***Huhti-Hiput 2008 Lokakuussa***

Tervetuloa vielä Anli, onnea sulle ja miehellesi ihanasta ylläristä! :flower: Me yritetään täällä sua tukea parhaamme mukaan, kun mieskin kaukana. :hug: Hyvä, että pahoinvointi alkaa sulla hellittää, mulla kesti aika kauan ja vieläkin on hiukan iltasella, on kyllä ällöttävää. :|
 
Moikka!
En ole pitkään aikaan taas kirjoitellut mitään. Ei ole ollut mitään uutta. Olen kuitenkin seurannut aktiivisesti teidän keskusteluja.
Dooris oli huolissaan selkäkivuista. minulla niitä on myös ollut raskauden alusta lähtien. Välillä niitä ei ollut ja nyt on taas kolmisen viikkoa ollut. Olen huomannut, että kipu alkaa pitkän kävelyn jälkeen. Joka päivä sitä ei ole, mutta yleensä yhdessä pääkivun kanssa, joten olo on mahtava. Pääkipu on mennyt kyllä syömällä ohi, mutta kipu on välillä niin kova, että silmiinkin sattuu. Älä Dooris siis vielä luovuta.
En ole tuntenut vielä liikkeitä ja innolla kyllä niitä odotan. Dopplerilla ollaan kuunneltu joka toinen päivä ja se on rauhoittanut mieltä kun ei ole ollut mitään tarkistuksia pitkään aikaan. Seuraava neuvola parin viikon päästä ja siitä viikon päästä ultra. Mitenköhän tuo lakko tulee nyt vaikuttamaan?
Mies koko ajan yrittää syöttää mua ja saarnaa, etten syö hyvin. Kaikki muut odottavat äidit kuulemma syövät mua paremmin :kieh: Yritän sitten parhaani mukaan popsia vihanneksia ja syödä hedelmiä. Onhan se kiva, että huolta pidetään, mutta en tosiaankaan halua ylensyödä. Painoa kun on tullut jo reilu kolmisen kiloa, vaikka housut vielä mahtuu jalkaan.
Miten teillä muilla on paino noussut? Joko on pitänyt siirtyä mammahousuihin? Mulla masu näkyy kun pidän tiukkaa paitaa, mutta muuten se menee läskistä. :LOL: Ei mulla onneksi lähtöpaino ollut kovin paljon (55).

Haikara ja vesseli 15+6
 
juu
Moikkelis kaikille pitkästä aikaa, lomat on lusittu ja töissä ekaa päivää...ja lomalla en ole ehtinyt netissä käydä kun piipahtamassa joten mulla paljon luettavaa teidän kuulumisista!

Omaa napaa, viime viikolla oli np-ultra ja seulonnan vastaus tuli eilen että kaikki ok. Olin myös neuvolalääkärin ultrassa muutama viikko sitten eli olen jo 2krt päässyt kurkkimaan pikkuista, siellä tuo sätkyttelee vinhasti, viime viikolla kokoa oli vähän alta 5cm ja nyt taitaa viikot olla 12 ja jotain, en ole ihan laskuissa kun LKS:n äitiyspolin ja neuvolan viikot erosi toisistaan, ja la muutettiin nyt 24.4. eli pari päivää. Oma olo on helpottamaan päin, väsymys ei enää vaivaa ja paha olokin vain silloin tällöin, mutta uutena vaivana tullut närästys mitä viime raskaudessa ei ollut ollenkaan.. eli Rennietä imeskellään. Fiilikset pikkukakkosen syntymästä edelleen välillä ristiriitaiset, esikoinen on nyt 1v7kk ja varsin vilkkaassa iässä, ja uhmaa kehittelee varsin taidolla. Oma jaksaminen siis mietityttää mutta kai tuo pikkuneiti tuosta kasvaa kokoajan ja puhetta kun alkaisi tulemaan niin ehkä ne kiukkukohtaukset puremisineen hellittävät. Tänään kerroin pomollekin vauvauutiset ja hö, työpaikan akat oli jo sille kertoneet, voi piru! No eipä tuo mitään, masukin jo pullottaa että johan tuon arvaa... Noniin, kirjottelen taas lisää kun tulee kommentoitavaa, rupean nyt lukemaan teidän muiden kirjoituksia!
 
minäkin täällä pyörin mutta usein vaan lukemassa toisten kuulumisia...
nyt omaan eli edellispäivänä kävin 16viikon neuvolassa ja kuunneltiin sydänäänet ja pieni jumpsutti siellä 155-160 ja potki dopleria töikseen. mites muut kun ootte ensmäsen kerran kuullut sydänäänet niin mä ainakin aloin nauraa kun oli jotenkin niin hassun kuulosta B)
muuten kaikki näyttää hyvältä.
ostin netistä vaunut itselleni jo kun tuli niin sopivat vastaan ettei voinut vastustaa kiusausta.
 
anuuuun yhdyn, tulethan Dooris kertomaan mitä sanotaan?

Heili kattelin tuota Babyhawkia ja se näyttäisi samanlaiselta kuin neliöliina jonka aion ommella. on meinaan tuolla merkkiliinalla hintaa :/ vielä kun löytäisi tiedon miten pientä siinä voi kantaa ja miten se solmitaan :whistle:

peräpukamat vaivaa. varmaan kiviäkin kiinnostaa :LOL: mutta kun en tiiä saako raskaana laittaa rasvaa vai ei, ainakin muistaakseni raskauden ekalla kolmanneksella tietyt lääkkeet on kielletty.
 
Dooris, mäkin kaipailen infoa tilanteesta. :hug:

Äitipeikko, omakohtaista kokemusta ei tietenkään pukamista ole (koska kaverit lukevat ja noloa) :LOL: :LOL: mutta kyllä noiden voiteiden pitäisi ainakin jossain vaiheessa raskautta käydä ja jos ei vielä, käytä tavallista perusvoidetta, sekin on tyhjää parempi.

Lähdetään aamulla landelle, joten taitaa nyt tulla vähän kirjoittelukatkoa. Viikonloppua!

Toivottelee Kalenteri rääpäleineen
 
Anli tervetuloa meidän joukkoon... Kyllä täältä tukea ja turvaa löytyy.. :D

Dooris tuleppa nyt pian kertomaan meille miten tilanne on mennyt ? Ihan tärinällä lueskelin noita viestijä ja todella toivon että kaikki on kunnossa... :hug:

Mulla myös eilisen työpäivän jälkeen alaselkä kipuja mutta kaikki kunnossa. Dopplerista kuuluu mukavat äänet ja mieli on korkealla... Mahtava kuulla myös että monilla oli hyviä ultra käyntejä ollut ja kaikki etenee hyvin... :)

Nyt mentävä... :wave:
 
Tuhannesti kiitos kaikille tuestanne ja skarppauksestanne :hug: :hug:

Neuvolaan en päässyt tosiaan koko eilisenä päivänä, soittelin sitten jo Taysin lapsettomuuspolillekin ja kyselin neuvoja asian suhteen; siellä on onneksi maailman ihanin henkilökunta, jotka jaksoivat neuvoa ja rauhoitella yhtä panikoitunutta puhelimitsekin =)

Hain se dopplerin heti kotiin päästyäni. Varmaan vartin etsin ääniä, kun en uskonut, että olisi vieläkin niin alhaalla, ja sitten; ne löytyivät =) =) Täytyy myöntää, että tippa tuli linssiin, niin varma olin siitä, että hullusti kävi, selkä kun oli sellainen, ettei kumartua voinut... Lapsettomuuspolillakin hoitaja kyllä sanoi, että tässä vaiheessa raskautta saattaa aiheuttaa tuollaisia tuntemuksia ihan vain sillä, että vaavi kasvaa nyt niin hurjaa vauhtia, ja on vielä niin alhaalla kuitenkin, eli jo se, että vaavi kääntyy vähän pahaan asentoon, saattaa painaa kovastikin selkää ja vatsaa =) =)

Nyt on kyllä niin huojentunut olo, että oksat pois. Tuon dopplerin nimeen olen tästä eteenpäin valmis vannomaan :hug: Tosin, testasin sitten vielä äskenkin varoiksi herättyäni, ja samasta paikasta ne kuuluivat kuin eilenkin :hug:

Eli se omasta navasta :LOL:

Tuhannesti tervetuloa joukkoomme Anli, kiva, että tulee muitakin "vanhempia" ensiodottajia mukaan, itselläkin ikää tosiaan kohta jo 36v :hug:

Tilasin kanssa postimyynnistä lantiofarkut, ja nyt menen ompelemaan niihin nuo joustoresorit jatkoksi mahaa tukemaan, nuo kaupan äitiysfarkut tuntuvat kaikki olevan noita pillipunttisia, ja niitä ei tällainen muutoinkin vähän tuhtitakamuksinen "muori" ilkeä jalkaansa laittaa

:LOL: Pienellä fiksauksella noista saanee ihan hyvät, ja olivat poistolaatikossa 15?, eli halvat ainakin, ja pitkiä paitoja vain päälle, niin kukaan ei huomaa (näin ainakin uskottelen itselleni :LOL: )

Ihanaa ja aurinkoista lauantaita kaikille teille ihanille ihmisille;-)

Dooris ja sintti 16+3
 
Dooris, Hyvä hyvä! Kyllä mä vähän arvelinki ton mun ensimmäisen raskauden perusteella et selkäkivut on luultavasti jotain ihan asiaan kuuluvia. Sitä ei voi käsittääkään miten paljon kiristystä ja kipua normaaliin raskauteen kuuluu. Joka vaiheessa on ne omat vaivansa ja olot voi vaihdella tosi paljon! Mut se helpottaa ku tietää että suurin osa vaivoista kuuluu asiaan, eikä isokaan kipu välttämättä meinaa et vauvalla olis mikää hätä, äiti siinä saa vaan kärsiä.. :hug:

Omaan napaan ei uutta.. Poika herätti jo puol 7 joten väsyttää. Ei kai täs auta ku lähteä ulos raittiiseen ilmaan niin herää. Oli muutes ulkona aamulehteä hakiessa -3 astetta. Kylmä.

Anu ja rv 15+0
 
ihanaa että Dooris oli kaikki hyvin :hug: heti piti tulla tarkistamaan kun tyttö heräsi katsomaan pikkukakkosta.
miten alhaalta ne äänet löytyi? itse yritin eilen paikantaa dopplerilla mutta eipä löytynyt, en silti panikoi... vielä ;)

me saadaan huomenna ilmeisesti uudet vaunut, tai vaihdetaan siis siskon kanssa :)
 
Heippa!

Taas olin ehtiny kirjottaa pitkän tarinan mut se katos yhtäkkiä.. Kummallista.. Eilen olin sitten neuvolassa, muuten kaikki ok, mut paino oli laskenu kolme kiloa, ja terkkari määräs mut syömään vitamiineja. Mites teillä muilla on ton painon kans?

Ja sain määräyksen vähentää vähän näitä mun hommia kun oon taas joka paikassa yhtä aikaa.. Eli pitäs yrittää saada joka viikolle pari vapaa päivää mikä voi olla mahdoton tehtävä mut pitää nyt yrittää kuitenki..

Sydänäänet kuulu (150-158)..
Sh07 rv 13+1
 
Huomenta!

Kohta mennään landelle, hienoa lukea täältä sitä ennen, että Dooriksen pikkuisella kaikki ok! Yritä säkin jaksella selän kanssa. :hug:

Kukahan siitä painosta jo aiemmin kyseli, omat mittani olivat ennen raskautta alle 50 kg ja 158 cm, viime neuvolassa 13 + 4 jo 54 kg... Tässä pituudessa tuo painonnousu jo tuntuu :p Mutta esikoisestakin tuli reilusti kiloja ja silti humpsahdin muutamassa kuukaudessa noin 5 kg alle lähtöpainon, alipainon puolelle... :/ Että enpä murehdi kiloja tällä kertaa niin kuin viimeksi, yritän uskotella itselleni, että kroppa kyllä tietää, mitä tarvitsee. :)

Nyt pakkaamaan, rentoa lauantaita!
T. Kalenteri ja Paapau 16 + 1
 
Täällä myös jännäiltiin, Dooriksen puolesta! Onneksi kaikki on hyvin :heart:

Sh07 Etkös sinä valitellut hurjaa väsymystä... Täälläkin to alkoi ihan julmeton väsy, ihan kuin kaikki veto olis poissa jo aamulla!! Ajattelin ettei voi tuosta hemoglobiinistakaan olla kuin viimeksi neuvola täti käski syömään raskausmonivitamiinia jossa rautaakin on... Nii ja sen takia suositteli, kun paino oli viimeksi tippunut jotain 3kiloo, oksentelun takia... Toivotaan että alkaa pikkuhiljaa nousta, kunhan toi oksentelu loppuis...

Eipä omaan napaan muuta kuulu... Edessä tuntuu melkein jatkuvasti inhottavaa painontunnetta, vähänkin kun housut puristaa niin olo on sietämätön...
Nii ja ens viikolla pitäis viedä pissa näyte labraan, kun viime raskaudessa oli pissa tulehdus, joka levis munuaisiin ja vereen ja jouduin makaamaan viikon sairaalassa..No mutta onneksi nyt sitä seurataan tarkasti...

Elisha ja dudu 13+1
 
Huomenta täältäkin!

Dooris Mahtava kuulla että kaikki onkin kunnossa. Kummasti ne vaan kaikki kivut säikäyttää ja kun mieli on muutenkin herkkänä niin sitten sitä aina ehtii kuvitella ties mitä.

Anli Onnittelut teille ja tervetuloa joukkoon.

Täällä syyslomaa aloittelen. Mukava olla viikko lasten kanssa ihan rauhassa. Eilen kerroin raskaudesta esimiehelle. Tosi hyvin otti, onnea kovasti toivotteli. Äitiystyövaatteetkin tilasin, tavallisetkin kyllä vielä hyvin mahtuu, mutta kun nyt olen viikon lomalla ja pian tulee jouluapulaisetkin niin voi tulla vaatepuolelle ruuhkaa. Eipähän ainakaan tule tilannetta ettei olisi päälle sopivia vaatteita.

Aurinkokin paistaa ja pikkupakkanen, taidanpa lähtee suolle ettimään karpaloita. Hyvää viikonloppua! :wave:

Puella ja Kompiainen 13+4
 
Äitipeikko:
Nuo äänet kuuluivat suoraan navan alta liki karvoituksen juuresta; etsin itsekin niitä reilusti ylempää, mutta siellä se pikkuinen sydän sykki;-)

Ihana auringonpaiste, josko koittaisi mennä vähän haravoimaan, ettei tarvitse kohta kaivaa kahluusaappaita kaapista :LOL: Mies tekee kodinhoitohuoneen laittiaa, mutten kuulemma saa osallistua, liian raskaita hommia kuulemma.. No, eipä haittaa, en niin kauhean innostunut olisikaan :LOL:

 
Hyvä että Dooriksella on kaikki hyvin. Eilen täytyi pitää myöhään konetta auki, kun odottelin kuulumisia. =)
Mulla oli ekassa raskaudessa kovia selkäkipuja, ne alkoi jo ennen puolta väliä ja helpotti vasta loppuviikoilla. Olin koko ajan sairiksella. Pystyin kävelemään vain pari sataa metriä ja kivut oli kovat. Lisäksi jalat puutui kävellessä yms., eli joku hermovika oli. Toivon tosiaan, että se ei uusi tässä raskaudessa.

Äitipeikko, kysyin lääkärineuvolassa noista pukamavoiteista ja lääkäri sanoi mulle, että saa käyttää. Ajattelin kyllä kysyä vielä apteekin henkilökunnaltakin. Tähän mennessä olen uskaltanut vaan vessassa käydessä suihkuttaa peräpäätä kylmällä vedellä ja se auttaa.
No niin, en kiusaa teitä enempää takapuoli jutuillani. :x :D
 
Heippa!

Dooris Kiva et kaikki hyvin :hug: Itsellä ja välillä toi selkä temppuilee :kieh: Ja sit ku on ennestään notkoselkä ni ei paranna asiaa :/ Mä keitin äske hernesopan ja nyt pitää mennä laittamaan pannukakku uuniin. Viikonloppuja kaikille :wave:

Baby dream ja Topi 13+5
 
Päiväunet nukuttu ja taas jaksaa.

Niin että joo ei mullakaan ole väsymys vielä kokonaan helpottanut, vaikka paremmin jaksan ku muutama viikko sitte. Edelleen jos en nuku päikkäreitä niin menen yöunille klo 22 ja jos nukun päivällä niin sit voin ehkä jaksaa 23 saakka. Aamulla herätys yleensä vasta 08, mut poikkeuksiakin on niinku tää tämänaamuinen 06.30! Aika paljon unta kuitenki tulee vuorokaudelle.. Silti vois nukkua aamulla pitempään jos annettais.

Mulla on kyllä semmonen mielikuva et aika ajoissa mä menin esikoisen odotusaikana aina maate, vaikka sillon sentäs sai nukuttua aina kokonaisia öitä ja aamulla niin pitkälle ku huvitti (ainaki vapaapäivinä). En muista valvoneeni edes keskiraskauden "energisenä" aikana yli yhteentoista illalla kuin poikkeustapauksissa.

No joo, se mun väsyjorinoista. Vois taas repäistä itsensä ulos raittiiseen ilmaan!

Anu
 
höh kirjotukseni ei tullut!

eikä nyt jaksa uudestaan kirjottaa |O

mutta dooris kiva, että kaikki hyvin ja anli tervetuloa ja onnea!

meillä oli papan hautajaiset..mieli maassa... mutta eiköhän se tästä.. harmi kun en kerennyt kertoa tästä murusesta masussa...

hyvää viikonlopun jatkoa kaikille ! t. m ja masu 12+3
 
Anli tervetuloa joukkoon :flower:
Dooris ihanaa,että kaikko OK!!Nauti nyt aurinkoisesta päivästä vaavin kanssa :heart:
Kivan näkösiä oli noi kantoliinajutut!
Aurinkoista viikonloppua kaikki mammat!!
Nyt pihalle!
T:Aina-Ilona Tiuhti 15+7 :heart:
 
väsymyksestä kyllä se täälläkin vaivaa. tuossa mietinkin että passaakohan rautaa alkaa syömään ilman terkkarin lupaa, kun seuraava terkkari on vasta 30. päivä?
ja nyt on alkanut kipuilemaan alamahasta, vihloo vähän väliä, varsinkin jos nostelen tai kävelen. ilmeisesti kohdunkasvukipuja jotka nyt alkaa itseään tunkemaan esille, samoin kun jomottava selkäkipu. mutta eiköhän se tästä.
niin ja hain apteekista Hädensä-nimistä lääkettä pukamiin, sitä suosittelivat. naurattaa ihan kun kukaan ei tunnu puhuvan näistä asioista muille ja mä manailen kavereille virtsankarkailua, kaasuvaivoja ja peräpukamia :LOL:

ja tänään iski karmea makeanhimo (ekaa kertaa raskauden aikana) enkä jaksanut nostella vaunuja portaita ees taas, joten neiti rengasliinaan ja menoksi. hyvin tuo tykkäsi olla vaikka viimeksi kannoin tuossa kesällä... tosin saattoi pieni selkäjomotus siitä saada alkunsa... ja sitten oikein kaksi konvehtia sain syötyä kun alkoi jo tökkiä :LOL:
 
Hei,

Vieläkö huolitte mukaan tällaisen matti myöhäisen =)
Eilen oli eka ultra ja kaikki oli kunnossa, joten uskaltauduin vihdoinkin kirjoittamaan tänne. Aikaisemmin olen vain käynyt lukemassa, miten muilla menee... Itselläni on takana keväinen keskeytynyt keskenmeno, joka on painanut mieltä tälläkin kertaa. Oli mahtavaa nähdä liikkuvainen pikkanen ja vahva sydämen syke. :heart:

Olen 30.v ja esikoista odotellaan, LA 30.4 KOS
Alku odotusaika on mennyt suhteellisen hyvin, mutta väsymystä on ollut aika tavalla ja kuvotusta välillä siinä määrin ettei tiedä mikä ruoka menisi alas.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tikru77 ja pikkanen rv 12+3 (ultran mukaan olisi rv13)


 
hupskeikkaa.. viikko on mennyt ja aika tohinalla.
laittelin vauvanvaatteet koko järjestyksiin eri laatikoihin, villat omiin ja päälypuvut ja kestot omiin laatikoihin.
makkarin vaatekaapit järkkäsin ja pesin kun olivat "kovin tomuiset"
eilen pesin 7tuntia ikkunoita ja tänään siivosin äitini kanssa 3 tuntia taloamme nyt on rästiin jääneet hommat tehty ja olo on hyvä ja VÄSYNYT!!
Vein äitini junalle tänään ja esikko huutelee portaikkoon mummille että "tuu tuu tuu" =) reppana ikävähän sille tulee.. :(

se kotidopleri on kiva juttu, sydänääniä olen kuunnellut joka päivä ja ne huitelee niissä samoissa missä esikonkin eli 140 ja siitä +/-5
liikkeitä tunnen vielä tosi huonosti.. kiitos ehkä vatsa makkaroiden jotka kyllä nyt on häviämään päin kiitos vauvamasun :LOL:

meillä oli esikolla hug a bub liina ja tykkäsin tosi paljon..

seuraava neuvola on meillä kuun vimonen päivä..

miten ne äitiyspäivärahat menee jos mulla on nyt valmistuneen 2006 verotuksessa 5osan suuremmat tulot kun esikoisen äitiyspäivärahoissa lasketut niin käytetäänkö nyt mulla noita 2006 vuoden verotusta ..

ääh mä en muista näitä asioita enää..

Suppis ja Ilta 17+2
 
Lyy
Mukana ollaan edelleen. Ehdin vaan käydä lukemassa muiden juttuja... Ajattelin, että voisi kai sitä itsekin välillä kirjoittaa. Tervetuloa kaikille uusille ja kiitos teille kaikille, jotka jaksatte vastailla ja neuvoa sekä lohdutta muita. Tällainen ilmapiiri on oikein mukava ja varmasti myös avuksi monille =)

Sitten taas vähän ruikutan... Mulla on ollut viime viikosta lähtien sellaista kovaa hermokipua oikella puolella alaselässa. Äiti sanoi, että issiashermolta kuulostaa... auts, kipu säteilee jalkaan aina polveen ja reiteen asti. Pelottaa, että kohta en kävele, koska kipu on hetkittäin tosi kova. Onko teillä kokemusta tälläisista oireista lantion löystyessä? Neuvolakin on vasta joskus rv 15-16 seuraavan kerran... :headwall:

onnelisia odotuksia kaikille toivottelee Lyy ja pikkuinen 13+4
 

Yhteistyössä