Helmivauvat 2010

Onko matami-mimmi puutarhaihminen? Minä jonkinasteinen sellainen, noviisi. Intoa olis, muttei taitoa. Tässä keväässä parasta kun saa tutkailla lähteekö ne kasvit kasvuun. Vähintään kerran päivässä penkit kierrettävä katsomassa onko tapahtunut mitään.

Poika sammui jo aamupäiväunille, mä alan putkimieshommiin :x

Tehilla Intoa riittää taitoa ei vielä niinkään. :D Mutta meidän piha vielä aika alku tekijöissä. Vanha piha, mutta melkoisesti myllätty.. Viime kesänä sain yhden ison kukkapenkin tehtyä ja toisen pienemmän. Nyt on tarkoitus laajentaa tuota pienempää.
Ja tunnustan, joka päivä ainakin kerran käyn katsomassa mitä sieltä nousee :D

Ja noista nyrkeistä, minä olen antanut rauhassa tutustua ja mutustella, mutta jos näyttäisi että pelkkää peukaloa opettelisi lutkuttamaan niin sitten yrittäisin puuttua asiaan. =)

Ja mukava kuulla tehilla että viime yö meni hyvin. Kumma vaikutus tuolla unella omaan pirteyteen :whistle:

minä otan välillä nyrkin pois suusta jos oikein kunnolla imee ja pistän tutin tilalle, ettei imemisen tarvettaan käteen kohdistais, siitä kun ei niin vain eroon pääse :) mutta anna kyllä välillä maistella, onhan se kuitenkin aika uusi tuttavuus tuo pikkuinen käsi. :heart:

Ah mikä ilma! Kävin kahden tunnin reippaalla vaunulenkillä ja piti kesken matkaa ottaa kaulahuivia ja takkia pois päältä, kun aurinko lämmitti niin ihanasti. Lopetin lenkin kauppaan, ja tyttö alkoi olla siinä vaiheessa jo sen verran nälkäinen, että heräsi kassajonossa. Otin tytön vaunuista syliin siksi aikaa, että tuli mun vuoro maksaa, mutta siinä vaiheessa jouduin laittaa tytön itkuisena hetkeksi vaunuihin, että sain kaivettua kortit lompakosta. Eiköhän taas takana oleva kokenut tietävänsä paremmin, miten vauvaa hoidetaan. :kieh:

tehilla ihanaa, että teillä oli noin ihana yö!

Meillä on yöt nyt tovin menneet ihan hyvin ja viime yökin oli ihan ok. Tyttö tosin alkoi aamuyöstä heräillä tunnin välein, olisi ilmeisesti halunnut ruveta jo seurustelemaan siinä vaiheessa, kun äiti oli vielä erittäin uninen. Nukahteli kuitenkin pieniä pätkiä puoli yhdeksään asti.

Tyttö on alkanut laittaa nyrkkejä suuhun muulloinkin kuin nälissään, ilmeisesti täälläkin siis tehdään tuttavuutta nyrkkeihin. Yritin aamulla laittaa tuttia tilalle, mutta sen tyttö sylkäisi monta kertaa heti ulos suusta. Tyttö ei siis tuttia ole suostunut tähän mennessä ollenkaan syömään. Ei ole onneksi mua pahemmin pitänyt huvituttina, niin olen antanut asian olla. Nyt ajattelin vaihtaa nyrkit tuttiin, mutta ei näytä onnistuvan. Tutustukoon siis hetken aikaa nyrkkehinsä. :)

Meillä ei kanssa tuttia syödä juuri ollenkaan mutta ne nyrkit kyllä löytää suuhun ja välillä ihmetellään omia käsiä =) peukaloa yrittää välillä lutkuttaa mutta oon sen kyllä yrittäny ottaa pois.Keskiviikkona meillä aika fyssarille että saas nähä minkälaisia ohjeita sieltä ton pään asennon suhteen tulee..Aurinkoista päivän jatkoa kaikille =)

Lista päivitetty, vetäkääs hihasta jos oon missannut jotain :attn:

Meillä myös maistellaan nyrkkejä, taitaa kuulua tuohon 3kk ikään :) Onko monella jo vakiorytmit? Meillä kun päivät menee miten sattuu ja kyläilyt, vierailut meillä sekoittaa heti pakkaa. Yöt menevät kyllä hienosti *koputtaa puuta*

Voi täällä ollaan ihan kesäfiiliksellä, tarvis varmaan hakea grilli ulos ja käristää parit makkarat illalla :p

Päästiin tänään ensimmäiselle vaunulenkille neljään viikkoon mun sairastumisen jälkeen. Oli ihanaa. Kaunis auringonpaiste ja kaunis meri sai kyllä hyvälle mielelle. B)

Neuvolatäti sanoi käsistä suussa sellaista, että vauvan pitääkin tunkea niitä nyrkkejä suuhun ja pitää katsoa että osaa tunkea ne molemmat sinne. Osa jotain kehitysvaihetta. Meillä ei syödä tuttia olleskaan, niin oon sitten antanut sen niitä käsiään jo pari viikkoa lutkuttaa mutta koko ajan tarkkaillut että se ei oo se pelkkä peukalo siellä. Tosin nyt muutaman kerran oon huomannut että kun se nyrkki on siellä suussa niin vahingossa etusormi nousee pystyyn kurkkuun ja vauva yökkää... Sitten tulee kauhea itku ja se tunkee nyrkin takaisin suuhun :LOL:

Eilen huomasin uuden ihmeellisen kehitysvaiheen, eli vauva kohdistaa katseen ja tarttuu esineeseen! Tämä äiti oli niin ihmeissään kun pikkuinen istu sitterissä ja leikki sen turvakaaressa olevilla leluilla. Sama meininki on jatkunut tänään, eli ei ollut vahinko kyseessä. =) Pitää varmaan hankkia enemmän leluja, kun ei sillä raukalla ole kuin se helistin äitiyspakkauksesta ja yksi toinen helistin ja pehmeä kuvakirja.

Vaivaako enää vauvan masu? Eli onko ilmavaivoja tms? Meillä ne on ollut poissa jo varmaan kuukauden, mutta nyt yhtäkkiä alkanut taas. :( Täytynee ottaa Disflatyl taas käyttöön.

Mitään rytmiä meillä ei ole. Ja syynä siis se että oon ollut niin kipee, mut nyt suunta ylöspäin ja rytmitystä kehiin!

Jadel ja Jamppa 10 vk 2 pv

Jadel:

[Neuvolatäti sanoi käsistä suussa sellaista, että vauvan pitääkin tunkea niitä nyrkkejä suuhun ja pitää katsoa että osaa tunkea ne molemmat sinne.

Mua nauratti että pitääkö tunkea yhtäaikaa.. :LOL: :LOL: Asiasta kuitenkin että meillä ei tunge kuin vasenta nyrkkiä...???

Rytmi täällä hyvinkin tarkka. Tosin me möllötetäänkin vain kotona. :ashamed: Vois olla että jos käytäis jossain rytmi häiriintyis heti. Nyt tuntuu et kohta lähdetään liikkeelle kun on päästy tuosta nuhasta eroon.
ps. en osaa näköjään käyttää tuota lainaustakaan..

Laalaa, meillä on jo jonkinlainen päivärytmi. Saattaa heittää tunnin sinne tai tänne.

Meillä on huomenna neuvola. Jännittää hiukan, että miten paljon pojulle on tullut pituutta. Painon tiedänkin jo suurinpiirtein.

-mervi-elina ja poju 4 kk

Päivärytmi täälläkin vielä hukassa.. mutta ehä se tästä pikkuhiljaa muotoutuu.. vielä kuitenkin tosi vaihtelevia päivät, paitsi että syö yleensä 2 tunnin välein, mutta yöt menee aika "tasasesti" vaikka toi pikkukaveri EDELLEEN herää joka yö 4-5 ähisemään, millon kakkaa, millon pudonnutta tuttiaan(puottaa siis vähän väliä mutta suuttuu jos ei tuttia ole ) :LOL: Mutta nukkuu siis yleensä 12h yöllä, 2-3 syöttöä.

Mitä aattelette, pikkujätkä heräs tänäaamuna 7 ja nyt simahti tohon sohvalle, seuraava syöttö ehkä yhdeksän aikaan, eli ihan kohta.. oisko mun kannattanu syöttää se nyt vaikkei nälkää vielä näytäkkään mutta väsymystä kyllä ja pistää vaunuihin ja ulos..? tuntuu niin tyhmältä välillä :ashamed:

Nyrkki maistuu täälläkin, tutti ei.

Rytmi on mennyt aivan sekaisin jostain syystä. Taas joku uusi vaihe kai kyseessä.

Meillä on viikonloppuna ristiäiset, nimi hakusessa ja jostain pitäis löytää aikaa kodin siivoamiseen ja järjestelyyn. Olen tyytyväinen kun tänään on kunnon sadeilma, eipähän tarvii ikkunassa haikailla kuinka kiva olis mennä ulos mutta kun ei ehdi. =)

sanv minä en mitään tiedä, mutta itse tarjoan sitä ruokaa ennen uloslaittoa tai nukkumaanmenoa vaikkei "ruoka-ajalle" osuiskaan. Ainakin täällä on eväs kelvannu ja sitten se unikin pitempään maittanu, eikä ole herännyt turhanaikaisin nälkäänsä.
Meilläkin meni yöunet pitkiksi ja yhdet unet jäi pois varmaankin. Ulos lähdetään aina ~11, nukutti tai ei, nukahtaa kuitenkin viimeistään roskiksella..

Minäkin yleensä syötän tytön ennen unille laittamista/vaunulenkkiä, niin nukkuu pidempään, eikä yleensä ala lenkin aikana itkeskelemään.

Musta tuntuu, että tyttö nukkuu ihan liian vähän öisin ja päivisin. Yöt menee 9-10 tunnin unilla, viimeiseen kuukauteen ei ole kuin ehkä pari kertaa nukkunut 12h unia, joita alkuun harrasti. Päivisin taas tyttö nukkuu vain yhdet 3-4h unet, ja illalla ehkä ottaa lyhyet 15min. torkut. :eek: Jos ei lähdetä vaunulenkille, tyttöä ei saa päivällä nukkumaan sitten millään. Tänäänkin vettä näyttää satavan vaakatasossa, niin en lähde minnekään lenkille, vaikka tähän asti olen ilmasta riippumatta tuolla talsinut. Nyt iski mukavuudenhalu, mutta epäilyttää, saanko tyttöä ollenkaan päiväunille. Parvekkeelle jos laittaa, eikä käy kävelemässä, tapaa tyttö heräillä viimeistään 30min. kuluttua.

Yöt on olleet katkonaisia viime päivinä. En tiedä, onko tytöllä suussa jotain tuntemuksia, mutta nyrkkiä hieroo ikeniin ja itkeskeli viime yönäkin viidestä eteenpäin 20min. välein. Ei siis olla juurikaan aamuyön jälkeen nukuttu, ja yöunille tyttö päätti käydä vasta puolen yön jälkeen. Nukahdin itse puolilta öin, ja tyttö jäi vielä viereen ähisemään, niin en tiedä ollenkaan, mihin aikaan on lopulta nukahtanut.

Tyttö pyörähti eilen sohvalla vahingossa selältä mahalleen ja voi että mikä itku siitä tuli, kun mahaltaan itsensä löysi. Tuo ei taida ihan hetkeen oikeasti edes harkita kääntymistä, kun mahallaan oleminen on noin vastenmielistä. :D

Piti eiliseen kirjoitukseeni vielä kommentoida, että sen lisäksi, että takanani arvosteltiin sitä, että laitoin maksaessani kassajonossa itkevän tytön minuutiksi vaunuihin, kommentoitiin siellä vielä sitäkin, että tytöllä on pipo silmillä. :kieh:

Mukavaa sateista tiistaita! :wave:

Luin tuota ikuisuuden tytön vahingossa kääntymistä =) ja nauratti että on nää meidän vauvat aika hassuja! Kaikki niin uutta ja ihmeellistä, kattolaudat, omat kädet ja ulottuvuudet. Ja aina niin tosissaan.

tehilla niinpä! Tuota on jotenkin niin ihana katsella, kun kaikki on uutta ja ihmeellistä ja juuri tuo, että kaikessa on niin tosissaan mukana. Alkaa melkein itsekin kiinnostua uudelleen kattolaudoista ja kylpyhuoneen laatoista. :D :heart:

ikuisuus Kuulostaa aika samanlaiselta teillä unet kuin meidän pojallakin. Yöunille käy joskus 10 maissa ja herää yleensä isän kanssa aamukahville 7 aikaan. Sitten tulee vielä torkuille tunniksi pariksi. Päivällä nukkuu katkonaisesti lyhyitä pätkiä, vaunuissa pidempään jos ollaan kävelyllä. Toisinaan jatkaa unia vielä lenkin jälkeen vaunuissa, mutta usein herää kun tullaan kotiin.

Kädet täälläkin jaksaa kiinnostaa ja kattolaudat :D . Eilen aamulla jutteli pitkään katolle ja käsilleen heräsi.

Millaista kakkaa teidän täysimetetyillä vauvoilla on? Meidän poika on ruvennut kakkaamaan vain kerran päivässä, ja silloin tulee kovalla paineella varsin vetelää tuotosta vaipallinen tai kaksi yleensä suoraan lahkeesta ulos. Mä tietysti hysteerisenä mietin kaiken maailman maitoallergioita sun muita. Ei tuo kyllä kipeältä vaikuta, vaikka kakka tosi löysää onkin.

kanella täällä ainakin "lopputuotos" on ihan nestemäistä. Ja sitä TULEE.. MInä olen laittanut tuon rotarokotteen piikkiin, viikko sitten se saatiin. Ei kait tuosta tarvi huolestua kun meidänkään poika ei ole kipeänoloinen. Pierua kiemurtelee ja ähisee, kunnes, niinkuin sanoit, paineella paukahtaa :LOL: .

Mekin saatiin rotarokote viikko sitten ja välillä on tullut tosi nestemäistä kakkaa,eli sen piikkiin. myös pukliminen lissäntyi täällä, onko muilla? nyt kyllä vähän vähentynyt.. voi että ku tuntu tyhmältä ton nukuttamisen suhteen, minen oo ollenkaan aatellu että kannattaishan se nyt syöttää ennenku pistää päikkäreille, jotenkin oon vaan kahtonut että jaa nyt väsyttää, pistetäänpä unille :headwall: :ashamed:
nyt nukkunut vaunuissa melkeen kaks tuntia ja syönnistä saman verran.. saas nähdä :p

Kanellan ja Ikuisuuden vauvoilla samankaltainen rytmi kuin meidankin tytolla. Ja muutenkin kuulostaa tuo nukkuminen vaunuissa, paivalla yms. aivan samalta =)

Taalla kanssa nyrkkeja syodaan, mutta aivan kuin Tehillalla alussa pitkan aikaa vain vasenta. Nyt alkanut myos tuo oikea harvakseltaan loytaa sinne suuhun. Mutta ainakin viela eri aikaan ;)

Millaisessa kunnossa teidan vauvojen iho ja paanahka on? Meilla oli todella pahan nakoista "ihottumaa". Parani melkein kokonaan kun kahdesti laitoin tuota 0.1% kortisonia. Oljy tai tavallinen kosteusvoide eivat auttaneet. Saas naha mita oli ja tuleeko takaisin. Paanahka myos melko pahassa kunnossa. Eli sita keltaista jutskaa ja valkoista hilseilevaa liusketta paa taynna. Harjataan joka paiva, montakin kertaa ja oljya kaytetty, pesty jne. Ei auta :(

Tanaan yritin nukuttaa neitia pihalle ja ehtia juoda itse kaffetta, niin ei tullut mitaan. Ensin lenteli hornetit tuossa ylhaalla ja kun ne lopulta lahti niin pulu perskule lentaa pamautti taysilla pain ikkunaa. Se niista paivaunista ja aiteen kaffesta. Sulkisivat taas ton ilmatilan! Ainakin horneteilta ja puluilta!

sarina :LOL: Meilläkin vois sulkea ilmatilan ainakin parvekkeen osalta joltain pikkulinnulta, joka on talven pesinyt meidän parvekkeella. Parveke on lasitettu, mutta tuollaisesta sadevesiputkesta se pääsee parvekkeelle. Viikko sitten imuroin parvekkeen ja laitoin kesäkuntoon, ja nyt se lintu on taas tuonut heiniä tuonne. :kieh: Tungen kohta sukan tuohon reikään, ettei se enää tule meille pesimään. Luulisi, että kevät on jo niin pitkällä, että paikkoja löytyy muualtakin.

Tytön päänahka oli viikko-pari sitten kamalan näköinen, karstaa oli todella paljon. Nyt olen harjannut tukkaa päivittäin ja ennen tukan pesua harjaan aina pitkään ja hartaasti karstaa irti. Nyt enää pienellä alueella karstaa, muuten päänahka näyttää taas siistiltä. Muutenkin iho hyvässä kunnossa, välillä oli kaula kauhean näköinen, kun oli hionnut niin paljon. Taipeet meinaa vähän punoittaa.

Kakka meillä on edelleen sellaista rakeista, eikä sitä tule mitenkään kauheasti kerralla. Tutulla samanikäinen vauva, joka kakkaa aina vaipallisen ja ylikin kerralla, meillä sellaisia ei ole ikinä nähty. Joka vaipassa vähän pierutuhrua ja kerran päivässä tulee isompi lasti, joka siis ei noihin teidän kakkamääriin verrattuna ole mikään iso.

Tyttö on nukkunut parvekkeella jo melkein 1,5 tuntia! Välillä pitänyt käydä hytkyttämässä vaunuja, mutta nukahtanut aina uudelleen. Nyt tosin vähän ajan sisällä herännyt jo kolmesti, niin tuskin enää kauaa malttaa nukkua. Mutta taitaa olla uusi ennätys parvekeunille, yleensä nukkuu tuolla vaan lyhyitä alle 30min. pätkiä. Hassua, kun on ehtinyt touhuta kaikenlaista, kun yleensä tytön päiväuniaika menee vaunuja lykkiessä. :D

Täähän on taas niinkuin omia kirjoituksia lukisi, vaikka en ole moneen päivään kirjoitellutkaan... Meillä tehtiin myös edellisyönä nukkumisennätys, poika nukkui klo 22.30-4.30, söi ja jatkoi uniaan seitsemään. Viime yö sitten oli taas normaalia parin tunnin välein syöttöä.

Päivät menee vaihtelevilla unilla, esim. tänään on tuntunut että ei muuta tehdäkään kuin nukutaan, torkutaan ja syödään ja väleissä kitistään joko väsymystä tai nälkää... Ulos ei ole vielä menty, mutta kohta pitäisi lähtee hakemaan esikoista päiväkodista kävellen. Tehillako se kirjoitti oivalluksesta että nälkä ja väsy on tosiaan välillä niin usein ettei ole ymmärtänytkään. Mä myös tuossa joku aika sitten havaitsin logiikan tuossa kitinässä eli pikkutorkut tarvitaan aika usein, etenkin jos ei kunnon unia ulkona vaunuissa ole nukuttu.

Meillä rota-rokote tuntui tekevän päinvastaisen vaikutuksen tai sitten muuten vaan on alkanut vähentyä ja harventua tuo kakkaaminen. Pari kertaa päivässä taitaa tulla vähän enemmän, mutta muuten vaan paukkuja ja mitä pienempi tuotos, sitä kamalampi haju. Onneksi on ainakin yökakkaamisesta päästy eroon.

Nyrkit menee meillä suuhun myös, nukkumaan menessä etenkin kuuluu kova mussutus, jos tutti on pudonnut. Eikä viihdy mahallaan kuin hetkisen. Kovasti vääntää itseään selältä mahalle, mutta vielä ei peppu käänny. Tuskin ilahtuisikaan kovasti tuosta kääntymisestä, kun mahallaan on niin kurjaa... :)

Nyt pitää mennä.

karstaa ja hilsettä löytyy meidän pojaltakin, tosin vähän vaan ja perusrasvalla olen saanu aina kuriin. Kulmakarvoissakin karstaa oli jossain vaiheessa. Öisin on pidettävä pojalla tumppuja käsissä kun kovasti hieroo naamaansa. Joskus ollut naarmuja jos on ilman hanskoja ollut, vaikka kynnet lyhyet onkin. Vissiin tuo (vieläkin) vähän röhäinen nenäkin hierotuttaa. Ja välillä sormi silmäluomen alla kaivelemassa...

Yhteistyössä