hitto mun käy vihan päälle!!! :x Tutusta

"vieras"
[QUOTE="sandra";22214849]Mä olen. Esimerkiksi naapurin muslimilapset. Juttelimme tästä joskus eivätkä he ymmärtäneet miksi meillä on joulukuusi, koti muutoinkin koristeltuna ja lapset saa joululahjoja. Miettivät, että eikö meidän lapset sitten saa lahjoja muulloin ja miksi saavat juuri joululahjoja.[/QUOTE]

No meillä ei ole naapurissa muslimilapsia. Eiköhän heilläkin ole oma perhejuhlansa, jota vietetään koko perheen/suvun kesken ja jota odotetaan innokkaana etukäteen, vaikkapa ramadanin päättyminen?

ohis
Niin, mutta kun kyse ei ole muslimilapsesta nyt! Tuskin kristitty lapsikaan kärsii kun ei vietetä niitä juhlia mitä muslimit viettää.
Sulla on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin.

Ja ap kyllä munkin mielestä outoa ja itsekästä käyttäytymistä.
Kyse on yksivuotiaasta joka ei todennäköisesti ymmärrä hölkäsenpöläystä siitä vietetäänkö sitä JOULUA vai ei.

"vieras"
[QUOTE="qwerty";22214860]Se, että ap:n kaverit eivät vietä joulua kun lapsi on 1v ei kerro mitään siitä miten he viettävät joulua tulevina vuosina.[/QUOTE]

Viettäväthän he ryyppäämällä kavereiden kanssa... kenelle tulee mieleen ryypätä jouluna?

"sandra"
[QUOTE="vieras";22214886]No meillä ei ole naapurissa muslimilapsia. Eiköhän heilläkin ole oma perhejuhlansa, jota vietetään koko perheen/suvun kesken ja jota odotetaan innokkaana etukäteen, vaikkapa ramadanin päättyminen?[/QUOTE]

Mutta miksi juuri joulu olisi niin tärkeä kaikille?

"qwerty"
[QUOTE="vieras";22214894]Viettäväthän he ryyppäämällä kavereiden kanssa... kenelle tulee mieleen ryypätä jouluna?[/QUOTE]

Kenelle tulee mieleen ryypätä yleensä koskaan?

[QUOTE="vieras";22213522]Ei se 1v vielä tiedä hölkkäsen pöläystä siitä onko joulu vai ei. Hän on vain muutaman päivän mummon hoivissa, ne päivät voisivat hänelle olla ihan mitkä päivät tahansa. Jokainen viettäköön joulunsa kuten haluaa tai olkoon viettämättä. Joulu ei monelle merkitse yhtikäs mitään.[/QUOTE]

Näin, täällä jokainen kauhistelee oman itsensä kannalta, mutta kun kaikki ei elä samalla tavalla. Joillekin joulu ei meinaa mitään ja 1v lapsi ei tajua joulusta vielä yhtään mitään.

Jotkut jopa joutuvat olemaan jouluaaton duunissa, kaikki eivät tosiaan saa vapaaksi sitä.

Jokainen viettäkööt omanlaisen joulunsa ja jättäkööt toisten arvostelun sikseen. Mulle on aivan sama ryyppääkö joku joulunsa vai tekeekö niska limassa duunia jos lastenhoito on hyvin järjestetty.

Best Regards
[QUOTE="vieras";22214894]Viettäväthän he ryyppäämällä kavereiden kanssa... kenelle tulee mieleen ryypätä jouluna?[/QUOTE]

Kelle vaan voi tulla, joka ei vietä sitä perhejuhlana tai muutenkaan.

En yksittäistapauksena pitäisi tuota pahana, kun en taustoja tiedä. 1v:lle on ihan sama onko joulu vai maanantai. Mutta erikoista on, jos tuosta tulee tapa, että lapsi on joulut mummolla ja vanhemmat muualla. Voihan sekin jollekulle sopia ja kaikki olla tyytyväisiä ratkaisuun.

Itse en tuota valitsisi, kun nautin nimenomaan siitä, että ollaan omalla perheellä koko joulu. Me ei tavata edes sukulaisia.

"Annis"
Tämä ketju vain vahvistaa käsitystämme siitä, että me emme vietä joulua. Ihmiset on jotenkin ihan sekopäisiä koko joulun suhteen. Joulua pitää viettää jonkun tietyn kaavan mukaan kuten useimmat suomalaiset tekevät tai muutoin on ihan paska vanhempi.

Helekutti
Kai arvostelette samalla innokkuudella myös niiden ihmisten lapsiraukkoja, jotka eivät perheen vakaumuksen takia pääse juhlimaan Jeesuksen syntymää? Itse en näe arvostelemisen arvoisena asiana sitä, jos joku ei koe tarpeellisena osallistua materialistiseen kulutusjuhlaan vain siksi, koska niin on kulttuurissamme tapana tehdä. Ja mikäpä siinä, jos haluaa tarjota lapselleen mahdollisuuden kokea joulun isovanhempien kanssa siitä huolimatta, että itse kokee tradition tarpeettomana eikä halua osallistua. Tiedoksi niille jotka vaahtoavat joulusta "perhejuhlana", kyllä meillä ainakin vietetään perheen kanssa aikaa ympäri vuoden niin arjen kuin juhlankin merkeissä, tarvitaanko siihen joulu tekosyyksi myös niille, jotka eivät sen alkuperäiseen merkitykseen usko? ;)
Erittäin hyvin sanottu siellä takana!

just joo
Erittäin hyvin sanottu siellä takana!
Mitä hyvää tossa oikein oli.
Joulu voi olla muutakin kun kulutusjuhla.
Luultavasti aikamoni viettää aikaa arkenakin ihan sen perheen kesken, mutta pitää silti joulua perhejuhlana.
Joulu on valon pilkahdus pimeässä talvessa ja ainakin meidän lapsille äärimmäisen tärkeä. Olisi julmaa viedä se odotus ja tärkeys pois vain sentakia ettei itse arvosta kyseistä juhlaa.
Luultavasti ne lapsetkaan ei kauheesti arvosta sitä että pyhät menee mummolassa ja vanhemmat ryyppää kotona....

"joo"
[QUOTE="vieras";22213522]Ei se 1v vielä tiedä hölkkäsen pöläystä siitä onko joulu vai ei. Hän on vain muutaman päivän mummon hoivissa, ne päivät voisivat hänelle olla ihan mitkä päivät tahansa. Jokainen viettäköön joulunsa kuten haluaa tai olkoon viettämättä. Joulu ei monelle merkitse yhtikäs mitään.[/QUOTE]

Samaa mieltä tästä. Itse en mistään hinnasta haluaisi olla erossa lapsestani jouluna, enkä muutenkaan vielä noin pientä ole vienyt yöksi, varsinkaan useammaksi hoitoon, mutta jos ei huvita viettää joulua, sama se tuon ikäiselle on, onko hoidossa silloin vai joskus toiste. Jos nyt aikuiset haluavat silloin jouluna dokata. Tietysti jos tuo heijastelee yleisempää asennetta lapseen, eli useinkin halutaan vaan päästä kakarasta eroon, en voi ymmärtää.

ohis
no ei ole jouluna ok. Ihan oikeasti, kai sen yhden illan voi olla lapsen ehdoilla! Jos ei voi niin sitten kyllä kannattaa katsoa sinne peiliin, että mikäs se sieltä katseleekaan. Jos toi on sun mielestä ihan kiva järjestely niin hyvät sulle.
Yhden illan? Entäs jos on lapsen ehdoilla 364 vuorokautta vuodessa ja yhden illan juhlimassa? Miksi se, että kyseessä on joulu tekee asiasta huonon? Ei tajua ei.

"vieras"
[QUOTE="Annis";22214940]Tämä ketju vain vahvistaa käsitystämme siitä, että me emme vietä joulua. Ihmiset on jotenkin ihan sekopäisiä koko joulun suhteen. Joulua pitää viettää jonkun tietyn kaavan mukaan kuten useimmat suomalaiset tekevät tai muutoin on ihan paska vanhempi.[/QUOTE]

Millaisia ovat lapsuutesi joulut olleet? Ihania vai painajaisia?

"sandra"
Mitä hyvää tossa oikein oli.
Joulu voi olla muutakin kun kulutusjuhla.
Luultavasti aikamoni viettää aikaa arkenakin ihan sen perheen kesken, mutta pitää silti joulua perhejuhlana.
Joulu on valon pilkahdus pimeässä talvessa ja ainakin meidän lapsille äärimmäisen tärkeä. Olisi julmaa viedä se odotus ja tärkeys pois vain sentakia ettei itse arvosta kyseistä juhlaa.
Luultavasti ne lapsetkaan ei kauheesti arvosta sitä että pyhät menee mummolassa ja vanhemmat ryyppää kotona....
Ei lapset välttämättä sitä odota ja pidä tärkeänä jos sitä ei ole ksokaan vietetty. Se on ihan vanhempien päässä.

just joo
Yhden illan? Entäs jos on lapsen ehdoilla 364 vuorokautta vuodessa ja yhden illan juhlimassa? Miksi se, että kyseessä on joulu tekee asiasta huonon? Ei tajua ei.
No jos et sitä tajua niin en mä suo sitä tajuamaan saa.
Miksi se yksi päivä pitää olla joulu? miksei se ole vaikka uusivuosi?
Kyse ei ole siitä että vanhemmat laittavat lapsen hoitoon ja dokaavat,
vaan kyse on siitä että he tekevät sen jouluna.
Luojan kiitos mulla ei ollu tollasta äitiä kun sinä olet. Ihania joulumuistoja mulla ja sen perinteen haluan siirtää omille lapsillekkin.

"Annis"
[QUOTE="vieras";22215096]Millaisia ovat lapsuutesi joulut olleet? Ihania vai painajaisia?[/QUOTE]

No meillä niitä vietettiin juuri tuon perinteisen kaavan mukaan. Mutta en mä muista niitä jouluja mitenkään spesiaalina aikoina. Enemmän spesiaalina mä pidän muutoin vanhempiemme kanssa viettämiä aikoja kuten esim. mökkijuhannusta. Tai lomamatkoja. Ja sitä, että mun vanhemmat ovat olleet meidän lasten arjessa mukana täysillä.

just joo
[QUOTE="sandra";22215101]Ei lapset välttämättä sitä odota ja pidä tärkeänä jos sitä ei ole ksokaan vietetty. Se on ihan vanhempien päässä.[/QUOTE]

Niinhän sitä kuvitellaan.

ohis
No jos et sitä tajua niin en mä suo sitä tajuamaan saa.
Miksi se yksi päivä pitää olla joulu? miksei se ole vaikka uusivuosi?
Kyse ei ole siitä että vanhemmat laittavat lapsen hoitoon ja dokaavat,
vaan kyse on siitä että he tekevät sen jouluna.
Luojan kiitos mulla ei ollu tollasta äitiä kun sinä olet. Ihania joulumuistoja mulla ja sen perinteen haluan siirtää omille lapsillekkin.

Kaada ittelles vaan :D

Yhteistyössä