Helmivauvat 2010

täälläkin vähän huono omatunto, pikku neiti on paljon lattialla seurailemassa isoveikan touhuja. Toisaalta, siellä lattialla hää viihtyy, mutta "virikkeenä" toimii veikka. :D Toki sylitellään ja jutustellaan ja ihastellaan toisiamme. jne. mutta sen kummempia virikkeitä meillä ei ole. Helistimet ovat alkaneet pysyä käsissä ( tai no kaikki mitä kiinni saa :D )
Mutta ei viihdy sitterissä, meinasinkin sen jo pakata pois. Mutta sitten tulikin mieleeni että siinä on hyvä syöttää soseet niin kauan kunnes saa syöttötuoliin lykätä.

Dolly Isäsi kuulostaa ihanalta :D

sanv Laita vaan loruja, minulla ei ole kuin kymmenkunta päässä joita rallattelemme. :flower:

Annan d-vitamiinin sellaisenaan lusikalla.

Tänään saatiin taas hyvät naurut. Olimme iltapesulla neidin kanssa, naamaa pestessä hän päristeli huuliaan ja nauroi pitkät pätkät ääneen kun oli niin hauskaa :LOL: :heart:
 
:attn: Minullakaan ei ole kovin kaksinen lauluääni, mutta töissä on pakko laulaa kovaa ja korkealta... Tai ainakin kovaa! :xmas:

Noista vauvojen makunautinnoista, meillä pojun suurta herkkua on aina ollut tuo rautalisä. :x Eli ei pidä ihmetellä, miksi myös minun ruuat tekevät kauppansa! :D
 
Onko kenelläkään kokemuksia kestoliivinsuojista?? mä tilasin muutaman ja ajattelin kokeilla olisko ne parempia.. ei ainakaan tarviis olla koko ajan ostamassa kertakäyttösiä... Sitten tietääkö kukaan mistä sais sellasen Tommee Tippee purututin, poika haluais koko ajan jotain narskuttaa (tekee vissii hampaita) ja aattelin että toi vois olla hyvä.. ja ne keillä on se vauvan vaaka- cd ja kirja ni mistä ootte hommannu? mä oon kova laulelee ja yhtään laulukirjaa en kuitenkaan omista :ashamed:
Meillä kans poika katselee telkkaria..älkää äidit pitäkö itseänne huonona jos annatte kattoo töllöö, ku vauvat kasvaa ja vauhtia tulee lisää ni tv unohtuu ja on sitten erilaiset virikkeet :LOL:
Meillä pojalla oli vatsa kovalla ja olen antanut sitten luumusosetta jos se pehmenis.. :ashamed: on ikävää katsella noin pientä ku kakka ei tuu, varsinkin ku tietää itse mitä se ummetus on..
Mä annan myös d-tipat lusikalla sellasenaan suuhun ja kyllähän poju vähän nenäänsä nyrpistää :)
Toivottavasti kelit vähä lämpenis tai ei ainakaan satais ni pääsis lenkille kiloja karistelee :kieh:
 
kestoliivinsuojista tilasin ite sellasia bambuisia superimukykyisiä pompolilta, kun mulla tulee ihan mahdottomasti maitoa rinnoista. ja oon ollut tosi tyytyväinen. imukyky vaan paranee käytössä ja pestessä.
poika tarvii nyt seuraa mutta kirjottelen kyllä loruja tänne kun paremmin aikaa. :)
 
Meillä ei taitaisi onnistua tuo tippojen tiputtaminen suoraan suuhun...tänä aamunakin piti poikaa vähän "huijata" avaamaan suu, että sai d-vitamiinit menemään.

Millä lailla erilaiset allergiat ilmenee vauvoilla...? Meillä on pojalla kainalot ihan kirkuvan punaiset... :/ Helteillä taisivat vähän pahentua, mutta eivät ole parantuneetkaan sen jälkeen, vaan ovat mielestäni nyt vielä pahemman näköiset. Puhdistan kainalot joka päivä ja laitan talkkia/perunajauhoja. Pylly on samaten helposti tosi punainen, eikä siihenkään tahdo mikään auttaa. Samoin poskiin tulee välillä punoittavan näköisiä kuivia kohtia tai näppyjä. Vinkkejä...?

Tänään tulee kylään ystäväpariskunta, joilla 10kk ikäinen poika. Saa nähdä miten meidän pikkuherra reagoi. =)
 
Kannattaa varmaan putsaamisen lisäks ahkerasti rasvailla sitä vauvelia ihan perusrasvalla. Ja laittaa sitä rasvaa ihan kunnolla. Mä oon ollu aina tosi huono rasvaamaan, mutta nyt kun tytölle tuli atooppinen iho niin oon oppinu rasvailemaan joka vaipanvaihdon yhteydessä ja kunnolla. Mies nauro kun laitoin aluks vain sen verran rasvaa, että iho kostu. Hän kun on kans atoopikko niin sanoi, että eeeei kun kunnolla pitää laittaa ja näytti. Tytön kuiva nassu oli sitten ihan valkonen rasvasta ja kyllähän se siihen imeyty hetken päästä, eikä ollu enää yhtään kuiva nassu sen jälkeen :)
 
tässä on nyt niitä loruja, osa varmasti tuttuja, osa varmaan vieraampia:


Pikku peikko takkutukka,
pitkä häntä, risa sukka.
Istuu itkee kannon päässä,
pienet varpaat aivan jäässä.
Tuli tonttu, parsi sukan,
selvitteli takkutukan.
Antoi vielä villatakin
sekä päähän tonttulakin.
Pikku peikko tupsutukka,
pitkä häntä, ehjä sukka.
Istuu nauraa kannon päässä,
eipä ole varpaat jäässä.


Sikin sokin sukkaset,
lakki sekä rukkaset.
Takkikin on nurinpäin,
kuka kaiken sotki näin?


Aurinko, aurinko lettuja paistaa,
hauska on auringon lettuja maistaa,
kiipeän puuhun, pistelen suuhun,
loput voin heittää ukolle kuuhun.
Sitten käynkin nukkumaan,
pikkuinen massuni pullollaan.


Myssykkä tyssykkä hyssykkä, puolukkaposki ja mansikkasuu...
Mössykkä tössykkä hössykkä -vauvan naama kuin täysikuu!


Täss' on isä tukeva, (sormileikki)
tässä äiti puuhaisa,
tässä veli pitkämies,
tässä sisko senhän ties,
tässä perheen vauva.


Silmä, silmä, nenä suu...poski, poski ja leukaluu,
Käsi, käsi, massu ja napa...jalka, jalka ja varpahat!
Silmä, silmä, nenä ja suu -sinuun äiti/isä rakastuu!


Vedetään nuottaa, saadaan paljon kaloja,
Kissalle kiisket, koiralle kuoreet
Muorille muikut..
Isot kalat myydään ja
pienet kalat syödään
- kups kalat konttiin


Mistä on pienet tytöt tehty, mistä on pienet tytöt tehty?
Sokerista kukkasista inkivääristä kanelista;
Niistä on pienet tytöt tehty !

Mistä on pienet pojat tehty, mistä on pienet pojat tehty?
Etanoista sammakoista koiranhännän tupsukoista
Niistä on pienet pojat tehty !


Tanssi mun vauvani, tanssi ja kiiku,
Eihän ne töppöset vanhana liiku;
Tanssi mun vauvani, tanssios aina:
- vanhana töppöset painaa !


Kis, kis kissanpoika!
Kissa tanssii jäällä
sukat, kengät kainalossa,
hieno paita päällä.


Myttynä mattona
hyttynä hattuna
kommervenkkaa
vemmerkonkkaa
hetulan petulan heis
tepulan retulan seis.


Siu siu suukkonen
pikkulinnun suukkonen
noken hellä hipaisu,
siukkusiiven sipaisu.
siu siu suukkonen!


Kierteli kaarteli kaupunkia (sormella/tutilla sivellään vauvan naaman"reunoja")
Kuulosteli, kuulosteli (koskettaa korvia)
Katsoo ikkunasta (koskettaa silmäluomia)
Katsoo akkunasta
Painaa ovikelloa "piip" (painaa nenää)
Pyyhki jalat (pyyhkii nenänalustaa/ylähuulta)
Meni sisään (suuhun)
 
nyt kyllä hermostuttaa. kun poika nukahti aamupäiväunille, niin heräsi 15min päästä itkemään, nukkui taas suunnilleen vartin, kun olin saanut rauhoteltua, niin heräsi taas itkemään, ja siis sellasta huutoa, ei kitinää. nyt nukkunut sikeästi puolisen untia ja näyttää unet jatkuvan

Mutta onko tämä nyt joku vaihe vai onkohan tuo kipeä? näin siis jatkunut koko viikon, että päivällä kitisee. Niin ja on parina yönäkin ihan itkenyt, yleensä ei sitä tee, nukkuu yleensä "rauhallisesti" ja syötöt menee nopsaan. Maitoa kyllä tulee ja kasvanut on..
 
Poju on tänään 5 kuukautta. On niin ristiriitainen olo, onnellinen ja haikea. :'( :heart:

Nyt kun poju täytti tuon 5 kuukautta, on meillä ohje kokeilla riisipuuroa ja kalasosetta. Kokeilen tänään illalla riisipuuroa ja sitten seuraavalla viikolla kalaa.

Kokeilin eilen pojun nukuttamista suoraan sänkyyn. Oli syönyt minun sylissä velit ja oli uninen, mutta ei ollut vielä nukahtanut. Laitoin sitten sänkyyn ja peittelin. Poju katseli hiljaa mobilea (yleensä hihkuu sille!). Ei itkenyt minun perään. Nukahti noin 5 minuutissa. :attn: Tämä oli siis vain kokeilu ja tiedän, että joka nukutus ei ole yhtä simppeli.

-mervi-elina ja poju 5 kk
 
Kävin päivittelemässä, jos missasin jotain niin huudelkaa :wave: Täällä on pari yötä nukuttu hyperhuonosti joten aivotoiminta - tai jos sitä on enää olemassakaan - käy hieman hitaalla :LOL:

Tänään saunaan & josko siinä ottaisi lasillisen punaviiniäkin ja vauvalle iltamaidot pakastetusta äidinmaidosta :)
 
Kiitos sanv! Pari noista loruista kuullut, mutta muut ihan uusia.

Meidan tytolla kanssa todella kuiva iho. Rasvataan joka aamu oikein kunnolla ja sitten paivan mittaan jonkin verran. Sinkkivoidetta ei ole kokeiltu. Kiitos helmivaavi vinkinsta!

Kaytiin eilen saunassa tyton kanssa. Han oli siina alalauteella ammeessa. Miedot lammot oli saunassa ja ei kauaa oltu. Seka valelin vetta paahan useasti. Tytto tykkasi! Suihkuun olen myos ottanut mukaan. Istutaan saunanjakkaralla ja suihkutellaan. Pitaa suihkuttelusta melkein enempi kuin ammeessa olosta.

Parina iltana juotu maidolla lantrattua maissivellia. En tieda johtuuko siita vai onko sattumaa, mutta molempina kertoina nukuttu heraamatta aamuun asti.

Lueskelin tuossa, etta miten otatte tipat aina lusikasta raakana ja huolestuin todella. Olen itse antanut aina korvikkeeseen sekoitettuna. Apua! Eiko sita saisikaan sekoittaa maidon sekaan?! Kunnes tajusin. Tehan imetatte ja mina annan korviketta. Daaaa :ashamed:
 
sanv kiitos loruista! :) jos ne vielä jotenkin sais tähän lahopäähän muistiin ni ois kiva :whistle:


sinkkivoide oli esikoisen kanssa kovassa käytössä, kunnes kuulin että lansinoh merkkinen voide auttaa paremmin, kokeiltiin ja totta se oli. tuubi maksaa n. 13e apteekissa, mutta sitä ei paljoa tarvii laittaa, ja peppu parantuu :) (yleisesti voide on rinnanpäille myös..)


saunasta Saako näin pieniä vielä saunaan viedä? Mä kun olen aina luullut että vasta n. 1 vuotiaan saa viedä mietoihin löylyihin, koska se lämmönsäätelykyky on noilla niin heikko.. ??

Täällä nukutaan edelleen hyvin! :)
Huomenna tutkimuskeskuksessa käynti. Ja kakkanäyte olis pitäny postittaa joko ma tai ti, mutta ku tuo neiti kakkaa kerran viikossa ni on vähän hankala :D Niin ja rintamaitonäyte pitää antaa myös huomenna..

Nemu ja tyttö pian 3kk
 
Kylla se ohje onkin, etta n.1 vuotiaasta saisi vieda saunaan. Mutta kylla tiedan moniakin jotka vieneet jo ihan pienesta. Mutta ei se nyt ihan perinteinen saunassa kaynti ollut. Eli ei mitaan loylyja heitetty ja muutenkin lampoa n.50-60 astetta. Ihan vahan aikaan oltiin siella ja koko ajan ammeessa. Vetta myos valelin paalle. Meilla ainakin tykattiin, enka huomannut mitaan vasymysta yms. jalkikateen. Tosiaan varovainen kannattaa olla jos saunaan vie.

Pitaakin vissiin sitten kokeille myos tuota lansinohia, kiitos Nemu vinkista.

Itse tulostin jo nuo sanvin laittamat lorut. Tuota viimeista jo tehtiinkin. Aika helppo muistaa, kun tuolla lailla "looginen".

Sarina ja Eva 3.5 kk
 
Nemu, saunaa suositellaan vasta 1-vuotiaalle, mutta tiedän kyllä monia vauvoja, jotka ovat tutustuneet saunaan ihan pienenä vauvana. :attn: Meillä kaksoset olivat saunassa ekan kerran vuoden iässä ja pojun kanssa ajattelin toimia samoin.

sarina13, minäkin olen pojun hiuksia pessyt suihkun alla. En ihan suoraan ole suihkutellut päähän, mutta sillai, että vähän "roiskuu" vettä kasvoihin. Kaksosten kanssa ei suihkuteltu vauvana yhtään ja varsinkin pojalle oli sitten kova paikka, kun piti hiuksia pestä suihkun alla. Oppi kyllä tykkäämään suihkusta, mutta jos nyt en tekisi samaa virhettä pojun kanssa. Pojua suihkuttaessa varon kyllä, ettei korviin mene vettä, kun pelkään korvatulehduksia. Poju tykkää suihkuttelusta ja kylvyssäkin jopa jo hymyilee (aluksi oli aina hiukan varautunut!).

Eilen nukutin pojun taas sänkyyn ja nyt äsken sitten päiväunille. Ainakin väsyneenä nukahtaa hyvin omaan sänkyyn. :heart:

Eilen syötiin kokonaista ½ desiä riisipuuroa. Söi ihan hienosti ja nukkuikin ihan hyvin. Pahempia vatsavaivoja en ole havainnut. Eli puurokokeilut jatkuvat!

Ai niin, kokeiltiin tuota viimeistä lorua, jonka sanv laittoi. Lorussa on pojun kaikki naurunapit, joten kiva saada uusia leikkejä. Tosin, jos tuota tekee useasti peräkkäin pojulle tulee nälkä! Suu on tuolla pojalla sellainen, että kun pitkiä aikoja koskee suuhun, luulee, että on ruokaa tarjolla. :LOL:

Meille tulee tänään ystäviä grillailemaan. Mukavaa vaihtelua!

-mervi-elina ja poju 5 kk
 
nyt on sitten käyty lääkärissä kahteen otteeseen. Poika ollut niin huolestuttavan itkuinen.. Mutta ei ollut korvissa mitään eikä tulehdusarvot ollut korkeella, huomenna pitää viedä pissanäyte ja tänään ajattelin vielä kuullostella että onko poika ok. Tähän asti on tuntunut ihan tavalliselta, mutta jotenkin epäilyttää.. toivottavasti ei nyt mitään oo.. Ärsyttävää kun on nyt joutunut niin tarkkailemaan niin ei osaa enää ottaa niitä tavallisia itkuja ja kitinöitä enää tavallisina. :/ mutta kyllä tää tästä. josko tiistaina osaisin sanoa jo paremmin.
 
Saunasta Esikoinen taisi olla noin 4kk kun ekan kerran tuli kanssa saunaan. Ulkosauna ja löylyä ei heitetty, lämpöä oli kuitenkin n 60. Ammeessa kylpi siinä samalla. Pitkää aikaa ei tietenkään kerralla.
Ja tänään meinasin neidin käyttää saunan puolella, pikaisesti kylvyn yhteydessä. Saa nähdä mitä tykkää :heart:
 
heippa =) ilmottautusin uueksi mukaan, elikkä meillä poika 3.2.2010. kaikki muuten menny hienosti,sammasta oli yhessä vaiheessa mutta lähti vedellä pois, yritettii kaikkea mahdollista mutta vesi oli kai paras.
miten saan vahvennetulla tekstillä nuo teijän nimet vai tuleeko ne itestään :ashamed:
elikkä siis,,sarina13, jos et oo kylpyveteen laittanu öljyä niin kokeile..
meijän pojan iho on pysyny tosi hyvänä, ei oo kertaakaa jouduttu rasvaamaan.
ootteko ottanu tutkimusrokotteita? ootte varmaan saattanu jo aiemmin puhua aiheesta..
meillä mennään illalla kiltisti nukkumaan. nyt oon päivä unille laittamassa, ne vähän sitkaampia ku ei millään malta :p kiukuttelee ja varmaan kans hampaita tulee ku nyrkki tuntuu maistuvan ..ü
niin ja vielä se että meki annetaa suoraan d vitamiinit pullosta..
sitte kysysin semmosta että vaikka teillä on pienet vauvat, tuntuuko teistä että olis yhtää "vauvakuumetta" jos niin voi sanoa ku toinen kumminki vielä niin pieni? :)
 
Jee, tänään saatiin menemään tuttipullosta (rintamaitoa) jopa 110ml! =) Mies ensin aloitti syöttämään ja sai menemään 40 ml ja minä sitten loput..toivottavasti ei kuitenkaan siihen mene, ettei suostu juomaan kuin mun syöttämänä. Ihan tavallisesta Ainun pullosta vielä söi. Nyt ollaan hankittu sellainen Tommee Tippee-pullokin, täytyy kokeilla sitä seuraavalla kerralla. Yritin sitten rintapumpulla lypsää lisää maitoa pakastimeen, mutta eipä sitä tullut kovalla pumppauksella kuin 50ml...harmi, kun sitä poika näkyy paremmin juovan kuin korviketta.

Täytyypä kanssa tulostella noita loruja ja koittaa pojan kanssa lorutella. =) Olen muutamana päivänä lauleskellut Ihahaa-laulua pojalle, ja siitä näyttää tykkäävän. Samoin Hämähäkki-laulusta jos leikkii samalla laulun mukana. :)

Rasvailin pojan kainaloja ihan Bepanthen-voiteella, vaikka ei kai taipeisiin oikein suositella rasvaa (sairaalassa ainakin sanottiin näin). Nyt on punotus alkanut vähän helpottaa.
 
mensku tummennetuks saat nimen kun ensin painat tota B:tä, sit kirjotat nimen ja uudelleen B:tä.

Meillä kans päiväunille kitinöitten, joskus itkun kanssa, mutta aamupäivällä aika nätisti.

Tuosta vauvakuumeesta, käytiin hauska keskustelu veljen vaimon(kolme lasta pienin ikäeroin) kanssa

M:No Sanv, onkos hormonien aiheuttama vauvakuume jo tullut?

Minä: Mistä arvasit?!?!?

M:No koska se on HORMONIEN aiheuttama vauvakuume, eli pidä järki päässä

:LOL:

Ei sillä, jos joku yrittää jo nyt toista niin ihan vilpittömästi onnea yritykseen, mutta tuo veljen vaimo tosiaan sanoi että vaikeaa oli kun oli kaksi vaippaikäistä, jotka eivät osanneet kävellä. Eli pää kylmänä :) :) :)

Ja tuosta meidän itkupillistä. En antanut tänään d-vitamiinia, niin on ollut helppo päivä. Mä todellakin toivon ettei siitä johdu vaan jostain muusta, kun kuitenkin olen jo jonkin aikaa saanut d-vitamiinia annettua.. :( Mutta pidän joka tapauksessa nyt muutaman päivän tauon ja sitten taas jatkan, niin huomaan jos todellakin siitä johtuu.. nyt peukut pystyyn akat. :p
 
Heippa kaikille! :wave: Eksyin surffailessa tälle sivustolle ja jäin koukkuun, jos näin voi sanoa. Siispä ilmoittauden mukaan, meille syntyi esikoistyttö 10.2.2010. (Paino 3284g, pituus 50,5cm) On aivan ihanaa lukea mitä muille helmikuussa syntyneille ja heidän vanhemmilleen kuuluu, olisimpa jo aiemmin löytänyt sivuston...

Tyttö on oikein iloinen ja energinen vauveli. Jokunen viikko sitten ilastutti äitiä ja isiä ensimmäisen kerran ihanalla hörönaurulla, jota onkin sittemmin tullut useita kertoja. Riemunkiljahdukset eivät niin paljon ole vanhempien mieleen, korvatulpat olisi välillä tarpeen. Uusin ääniskaala on matalamurina.

Tyttö viihtyy paljon leikkikaaren alla lattialla, soittelee sillä (läiskimällä) musiikkia ja peilailee ja juttelee itsensä kanssa.. Jalat ja kädet ovat jatkuvasti liikkeessä. Kaikkeen mikä yltää käteen pitää tarrautua ja mielellään laittaa suuhunkin.

Meillä olisi kyllä ilmassa pientä vauvakuumetta. Minipillerit on kuitenkin käytössä ja ei vielä yritetä toista. Kysyin lääkäriltä asiaa ja sanoi että olisi suotavaa yrittää toista lasta siinä vaiheessa että lapsilla olisi ikäeroa noin 1,5v. Tämä koska esikoinen syntyi sektiolla. Loppuvuodesta siis voisi alkaa laittaa tohinaksi =) Rankkaahan se varmasti on vanhemmille kun lapsilla on vähän ikäeroa mutta lapsille paras vaihtoehto niin löytyy kaveri kotoa, joskin löytyy tappelukaverikin :LOL:

Sanv; toivotaan että itkuisuuden syy löytyy! :hug:
 
Iltaa, onpa ollut tohinaa viikonlopun ajan. :wave:

Tervetuloa mukaan porukkaan maamo82 ja mensku! Mensku me osallistutaan siihen pneumokokkitutkimukseen ja eka rokote on jo saatu.

sanv toivottasti itkut ei johdu d-vitamiinista, joskin on ikävää, jos itkuisuus muustakaan johtuu... D-tippoja on kuitenkin montaa eri merkkiä. Ootte varmaan jo kokeilleetkin muitakin merkkejä? Ja hauskasti sanottu tuosta vauvakuumeesta, mäkin varmaan "kärsin" hormonien aiheuttamasta vauvakuumeesta, mutta onneksi ei ole mitenkään mahdollista sellaista alkaa tosissaan miettiä. Asiat sillä mallilla, että pitää ensin saada muita asioita järjestykseen. Mutta tosissaan ihan mielettömästi vauvatuulia niille, jotka jo seuraavaa yrittävät!

bebo hieno juttu, että saitte tuttipullosta maitoa menemään!

Tyttö oli tänään muutaman tunnin mummon hoidossa. Kaikki oli mennyt muuten hyvin, mutta syöminen oli taas kauhean hankalaa. Ihme juttuja, kun tyttö syö pullosta tosi hienosti kuitenkin mieheltä, että ei se sitä pelkästään muhun yhdistä. No, tyttö oli kuitenkin ollut suht rauhallinen niin tuskin se itseään nälkään tappaa, jos joku kerta menee pidempään hoitoon. Outoja juttuja vaan.

Tytön kakka on muuttanut olemustaan aivan täysin maissivellin myötä. Meillä kakka oli tosi rakeista vielä viikko sittenkin, ja sitä tuli kerralla suht vähän. Nyt kakkaa alkanut tulla ihan hillittömiä määriä ja sellaista tasaista kakkaa, sellaista kuin vauvan kakka normaalisti on. Jännä, että kakka "normalisoitui" tuon vellin myötä. Kakkaa ei ole myöskään tarvinnut tehdä niin pitkäästi ja hartaasti kuin ennen, vaan on tullut vaippaan helpommin. Ja taas mä löydän itseni analysoimasta tytön kakkaa netin keskustelupalstalla, vaikkei musta sellaista äitiä pitänyt tulla. :LOL:

Onko muita vauvoja, jotka ei viihdy ammeessa? Hetken jo luulin, että tyttö tykkää kylpemisestä, mutta kauhea itku nykyään vaan tulee. Suihkussa kyllä tykkää olla ja sinne sitten monesti otankin mukaan, laitan myös ihan juoksevan veden alle koko tytön. Hymyileekin siellä ollessaan. Mutta tuntuu, että melkein kaikki vauvathan tykkää kylpeä?

Niin ja sanv kiitos noista loruista! joukossa oli monta ihan uutta.
 

Yhteistyössä