Hormoonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja pms
  • Ensimmäinen viesti
Tyytyväinen käyttäjä
Minulla on olut hormonikierukka (kolmas menossa) jo viitisentoista vuotta ilman ongelmia. Kuukautisia ei myöskään ole ollenkaan, ei mielialavaihteluja, ei nin mitään haittaa.

Juuri viimeksi käydessäni gynellä hän sanoi, että hormonikierukan käyttäjät usein selviävät vaihdevuosista edes huomaamatta niitä; ovat iloisia ja positiivisia, kun taas vaihdevuosien kanssa kärvistelevät ovat pahantuulisia, koska eivät saa nukuttua, hikoiluttaa, vastaanotolla vaan valittavat sitä ja tätä.

Olen lähestymässä vaihdevuosi-ikää ja aion käyttää hormonikierukkaa niin kauan kuin ehkäisyn tarve on, ellei mitään ongelmia tule. Minulle riittää, kun seuraan samanikäistä ystävääni, jolla ne ovat jo alkaneet. Ei kiitos luomua minulle :(
 
-e-
mulla ollut nyt kuukauden kierukka... perjantaina tuli maha tosi kipeeks.. menkkakivun tuntuista ja lauantaina alkoi tiputella.. kuitenkin ihan van vähän... tänään vasta joutunut käyttäää pikuhousun suojaa.
onkohan nää nyt sitten menkat vai tästäkö se ikuinen vuotaminen mistä muut puhuu.. alkaa??
alapää haiseekin jotenkin pahalle,,?? tulehdusko??
 
myy
Minulle laitettiin Mirena-kierukka viikko sitten.Vatsa on vieläkin kipeä ja laitto sattui aivan helvetillisesti :.Menkkojen aikanahan mulle Mirena laitettiin,menkat kesti 6 pv ja sitten alkoi toi tumman vuoto.Kauhulla odotan seuraavia menkkoja ja kuinka kauan ne kestää.
 
hemohes
Minulla h-kierukan laittaminen lopetti menskat kokonaan, nyt vaivana liian korkea hb yli 165. Siihen ei lääkärikään puutu mitenkään. Vaihdevuosivaivat tulivat iän mukana ja ne ovat perinnöllisiä, ei kaikille edes tule. Niihin minulla on estrogeenihormoonia pillerinä ja välillä tuntuu, ettei sekään annos tehoa. Luonne on normaalisti positiivinen ja iloinen.
 
Peppiina74
Mulla on ollut nyt Mirena vuoden. Johonkin aiempaan ketjuun kirjoitinkin siitä. Vuotoa kesti 8 kk ja meinasin jo luopua koko jutskasta... mutta kärsivällisyys kannatti! Nyt "vuoto" on 1-2 päivää tuhrua. Hyvin pärjää normaalilla pikkuhousun suojalla. Kauheat kivut ja veren lorina ovat muisto vain. Ei myöskään muita oireita. Tähän voisi jopa tottua:)
 
milla
Ottaisin koska tahansa takaisin hormoonikierukan (Levonova); pään sekaisin pistäneet PMS-oireet hävisivät kokonaan ja todella runsaat menkat loppuivat melkein täysin.
Otatin sen pois n. 2 v. sitten ja siihen väliin sitten alkoivatkin vaihtarioireet.
Sain laastarit ja nyt 1½:kkn jälkeen maha on turvonnut kuin potkupallo ja muutenkin esim. reisien iho on kuin jotain pullataikinaa.
Olen aina ollut hoikka, mutta nyt turvottaa niin, että taidan heittää laastarit mäkeen ja kestää kuumotuksen.
Onko muilla saman suuntaisia kokemuksia?
 
lähes tyytyväinen
Mirena-kierukka laitettiin 11/04 tosi rankkoja polttoja ja kouristuksia oli n.3kk, olin varma, että joudun luopumaan siitä.Tuntui, että kehoni vain kärsii siitä, lisäksi oli karmeaa turvotusta ja selkeää painonnousua.Vuodot vaihteli kohtalaisen runsaasta jatkuvaan tiputusvuotoon.Eniten kärsin kivuista,pahimmillaan huimasi ja illat meni leväten.Puolen vuoden aikana vähitellen kaikki asiat parani,tosin painoa on vaikeata saada itselleen ihanteellisemmaksi.Mahtaako masennuslääkkeet ja kierukka pahentaa painonnousua? Onko kenelläkään tietoa?
 
tolleri78
mulla on ollut kierukka nyt reilut 3kk.. aluksi oli iahna ok. sitten alkoi 3vko:n tiputtelu jakipu ja tuli tulehdus.. antibiotila parani ja taas kolme vikkoa ok. taas alkoi tuhru vuoto ja kesti 10 päivää. taas kolme viikkoa oli poissa... sitten tuli rinnat kipeeksi, aivan kmu olis raskaana.. ne oli ihan ku täynnä maitoa sellaiset turpeet :) sit oli pahoinvointia.. tosi ällö olo koko ajan.. mieliaala heitteli.. sit tuli AIVAN kamala migreeni joka kesti koko päivän.. oksensin oksentamistani, mutta päänsärky ei mennyt ohi edes migreeni lääkkeillä!!!! sitten se helpotti seuraavana aamuna ja alkoi runsas vuoto!! onkohan nää nyt ne menkat vai jotakin muuta??
tuleekohan tän kanssa olee jatkossakin tätä vai alkaako jo helpottaa???
 
hepsuli
Laitatin elämäni ekan kierukan kolme viikkoa sitten. Otin tuntia ennen toimenpidettä kaksi buranaa ja yritin olla täysin rentona laiton aikana, joten mielestäni itse laitto sujui yllättävän hyvin (edellisen kuparikierukan laitto sattui älyttömästi, kun kipu tuli yllätyksenä ja koko alapää ja vatsa jännittyneenä sitten kiemurtelin penkissä).

Noin päivä laiton jälkeen alkoi kovat selkäkivut. Joudun syömään 1-2 särkylääkettä päivässä. Tuntuu, että päätäkin meinaa jomottaa. Siitä olen yllättynyt, että tiputteluvuotoa ei ole juurikaan. Ehkäpä rentona oleminen ja se, että kierukka asennettiin ihan menkkojen alkupäivinä runsaan vuodon aikana auttoi? Selkäkipu kyllä ottaa aivoon:(
 
voe änkeröi..
mulla hormoonikierukka ollut reilu 3kk ja alko eka kunnon menkka vuoto!!
se HAISEE mädälle.. koko alapää lemuaa kamalle!!??
mikä helvetti tää on?? mätänenkö mä???
ostin lactalia.. kun apteekissa neuvoivat.. kuulema vuoto aiheuttaa ph:n nousun ja lactal saa sen laskemaan....?!
 
riinu
Mulla ollut hormonikierukka 2 kk ja ekaks oli vuotoa laiton jälkeen joku yksi viikko. Sit edelliset menkat kk sitten tosi niukat. Nyt sitten tän kuun alussa ruskeeta vuotoa, joka muuttui punaiseksi vereksi kolme päivää sitten. Siis vähäistä vuotoa ja pikkaisen kipuja. Onko nää sit menkat vai onko joku tulehdus?
 
Riinulle
Mielestäni ne on menkat. Jos verta valuu vain vähän, veritipat sekoittuvat emättimessä oleviin nesteisiin ja tulevat ulos ruskeana sekoituksena. Kipu on tod.näk. ihan kuukautiskipua. Tiputtelua (välivuotoja) voi olla jopa 4 kk:n ajan.
 
Luomuilijoille
Ketjun luomuilijoille haluaisin sanoa, että ei ole kovin luonnollista, että nykyään naiset ovat niin vähän aikaa elämästään raskaana/imettävät. Kun aika, jolloin tulee kuukautisia vain pitenee, ongelmatkin lisääntyvät (runsaat vuodot, endometrioosi jne.).

Siis luomuilukaan ei aina ole kovin yksiselitteisesti terveydelle parasta.
 
eiii
Alkuperäinen kirjoittaja lähes tyytyväinen:
Mirena-kierukka laitettiin 11/04 tosi rankkoja polttoja ja kouristuksia oli n.3kk, olin varma, että joudun luopumaan siitä.Tuntui, että kehoni vain kärsii siitä, lisäksi oli karmeaa turvotusta ja selkeää painonnousua.Vuodot vaihteli kohtalaisen runsaasta jatkuvaan tiputusvuotoon.Eniten kärsin kivuista,pahimmillaan huimasi ja illat meni leväten.Puolen vuoden aikana vähitellen kaikki asiat parani,tosin painoa on vaikeata saada itselleen ihanteellisemmaksi.Mahtaako masennuslääkkeet ja kierukka pahentaa painonnousua? Onko kenelläkään tietoa?
Aha!mulla on aivan sama juttu!Nyt on n.kolmas kuukausi menossa ja vielä sikamaisen kovia kipuja välillä,etenkin oikealla alhaalla vihlovaa kipua :/ Paino on noussut,iho kukkii tosi kamalasti (prk) ja vuotoa on koko ajan tihrusta isompaan.Kyllä osaa ottaa päähän niin maan prkleesti!odottelen sen puoli vuotta (gynen suositus) ja jos ei asiat ole muuttunut niin otatatan kierukan pois *grrr
 
N38v
Laitatin hiljattain uuden kierukan ja ainakin mulle lääkäri suositteli sitä, sillä mulla kuukautiskierto on lyhentynyt, joka kuulemma on eka merkki vaihdevuosien lähestymisestä. Kuulemma vaihdevuosioireet pysyvät hyvin kurissa hormonikierukan ottaneilla.

Itseäni kyllä pännii nämä kivut. esim. normaalisti en ikinä kärsi päänsärystä ja nyt se on päivittäistä. Tavallisen kierukan kanssa niitä ei ollut. Ehkä tämä tästä paranee.
 
hormonihiiri
Alkuperäinen kirjoittaja N38v:
Laitatin hiljattain uuden kierukan ja ainakin mulle lääkäri suositteli sitä, sillä mulla kuukautiskierto on lyhentynyt, joka kuulemma on eka merkki vaihdevuosien lähestymisestä. Kuulemma vaihdevuosioireet pysyvät hyvin kurissa hormonikierukan ottaneilla.

Itseäni kyllä pännii nämä kivut. esim. normaalisti en ikinä kärsi päänsärystä ja nyt se on päivittäistä. Tavallisen kierukan kanssa niitä ei ollut. Ehkä tämä tästä paranee.
Mulle laitettiin hormonikierukka lokakuussa. Pääkipuja ei ole lainkaan nyt, , kun taas pillereillä niitä oli sitten vähän useamminkin. Alavatsa -ja selkäkipuja on ollut jonkin verran tässä alussa, mutta nyt ovat nuokin tasoittuneet. Kuukautiset ovat tulleet toistaiseksi ajallaan, ja tihrutteluvuotoa jonkun verran. Pääosin olen ollut tyytyväinen, kärsivällisyyttä vain tuon tiputteluvuodon kanssa.
 
Pelottaa
Voi vitsi, olen huomenna menossa kierukan laittoon. Nyt kun luen näitä juttuja niin en ole enää ollenkaan varma haluanko sitä. Siis miltä se tuntuu kun se laitetaan? Kuin helvetisti se sattuu?
 
vips
Mulle laitettiin Mirena 19.1. - en ole synnyttänyt. Varauduin myös ottamalla 800 mg buranaa. Mielestäni laitto ei ollut niinkään tuskallinen, vaan epämukava. Lähinnä tuntui tympeältä kun alavatsan alueella levitettiin kohdunkaulaa. Itse laitto ei montaa minuuttia kestänyt. Helpotti myös, kun lääkäri koko ajan kertoi, mitä tekee. Hoitaja myös koko ajan seuraili tilaani ja kurjimmalla hetkellä otti käsivarresta kiinni. Olin päättänyt, että kyllä minä kestän tämänkin, kun kerran aikonaan olin kestänyt kamalia 11 tunnin sappikipujakin. Ja loppupäivä oli helppo. Mulla ei ole ollut tiputteluvuotoa lainkaan, hivenen alavatsakipuilua (lievää) ja yhtenä päivänä kova selkäkipu. Tähän mennessä olen ollut ainoastaan tyytyväinen.
 
Nalle-tyttö
Olen kohta vaihdevuosi-ikäinen ja olen aikeissa laitattaa kierukan...Mutta kun edellisiä kommentteja lukee..kannattaako? Runsaat kuukautiset vaivaa kolmen viikon välein, olen ärtynyt, seksi halut tipotiessä... Vähentääkö kierukka vielä lisää haluja...entä kuivuus?
Kertokaa siskot???
 
vuotaa vuotaa vuotaa
Mulle laitettiin hormonikierukka 5päivää sitten, jolloin menkat oli lopuillaan. muutama päivä meni pikkuhousunsuojalla, kunnes yhtäkkiä vuoto vaan runsaantui ja runsaantui. nyt joudun käydä vessassa melkein vartin välein, ja veren mukana tulee könttejä. kipuja ei kuitenkaan ole ja narut tuntuvat, eli kierukka ei ole poistunut. onko muilla kokemuksia näin runsaasta vuodosta, voiko se olla normaalia vai onko kierukka poistettava (jos liikkunut)?
 
Tyytyväinen käyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle-tyttö:
Olen kohta vaihdevuosi-ikäinen ja olen aikeissa laitattaa kierukan...Mutta kun edellisiä kommentteja lukee..kannattaako? Runsaat kuukautiset vaivaa kolmen viikon välein, olen ärtynyt, seksi halut tipotiessä... Vähentääkö kierukka vielä lisää haluja...entä kuivuus?
Kertokaa siskot???
Olen 46-v. Vaihdevuosista ei tietoakaan (kiitos kierukan?). Kuukautisia ei ole ollut ainakan 15 vuoteen. Seksiä voi siis harrastaa milloin vaan -minulla ei ole haluihin vaikuttanut. Kuivuudesta ei tietoakaan.
 
vuotaa vuotaa vuotaa
jee, mulla lopulta loppui sitten toi loputon vuoto, eli ilmeisesti kierukka vaan "etsi paikkaansa", kuten lääkäri sanoi.. välillä silti tulee runsaampaa tiputteluvuotoa, mutta ei ainakaan joutunu poistamaan ni ei haittaa :)
 
Pelottaa
Aikaisemmin tossa kirjoitin että olen menossa laitattamaan kierukkaa. Turhaan pelkäsin sen laittoa, eihän se kivalta tuntunut mutta pahempaakin on koettu. Nyt se on siis ollut muutaman viikon. Neljään päivään ei ole tullut minkäänlaista vuotoa. Alussakin tuli vaan tiputtelua. Alavatsakipuja jonkin verran ja päänsärkyä. Tosin yhtenä päivänä oli hirveet kivut, mutta sekin loppui muutaman tunnin kuluttua. Tähän asti siis olen ollut tyytyväinen. Eikä tarvitse viiteen vuoteen ajatella koko ehkäisyä!
 
liana
Tarkoituksena mullakin ottaa pikapuoliin tuo hormonikierukka, sain just papakokeen tulokset ja nyt pitäis vaan tsekkailla kalenterista milloin seuraavat menkat on ja varata aika kierukan laittoon.

Pari vuotta sitten olin jo kierukkaa hankkimassa, mutta jänistin kun sen laittaja olisi ollut nuori mieslääkäri, aika tyhmää..mutta en voinut edes ajatella levittäväni veristä värkkiä nuoren vetävännäköisen tyypin silmien eteen:)) Nyt on tullut pari vuotta hoidettua ehkäisy kumilla ja olen kyllä ihan kypsä..toivon vaan kovasti että kuulun niiden onnellisten joukkoon joille kierukka sopii:)
 

Yhteistyössä