Helmivauvat 2009 ~marraskuussa~

:hug: kaikille sairastelijoille! Ja isot :hug: myös yökyöpeleiden äideille!

Mä olin tässä ihan helisemässä, että mikä tyttöä vaivaa, kun jatkuvaa kitinää (ja viimeyönä muutaman päivän hyvän uniputken jälkeen taas niiiiin levotonta että...) ja itkeskelyä päivät pitkät. No, nappasin taas esiin sen mun kriisikirjani, ja kas kummaa, viikoilla 40-44 alkaa sellainen 3-5 viikon myrskykausi, kaikki "oireet" meidän tytöllä sitten onkin, itkeskelyä, tihun tekemistä (vaikka tietää, että on kiellettyä), ruokahalukin välillä tosi huono ja sitten noi yöt... :/
No, joka tapauksessa kirjan mukaan tämä myrskykausi valmistelee seuraavaan suureen hyppyyn eteenpäin, eli nyt kun vauva on oppinut hajottamaan, tuhoamaan ja rikkomaan, niin myrskykauden päättyessä vauva osaakin sitten jo rakentaa ja panna palikoita yhteen :) Eli tajuaa, että omalla tekemisellään voi saada kaikenlaista aikaan, kuten sellaisen pienen tornin.
Niin kuten Italiassa sanotaan, kaikki paha ei vahingoita, vaan voi olla myös merkki siitä, että mennään kehityksessä eteenpäin. ;)
Itseä rauhoitti hurjasti, kun luin tuosta, nimittäin ajattelin jo, että a) mä olen jotenkin onnistunut tekemään meidän neiti aurinkoisesta kauhukakaran b) kauhukakaralla on jotain vakavasti pielessä, kun vaikuttaa niin toiselta vauvalta. :D

Mutta kirjassa on haastateltu paljon äitejä, joilla kaikilla suurinpiirtein samat fiilikset tämän kehityskauden tienoilla, eli ei kannatakaan antaa vauvaa adoptoitavaksi, vaan oottaa sinne viikon 46-47 tienoille, jolloin auringon pitäisi taas alkaa paistaa ja vauva saattaapi hyvinkin oppia kokoamaan kahden palan torneja pelkän hajottamisen sijaan =)

Greta muuten vilkutti mulle eilen kaksi kertaa! Ekan kerran, kun meni isänsä kanssa vaunuilemaan ja illalla, kun menin suihkuun :heart: En tiedä Suomesta, mutta Italiassa toi ciao ciao -vilkuttelu on tosi iso juttu, kaikki odottaa, että vauva morjestaa lähtiessään esim. pois kaupasta, täällähän tervehditään ihan tuntemattomiakin, Pohojammaallahan sellaasesta toiminnasta joutuu valkotakkisten setien kanssa pienelle lomalle pehmustettuun huoneeseen :LOL:

Eli :wave: :wave: Lentikseltä ja Gretalta 9,5kk :heart:
 
Huoh.. :whistle: ei meinaa tää mamma enää ehtiä tännekään yhtään kirjoitteleen kun on aikas vipinää tuon neitokaisen kanssa nää päivät! Yleensä jos tähän koneelle pääsen niin herää just päikkäreiltä kun koitan täällä yleensä silloin käydä kun nukkuu tai sit mennä vipeltää kiellettyihin paikkoihin tai kiipee mun housunpunttia ylös :whistle:

Meillä hurjan nopsaan nyt tullut kaikkia taitoja, nyt kontataan ja istutaan, noustaan tukee vasten seisomaan ja siinä heilutaan kuin heinämies kunnes pyllähdetään maahaan ja AUTS! Koita siinä nyt sitten tehdä jotain kun toinen heiluu ja huojuu housunlahkeessa :LOL:

Kvartti, jaksuja tosi paljon :hug:

Nyt tuntuu olevan monella meneillään känkkäränkkä kausi ja yöt ihmeellistä kukkumista :whistle: Ei voi muutaku toivoo että menis tällaset "kaudet" pian ohi. Lentis, hyvä tietää siis että nyt on siis jonkin sortin myrskykausi meneillään vauveleilla.

tatuka, kyselit noista turvaistuimista. Oli kyllä kans todella vaikea päättää minkä istuimen ostais kun kaikki ihan sika kalliita eikä varaa laittaa isoja summia. Päädyin sit loppujen lopuks Fincaro Comfy-istuimeen. Kun olin istuinta hankkimassa mietin että sen pitäis olla kuitenkin pitkäikäinen, eli tuo istuin on ns. kolmivaiheinen, eli aluks kiinnitettynä istuimen omilla vöillä ja auton vöillä, kun on jo vähän isompi niin sitten pelkät auton omat vyöt ja lopuks siitä saa irroitettua selkänojan ja toimii istuinkorokkeena jo isommalla lapsella. Tuossa istuimessa on mun mielestä hyvät sivusuojat, mut sen saa asennettua vain kasvot menosuuntaan. Negatiivinen asia ylipäänsä on se että on noiden istuinten siirtelyssä oma vaivansa kun pujottelee niitä turvavöitä, meillä istuin on oikeastaan vallan mun autossa kiinni kun enemmän liikun tytön kanssa kaksin. Toivottavasti nyt löytyy sopiva istuin!

Tapaamisesta, maaliskuu vois olla hyvä ajankohta. Meillä onkin tän porukan viimeset synttärijuhlat maaliskuussa =) Tamperetta kannatetaan :)

Mae ja Seranzu, toivotaan että poikien korvat ok!

Nyt pitää mennä taas :wave:

Kareliini ja ikiliikkuja Sara 8kk12pvää =)
 
Lentis toi tieto tuli taas kuin tilauksesta! Just mietin että koskakohan taas alkaa joku hulabalookausi kun poika on alkanut osoittaa taas tyytymättömyyden merkkejä... Ikää nyt reilu 9kk ja 3vk. Johan tässä viikko menikin aika seesteisissä tunnelmissa. Luulen kyllä että nyt pukkaa kulmahampaita; kuolaa valuu taas solkenaan ja sormia ja leluja työnnetään tonne sivuille suuhun. Hetki sitten nukahti puolentunnin heijjaamisen jälkeen ulos unille ja on herännyt jo pariin otteeseen kitisemään. Ei oo ihan normaalia, joku nyt tuntuu vaivaavan taas. No, niitä 46-47 viikkoja odotellessa =) .

Jos ehtis kiskasta kupin kaffetta ennenkuin taas kitistään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mae:
turvaistuimesta meillä on HTS besafe izi combi (olikohan noin? ) Ja mä tykkään kun siinä on isot sivutörmäyssuojat, ei oo ahtaasti topattu kuten esim. gracon istuin, TOSI hyvä kallistuksen säätö, saa sekä kasvot että selkä menosuuntaan.
Miinuksena on hinta, on aika arvokas. Ja se että vie selkä menosuuntaan aika paljon tilaa, mutta luulen että moni muukin istuin vie. Ja toki tuo tarkoittaa myös sitä, että mahtuu pidempään istuskelemaan selkä menosuuntaan :)
mitään. Molemmat ollaan aivan hikisiä ja Joona vaan on levoton.
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=1084&toimittajaid=11

Eli meillä on sama ja olen ollu tosi tyytyväinen! Iso ja painava on, sekä hinnakas, mutta älyttömän hyvä ja turvallinen. Hyvin mahtuu paksujen vaatteiden kanssa ja se kallistussäätö on hyvä.

Eipä muuta...
:wave:
 
Kiitos pikkujouluissa olleille, oli tosi mukavaa tavata mammoja ja vaaveja! :heart: Toivottavasti seuraavaki tapaaminen järjestetään tääl pääkaupunkiseudul päin ni päästään mukaan. :)

Seranzu, ei millään pahalla mutta revettiin tuota sinun kommenttia:

Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Kaupat on täynnä ny juhlaryysyi ja muoti on yhtäkkiä tullu pillihousuiks |O :x Joo en tod sellasii jalkaani laita!!
Kyllähän ne tais tulla muotiin jo muutama vuosi sitten :LOL: :LOL: Joo sorge, täällä kaks pillifarkkujen ystävää, ni siks nauratti tuo kommentti. :)

Käytiin tänään äiti-vauva -kerhossa ja oli kyl mukavaa, vaikka osa niistä äideistä onkin ihme nirppanokkia, mut eipä me siel niiden äitien takia käydä vaan Ronjan :D Alko vaan hämäämää ku tuntu et ihmiset katto meitä nii oudosti (oltii toista kertaa siel nyt kahdestaan + Ronja), mut kukaa ei kysyny mitä eikä mekää alettu sit mitää selittelee.. Plääh joo alko vaa ärsyttämään, ja ku muutenki se ongelma et ei oikein aina tiä ku ihmiset kysyy et kumpi on äiti, et mitä vastais ja jaksaako alkaa selittää juurta jaksain, ku joskus saa oikein rautalangasta vääntää.. joo valivali, mukavaa oli kerhossa kumminki. :)

Äipät + Ronja 9kk
 
Siis mitä - etkös Lentis just puhunu edellisestä kriisikaudesta, ja nyt sitä seuraa heti sitten entistä pahempi?!? Onko ne suvantovaiheet sit vaan jotain viikon pituisia? Jos kriisi on jatkuva olotila, niin ei kai se enää mikään kriisi oo... :whistle: Sori, kun oon vähän skeptinen, mutta musta itkeskely, huono ruokahalu ja huonot yöt vaikuttaa lähinnä hampaanteko-oireilta... Mulla taitaa kyllä itellä olla joku kriisikausi meneillään, kun nyt alkaa tuntua siltä, että nyt ei enää jaksaisi valvoa, ja nyt alkaa kismittää ihan tosissaan se, kun ei oo aikaa parisuhteelle.

Kvartille jaksuja. Meillä kans on nukuttu pari yötä taas normaalia huonommin, ja kun nyt ei päässy viikonloppuna yhtään kirimään univelkoja kiinni, niin mä oon kans ihan puhki.

Emsat Perhe, jossa on kaks äitiä, ei mun mielestä todellakaan oo mitenkään kummallinen, mutta eipä niitä silti kauheen usein tapaa. Ihmiset on tosi uteliaita kaikkee erilaista kohtaan. Ymmärrän kyl et ärsyttää.
 
Voimia kaikille kriisikausista "nauttiville". Meilläkin oli eilen nukkumaanmeno ihme riekkumista. Poika oli ihan sippi jo kahdeksan aikaan, ja aloin hyssytteleen poikaa uneen. Nukahtikin hetkeksi, mutta kun vein omaan sänkyyn niin havahtui ja nousi saman tien ylös. Tätä jatkui sitten kahteentoista asti ja siinä vaiheessa luovutin, otin pojan tissille viereen ja aloin nukkumaan. Miten ihmeessä vauvaa voi jaksaa opettaa oikeille yötavoille tällä univelalla? Muutaman yön ite jaksaa, mutta jos sitten ei saa päikkäreitäkään nukutuksi niin sitten hyvät aikomukset kyllä unohtuu ja nukkuu keinolla millä hyvänsä... :ashamed:

Meillä sitten vissiin oli se sikaflunssa tässä aiemmin. Kun mummolan naapurissa asuvalla isopapalla on nyt varmistettu sikaflunssa. Se kuumeaalto oli tässä mummolassa ja naapurissa melkein yhtäaikaa, joten todennäköisesti se meidän kuumekin oli sitä sikaflunssaa...

Poika heräsi joten heipsan!
 
Hellurei,

turvaistuimista
meille taitaa tulla kans se Be safe. Yksi iso tekijä on että se on ainoa isofix kiinnitteinen ja meillä kuitenkin jonkun verran vatkataan sitä autosta toiseen, tosin kesällä enempi.

Tapaamiselle Maaliskuu sopii hyvin ja Tre. Varattaisiinko sitten se sama paikka? Vai mikäs se oli se Kalevan perhekerho tms mistä ensin meinattiin mut oli varattua?
Ja sapuskoinnit pitää hoidella sitten juu jotenkin niin ettei Seranzua aina kuormiteta paitsi jos välttämäti halua :) . Ja etkös sä Seranzu ole jo silloin töissä?

Meillä on edellen tää 'syömiskriisi' mikä on nyt jatkunut kait yhtä kauan kun ollaan ylipäänsä syöty, että milloinkahan tää menee ohi?? ;) Tänään ei menny aamulla edes marjasose jogulla :eek: ...lounas eih! ...välipala sentäs meni = mustikka-jogulla ja maitoakin on vähän pitkin hampain ja umpiväsyneenä saanut ujutettua. No onneksi likalla on tota vararavintoa..ei uskois että on huono syömään. Äitiinsä tullu eli karkkihyllyn ohittaessa saa kilon verran extra elopainoa :p

Lentis:
Pohojammaallahan sellaasesta toiminnasta joutuu valkotakkisten setien kanssa pienelle lomalle pehmustettuun huoneeseen
:LOL: Tästä sai hyvät naurut!

..jaahans ukko tuli ja oli käyny kyselee niitä istuimia tai lähinnä sitä be safea toisestakin liikkeestä, sais kuulema 430e mut mukaan matkasyöttiksen. Aletaan puida asiaa...onhan siinä pirulla hintaa :/

14+2 HM ja rinsessa n. 9,5kk
 
Kuuluisa lastenpsykologi Bruno Bettelheimhän kirjoittaa (kirjoittanut mm. satujen psykoanalyyttisestä tulkinnasta huippuhyvän Satujen lumouksen sekä lastenkasvatuksen klassikon A good enough parent Winnocotin "kyllin hyvä äiti"-käsitettä mukaillen), ettei ihminen ota kirjoista opikseen kuin sen, joka vahvistaa vain hänen aiempia käsityksiään, niin että minulla ei toki ole mitään intressiä/ motivaatiota vakuuttaa ketään mitenkään erityisesti näistä kriisikausista, mutta kaikille, joita nuo kriisikaudet kiinnostaa, tässä hiukan enemmän. Itse asiassa tuo kirja pitäisi jokaisen lukea itse, kun mulla ei ole osa-aika yh:na aikaa tehdä siitä kovin yksityiskohtaista selostusta, mutta noin typistäen:

Näiden hollantilaisten lapsitutkijoiden mukaan vauvalla on 7 kriisikautta 1. ikävuoden aikana,, eli n.5 viikon, 8-9 vkon, 12 vkon, 15-19 vkon, 23-26 vkon, 34-37 vkon sekä 42-46 vkon tienoilla. Eli sen edellisen kriisikauden ja tämän tämänhetkisen välillä on esim. n. 3-10 viikkoa väliä, mutta se riippuu ihan täysin vauvasta, että tuleeko viikkoa paria aiemmin vai myöhemmin esim. tässä 42-46 viikon kriisissä.
Myös kriisin kesto riippuu sekä vauvan luonteesta sekä ympäristöstä, nimittäin tämä kirja on kirjoitettukin just siksi, että siinä annetaan myös neuvoja, että kuinka voi nopeuttaa tietyillä leikeillä tätä uuden kehityskauden saavuttamista ja helpottaa vauvan hämmennystä eri myrskyaikoina. Ja lisäksi se on kirjoitettu kohentamaan äitien itsetuntoa, koska yllättävän moni tuossa kirjassakin tuntee itsensä suorastaan "huonoksi" äidiksi, kun tuntevat, ettei vauva ole lainkaan tyytyväinen ja pelkäävät siis tekevänsä jotain väärin. Monia helpottaa tietää, että tuo vauvojen myrskykausi on siis ihan normaalia, eikä merkki jostain huolestuttavasta vaan nimeomaan positiivisesta kehityksestä.

Useimmat vauvathan rakastavat rutiineja eivätkä pidä kauheasti muutoksista, niin että kun koko maailma muuttuu vauvan havainnoinnin ja käsityskyvyn muuttuessa, aiheuttaa se tietenkin vauvassa suurta hämmennystä.
Ja ns. vaativilla vauvoilla voi olla kriisikautta koko pienen iän, koska heillä kriisit ihan luonnesyistä kestävät pitempään, kun taas ns. helppoluonteisilla, sopeutuvilla vauvoilla voi esiintyä vain pientä ärtyvyyttä tiettyyn vrk:n aikaan ja hyvin lyhyen aikaa.

Joka tapauksessa esim. tämä 9-10kk:n kriisi ei ole pelkästään näiden hollantilaisten kunigasidea, vaan siitä puhutaan ihan yleisesti missä tahansa lapsen kehityksestä kertovassa lähteessä, erona vain on se, että siinä missä moni puhuu aika yleisellä tasolla eroahdistuksesta ja ensimmäisestä itsenäistymisvaiheesta, nuo hollantilaiset lapsipsykologit taas ovat erottaneet aina suuren askeleen kehityksessä eteenpäin jokaisen kriisin yhteydessä ja selittävät ihan silleen maalaisjärkeen käyvästi, että miksi vauva "oireilee" ärtymyksellä jne. (koska vauvan koko maailmankuva muuttuu näiden kehistysaskeleiden mukana)

Kenenkäänhän ei tarvitse uskoa mihinkään kriisikausiin, itse taas en jaksa enää syyttää hampaita Gretan ajoittaisesta tinttailusta, varsinkin kun meillä oli esim. selvä kriisikausi silloin 23-26 viikon tienoilla, mutta hampit tulivat vasta 8kk ulos! Eli en usko, että sentään kuukausikaupalla voi nuo pelkät hampaat vaivata :D

Mutta teoriat ovat aina teorioita, niihin voi aina uskoa tai sitten ei, mutta itseäni ainakin helpotti lukea, kuika hirmu monella (hollantilaisella ;)) äidillä on ollut ihan samoja ajatuksia ja kokemuksia kuin mulla, ja että näiden psykologien mukaan niin kuuluukin olla.

Huh huh, kyllä mä taisinkin kirjoittaa tänne koko tuon 300 sivuisen kirjan :LOL:

Ihan vaan etukäteen tiedoksi kaikille kriisikausista kiinnostuneille, että sitten 52-53 viikon tienoilla odottaa taas uusi kriisikausi, mutta siitä ei tuossa kirjassa enää analysoidakaan, kun vauva on silloin jo taapero.

Tuolla tuo meidän kriisityttö hihittää isänsä kanssa :heart: , paras mennä joukkoon peuhaamaan :D
 
:headwall: :headwall: avauduin äsken oikeen kunnolla mun turvaistuimen ostoreissusta ja kas kummaa,tekstit hävis kuin tuhka tuuleen :kieh: :kieh: grrrrrr...........

Kiitos kuitenkin vastauksista turvaistuin kysymykseen! Jatkan vielä aiheesta sen verran,että kysyn:Ostaisitko käytettynä? En oikeen tiiä arvaisko,mutta toisaalta,eihän hyvin pidetty,kolaroimaton istuin parissa vuodessa mikskään mee.. Esim.huutiksessa on paljonkin kaupan istuimia,ja kai oletuksena voi pitää,että suurin osa on kuitenkin kolaroimattomia :eek: . Hmmmm... paras olis kun joltain tutulta sais vähän käytetyn lunastettua... On nimittäin näillä tuloilla(kht) tuo 350e uudesta istuimesta aikaslailla,vaikkei tietysti turvallisuus saakaan jäädä rahasta kiinni... :eek:

Kävin kurkkaamassa mammamiittinkikuvia ja ihania pikku tonttusia oli kuvat pullollaan :heart: . Nauratti,kun jossain vaavien yhteiskuvassa varmaan kymmenellä kahdestatoista ipanasta oli jotain suussa :D . Nyrkki,tutti,lelu tms... samat kujeet kaikilla ;)
Seuraava tapaaminen mieluusti tampesteriin,nam! Me tullaan viivana!;)
Mulla ois täällä meidän pikkukaupungissakin eräs aivan mahtava paikka jossa vois luultavasti tapaamisen pitää,ainoo vaan on,että kuin moni sitten tänne asti(100km treelta pohjoiseen) jaksais ajella...Hmmmmm...

Olin sunnuntaina viitisen tuntia esikoisen lätkäpelissä ja eilen sitten ex tempore ostosreissulle lähdettiin siskon kanssa,kun mummo otti Islan hoitoon.Koko päivä meni, kympiltä aamulla lähdettiin ja seittemän jälkeen illalla takas(meiltä on 100km treelle shoppaamaan...). Neitiä ehdin nähdä kyllä illallakin eilen,mutta tänään huomas että ekaa kertaa olin noin pitkään pois peräkkäisinä päivinä,kun pikku takiainen on ollut koko päivän... Aamupv varsinkin oli melkosta kitinää ja sylissä kiehnäämistä,vessaankaan en päässyt ittekseni,kun alkoi sellanenkin huuto... Islalla hoitopäivä mummolla oli mennyt mallikkaasti,oli ollut reipas pikku hoitolainen :heart: ,ei yhtään itkua eikä kiukkuilua,ne säästettiin äitille tällepäivälle... ;)

Iltapalalle lomps :wave:

Nälkäinen tatuka ja yöunia uinuva Isla :heart:
 
Jaksamista valvoskelijoille! :hug:

Mammatapaaminen Tampereella sinne voisin ajatella minäkin osallistuvani, kun ei tästä Jyväskylästä niin paljolti matkaa tule...

Käytetty turvaistuin en ostais! Ei voi olla aivan varma jos ostaa ihan tuntemattomalta, että onko istuin kokenut töyssyjä. Joltain tosi hyvältä tutulta olisin ehkä voinut harkita max. pari vuotta vanhaa. Mutta tuskin olisin siltikään päätynyt ostamaan käytettyä. Kun ei halua lapsen turvallisuudesta tinkiä ja kun vanhasta et tiedä, niin uutena ostettiin kaukalo ja istuin. Meillä istuin on Gracon Cosmic comfort S. Ollaan oltu kyllä ihan tyytyväisiä siihen, vielä kyllä tilaa näin selkä menosuuntaan, mutta mikäpä istuin ei veisi? Haluttiin sellainen istuin jonka voi sitten kääntää naama menosuuntaan ja tuo istuin meneekin nyt sitte 4-5 vuotiaaksi asti. Vähän mietiitttin kyllä BeSafe izi-istuinta, mutta on niin perkuleen kallis että päädyttiin sitten tuohon vähän halvempaan.

Meillä oli tänään mammoja vauvoineen kahveilla ja vilinää riitti =) päivä meni kyllä mukavasti ja tyttökin otti vieraiden lähdettyä parin tunnin päikkärit sisällä! =) Meillä on myös ollut tässä huonoja öitä takana ja eilen sain tarpeekseni ja siirrettiin oma sänky toiseen makkariin. Toissayönä piti heretä 1-½tunnin välein |O Viime yö meni vähän paremmin, mutta piti aamuyöstä nousta huutelee ja nousemaan ylös ja konttausasentoon. Mutta jospa tämä tästä. Nyt kyllä ei meinata takaisin samaan huoneeseen vaihtaa, ehkä tähän tottuu kaikki vielä. Päivisin meillä ollaan taas vaihteeksi syömälakkoiltu, sekin varmasti vaikuttaa yöuniiin. On ihan varmasti nälkäinen ja olen lipsunut antamaan maitoa kerran yössä :ashamed:

Nessu ja Aino, viikon päästä 9kk :heart:

Muoks. kaameesti kirjoitusvirheitä, mutta ei jaksa korjata. ehkä siitä jotain ymmärtää kuiteskin...
 
Tatuka:Toi sun ehdottama tapaamispaikka ois hyvä.Mulla asuu sisko sielä päin :D

Juu tääläkin meno on kyllä hurjaa tolla neidillä.Koko aika ollaan menossa ja koitappas siinä ny sit väsätä ruokaa ku toinen karkaa näkyvistä.Seisomaan noustaan koko aika(tukea vasten) ja toi alastulo on vielä vähän harjotuksessa,siks saaki pelätä et kaatuu.

Kvartti:mä niin tiedän sun tunteen.Meillä neiti on edelleen tissillä ainaki se pari kertaa yössä.Nyt onneks vähän rauhottunu noi yöt,mut vielä viime viikolla heräs ainaki miljoona kertaa yössä ja tuntu et siinä roikuttiin koko yö..halus tissiä,ei halunnut tissiä,ei tuttia,ei syliin..Tosi levottomia öitä oli meillä monta peräkkäin.Toivottavasti teillä menee pian ohi :hug:

jaahas mutta nyt raahaudun suihkuun,neitikin meni jo yli tunti sitten nukkumaan,oli ihan väsy,ei ihmekkään ku heräs viimosilta päikkäreiltä yhen jälkeen,eikä sen kummemmin päikkäreitä halunnut nukkua..

hemuliina
 
Glow
hiphei!

Pääsin piiiitkästä aikaa parturiin ja kyllä muuten kannatti tutustua uuteen parturiin =) kukaan ei varmaan ole koskaan ymmärtänyt niin yksinkertaisesti mitä haluan kuin tänään tämä kyseinen jolla kävin, tiedänpä missä käyn jatkossakin. =)

Meillä se talon etsintä vaan jatkuu edelleen. Tarjouksia on tullut, ja näyttöjä on taas tiedossa.... pitäisi alkaa oikeasti ajattelemaan että missä ja miten sitä haluaa tulevaisuudessa asua! Mä oon niin tottunu nyt siihen että kauppa, neuvola, keskusta, eskari ( jatkossa mielellään koulu ) on kävelymatkan päässä etten oikeen haluis kovin kauas lähtee.

Nukuttiin koko porukka hyvät iltapäivä päikkärit tänään, kaks tuntia ja silti oisin nyt ihan valmis unille :whistle:
Onni on vikat 2 yötä aamuyöstä nukkunu meidän välissä kun minä laiskana en jaksa mahani kanssa pompata vähän väliä sen takia :ashamed: enkä saa unta kun se kitisee ja ähisee vieressä sängyssään. Ihme kyllä, meidän väliin rauhottunu melko hyvin, vaikkei heti nukahtais niin siinä voi olla paikallaan, ainakin melkein. Omassa sängyssä kauhee show. Nyt pitäis ottaa niskasta kii itteesä ja pitää se siel omassa sängyssään!!! Funtsin jo että josko kokeiltais sitä laittaa veikan kanssa samaan huoneeseen. Esikoinen on niin hyvä nukkuja ettei ehkä heräis edes Onnin yöllisiin touhuihin.

Oon jo kuumeisesti miettiny nimiä uudelle tulokkaalle.... vaikeaa puuhaa... ja miehenkaa hieman erimielisyyttä...

26+ :heart: Glow ja poikaset :heart:
 
Iltaa

Perhe- ja työelämän yhdistäminen on kovin rankkaa yhä, ihan poikki olen taas. Tosin viime yö nukuttiin aivan törkyhuonosti, meillä kanssa ihme yökitinää ja sit lopulta, taas, piti ottaa viereen. En imettänyt ennen kuin aamulla mutta ihan poskellaan taitaa olla meidän yöjutut... Lisäksi meillä on uusi sänky, tosi mukava (ja hiljainen!) mutta hikinen. Ihmeellistä mutta totta, erilaiset sängyt näköjään on eri lämpöisiä.

On meillä päivisinkin kriisiä, tv:tä ja digiboksia pitää säätää koko ajan (varsinkin jos päällä, tosin päivisin ei ole mutta räplätä pitää ) ja sitten oikein kikatellaan ja odotellaan miten komennetaan. Ja järkytys, vaikka mä sanon miten tiukkaan ei niin poika ei ole millänsäkään...

Turvaistuin meilläkin tuo Gracon Cosmic Comfort. Jotenkaan en jaksanut kovin paljoa niitä vertailla, mentiin ja ostettiin se jonka sai selkä ja kasvot menosuuntaan. Käytettyä harkitsin hetken mutta sitten mietin myös, onko kuitenkaan hyvä, ts kolaroimaton ja säilytetty niin ettei ole kärsinyt. Toisaalta, olen ajatellut myydä tuon meidän turvakaukalon ja se on 'täydellisessä' kunnossa. Niin että kai niihin muihinkin myyjiin voisi luottaa :eek:

Hammaspesulle mars
almaa
 
Almaa, :hug: :hug: :hug: Oon kuitenkin varma, että ajan kanssa tasaantuu. Mutta ihan varmasti on hurjan rankkaa, varsinkin, jos mies ei ole mikään varsinainen "kodinhengetär" :D Italiassa muuten patjoissa on aina talvi- ja kesäpuoli, onko siinä teidän? Eli jos käännätte siitä kesäpuolen esille, niin voisi olla viileämpi.

Greta oli tässä 8 tuntia putkeen hereillä :eek: Meidän ennätys. Mutta outoa oli, että olikin ihan hyvällä tuulella koko ajan, ei edes haukotellut :p Tai siis oon huomannut ennenkin, että kun Greta on ihan tajuttoman väsynyt, se alkaa silleen riekkua, käkättää koko ajan ääneen ja hihkuu, näyttää siis hyväntuuliselta, mutta itse huomaan, että se on sellaista villiä väsymysriekkumista, mikä kai on yleistä hiukan isommilla lapsilla, eikös niitä ole liikaväsyneinä tosi vaikea saada nukkumaan?
Muutenkin, viime yönä Greta nukkui ihan sikahuonosti, mutta oli sitten hyvällä tuulella koko päivän. Edellisinä öinä nukkui 6-7 tuntia putkeen, ja sitten oli kauhea känkkäränkkä koko ajan. Melkoista vuoristorataa, ei voi muuta sanoa....

Nyt meen petiin minäkin :wave:
 
Meillä on vaikkua molemmat korvat täynnä... Ei ihme, että haroo. :eek: Tuota syömättömyyttä ei kyl must selitä. Lääkäriki oli ihan persiist suoraan sanoen. Soitinki autoon päästyäni samantein ajan lastenlääkärille Leena Kujala ihan mielettömän hyvä lääkäri! Torstain aika oli viel vapaa (aamul oli ainoo seuraava aika, siks päätin viedä vielä kerran terkkariin) ja sit päästään uudelleen katsoo tilanne. Nyt laitetaan tippoja jos vaikku lähtis liikkeelle... Edelleen sivuääni kuului sydämes :ashamed:

EMSAT hee.. Joo mut nyt oli VAAN niit pillejä, kyl vie syksyl must oli muitki housui tarjolla. Olin iha hädissäni... Oon pillihousuni jo NIIN nähny pimeällä keskiajalla. ;) :LOL:
Muutenki jännä, mä saan melkein yökkis reaktion kaikest mikä ilmaatuu 80 luvult uudelleen muotiin. :$ :x Mut kun tuli ne paksupohjaset kenkät ja leveelahkeiset housut, olin ihan myyty... :D Housumalli sopii tälläselle matamimimmi vartaloiselle paremmin mut pillihousuis näytän lähinnä koomiselta. No niit kenkii en sentää enää pidä :saint:

No ompas nyt känkkäränkkä liikkeel. :hug: Meillä on ihmekyllä oma hyväntuulinen itsensä. Ei vaan syö...
Nyt käveleminen on ihan tosi must, taapertaa vähä väliä ja kikattaa mennessään, on tosi haltioissaan taidostansa. Varmaan kaks vko ni kävelee ihan kunnolla. :heart: Kun sais viedeolle näit ekoi, mut meil on sellanen ongelma, et jos otat nauhurin esiin niin kaikki homma seis ja nauraen tulee linssiin kii ja metsästää sitä linssisuojaa suuhun.. Niin et meidän videoinnit on tapahtunu viimeajat takaapäin :LOL: Valokuvaaminen ei kiinnosta, on vissii niin tuttu vekotin. :whistle:

Oho LENTIS aika hurja aika hereil, meillä enintään 5h ja seki ain illast, päiväl ei jaksa edelleenkään kun sen 2-2,5h

ALMAA kyllä se helpottaa parissa viikos ihan varmana. :hug:

Mä en oo kans yhteenkään mamma kerhoon menny, enkä varmaan mene... Kakkosen olles vauva oli pakko, et isoveli 3v sai leikkikaveria, mut en joo koskaan varsinaisesti mahtunu mihinkään porukkaan... Nyt on pienellä tätä härdelliä ihan riittävästi kotona ja 1v sit tulee hoitokaverit, en usko et tarviaa muuta aktiiviteettiä.

Meillä herätään taas syömään yöllä, en ihmettele kun elelee maidolla ja muutamalla leivänmurusella... Kolme yötä meni syömättä. Muuten toistaiseksi nukkuu hyvin. KOP KOP kuitenkin...

Niin ja juu meilläkin suututaan, jos ei esim saa syödä jääkaappimagneettia. Tänään kokeili keuhkoja lekuris, kun se mäntti tohtori antoi 9kk vanhalle pikkuisia TARROJA, kun oli niin kiltti... |O |O No poishan niitä sai suusta kaivaa

Pako oli ihan pettymys... No tulee tuota varmaan katsottua.
Öitä mammat ja hyviä unia pikkuisille. Taikoo, että unet paranis kaikilla.
 
Hui, olipas tänne tullut tekstiä, vartti meni lukiessa :)

Seranzu Ootko joku kokki? :)

Mistä pääsis kattoo niitä tapaamiskuvia? Ois kiva nähä muiden vauvoja, vaikka me ei siellä oltukaan =)

Tuosta istuimesta, me ollaan kans metitty samaa ku Mae, oon kuullut vaan hyvää siitä. Toi hinta nyt tietty miinus, mut mut, onneks tulee veronpalautukset, muuten ei kyllä olis varaa...

Mä olen myös sortunut antamaan tissiä yöllä, melki aina kun herää. Aluks tietty minä tai mies kokeillaan et jos tutti auttas, mut ne kerrat on harvassa ku auttaa. Sit vaan nousen antaan tissiä, pääsee helpommalla ku että alottaa unikoulun, vaikkakin olishan tuo jo aika alottaa... mutku ei jaksa :eek:

Mä käytin tänään Venlaa sairaanhoitajan vastaanotolla näyttää korvia. Hieman punotti ja määräs sitten amorion kuurin. Hieman ärsyttää ne jotka määrää antibiootit "varmuuden vuoksi". Venlalla kun ei ollut muuta oireita ku se että kallisteli välillä päätä vasemmalle. Hieman itkusuutta ollu mut sitä nyt on ollu jo jonku aikaa. Ja ennemminki se on sellasta kitinää, lahkeissa roukkimista...

:hug: Kaikille joilla ei nukuta ja joilla esiintyy känkkäränkkää...

Nyt nukkumaan...
 
CanWen Fiksua, että käytte vielä yksityisellä. Meille hoitaja diagnosoi kerran korvatulehduksen, käytiin sit vielä korvalääkärillä, ja korvat olikin puhtaat. Yhtään turhaa ab-kuuria en tod. haluaisi antaa, kun ne tekee sen verran pahaa suolistossa.

Virme Sama ongelma meillä. Kun on itse niin väsynyt, niin ei yöllä jaksa kauheesti kikkailla ja tassutella, kun tietää, että jos sitä tissiä antaa, niin sit saa edes hetken nukkua.

Mä eilen illalla tilitin miehelle väsymystäni, ja se lupas hoitaa ekan heräämisen. Se sai kyllä Viljan nukahtamaan hetkeks, mutta kohta se heräs taas kitisemään, ja taas sama juttu. Sit ku mies oli ehtiny nukkumaan ja Vilja heräs taas, niin en mä jaksanu muuta ku antaa huikat maitoa. Sit se nukku 3-4 tuntia. Ei riitä voimat nyt mihinkään unikouluihin, eikä nyt olis kyllä hyvä ajankohtakaan, kun hampeja on tulossa.

Lentis En mä todellakaan kiistä sitä, että vauvan kehitys ei aiheuttaisi myllerrystä, mutta sä kirjotit aiemmin, että "viikoilla 33 - 38 odotettavissa melkoista turbulenssia" (tämän ihan tarkistin, ku aattelin, että mulle on jääny väärä mielikuva), ja sitte että viikoilla 40 - 44 on myrskykausi. Niin eihän siihen jäisi ku viikko väliä... Nythän tossa selostuksessa (joka oli kyllä ihan mielenkiintoinen) oli ne viikot vähän eri tavalla. Tai sit mä ymmärsin taas jotain väärin. Mun mielestä on vaan vähän vaarallista pistää itkut kriisikausien piikkiin. Jos vauvan käytös muuttuu itkuiseksi jne., ja lukee luotettavasta lähteestä, että sen ikäisen kuuluukin olla itkuinen, ja elää sitten sen mukaan, voi käytöksen takana oleva fyysinen vaiva jäädä huomaamatta. Tutun vauvan, joka on Viljaa pari viikkoa nuorempi, "kriiikausi" päättyi kuin seinään, kun löytyi vehnäallergia. Kai ne muut "oireet" auttaa päättelemään, kummasta on kysymys, mutta mä mun on ainakin pakko myöntää, että en osaa läheskään aina sanoa, milloin itkun takana on jokin vaiva, (tai edes, vaivaako vatsa vai hampaat) milloin vaan psyykkinen kehitys.

Vilja oppi muuten halaamaan. :heart: Tänä aamuna ekaa kertaa levitti kädet aamupalapöydässä niin, että selkeästi halusi halia. Sit halatessa se painoi pään olkaa vasten, ja sanoi "aaaa". :) (Mä sanon usein haliessa, että "aaai, ku sä oot ihaana" ) Oli ihana hellittelytuokio.
 
Kiitokset sympatioista :heart: Ehkä niistä oli apua, vain yksi herätys viime yönä!! :D Tai heräsin mä useammin kun unohdin neidin viereen nukkumaan ja se sätki taas siinä ja lopulta nousin laittamaan takas omaan sänkyyn, mutta tissillä onneksi oli vaan sen kerran.

Ensi viikonloppuna mulla on tyttökavereiden kanssa pikkujoulut ja ajattelin lähteä ihan ulos. Mies saa sitten aloittaa itekseen sen unikoulun, on helppo olla antamatta tissiä jos tissi ei oo paikalla :) Ajateltiin nyt edetä niin, että ensin yötissi pois, ja kun se on toiminut vähän aikaa, alan lopettelemaan tota päivätissiäkin. En vaan enää jaksa imettää koko ajan. Ajattelin kyllä imettää vielä aamulla ja illalla, mutta päivisin saa sitten juoda korviketta nokkamukista, nyt kun on vihdoin ja viimein sen oppinut. Pelkkää maitoa ei oo kyllä vielä suostunut juomaan, mutta Drikki-maito sekoitus menee jotenkuten. Kai se sitten sitä pelkkää maitoakin juo jos ei vaan anneta tissiä. Mut ensin yöruokailu pois, en halua sitten sitäkään että tankkaa tai huutaa yöt...

Almaalle helpotuksia! :hug:

Lentis, ihmisillä on tosiaan erilaisia harrastuksia :D Toiset tykkää tehdä käsitöitä ja toiset sit pumppaa tissejä :LOL:

Turvaistuimesta, me ostettiin muutama kk sitten Britaxin Multi Tech, ollaan oltu muuten tyytyväisiä, mutta kun asento on aika pysty niin pitää aina muistaa laittaa tytölle huputon paita/takki päälle, muuten niskan takana oleva huppu työntää nukkujan pään retkolleen :| Siitä Be Safesta oon kuullut vaan hyvää, luulen että jos me oltais nyt istuinta hankkimassa niin pääsyttäisiin siihen.

Toivotaan et ei oo CanWen tulehdusta korvassa ja säästytte antibiooteilta!

Ja samoin Seranzu, toivotaan et olis vaan sitä vaikkua eikä tulehdusta. Inhottava toi sivuäänikin, varmasti huolestuttaa :(

Anoppi lupas tulla kohta viemään Helmin ulos, ihanaa! :D Mun pitää kyllä vähän siivoilla täällä, mutta ajattelin tehdä ihan vaan välttämättömät puuhat ja keskittyä loppuajan lepäilyyn.
 
Meillä oli toinen yö, nyt kun Aino nukkuu omassa huoneessa. Klo 19.30 meni nukkuu ja nukkuikin 5.30 saakka, illalla kävin kerran vaan nostaa tutin suuhun =) Tuntui kyllä hyvälle nukkua itsekin paremmin. Mutta sitten otin vielä viereen, jotta saisin itse nukkua pisempään ja seitsemän aikaan heräsin siihen kun kuului kops ja hirveä huuto :ashamed: Neiti putosi sängyn jalkopäästä lattialle ja paska äiti-fiilis ollut koko aamun :ashamed: :'( Onneksi ei käynyt mitään pahemmin, pari naarmua näkyy otsassa olevan. Pudotusta pehmensi onneksi pehmeä karvamatto ettei nyt ihan laminaatille pudonnut.

Kai sitä pitää possupiikkiä lähtee itelleen hakemaan.
 
Turvaistuimista; mun mielestä on ihan ok ostaa käytettynä jos ostaa tutulta perheeltä ja tietää että istuinta on pidetty hyvin eikä ole kolaroitu. Me säästettiin sievoinen summa kun ostettiin ystäväperheeltä vuoden 2004 mallinen erittäin hyväkuntoinen Maxi Cosi. On ollut heidän kahdella lapsellaan ja uutena maksanut reilun 300e. Eivät kehdanneet meiltä pyytää kuin 50e.

Pillifarkuista/-housuista sen verran että peesaan Seranzua, sen malliset housut ei todellakaan sovi kaikille! Mä en vois kuvitellakaan laittavani sellasia jalkaan vaikka en varsinaisesti lihava ihminen olekaan. Ne korostaa tota persvärkkiä sen verran että näyttäisin ihan kanan koipireideltä tai lahnalta semmosten kanssa :LOL: . Yöks.

Ja noi kriisikausijutut kiinostaa mua kyllä, Lentikselle kiitokset infosta! Hyvä tietää että sellasiakin voi olla, ettei stressaa koko ajan että vauvalla on jotakin hullusti tmv. Tottahan toki siihen on löydettävä syy, jos selittämätöntä itkua ja käninää esiintyy jatkuvasti ettei oo mitään vakavampaa.

Jaahas, poika heräs aamu-unilta kun paskakuskit kolistaa meidän kadulla..
 
Nessu meillä kävi pari kk sitten just noin. Tyttö heräs mun mielestä liian aikasin, en jaksanu vielä nousta ylös. Otin viereen tissille. Olin vaipunut koiran uneen ja kops, heräsin huutoon, Venla tosiaan tippu lattialle. Ihan hirvee fiilis oli päivän pari, mut siitä oppii, enää en nukaha jos otan Venlan viereen.
:hug: teille!
 
Heisveis!

..."kuittaus" tälle viikolle... Tänään on säpinäpäivä, huomenna konkkaronkkamme suuntaa autolla kohti Vantaata, joka tarkottaa siis vähintään 6h autossa istumista..

Lentiksen kriisikirja tekis mieli ettiä käsiin luettavaks.. Vaikuttaa perinjuurin mielenkiintoselta. Laitakko siitä tiedot tänne, nii katon jos löydän sitä lähiseudulta...?

Voi teitä, joilla yöt on yhtä sirkusta! En osaa muuta ku toivottaa jaksuja ja toivoo parempaa tulevaisuudessa. Ehkä ne yösirkustelijat jossai vaiheessa hoksaa, et yöt on tarkotettu nukkumiseen eikä kukkumiseen / temppuiluun.

Mamma&vauvamiitingin kuvia kattelin ja oli mielenkiintosta huomata, et osa vauvoista siellä oli terhakkaana tukee vasten pystyssä kun toiset vielä istui niin rauhallisena lattialla.. Suloisia tonttuja:) :heart:

Meillä Ellen on nyt keksiny nousta polvilleen tukee vasten. Ei nouse seisomaan vielä, mut polvi-istunta ja polviseisonta on tän viikon keksintöjä NÄÄ-NÄÄ-äänteen lisäks. Ja kielen naksuttamisen... Uskomatonta, miten ihan parissa päivässä tulee monta uutta juttua:)

Maanantaina kävin työkaverin luona, hänkin on kotona lapsensa kans. Hänelle oli 8kk neuvolassa sanottu, et jos lapsi ei konttaa 10kk iässä nii sit lähete fys.terapiaan -onko muualla sama käytäntö?? Mulle ei nla.täti sanonu mitään tollasta ja ens viikolla on Ellenin 10kk neuvola eikä se vielä konttaa... Ei sillä, voin mennä fyssarille iha hyvin mut ihmettelen vaan, ettei siitä meiän nlassa puhuttu mitään ja samaan sair.hoitopiiriin kuulutaan... weird.

ai juu-u, Lentis kirjotti Pohojanmaalaisten vilkutteluista... :LOL: jeps, aikas jäyhäähän täällä on.. Sitte ku on juuriltaan itä-suomalainen, nii pikkasen on ollu sopeutumista.. Vaan niin on reilut 3v menny.
CanWen, oon Pietarsaaren läheltä... sä sitä jossai vaiheessa kyselit. Aika paljon tulee käytyä kyllä Kokkolassaki (avomies on siellä töissä).

Mutta nyt on mentävä pakkaamaan reissukamoja. Ajattelin vielä leipoo viemisiks kotitekosta leipää (mennään mun tädin luo), joten sekin vielä tähän pakkauspäivään..

Turvaistuimista pikasesti.. meille ostettiin heti alkuun Volvon ihmeellinen turvaistuin, johon laitettiin pienennysosa (0-9kk) ja sen jälkeen tuolia voi käyttää 4v asti. selkä menosuuntaan se nyt on ainaki, en oo perehtyny saako sen kasvot menosuuntaan. Tuo oli avomiehen ehdoton vaatimus, et ko. tuoli ostetaan joten hän saa nyt sit sen kans vekslata. En oo noita tuoleja hirveesti ees käytössä nähny, mut ok se käytössä on. Sivusuojat on isot.

nyt pakkaamaan ja Ellen heräs ....

nanada ja Ellen9kk3vk
 

Yhteistyössä