Hevosihmiset APUA.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meah

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
15 236
1
36
Hevonkuusen viimeinen pellonkulma.
Kävin äsken pihalla katsomassa nukkuuko nuorimmainen vielä.
Ei nukkunut, mutta pikkuponi nukkui.

Ihan kyljellään, pää maassa, toisen puolen jalat ilmassa :o
Hiippasin lähemmäs, ja totesin, että hengittäähän se sentään.

Sitten se vähän välillä sätki ja hirnahteli, ja sitten taas hengitti ihan rauhallisesti.

Kävin sen hädissäni tönimässä ylös.

Se ihan säikähti, ja sitten katsoi äärimmäisen loukkaantuneen näköisenä mua. Näytti olevan varsin ok.

Onko kukaan koskaan oikeasti nähnyt, että tuollainen kavioeläin nukkuu niin sikeästi? Voiko ne nähdä unia? Siis oli samanlaista kuin koira kun nukkuu ja näkee unia niin, että välillä vingahtaa ja sätkii.

Mä olen noiden kanssa sentään yli puolet elämästäni touhunnut, mutta en mä koskaan ole nähnyt yhdenkään vetävän noin sikeitä :o

Pitääkö mun nyt kytätä sitä ihan hulluna, jos sillä on joku vikana?
Vai voinko mä vaan sanoa pomolle, että sen ponin varmaan kuuluu asua meillä kun tuntee olonsa noin turvalliseksi? :snotty: :saint:

anna toisen nukkua :D ellei tuskasen olonen ollu niin anna olla. olen kans säikähtäny, 7 hevosta makas ketarat suorana, kehtaspa muutama illä kuorsata... luulin kaikkien kuolleen. meinas iskeä paniikki :d

heh.. juu, aikoinaan hevoseni nukkui usein ihan sikeästi ketarat ojossa, ja ynisikin unissaan- eli ilmeisesti näki unia. Ja jos jouduin herättämään hepon kesken unia oli tämä kovin loukkaantunut, eikä niin millään olisi viitsinyt nousta jaloilleen.
Useamman tälläisen kerran muistan selvästi...

Ja muuten tavallisesti hevonen oli varsinainen adhd ja vilkas kun mikä :)

Eli ei välttämättä syytä huoleen

varsa nukkui joskus tosi sikeesti, kun aikaisin aamulla menin talliin, mut en ole täysikasvuisen hevosen kanssa koskaan tollaseen törmännyt. Jos mittaat lämmön ja vähän seurailet? :)

Siis siellä on sillä seurana toinenkin hevoseläin? Kyl se silloin voi ihan hyvin nukkuu tosi sikeestikin, jos luottaa että kaveri pitää vahtia ja herättää senkin jos tulee tarve :D

Varmaan kyllä todella harvinaista että heppa etenkään tarhassa (ulkonahan se oli?) nukkuisi pitkällään, joten pitäisin kyllä silmällä jos sillä jotain ilmenee.

Mulla oli aikanaan vuokralla arabi joka usein makasi karsinassa ja oli niin luottavainen että sitä sai mennä rapsuttelemaan ja silittelemään kun se makoili <3

Kiitos. Tuskin tuossa sitten mitään ihmeellistä.
Ja siis kesän mittaan on kyllä muutenkin todettu, että poni viihtyy täällä jostain syystä äärimmäisen paljon paremmin kuin töissä.
Ja kyllä nuo kaikki tuolla välillä varsin laiskasti osaavat olla, mutta ihan tuollaista en ole nähnyt ikänä ennen.
Ja siksipä pisti vähän mietityttämään, että onko toi enää edes normaalin rajoissa...

Täytyy varmaan sanoa vaan pomolle, että ponia ei kannata viedä sinne töihin asumaan, kun sen on kerran noin mukava täällä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71harmaana:
Varmaan kyllä todella harvinaista että heppa etenkään tarhassa (ulkonahan se oli?) nukkuisi pitkällään, joten pitäisin kyllä silmällä jos sillä jotain ilmenee.

Mulla oli aikanaan vuokralla arabi joka usein makasi karsinassa ja oli niin luottavainen että sitä sai mennä rapsuttelemaan ja silittelemään kun se makoili <3

Ulkona on joo, mutta nuo on siis kaikki 4 olleet vapusta asti yötä päivää ulkona, ja tulevat olemaankin ainakin yöpakkasiin asti.

Kaikilla on kyllä tapana pötkötelläkin tarhoissa, ei siinä mitään. Mutta että lähestulkoon kuorsaa... Se oli mulle uutta =)

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71harmaana:

Ulkona on joo, mutta nuo on siis kaikki 4 olleet vapusta asti yötä päivää ulkona, ja tulevat olemaankin ainakin yöpakkasiin asti.

Kaikilla on kyllä tapana pötkötelläkin tarhoissa, ei siinä mitään. Mutta että lähestulkoon kuorsaa... Se oli mulle uutta =)

Ok, no sitten ei ihme jos ulkona pötköttelevätkin :)

Ja siis kesän mittaan on kyllä muutenkin todettu, että poni viihtyy täällä jostain syystä äärimmäisen paljon paremmin kuin töissä.
Ja kyllä nuo kaikki tuolla välillä varsin laiskasti osaavat olla, mutta ihan tuollaista en ole nähnyt ikänä ennen.
Ja siksipä pisti vähän mietityttämään, että onko toi enää edes normaalin rajoissa...

Täytyy varmaan sanoa vaan pomolle, että ponia ei kannata viedä sinne töihin asumaan, kun sen on kerran noin mukava täällä :laugh:

Saako kysyä, että missä poni on töissä? :)

Nukkumisasiaan vastaan, että ainakin oma hoitoheposeni nukkui aina ketarat ojossa, tallissa tosin, mutta kuitenkin :)

Kyllä hepat nukkuu hyvin sikeästikin ,jos luottavat ympäristöön ja kavereiden vahtiin. Hevonen joka ei nuku kotiympäristössään makuultaan on usein pelokas tai stressaantunut. Poikkeuksena sairas tai vanha hevonen. t: ammattilainen

Alkuperäinen kirjoittaja hemppa:

Saako kysyä, että missä poni on töissä? :)

Nukkumisasiaan vastaan, että ainakin oma hoitoheposeni nukkui aina ketarat ojossa, tallissa tosin, mutta kuitenkin :)

No siis "pomo" (oikeasti mä olen mun pomo, ja mulla 2 asiakasta kun toiminimellä teen, eli tässä tapauksessa "pomo" on toinen näistä mun asiakkaista) pyörittää tossa n. 7 kilsan päässä täyshoitotallia, hevosia meillä taitaa nyt olla siinä 22.
Ja poni siis asusteli aikaisemmin siellä, ei siis mitenkään töissä, vaan asui meidän töissä =)
Mutta se tuli mun pihaan pariksi viikoksi kesälomalle kun pomokin lomaili. Pari viikkoa on kyllä venähtänyt jo pariin kuukauteen, mutta mitäs pienistä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä hepat nukkuu hyvin sikeästikin ,jos luottavat ympäristöön ja kavereiden vahtiin. Hevonen joka ei nuku kotiympäristössään makuultaan on usein pelokas tai stressaantunut. Poikkeuksena sairas tai vanha hevonen. t: ammattilainen

Kyllä mäkin tämän verran tiedän. En usko, että saisin tehdä työkseni sitä mitä teen jos en mistään mitään tietäisi.
Mutta tuollainen reporankana retkottaminen ja unien näkeminen ei kyllä ole osunut kohdalle. Siis ennen kuin nyt.

Kunhan halusin tarkistaa, että onko tuo kovinkin yleistä, vai kuuluuko mun kuitenkin olla vähän huolissaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Olen nähnyt just tuollaisen, nimenomaan oli poni, ehkä se on niiden tapa :D Hassun näköistä, mutta tosiaan taitaa vaan nukkua sikeästi ja nähdä unta. En herättäisi.

No mä jo kävin sen tältä erää hädissäni tönimässä ylös.
Ihan vaan tarkistaakseni, että kaikki on ok.

Mutta tiedänpähän ens kertaa varten, että annan kuorsata :xmas:

Yhteistyössä