Hoitoihin/tutkimuksiin ensikertalaisena alkuvuodesta 2011

täälläpä on tullut juttua! :)

syssy ihana kuulla että saa noin hyvää palvelua! :) meillä on -ainakin vielä toistaiseksi- vetämässälähete julkiselle ainoastaan, kun ei niin "tulipalokiire" ole , eikä ikäkään paina uhkaavasti päälle (22/30) Tietenkin mitä pikemmin plussa tulisi, sen ihanampi ja joskus on ihan mahdottoman kamalaa odottaa, huoh.

Noista yksityispuolen hoidoista, meille on jopa yksi tuttava sanonut, jolle ei enää ikinä tule kerrottua mitään haaveista, että jos ei oel varaa yksityisiin hoitoihin niin ei kyllä pidä lasta toivoakaan köyhänä. Joskus hymyilyttää tuo, ja vähän säälittää tuollainen asenne että raha pyörittää toisten mielestä kaikkea. Tokaisinpa siihen takaisin ettei meillä lasta rahalla ajateltu kasvattaa... Tokihan jossakin vaiheessa yksityiselle voisi mennä, en sitä sano, mutta ei julkinenkaan puoli ole mielestäni millekään rupusakille. No, meitä on moneen junaan... :)

Täällä on ankarasti muutettu pari päivää kaupungista maaseudulle, nyt alkaa olla homma finaalissa. Ihan kivaakin ollut, eipä ole ihan kokoajan tämä vauva-asia tapetilla.

Plussapuhuria kaikille! :hug:
 
Me tosiaan odotetaan kutsua sinne aukiolotutkimuksiin ja nyt pisti mietityttämään, että voiko ne tehdä/ laittaa suoraan Laparoskopiaan vai tehdäänkö toi vasta, jos Munatorvien ultraäänitutkimus ei jostain syystä onnistu? Lapraskopiasta ilmeisesti saa noin kahden viikon sairasloman.. Pitänee alkaa miettiä kuinka paljon asioista kertoo työpaikalla..

Olemme muuten jonossa julkisella puolella ja tässä kuitenkin olemme koko ajan miettineet yksityiselle menemistä. Itse olen vuorotöissä ja uskoisin, että yksityisellä olisi helpompaa järjestää meille sopivampia aikoja. Olen kovasti koittanut laskeskella hintoja ja muutoinkin vertailla vaihtoehtoja. Ajatuksia en ole saanut karsittua kokoon vain lähinnä pääni pyörälle.
 
tunturihilla Voi olla että jos mulle olis joku sanonu ettei "köyhänä" sais lapsia tehdä, oisin ollu niin hämmästynyt että hiljaseks ois vetäny :LOL: Mistä ihmeestä ihmiset keksii noita juttuja.
Tohon yksityiselle vaiko julkiselle, että mentäis kyllä varmaan itekin julkiselle jos meikäläistä olis siunattu kärsivällisyydellä :D Niin ja tuntuu siltä että ikä alkaa painamaan jo(vm.84). Sattuu olemaan vielä niin hyvä työterveyslääkäri, että katottiin sen kanssa mitkä tutkimukset saadaa menemää työterveyden piikkiin ja sain ekan yksityisen gynen käynnin ilmatteeks :) En oo kyllä viellä soittanu aikaa labraan...Hirveen malttamaton ois sen lapsen saannin suhteen, mutta sit ei saa mentyä tutkimuksiin :ashamed: Päässä vikaa :LOL:

Onnea tunturihillalle muutosta, toivon täällä peukut pystyssä plussia kaikille :)
 
Kurkkasin tänne lapsettomuuspuolelle ja tämä ketju tuntui "omalta". Tunturihilla onkin jo ennestään tuttu tuota toisesta ketjusta. :)

Meidän historia lyhyesti: olen ihan kohta 33 v ja mies täyttää 36. Minulla on yksi lapsi vuodelta 1997, joka sai alkunsa nopeasti, muistaakseni heti toisesta kierrosta. Miehellä on kaksi lasta, joista kumpaakaan ei ole yritetty saati suunniteltu. Meissä siis ei pitäisi olla vikaa, mutta jostain syystä ei saada millään yhteistä lasta aikaiseksi.

Ehkäisy on lopetettu syyskuussa 2008. Kesällä 2009 aloitettiin yritys oikein toden teolla, ja tuloksena olikin raskaus joka päättyi lokakuussa rv 10+3. Toinen raskaus sai alkunsa melkein heti perään, mutta päättyi tammikuussa 2010 rv 5+. Maaliskuussa 2010 kierto oli taas normaali ja siitä lasketaan tuo vuoden tuloksettoman yrityksen raja, joka täyttyy nyt sitten maaliskuussa. Silloin saadaan tk-lääkäristä lähete eteenpäin. Kävin siellä loppuvuodesta ja alustavasti otettiin papa ja perusverikokeet, kaikki niiden suhteen oli ok.

Joka kuukausi sitä on vaan jaksanut aina toivoa ja yrittää, mutta vähitellen alkaa usko loppua.

Hei vaan teille kaikille ja tsemppiä kovasti tähän projektiin!! :wave:
 
Onkos Tunturihilla varaillu jo aikaa sinne tutkimuksiin? Mun pitäis tänään hakea purkit ja purnukat siemennesteanalyysia varten..(niin ja tietty ohjeet) :D Kysellä samalla ton yksityisen puolen hintoja niitten mun tutkimuksien suhteen, kuin myös ton analyysin. Tietää sitte pystyykö tässä kuussa venymään taloudellisesti.
 
Babies teillä ilmeisesti mies antaa kotona sen simppa näytteen ? Meillä kävi mies paikan päällä "purkittamassa"

Meillä oli nyt sitten eilen se odotettu eka käynti. Miehen simpanäyte oli priimaa. Mut ultrattii ja otettii papa. Ultras näky että vas. puoleisessa munasarjas PCO-tyypinen "helminauha", oikealla puolella näytti normaalilta ja kohtu on kuulema normaalia leveämpi : / Seuraavaksi tiedossa kierron kartoitus ja aukiolotutkimus. Meneillään kp.26/25-35 ja kerankin täti on toivottu vieras :LOL:
 
Heipsan! Täältäkin ilmottautuu ensikertalainen :)
Elikkäs hoitojen suunnittelu lähti käyntiin viime vuoden puolella ja jouluna myös kävin munatorvien aukiolotutkimuksissa. Helmikuussa sit seuraava lääkäriaika ja maaliskuussa sit pistokset, ultrat, punktio ja alkion siirto. Sitä odotellessa :p Tuntuu, että kuukaudet ei koskaan oo menny näin hitaasti!! :)
 
kn071 joukkoon vaan! :wave: tuo kuukausien maleksiminen on myös niin tuttua.

Babies en ole kerennyt, pitäisi ja pitäisi... Olen aikuisopiskelija ja tää viikko on koulua, edellinen muuttoa... Oikeestaan ensi viikoks vois koittaa saada ajan. :)

A-ML miulla kans pco-tyyppistä on, molemmissa munasarjoissa kymmenisen rakkulaa eli ehdot nippanappa saattas täyttyä diagnoosiin. Hyvä että miehelläsi simpat kunnossa, huojentaa varmasti sekin tieto jo :)

Täällä ihme masennusta, pitäis jännäillä ja piinailla nyt kun ovis muutama päivä sitten ohitettu (en tikuta, mutta tunnen hyvin ovulaation ja sen jälkioireet) ei jaksaisi enää yhtään toivoa, pelottaa että taas se kp1 yllättää ja saa mielen mustaksi. :(
 
No nyt on otettu eka askel, itell verikokeet ja papa maanantaille ja miehen simppanäyte myös samalle päivälle :) Vitsi kun haluaisin tuohon kanssa sen testin missä keltarauhasta testataan, onko ollut ovis (tunnen kyllä että on ollu, mut niinku varmuudeksi) voiskohan testit määränneelle lekurille soittaa ja pyytää tuohon pinoon vielä senkin?!
 
Täällä kans juuri aloitettu tutkimukset, tai syksyllä aloin jo vähän haparoimaan, että apua tarttis ja sain terot säännöllistämään menkkoja ja terkkarin perhesuunnittelun kautta verikokeisiin. Terkkarista lähete naistenklinikalle. Eilen oli eka käynti siellä ja ultra ok, + molemmille kasa testejä. kuukaustiskiertoa aletaan kartoittamaan ja lopetettiin terot. Munatorvien aukiolotesti tulossa. jännittävää aikaa, pää ihan sekaisin kun tuli nin paljon asiaa =) töissä piti kertoa pomolle, jotta se ymmärtäisi missä ramppaan lähiaikoina... niin.. puolitoista vuotta ollaan koitettu vauvaa, minulle eka ja miehelle kolmas. ja ikää meil 31 ja 34 ja molemmat ollaan hoikkia/normaalivartaloisia. Tilasin halpoja ovisja ja raskaustestejä netistä =) nyt alkaa tosi bongailu =) kamalaa olla koko ajan niin toiveikas ja sit taas pettyä ja sit taas toivo herää... jospa nyt... :)
 
A-ML Joop, me saadaan kotiin purkki ja tarkempi ohjeistus asiaan.. En oo vieläkää käyny hakemassa, mut HUOMENNA! :)

Kn071 Miten käytännössä tuo aukiolotutkimus tehdään? Mullakin ilmeisesti edessä kohtapuoliin..

Hyvä Tunturihilla sait ajan varattua.. Täällä vielä hannaillaan :headwall: Kannattaa soittaa lääkärille.. Mutta mun käsityksen mukaan se pitää ottaa tietyssä kierron vaiheessa? Mulla noiden muutamien verikokeiden perässä lukee missä kohtaa kiertoa pitää mennä.. toinen oli viides päivä ja toinen muistaakseni 25....

Annastiina79 Tervetuloa joukkoon :) Saako kysyä ootko mistä tilaillu r-testejä ja ovistestejä tilannu? Pitäs itseki noita jälkimmäisiä kokeilla seuraavassa kierrossa...
 
Babies joo, se näkyy oviksen jälkeen. sinänsä tarkkaa kiertopäivää mahdoton itselle määritellä noissa, kun kierrot voi venyä aika pitkiksikin... kerran on otettu se, ja ovuloin kyllä sillon, mut mielenkiinnosta olis ihan hyvä ottaa useemmasta kierrosta.

Ovistesteistä ite sellasta kokemusta, että halvat ei oikein toimi hyvin, viivat näyttää mitä sattuu. kalliimmat on ihan hyviä, mut hinta tulee vastaan, ei viitti niitä sitten käyttää. Ja sitten miulla nuo ovikset tuppaa tuntumaan niin hyvin ettei enää tartte :) mut toki halvoillaki voi tuloksia saada, varmaan käyttäisin itekkin jos en tuntis oviskipuiluja :)

tervetuloa annastiina79 joukkoon kuumeiseen :)
 
Tunturihilla Mie tyhmäilen taas täällä.. Kuinkas kauan sitä kiertoa pitää seurata, että osaan mennä oikeaan aikaan sinne kokeeseen? Mulla on nyt kolmen kuukauden ajan ollu 29 päivää..

Tiedättekö onko noissa kilpirauhashommeleissa mitään rajotuksia ennen kokeeseen menoa? Labralähetteessä on S-KIPA, S-TSH ja S-T4-V. Tietty saan tiedon kun soitan sinne, mutta tuli vaan mieleen :)
 
Babies, muistaakseni noissa kokeissa ei ollut muita rajoituksia kuin että klo 8-10 aamulla? (+tietty että menet niinä kierron päivinä kuin on neuvottu) Ja että jos syö kilpirauhaslääkettä niin sitä ei saa ottaa. Eli ei siis ollut mitään syömis/juomisrajoituksia. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
 
tunturihilla mulla on tässä nenän edes toi kierronkartoitus-lappu. Multa nimenomaa katsotaa ovuloinko. Eli eka otetaa kaikki mahdolliset hormoonit kp.3-5 klo.10-14 välisenä aikana. Seuraava askel on katsoa kp.10 uä:ssä kehittyykö muniksia ja tsekata limisten paksuus. Siitä saan ohjeet alkaa testaa ovista ja vkon kuluttua positiivisesta ovistestistä mitataa se keltarauhashormoni taso. Eikä ollut mitää rajoituksii syömisen/juomisen suhtee. Tuossa lapussa oli että nimenomaa sen keltarauhasen takia verikokeet tulisi ottaa tuohon klo. aikaan.
Ehkä tässästä sepustuksesta sai jotain irti :)

Kohta se alkaa kp.27/25-35 :D
 
Meille tuli eilen postin mukana tieto, että lähete on mennyt perille ja jonotus aika ois 3-5 kk aukiolotutkimukseen. :( Kauankohan siinä sitten menee, että tiedetään millaista hoitoa tullaan saamaan. Se meillä on tiedossa, että simpat on surkeat ja vaativat pesua. Myös liikkuvuus ja elossa olevien määrä sen tunnin päästä pieni niin voipi olla että meillä edessä Mikrohedelmöitys. Vai kokeillaankohan mahdollisesti muita ensin!? :confused:
 
Pänä> Jos et jaksa odottaa niin yksityiselle pääset heti ja maksaa parisaturaista.

Minä olin malttamaton ja teetin perustutkimukset yksityisellä... Luulin että näin pääsen hommassa alulle silloin kun vuosi tuli täyteen... Vaan sitten kun julkiselle mentiin niin täti kätteli ja sanoi kauniisti että teidäthän on jo tutkittu ja vikaa ei ole kummassakaan joten ota yhteyttä kun kaksi vuotta tulee täyteen niin aletaan sitten katsomaan hoitoja... 2v rajapyykkiin pari kk jäljellä...
 
A-ML siis joo, mutta tarkoitin että kun itellä kierto venyy niin paljon välillä (100 päivääkin joskus) niin ei voi kiertopäivää määrittää millon on tuo koe otettava, se voi olla kp 15 tai 85 ovistikkuja en jaksa siks käyttää koska niitä menis satasen kierroissa joku 50 :D mutta tuskin tuohon tutkimukseen menen kun olen jo käynyt ja ovuloin kyllä, tunnen sen :)

ääh, nyt vaan odoteltava... hyi hitto, inhoon niin kun maanantaina otetaan papa myös, minuu sattuu niin kovin se. samoin ku kohdunkaulan tutkiminen noin muutenkin, eikä tosiaan oo rentoutumisesta kiinni, niinkuin toiset sanoo. gyne kyllä viimeks sano että toisilla on herkempi. usein papan jälkeen saa pyyhkiä verta sen päivän :(
 
Viimeksi muokattu:
niin ja siis mulle aukiolotutkimus tehtiin siten et ekaks kohtuun muovikatetri, jonka päähän "ilmatulppa" jotta katetri ei valu pois. Sit katetriin laitettiin vettä ja päästettiin sinne ilmaa. alamahassa tuntu hieman painetta ja "epämukavuutta" Sit ne vaan ultras ja katto et kupliiko vesi munatorvissa :) vastauksen saa heti siinä paikan päällä.
 
Apuaa, kuulostaa pelottavalle toi ao-tutkimus : / Mulla ei kyllä papakoekaan satu yhtään, mutta.....

Ja olemme päässeet etenemään taas pienen askeleen. Miehelle on haettu purkit ja ohjeet siemennesteanalyysiin. Ja kyselty mun neljästä testistä paljonko tulee maksamaan.. Kaikenkaikkiaan pulitetaan vajaa 300€. Kallista lystiä, mutta sen arvoista jos se nyytin tuo loppujenlopuksi :)
 

Yhteistyössä