Hoitountuvikot Alkukäynnille menossa 2013

Juu eikä munkaan ollut tarkoitus mitenkään julkista puolta todellakaan dissata! Siellähän nyt ollaan tutkimuksissa ja ikionnellinen olen, että Suomessa julkisella puolella hoidetaan näitä asioita ja saadaan hoitoja =) mutta itse tosiaan sain yksityiseltä gyneltä sen lähetteen ja homma toimi niin sujuvasti, tuohon elluttaren kokemukseen verrattuna, että oli pakko suositella hälle...

Kyllä mulle ne kaksoset ois ihan kauhee paikka :D sanotaan niin että tieto lisää tuskaa. mun mies sano et sehn ois hyvä että tulis kaksoset ni ei tarttis olla ku kerran raskaana. joo niinhän se menee :) mut ei, ei meille sellasia kiitos.
Mojito hyviä uutisia! :) täytyyki pistää mun mies sinkkikuurille, vois käydä vaikka ihan jossain luontaistuote kaupassa kysymässä jos niillä ois jotain "hippitaikoja" mitä vois koittaa :D

• Tykkää
Reactions: Mojito
tarana hih :D me ollaan paljon puhuttu nyt miehen kanssa just tuosta kaksosraskauden mahdollisuudesta, kun noita hoitoja mietitään. Mun tutulla on juuri kouluiän aloittaneet kaksoset ja hän aina sanoo, ettei ikinä ole hetkeäkään tuntenut tätä "siinähän ne kaksi menee samalla kun yksikin"-tunnetta mitä ihmiset heittää... :D Mutta silti, kaikesta huolimatta meille kaksi pientä olisivat oikein tervetulleet, oih, haaveilua... :rolleyes:
Mä mietin ihan samaa, jos kävis ihan luonteistuotekaupassa kyselemässä... Tossa on mm. siitä pähkinätutkimuksesta, jos kiinnostaa:
Saksanpähkinä voi parantaa sperman laatua | Terve.fi

Muoks. Oli pakko vielä :D en tiiä repeileekö kukaan muu täällä fingerpori-sarjakuville, mutta kun oli puhe tuosta julkisesta terveydenhuollosta...
Fingerpori - Helsingin Sanomat
Tän päivän sarjis :LOL:

Viimeksi muokattu:
Tupakoinnista Täällä ollut sama homma tuon tupakoinnin kanssa: kyllähän jokainen aivan varmasti tietää sen vaikutukset terveyteen ja mahd myös hedelmällisyyteen-mutta valitettavasti tämän "lapsettomuus" asian käsitelly on niin rankkaa jo itsessään että tekee siitä tavallaan vielä vaikeampaa ( niinkuin mikä tahansa stresaava tilanne, ja niitähän tupakoitsijoille löytyy + miehelle vielä "tieto" siitä että hänessä "vikaa" )..mutta meillä näytti myös tuo eka käynti "auttavan" siinä + se että koitin olla asiasta hiljaa: eli nyt 2 vkoa ilman tupakkaa takana :) ja kahvinkin jäänyt melkein konaan siinä sivussa samalla :)

p.s. Ja itsehän olen myös tuon kurimuksen kanssa taistellut..

Viimeksi muokattu:
Onneksi meillä onkin täällä palstalla ihan hyvä henki :) Että on monenlaisille näkemyksille tilaa. Enkä mie ainakaan osaa hirveenä sievistellä mitään tai sitten alkaa esim. puhumaan pupuiluista tai tädin tulosta :D

Ja se on ”kiva”, että ollaan täällä suhteellisen samassa tilanteessa. Sillä jonkulainen ärsytys ja kateuden pisto sydämessä tuntuu kun vierailee jollain toisella palstalla, missä monella on tärpännyt ekasta, tai viimeistään kolmannesta kerrasta. Siis ei siinä, ei se oo miulta pois ja toivon vilpittömästi, että heillä menee kaikki hyvin jatkossakin. Ei miusta tuu koskaan niin katkeraa ja v-mäistä ämmää, että alan toivomaan mitään pahaa kenellekkään. Ja sanotaahan sitä kans jotenki näin et "älä kadehdi niiden iloja, joiden suruja et tunne". Sillä onhan olemassa paljon muitakin kriisejä kuin lapsettomuus - ja valitettavasti monet niistäkin jotka helpolla lapsensa saavat, saa osansa jostain muusta paskasta niskaansa. Mutta kyllä kuitenkin vähän saa ärsyttää! :headwall: Koska eihän kenenkään murheita voi suoranaisesti vertailla, vaan ne on jokaiselle "oma kokemus". Toivottavasti joku ymmärsi mitä ajoin takaa :D

Ja toisaalta, meiän tulevilla onnistumisilla on jonkinlaista ”lisäarvoa” kun ne ei ole tapahtunut ”se ku vain” ja ollaan varmasti kaikki jouduttu miettimään asioita eri tavalla, arvot muuttuu jne.

Miekin olen ipanasta asti haaveillut, että ensin tulisi poika ja sitten kaksostytöt. Meillä on sekä miun että varsinkin miehen suvussa paljon kaksosia, niin jossain määrin suurempi todennäköisyys kaksosille saattaa olla ihan oikeena ollakin :D

Mutta tosissaan, nyt olen kiitollinen ylipäätään onnistumisesta – ihan sama, kumpi tulee ja onko niitä yksi vai useampi, kunhan olisi terve(itä) :heart:

Kyllä mie toivon, että ukko edes vähentäisi tupakointia jos tulen raskaaksi, mutta en hirveenä elättele toiveita asian suhteen enkä jaksa alkaa nalkuttaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Hienoa, että ainakin teillä mavli ja Mari32 on ukot lopettaneet sauhuttelun :) Voihan se olla, että miunkin ukolla asenne muuttuis jos hänen simppatestissä olisikin joku yllätyspoikkeema, mitä en tietenkään silti toivo!

Kävin kilpparikontrollissa eilen ja tulokset sain äskön: TSH 0,37 (0,4 - 4,5) ja T4V 14 (9-21). Oon hyvillään kun tuo TSH on noussut vähän, mutta T4V on pienoinen pettymys kun olisi saanut olla vähän korkeampikin, luokkaa 16-19. Mutta ei siis mitään hälyyttävää, joten näillä mennään.

Viimeksi muokattu:
Mojito mun mies onneks syö just sitä mitä kotiin tuon ja niitä vitamiineja mitä sille syötä eli saa myös syldö saksanpähkinöitä :LOL: en mäkään todellakaan usko et kaksoset menee siinä missä yksikin. ja siis tottakai jos ne meille tulis ni oisin ilonen :)
Mari32 mä oon yrittäny saada mun miestä lopettamaan tupakoinnin, on kyllä paljon vähentäny mutta että lopettais kokonaan. Ei kai sit oo niin helppo homma.

Tarana Tosi hyvä että on sentään vähentänyt, onhan sekin todella hieno asia jo! ja usko pois, se ei ole helppoa ( vaikka niin vois luulla, että kai sen nyt tekis jos kerta tietää että se voi asiaan vaikuttaa), ja kovat tuskat ja syyllisyys hänelläkin varmaan siitä on : / se on vaan paha riippuvuus..ja se tulee sitten itselle se päätös kun on "valmis", siinä vaan painostus pahentaa asiaa ( tiedän siis täysin omasta kokemuksesta, sitä vaan oli vaikea olla tekemättä ) Mutta suunta on hyvä siis sielläkin! =) Miten teillä kävi niiden tulosten kanssa, saitteko tarkempaa "analyysia"?

:| ikävä kuulla tarana..eikös se ~2 milj ole inssin "rajoissa" vielä kuitenkin, onneksi! eihän teilläkään ole pesua kokeiltu vielä? jos saa kysyä niin oli mar missä luokissa? Voin kertoa että ei varmaa voi olla enempää kuin meillä, eli 99 ja 100 : / Määrä ja tiheys siis hyviä ( ainakin ennen pesua ), mutta tuo luku pahin mahdollinen..

Viimeksi muokattu:
Sopiiko tulla joukkoon mukaan? Hoidot on tosin jo aloitettu kuukausi takaperin, mutta untuvikko koen olevani :) Monet teistä onkin tuttuja muista lapsettomuus/vauvakuumeketjuista.

Elikkä tietoja itsestäni:
- 24v
- yk 13
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: X
- ensikäynti: 03/2013
- PCOS
- hoito: Clomifen

Yritys laitettiin alulleen 03/12 8 vuoden hormonaalisen ehkäisyn käytön jälkeen. Ensimmäisen kerran kävin 09/12 oman kunnan perhesuunnitteluneuvolassa epäsäännöllisen ja pitkän kierron vuoksi -> 3 kiertoa Teroluteja. Kun vuosi tuli yritystä täyteen, hakeuduin yksityiselle lapsettomuusongelman vuoksi. UÄ:llä todettiin PCOS, hoitona Clomifen. Ekassa kierrossa (1tbl/pvä) tuli täydelliset, mojovat 2 johtofollikkelia! Tästä ei kuitenkaan tulosta syntynyt, vaikka kaksoset olisin ilomielin ottanut vastaan :ashamed:. Nyt menossa toinen clomi-kierto (1/2tbl) ja tiistaina olisi folli-ultra. Viime kierrossa oli myös ongelmana jo DPO 7 alkanut tuhruttelu, joka jatkui kunnon vuotoon saakka. Itse suunnittelin, että kierron pituudesta riippuen käyttäisin Clomeja 3-4 kiertoa, ja kesäloman/-sulun jälkeen hakeutuisimme julkiselle (rankempiin hoitoihin??). Siemenneste on meillä vielä tutkimatta, vaatii vielä hieman pehmittelyä..: / Meidän kunnassa täytyy siemennesteen tulos olla ennen julkiselle menoa, eli viimeistään elokuussa??

Elämäntavat on meillä suht kohdillaan. Mies on työpaikkatupakoija, mutta kotona ei sauhuttele,joten uskoisin, ettei montaa menee vuoron aikana. Liikuntaa ollaa pyritty lisäämään. Poppaskonsteja on kokeilu vaikka mitä (greippimehut, vadelmanlehtitee, punaviini jne.) ilman tulosta. Tällä hetkellä käytössä vain foolihappo ja miehelle olen aika ajoin tuputtanut myös foolihappoa sekä sinkkiä. Olipas tässä kertomusta kerrakseen :D

Viimeksi muokattu:
Stiina :wave: tänne mukaan vaan, alussahan teilläkin hommat on. Tosin toivottavasti kovin pitkälle ette joudu menemään. Tai kukaan muukaan meistä. :)

Mar-testi? En oo ikinä kuullutkaan.. :confused:

Stella kiva et kilppariarvot on pysyny kurissa :)

miss_piggy
No mun kilppariarvot ei sitte kyllä oo kans varmaan parhaat mahdolliset jos TSH oli se 2.6 ja T4V 13. Tosin nuo oli heti keskenmenon jälkeen ja ennen vähähiilarista dieettiä. Vaikka kaikki mulle vakuuttelee että nuo on hyvät...

dpo 6, jotain älytöntä turvotusta mahassa, pierettää ja jotain mahanippailuja välillä. Väsyttäny koko päivän ja välillä viluttaa :) Toivossa on hyvä elää :D

tarana & Mari32 meille ei oo sanottukaan mitään tuollaisesta MAR-testistä... :confused: mielenkiintoista. Vaikka eipä ne tosiaan puhelimitse oo paljon muutakaan niistä tuloksista kertoneet ja paperituloksiakaan kun ei oo lähetetty. No enää parisen päivää niin päästään paikan päälle ottamaan selvää...

Stiina tervetuloa jutskailemaan :wave:

Se on naiset perjantai-ilta :D meillä se menee tänään rennosti telkkarin ääressä, namipussi tietty kourassa :p

Mukavaa viikonloppua! =)

Mojito en usko että puhelimessa kertookaan kun "tärkeimmän" tai sit sun miehen tavarassa sitä ei ollut. Eli vasta-aineitahan se on.
Mari32 siinä oli kaksi kirjainyhdistelmaa ja niiden perässä luvut 92% ja 100%. Ja pesua ei oo tehty eli en tiiä paljonko sitten jää jäljlelle. Miten mä muistelen että 5milj on se raja inssiin mut voi olla että oon hyvinki väärässä?

Tarana siellähän mennään ihan samoilla luvuilla melkee kun meillä! Meille sanottiin että 2 milj on vielä ok inssiin. Ja että "toive" olisi pesussa saada ~50 vasta-aine lukemat.. Toi o kyllä niin jännä asia, koska meille tosiaan sanottiin että lääketieteellekkin aika tuntematon vielä- siis se että pystyisi ennustamaan että paljonko se vaikuttaa mahdollisuuksiin. Siis selvähä että vaikuttaa, mutta kuinka paljon. Kyllä jännittää jo että mitä tulokset sitten pesun jälkeen on..

*Stiina: Tervetuloa! :wave:

Ja erityiskiitos, että laitoit tietosi noin kivasti esille - ei tarvinnu ko kopioida ja liittää :D

Onks siun kuukautiskierto kartoitettu verikokeilla?

Toivottavasti saat miehes houkuteltua simppatesteihin. Varmasti on arka ja jännä paikka, mutta sitten ei ainakaan tarvi elää epävarmuudessa sen suhteen enää kun on tulokset selvillä.

miss_piggy: Kyllä nuissa sun kilppari-arvoissa on vähän parantamisen varaa etenkin kun on yritys päällä ja mahdollisesti lapsettomuushoidot tulossa. Onko niistä kilppariarvoista joku uusintakontrolli tulossa? Jos ei, niin kannattaa maanantaina lääkäriltä vaatia ne kokeet uudelleen. Periaatteessa nuo arvot ei kuitenkaan mitenkään hälyttävän surkeat ole ja tuota "huonoimmillakin" arvoilla on onnistuttu raskautumaan. Mutta ei silti kannata "tyytyä" mihinkään (lapsettomuuden) hoidossa. Varsinkin jos on vajaatoimintaan viittaavia oireita, onko sinulla?

Ovista en oo tässä kierrossa tikuttanu, mutta oman arvion mukaan vois olla DPO 10. Nyt elellään kp:tä 24/28-30. Tämä kierto on meillä mennyt alunperinkin asenteella ”pessimisti ei pety” - mutta toivon todella, että teillä tärppää! Ja tietenkin kaikilla muillakin :)

Minä olin puolestani alkuviikon vapaalla ja tänään alkoi työputki :D

Mutta hyvää viikonloppua Mojito ja kaikki muutkin! :)

Viimeksi muokattu:
Tupakoinnista: Mies on polttanut ja välillä on ollut polttamatta pitempiäkin aikoja. Noin vuosi sitten siirtyi polttamaan sähkötupakkaa ja tarkoituksena olisi sitten siirtyä jossain vaiheessa kokonaan pois sauhuttelusta pysyvästi! Tiiä sitten että onko tuokaan sähkötupakka sen parempi kuin oikea, tuoksuu se ainakin paremmalle! :) Myöskin alkoholin käyttöä mieheni on vähentänyt vaikkei sitä koskaan ole ns. ylimääräisiä käytellyt.

Vitamiineista: Itse olen käyttänyt multivitamiinia/multitabsia. Ja nyt tilasin foolihappo tabletteja, jostain olen kuullut/lukenut että niistä voisi olla apua. Tiedä sitten että onko vaan kaikkea kannattaa kokeilla. :)

Hoitountuvikot 2013

Evangelina:
- 27v
- yk19
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: LKS
- kohdunulkoinen raskaus x2, oik. munanjohdin poistettu, alkuraskauden keskenmeno x3
- ensikäynti: 04/2013
- hoito: Primaspan, Foliver

mavli
- 25v
- yk25
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- prolaktiiniarvo koholla
- ensikäynti 05/2013

YAW:
- 35v
- yk16
- haaveissa 5.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS?
- käynti yksityisellä 04/2013
- kiertohäiriöt, prolaktiiniarvo koholla
- miehen siemennestenäytteen tuloksia odotellaan
- Hoito: Clomifen + Lugesteron

minskuinen
- ?
- yk?
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- ensikäynti 04/2013
- suunnittelukäynti syksyllä 2013
- hoito: IVF?

miss_piggy
- 31v
- yk9
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KPSHP
- epäsäännöllinen ja pitkittynyt kierto, kkm (rv8) 02/2013
- ensikäynti: 04/2013

Mojito:
- 26v
- yk15
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti: 02/2013
- miehen siemennesteen poikkeava laatu

äiti -07
- 30v
- yk17
- haaveissa 2.lapsi
- Hoitopaikka: K-HKS
- ensikäynti: poliaikaa odotellaan

Golla
- 23v
- yk52
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KYS
- ensikäynti 11/2012
- kohonneet paastoverensokeriarvot, matala prolaktiiniarvo
- Hoito: Metformiini
- 05/2013 seurantaverikokeita

StellaI
- 27v
- yk10
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: L-PKS
- kilpirauhasen vajaatoiminta (korkeat vasta-aineet), endometrioosi?
- ensikäynti: 05/2013

tarana
- 25v
- yk14
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: ?
- Ensikäynti: 01-03/2013
- ovulaatiohäiriöt, miehen siemennesteen laatu poikkeava?

Mari32
- 31v
- yk5
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: yksityinen, HKI
- miehen siittiövasta-aineet
- ensikäynti 04/2013

*Stiina
- 24v
- yk 13
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: X
- ensikäynti: 03/2013
- PCOS

Korostattehan uudet/muuttuneet tietonne. Kiitos :)

YAW
hip hei ja mukavaa lauantaita kaikille =)

Täällä on vihdoin tavoitettu Ovisplussa tikkuihin :) Yllättävän kauan se taas kesti ja
mä vähän luulen, että ilman clomeja ei olisi ovista tullutkaan...
Tänään on kp 17, eli huomenna kp 18 on DPO 0. Mutta on se ilo nähdä ees ovisviivat tikussa :D

Eilen oli ihan mahdottomat jollotukset massulla ja panadolin voimalla sain nukuttua. Talletuksetkin on tehty ja tehään vähä lisää :D

Luget pitäs nyt sitten aloittaa varmaan keskiviikkona. Saas nähdä miten pitkä kierto tästä tulee!

Tiistaina tulee nyt 2 viikkoo simppanäytteestä, toivottavasti ne tulis nyt pian sitten...

YAW kuljetaan näköjään käsi kädessä, täällä tänään DPO 0 :) Miks luget alotetaan vasta ke? Ihan vaan uteliaana kysyn, kun oon aina ajatellu et oviksen jälkeen alotettais.. :) Uskoisin et saatte heti alkuviikosta simppatestin tulokset, ku 2 vko kerran tulee jo täyteen, toivotaan et niissä kaikki ok!

Hyvää viikonloppua naiset! :) Stellan tavoin täällä vietetään vkl työn merkeissä, työniloa - työtä iloon! ;)

YAW
mavli: empäs osaa sanoa miksi :D kai sille joku tieteellinen selitys on :D oiskohan siinä laskettu jotenkin niin, että kun ovis plussasta menee sen 24-38 tuntia munasolun liikkeelle lähtemiseen niin se tuossa ajassa sitten ehtii myös vaeltaa kohtuun ja että ehtii siittiön kanssa treffaamaankin? ja kun kiinnittyminen tapahtuu noin viikon kuluttua ovulaatiosta niin a) munan ja siittiön treffit on ehtinyt alkamaan, b) sitä lugesteronia ehtii vapautumaan ennenkuin kiinnittyminen on mahdollista. Mutta en tosiaan tiedä, tälläin mä nyt maalaisjärjellä sen järkeistäsin :D

Aamulla tuli vielä ihan hyvänvahvuinen plussa testiin, joten tänään on joko DPO -1 tai 0. Luulen että otan suosilla tuon -1 käyttöön :) nyt on alkanut viiva vähän haalistumaan. Mutta ihan hyvä ja vahva ovulaatio kyllä! Eli ainakin nyt 12 tuntia näkyi vahvana testissä :)

ai joo: tänään on THE vuosipäivä! Vuosi sitten tasan tänä päivänä alko menkat ja kierukka otettiin pois. 16 kiertoa on vuoteen mahtunut... huh huh.

Viimeksi muokattu:
YWA onnea oviksesta! Jospa se olis nyt THE kierto, josta THE tärppää :D

OOn käyny kaikkien jutut säännöllisesti lukemassa, mut yleenäs kännyllä ja sillä on ihan sika huono kirjottaa niin siks on jäääny kommentointi vähemmälle. Tänään taitaa olla DP 7. Kaikenlaisia oireita on , tietenkin, mut aika mojovia menkka kourasuja tulee välillä, harvakseltaan. Ja sen jälkeen aina jää alavatsalle joksikin aikaa semoonen painava jännä kihelmöivä tunne. Khihi. Voi että kun ei malta et pääsisi testaamaan, vaikka tuskin ne nyt näin äkkiä alkaa auttaa mitkään lääkkeet. Eikä ne mun lääkkeet auta raskautumaan, vaan sitten pysymään raskaana jos luomuna tärppää.

kaksosista olen aina halunnut kaksoset. aina. Ja kun niitä viimein odotin, oli aivan hirveää menettää molemman, kun toinen oli kohdun ulkoinen. Muista keskenmenneistä ja kohdunulkopuolisista olen jotenkin paremmin selvinnyt, itkenyt ja asian hyväksynyt. Mutta kaksosten kohdalla ei rauhaa oikein sisältäni ole löytänyt. Ehkä sekin vaikutti tilanteeseen, että fyysinen terveydentila vaati kaiken huomion silloin ja vielä aika pitkään sen jälkeenkin, niin jäi asia jotenkin käsitelemättä heti. Jokatapauksessa, olisin niin onnellinen, jos meille kaksoset joskus suotaisiin.

YAW
ai juu niin kaksosista piti kirjottaa myös :)
Eli: me otettas kyllä ilomielin kaksoset vastaan :) Vaikka se ois melkoista hulabaloota niin ilomielin, tervetuloa :heart: Tulis nyt se yksikin edes, sekin ois jo jotain :)
Juur mieheltä tuos kysyin että mitäs jos tulee kaksoset että miten hää ottais asian ja oli kuulemma enemmän kuin lottovoitto jos niikseen. Sanoi sitten että hälle riittää yksikin oma lapsi, mutta kaksoset ois jo jotain :D Kolmoset ois kuulemma vähän liikaa.... Mutta tokko mekään lähdettäs aborotoimaan jos kolme tulis :)

Yhteistyössä