Hormoonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja pms
  • Ensimmäinen viesti
pirre60
Mulla on Mirena ollut helmikuun alusta. Menkat tuli nyt sellaisena hyvin pienenä tiputteluna. Ruskeaa vuotoa just senverran et pikkuhousunsuojalla pärjää. Iho on ehkä tullut vähän kuivemmaksi. Painossa tai mielialassa en ole huomannut mitään muutosta. Laitatin sen runsaiden vuotojen vuoksi
 
hormonihiiri
Olen täällä kirjoitellut aiemmin, että olen tyytyväinen hormonikierukkaan. Nyt en tiedä enää...kuukautiseni kestävät 7 -10 pvää, ja ihan kunnon vuotoa. Totuin E-pillereillä 2 - 3 pvän tihkuvuotoon ja tää on nyt niin erilaista. Heittää kyllä aivan päinvastaiseksi kuin mitä hormonikierukan käyttäjillä yleensä. Mulla on nyt ollu tuo kierukka kohta 5 kk. Luulisi että tuo muukin tiputtelu olisi jo ohi...tuskastuttavaa. Kuukaudesta n. puolet menee kaiken maailman tiputteluiden ja vuotojen kanssa. Olen menossa lääkäriin juttelemaan asiasta.
 
kipujenlievittäjä
Mulle laitettiin mirena 4 päivää sitten ja itse laitto ei tuntunut pahalta, mutta sen jälkeen maha on rintoihin asti turvonnut kun ilmapallo ja selkä on todella kipeenä. Vuoto on ollut pelkkää tiputtelua mut noi kivut on siis kamalat! Mulle laitettiin se just kovien vuotojen ja pms oireiden takia, mut nää oireet on kyllä vielä pahemmat kun pillerien aikana. Voiko nää kivut tosiaan kestää kuukausia? Töissäkin jo kysyivät että oonko raskaana kun maha on noin pullea. On kai se pakko yrittää sitte sinnitellä ja kattoa puol vuotta jos nää helpottais.Pillereistä ei kuitenkaan ollut mulle apua muuta kun se että oli säännölliset menkat.
 
nina81
Mulle laitettiin Mirena (silloin levanova) eka kerran 8/01. Itse toimenpide ei tuntunut miltään (synnytyksestä oli aikaa vajaa pari vuotta). Tiputteluvuotoa kesti 21 päivää...sen jälkeen ei ole ollut vuotoja. Ainoastaan silloin, kun menkkojen aika pitäisi olla, niin hieman valkovuotoa ja rintojen turvotusta (positiivista?). Vuoden 2006 heinäkuussa kierukka vaihdettiin ja toimenpide ei tuntunut todellakaan mukavalta. Onneksi se ei kestä kuin pari minuuttia ja syynä nipistelyyn oli kuivuneet limakalvot (menkkoja kun ei ole ollut). Kaikki on sujunut mielestäni loistavasti lukuunottamatta yhtä kertaa kun olin suihkussa ja yht´äkkiä sain valtavan verenvuodon alapäästä. Mihinkään ei sattunut tms. ja olen tullut siihen tulokseen, että verta oli "pakkautunut" jonnekin, kun olisi pitänyt olla kk:t. Sitten se vaan "ryöpsähti" ulos. Luulisi että keskenmeno on olisi sattunut jonnekin, vaikka mistä sitä tietää...lääkäri ei ainakaan huomannut merkkejä mistään.
 
pari senttiä
Alkuperäinen kirjoittaja ensikertalainen:
Laitatin ensimmäisen Mirenan huhtikuun lopussa, lääkärin suosituksesta, runsaisiin kuukautisiin. Tiputtelu vuotoa oli joka päivä kesäkuun alkuun, sitten tuli n. vkon katkos, ihanaa !! Sen jälkeen alkoi menkat, jotka ei kuitenkaan olleet niin pahat kuin ennen kierukkaa. Menkat kesti 5 pvä, jonka jälkeen pientä tiputtelua viime viikonloppuun. Nyt on ollut lähes "rauhallista".

Kun vihdoinkin pääsimme mieheni kanssa nauttimaan toisistamme, ilmeni uusi ongelma; mieheni sai haavan penikseensä. Voiko narut aiheuttaa tämän ?? Vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut. Onko muilla kokemuksia ?
On kokemusta Mirenasta ja on edelleen. Ensimmäisestä kierukan laitosta jäi langat liian pitkiksi ja jouduin käydä lyhentämässä niitä. Ne ei tarvitse olla kuin pari senttiä pitkät, että sen saa vedettyä poiskin tarvittaessa. Mieheni sai myös ensin haavoja ja punoitusta penikseensä.
 
susseli.
onko mahdollista saada keltarauhashormooni-pillereitä jos vuoto ei meinaa loppua alussa millään?
Tiedät toki että mirena sitä samaa erittää, mutta itselläni kierukoiden välissä vuoto lopetettiin pillereillä, jotka kuitenkin vahvempia.

Minulla toimi kierukka hyvin 2 v, tiputtelua tosi harvoin, vuotoja ei ollenkaan, kunnes alkoi vuoto ja kesti yli kk. Kierukka otettiin pois ja nyt viikon ollut uusi. Gyne epäili vanhan jotenkin lopettaneen hormoni erittämisen tai siirtyneen pois paikaltaan, jolloin ei toimi kunnolla.

Uusi parisuhde ei oikein tykkää tästä jatkuvasta vuodosta :)
 
vieras vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eiii:
Alkuperäinen kirjoittaja lähes tyytyväinen:
Mirena-kierukka laitettiin 11/04 tosi rankkoja polttoja ja kouristuksia oli n.3kk, olin varma, että joudun luopumaan siitä.Tuntui, että kehoni vain kärsii siitä, lisäksi oli karmeaa turvotusta ja selkeää painonnousua.Vuodot vaihteli kohtalaisen runsaasta jatkuvaan tiputusvuotoon.Eniten kärsin kivuista,pahimmillaan huimasi ja illat meni leväten.Puolen vuoden aikana vähitellen kaikki asiat parani,tosin painoa on vaikeata saada itselleen ihanteellisemmaksi.Mahtaako masennuslääkkeet ja kierukka pahentaa painonnousua? Onko kenelläkään tietoa?
Aha!mulla on aivan sama juttu!Nyt on n.kolmas kuukausi menossa ja vielä sikamaisen kovia kipuja välillä,etenkin oikealla alhaalla vihlovaa kipua :/ Paino on noussut,iho kukkii tosi kamalasti (prk) ja vuotoa on koko ajan tihrusta isompaan.Kyllä osaa ottaa päähän niin maan prkleesti!odottelen sen puoli vuotta (gynen suositus) ja jos ei asiat ole muuttunut niin otatatan kierukan pois *grrr
Täällä kolmas kohtalotoveri. Vuotoa ei minulla ole kyllä minkäänlaista mutta voi että näitä kipuja!! KK kohta asennuksesta. Alaselkä kipeytyy heti kun vähänkin pidempään kävelee tai istuu. Alavatsaan viiltelee välillä, mutta selkäkivut on pahimmat ja lisäksi hartiapistos tuntuu vähän väliä. Kävin jo gynelläkin ja antoi varalta antibioottikuurin kun kohtu aristi painellessaan. Meinasi että jos on tulehdus päässyt kohtuun. Ei muuta vikaa löytänyt, ultrallakin katsoi että kierukka on paikoillaan. Mietin nyt kyllä että jos on tulehdus niin olisiko pitänyt koko kierukka poistaa heti, paraneeko tulehdus edes kun jäi paikoilleen. Miten "lähes tyytyväinen" jaksoit puoli vuotta kipuja?? Tässä on se outoa minulla että vaihdoin nyt vain uuden samanlaisen kierukan. Mutta lieneekö uuden, alussa tietysti korkeampi hormonipitoisuus sitten tuo nämä oireet. Vanha oli 6v joten hormonia siitä ei enää varmaankaan erittynyt loppuaikoina nimeksikään. Ja aiemman kierukan kanssa ei ollut yhtään mitään ongelmia. En tiedä mikä on mutta kyllä ottaa pattiin!
 
Kierukkakammoinen
Lueskelin tätä palstaa ja pakko kertoa myös omat kokemukseni kierukoista.

Olen nyt 28v synnyttämätön nainen ja nelisen vuotta sitten minulle laitettiin kuparikierukka kun mitkään pillerit eivät minulle sopineet ja lääkäri ehdotti tuota. Sen laitto sattui pahemmin kuin mitään mitä olen koskaan voinut kuvitellakaan! Kohtuni on taaksepäin kallellaan ja kohdunkaula tekee jyrkän mutkan (tämä ei tiedossa kun sitä laitettiin) joten kierukka jäi ns. keskelle matkaa ja siitä johtuvasta kivusta menin kipushokkiin ja pyörryin pöydälle! Siinä sitten tunnin verran piti yrittää saada oloa parempaan kuntoon että pääsi takaisin pystyyn ja jaksoi kävellä kotiin.. Silloin päätin että ei enää koskaan!!

Tämä kierukka oli kuitenkin minulla n. 3v ja tänä aikana kiertoni oli n. 26pv ja menkat kestivät n. 12pv, eli kuivia päiviä ei pahemmin ollut. Lapsia emme mieheni kanssa ole kumpikaan tahtonut koskaan joten pääasia oli että ehkäisy toimi. Lääkärit kuitenkin vihdoin ymmärsivät joka kerta mainitsemastani asiasta että sen tuntee kun alapäätä koettaa ja mielestäni niin ei kuulusisi olla.. olin oikeassa koska ultralla huomattiin että se oli siis aivan väärässä paikassa ja pikainen poisto on tarpeen.

Poisto tehtiin sairaalassa paikallispuudutuksessa koska sanoin pelkääväni niin paljon sitä kipua mitä koin laiton aikana. Samalla kertaa laitettiin tilalle hormonikierukka joka kerrasta oikeassa paikassa.

Tämän kanssa oli muutamaa järkyttävää kipupäivää lukuunottamatta helppo olla. Melkein heti menkat vähentyivät dramaattisen paljon ja liki puoli vuotta olisin selvinnyt viikon menkkojen ajan pelkällä pikkuhousunsuojalla.. Tämä kuitenkin muuttui nopeammin kuin uskoinkaan; viimeiset puoli vuotta ovat menkkani olleet n. 30pv välein ja kestäneet n. 8pv todella runsaina, eli päivässä menee n. 2-3 tavallista sidettä!! Lihoin n. 15kg, sain enemmän finnejä kuin teinivuosina, mielialani vaihtelivat todella rajusti laidasta laitaan, seksihalut olivat missä lie ja kaiken kukkuraksi sain kaamean vauvakuumeen joka ei oikein sopinut ajatusmaailmaani koska tahdoin kierukan jotta ei tarvitsisi miettiä lapsia!

Saatuani ajatukseni selväksi (mieheni kanssa) päätimme että kierukka poistetaan ja se tapahtui viikko sitten. Poistopäivänä menkkakivut olivat aivan kamalat. Kärvistelin mahaa pidellen koko päivän ja poiston jälkeen ne kivut hävisivät muutaman tunnin sisään. Nyt on menkat kestänyt 9pv ja odottelen miten kroppa alkaa toimimaan luomuna.

Minä siis valitettavasti kuuluin siihen pieneen prosenttiin joille ei kierukka sopinut lainkaan ja kroppani "synnytti" sitä aika ajoin pois ja siitä johtuivat suurin osa kivuistani. Tiedän että en enää koskaan laita hormonikierukkaa enää kroppaani vaan ehkäisy hoidetaan toisella tavalla (vaikka kuparikierukalla jossa suurin vika oli vain runsaat vuodot tähän verrattuna)

Toivottavasti kukaan teistä ei joudu kokemaan samanlaista helvettiä oman hormonikierukkanne kanssa kuin minä jouduin!
 
Levonova 9,5 v
Minulla on ollut Levonova-kierukka (nykyisin nimellä Mirana) nyt 9,5 vuotta ja vieläkään ei mitään tiputteluvuotoa ole ilmestynyt. Koskaan ei mielestäni ole ollut edes sivuoireita.

Kun kierukka oli ollut minulla 5 vuotta, otin yhteyttä ehkäisyneuvolaan ja kysyin vaihtamisesta uuteen. Heidän neuvostaan jatkoin kierukan pitoa, koska tiputtelua ei ollut. Sitten kun kävin gynellä pari vuotta sitten hän sanoi, että kannattaa vaihtaa 1-2 vuoden päästä. Nyt olen joka tapauksessa menossa vaihtamaan uuteen.

Löytyykö ketään muuta, kenellä olisi ollut hormonikierukka yhtä kauan?

 
KOKenut molemmat
minulla on ollut elämäni aikana useita hormonikierukoita, ensin nimellä levonova ja sitten nyt mirena. kokemuksen rintaäänellä sanoisin, että kannattaa kyllä vaihdattaa sen 5 v. välein. Itse pidin edellistä 8 v. poisto oli yllättäen erittäin vaikea. minä pidin näin kauan myös oman gyneni ehdotuksesta, koska oli ihan ok hänen mielestään, ei vuotoja eikä muutakaan ns. näkyvää estettä pitää pitempään. Muttta toisin kävi.
Eli siis vaatika vaan vaihtoa kun 5 v. on ummessa. Tämä siis vain minun kokemukseni.
 
..ä..
Onko muille tullut "tunnottomuutta" kierukasta. Seksi ei tunnu juurikaan, vaikka kuinka yritetään vaikka mitä. Orgasmeja on vaikeaa saada. Kierukka on ollut vasta kuukauden ja ensimmäiset pari viikkoa oli ok, mutta nyt on tullut tällaista. Mietin vaan, että onkohan tämä ohimenevää kun puolisen vuottahan siinä menee, ennenkuin kroppa tottuu tähän vempaimeen kunnolla, vai onko ihan pysyvä ilmiö, kuten minulla pillereiden aikana oli? Muuten olen ihan tyytyväinen. Alussa vajaat pari viikkoa oli aikamoisia mahakipuja, mutta nyt vaan satunnaisesti vähän "menkkakipuja". Narut eivät ole miestä haitanneet, ei ole vielä kertaakaan niitä edes tuntenut.
 
ntinen
Mulla on vähän samaa ongelmaa. Kierukka ollut nyt kaksi kuukautta. En halua ollenkaan seksiä, enkä meinaa millään kiihottua, vaikka koittaisi kaikki ennen hyvin toimineet konstit. Toisekseen musta tuntuu, kuin klitoris olisi "turtuneempi" kuin ennen.

Lisäksi naama kukkii ihan hirveästi, melkein kuin teini-iän aknevuosina konsanaan :(. Päänahka rasvoittuu, hilseilee ja kutiaa. Pikkuisen vieläkin tiputtelee koko ajan, muttei kovin pahasti.

Mitkä näistä ovat sellaisia vaikutuksia, joiden voi odottaa poistuvan ajan myötä? Normalisoituuko finnit tästä kunhan hormonitasotkin? Onko jollakin palannut seksihalut?
 
poistooon
Itselläni on ollut kierukka kolmisen vuotta ja olen menossa sitä kohta poistamaan. Olen jo pitempään epäillyt hormonikierukan aiheuttavan jatkuvan tylsän mielialan. Olo on aina väsynyt, kaikki tuntuu vaikealta ja ylivoimaiselta eikä jaksa iloita mistään. Raivostuttavaa, jos näin on ja olen kolme vuotta kierukan takia kärvistellyt. Toinen syy on edelläkin mainittu tunnottomuus. Seksi ei oikestaan kiinnosta ollenkaan.
 
..ä..
No voi kurjuus, jos tää tunnottomuus-ongelma ei tästä poistu. Mullakin klitoris tuntuu "turralta", ei hirveästi tunne mitään (sekään...). Voihan kökkö.

Naama ei ole ihme kyllä alkanut kukkimaan vielä, vaikka minullakin jonkinlaista finniongelmaa on muuten ollut. Mutta kerkiihän se vielä ;)
 
Minä taas puolustan
pidin hormoonikierukkaa (2 kpl) 11 vuotta. Eikä mitään oireita lukuunottamatta rintojen pienenemistä.

No nyt sitten syön pillereitä (Novilar) ja ajoittain rinnat ovat kivasti suuremmat.

Kummallakaan ei ole ollut vaikutusta mielialaan. Muut asiat mieleen vaikuttavat.
 
Mame
Mulle laitettiin Mirena tossa vuosi sitten ja eilen se poistettiin..Ainoa hyöty minkä siitä sai oli ehkäisy ja menkkojen pois jäänti melkein kokonaan..Muuten se teki elämästä helvettiä..Hiivatulehdus päällä kerran kuukaudessa, vatsakramppeja, masentuneisuutta, päänsärkyä, mielialanvaihteluita, haluttomuutta, painonnousua...
Kuukausi sitten löytyi kohdun takaa suurehko nestepussi kertymä joka kertoi kierukan aiheuttamasta jatkuvasta tulehdustilasta kohdussa...
Lääkäri totesi että olen täydellinen esimerkki siitä, mitä haittavaikutuksia hormonikierukka voi aiheuttaa...
 
typerys..
oon miettiny et jos laitan kierukan ja se tulee itestään pois vaikka parin päivän päästä tai laitto ei onnistu kunnolla niin voiko sen saman asentaa uudelleen vai pitääkö ostaa uusi..??
 
toisinpäin
Mulla on ollut Mirena viikon ja paino tippunut 2 kg. Mahaa särkee, vihloo kävellessä, joka toinen ilta makaan puolikoomassa kun sattuu niin prkeleesti. Huomenna lääkäriin.
 
Anon.
Mulla laitettiin Mirena jokin aika sitten. Seuraavana päivänä kokeilin lankoja ja tuntui muutakin: no kierukkahan se oli eli se oli jäänyt kohdunkaulaan jo asennusvaiheessa (mun kohtu/kohdunkaula tekee mutkan). Asennus ei juurikaan sattunut, eikä kipuja tai vuotoja ollu jälkeenpäinkään. Kierukka poistettiin seuraavana pvnä (vanhaa ei voinut laittaa uudestaan, koska langat oli pari mm:set). Käyn yksityisellä: poiston jouduin itse maksamaan, kierukasta sain puolet takaisin sheringiltä ja uuden laitto oli ilmainen eli takkiin tuli "vain" poiston hinta.

No, nyt 16 pvää ollut tämä uusi kierukka. Laitto ei sattunut tälläkään kerralla. Kaksi ekaa pvää tihkutti ja sitten oli viikko ettei mitään. (Meinasin jo hihkua innosta). No nyt vuotanut putkeen 8 päivää enentyvällä määrällä. Langat tuntuivat normaalisti, mutta viikko sitten olivat hävinneet. Ei kipuja. Nyt mietityttää onko se paikoillaan.

Hemmetin kapistus! Mikä tahansa voi olla normaalia tai sitten ei. Ja nyt rupeaa pelottamaan olenko myös siihen vähemmistöön kuuluva, jolle se ei sovi.
 
mustavalkoista
Alkuperäinen kirjoittaja Luomuilijoille:
Ketjun luomuilijoille haluaisin sanoa, että ei ole kovin luonnollista, että nykyään naiset ovat niin vähän aikaa elämästään raskaana/imettävät. Kun aika, jolloin tulee kuukautisia vain pitenee, ongelmatkin lisääntyvät (runsaat vuodot, endometrioosi jne.).

Siis luomuilukaan ei aina ole kovin yksiselitteisesti terveydelle parasta.
Endometrioosin syntymekanismista ei tutkijoiden keskuudessa olla edelleenkään selvillä/yksimielisiä. Hyvä että sinä tiedät mistä se johtuu.

nimim. endo alkanut teini-ikäisenä vähän aikaa menkkojen alun jälkeen.
 
tath
Minulla ollut hormonikierukka reilun vuoden. Kivuista pääsin mutta tilalle tuli 8 kg painoa, masentunut ja ahdistunut mielia-ala, väsymys,tiputteluvuotoa silloin tällöin ja kuukausittainen viikon kestävä päänsärky!!!Sekä myöhäis puberteetti...että silleen. Nyt mietin kierukan poistoa todella!
 

Yhteistyössä