sit ansaittu vapaa viikko.. =)

Olispa jo keskiviikko, mua huolestuttaa taas..
sh07 rv 16+4
 
Kellukka onnittelut hyvistä uutisista!
sh07 mulla oli tytöstä mitätön maha ja noilla viikoilla millä sä oot niin pidin omia vaatteita.Mutta kyllä se maha sieltä kasvaa,jos ei välttämättä ihan valtavaksi,mikä myös hyvä loppuraskautta ajatellen!Ja liikkeitä en kyllä tuntenu silloin, niinkun en nytkään,kun tosiaan eilen alkoi kunnon jytinät ja ollaan rv 19+1! Älä huolestu ystäväiseni :heart:
 
sh07 Kaverilla tuli hänen esikoista odottaessa maha esiin yhdessä yössä (lähes kirjaimellisesti) tammikuussa kun la oli maaliskuun lopussa. Ja kyllä sillä ihan iso maha ehti tuleen vaikka myöhään pullahtikin esiin. Et ei syytä huoleen! :hug:
 
Heippa!

Hienoa kuulla, että Kellukan ultrassa kaikki hyvin =) Meillä vielä muutama päivä rakenneultraan, perjantaina mennään.

Masun kasvu taitaa tosiaan olla hyvin yksilöllinen juttu. Esikoisesta odotin masun kasvavan ja mullakin se sitten tosiaan tuntui aika äkkiseltään olevan sen kokoinen, etteivät normaalit housut enää mahtuneetkaan, yksi aamu vain huomasin, että kauppa kutsuu. :) Nyt toivoisin, ettei pitäisi ihan tuommoista tahtia kasvussaan, on muuten lopulta ihan megaiso vielä kun olen lyhyt ja etenkin lyhytselkäinen. Esikoisesta vältyin raskausarvilta, mutta jos maha kasvaa tätä tahtia tällä kertaa, niin... Toisaalta kyllä äidille ja mummalle ei tullut niitä kolmesta/neljästä raskaudesta, joten voi kun olisi mulla geneettisesti jo vältetty =)

Mulla on kyllä liikkeiden tunteminen varhaisesta asti ollut pitkälti möyrimisen tunnetta. Välillä sellaista pikkuvasarointiakin, mutta ei oikeastaan mitään kuplintaa tai poksahtelua, tai ehkä sitten en niistä poksahteluista ole ollut varma, ovatko liikkeitä vai mitä. Olen kyllä tosi ahkerasti noita tunnustellut ja ekat liikkeet tuntenutkin niin älyttömän aikaisin, että monella varmaan epäilys heräisi. =) Mutta joistain liikkeistä olen alusta saakka ollut varma, että liikkeitä ovat.

Tuli pieni huilihetki taas, kun poika nukkuu, pitäis tehdä jotain kivaa ennen kuin täytyy lähteä raahautumaan Helsinkiin näyttelynpystytyshommiin. Ei jaksaisi nyt junamatkaa tehdä millään, mutta jospa ottaisin jonkun käsityön vaikka mukaan...

Illalle jatkoja,
toivottelevat Kalenteri ja Paapau 19 + 3 :)
 
Pitkään aikaan ei ole tullut kirjoiteltua, jospa tästä useammin kerkeäis :ashamed:
On tosiaan toi oksentelu vienyt kaikki voimat, nyt en ole onneksi *koputtaa puuta* viikkoon oksentanut... Ehkäpä nyt saa ruveta kunnolla nauttimaan odotuksesta :heart:

Bulttis se liikkeistä tuolla toisessa ketjussa ihmetteli. Itselläkin 16+ menossa eikä kyllä tunnu mitään, vaikka esikoisesta jo tässä vaiheessa liikeitä (tai no kuplintaa/hipaisuja) tuntenut... Vähäsen huolestuttaa, kun ei istukkakaan ole edessä...

Sh07 ihmetteli masun kasvua... Itsellä ei tytöstä ollut juurikaan mahaa, miehen mielestä nyt yhtä iso kuin silloin lopussa... Yksiäkään äitiyshuosuja en tarvinnut, verskoilla vaan ja omat farkutkin mahtui tonne 20+ viikoille. mutta onneksi ei tullut raskausarpia mahaan niitä oli riittämiin tisseissä/reisissä/takamuksessa.. :LOL:

Ja onnittelut hyvistä ultra kuulumista :flower: ja huonoja uutisia saaneille iso :hug: :/

Masuvauvan liikkeitä odotellessa :wave:
 

Yhteistyössä