Hoitoihin/tutkimuksiin ensikertalaisena alkuvuodesta 2011

Hopeainen tervetuloa joukkoon. :) mie ajattelen niin, että nyt olen lapseton, mutta vakaasti uskon että en. Vaikka jo ensi kierrossa. Joten ei se loppuelämän tuomio ole ennenku lääkärit nostaa kädet pystyyn, eikä aina silloinkaan.

Lievästi tuhruttelee, eli kp 1. Eikä edes apea olo, kannatti tsempata tällä kertaa itteesä eikä liikaa toivoa.
 
Heitän tännekin tälläisen vinkin, että vahvaa e-vitamiinia kannattaa harkita syövänsä, mielellään kapselimuodossa.
On myös tutkittu paljon maitotuotteiden osaa lapsettomuuteen, ja rasvattomat nimenomaan tekevät hallaa terveydelle, sekä liiat hiilihydraatit.
Lähipiirissä on raskautumista tapahtunut parin vuoden yrityksen jälkeenkin kun on jätetty leipä, pasta, riisi, peruna, valkoiset jauhot ja sokeri pois ja vaihdettu maitotuotteet rasvaisiin. :)
 
hopeainen itse opiskelen alaa, joka sivuaa ravitsemusta ja niin myös vitamiineja. voin kopioida tekstini tuolta vauvakuume-puolen jo pidempään yrittäneiden ketjusta, siinä on vitamiinivinkkejä. Tietenkään vitamiinit eivät ole mitään taikajuttuja, joilla naps vaan raskaus alkaa. Ihminen on kuitenkin niin kokonaisvaltainen koneisto, että ravinto, kohtuullinen liikunta ja ravintoaineiden tasapaino vaikuttavat vähän kaikkeen, niin myös raskautumiseen. Myös yhtenä isona asiana tupakointi ja kohtuullinen alkoholinkäyttö. Kahvista tiedän sen verran, että ainakin yli 5 kuppia päivässä SAATTAA hankaloittaa raskautumista, mutta kokonaan sitä ei siis tarvitse lopettaa. Runsas peprsiljan käyttö voi saada aikaan abortoivan vaikutuksen (tämä erityisesti huomioitava alkuraskaudessa mutta myös piinaviikoilla) ja ihan ehdottomasti nuo maitotuotteet rasvaisiksi eikä kevyt-versioiksi ja hiilarit ainakin vähemmille. :) Eihän nämä keinot poista jotakin lapsettomuuden syytä johon hoitoa tarvitaan, mutta voi osittain parantaa (kokonaan jopa poistaa) pco:n , kohottaa yleisterveyttä jne. :) käyn kopsaamassa vielä sen tekstini toisesta ketjusta :)
 
Tässä siis kopio toisesta ketjusta:
"tuo möller kannattaa vaihtaa (tai ylipääns "normi" kalaöljy) e-epaan, ja syitä on ainakin 2: niissä se kalaöljy on parhaiten imeytyvässä muodossa, ja toiseks se öljy on suodatettu, koska vaikka kalassa on tosi paljon hyviä rasvoja niin myös raskasmetalleja on tosi paljon. bioteekilla ja tri tolosella ainakin on hyvät ja sopuhintaiset tuotteet, pääasia että on tuo e- alussa, pelkkä epa siis voi olla heikompaa laatua myös. hinta vähän nousee, mut suosittelen satsaamaan jos kalaöljyä syö. ja sehän taas vaikuttaa moneen,muistista ja limakalvojen kunnosta jaksamiseen... joku 60tbl keskihinta taitaa olla 25e. Eka kuukaus kannattaa popsia 2tbl/päivä, sitten voi tiputtaa yhteen kapseliin.

D-vitamiinissa kannattaa huomioida että se on D3-muoto, imeytyy parhaiten, ja sekin kannattais ottaa omana tablettina niin sitä saa riittävästi (50mikrogrammaakin voi ottaa ihan turvallisesti/pvä) tai sitten ton kalkki-d-vitskuvalmisteen lisäksi vaikka 1tbl 25mikrogrammasta d-vitamiinia päivässä.

Monivitamiinissa kannattaa kattoa että siinä on myös sinkkiä, seleeniä ja foolihappoa.

Rauta on myös varsinki kasvissyöjälle hyväksi, ja muutenkin jos on esim. runsaat kuukautiset.
Miekään en syö lihaa, enkä munaa/maitotuott. juurikaan, kalaa kyllä mutta e-epaa otan lisänä silti.
Niin ja soijaa kannattaa syödä, maitona-jugurttina-rouheena, ihan sekasyöjäkin. Se on hormonitoimintaa tasoittava kasvi. Proteiinin saantia kannattaa tarkkailla myös ja lisätä (pavut,linssit hyviä) se tekee hyvää varsinkin hedelmällisessä iässä oleville, mutta muillekin

Ite siis otan päivittäin e-epan, vahvan d-vitamiinin, vahvan e:n ja monivitamiinin, ja sillä pärjää kyllä jo ihan hyvin. parempi ottaa laadukkaita tuotteita pari päivässä kuin monesta purkista mahollisesti niitä halvempia jotka ei sitten tehoa.
Ja toinen juttu, monet aineet tarvitsee toisiaan sopivassa suhteessa, eli ei kannata olettaa yhellä olevan huippuvaikutuksia jos muuten on suppea ravinnonsaanti. Eli joku laadukas monivitamiini olis hyvä olla aina, ja siihen päälle muutama lisä, riippuu tietysti aina ihmisestä."
 
Tunturihilla ja Yrittäjä83 ootteks te ihan täysin kokonaan hiilarittomalla? Mie meinasin vaan vähentää reippaasti hiilareita.. Ku kumminkii ihan melkein kaikessa niitä on. Mie jätän riisin, pastan, perunan, leivän yms. Lähes kokonaan pois ja jos käytän niin tummaa makaronia tms. Peruna tulee olemaan mulle kaikkein suurin ongelma, ja aionkin pitää kerran viikossa perunapäivän :D

Kiva kun liityit joukkoon Hopeainen! Tunturihilla on tosiaan meidän vitamiinitietäjä :D Mie oon miettiny noiden vitamiinien suhteen, että eikai niiden syömisestä haittaakaan ole.. Ja muutenkin kun tuskin tulee ruuasta saatua kaikkia vitskuja...

Minusta on otettu tänään seitsemän putkiloa verta ja nyt jännätään tuloksia :) Tänään alko savu nousta korvista töissä... Raskaana oleva työkaverini sai jonkunaikaa sitten tietää saavansa pojan.. Ja tämä neiti oli ITKENYT koko sen kyseisen päivän koska halusi tytön. AAAAAARG! :mad: Onneks se ei mulle sitä sanonu... Voi olla että muutama tarkoin valittu sananen olis mun suusta päässy.
 
Babies ei oo totta tuo työkaveris juttu :O vitsi että nuo on niin persiistä!!! kun kokisi lapsettomuuden/keskenmenon niin olis hiljaa vaan!! Että ärsyttää moinen!!!
Mie oon kyllä jättäny pois kaikki hh:t, lukuunottamatta mitä tulee kasviksista (perunast en oo ikinä välittänyt kyllä enkä nytkää himoile) hh:t nyt jotain 20-40/pvä. :) Saaks kysyä mistä päin siun mie on kotoisin? Miun on imatralta lähtenyt, pirkanmaalla nykyään :)
 
Tunturihilla No älä muuta sano! Menee ihan totaalisesti hermo tollasten kanssa..
Ja Imatralta olen minäkin lähtösin :D Nyt täällä Kaakkois-Suomessa ressailen :) Muutin vaan niin nuorena sieltä pois että miun ja siun ei kuulu sanavarastoo :D Mutta koko sukuhan siellä asuu edelleen...
 
Heipä hei :wave: Mies lähti töihin ja mä saan nyt ihan rauhassa istua sohvan nurkkaan ja keskittyä vauva-asiaan... siivous joutaa odottaan ;)

tunturihilla on kyllä asioiden ytimessä ja selkeesti tietää mistä puhuu. Viime talven raskautta ennen olin ruokavaliolla, jossa en ihan täysin jättänyt hiilareita pois, mut vähensin käytännössä minimiin. Söin sinkkiä, monivitamiinivalmistetta ja D-vitamiinilisää. Alkoholi ja kahvi oli minimissä ja lisäsin hiukan liikuntaa. Ja se mitä itse pidin olennaisena, oli et just ennen raskautumista selvis yks asunto-ongelma, jota olin stressannut kauan... kun se selvis, seuraavassa kierrossa tärppäs heti :whistle:
Syksyllä otin saman reseptin tietenki käyttöön, kun alettiin taas yrittää tosissaan... mut tietenkin vie aikaa ennen kuin noi vitamiinikuurit alkaa vaikuttaa? Moni puhuu myös siitä, et kannattaa juoda puol lasia punkkua ovulaation jälkeen kaks viikkoa... ajattelin nyt eka kertaa kokeilla, toimivuudesta en sit tiedä.
Muistan äitini aikoinaan syöneen greippiä, kun perheenlisäystä toivoi ja itsekkin sitä kokeilin joskus, mut greippi hedelmänä on toooosi epäterveellistä hampaille. Olen kyllä nähnyt jossain sitäkin purkissa? Itse saan nyt foolihapon raskausmonivitamiinivalmisteesta jota syön.

Onko kukaan kokeillut homeopatiaa?? Olen kuullut, et on auttanut monilla? Itse kävin homeopaatilla syksyllä -09 ihottuman takia, lopetin "kuurin" joulukuussa ja sit alkuvuodesta raskauduin :confused: Entäs akupunktio?Onko joku kokeillu?

Olen ymmärtänyt, et toi hiilarien vähentäminen toimii nimenomaan, jos taipuvainen hiivaan.. komppaako tunturihilla ????? Jostain luin et hiivatulehdus keskenmenoriski ja vaikuttaa myös raskautumiseen... eli periaatteessa noi maitotuotteet on tätä samaa sarjaa, koska jos sairastaa jatkuvaa hiivatulehdusta, lääkärit suosittelee just maitotuotteiden jättämistä ja hiilareiden vähentämistä (kalsium sit apteekista)..

Reilu pari viikkoa vielä seuraavaan ultraan ja keskusteluun, sen jälkeen pian luomuovulaatio... kyllä jänskättää ja pitäis koittaa muka pitää stressitaso alhaisena :p ...miten sen sais onnistuun?!

Joo ja toi on niin tuttua Babies :kieh: Meillä töissä kysellään vähän väliä, et koskas sä meinaat lapsia ja eikös jo ole vauvakuume ja pla pla... kannattais varsinkin nykypäivänä miettiä mitä suustaan päästää :(

Kylläpä tuli pitkä ja sekava viesti :LOL: Mut ehkä saa selvää sanan sieltä täältä :D PLUSSAtuulia kaikille!! :heart:
 
Ite oon kans vhh:lla ja pari kiloa on jo lähtenytkin. Tuosta Grepin hyödystä löytyy mm Suomen Lkrilehti - Finlands Lkartidning eli auttaa varmaankin PCO:hon ja siihen liittyvään insuliiniresistenssiin. Niin kuin varmasti vähähiilihydraattisuuskin. Hiilarit muuttuu kuitenki sokeriksi, mikä taas nostaa insuliinitasoja jne..Purkkivitamiineista oli joku aika sitten jossain että ne on aika turhia, koska se imeytyminen ei ole kummoista. En nyt tähän hätää löytänyt sitä artikkelia.
 
Noi on tosi mielenkiintoisia juttuja, eikä pelkästään raskautumisen kannalta, vaan ihan muutenkin.

Nyt kun A-ML mainitsit noista purkkivitamiineista, muistin, et olen joskus kuullut samaa. Sen valossa esim. itse greippi hedelmänä oliskin siis parempi vaihtoehto.... muuuuttta kun sitten taas olen jostain lukenut, ettei suomalaisen elimistö osaa hyödyntää etelän hedelmien vitamiineja, vaan paremmin toimisi oman alueen vitamiinilähteet kuten mustikka tms. :confused:

Nooh, napsin silti lisävitamiineja... koska ei kai niistä voi olla haittaakaan??! Yritän kyllä ihan syödäkkin terveellisesti, mut en siltikään usko, et varsinkaan näin talvisin tulee päivän vitamiiniannos täyteen :O
 
Kyll määkin varalta syön noit lisävitskuja :D Ties vaikka olis hyötyä. Ainakin nyt ku oon greippiä mussuttanut nii huomaan eka kesrtaa lähestyvän oviksen =) (ovistikuissaki näkyy jo jotai)
Jos oikein muistan nii sillon ku raskauduin taisin syyä tuota lady vita raskaus tabletteja jo ennakkoon. Pitäskö kokeilla nytki?

Onko kukaa nyt tutkimusten alkaes huomannut selailevansa vauvavaateita yms?
En oo koskaa aikasemmin tohtinu, mut nyt joku on sekoittanut mun pääparkaa ja huomaan tutkivani eri vaunuja, pinnasänkyjä..:ashamed:

Plussatuulia :wave:
 
Nyppy Luontaishoidoista ei oo kokemuksia, mutta kyllä niillä voi vaikutusta olla, paljon oon kuullu kokemuksia ja uskon kyllä että vois auttaakin, kokeilemalla kai paras hoitomuoto jokaiselle löytyy eikä välttämättä yleispäteviä neuvoja ole.
Tuo hiiva on niin yksilöllinen ihmisellä, mut ruokavalio siinä on keskeisenä. Lääkärithän ei läheskään kaikki mitään hiivasyndroomia tunnusta olevankaan, mut niistä kärsivät on saanu ruokavaliolla tosi hyviä tuloksia. Alkoholi, sokeri ja leivät yms hiilarilähteet pois.
A-MLTuo ettei vitamiinit imeydy, on tosi monenkirjava juttu. Toiset ei imeydy just lainkaan, ja toisissa presentti on hyvä. Siihen vaikuttaa vitamiinin muoto (esim. Dssä d3 on tehokkain, magnesiumsitraatti imeytyy monta kertaa paremmin ku magnesiumoksidi jne) Yleisesti voi sanoa että kapselit imeytyy paremmin ku kuiva tabletti, hinta on korkeempi mut siinä sen säästää että oikesti syö tehokasta valmistetta. Nuo puutosetkin on yksilöllisiä, esim. d:n puuttesta kärsii suurin osa suomalaisista syksystä kevääseen, esim. a:sta ei niinkään.)
Niin ja joku kysy alkaako pian tasot nousta elimistössä, sekin riippuu vitamiinista mut esim. D:tä syömää alkaneet on maininnut että parissa viikossa alkaa virtaa olla enemmän (kun se määrä on suurempi mitä "suositukset", nehän on ihan naurettavan pienet suomessa,50-100mikrogrammaakin voi ottaa päivässä huoletta).

Nyt on kumma tilanne, ovislimat ja kivut tuli 2 viikkoa sitten perjantaina, menkkoja ei kuulu vieläkään... Perjantaina oli tosi juilinnat ja tuhru tulikin, siihen jäi. No, odotellaan..
 
tunturihilla ootko aatellu testata? pidän sulle peukkuja että täti pysyis ainaki 9kk poissa ja saisit + :heart:
Kuulostaa ainaki kovasti siltä. Onko muita oireita?
 
Viimeksi muokattu:
A-ML Kiitos, toivotaan parasta!! :heart: mies tokas vaan että turhaan tutkittiin simpat jos näin kävi :D mut sitten sanoi että ei mikää ole turhaa jos pikkunen on aluillaan vihdoin.
Tuo pätkittäinen menkka/selkäkipu on, verta tuli toissapäivänä nenästä ,ihan aivastaessa alkoi ja tuli paljon (ei oo vuosiin käyny noin) hirvittävä nälkä jos syömisestä pari tuntia pidempi aika, mut nää nyt voi olla mitä vaan, kunhan innostuin nyt kun yleensä tuo luteaalivaihe ollut sen tasantarkkaan 14pvää. :)
Maanantaina tulee testitilaus, yks herkkä 10 ja kaks 25:sta. Ihan hyvä ettei nyt oo kaapissa, jos nega tulis ja menkat alkaisi huomenna niin turhaan menis taas testi (kuten niin monesti aiemminkin).
 
tunturihilla ,ihanasti jännittää sun puolesta =) Kyllähän nuo nyt vaikuttais ihan oikeilta oireilta... mä pidän peukkuja korkealla, et näyttäis plussaa ja pikkuinen olis kunnolla tarrannu kiinni :heart: Toivottavasti saadaan maanantaina positiivisia uutisia :D
 
Pitää jo tänään malttamattomana hakea testi:LOL:
dpo 16 ja tätiä ei näy vieläkään... huhhuh. Voihan se olla että oviskin on heittänyt, kun en sitä tikuta mut kyllä ne oireet aina tunnen niin selvästi + limat. Kiitos tsempistä naiset!!! :hug: Tuun ilmoittamaan miten kävi.
 
Viimeksi muokattu:
Ootte kyllä ihania! sulaa hulluuttahan tää kai on, sitä pettyy taas niin jos onkin nega. Mut turha toivo testata tänään, eihän tuolla meiän tuppukylän s-marketissa mitään testejä ollu ja kylän ainoa apteekki luonnollisesti kiinni. No, huomenna sit, illalla jos kusti on polkenut testit jo laatikkoon.
 
Hellou naiset!!

Tunturihilla vois pikkuhiljaa päästää meidät jo jännityksestä... Ettei tartte koko päivää täällä juosta tarkastamassa :D

Oman navan tuijotusta...

Hiilarittomamman elämän plussia.. Napani seutu alkaa kaventua... En ole ylipainoinen ollut alunalkaenkaan, mutta kyllä ne mahamakkarat ovat kiinteytyneet. Eipä vielä näy vatsalihakset (ainakaan kovin selvästi) mutta suunta on ihan jees. Painoa on pudonnut tässä reilun kk aikana kolmisen kiloa, vaikkei se ollut itse tarkoitus.

Muistan vaan että joskus karppaillessani tuli niin monta karppifoorumilla vastaan jotka olivat hehkuttamassa pitkän lapsettomuutensa loppumista karppauksen alettua, että pakko on nyt ihan oikeesti testata pidemmällä jaksolla.

Tämä on siis ensimmäinen kokonainen kierto karppailua koska aloittelin joulun jälkeen... (tai tais olla kyllä jo joulua ennen silleen pehmeetä laskeutumista) Todenteolla vuoden alusta kun sain miehenkin mukaan tiimiin. Samat on "oireet" kuin edellisellä kerrallakin karpatessa. Valkovuodon määrä on noussut radikaalisti ja pikkarit on aina sen näköset että ei olis viikkoon vaihdettu (yök)

Seksihalukkuus ei ole radikaalisti noussut (yleensä asteikolla 1-100 liikutaan siinä 10 paikkeilla) ja nyt kun oli ovulaatio, niin ihan väkipakolla sain itseni moodiin vääntää. Kosteus on noussut, joka tapahtui myös viimekarppikerralla ja sitä silloin oikeastaan karppauksella hainkin.

Tällä kerralla sain ihan JÄRKYTTÄVÄT ovulaatiokivut, tai sitten ne oli jotain muuta kipua... Voisin kuvailla sitä fiiliksellä mikä tulisi siitä kun joku olisi asentanut yön aikana piikkilangan munanjohtimesi sisään. Ihan sairas vetävä, viiltävä, polttava, jomottava kipu oikealla puolella alavatsassa. Peittoja on tampattu ja patjat on tomutettu... Nyt on taas hyvä nukkua muutama viikko ;)

Seuraavaa kiertoa odotellessa... Sitten alkaa se tyksissä juoksu ihan oikeesti...
 
Tunturihilla Mie ku tuun puol ysi töistä ni odotan et täällä on sit jo jotain tietoa :D
83yrittäjä ja muut karppailijat Oisko teillä mitään hyviä vinkkejä tohon karppailun alottamiseen tai jotain sivustoja mistä sais lisää tietoa? Oon meinannu pitkään jo alottaa mut sit mietin että mitä ihmettä me sit syödään :D

Mut nyt töihin!
 

Yhteistyössä