Herra100: vuoden luuseri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herra100
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
tiesithän sen, että avioehdon voi tehdä myös jälkikäteen...

Tiedän kyllä. Luuletko että saisin tässä tilanteessa vaimon nimen paperiin? Ihan oikeesti? Että talo kuuluu minulle kun olen sen maksanut?

Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:

Tiedän kyllä. Luuletko että saisin tässä tilanteessa vaimon nimen paperiin? Ihan oikeesti? Että talo kuuluu minulle kun olen sen maksanut?

Et tietenkään. Eikä se mustakaan sulle kuulu, koska olet kaikkeen tuhlailuun 17v sietänyt ja ollut "kaikki rahat on yhteisiä". Vaikkakin se sua patittaa..

Lähde tästä päivästä liikenteeseen ja eteenpäin. Unohda menneet.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja viras jatkaa...:
Elatuskiistasta en itsekään tiedä varmaksi - arvailen.

Onhan sulla näyttö (17 vuotta) vaimosi tuhlailua? Tositteita? Muuta? Nyt katkaiset rahavirran, niin lempaako vaimosi sinut pellolle?

Elatuskiistassa tämän kai voi osoittaa? Eikö syyttävä sormi osoita vaimoosi? Asiassa sinun sana vaimon sanaa vasten? Luulen, että sinun näyttö vahvempi - luulen, en tiedä...

Sana sanaa vastaan valitettavasti. Mutta esimerkiksi tuo että vaimolla jää työmatkakulujen jälkeen palkastaan muutama hassu euro niin onhan sen helppo laskea.

Tällöin valitettavasti sun tulee elättää vaimoasi (ja taata hänelle se normaali elintaso).

Tuo exän elatusvelvollisuus avioeron jälkeen EI KOSKE sellaisia tapauksia, joissa puolisolla on työpaikka ja siis vakituiset tulot. Pykälä on jäänne ajoilta, jolloin vaimot oli kotiäitejä vailla mitään tuloja tai omaisuuksia. Herra100:n vaimolla on työpaikka, kykenee elättämään itsensa siis sillä tasolla, ettei tarvita tätä elatusvelvollisuutta.

Lapset on tietty asia erikseen. Jos jäävät vaimolle, niin ehdotan elatusmaksuiksi eurolleen sitä, mitä virallisten laskelmien mukaan pitää maksaa. Kaikki ylimääräinen sitten suoraan lapsille, esim harrastusvehkeet yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

Onhan sulla näyttö (17 vuotta) vaimosi tuhlailua? Tositteita? Muuta? Nyt katkaiset rahavirran, niin lempaako vaimosi sinut pellolle?

Elatuskiistassa tämän kai voi osoittaa? Eikö syyttävä sormi osoita vaimoosi? Asiassa sinun sana vaimon sanaa vasten? Luulen, että sinun näyttö vahvempi - luulen, en tiedä...

Sana sanaa vastaan valitettavasti. Mutta esimerkiksi tuo että vaimolla jää työmatkakulujen jälkeen palkastaan muutama hassu euro niin onhan sen helppo laskea.

Tällöin valitettavasti sun tulee elättää vaimoasi (ja taata hänelle se normaali elintaso).

Tuo exän elatusvelvollisuus avioeron jälkeen EI KOSKE sellaisia tapauksia, joissa puolisolla on työpaikka ja siis vakituiset tulot. Pykälä on jäänne ajoilta, jolloin vaimot oli kotiäitejä vailla mitään tuloja tai omaisuuksia. Herra100:n vaimolla on työpaikka, kykenee elättämään itsensa siis sillä tasolla, ettei tarvita tätä elatusvelvollisuutta.

Lapset on tietty asia erikseen. Jos jäävät vaimolle, niin ehdotan elatusmaksuiksi eurolleen sitä, mitä virallisten laskelmien mukaan pitää maksaa. Kaikki ylimääräinen sitten suoraan lapsille, esim harrastusvehkeet yms.

juuri näin! :attn:

Mä käsitin et puhe oli avioliiton aikasesta elatusvelvollisuudesta.

avioehdon voi tehdä myös osittain... eli et tietenkään sais vaimos nimeä paperiin jossa sie haluat pitää kaiken mitä oot maksanu, mutta järkiperäistäen kyllä.

se ois signaali akalles myös silleen että sie oot tosissas.

Siis avioeron jälkeen ei tarvi kyllä elättää exiä! Kyse oli nyt avioliitossa ja elatusvelvollisuus avioliitossa.

Auton lainaa ei pysty osottamaan, että olisi pelkästään vaimon, koska herra100 on myös auto joka on vaan aikaisemmin ostettu. Vaimo ei myöskään saa töistään niin paljon rahaa, että hänelle jäisi käteen työkulunsa jälkeen jotain (tosin autonlaina on molempien, koska herra100 on myös auto). Jos ne kulut joita toinen todellisuudessa saa käteen jäävän sen alle, ettei toinen pystyisi edes ruokaa itselleen ostaa, niin kyllä avioliitossa toisen on huolehdittava ruoka toisen nenän eteen. Eli sellaista tilannetta ei saa päästää tapahtumaan, että toinen syö pahvia kun toinen saa rahaa säästöön tililleen.

Vähän vaikuttaa, ettei ap tahdo oikeasti tehdä asialle mitään. Häntä näyttää harmittavan vaimonsa tuhlailu, mutta ei kuitenkaan pysty tai kykene tekemään sille mitään, vaan tyytyy kohtaloonsa. Tältä minusta ainakin vaikuttaa, kun nyt olen vähän aikaa tätä ketjua seuraillut.

Minun mielestäni ap:llä on paljonkin mahdollisuuksia muuttaa kyseistä tilannetta juuri vaimonsa rahantuhlailuun liittyen. Vaikeaahan se on, mutta erittäin mahdollista. Jos ap ei monien neuvoista huolimatta tahdo eikä halua edelleenkään tehdä asialle mitään, niin tulevaisuuden ongelmat johtuvat myös ap:stä itsestään! Tämän kautta siis ap itse on syyllinen omaan tilanteeseensa - on ollut, on edelleen ja on tulevaisuudessakin.. Siis jos ei ala tehdä asialle jotain...

Hän kyllä tiedostaa ongelman, muttei uskalla tai halua tehdä asialle mitään. Vai onko pinnan alla muutakin mitä meille ei olla kerrottu?

En vain itse henkilökohtaisesti ymmärrä tätä, että täällä yksityiskohtaisesti kerrotaan asioita, mutta hyviä neuvoja saadessaan ap vain sanoo, ettei pysty sitä tai tätä, kun, kun, kun...

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:

Näin käsitin minäkin. Ja näinhän se on, puolisoilla on elatusvelvollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras jatkaa:
Minun mielestäni ap:llä on paljonkin mahdollisuuksia muuttaa kyseistä tilannetta juuri vaimonsa rahantuhlailuun liittyen. Vaikeaahan se on, mutta erittäin mahdollista. Jos ap ei monien neuvoista huolimatta tahdo eikä halua edelleenkään tehdä asialle mitään, niin tulevaisuuden ongelmat johtuvat myös ap:stä itsestään! Tämän kautta siis ap itse on syyllinen omaan tilanteeseensa - on ollut, on edelleen ja on tulevaisuudessakin.. Siis jos ei ala tehdä asialle jotain...

Hän kyllä tiedostaa ongelman, muttei uskalla tai halua tehdä asialle mitään. Vai onko pinnan alla muutakin mitä meille ei olla kerrottu?

En vain itse henkilökohtaisesti ymmärrä tätä, että täällä yksityiskohtaisesti kerrotaan asioita, mutta hyviä neuvoja saadessaan ap vain sanoo, ettei pysty sitä tai tätä, kun, kun, kun...

Näinhän se on. Vähän sama kuin nainen kärsii liitossa vuosikausia esim. pettämisen takia, mutta ei vaan uskalla tehdä mitään tai edes nostaa kissaa _oikeasti_ pöydälle... Sitten vuosikausia siinä murjottaa ja tyytyy vaan siihen.

Taatusti vaimolla on erilainen tarina. Tarina esim.: "no onhan meillä rahaa ihan hyvin. Perhe on yhteinen yritys, käyn töissä kuten sinä, olen siis yhtälailla kelvollinen kuluttamaan rahoja. meillä on varaa teatterimatkaan, koska sinä et halua itse tehdä mitään. En halua säästää rahaa, koska en näe siinä mitään järkee ja elän tässä ja nyt. Pitäisikö minun olla "köyhästi" vain sen takia, että SINÄ haluat pihistellä ja parsia omia sukkiasi? Pitäisikö minun hävetä kulkea huonolla autolla, vaikka meillä on varaa mennä hyvällä autollakin? Et voi aikuista ihmistä kieltää menemästä teatteriin. Et voi estää mua ostamasta kenkiä itselleni, koska haluan ne (ja on rahaakin)" jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:

Näin käsitin minäkin. Ja näinhän se on, puolisoilla on elatusvelvollisuus.

Niinhän se on, mut niinku tuol jo ylempänä todettiin et se ei tarkota 300? kenkiä tms vaan kattoo pään päälle, ruokaa, perusvaatteet ja hygenia.

Tässä samaa mieltä. Tuntuu vaan että siihen nähden mitä olen jo maksanut niin virallistenkin laskelmien mukaan tulee ihan liikaa... Ja lisäksi lapset menevät vaimolle enkä yhtään hämmästelisi vaikka samalla vaihtuisi paikkakunta ja lapset sitten sinne... Tai todennäköisesti vaihtuisi paikkakunta syystä että

Tuohon edellä mainittuun asiaan kehotankin sua Herra100 oikeasti menemään johonkin terapiaan, kuten ihan aluksi neuvoin sua menemään!

Saisit katkeruutesi pois ja saisit voimia oikeasti tehdä asialle jotain. :hug:

Tässä samaa mieltä. Tuntuu vaan että siihen nähden mitä olen jo maksanut niin virallistenkin laskelmien mukaan tulee ihan liikaa... Ja lisäksi lapset menevät vaimolle enkä yhtään hämmästelisi vaikka samalla vaihtuisi paikkakunta ja lapset sitten sinne... Tai todennäköisesti vaihtuisi paikkakunta syystä että

No tuskin viralliset laskut väärin näyttää. Jos tosiaan tienaat maltaita niin kyllä lapsesi niistä tulee myös jotain saada.

Älä ole ahne.

Jos ne kulut joita toinen todellisuudessa saa käteen jäävän sen alle, ettei toinen pystyisi edes ruokaa itselleen ostaa, niin kyllä avioliitossa toisen on huolehdittava ruoka toisen nenän eteen. Eli sellaista tilannetta ei saa päästää tapahtumaan, että toinen syö pahvia kun toinen saa rahaa säästöön tililleen.

No tietysti ei saa toista pakottaa pahvia syömään. Vaikka vauva-lehden palstalle kun kirjoittelin niin ketjussa kirjoitti vaimo joka söi eri ruokaa kuin miehensä koska kaikki menot jaettiin suoraan tasan (ei tulojen suhteessa) joka johti siihen tilanteeseen että vaimo söi puuroa kun muut liharuokaa. En tiedä oliko ketjuun heitetty provo mutta jos oli totta niin aika karmeaa. En minä tietystikään sellaista halua. Mutta en ihan sitäkään että vaimolla merkkivaatteet viimeisen päälle ja minulla ei varaa mihinkään ylimääräiseen. Mikä on tämän päivän tilanne.

Jos ne kulut joita toinen todellisuudessa saa käteen jäävän sen alle, ettei toinen pystyisi edes ruokaa itselleen ostaa, niin kyllä avioliitossa toisen on huolehdittava ruoka toisen nenän eteen. Eli sellaista tilannetta ei saa päästää tapahtumaan, että toinen syö pahvia kun toinen saa rahaa säästöön tililleen.

No tietysti ei saa toista pakottaa pahvia syömään. Vaikka vauva-lehden palstalle kun kirjoittelin niin ketjussa kirjoitti vaimo joka söi eri ruokaa kuin miehensä koska kaikki menot jaettiin suoraan tasan (ei tulojen suhteessa) joka johti siihen tilanteeseen että vaimo söi puuroa kun muut liharuokaa. En tiedä oliko ketjuun heitetty provo mutta jos oli totta niin aika karmeaa. En minä tietystikään sellaista halua. Mutta en ihan sitäkään että vaimolla merkkivaatteet viimeisen päälle ja minulla ei varaa mihinkään ylimääräiseen. Mikä on tämän päivän tilanne.

Niinpä. Kuten aikaisemmin ollaan kirjoitettu elättäminen ei tarkoita merkkivaatteita vaan samaa yleistä tasoa kuten ruoat, normi siistit vaatteet (jos teilläkin ok vaatteet), normi hygieniatuotteet yms. Eli ei tosiaankaan niitä 300e kenkiä ja 500e turkkitakkia.

Auton lainaa ei pysty osottamaan, että olisi pelkästään vaimon, koska herra100 on myös auto joka on vaan aikaisemmin ostettu. Vaimo ei myöskään saa töistään niin paljon rahaa, että hänelle jäisi käteen työkulunsa jälkeen jotain (tosin autonlaina on molempien, koska herra100 on myös auto)./quote]

Tätä jäin miettimään. Eikö pysty? Meillä oli aiemmin yksi auto. Mutta kun vaimo meni töihin (kauaksi) eikä halunnut linja-autolla kulkea (hankala ajallisesti työaikaan nähden) niin tarvittiin toinen auto Vaimolle työmatkoja varten. Ja sellainen auto ostettiin jonka vaimo halusi. Eikö pysty osoittamaan?

Tätä jäin miettimään. Eikö pysty? Meillä oli aiemmin yksi auto. Mutta kun vaimo meni töihin (kauaksi) eikä halunnut linja-autolla kulkea (hankala ajallisesti työaikaan nähden) niin tarvittiin toinen auto Vaimolle työmatkoja varten. Ja sellainen auto ostettiin jonka vaimo halusi. Eikö pysty osoittamaan?
No ei kyllä pysty koska itse ajat autolla.

Miksi sinä tarvit autoa? Mikset itse kulje busseilla/kävellen/polkupyörällä tjms.?

Miksi kuvittelet, että se yksi auto olisi vain sinun?

Noinhan se tilanne varmasti on. Mutta erossa ei kannata miettiä menneitä, tulee vain liian paha mieli. Katsotaan tilanne tässä ja nyt, ja siitä sitten katse eteenpäin. Mitä kauemmas pystyy katsomaan, niin sitä parempia ratkaisuja tekee. T. nimim "kokemusta on".

Noinhan se tilanne varmasti on. Mutta erossa ei kannata miettiä menneitä, tulee vain liian paha mieli. Katsotaan tilanne tässä ja nyt, ja siitä sitten katse eteenpäin. Mitä kauemmas pystyy katsomaan, niin sitä parempia ratkaisuja tekee. T. nimim "kokemusta on".

Näin! Katso siitä tilanteesta missä nyt olet (ja jos tulee ero, niin siitä ) . Unohda menneet koska niiden miettimisillä ei voita yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras jatkaa:
Tämän kautta siis ap itse on syyllinen omaan tilanteeseensa - on ollut, on edelleen ja on tulevaisuudessakin.. Siis jos ei ala tehdä asialle jotain...

Totta. Ihminen on aina syyllinen omaan tilanteeseensa tavalla tai toisella. Voi olla tietty uskalluksesta kyse. Siis minun. Ja ainahan parisuhteessa ja kertomuksessa on kaksi puolta. Mutta talouspuoli on aika tarkkaan tuollainen. Seksielämäämme yms muuta en nyt ala hirveästi ruotimaan että onko käsiraudat ja kummalla tms vai eikö ole vaan kaikki on tylsää enkä muutakaan. Tietysti sellaisillakin asioilla voi aina vaikutusta päätöksiin olla mitkä eivät ole suoraan taloudellisia?

Mutta neuvoista suurin osa on jo vuosien saatossa vähintään kerra kokeiltu. Tuota pankin vaihtamista ei vielä. Eikä avioeroa. Mutta muuten pitkälti. Se avoero vaan ei houkuttelisi. Ja jos ei tuntuisi siltä että ei kerta kaikkiaan enää jaksa painaa kuten nuorena niin tilanne varmasti jatkuisi ainakin siihen asti että lapset olisi saatu maailmalle. Siihen asti pitäisi jaksaa koska tuolla taloudenpidolla lastenkin tilanne muuttuisi aika pian ikäväksi. Mutta kun on tullut ikää niin ei kerta kaikkiaan enää meinaa jaksaa.

Taatusti vaimolla on erilainen tarina. Tarina esim.: "no onhan meillä rahaa ihan hyvin. Perhe on yhteinen yritys, käyn töissä kuten sinä, olen siis yhtälailla kelvollinen kuluttamaan rahoja. meillä on varaa teatterimatkaan, koska sinä et halua itse tehdä mitään. En halua säästää rahaa, koska en näe siinä mitään järkee ja elän tässä ja nyt. Pitäisikö minun olla "köyhästi" vain sen takia, että SINÄ haluat pihistellä ja parsia omia sukkiasi? Pitäisikö minun hävetä kulkea huonolla autolla, vaikka meillä on varaa mennä hyvällä autollakin? Et voi aikuista ihmistä kieltää menemästä teatteriin. Et voi estää mua ostamasta kenkiä itselleni, koska haluan ne (ja on rahaakin)" jne.

Juuri näin! Tämä on se toinen puoli! Ja vaimolta saisit melkein 100% todennäköisyydellä juuri tuollaisen tarinan. Että mnä olen pihi ja itara joka en halua hänelle mitään suoda. Ja hän voi olla siinä ihan oikeassa. Kyse voi olla vain rahankäyttöeroista. Esimerkiksi minulle on hirveä asia että YHTÄÄN rahaa ei ole jemmassa varalle. Esimerkiksi pesukoneen tai auton hajoamisen varalle. Vaimolle ei tuota mitään ongelmaa elää kädestä suuhun. Eli voi olla niinkin että minulla ei todellisuudessa ole mitään ongelmaa. Niinkö? Kärsin muuten vain siitä että vaimolla luottokortit melkein tapissa ja kaikki kulutukseen.

Tietysti sellaisillakin asioilla voi aina vaikutusta päätöksiin olla mitkä eivät ole suoraan taloudellisia?

Niillä on erittäin paljon merkitystä.

Harmi, että monet miehet vaan näkevät ne raha ongelmat, vaikka se pääongelma olisikin aivan eri... En nyt tarkoita sua, mutta yleensä miehille tulee yhtäkkiä kuin kirkkaalta taivaalta se onneton vaimo, eikä yhtään ymmärrä mikä on syynä, vaikka vaimo sitä sanoisi normaalisti, itkemällä, huutamalla, kuiskaamalla, kirjeillä.. Ei vaan tajua ei. Sitten ihmetellään yleisesti miksi se "kiltti mies" saa eropaperit käteensä..

No tuskin viralliset laskut väärin näyttää. Jos tosiaan tienaat maltaita niin kyllä lapsesi niistä tulee myös jotain saada.

Älä ole ahne.

En tienaa maltaita. Mutta kun kahta tai puoltatoista työtä tekee? No okei, päätyöstä tienaan hiukan enemmän kuin miesten keskipalkka mutta alan palkkaa, ei mitään 8.000 euroa kuussa. Edes toinen työ ei nosta palkkaani lähellekään tuota lukua vaikka tienaan kyllä sillä sen mitä keskiarvoperhe täällä yleensä yhdessä.

Noista aikaisemmista ketjuista minulle tuli tunne, että Herra 100 joutui kyllä ehkä turhaan lynkkauksen kohteeksi. Tunnelma oli "lyö lyötyä".

Mutta samaa mieltä olen, että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, eli itse en missään nimessä menisi naimisiin ilman avioehtoa. Mutta tämähän on jälkiviisautta, myönnän. Ainoa mitä ketjua lukematta haluan sanoa, että jos Herra 100:n vanhemmat ovat elossa, heidän kannattaa tehdä keskinäinen testamentti, jossa lasten puolisot on suljettu pois. Tällöin Herra 100:n vaimo ei pääse avioerotilanteessa käsiksi perintönä tulleeseen omaisuuteen.

Ja avioehdon voi yrittää tehdä tästä hetkestä eteenpäin. Jos ei halua kärsiä, on uskallettava yrittää pitää puolensa.

Yhteistyössä