Hoidot jatkuu 2012

Ajattelin plussata kahden viikon päästä! ;D

Liika optimistisuus ei tässä vaiheessa ole mistään pois.. Nyt vaan kauhea tsemppi päälle ja rento olo.

Liputan tästedes Pergoveriksen puolesta ihan kympillä (Miksi ihmeessä sitä lääkettä ei käytetä useammin?) - hiiteen Puregonit ainakin omalla kohdallani...
Kaikki kerätyt solut olivat olleet kypsiä ja hedelmöittyivät kivasti (vain muutama jäi kyydistä). Alkioita tuli 8!!!! :) Okei - kaksi niistä on vielä jatkoviljelyssä, mutta kuusikin alkiota on meille ihan huippulukema. Se on yhtä paljon alkioita kuin meidän huonoimmissa hoidoissa yhteensä.

Siis nyt on kaksi toppia kyydissä, kasvavat kovaa vauhtia ja tarraavat ihan muutaman päivän sisällä lujaa kiinni kohdun seinämään :D

Joku viisaampi voisi siirtää tietoni (jos nyt vielä tuonne piinailijoihin):

syssy.......... 5.ICSI........... 2.............1.9.
 
***Hoidot jatkuu 2012***

Poritar ................. 2.IVF ..................... Helmikuu
Miukumau ............ 3.ICSI/1.pas ........... helmikuu
Nanna .................. 2.ICSI ................... helmikuu
Katjuska-81 ......... 2.IVF .................... maaliskuu
Jonnastiina ........... 1.ICSI ................... maaliskuu
Leonita79 ............. 2.ICSI ................... huhti-toukokuu
Jicca ..................... 1.IVF .................... toukokuu
Sufka ................... 1.IVF/ICSI ..............kesä-heinäkuu
Karpalo ................ 1.IVF/ICSI 1.pas ..... toukokuu

Luru-73 ................ 1.IVF .................... elokuu
Pikkuperho ........... 2.IVF/1.pas ............. Elokuu
Johkunen ............. 3. IVF/1.pas ........... elokuu
Tiinuli81 ............... 2.IVF ..................... elokuu
Nellikaneli...............1.IVF/1.PAS............ elokuu
Nuppuska ............ 2.ICSI/3.pas .............elokuu
Moto76 ................ 3.IVF ...................... elokuu
Kevät87 ................ 2.ICSI ................... elokuu
Almina...................4.ICSI/1.pas ........... elokuu
Meg ..................... 2.IVF/2.pas ........... Elokuu
Talvitaika ............. 4.IVF .................... Elo-syyskuu
HaaveissaToinen ... 2.IVF ..................... elo-syyskuu
Jadekivi ................ 2. IVF..................... elo-syyskuu
Tammuska ........... 2. IVF .................... elo-syyskuu
TanZZZku ............ 1. IVF/1.pas ........... Elo-syyskuu
Mariq ................... 4. ICSI .................. syyskuu
Mörkötys .............. 3.IVF/ICSI ............ syyskuu
Emma81 .............. 3.IVF ..................... syyskuu
Sebu08 ................. 4.IVF .................... syyskuu
Lila13 .................... 2.IVF/ICSI ............ syyskuu
Miles .................... 4.ICSI.................... Syys-lokakuu
Dreamer1 ............. 5.ICSI ................... Syksy
Lumetar ............... 2.IVF/ICSI ............. syksy
Kukkanen81 ......... 2.ICSI ................... syksy
Sannuliinu .............2.IVF ................... syksy
Onlyer.................. 3.ICSI ................... syksy
Marianne1971 ....... 3.IVF ................... Syksy
Joku_päivä ........... 7.IVF .................... ??
Seline .................. 2.IVF .................... ??
Inkku1 ................. 1.IVF(?) .................... ?



***Piinailijat***:headwall:

Nimimerkki .............Hoito...............Alkio(t )..................Testipäivä

Iica ...................... 1.IVF/1.pas ........... 1 ..................... 24.8.
Hautomo76 .......... 1.ICSI/2.pas ........... 2 ..................... 31.8.
Linnea1982 ........... 1.IVF/1.pas ........... 1 ..................... 31.8.
Pumpinello ............ 1.IVF/1.pas ........... 1 ..................... 31.8.
Syssy .................. 5.ICSI ................... 2 ....................... 1.9.
InMyDreams ......... 3.IVF/2.pas ........... 2 ....................... 3.9.



***PLUSSANNEET***:heart:

Nimim ................. Hoito .......... Plussa kk ............ LA

LadyBlue ............. 1.IUI .............. Tammikuu ........... 29.9.2012
Jensar ................ 2. IVF ............. Tammikuu ........... 6.10.2012
Susirouva ........... 1.IVF/6.pas ..... Tammikuu ........... 9.10.2012
Dreamer74 ......... 1.IVF/1.pas ..... Helmikuu ............. 11.10.2012
Sartsa00 ............ 3.ICSI/1.pas..... helmikuu ...........
Kebri82 .............. 1.IVF .............. helmikuu ............. 23.10.2012
Kehrä ................. 4.ICSI ............ helmikuu ............
Rödluvan .............1.ICSI 1.PAS.... huhtikuu ............. 20.12.2012
Peppi1981........... 3.ICSI 1.PAS..... huhtikuu ...........
Mequ .................. 2. IVF ............. toukokuu ........... 3.1.2013
Alexsandria ......... 3.IVF .............. toukokuu ........... 7.1.2013
Lion33 .................2.IVF............... toukokuu ........... 9.1.2013
Pyykki ................. 2.ICSI ............ toukokuu ........... ?
Vanil ................... 2.IVF ..............toukokuu ..........
Kaarne ................ 3.IVF ............. kesäkuu ............. 14.2.2013
Risto79 ............... 4.IVF 1.pas .... kesäkuu............
Piinistelijä ............ 2. IVF ..............kesäkuu...............
Vauvahaaveita86... 1. IVF .............kesäkuu.............. 15.2.2013
Iinamiina ........ 4.IVF/ICSI-3.PAS ...kesäkuu.............. 17.2.2013
Napsuneiti ........... 2.IVF ............. kesäkuu ............. 19.2.2013
Iloksi ................... 3.ICSI ............kesäkuu.............. 20.2.2013
pepponen..............4.IVF/ICSI....... Heinäkuu ............ 7.3.2013
Sintu74 ................. 5.IVF ........... Heinäkuu ........... 8.3.2013
sannamary ........... 2.IVF/1.pas ..... heinäkuu .......... 13.3.2013
Sanna-77 ............. 1.IVF ............. heinäkuu ........... 1.4.2013
 
Viimeksi muokattu:
Tsempit piinailijoille :heart:
Mahtavaa, kun täällä alkaa tapahtua. Toivottavasti plussia tulee mahdollisimman paljon!

Meillä oli kontrolliultra tänään PASsia varten ja kohdun limakalvo näyttää kasvavan paremmin suuremmalla estrogeeniannoksella, joten siirtoon päästään (toivottavasti) viiden päivän päästä. Olkia on kolme. Toivottavasti ei tarvitse kaikkia sulattaa tähän yritykseen.

Luget alkaa jo huomenna, neljä päivää ennen siirtoa. Liittyy jotenkin siihen, että mulla on kolmipäiväisiä alkioita pakkasessa ja sen verran + sulatuspäivä pitää saada tota progesteronia.. kai.. :D

Huih. Alkaa pian jännittämään.

Voisinkin tässä kysyä, ettää miten te koette tai kokisitte, jos joku on klinikalla lapsen kanssa? Kysyin hoitajalta tänään, että pitäiskö mun jättää lapsi ja mies kaupungille siksi aikaa, kun siirto tehdään, ettei kellekään tule paha mieli. Niin kuulemma eivät ole saaneet negatiivista palautetta, jos joskus on lapsi jollakin ollut mukana. Ja käyhän niitä vastasyntyneitäkin siellä esittäytymässä henkilökunnalle. En vaan oikein tiedä miten toimia. Toisaalta tahtoisivat kuulemma kovasti tavata meidän lapsosen, asutaan sen verran kaukana paikasta, että ei ole tullut käytyä erikseen kiittämässä henkilökuntaa. Toisaalta ei haluaisi mitenkään pahentaa kenenkään oloa tai loukata :|
 
^ Huonoina päivinä tuntuu pahalta, hyvinä päivinä hyvältä.
Meidän klinikalla on kyllä huomioitu tuossa asiassa potilaita ja lapsiaan esittelemään tulleet ohjataan johonkin tyhjillään olevaan huoneeseen, ettei odotusaulassa tarvitse lapsettomien katsella perheonnea.

Aivan varmasti tulen itsekin viemään lapseni näytille, jos sellaisen saan. Klinikan henkilökunta on tullut niin tutuksi ja läheiseksi, lääkäri samaten, ja lyön vetoa että he olisivat onnellisia puolestamme ja tahtoisivat tavata jälkikasvumme.
 
Hei syssy, sattuiko sua se Pergoveriksen pistäminen? Mä jouduin sitä edellisessä hoidossa pistämään ja mulla oli ongelmia jo sen sekoittamisen kanssa. Eli ruiskuun jäi ilmeisesti (ali)paine, jonka vuoksi neste ei meinannut pysyä ruiskussa, vaan aina kun irroitin männästä, tuli neste itsestään pois. Monen tappelun jälkeen sain kyllä aina nesteet ja jauheet sekaisin, mutta pistovaiheessa ilmeisesti se ruiskussa ollut paine tuntui todella ikävältä. Ihan siis sattui kunnolla joka kerta, ei ollenkaan miellyttävää. Mitkään muut piikit eivät ole koskaan sattunut ja olen joutunut pistelemään jos jonkinlaisia coctaileja itseeni.
 
Nanna*: Pari kertaa tuntui aika ikävältä useamman minuutin pistämisen jälkeen. En kuitenkaan ollut mitenkään tuskissani - nettikirjoitusten perusteella jotkut ovat kärsineet pistämisestä paljon enemmän. Yllätys oli omalla kohdallani ihan positiivinen.
Sitten... Jos pisti sen ohjeen mukaan, niin tosiaan oli vaikeuksia saada pysymään neste ruiskussa. Välillä painoin ihan pelkkää ilmaa sinne putkiloon, että neste tuli helpommin ruiskuun ja sitten välillä jätin sen ilman pumppaamisen pois kokonaan.
Itse pistäminen ei mielestäni ollut ikävää. Neula upposi suht hyvin. Kaikista ikävin piikki näiden hoitojen aikana on mielestäni ollut Orgalutran, mutta nyt viimeisimmissä hoidoissa sitä ei olekaan tarvinnut pistää, kun on ollut pitkä kaava.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka, täällä palailee kans yks kesätaukolainen! Menkat alkoi tänään ja lääkkeellinen pas edessä.. toivottavasti siirtoon asti päästään! Meillä on pakkasessa enää 1 alkio tästä 2.hoidosta. Toivo on todella kova, sillä toivon niin ettei tarttisi lähteä 3.hoitoon!

UÄ siis puolentoista viikon päästä ja sitten selviää siirtopv.

Jadekivi mulla progynova käytössä lääkkeellisessä passissa ja siinä sen idea on lamaannuttaa munasarjojen toimintaa.. en tiiä yhtään, mitä sen on sulle tuossa coctailissa tarkoitus tehdä ;) Toivottavasti jotain hyvää ja pääsette jatkamaan hoitoja - oot niin pitkään ootellu!

Huh! Taas tää alkaa... :)
 
^ Luultavasti jotain samansuuntaista, kun niiden avulla yritetään tosiaan saada ajoitettua pistosten aloitusta niin, että punktio osuisi sopivalle päivälle pitkää viljelyä ajatellen. Lääkäri ei kovin tarkasti selittänyt, eikä tuossa kotiin tulleessa paperissakaan ollut mitään muuta infoa, kuin koska niiden syöminen pitää aloittaa.

Onkohan niin, että se johtofolli alkaa kasvaa jo heti uuden kierron alkaessa, jos ovuloi aikaisin? Mullahan on usein selkeä ja iso johtofolli näkynyt jo kp5-6 ultrassa. Eli kun aloitan nuo progynovat jo ennen kierron vaihtumista, niin josko ne vähän hillitsisi munasarjojen toimintaa? Mun pitää syödä niitä pistosten aloittamiseen asti, eli luultavasti ens viikon loppupuolelle.



Meitä on kyllä valtava määrä nyt elokuussa hoidoissa! Nyt vois käynnistyä sellainen plussamaratoni, että vuoronperään päästäis tästä hoitohelvetistä siirtymään kaikki eteenpäin :)
 
Heips kaikki! Nyt on yksi kyytiläinen messissä. Tänään on hyvä päivä siis. :) Siirto tehtiin viisisoluiselle alkiolle onnistuneesti. Huomenna luget käyttöön. Jännitti jostain syystä ihan simona ennen siirtoa. Niin hienoa, et siirto saatiin tehtyä. Monta askelta on jo tarvinnut mennä putkeen tähän asti, niinkuin tiedätte. Toivottavasti onni jatkuu... :) 31.8. saisi sitten testailla.

Oi vitsi, on kyllä hienoa, että meitä on niin monta elokuussa yrittämässä! Vertaistukea parhaimmillaan! Onnea kaikille tuleviin koitoksiin! Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua! :)
 
Viimeksi muokattu:
Linnea1982: Meillon sama siirtopäivä :)
Tänään siis tuli kyytiin kaksi(!!) viidennen päivän blastokystiä. Piti siis olla yks tosi hyvä alkio ja yks heikompi, mutta heikompi oli ottanu sulatuksen jälkeen kuulemma hyvän spurtin :D
Testipäivä on 31.8. eli nyt jännäillään.
Mulla lutinukset (ja aiemmin lugesteronit) on aloitettu jo ennen siirtoa 3 pv ovulaation jälkeen.
 
Iica sullahan on jo testipäivä ens viikolla, jännää.. onko mikä olotila?

luru-73 täällä ihan samoja ajatuksia että eikö meille ole tarkoitettu lasta ja että koska pitäis luovuttaa... vielä meillä ainakin hoidot tosiaan jatkuu, saa vaan nähdä kuinka kauan sitä jaksaa. uusi hoito tuo aina uutta toivoa niin sillä jaksaa taas pusertaa eteenpäin.

InMyDreams tsemppiä maanantain passiin, kumpa saisit useamman kyytiläisen matkaan :)

syssy, linnea1982 ja hautomo76 tsemppiä teille piinailijoille ja tarrasukkia matkaan!

Hienoa että syssylle oli tullut hyvä alkio saalis ja että hautomon toinen alkio oli ottanut kunnon spurtin :)
 
Täällä siis pp.9. Olo ihan ok, oon yrittänyt olla miettimättä mitään, mutta kyllähän sitä salaa toivoo aina positiivista tulosta ja mitäs sitten.. mutta oon myös miettinyt kuinka todennäköistä onnistuminen olisi tässä vaiheessa ja suunnannut samalla katsetta tulevaisuuteen. Jos on enemmän pessimisti, niin ehkä ei pety niin kovaa..tai no pettyyhän sitä joka tapauksessa.. Tuntuu, että luget ei tuota oireita enää niin voimakkaasti kuin alussa. Mahaa nipistellyt joskus kun jaksanut "oloja" tutkailla. Alaselkää juilinut. Mulla se, että reagoin outoihin tuntemuksiin aina, sillä yleensä ei ole mitään. En ole koskaan kärsinyt esim. kuukautiskivuista. Turvotusta on edelleen. Perjantaina siis testipäivä, ja silloin kai sen myös teen. Tää on niin jännä, sillä eka ivf oli meillä 2010; sillon mulla oli myös perjantai testipäivä. Luin tuolta muistelmistani, että keskiviikkona testiviikolla oli silloin alkanut röyhäily, ja siitä olin arvannut että varmaan on tärppi käynyt. ja näinhän se sillon oli.. No..katso ja tiedä. Odotellaan. Ja pidetään sormet ristissä, että meidän 2-vuotiaasta tulisi keväällä isoveli :)

Tsemppiä myös muille piinailijoille, meitähän on nyt paljon!
 
  • Tykkää
Reactions: Linnea1982
Huomenia,

Ihana toi Syssyn sivun aloitus, aivan mahtavaa optimismia :) Kauhean paljon onnea ja tarrasukkia toivotan :heart:
Tsemppiä tietenkin myös Linnea1982, Hautomo76 ja Iica :hug: Iica onkin sitten ensimmäinen kenen testiä tässä kuussa jännätään. Toivotaan parasta.

Olipa sitten vähän draamaa eilen illalla... Pregnyl oli määrätty pistettäväksi klo 23 (kun punktio tehdään tiistai aamuna) ja klo 22 aloin ottamaan välineitä esille ja kurkkasin lääkeboxiinkin. Siinä samassa alkoi hysteria, nimittäin missään ei ollut ruiskua!! neulat olin kyllä muistanut varata, ja jostain ihmeen kumman syystä luulin että ruisku tulee lääkkeen mukana. Noh, sitten soittamaan hoitsuystäväni läpi eikä kellään ollut kotona steriiliä ruiskua. Kotikaupunkini päivystys oli juuri mennyt kiinni klo 22 eikä mikään apteekkikaan enää ollut auki. Ei auttanut muuta kuin lähteä keskussairaalaan noin 40 kilsan päähän ajelemaan. Voitte vain kuvitella paniikkini. Kello oli 22.20 kun lähdin kotoa. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Olin päivystyksessa 22.50 ja ihana hoitaja sekoitti ja pisti lääkkeen jo klo 22.55. Täpärälle meni :) Mutta ei paljon kyllä eilen hymyillyttänyt...

Ja tänä aamuna heräsin taas uuteen paniikkiin (stressaaja kun olen) että mitäs jos huomiseen punktioon mennessä munarakkulat onkin jo puhjenneet? Kun insseissä ne ainakin lähti liikeenteeseen tosi aikaisin aina. Onkohan kellekkään käynyt niin? Voi kääks, niin odotan että huominen olisi jo ohi ja kaikki olis mennyt hienosti.
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav
Luru toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka ja pääset yhdestä piinasta ennen kuin toinen alkaa :)

Piinailijoille myös kovasti tarrasukkia matkaan!!

ON: mulla alkoi yksi piina siis tänään kun sain siirtopäiväksi keskiviikon jos sulatus onnistuu...
Eli nyt pelkään sitten soiko puhelin (tai siis soihan se) keskiviikko-aamuna miten sulatus on onnistunut ja päästäänkö siirtoon saakka...:attn:
Jostain syystä tätä mä olen etukäteen jo pelännyt ja jostain syystä varma ettei siirtoon päästä, mutta keskiviikkona siis selviää.
 
Hautomo76: Jes, me ollaan samiksii! =) Oi, ja sulla on vielä tuplat kyydissä! Sitten ei muuta kun let´s play the waiting game... Toivotaan, et piinaviikkojen jälkeen ollaan plussan puolella.

Luru-73: Olipas draamaa kerrakseen sitten sulla, huh! Pystyn hyvin kuvittelemaan paniikkifiiliksen, itsekin kun oon hillitön stressaaja (ainakin hoitoihin liittyvissä asioissa). Onneksi kävi hyvin ja sait piikin aikataulussa! Täpärälle meni... Tsemppiä huomiseen punktioon!

johkuselle tsempit myös keskiviikoksi sulatukseen ja siirtoon! Tervetuloa sitten piinailijoiden kerhoon!
 
IMD meillä sama juttu eli seuraava hoito on neljäs ja silloin pitäisi siis siirtyä yksityiselle puolelle. Toisaalta ihan ok josko sitten pystyy itse enemmän vaikuttamaan hoitoon mutta tuleehan se toki heti kalliimmaksi.
 
Kiitos tarrasukista :)

InMyDreams: Me oltiin ensin yksityisellä hoidossa (kolme inseminaatiota ja kolme ICSI:tä passeineen + tutkimuksia tosi paljon) ja sen jälkeen siirryttiin julkiselle. Nyt menossa toinen iso hoito julkisella ja vielä jatkavat kyllä hoitoja, jos ei onnistuta. Silloin kun mentiin yksityiselle hoitoon, niin luulin, että ne hoidot "syövät" julkisen hoitoja, mutta onneksi ei ollutkaan sitten ihan niin..
 
Luru-73 olipas sulla tosiaan draamaa sen pregnylin kans, onneks rupesit ajoissa valmistamaan pistosta. Mä kun pistän niin rupean valmisteleen vasta noin 20 min ennen, et mulle olis käyny tossa tilanteessa huonosti. Tsempit punktioon,Vaikka sulla se on varmaan jo ohi. toivottavasti tuli hyvä saalis.

Johkunen toivottavasti saat keskiviikkona kyytiläisen matkaan!

Inmydreams me ollaan kaikki hoidot jouduttu käymään yksityisellä, mut tämä sen takia et asutaan ulkomailla. onneks kuitenkin kela korvaa myös meille kun asutaan pois Suomesta väliaikaisesti.
Tsempit piinapäiviin ja paljon tarrasukkia!
 
Luru: draamaa kerrakseen. Hyvä, että onnistui päivystyksen kautta :) Toivottavasti punktio menee hyvin :)

Me olemme myös yksityisellä hoidoissa. Ja nyt oli tosiaan tämän hoitokerran viimeinen PAS-siirto. Jos tästä ei tärppää, niin sitten mietitään koko paletti uusiksi.

Oireita ei isommin ole. Lutinukset väsyttää hirveästi ja alamaha tuntuu pallolta.
 
Jos sekaanne mahtuu vielä yksi piinailija, täällä 3 vuotta yritystä kummastakin johtuvasta lapsettomuudesta ja lääkärin mukaan ilman hoitoja erittäin epätodennäköistä tulla missään vaiheessa raskaaksi. 05/12 kerättiin 15 munasolua, joista 14 lähti jakaantumaan. 1 top siirto, puhdas nega. Nyt to 16.8 sulatus jossa otettiin 2 alkiota sulamaan, toinen selvisi. Pe 17.8 PAS 1 top alkiolla. Jännittää kauheasti, miten jaksatte odottaa testipäivään? Toivoa on yhä pidetty salaa yllä, vaikka tuntuu niin toivottomalta, enkä jotenkin jaksa enää uskoa onnistumiseen, vaikka mitään muuta en tässä 4 pvän aikana ole ajatellutkaan. Paljon plussailua nyt pukkaamaan kaikille..
 
Täälläpä on tapahtunut vaikka kuinka paljon. :) Nyt palaan itsekin kirjoittelemaan kun on jotain mitä kertoa. Tänään alkaa piikitys puregonilla ja lauantaina mukaan orgalutran. Maanantaina menen sitten ultraan ja viikon päästä perjantaina olisi alustavasti punktio. Kohta pitäisi lähteä apteekista hakemaan kunnon setti pistettävää. :)
 
Mä olen ihan hermoraunio jo tässä vaiheessa, vaikka menkat ei ole edes vielä alkaneet. Tai oikeastaan sen takia juuri :headwall:

Mä tahdon jo eteenpäin. Helpottaa heti, kun on jotain päivämääriä. Nyt ihmettelen ja odotan, ja panikoin tulevaa. Hermostuttaa, kun en nyt loppujen lopuksi tiedä, mikä päivä olisi paras päivä vuodon alkaa. Ultran kannalta perjantai ois huono, mutta pitkän viljelyn kannalta perjantai taas olisi ilmeisesti aika täydellinen.

Ää! Voihan se olla, että tällä kertaa tuleekin piikityksiä useampana päivänä kuin viimeksi, tai sitten ei, joten turhaa se kai on vertailla edelliseen kertaan ja pohtia päiviä sen mukaan. Tämä jatkuva epävarmuus vaan ahdistaa aivan sairaasti.

Onko jollain kokemusta, kuinka paljon tupakoinnin lopettaminen on vaikuttanut hoidon kulkuun? Vähän jännittää sekin, että voisko nyt tulla parempi saalis ja soluja hedelmöittyä paremmin :saint: Toisaalta taas pelottaa ajatus siitä, ettei lopettamisesta ole ollut mitään hyötyä.
 
Onko jollain kokemusta, kuinka paljon tupakoinnin lopettaminen on vaikuttanut hoidon kulkuun? Vähän jännittää sekin, että voisko nyt tulla parempi saalis ja soluja hedelmöittyä paremmin :saint: Toisaalta taas pelottaa ajatus siitä, ettei lopettamisesta ole ollut mitään hyötyä.
Itsellä ei ole vertailukokemusta kun 8 vuotta polttaneena olen kumpanakin siirtona lopettanut tupakoinnin, ekahan oli nega, tästä nyt ei vielä tiedä. Se, että vaikuttaako keräystulokseen tai kiinnittymiseen, itsekin etsin siitä tietoa vaikka maalaisjärjellä jo aavistelinkin että tottahan se nyt vaikuttaa.
Itse löysin netistä sellaisen artikkelin/tutkimuksen, jossa oli tutkittu muutamaa sataa keinohedelmöityksessä ollutta ja ero onnistumisissa taisi prosenteissa olla puolet vähemmän mahdollisuuksia niillä jotka polttivat. Yllätyksekseni artikkelissa luki, että ero polttaneiden ja tupakan savua passiivisesti hengittäneiden välillä oli vain muutama prosentti. Eli se passiivinen altistuminenkaan ei ole hyväksi. Ymmärtääkseni vaikuttaa sekä kiinnittymiseen, että munasolun hedelmöittymiseen, miehillähän lopettaminen vaikuttaa tuohon siittiöiden laatuun ja määrään. Näin nämä jutut olen siis ymmärtänyt. Helppoahan se ei ole olla ilman, vaikka tahdonvoimaa onkin/olisikin. Ole ylpeä itsestäsi, että olet pystynyt lopettamaan, ainakin täksi aikaa. Minun mielestäni tuo sinun päätös todellakin vahvistaa hoitomahdollisuuksia. Peukkuja!!

Lainaus: "Tupakointi näytti alentavan hedelmöittymisen todennäköisyyttä lähes kolmanneksella, etenkin silloin, kun hedelmättömyyden syy ei ollut tiedossa. Tupakoijilla myös keskenmenot olivat yleisempiä. Myös ylipaino heikensi merkitsevästi koeputkihedelmöityksen onnistumista.
Tohtori.fi Uutistoimitus - Petri Kaipainen"
 

Yhteistyössä