Arcatha minä en ole töissä kertonut mitään, ainoastaan ilmoittanut, että minulla on lääkäriaika. Olen käynyt lääkärissä ja saanut sieltä käyntitodistuksen(ei siis mitään sairaslomalappuja vaan pelkän käyntitodistuksen), jonka perusteella poissaolo on ollut a) luvallinen b)palkallinen, kun olen mennyt töihin normaalisti käynnin jälkeen (olen käynyt tutkimuksissa jokusia kertoja ja 2 kertaa inssissä).
Eli jos ilmoitat meneväsi lääkäriin ja tulevasi sen jälkeen töihin (tai toisinpäin, että lähdet töistä aiemmin lääkärin vuoksi) ja otat käynnistä todistuksen, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää eikä esimiehesi oikein voi sinua kieltää menemästä. Siitä en tiedä, että saatko palkkaa siitä, mutta ainakin se on luvallinen eikä siitä voi seurata mitään varoituksia luvattomasta poissaolosta töistä tms.
Käyntitodistuksessa ei lue muuta kuin naistentautien poliklinikka ja KYS, eli sen tarkemmin siinä ei eritellä.
Ja siis käsittääkseni missä tahansa ammatissa ja työehtosopimuksessa on lääkärikäynti luvallinen poissaolo, siitä en ole varma, että onko se palkallinen.
Minä en ainakaan kertonut inseminaatioista työnantajalle, vaan kävimme inssissä ja menin normaalisti loppupäiväksi töihin.
Ja ilmoittaessani lääkärikäynnistä, sanoin vaan, että sain peruutusajan näin yllättäen.
Meillä ei ole tullut kyselyitä ja jos tulisi, niin puhuisin epämääräisesti jostain sairaudesta tai tutkimuksista.
Tämä pitkä jaarittelu sitä varten, että jos se plussa tosiaan tulee silloin perjantaina, niin ei muuta kuin nokka kohti klinikkaa ja ilmoitus työnantajalle, että lääkärikäynnin takia myöhästyt/joudut lähtemään aiemmin.
Tsemppiä siis!
Tipetsu minulla työn ja hoitojen yhteensovittaminen on onnistunut sillä, että tarvittaessa olen ollut poissa (kuten edellä selitin, ottamalla käyntitodistukset käynneistä ja menemällä töihin heti kuin mahdollista).