Hoidot jatkuu 2012

pumpinello tervetuloa mukaan! oliko sulla nyt siis 1.IVF/1.pas??
ja onko testipäivä 31.8.? vai jo aiemmin?
onko teillä vielä paljon alkioita pakkasessa?
Niin ja tsemit piinailuun ja paljon superliimaa alkiolle! :)
 
***Hoidot jatkuu 2012***

Poritar ................. 2.IVF ..................... Helmikuu
Miukumau ............ 3.ICSI/1.pas ........... helmikuu
Nanna .................. 2.ICSI ................... helmikuu
Katjuska-81 ......... 2.IVF .................... maaliskuu
Jonnastiina ........... 1.ICSI ................... maaliskuu
Leonita79 ............. 2.ICSI ................... huhti-toukokuu
Jicca ..................... 1.IVF .................... toukokuu
Sufka ................... 1.IVF/ICSI ..............kesä-heinäkuu
Karpalo ................ 1.IVF/ICSI 1.pas ..... toukokuu

Luru-73 ................ 1.IVF .................... elokuu
Tiinuli81 ............... 2.IVF ..................... elokuu
Nellikaneli...............1.IVF/1.PAS............ elokuu
Nuppuska ............ 2.ICSI/3.pas .............elokuu
Moto76 ................ 3.IVF ...................... elokuu
Kevät87 ................ 2.ICSI ................... elokuu
Almina...................4.ICSI/1.pas ........... elokuu
Talvitaika ............. 4.IVF .................... Elo-syyskuu
HaaveissaToinen ... 2.IVF ..................... elo-syyskuu
Jadekivi ................ 2. IVF..................... elo-syyskuu
Tammuska ........... 2. IVF .................... elo-syyskuu
TanZZZku ............ 1. IVF/1.pas ........... Elo-syyskuu
Mariq ................... 4. ICSI .................. syyskuu
Mörkötys .............. 3.IVF/ICSI ............ syyskuu
Emma81 .............. 3.IVF ..................... syyskuu
Sebu08 ................. 4.IVF .................... syyskuu
Lila13 .................... 2.IVF/ICSI ............ syyskuu
Miles .................... 4.ICSI.................... Syys-lokakuu
Dreamer1 ............. 5.ICSI ................... Syksy
Lumetar ............... 2.IVF/ICSI ............. syksy
Kukkanen81 ......... 2.ICSI ................... syksy
Sannuliinu .............2.IVF ................... syksy
Onlyer.................. 3.ICSI ................... syksy
Marianne1971 ....... 3.IVF ................... Syksy
Meg ..................... 3.IVF ....................Joulu-tammikuu
Joku_päivä ........... 7.IVF .................... ??
Seline .................. 2.IVF .................... ??
Inkku1 ................. 1.IVF(?) .................... ?



***Piinailijat***:headwall:

Nimimerkki .............Hoito...............Alkio(t )..................Testipäivä

Iica ...................... 1.IVF/1.pas ........... 1 ..................... 24.8.
Sekundamamma .... 1.ICSI/1.pas .......... 1 ..................... 29.8.
Hautomo76 .......... 1.ICSI/2.pas ........... 2 ..................... 31.8.
Linnea1982 ........... 1.IVF/1.pas ........... 1 ..................... 31.8.
Pumpinello ............ 1.ICSI/1.pas ........... 1 ..................... 31.8.
Syssy .................. 5.ICSI ................... 2 ....................... 1.9.
InMyDreams ......... 3.IVF/3.pas ........... 2 ....................... 3.9.
Pikkuperho ........... 2.IVF/1.pas ............ 2 ...................... 3.9.
Johkunen ............. 3. IVF/1.pas ........... 1 ...................... 3.9.



***PLUSSANNEET***:heart:

Nimim ................. Hoito .......... Plussa kk ............ LA

LadyBlue ............. 1.IUI .............. Tammikuu ........... 29.9.2012
Jensar ................ 2. IVF ............. Tammikuu ........... 6.10.2012
Susirouva ........... 1.IVF/6.pas ..... Tammikuu ........... 9.10.2012
Dreamer74 ......... 1.IVF/1.pas ..... Helmikuu ............. 11.10.2012
Sartsa00 ............ 3.ICSI/1.pas..... helmikuu ...........
Kebri82 .............. 1.IVF .............. helmikuu ............. 23.10.2012
Kehrä ................. 4.ICSI ............ helmikuu ............
Rödluvan .............1.ICSI 1.PAS.... huhtikuu ............. 20.12.2012
Peppi1981........... 3.ICSI 1.PAS..... huhtikuu ...........
Mequ .................. 2. IVF ............. toukokuu ........... 3.1.2013
Alexsandria ......... 3.IVF .............. toukokuu ........... 7.1.2013
Lion33 .................2.IVF............... toukokuu ........... 9.1.2013
Pyykki ................. 2.ICSI ............ toukokuu ........... 29.1.2013
Vanil ................... 2.IVF ..............toukokuu ..........
Kaarne ................ 3.IVF ............. kesäkuu ............. 14.2.2013
Risto79 ............... 4.IVF 1.pas .... kesäkuu............
Piinistelijä ............ 2. IVF ..............kesäkuu...............
Vauvahaaveita86... 1. IVF .............kesäkuu.............. 15.2.2013
Iinamiina ........ 4.IVF/ICSI-3.PAS ...kesäkuu.............. 17.2.2013
Napsuneiti ........... 2.IVF ............. kesäkuu ............. 19.2.2013
Iloksi ................... 3.ICSI ............kesäkuu.............. 20.2.2013
pepponen..............4.IVF/ICSI....... Heinäkuu ............ 7.3.2013
Sintu74 ................. 5.IVF ........... Heinäkuu ........... 8.3.2013
sannamary ........... 2.IVF/1.pas ..... heinäkuu .......... 13.3.2013
Sanna-77 ............. 1.IVF ............. heinäkuu ........... 1.4.2013
 
Viimeksi muokattu:
Itse löysin netistä sellaisen artikkelin/tutkimuksen, jossa oli tutkittu muutamaa sataa keinohedelmöityksessä ollutta ja ero onnistumisissa taisi prosenteissa olla puolet vähemmän mahdollisuuksia niillä jotka polttivat. Yllätyksekseni artikkelissa luki, että ero polttaneiden ja tupakan savua passiivisesti hengittäneiden välillä oli vain muutama prosentti. Eli se passiivinen altistuminenkaan ei ole hyväksi.
Oho, voisko sillä tosiaan olla noin iso vaikutus hoidon onnistumiseen? :O
Mähän olin kyllä polttamatta edellisen IVF:n ajan ja PASseissakin aina siirron jälkeen, mutta tammikuussa päätin että saa riittää. En tahtonut enää ottaa riskiä, että tupakointi vaikuttaisi jotenkin solujen laatuun. Yksityisellä kun käydään, niin on kivempi sijoittaa se muutama tonni hoitoihin, jos kokee tehneensä kaikkensa. Tästä syystä vaadin myös miestä lopettamaan, ja sekin on ollut 4-5kk polttamatta ja käyttää nykyään sähkötupakkaa joka oli meidän lääkärin mielestä tosi hyvä ratkaisu. Yksi myrkky (nikotiini) niiden ~4000 sijaan on huima parannus.

Kiitos tuosta infosta :heart: Ehkä mä sen turvin uskallan luottaa siihen, että solut voivat ihan oikeasti olla parempilaatuisia ja hedelmöittyä paremmin kuin viimeksi.
 
Jadekivi - Itsestä kans tuntui että onpa se suuri prosenttimäärä. Niin, sitä en enää muista minkä tekemä tutkimus se oli, kun en sitä nyt enää googlen kautta jostain syystä osannut ettiä, mutta luulisi, että siinä suuntaa antavaa faktaa ainakin olisi sisällä. Suuresti toivoahan se luo jos pitää tosiaan paikkaansa. Ja sehän nyt on käsittääkseni aivan varmaa että paremmat lähtökohdat on tupakoimattomalla! Että nyt peukut kunnolla pystyyn sinne päin!! Sitä jäin tuossa päivällä miettimään, niin kuin Jadekivi tuohon olit kans laittanu että vaikuttaakohan nikotiinikorvaustutotteiden käyttö elimistöön negatiivisesti? Kun mietin kun sanoit että miehesi onnistui vaihtamaan, mutta mitenkähän se on naisen kohdalla? Olen ollut ilman tupakkaa,mutta tänään menin ostamaan nikotiinipurkkaa, ja kaupan hihnalta poistuessani takaraivoon pätkähti ajatus, että onkohan sen käyttö järkevää? Haluaisin vain tehdä kaikkeni, että olisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat, kuten varmasti kaikki. Miles - Kiitos!! olipa ihanaa nähdä itsensä listalla, tuntuu että on heti saanut tähän vuosien "yksinäisyyteen" tukea tästä keskustelupiiristä. Ensimmäinen keräys oli toukokuussa jossa saatiin 14 munasolua hedelmöittymään, eli oltiin enemmän kuin iloisia kun pelättiin, että ei saataisi yhtäkään. Sillon siirrettiin 1 tuore ja loput pakastettiin. Nyt viime torstaina 2 sulatettiin ja 17.8 siirrettiin 1 alkio. Juu, 31.tätä kuuta on testipäivä, tosin puhuivat, että ehkä jo 27 -> voi testata. Isot halaukset että täällä saa jakaa asioita yhdessä toisten kanssa jotka ymmärtävät!!
 
Oho, voisko sillä tosiaan olla noin iso vaikutus hoidon onnistumiseen? :O
Mähän olin kyllä polttamatta edellisen IVF:n ajan ja PASseissakin aina siirron jälkeen, mutta tammikuussa päätin että saa riittää. En tahtonut enää ottaa riskiä, että tupakointi vaikuttaisi jotenkin solujen laatuun. Yksityisellä kun käydään, niin on kivempi sijoittaa se muutama tonni hoitoihin, jos kokee tehneensä kaikkensa. Tästä syystä vaadin myös miestä lopettamaan, ja sekin on ollut 4-5kk polttamatta ja käyttää nykyään sähkötupakkaa joka oli meidän lääkärin mielestä tosi hyvä ratkaisu. Yksi myrkky (nikotiini) niiden ~4000 sijaan on huima parannus.

Kiitos tuosta infosta :heart: Ehkä mä sen turvin uskallan luottaa siihen, että solut voivat ihan oikeasti olla parempilaatuisia ja hedelmöittyä paremmin kuin viimeksi.
Tuo oli kuin mun näppikseltä pari vuotta sitten.
Poltin myös enemmän ja vähemmän ennen ja ekan ivf:n alussa lopetin. No se hoito meni pieleen, aloin taas savutella. PASseissa lopettelin aina siirron paikkeilla, joissakin poltin joskus jopa siirron jälkeen, kun pää ei yhtään jaksanut uskoa tärppiin. Lopetin lopullisesti (toivottavasti) siinä vaiheessa, kun alettiin suunnitella uutta hoitokierrosta pienen tauon jälkeen. Ehdin olla 2kk polttamatta ennen tuoresiirtoa ja seurauksena raskaus ja lapsi. Ei negaa, ei keskenmenoa, kuten aiemmin. Uskon, että oli vaikutusta sillä, että olin täysin ilman alkoholia ja tupakkaa pitemmän aikaa ja toki tuosta hoidosta eteenpäinkin luonnollisesti.

Sä oot ehtinyt olemaan tosi kauan ilman tupakkaa, kyllä se on pakko tehdä vain hyvää :heart:

Pumpinello tervetuloa! =)


Tänään sulatettiin kaksi olkea (3 alkiota) ja siirrettiin kaksi. Toiselle tehtiin kuorenavaus, koska meillä on aina paksukuorisia alkioita. Tosin tuoresiirrosta syntyi lapsi ilman kuorenavauksia ja samoin takana on yksi kemiallinen raskaus ilman avausta. Biologi oli vähän kahdenvaiheilla, että tehdäkö vai ei. Annoin vapaat kädet sen toisen alkion kanssa, että tehkööt, jos näkevät sen paremmaksi vaihtoehdoksi. Toista ei menty sörkkimään, koska se oli jakautunut jo niin monta kertaa, että avausta ei olisi pystynyt tehdä. Siirretyt olivat siis neljäpäiväisiä nyt sulatuksen jälkeen. Testipäivä (veritesti) on 3.9 =)
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon tupakointi-keskusteluun oli pakko liittyä, sillä itsekin olen tupakoinut vuosikaudet. Ymmärsinhän oikein, että tuossa tutkimuksessa nimenomaan puhuttiin hedelmöittymisestä, ei kiinnittymisistä? Olen hoitojen aikana polttanut samalla lailla kuin muulloinkin, eikä hedelmöittymisessä ole ollut minkään hoidon aikana ongelmia. Miehellä on kylläkin top-sperma, jos näin voi sanoa :) Alkion siirron jälkeen olen ollut vähemmällä polttamisella, meillä ei kuitenkaan yhtään edes kiinnittymisyritystä ole ollut :(

Olen miettinyt tuota tupakoinnin vaikutusta alkion kiinnittymiseen, mutta olen niin hermoheikko piinailija, että olen tupakoinut, ja vannonut jos plussa piirtyy testiin, niin lopetan sillä istumalta.

Hienoa, että teillä muilla on ollut voimia lopettaa tupakointi. Jollei tämä pas nyt onnistu, ja joudumme menemään yksityiselle, niin yritän kyllä kaikin keinoin lopettaa.
Kysyin joskus hoitajalta josko lopettaisin niillä tableteilla, niin niitä ei suositella jos yrittää raskautta.

Ps. Mulla on 3.IVFn 3.PAS, voisi korjata tuohon listalle kun joku päivittää sitä.
 
Huomenta!!
Munkin on pakko tosta tupakasta kysyy :)
Itse oon kans polttanu aina, mut keväällä kun tehtiin 1. ivf, pystyin olee sen pari viikkoo polttamatta. Ku + ei tullu tai siis tuli mut varhainen km, nii jotenki ressi laukes ja aloin taas polttaa...
Nyt oon kohta taas kilo tavoitteessa nii saisin ilmottautua PAS:n, nii kiinnostaa just et vaikuttaax se sinä jotenki??? Siis just kiinnittymiseen???
Onkos tietoa?
 
Mä löysin ilmeisesti tuon tutkimuksen missä kerrottiin myös passiivisen tupakoinnin haitoista.

Tää oli mun mielestä se mielenkiintoisin pointti:
"No difference in embryo quality between the three groups was observed. However, there was a significant difference in implantation rate and pregnancy rate per embryo transfer."

Eli tupakoinnilla/passiivisella tupakoinnila ei ollut ainakaan nähtävää vaikutusta alkioiden laatuun, mutta kiinnittymisen todennäköisyys ja raskaustulokset olivat huomattavasti huonompia kuin savuttomilla.

Tuon tutkimuksen mukaan kiinnittymistodennäköisyys tupakoitsijoilla oli 12.0%, pasiivisilla tupakoitsijoilla 12.6% ja savuttomilla 25.0%.

Raskauden jatkumisen todennäköisyys taas tupakoitsijoilla 19.4%, passiivisilla tupakoitsijoilla 20.0% ja savuttomilla 48.3%


Eli totta tosiaan, se passiivinenkin tupakointi kannattaa ottaa huomioon!

Täällä on se tutkimus luettavissa: http://www.ashaust.org.au/pdfs/SHSharmIVF0505.pdf



Meillähän alkiot oli jakautuneet tosi hyvin, ja kaikki selvisivät sulatuksestakin. Yhtäkään kiinnittymisyritystä ei kuitenkaan ollut :(
 
Meg
Piti olla pas elokuussa mutta enpä sitten päässyt kun ei mikään alkio selvinnyt, joten pakkanen tyhjä:mad: Eli minulle voi laittaa 3 IVF. (en tiedä tarkalleen vielä milloin mutta ensi vuoteenhan se menee,jonot on ainakin sen 4kk:tta eli lääkitys alkais joulu-tammikuussa)
 
Meg pahoittelut sulle ettei sulatus onnistunut :(
Juuri tuota itsekin pelkäsin, mutta koitahan nauttia tulevasta tauosta jos vain mahdollista ja kerätä tsemppiä sitten tulevaan!

ON: mun piina päättyi onnellisesti, puhelu tuli että sulatus onnistunut ja tänään klo 13.40 sitten siirto =)
Mitään tarkempaa en vielä tiedä, eli selvinnee sitten paikan päällä millainen alkio ja montako siirretään, mutta jippii jos niin voi sanoa -> yksi etappi taas takana!!
 
Hwissan! No nyt päivityksiä... Eilen mulla oli punktio ja 4 munasolua saatiin! Nyt odottelen puhelua Kysistä, et montako hedelmöittyi. Huomen olis sit siirto, jos hyvin käy... Muistaakseen sillo tammikuussa saatiin vaan 2, joten huima saalis nyt! Ja nyt mentiin lyhyellä kaavalla. Nyt vaan peukkuja et edes joku hedelmöittyy...
 
Voi Meg, olen pahoillani :hug:
Tiedän niin tuon tunteen. Eka IVF oli viime marraskuussa ja vihdoin kun piti olla PAS maaliskuussa, ainokaiset 2 alkiota eivät selvinneet sulatuksesta... Toiseen hoitoon oli suunnittelukäynti toukokuun 31. pvä ja nyt sitten elokuun menkoista pitäis soittaa ja ilmoittautua uuteen hoitoon. Pitkä on taival ollut täälläkin noiden suhteen...

Itseäni nyt suunnattomasti ärsyttää, kun kroppa ei suostu toimimaan niinkuin pitäisi. Tosiaan elokuun menkoista piti soittaa polille, mutta nyt ne prkleen menkat ei suostu alkamaan! Kp 33 menossa, viime kierto oli 30 päivää. Kp 28 tein negatestin, kohta olis kai tarkoitus varmuuden vuoksi vielä testata, josko olisi luomuihme käynyt. En usko sitä kuitenkaan, menkkakipuja eilisestä, hieman erilaisena tosin. Ilmoittelen, miten käy.

Paljon onnea teille piinaajille, joita onkin kiva määrä :)
 
Mitä mitä mitä mitä??????? Kävin dippaamassa hetki sitten tuon mun Clearbluen testin kuppiin ja siihenhän lähti heti piirtymään se plussaviiva!!Piti sitten heti avata Apteekin testi ja dipata se samaan pissaan, koska epäilin Clearbluen luotettavuutta. Tulihan siihenkin viiva, mutta haalea vielä. Jännittää ihan sikana, viimeksihän helmikuussa hoitotauolla luomuplussa, joka oli kemiallinen raskaus. Tuolloin vuoto alkoi kaksi päivää testin jälkeen. Nyt tosin viivat vahvemmat kuin tuolloin... APUA!!! :)

Aijaa.com - 10759220

Aijaa.com - 10759221

Tuo Apteekin testi näyttää selvemmältä nyt kuivuttuaan. Menkkakipuja on nytkin jonkin verran. Peukut pystyssä, että meille tulisi kevätvauva :heart:
 
Pikaista päivitystä kun nyt alkaa uskaltaa jo ääneen sanoa jotain... Eli eilisessä punktiossa oli 27 follia (15 +12) ja niistä löytyi 24 munasolua. Aika paljon, huh. Koska määrä oli noinkin suuri niin pelkäsin koko ajan jonkin menevän pieleen. No, ainakaan vielä ei ole klinikalta soitettu, joten huomiselle suunniteltu siirto onnistunee :D
Luulin että soittavat sieltä anyway, kuten Tammuskalle, mutta eilen teroittivat että jos kaikki ok niin soittoa ei kuulu.
Toivotaan Tammuska että sinulle kävi hyvin ja molemmilla olis huomenna siirto edessä :hug:
 
Ihanaa kuulla noin iloisia uutisia tapahtuvan, tuhannesti onnea HaaveissaToinen!:flower: :flower:Ihmeitä siis tosiaan tapahtuu! Kasvuvoimia! Niin siis itse käsitin, että lukemassani tutkimuksessa oli hedelmöittymisestä kyse. Kuulostaa Jadekivi samalta. Tuosta veritestistä piti kysymäni, kun olen ymmärtänyt että jotkut käyvät verikokeissa saamassa tuloksen. Tarviiko siihen lähetteen vai onko se kuinka yleinen käytäntö tai otetaanko yleensä jostain tietystä syystä ennemmin kuin raskaustestillä? Se on käsittääkseni useimmissa tapauksissa varmasti varmempi tuloksenantaja?
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaToinen
^ Meidän klinikan käytäntö on, että veritestissä on pakko käydä lääkkeellisen PASsin yhteydessä, muuten riittää kotitesti. Lähetteen saa veritestiin toki joka kerta jos haluaa, mutta se täytyy silloin erikseen pyytää.
 
Jaa enpä ole tuota tiennyt, olisi mukavaa, jos joku klinikalla olisi tajunnut asiasta ohjeistaa. :confused:Kiitos vastauksesta. Saakohan sen sitten ihan terveyskeskuksesta pyydettyä kun klinikka toisessa kaupungissa pitkän matakn päässä?
 
Heippa kaikki!

Ensinnäkin hirmuisesti voimia ja kärsivällisyyttä piinailijoille ja hoidon alkua odottaville! Toivottavasti nyt kesätauon jälkeen rytisee plussia tähän pinoon!
HaaveissaToinen selkee plussahan tuo näyttää olevan! Tsemppiä ja vauvaliimaa toivotan.:flower:

Se miksi aloin kirjoittelemaan on tuo tupakointikeskustelu. Itse olen entinen tupakoitsija myös ja aikas vaikeaa oli orientoitua lopettamiseen ennen hoitoja, mutta onnistuin kuitenkin. Tupakointi vaikuttaa siis kielteisesti koko helahoitoon, mutta minun tupakointini loppui siihen, kun sain tietää kuinka suuri merkitys sillä on kohdun verenkierrolle ja siis verenkierrolle ylipäänsä. Sille pikkuruiselle alkiolle on suuri apu siitä, että kohdun limakalvojen verenkierto toimii kunnolla, jotta sillä on optimaaliset olosuhteet kiinnittyä. Tuo verenkierto alkaa paranemaan n. kolme viikkoa lopettamisen jälkeen ja on palautunut kokonaan n. kolme kk lopettamisesta. Tsemppiä kaikille lopettamassa oleville!! Jo se, että vähentää auttaa!

Pyykki, joka säännöllisesti edelleen lueskelee taustalla ja jännittää kaikkien puolesta.:wave:

ps. Miles tai joku joka osaa päivittää listaa, mulle voisi laittaa LA:n 29.1 2013.Kiitos!! Parin viikon päästä rakenneulraan ja jo jännittää.
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaToinen
Onnea haaveissa toinen :)

Ja Iicalle pahoittelut :(
Oliko teillä vielä pakkasessa alkioita odottamassa?

Pumpinello naikkarilla otatetaan aina veritesti, eli haluavat tietää onko ollut edes kiinnittymisen yritystä, ts. mikä hcg on.
Tämän vuoksi (ja oman olotilan takana) en omista raskaustestejä, eli tulos selviää sitten kun hoitaja soittaa :)

Onko teillä muilla joilla pas tehty luonnolliseen kiertoon, millainen luge-annostus?
Mä yllätyin kuinka vähällä helpolla pääsee kun luonnollinen kierto menossa, vain 1 luge illassa ja voin lopettaa ne jo pari päivää ennen veritestiä! No siltikin 2 viimeistä yötä olen herännyt siihen kun alkaa jotain valumaan, nice!
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaToinen
Onko teillä muilla joilla pas tehty luonnolliseen kiertoon, millainen luge-annostus?
Mä yllätyin kuinka vähällä helpolla pääsee kun luonnollinen kierto menossa, vain 1 luge illassa ja voin lopettaa ne jo pari päivää ennen veritestiä! No siltikin 2 viimeistä yötä olen herännyt siihen kun alkaa jotain valumaan, nice!
Mulla on nyt kahdesti tehty PAS luonnolliseen kiertoon. Oma kierto kun on säännöllisehkö eikä itselläni ole hormonitoiminnassa ongelmia. Mulla lutinus (ja aiemmin lugesteron) annostus on 3 krt päivässä 1 tbl emättimeen. Luget vaihdettiin lutiuksiin mulla ilmenneen pähkinäallergian vuoksi. Ohje on lisäksi, että jatkan annostusta pari päivää mahdollisen plussatestin jälkeen.
Ja kyllä. molemmat lääkkeet valuvat. Lutinuksissa se kiva puoli on, ettei ne ole rasvaisia ;D

ON: pienen pientä särkyä alamahassa ja rinnat ovat hieman arat. Voi olla menkkoja edeltävääkin. Tekisi mieli testata mutta on vasta pp6 niin eipä kannata :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä