Hormoonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja pms
  • Ensimmäinen viesti
joku
Ei ainakaan minulla ole noussut paino kierukan laiton jälkeen.Joskus kun oli pillerit niiden aikana enemmänkin nousi paino.
Minulle sanottin että 6 kuukauttakin voi olla tiputtelua.Itselläni oli 5 kk.Nyt ei enää yhtään mitään.Ei tiputtelua eikä kuukautisia.
 
Vinku
Minulla oli Mirena- kierukan laiton jälkeen tiputtelua jotain 4 vkoa. Sen jälkeen on ollut menkat 4 kertaa eli n. kahden kuukauden välein. Menkat ovat kyllä ihan minimaaliset, selviän pikkuhousunsuojilla ja kesto on 3-4 päivää. Kuukaustiskipuja ei ole minkäänlaisia.

Hormonikierukan ei mukamas pitäisi aiheuttaa mitään sivuvaikutuksia, mutta voisiko olla mahdollista, että se aiheuttaisi seksuaalista haluttomuutta? Olin ennen suht koht viriili, mutta kierukan laittamisen jälkeen lähes haluton =(
 
Sade
Onko kaikilla -hyvät & huonot kokemukset- ollut kyseessä tämä Mirena-hormonikierukka? Onko edes muita vaihtoehtoja :)?
Enttententten, uskallanko siihen tämän tavallisen kierukan vaihtaa, aika olisi ensi viikolla ja reseptikin tuossa valmiina, runsaiden kuukautisten hoitoon annettuna.
 
lilli
Sitä nimenomaan käytetään runsaiden kuukautisten hoitona. Silloin lääkäri ruksaa reseptiin "sairauden hoito" ja Kela osallistuu kierukan kuluihin. Kannataa vaihtaa, elämänllatu paranee, kun vuodot jäävät ehkä kokonaankin pois.
 
Tyytyväinen
Minulla mirena-hormonikierukka laitettiin n. vuosi sitten. Koko vuoden on ollut tiputtelua, välillä viikon jaksoja ilman vuotoa. Nyt sitten on tasaantunut ja on vain viikon kestävät niukat kuukatitset (pikkuhousunsuojilla pärjää) ja sitten 3 viikkoa ei mitään vuotoa. Kärsin aiemmin pahoista migreeneistä pari-kolme kertaa kuukauderssa. Nyt ovat migreenit loppuneet. PMS-oireet tasaisesti lieventyneet ja viime kierrossa en edes huomannut koko PMS-oireita.

Meinasin jo luovuttaa puolen vuoden tiputteluvuodon jälkeen ja poistattaa hormonikierukan, mutta onneksi ei poistattanut. Koko elämänlaatu on parantunut, kun järkyttävän runsaat kuukautiset on pois ja migreenit ja pMS oireet samoin pois.
 
Meikämaija
Solmu, käy tarkistuttamassa tilanne. Voihan olla, ettei kierukka ole oikein kunnolla kohdallaan tai sitten sinulla on tulehdusta. Muutaman päivän voit vielä odotella jollei kivut lisäänny, mutta pikapuolin tuntemusten pitäisi olla ohi.

Kierukoiden kanssa joutuu aluksi olemaan kärsivällinen. Niiden kaikki vaikutukset eivät ala heti vaan ajan kanssa.

Kokeilkaa niitä naruja toisinaan, ne todella saattavat olla sellaisessa asennossa, että pistelevät. Mensujen jälkeen kannattaa tarkistaa, että kaikki on kohdallaan. Niitä naruja voi sovitella itsekin reunoille ja poimuihin, mieskin voi tehdä sen, son on tuntemuksia herkällä hetkellä. "Narut" ovat kuin nailonsiimaa.
 
Hormonaali
Alkuperäinen kirjoittaja Tahtoo tietää.....:
Onko teillä noussut paino hormoonikierukan laiton jälkeen ?
Kyselit painosta.Minulla on ainakin noussut paino n.5kg.Laitoin kierukan helmikuussa.Pikkuhiljaa sitä on tullut,mutta yllätyin kun menin vaakaan että
on tullut näinkun pajon.ihmettelin kun joku tossa sano että paino on laskenut.
Turvotustakin on.No ajattelin kuitenkin että pitää liikkua vähän enemmän että nesteet lähtee kiertämään enemmän poispäin.
 
Kierukka kiinnostaa
Minulla on ollut Mirena-hormoonikierukka nyt vuosi ja kaksi kuukautta päälle. Kuukautisvuodot ovat pienentyneet mutta ovat kestoltaan vähintään kaksi viikkoa. Vähän kivaa kun pari viikkoa tiputtelee ja tuhruttelee ja vain kaksi viikkoa saa olla rauhassa. Lisäksi sen ajan olen alakuloinen ja itkuherkkä, toisinsanoen vain puolet kuukaudesta on normaalia aikaa. Olen jo kahden vaiheilla että vieläkö seuraan tilannetta vai otatanko kierukan pois. Onko kellään tämäntapaisia kokemuksia vai onko miltei kaikilla vuodot hävinneet kokonaan?
 
loppua ei näy..
Mulla loppu pms vaivat hormoonikierukan laiton jälkeen, siihen meni tosin 9kk.. Sen 9kk tiputteli miten sattuu, meinas mennä järki.
Sitten olikin n. 6kk et menkkoja ei tullu ollenkaa, kivaa oli. Mutta nyt on vuotanu taas 3 viikkoa putkeen. Gyne sano et mulla on munasarjakysta ja monirakkulaiset munasarjat, tietääköhän joku voiko hormoonikierukka aiheuttaa näitä? Gyne ei valaissu asiaa sen tarkemmin.
Entäpä voiko kierukan kanssa käyttää myös pillereitä? Meinaan sitä et jos niillä pillereillä "hoidettais" menkat säännölliseksi.
 
-tolleri-
kääks.. mä olen menossa to laitattamaan kierukan.. nyt näitä vaihtelevia juttuja lukiessani en tiedä onko se viisasta!!??
mulla tosi epäsäännöllinen kuukautiskierto, endometrioosi.. ja ihan kamalat kivut!!
ja tulehduksia tulee helposti.. niitä estämään tämä olis tarkoitus laittaa..
noh, kai se on pakko kokeilla.
 
haluan olla NAINEN
Alkuperäinen kirjoittaja Kierukka kiinnostaa:
Minulla on ollut Mirena-hormoonikierukka nyt vuosi ja kaksi kuukautta päälle. Kuukautisvuodot ovat pienentyneet mutta ovat kestoltaan vähintään kaksi viikkoa. Vähän kivaa kun pari viikkoa tiputtelee ja tuhruttelee ja vain kaksi viikkoa saa olla rauhassa. Lisäksi sen ajan olen alakuloinen ja itkuherkkä, toisinsanoen vain puolet kuukaudesta on normaalia aikaa. Olen jo kahden vaiheilla että vieläkö seuraan tilannetta vai otatanko kierukan pois. Onko kellään tämäntapaisia kokemuksia vai onko miltei kaikilla vuodot hävinneet kokonaan?
Samoin minulla. Mirena ollut 2vuotta. Nyt saa hormonaaliset ehkäisyt kyllä riittää! ikää on 25v, ja 16 vuotiaana aloitin pillerit sitten lapsen jälkeen laitettiin tämä kierukka.
Nyt oon todella tympääntynyt, haluan olla luomu! Jos lapsia syntyy, iloinen siitä.
Mutta oikeesti ihan hullua, en edes tiedä miltä tuntuu olla ihan omilla hormooneillaan! Pillereiden lopetuksen jälkeen raskaaksi, sitten imetyksen aikana kierukka.
Nyt pari vuotta tiputtelea kestäneenä on ihanaa saada oikeat menkat kipuineen.
Kuukuppikin on odottamassa.
Onko muilla samanlaisia tuntemuksia??
 
Maria
Hei,

mulle laitettiin melkein kaksi vuotta sitten Mirena lähinnä endemetrioosin hoitoon. Ei ole sen jälkeen ollut kuukautisia, ei tiputtelua eikä karmeita kipuja eli kohdalleni loistava ratkaisu. Valkovuotoa on kyllä välillä, erityisesti joskus lenkin jälkeen paljon mutta muuten olen ollut todellakin tyytyväinen:)
 
Luomunainen
Olen samoilla linjoilla Haluan olla nainen nimmarin kanssa. Meillä on ikäeroa eli itse lähestyn pikkuhiljaa jo vaihdevuosi-ikää. Ihmettelen miten naiset voivat olla niin typeriä että pilaavat terveytensä ja mielialansa (ja tätä kautta kärjistäen myös ihmissuhteensa, myös sen parisuhteen) hormooneilla. Pärjäsin nuoruuden seurusteluissani mainiosti kondomilla ja ei tullut mitään tulehduksia eikä sukupuolitautejakaan, vaikkei nuoruuden kumppanit varmastikaan olleet uskollisia (tästähän, uskottomuudesta se emätintulehduskierre, hiivat ja hajut usein ovat lähtöisin vaikkei sitä tyttäret millään voisi uskoa). Nykyisin luotan varmoihin päiviin, tunnen kehoni sillä kuukautisrytmi on säännöllinen, kun sitä ei kaikella hormoonipaskalla sotke. Eriasia on tietty tilanteet että tarvitseee hormooneja kivuliaisiin kuukatisiin tms. Olen muuten todella iloinen nainen, josta saan kuulla useasti esim. kuinka jaksat aina olla optimistinen jne. Kyllähän sitä jaksaa hymyillä, kun olo on mainio ja haluttomuudesta ei tietoakaan. Suosittelen jokaiselle edes testinä sitä, miten maailma muuttuu kun sen ottaa vastaan luomuna. Jos mies ei ole siihen (esim. kortsun käyttöön) valmis, ei hän ole sinun arvoisesikaan. Tämäkin kannattaisi muistaa.
 
Gerri
Luomunainen: Entäs jos ei itse ole (naisena) siihen kortsun käyttöön valmis? Minusta ainakin seksi kumi päällä tuntuu paljon huonommalta, kuin ilman. Kokeiltu on vaikka mitä merkkejä, ja silti se kumitettu vehje tuntuu... noh, kumivehkeeltä. Hankaavat ja rikkovat limakalvoja, vaikka liukkariakin lutraisi melkein litrakaupalla.

Kondomit ovat myös epävarmoja (itsellä rikkoutunut 2 vaikka käyttökertoja varmaan maksimissaan muutamia kymmeniä), ja varmat päivät ovat ehkäisyteholtaan melkein samaa luokkaa kuin ei ehkäisyä käyttäisikään.
 
Luomunainen
Hei Gerri, toki itsekin olen pilsuja syönyt ja ne sopivat minulle hyvin. Silti en pitänyt ajatuksesta että popsin vapaaehtoisesti hormooneja näinä syöpäsinä aikoina. En ymmärrä miten kumi voi hangata jne terveitä paikkoja :) joskus näitä kuullessani aivan aidosti epäilen miehen vehkeen kokoa, sillä kumihan pingottuu siihen todella tiukkaan kiinni (jos miehellä seisoo ja kokoa on normaalinkin verran). Varmoista päivistä sen verran että vain 24 tuntia kuukaudesta nainen voi tulla raskaaksi. Sen sijaan siittiöt elävät pidempään naisen lämpöisissä olosuhteissa ja siksi ovulaatiota edeltävätkin muutamat päivät on oltava tarkkana. Minulla ei ole lapsia eli hyvin on toiminut :)
 
Raakel
Jos Luomunainen lähestyt jo vaihdevuosi-ikää, eikä sinulla ole lapsia, niin saako kysyä, että miksi et ole ottanut sterilisaatiota? Helpompaa kuin vehdata varmojen päivien kanssa. Ja saa milloin haluaa.
 
että näin
Alkuperäinen kirjoittaja Luomunainen:
Varmoista päivistä sen verran että vain 24 tuntia kuukaudesta nainen voi tulla raskaaksi. Sen sijaan siittiöt elävät pidempään naisen lämpöisissä olosuhteissa ja siksi ovulaatiota edeltävätkin muutamat päivät on oltava tarkkana.
Ja toihan on siis täysin varma asia!!!!!!
Toiset naiset ovuloi 2 kertaa kierrossa!!! (esim.minä)
Toiset naiset tulevat raskaaksi kun ne harrastavat seksiä menkkojen ekana päivänä ilman ehkäisyä (esim. minä) ja vuoto kestää 7 päivää.
 
N
Minulla on ollut hormonikierukka 2,5 vuotta ja olen todella tyyytyväinen. Ei vuotoja, mutta jonkinlainen kuukautiskierto kyllä. Pieniä PMS-oireita ja mahan nipistelyä esiintyy harvakseltaan. Elämä on tosi helppoa kun ei tarvitse miettiä ehkäisyä eikä kuukautisia. Äidilläni on ollut kierukka 20 vuotta ilman mitään ongelmia.
 
-e-
mulle laitettiin viikko sitten.. vuotoa päivän ja kipua joskus lähinnä alavatsalla ja vetää nivusiin.. hyvältä tuntuu ainakin toistaiseksi.
myös kipuihin ja endoon ja tulehduksiin hoidoksi laitettiin.
 
Nallu
Hei! Itsellä ei vielä kierukkaa mutta näillä näkymin otan sen piakkoin. Kyselisinkin että oletteko käyttäneet tamboonia? Kun itselle sanottiin ehk.neuvolassa että tamboonon käyttöä ei ainakaan suositella, että ei kierukka tule mukana ulos... Kokemuksia nyt sitten kyselisinkin...?
 
Malla
Mulla ainakin auttoi heti ja super-runsaat menkat jäivät melkein kokonaan pois.
Heti poistatuksen (5 v) jälkeen alkoi taas sama PMS-helvetti.
Ei kun uusi kierukka kehiin ja oireet taas loppuivat.
 

Yhteistyössä