Hoitountuvikot Alkukäynnille menossa 2013

Mavli kyselit aukiolotutkimuksesta, Se oli elämäni hirvein toimenpide vaikka olen ollu ns "ronkittavana" useampia kertoja mm. kohdussa olleiden kystien vuoksi. Otin hyvissä ajoin ennen toimenpidettä ohjeistuksen mukaan kipulääkkeen, mutta eipä siitä apua ollut. Jouduin menemään toimenpiteeseen yksin kun mieheni ei päässyt mukaan. :/ Toimenpide kesti kaikkineen n. 15-20 min. Itselleni tuli huono-olo toimenpiteen jälkeen, johtui kuulemma tutkimuksen aikana kohtuun/ munajohtimiin? laitettavasta keittosuola nesteestä joka valuu vatsaan ja aiheuttaa joillekkin huonon olon tutkimuksen jälkeen. Jouduin jäämään hetkeksi aikaa tarkkailuun ja miehen piti sitten käydä hakemassa minut pois poliklinikalta ja seurata vointia loppupäivän ajan. Onneksi tuolla poliklinikalla on TODELLA mukava ja asian osaava henkilökunta, joka tsemppaa ja on kannustaa toimenpiteiden aikana. Siellä asioidessa tulee tunne että on turvallisissa käsissä ja asiakas huomioidaan lämpimästi!

Mutta en halua luoda tällä omalla negatiivisella kokemuksellani kuitenkaan pelkoa/kauhua teihin jotka olette menossa aukiolotutkimukseen. Kipulääkettä vain reippaasti ennen toimenpidettä ja koittakaa rentouttaa itsenne tutkimuksen aikana niin se hoituu helpommin. :)
 
Mavli Mie kans oon käyny aukkarissa, ja siinä vaiheessa siis mulla oli enää toinenmunajohdin tallella. En ottanu lääkettä etukäteen, eikä kylläsattunu ollenkaa! yhdessä kohtaa vähän nippas, mut gyne varotti siitä etukäteen ja meni noppeesti ohi, ei kyl ollu homma eikä mikään. Eli varmaa vaihtelee aika yksilöllisesti miltä tuntuu. Mulle tehtiin samalla se systemi et katso laajeneeko kohtu normaalisti eli jotenki sitä täytteli keittiksellä ja katso ettei oo mitää epämuodostumii jne.

Sain eilen selkeän positiivisen raskaustestin, hymyssä suin varovaisesti miehen kanssa unille laitettiin. Illalla yhdynnässä tuli hivnen kirkasa verta ja lopetettiin siihen, mut kipuja ei ollu, joten en niin huolestunut. Tänään kuitenkin kamalat maha ja selkäkivut ja kirkas verinen vuoto kera pienten hyytymien on alkanut. Vuotoa ei oo vielä kovin paljon mut kivut on kyl aika paljonpuhuvat. Iltapäivän testi oli jo melkein nega, vain haamu jäljellä. Arvatkee, oonko itkeny.

Vielä viikko vähän reilu niin on meidän poliaika. Huokaus. Meidän ongelma tuntuu olevan tässä kiinnittymishommassa ja sisälläpysymisessä. Näitä kemiallisia kun on ollut tässä syksyn mittaan useampia. Ja se kiinnittymisongelma kun on se ainut, mihin ei lapsettomuushoidot tunne apukeinoja...... fuck.... ELi YK 19 lähti käytniin.

Nii osaako haluaako kukkaa sitä listaa tehä?
 
Viimeksi muokattu:
YAW
Evangelina :hug: Voi persiö :( Toivotaan että joku jeesi löytyy :heart:
Mä oon ihan untuvainen näissä jutuissa mutta tuos ku oon lukenut ku epätoivosena tietoo oon ettinyt niin monella tuntuu olevan luget tukena siellä loppupäässä että ehtii munis kiinnittyyn ja sitä syödään sitten pidemmän kaavan kautta kun raskautuu? Oonkohan ymmärtänyt oikein...

mavli: joo, onhan nuo labrat vähän kuitenkin ontuvia niinku mun ruotsinkielen taitonikin :D joku hämminki siellä nyt on... oha se nyt naurettavaa että s-progin annoin(dpo7) kp24 ja kp27... eihä tuo millään riitä mihinkään... :kieh:

jätin aamull soittopyynön, 9.4 on lekuri taas paikalla eli sinä päivänä yhteen mennessä tai vähän sen jälkeen pitäs kuulua jotain...
TÄNÄÄN mä meinaan saada miehen varaamaan sen simppatestin... argh! :D

Nautitaan aurinkoisesta viikonlopusta kuitenkin =)
 
Evangelina :hug: pahoittelut uudesta kierrosta ja vielä suuremmat pahoittelut kemiallisesta :( Epätoivo on varmasti suuri, kun ongelma tuntuu olevan juuri se, mihin ei kauheasti ole apuja. Oon lukenut noista lugeista kanssa. Mites jotkut vitamiinit/luontaistuotteet, jotka vois vaikuttaa siihen..?

YAW hyvä, jos saisit jo alkuviikosta lääkäriltä vastauksia kysymyksiin. :)

Minskuisen kuulumisia odotellessa.. :popcorn:

Aukiolotutkimus tuntuu jakavan sen kokeneet aikahyvin kahtia, toisille ei oo tullutmitään kipuja ja toiselle taas enemmänkin. Joten eipä sitä taida tietää, ennen kun kokeilee.. ;)
 
Moikka!

Vajaa vuosi yritystä takana ja joudun pikkuhiljaa hyväksymään siirtymän tänne lapsettomuuspuolelle...

Yksityiseltä gyneltä on laitettu lähete julkiselle puolelle vahvana endometrioosiepäilynä. Varsinaiset lapsettomuuden selvittelyt alkavat samalla kun käskettiin ottaa kolmijalkainen mukaan vastaanotolle. Perusjuttujen lisäksi tiedossa on laparoskopia, aukkari taidetaan onnekseni tehdä siinä samassa.

Minulla on myös taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta murrosikäisestä – lääkityksen sain vasta useita vuosia myöhemmin kun oireet pantiin teini-iän piikkiin. Pelkäänkin pitkään hoitamattomana olleen vajaatoiminnan pysyviä vaikutuksia lasten saantiin kun kuitenkin kasvu ja kehitys ollut kesken... :(

Työterveydessä on katsottu prolaktiini kun minulla on ollut maitovuotoa rinnoista (ei raskauksia) ja arvo oli ok, muistaakseni 246. Pyysin vielä perusverenkuvan, paastoverensokerin ja kolesteroliarvot, nekin kaikki ok.

Evangelina: Olen todella pahoillani puolestasi. Toivottavasti asiat kääntyy vielä parhain päin :)

Kiinnittymisongelmista: Minulla on kilpirauhasen vasta-aineet reippaasti koholla – yli 1300 vaikka saisi olla enintään 60. Nämä vasta-aineet hylkivät alkiota ja saattavat estää kiinnittymisen. Kortisonin sanotaan lamaavan näitä vasta-aineita ja siten auttavan kiinnittymisessä. Kortisoni ei kuulu ns. perussettiin lapsettomuushoidoissa eikä osa lääkäreistä usko sen vaikutuksiin. On tuurissaan, että millainen lääkäri sattuu kohdalle, että suostuuko kortisonikokeiluun. Olen kuitenkin valmistautunut asiasta tinkaamaan. Mutta siis, ymmärtääkseni tuosta kortisonista saattaisi olla apua minkä tahansa muunkin kroonisen tulehduksen ja/tai muiden kuin kilpirauhaseen liittyvien vasta-aineiden kanssa. Että jos on useita kemiallisia/keskenmenoja, niin kannattaa selvittää asiaa.
 
Listan teosta.. saatan mie alkaa sitä päivittään jos kukaan muu ei halua erityisesti hommaa itelleen. Ei toki haittais vaikka listan päivittelijöitä olisi kaksikin. Mie en tosin kerkeä ihan päivittäin koneelle, toivottavasti se ei haittaa...?
 
Stella :wave: Saat kyllä pestin itsellesi, jos vain haluat. Vapaaehtoisten määrä kun ei ole mikään kovinkaan häikäisevä ollut.. ;)

Eikä mua ainakaan haittaa, jos listaa ei joka päivä päivitetä. Se kuitenkin selkeyttää paljon, kun aina ei kuitenkaan muista jokaisen tilannetta erikseen. Mitäs tietoja listaan laitetaan? Musta olis kiva tietää, missä kukin on hoidoissa..jos sen laittais siihen kans?
 
Mä tulin nopeesti kertomaan torstain tuloksista.
Tosiaan biologi vai mikä lie tutkia olikaan soitti 2 tunnin päästä näytteen antamisesta, melko nopeaa :)
Miehen tulos oli 46milj/1ml joten siinä ei siis vikaa ollut.
Nyt vaan paperiversiota odotellessa.
 
Hei!!!

Vihdoin ennätin tänne iltavuoron jälkeen teille kertomaan meidän kuulumisia eli tosiaankin kävimme nyt ensikäynnillä polilla perjantaina ja käynti oli kaiken kaikkiaan aivan ihana kokemus mieheni sekä minun mielestäni. Aivan ihana lääkäri ja todella empaattiset hoitajat <3

Mieheni spermanäytteen vastaus oli iloinen yllätys, se on aivan laatukamaa ja muutenkin mies on aivan kunnossa ja minunkin tutkimusten jälkeen kaiken pitäisi olla ok. Hoitomuodoksi meille tuli IVF, koska munajohtimieni vuoksi tarvitsemme " sillan" jotta toivottu vauvamme voisi alkunsa saada. Verikokeita otetaan minusta nyt sitten seuraavaksi. Hoitava tahomme tulee jatkossa olemaan sitten TAYS.

Tuo parempi puoliskoni työskentelee 2kk jaksoissa ulkomailla ja on sitten samanlaisen pläjäyksen lomilla eli niiden puitteissa hoitomme etenevät. Seuraavat vapaat osuvat sulkuajalle, mutta ns. suunnittelukäynnille saamme kutsub elokuussa ja sitten luultavasti jos ehditään elokuussa tai sitten loka- marraskuussa luultavasti todennäköisimmin tositoimiin.

Olemme onnellisia ja gyne sanoi, että näiden tutkimusten perusteella meillä pitäisi hyvä mahdollisuus olla saada oma vauva <3 <3 <3

Mitä teille muille kuuluu????
 
YAW
minskunen: olipa hyviä uutisia teillä :heart:
Täällä vain odotellaaaaaan.... mies menee antaan näytteen 16.4, eli tää kuukausi on yhtä odottelua :| on vähän puhti loppu eikä ihmeemmin "yritetä" tai odoteta luomuihmettä tapahtuvaksi... toki tikutan oviksen, todetakseni saman kaavan kuin menneissäkin kierroissa... blah. Tänään on vähän tälläinen päivä taas, ei oikein ole lippu korkealla.

Tuntuu ettei mulla ole oikeutta surra ja murehtia kun on jo noita lapsukaisia... :ashamed: Mutta kyllä sydäntä särkee kun toisiksi nuorin (8v) kyselee:
"Äiti, etkö sä enää halua vauvoja? etkö sä tykkää niistä enää? Miksei meille tule pikkusiskoa (pojan hartain toive kun veljiä on 3kpl)? Äiti, miten niitä tyttöjä saadaan?
Siinä sitten pala kurkussa yritän selittää, että äidillä on jo teidät, että toiset ei saa lapsia koskaan... kai sitä yrittää samalla selittää itselleenkin asioita....

Tällaisen tahtiin olen muutamat kyyneleet tirauttanut tänään:
Sad Song #3 -- "Thought You&#39;d Be Here" - YouTube
 
  • Tykkää
Reactions: minskuinen
Aarg pitkä kirjotus hävis bittiavaruuteen, joten lyhennetty versio

Uusille tervetuloa! Laitetaanko listaan ainakin nämä Evangelina 27,YK 19 , LKS

Äiti-07 onpa hienoa ja nopeasti saitte vastaukset! Meki odotellaan simppavastauksia, ja ukko on jo virnuillukki et sittehän onki kirjallinen todiste siitä että hän on parasta A-luokkaa, oikee alfa uros... ( olemme aika luottavaisin mielin et simpat olis kunnossa).

Minskuinen Kerrotko vähän tarkemmin IVF hoidosta jos tiijät? Tuleeko siihe jotaki lääke hommia ja ylipäätään miten se touhu mennee? Ihania uutisia myös teille tullut :D

Kiitos kaikille tsempeistä! Harmittaa, sillä kyllä nyt kokemus on opettanut sen verran, et jos ja kun joskus vielä sen plussan saan, niin varmaan vaan nakkaan itkien koko tikun seinään, kun eihän se muuta tarkoita kun sitä, että kohta taas sydän särkyneenä pyyhitään verta reisiltä. On muuten vuoto ollu ihmeellistä, kirkasta verta ja kirkasta limaa? Vuotoa vähemmän ku norm menkoissa mut kivut oli aika ruhtinaalliset, kestokin lyhyempi. Mut raskausoireet häipyneet ja nega testi.

yaw Elä muru ajattele nuin, kaikilla on oikeus surra! Vaikka olis jo sata lasta, niin voi surra niitä joita ei saa vaikka haluaa. Ite yritän ajatella välillä niin, että jos en ikinä yhtään saa, niin en voi oikeesti tietää mitä todella menetän, että niinku pääsis helepomalla? Tai silla tyhmästi.

Ei tässä auta ku yrittää risuistaki repiä auringonsäteitä. Odottelu taitaa olla se perus elementti näissä lapsettomuushoidossa, samaan pakettiin ei vain tule kärsivällisyyttä :mad:
 
Äiti 07 onnittelut hyvistä uutisista! :)

Minskuisen käynti oli mennyt mukavasti ja hyviä uutisiakin olitte saaneet, onnea niistä! :) Mitä tarkoitat munanjohtimien tilanteella? En ainakaan löytänyt kirjoitusta, jossa olisit niistä mitään kertonut.. Kiva kuulla, että Taysissa oli mukavaa henkilökuntaa, jospa meilläkin olisi toukokuussa.. :)

YAW tottakai saat surra! :hug: Yhtä pahalta varmasti tuntuu, kuin meistä ensimmäistäkin toivovista! Tiedän tuon tunteen, sitä vaan ajattelee, että miksi raskautuisi nyt, kun ei ole raskautunut aiemminkaan.. : /

Evangelinan idea oli hyvä. Jos Stella jaksaa alkaa päivittelemään listaa, niin mulle voi laittaa: mavli 25, yk 24, TAYS

Täällä odotellaan yk 25 alkua. Vähän samoilla fiiliksillä YAW:in kanssa.. Ovistestejä en oo käyttänyt, enkä tässä kierrossa kyttäillyt kp:itäkään. Heiluteltiin peittoja, kun siltä tuntui..
 
YAW
kiitos tytöt :hug: :heart:

Mulle saa päivittää YAW 35, yk 15
-en vielä tiedä on meidän paikka yksityisellä alkuun vai TAYS(?)
Jahka noi simppatestin tulokset tulee ja saadaan joku tolkku että onko meidän mahku yrittää inssillä niin sitten yksityiseltä lähetään kokeileen, jos järeempää niin Taysiin jonoon.

saako muuten käydä yksityisellä hoidossa ja jonottaa samalla julkiselle? Miten se menee?
 
V*ttu ei ollutkaan niin helppoa taulukon lisääminen tähän ku aattelin :D Yritän saada tänään valmista.

YAW: Taitaa olla joko tai. Jos käy samalla yksityisellä, julkisen jonosta tipahtaa hännille. Näin ainakin OYS:ssa ja arvelen, että muissakin yliopistosairaaloissa. Kannattaa kuitenkin soittaa ja kysyä julkiselta suoraan et miten on.
 
Heippa!

mavli kierron kartoituksesta kyselit, niin mulla oli loppukierto silloin meneillään kun lääkärissä käytiin ja ultrasivat ja ottivat jotain loppukierron verikokeita. Sit kävin seuraavan kierron alussa alkukierron verikokeissa.

minskuinen hyvä, että meni hienosti käynti! Meillä myös IVF
(koeputkihedelmöitys) saattaa olla mahdollinen hoitomuoto, jos miehen toisen simppanäytteen tulokset eivät ole parantuneet. Saadaan ens viikolla ne tulokset ja sit selviää jatkoa. Mulle ei ole tehty vielä aukiolotutkmusta, kun hoitaja sanoi viimeksi, ettei kannatta turhaan tehdä, jos edessä on koeputkihedelmöitys.

:hug: kaikille sitä tarvitseville!

Ja tosiaan, jos joku ahkera listaa tekee niin Mojito 26v., Yk 14 (12/11), Nkl
 
Lukiessani teidän muiden kuulumisia ja alkukäyntejä, älysin että meille ei ole tainnut tulla epikriisiä meidän alkukäynnistä. Pitääpäs tutkia asiaa.

Minusta voisi laittaa seuraavat tiedot: Golla 23, yk 52, Kys.

Tosiaan edelleen toukokuun verikokeita odotellaan ja sitten kesäkuun labravastauksia. Jos nyt jotain positiivista tähän kevääseen, niin tilasin ovistikkuja ja koitetaan niiden avustuksella sitten bongailla ovista. Vaikka kylläkin tässä on muutamassa viime kierrossa ollut kierron keskivaiheilla hetkellinen kova kipu, jota uskaltaisin melkein epäillä ovulaatioon liittyväksi.
 
Laittaisin taulukkoon seuraavat tiedot: nimimerkki, ikä, YK, hoitopaikka, hoitomuoto, ja "muuta" eli tiedossa olevat ongelmat kuten esim. hedelmällisyyteen vaikuttavat perussairaudet ja/tai asiat, mitkä tutkimuksissa tulee ilmi.

Tuleeko kellään jotain muuta mainittavaa mieleen? Onko kiertopäivien laskeminen tässä vaiheessa tarpeen?
 
Stella kuulostaa hyvältä. :) Oon vähän käsittäny, ettei kp:llä oo ainakaan hoidoissa niin suurta merkitystä. Tai riippuu varmasti hoidoistakin. Mun mielestä ei tarvii, mut voidaan laittaa jos muut kokevat sen tarpeelliseksi. :)
 
Mojito oonkin kuullut, että joillakin otetaan verikokeet sekä alku- että loppukierrossa. Meillä alustavissa tutkimuksissa ainakaan lääkäri ei nähnyt sitä tarpeelliseksi. Mutta sanoi, että Taysissa otetaan verikokeita kuitenkin, josko siellä sitten tarkemmin..? Nähtäväksi jää. :)
 
Hoitountuvikot 2013



Evangelina
- 27v
- yk19
- LKS

mavli
- 25v
- yk24
- TAYS

YAW
- 35v
- yk15
- TAYS?

minskuinen
- TAYS

miss_piggy
- 31v
- KSSHP

Mojito
- 26v
- yk14
- NKL

äiti07

Golla
- 23v
- yk52
- KYS

StellaI
- 27v
- yk10
- L-PKS
- kilpirauhasen vjt, endometrioosi?
 
Viimeksi muokattu:
YAW
hihii, ooks mä ryhmän eläkeläinen :D

StellaI: kits tiedosta. Eli eiköhän tuo nyt sitten toukokuussa ratkea kumpi se meidän tie on lopulta =) Tuossahan tulee tuo kesätauko kumminkin niin ei varmaan ennen syksyä ratkea julkisella ainakaan mitään. Kuinkahan pitkät jonot on ensikäynnille sinne? Ja ottaako ne ees ensikäynnille kesäaikaan?

muoks:
havahduin tuossa että tässäkuussa tulee vuosi yritystä täyteen ja kiertoja on ehtinyt kertyyn jo 15 kpl, taitaa ehtiä nro 16 alkamaan ennen vuosipäivää: 28.4.
-tuntuu ihan hurjalta että toisilla on mega kiertoja ja vuodessa ehtii yrittämään vain muutaman hassu kerran. Mulla sitten taas on ollut niitä "mahdollisuuksia" jo muidenkin edestä... voisin antaa kyllä muutaman kierron niitä tarvitseville :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Argh! Taulukko ei mahtunut vaikka miten yritin sovitella, joten luovutin :D Pääasia et suhteellisen selkeästi on tiedot esillä.

Mie itte koen kans, ettei kiertopäivillä ole väliä. Tällä hetkellä ei taida kellään olla ns. aktiivinen yritys päällä kun ollaan vaiheessa, että vasta kartoitetaan kullekkin sopivan hoidon tarvetta?

Keltarauhasesta - ja kiinnittymisestä vielä: Keltarauhanen tulee puhjenneen munarakkulan tilalle. Progesteroni eli keltarauhasen erittämä hormoni paksuntaa ja ylläpitää kohdun limakalvoa ja tukee alkion kiinnittymistä siihen. Jos raskaus alkaa, keltarauhasen toiminta ylläpitää raskautta siihen asti kunnes istukka on tarpeeksi kehittynyt ja "ottaa ohjat". Jos keltarauhasen toiminta on riittämätöntä, raskaus ei pysty jatkumaan ja tukilääkitykseksi saa esim. aiemmin mainitut luget eli Lugestronit. Joillekin lääkäri ohjeistaa käyttämään niitä plussaamiseen saakka, toisille paljon pidempään - vähintään varhaisultraan saakka. Itsekään en vielä oikeastaan tiedä s-prog -arvoista muuta kuin sen mitä labran sivuilla on sanottu - et jos ne mitataan about viikko ovisplussasta/5-8vrk ennen menkkoja, pitäisi olla vähintään 25 nmol/l että on todellakin ovuloinut. Sittenhän se tietenkin nousee huimasti jos raskautuu...

Olen myös omalla kohdallani aika vakuuttunut, että minulla on ongelmia loppukierrossa. Sittenpä se verikokeissa selviää, onko keltarauhashormoniarvot liian matalat vai onko minun ongelmat nimenomaan näistä kilpirauhasen vasta-aineista johtuvia.
 
Viimeksi muokattu:
YAW
StellaI: mua jäi kans vaivaamaan ton s-progin labrojen viitearvojen kohdalla tuo kun ensin lukee:
Naiset follikulaarivaihe 1 - 7 nmol/l, luteaalivaihe 14 - 62 nmol/l. ja sitten sen jälkeen tuo sinun teksti:
5-8vrk ennen menkkoja, pitäisi olla vähintään 25 nmol/l että on todellakin ovuloinut

Eli kumpaa kaavaa tässä noudatetaan sitten? Kun oma tulos oli 21 :confused:
-tarkoittaako se sitä että olen ovuloinut heikohkosti vai enkö ovuloinut sittenkään? Ja mulla ei täyty tuo 5-8 päivää ennen menkkoja, mulla meni 3 päivää testin ottamisesta (kp 24-dpo7) ja menkat alkoi kp 27.
Mä luulin kans että mulla on vain luteaalissa vikaa, mutta näyttäs sille, että mun munaskut kypsyy hitaanlaisesti.... blah, tietäspä :D Jos tohtorin puheista nyt selviää jotain viisasta tuosta luteaalista niin kerron :D
 
YAW meillä lääkäri lupas 11.3 laittaa lähetteen Tayssiin ja saatiin sinne aika toukokuun loppuun. Eli pikkasen reilu parin kuukauden jonot on ilmeisesti nyt.. Eli mun mielestä ihan kohtuulliset, vaikka ainahan se odottavan aika tuntuu pitkältä.. ;)
 

Yhteistyössä