TaAsk tuo hailakka viiva kuulostaa lupaavalta, toivottavasti se siitä vielä vahvistuu
Itse kävin tänään menopur seuranta ultrassa huonoin tuloksin. Aloin siis pistämään kp2 75iu ja kp6 viime perjantaina oli ultra neljän pisto päivän jälkeen. Silloin kaikki näytti hyvältä, limis oli jo 7mm ja oikealla, hieman yliaktiivisessa pcos-tyyppisessä munasarjassa, oli useampi rakkula joista kaksi isointa 11mm. No koska siellä oli useampi kehittymässä, arpoi lääkäri että mitähän nyt tehtäisiin.
Käski sitten kokeilla niin, että pidän perjantain eli sen kp6 taukoa pistämisestä, joka voisi pysäyttää pienempien rakkuloiden kasvun jotta sitten vain johtofollikkeli valikoituisi ja jatkaisi kasvua. Eli pidin perjantain taukoa pistämisestä. No lauantaina romahti sitten mieliala aivan täysin ja olin yllättäen kuin raivohärkä, joka on minulle todella epätavallista. Ajattelin sen johtuvan lääkkeestä. Lauantain ja sunnuntain pistin taas 75iu, eli kp7 ja kp8 ja tänään kp9 oli ultra ja kaikki päin per...ttä.
Oli toinen lääkäri, joka sanoi arvanneensa heti kun kerroin mielialan muutoksesta viikonloppuna, että munasarjat ovat hiipuneet. Sanoi että perjanatain tauko on aiheuttanut epätasaisuutta hormoniarvoissa ja siitä pahantuulisuus viikonloppuna. Siis kun ensin kroppa sai paljon jotain juttua, eli sitä hormonia, ja sitten se yllättäen loppuikin, oli lopputuloksena mielialan totaalinen muutos. Viikolla, pistosten aikaan minulla oli ollut jopa parempi ja hyväntuulisempi olo kuin yleensä ja lääke tuntui saavan aikaan paljon paremman olon kuin clomit.
No ultra todisti sitten lääkärin arvauksen ja pahan tuulen johtuneen siitä että munarakkulat olivat todentotta lopettaneet kasvunsa täysin, VAIKKA olin yhden taukopäivän jälkeen jatkanut pistoksia kaksi päivää. Munarakkuloista ei ollut kasvanut yksikään yli 11mm vaikka oletus oli että tänään olisi jo 15-17mm. Kohdun limakalvokin oli ohentunut lääkärin sanojen mukaan liki olemattomaksi. Eli EN TAJUA JA MITÄ HEL...TIÄ.
Olo on kuin koekaniinilla isossa ihmiskokeessa. Toisen lääkärin määräämä taukopäivä ei selkeästikään tuonut tulosta ja se tuntuikin jo silloin hieman hatusta heitetyltä ajatukselta. Testaileeko ne meillä jotain tuulesta temmattuja hoitoprotokollia???
No nyt pitää tänään pistää tupla-annos eli 150iu ja huomenna sama ja keskiviikkona pitää tauko (kun lääkkeet loppuu) ja torstaina käydä taas ultrassa. En taas tajua tuota keskiviikon taukoa, kun ollaan jo todettu että taukopäivä ei toimi. Mutta lääkäri ei lähtenyt kirjottamaan uutta reseptiä vaan sanoi että katsotaan näillä kahden päivän isommalla annoksella ja jos ei torstaina vastetta näy niin tämä kierto oli tässä. Sitten ensi kierrossa tämän lääkärin sanojen mukaan suoraan isompi annos ja paperit valmiiksi jos tulee enemmän munasoluja niin otetaan talteen ja ilmeisesti suuntana ivf, johon miehelläni ja minulla on valmius lähteä. Toinen lääkäri taas oli viime viikolla varovaisempi ivf-puheissaan, mutta ei toki vielä voinut tietää miten tämä ensimmäinen pistoshoitokierto menisi. Eli per...lleen. Tämä viime viikon lääkäri sanoi myös että koska oikea munasarja on niin (yli)aktiivinen, on suurilla pistosmäärillä iso riski hyperiin ja se tulee vaikeuttamaan ivf-hoidon suunnittelua.
Miten tämä voi olla tämmöstä rakettitiedettä??? Miten ei voi naisen elimistö vaan toimia niin kuin pitää? Keneenkä näistä lääkäreistä ja mielipiteistä voi luottaa?
Taidan kopsata osan tästä tekstistäni ja kysellä jossain menopur-pinossa että onko tuo taukopäivän pitäminen yleinenkin juttu näissä pistoshoidoissa vai oliko tämä ihan vaan joku rändöm heitto siltä lääkäriltä, joka johti siihen että kaikkien alullaan olleiden rakkuloiden kehitys tyssäsi kuin seinään ja kohdun limakalvokin heikkeni reilusti.
Mitenkä teillä muilla pistoshoidoissa olevilla ja toki muillakin sujuu?