Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Napatynkä ei oo viäl irronnu meil, irtoomas kyl on.

Ehkäsyst kortsuu en aio käyttää ku en tykkää et kyl se sit on joko pillerit tai kierukka. Kumpaakin oon käyttäny ja hyvii on molemmat ollu.

Jälkivuoto alkaa tyrehtyy ja on ruskeet mut välil holahtaa verta viäl.

Kilot nyt viikko synnytyksen jälkeen on lähteny 9kg mut mul tuliki 19kg et 10 saa viäl lähtee. Paljon vähemmän kuitenki ehtii syömää ku raskausaikana ni väkisinki tippuu ja sitku pääsee vaunuilee ni toivottavast loputki lähtee.

Meil kävi tänää neuvolatäti ja kaik oli ok. Syntymäpaino oli ylitetty. Melko paljon tääl näköjää on tarkastuksii synnytyksen jälkeen. Eli tänää kävi äitiyaneuvolatäti, ens viikol tulee lastenneuvolantäti ja loppukuust men jälkitarkastukseen äitiysneuvolatätille mis jutellaan mm. ehkäisystä ja ens kuun alust viäl lääkärille/äitiysneuvolatätille kunnon jälkitarkastukseen :eek:

JeJa + typy 1vko
 
Seksistä: Me uskaltauduttiin tuossa pari päivää sitten harrastelemaan... Synnytyksestä silloin kuukausi ja viikko. Hyvin onnistui, eikä pahemmin tuntunut kipujakaan. :D

Viihteelle en kyllä taida olla toviin lähdössä... Ei yhtään tee mieli, paljon mieluummin oon kotona miehen ja poitsun kanssa. :)

Napatynkä viihtyi pojan navassa kolme viikkoa! Ilmeisesti sen seurauksena sitten napaan tuli napasieni, joka onneks lähti pois viikossa, kun aamuin-illoin puhdisteltiin puhdistusaineella.

Ehkäisystä: Me varmaan mennään kumilla... Pillereitä en ala syömään enkä tahdo vielä kierukkaa. Toinen lapsi on haaveissa melko pienellä ikäerolla jos vain mahdollista, joten kortsulla mennään toistaiseksi.

Jälkivuoto: Mulla loppu kokonaan, kun synnytyksestä oli vajaa 4 viikkoa. Mutta niukkaa se kyllä oli lähes koko ajan. Ainoastaan pari päivää synnytyksen jälkeen oli vähän runsaampaa.

Tinttu & Juuso 1kk 1vko +
 
Hei,

Mä en enää tunnu ehtivän lainkaan koneelle ...paitsi nyt, kun oli pakko tulla kysymään apua. :snotty: Oisko kellään vinkkejä ..vai jäikö meillä imetys tähän...

Meillä oli ongelmana se, ettei mulla noussut maito tarpeeksi nopeasti ja oli pakko alkaa antaa sekä korviketta että pumppailemaan syöttöjen välillä. Sain kuin sainkin maidon nousuun ja tällä hetkellä se riittäisi papun tarpeisiin. MUTTA. Kun oli pakko vain imetellä niistä tyhjistä luttanoista, papuhan sai imettyä multa (vaikkakin silloin vielä oikealla otteella) nännin päät ihan verille. Eli viime torstaista lähtien on tuosta syystä ollut pakko käyttää rintakumia.

Nyt ois nänninpäät taas kunnossa, mutta ongelmana tuo tuttipullojen ja rintakumin käytön jättämä imuotteen muutos. :(

Kysymys kuuluukin: saanko mä enää millään korjatuksi tolta neidiltä tuota imuotetta? Aukaisee kyllä suun alkuun ihan oikein, mutta sylkäisee sitten suurimman osan nännistä ulos väen väkisin ja jäis vain nännin päähän roikkumaan. Sekös tuntuu äitistä mukavalta. :kieh: Vielä kun kruunataa kokonaisuus sillä, ettei joko käännetä kumpaakaan huulista ulospäin vaan vedetään tiukasti sisäänpäin (joko siis molemmat tai useimmiten ainakin ylähuuli), äitiltä pääsee itku kivusta. :/

Neuvolan terkka tulee huomenna kotikäynnille ja täytyy siltä kysellä vielä, mut oisko teillä kokeneemmilla vinkkejä? Oon koko päivän koittanu imetellä kivusta huolimatta ja koittanu jopa kääntää varovasti tuota huulta oikeen asentoon. Vaikka huulen saisinkin, en tiiä, miten saisin sen suun pysymään riittävän avoinna. :(

Masentaa ihan törkiästi. Oisin tahtonut imettää, mutta näin ei pysty. Sattuuuuuuuu. :'( Eikä yhtään auta, että tunnun olevan todella itkuherkkä synnytyksen jäljiltä...
 
Voi sua Kärppis. En osaa ikäväkyllä auttaa... :hug: En voi muuta sanoa, kun kyllä se vauva kasvaa onnellisena oli se ruokintamuoto mikä hyvänsä. Kiva kun neuvoltäti huomenna hän varmaan osaa auttaa. Voimia! :heart:
 
heissan!

meillä arki ruvennut sujumaan hyvin.. eikä oikeestaan edes mustasukkaisuutta ole sen kummemmin ilmaantunut.

ensimmäisenä päivänä kun kotona oltiin oli isoveljet vähän ihmeissään ja esikoinen (3v)
kysyi että miksi vauva itkee ja kerroin sille että vauvalla on nälkä niin hän innoissaan haki vauvalle keittiöstä hampurilaisen :LOL:

maanantaina käytiin neuvolassa ja painoa oli jo 3510g sairaalasta lähtöpaino oli noin 3200g
eli hyvin tulee maitoa.

meillä heräillään vaan kerran yössä syömään ja muuten nukutaan ihan hyvin.
päivällä jaksetaan hetken ihmetellä ja tarkkailla ympäristöä.
mutta kuitenkin suurimmaks osaks uni maistuu.

todella hiljainen poika se ei kyllä turhaan itke.. silloin kun on nälkä tai kakat vaipassa niin silloin osaa kyllä ilmoittaa kuuluvasti.

imettäminen on vieläkin vähän hakusessa kun ei meinaa suutaan avata niin että sais tukevan otteen ja välillä tulee huuto mutta sitten kun osaa oikein napata kiinni niin sitten ollaan tyytyväisiä.

jälkivuoto loppui eilen.. tai ei sen jälkeen ole tullut verta edes paperiin pyyhkiessä..
täytyy kuitenki varmuudeks pitää pikkuhousunsuojaa ainakin tää päivä.

no mutta täytyy taas rientää... :wave:

äippä-83 poitsu 9vrk
 
napatynkä täällä irronnu jo neljä päivää sitten.

ehkäisystä minäkään en hirveesti nauti kortsusta joten kierukkaa kokeillaan..

seksiä ei meillä vielä olla kokeiltu.. mut eiköhän sekin onnistu kun paikat ei ole yhtään kipeitä ja synnytyksessä ei revenny paikat..

kilot jee!! :D kaikki viis kiloo lähti mitkä tulikin.

nyt menen oikeasti :LOL:
 
synnytyskertomuksesta sen verran..

eli 23.2 klo 03.00 limatulppa pongattu sen jälkeen supistuksia säännöllisesti..
klo 4.00 supistuksia noin 9min välein
klo 06.00 lähtö sairaalaan supistuksia alle 2min välein
klo 07.00 kohdunsuu 3cm auki ja klo. 07.30 sain epiduraalin
klo 09.30 kohdunsuu 8cm auki ja sain lisäannoksen epiduraalia ja kalvot puhkaistiin
klo 10.40 sain luvan ponnistaa ja 10.46 poika jo oli mailmassa.

eli synnytys meni nopeasti ja suht kivuttomasti.
synnytyksen kesto noin 7h 46min

linkistä löytyy kuva pojasta (2vrk vanha)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=iso-susi&image_id=99480195
 
ehkäisystä, viimeks otin minipillerit kun vielä imetin mutta ne ei sopinut mulle ollenkaan. sitten imetyksen loputtua otin pillerit. nyt oon kyllä vähän miettinyt kierukkaa. onko täällä jollain siitä kokemuksia? hyvät/huonot puolet? sattuuko laittaminen yms?

viihteelle, molemmilla pojilla menin ekaa kertaa ulos kun ne oli n 2kk. Nyt en oo vielä ajatellut koko asiaa kun vielä ei ainakaan huvita yhtään.

paino, sitä tuli n 12,5kg. Jäljellä on vielä 3kg. Eiköhän nekin saa sitten pois kun pääsee taas ulos vaunuilemaan. =) Omat farkut on niin tyköistuvia ettei ne mahdu vielä päälle. Ostin odotusaikana veromodasta farkkulegginsejä. Nää on ihania ja hyvin mahtuu päälle kun kumilankavyötärö. ;)

sadee80 & neiti 1vko+ 4vrk
 
Glow
Hei, Kuinka monta tuntia vuorokaudessa teidän vauvat on hereillä?
Meillä poika oli ihmeen pian aamusta jonkun 1-2 tuntiakin, päivällä ja illallakin samat pätkät hereillä. Eilenpä nukkui hirmu paljon, onko se ihan normaalia? kai se on mutta mammahan on huolissaan heti! Syömään heräsi kyllä. Ajattelin päivällä että meillä ei yöllä varmaan nukuta kun päivällä nukkui, mutta viimeyökin meni suht rauhallisesti. Poika heräsi muistaakseni 3 kertaa syömään... Niin,ja oli muuten eka yö kun nukkui omassa sängyssä aamu kuuteen asti eli koko yön!!! Nyt kun ite tsemppaan ja laitan hänet aina siihen omaan sänkyyn joka on ihan meidän sängyn vieressä, ehkä hän oppiikin siihen. Eihän tuolla pienenllä ole ikää vielä kun 2 ja puoli viikkoa :heart:
Tuntuu kuin vauva olis ollut meillä aina :)

Koskahan meille muotoutuu joku järkevä päivärytmi?! Viimeviikolla oli jo hyvä alku... nyt onki taas ihan mitä satttuu. Yöunille kyllä rauhotuttaan aina suht samaan aikaan, 21-22 maissa.

Ehkäsyä oon vähä miettiny, mut en tiiä... mua jotenki se kierukka kammottaa, en tiedä miksi! pillereitä en todellakaa halua, niistä tulee vaan kiukku. Mut ei täs nyt ihan heti uutta raskauttakaan jaksaisi...
Seksi ei juurikaan oo mielessä ollu vielä, tosin viimeyönä näin unta tapahtumasta :whistle: mulla rupes verta vuotaa siinä unessa niin paljo et kesken jäi hommat... et ehkä alitajunnassa se kuitennii mielessä on.

Painosta ei ole mitään tietoo, meillä ei ole vaakaa :D peilistä ja vaatteista päätellen on lähteny jokunen kilo, mut ehkä joku vielä tossa vyötäröllä on...
Vaunulenkkiä kehiin vaan ja vauvajumpan ajattelin aloittaa. Suositus ikä on 2-8 kk, eli varmaan heti kun vauva osaa kannatella päätä itse, voi aloittaa.
Uimaan tekis mieli, mutta eipä sinne passaa mennä ennen jälkitarkastusta? mulla se vasta huhtikuun alussa.

Viihteelle, tekis mieli mennä :ashamed: vaik mitä pahaa siinä kai on et haluais käydä lasillisella tai jotain? No mä pääsenkin lauantaina päivällä siskojen kanssa syömään, kun äiti haluaa pojat hoitoon :) kauaa ei passaa olla...

Jaaha, Onni heräilee aamu unilta :)

Glow&Onni 2viikkoa+4 päivää...
 
Hei!
Kiirettä pitää,mut oon yrittäny lukea,kiva kuulla miten muilla menee samassa tilanteessa olevilla :D
Tyttö on edelleen hirmu kiltti.Yöt nukkuu hyvin,siis heräilee pari kolme kertaa syömään,mut nukahtaa heti uudestaan.Viime yönä sitten meidän 3-vuotias valvoi reilu 2h!!Siis ei oo pitkään aikaan tehnyt tuota.Olin kyl aamulla ihan väsy..no kahvin voimalla tähän päivään :D
Viikko sitten käytiin tytön kanssa neuvolassa,paino oli 3490g ja pituus 51cm!Ja syntymä mitathan oli 3380g ja pituus 48cm.Pituutta oli sitten tullu 3cm kahessa viikossa ja kahessa päivässä!!Uus neuvola aika onkin sitten 9pvä.

Täälä kans kauhee paniikki ristiäisistä.Kummit puuttuu,yksi olisi ehdolla,mut en oo varma kuuluuko kirkkoon.Meillä kun tämä neiti oli viides lapsi,niin tosiaan kaikki läheiset jo "käytetty".Niin ja puuttuuhan meiltä vielä nimikin,mikä on kauheaa!!Ois niin ihana ruveta kutsumaan jo nimellä.On meillä yksi vahva nimi ehdolla,mut mun pitää sitä vielä sulatella,mies on sen täysin hyväksynyt.Outoa et tää onkin näin päin :whistle:

Mulla painoo on vielä ehkä 7kg ylimäärästä,mut en kyl sen asian kans hötkyile!Laihdutan kun sen aika tulee :whistle: Sain ennen raskautta 14kg laihdutettua,joten uskon et onnistuu sit..Tosin en ehkä lähtöpainoon halua,se oli 58kg,jos siihen 60kg yrittäs.Oli kyl ihana mahtua normi housuihin :D

hemuliina ja neiti nimetön
 
Pitkästä aikaa pääsin lukemaan juttujanne ja pahoitteluni jo alkuun tän jutun omaanapaa tyyliä. Meillä arki sujunut tuon tyttelin kanssa todella hyvin. Syö ja nukkuu koko ajan. Yöt nukkuu vieressä ja heräilee n.3h välein- välillä 2h välein, mutta koska nukkuu vieressä niin en aina tajua tuota ajankulua. Nukahtaa aina tissin jälkeen ja täytyy myöntää, että yöllä en pahemmin röyhtäyttele ja sitten kyllä välillä neiti heittää oksennukset sänkyyn. Täällä sama juttu kuin monella muullakin, että syliin tai tissille nukahtaa aina, sänkyyn jos laittaa hereillä ollessaan niin ei todellakaan nukahda. Itse en kuitenkaan koe tätä vaikeana asiana vaan jos nukahtaa helposti tissille niin samapa tuo kunhan nukkuu ja jos itsekin saan nukuttua niin hyvä juttu. =) Moni kun on ihmetellyt, että kuinka sinänyt vieressä nukutat ja et laita omaan sänkyyn nukkumaan ja plaaplaaplaa...Kaikille kun ei jaksaisi selitellä, olenkin sitten vaan sanonut, että jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla ja meillä tämä toimii..Kaikki nukkuvat hyvin ja äitinä olen pirteä kuin peipponen ja virtaa olisi vaikka muille jakaa ja se on mielestäni pääasia...

Tutti asiaa täälläkin pohdin...Tosiaan meillä tissi toimii monesti myös itkuun vaikka ei nälkä olisikaan ja huvitissinä toimin siis myös. Tuttia olen koittanut tarjota, koska se helpottaisi välillä minua, mutta ei tuo neiti toistaiseksi ole sitä halukas lutkuttamaan joten tissillä mennään toistaiseksi.

Vieraita meillä on käynyt tosi paljon ja osalle ollaan sanottukin, että kattellaan myöhemmin. Isukki oli 2vkoa kotosalla ja monesti kävi useempi perhe samana päivänä ja halusin nauttia myös vain omasta perheestä. Nyt sitten arki alkanut ja kotosalla tytyn ja isoveikan kanssa.

Painoa tuli vajaa 20kg ja kymmenen lähtenyt joten vielä olisi karistettavaa...Lähtevät kun lähtevät tosin asiaa helpottaisi jos näitä nameja mussuttaisi vähemmän..

Kertokaa mitä te puette vauvallenne päälle kun menette vaunuilemaan kun musta tuntuu,että tuppaan pukemaan liikaa päälle tolle nyytille. Viimeeksi alkoi huutaa kesken kaupunkireissun ja ei muuta kun vessaan imettää, että sain neitin rauhottuu ja matkan jatkumaan. Luule, että olisko olt liikaa päällä...huah...kun ei tiiä ei ja niskakaan ei kyllä tuntunut hikiseltä...

Nyt täytyy kiitää suihkuun kun neiti nukkuu vielä ennen tissittelyä ja sitten mennäänkin isyydentunnistamiseen jotta saahaan ristiäiset järkättyä. Meillä pappi varattu pääsiäisen jälkeen joten täytyy alkaa sitten sitäkin ressaamaan..Meillä kun tuppaa tulemaan sanomista mun äidin kanssa aina noista juhlista, että ketä kutsumme ja mitä tarjoomme.Ja niinkun se miun äidille ees kuulus. :LOL:

Mutta pahoittelen jos teksti hieman sekavaa..Palaan lukemaan juttujanne paremmalla ajalla ja jaksamisia kaikille mammoille.
 
viihteelle lähen aikasintaan kun tyttö on 6kk, tuskin vielä silloinkaan. En halua viedä näitä molempia yhtäaikaa mummolaan hoitoon, vaikka uskon että mummo hyvin pärjäiskin. Ja me ei olla pulloo kokeiltukaan sairaalasta pääsyn jälkeen, niin sit pitäs tissi jättää hoitoon myös :whistle:
Eikä hirveesti nyt vielä huvitakaan lähtee mihinkään, ajoittain tosin aattelee et nyt vois olla nollaus paikallaan, mut se odottakoot. Ja pitää sit muistaa et jos yhellä siiderillä alottais ku pitkä väli tässä ollu...viimeks kun lähti synnytyksen jälkeen ni sitä tais kontata kotiin ku oli 2siideriä juonu :ashamed:

tuttia ei tämä neiti huoli. tarjosin jo laitoksella ja siellä vähän lutkutti sitä,mut nyt ei kelpaa ollenkaan. ihan harmittaa,kun sit minä oon se huvitutti ja tuota ei saa millään hiljaseks kun huuto alkaa oikein kunnolla.

vieraita on käynyt tasan yksi. Eikä ole kyllä väliksikään. Me käytiin eilen ekalla kyläreissulla ja ihan hyvin mni, huomenna sit ois tulossa ystävä kylään.

jaha,se siitä mun hetken rauhasta :D pitää taas mennä.

labello ja jasmin 2vk+
 
HM meillä poju juo korviketta suurinpiirtein saman määrän ku
teilläkin menee. Ja ikää siis 16vrk. Imetyksestä olen luopunut,
en vaan enää jaksa. Kerran pari päiväs pumppaan että sais niitä
suoja-aineita ees vähän.

Viime yö meni jo vähän paremmin, tein sohvalle viritykset et saatto nukkuu
turvallisesti mun sylissä ja nukkukin alkuyöstä yhen parituntisen ja
sit syötön jälkeen omas petis viel tunnin. Aamuyö sit taas valveilla.
Eli itekkin se kolmisen tuntia sain nukuttua.
Päivällä en voi ottaa päikkäreitä kun on tuo tyttö ja se ei nuku
päiväunia. Onneks sen saa välistä mummolaan hoitoon.

ristiäiset meillä on pääsiäisenä ja ihan mummot ja kummit
porukalla. Kaikki muuten reilassa, nimi vaan vielä puuttuu.

napatynkä irtos pojalta viikon iässä.

ehkäisy varmaan otan hormonikierukan

kilot niitä tuli 12 ja sairaalaan jäi 6.
Mutta mitkään vaatteet ei mee kyllä päälle ja ei meekkään tällä
herkkumäärällä :ashamed: kun olevinaan suklaa piristää :ashamed:

jaaha kutsu käy

iitukka ja veikkavauva 16vrk
 
Kärppis imuottetta pitäisi saada vielä muutettua. Meillä oli hyvin samankuuloinen ongelma, johtui liian aikaisin käyttöön otetusta tutista. www.imetystukilista.net -sivustolta löysin hyviä vinkkejä, ja niistä oli paljon apua. Imuote ei vieläkään ole meillä ihan kunnossa, varsinkin öisin kun kyljelläni imetän, en tahdo saada vauva avaamaan suutaan tarpeeksi. Imetys ei kuitenkaan enää satu. Kai tämä tästä vielä voi kehittyä... Mä kyllä käännän vauvan huulia paremmin auki, jos vaikka alahuuli jää sisäänpäin. Ja pidän toisella kädellä tissistä kiinni, kun vauva syö, että se ei saa sylkäistyä sitä pois. Sekin on ärsyttävää.. Esikoista imettäessä mulla oli aina kädet vapaana ja pysty tekemään kaikkea samalla.

Seksiä meillä kokeiltiin ekaa kertaa kun synnytyksestä oli kulunut viikko. Ei tuntunut pahalta, mutta ei kauheen hyvältäkään. Vähiin on jäänyt toistaiseksi, kun kortsun käyttö tekee touhusta jotenkin niin tympeää. Ja on kyllä aika vaikea löytää sopivaa väliä, jossa ehtisi touhuamaan, kun vauvan saa yöunille niin myöhään, että sen jälkeen ei kauheesti enää jaksa. Ja esikoinen on tohon kasiin asti hereillä.

Laskeumista en oo yhtään perehtyny asiaan, mutta mulla taisi tulla vähän sellaista ongelmaa, mistä täälläkin on puhuttu. Mutta palautuuko noi ajan kanssa, vai?

Nyt huilimaan, kun esikoinen nukkuu. Vauvan nappaan kainaloon.

Matma ja Viltsu 3 vko 2 pv
 
Labello kylmäväreet tisseis kuulostaa tutult. Mul on kans jotain ihme juttui mist tulee kylmii värei ja ku ne menee rintoihi ni tuntuu melko ikävält ja sit se jää jotenki kiristelee nänneihin :|

 
Kärppis: Mä kanssa suosittelen imetystukilistalla vierailua. Itse lueskelin siellä niitä neuvoja imuotteesta jo raskausaikana, ja niistä vinkeistä oli hyötyä, kun klinikalla taisteltiin ton imuotteen kanssa. Ei niistä kätilöistä siellä kauheasti ollut hyötyä, vaan omilla tiedoilla menin eteenpäin.
Meillä kesti siis ne ekat 4 päivää, että oikea ote löytyi, siinä välissä tuli vertakin, yritin rintakumejakin, mutta Greta ei ymmärtänyt niiden päälle, niin että imetin sitten rinnanpäät verillä, kerran oksensikin veret ulos reppana. Mutta panen joka imetyskerran jälkeen joko lanoliinivoidetta tai bebanthenia, eikä enää satu rinnanpäihin kuin ainoastaan vauvan iskiessä kiinni, sit kun alkaa se imeminen, niin totta puhuen tuntuu vain miellyttävältä. Mutta siis varsinkin alussa tarjosin Gretalle rintaa kuin hampurilaista, vieläkin joskus, jos meinaa, että typyn ote lipsuu. Ja aina kun alettiin imeminen, niin avasin Gretan suun ihan ammolleen. Totta kai paljon helpompaa kun oli kyse ekoista päivistä, mutta toivottavasti sieltä imetystuesta saa apua myös vanhemman vauvan opettamiseen.

Imetyksestä ylipäätään: toistaiseksi olen siitä nauttinut, eihän nuo yöheräämiset mitään herkkua ole, mutta kun tänä yönä nukuin ruhtinaalliset 5 tuntia ja aamulla vielä tunnin pari, niin johan on auvoinen olo. Mulle rinnat eivät ole ikinä olleet erityisen erogeeninen alue, ja aattelin aluksi, etten varmaan sietäisi sitä imemistä, mutta se tuntuukin ihme kyllä miellyttävältä. Ongelma on nyt vain liiallinen maidontuotanto...

Millä tätä maidontuloa voi hillitä? Tähän saakka on suunnilleen vastannut tuota Gretan imemistä, mutta nykyään maitoa tulee jo yhdestä rinnasta niin paljon, että usein jää toinen rinta kokonaan tyhjentämättä. Ja siellä on ollut jo tukoksia, olen onneksi saanut lämminhauteella ja rintapumpulla ne pois, mutta kun tänä yönä tuli toiseen rintaan 5 tunnin paussi, niin se oli ihan kivikova aamulla. Aloin heti hautoa ja pumpata, mutta mietin, että eikö tuota tuotantoa saa millään tasaantumaan?

Maidon lypsämisestä: Kun nyt näköjään joudun lypsämään, niin haluaisin laittaa myös talteen. Missä te pakastatte maitoa?Siis ihan pakastuspusseissa vai jossain erityisissä rasioissa? Ja miten toi pumpun ja pullon sterilointi? Voiko ne esim. steriloida edellisenä iltana ja käyttää aamulla, vai pitäiskö ne steriloida max pari tuntia ennen käytöä?

Nyt kun Greta on 3 viikkoa ja 3 päivää, niin alkaa tämä vauva-arki jo hiukan helpottaa. On jotenkin päässyt paremmin jyvälle ja pahin paniikki on helpottanut :D

Tuo imetys muuten taitaa olla tärkeä tekijä psykologisesti, siis siinä mielessä, että siitä ei saisi stressata. Jos sujuu, niin hyvä, mutta jos on hankalaa, niin ehkä kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja. Koska ainakin itsellä oli kauhea stressi päällä alussa, kun mietin että tuleeko sitä maitoa tarpeeksi jne. ja nyt kun sitä tulee hiukan liikaakin, niin on puolet stressistä pois. Siis onhan äidinmaito varmasti täynnä vasta-aineita sun muita ja luonnollisin vaihtoehto, mutta ei imetysstressi mielestäni saisi viedä iloa pois koko äitiydestä.

Eilen oltiin taas lastenlääkärillä, tosi kiva nainen. Tosi hellä kun tekee tutkimuksia, ja puhuu miellyttävällä rauhoittavalla äänelä, ei yhtään tuu mieleen, että miksi pikkuista rääkätään, vaikka itkisikin. :D Greta kasvaa huimaa vauhtia, 4 senttiä tullut pituutta 3 viikossa ja kahdessa viikossa paino noussut 680g. Pituuden suhteen onkin ylimmällä kasvukäyrällä (siis ainakin Italiassa) ja painonkin suhteen toiseksi ylimmällä, päänympäryksessä keskikäyrällä. Siis 23 päiväisenä Greta 53cm ja 4180g, pipo 34,5cm.

Napatyngän sitten lääkäri tarkasti, se oli kuiva, käski puhdistaa sen alkoholilla, että se muumioituu ja putoaa pois.

Mulla paino nousi 20kg raskausaikana, klinikalle jäi 10kg, nyt on sitten jo lähtenyt 2kg, eli taisi olla hyvä, että sain imetysvaraa raskausaikana, kun paino näyttää putoavan noin nopsaan, vaikka olen syönyt kaikenmoisia herkkuja. Eli 12 kg lähtenyt ekan 3 viikon aikana.

Niin joo, eilen käytiin ekaa kertaa ulkona kantoliinassa! Jipii! Tänään sataa kaatamalla, mutta mies haluaisi viedä meidät illalla ulos syömään. Italiassa on tapana viedä ihan pikkuvauvatkin ravintolaan illalla, mutta täällä siis vain syödään, ei suinkaan juoda. Muutenkin mietin, että uskaltaakohan juoda lasillisen viiniä vai ei? Onko kellään tietoa? :wave:

Tv. lentis ja Greta 3vkoa 3 päivää :heart:
 
Napatynkä taisi lähteä parin viikon iässä. Edelleen putsataan kylvetyksen jälkeen ja kuivataan samalla, mutta muuten ei enää sörkitä päivittäin, koska on jo parantunut ihan täysin.

Paino nousi raskauden aikana 23 kiloa ja 11 kiloa on lähtenyt nyt pois. Painoa saisi varmaan putoamaan paremminkin, mutta herkut tuntuu maistuvan vähän turhan hyvin. Paljon on vielä siis tehtävää, mutta eiköhän se tästä kun pääsee kunnolla vauhtiin ulkoilujen kanssa! Mähän olin selkä- ja lantiokipujen vuoksi miltei sänkypotilaana raskauden viimeiset pari-kolme kuukautta.

Meillä kärsitään myös suihkutissiongelmasta. Toisinaan maitoa tulee niin, että kun poika vetää suunsa pois tissistä, niin tissi jatkaa yksikseen suihkuamista ja pian on pojan nassu aivan märkä maidosta :ashamed: Välillä vauva saa raivareitakin tuosta maidontulosta johtuen, mutta ihan hyvin on kuitenkin pärjätty. Mä imetän kerrallaan vain toisesta rinnasta, joten se syötettävä tissi onkin sitten NIIIN täynnä imetyksen alkaessa, että on ihan kivikova. Joskus saatan pikkaisen puristella tissiä ennen kun lyön sen pojalle, että pahimmat paineet lähtevät.

Viihteelle lähtöä en suunnittele vielä. Ehkä olisi ihanaa juoda se kokonainen 12 cl punaviiniä tai saunasiideri, mutta en ole sitäkään vielä tehnyt. Lentis myös mietti, että voisiko viiniä hieman juoda, ja katsoinkin tuosta Alkon "Raskaus ja alkoholi"-oppaasta mitä siinä sanottiin. Sen mukaan alkoholia ei maitoon imeydy niin paljoa edes kovassakaan humalassa, että siitä olisi lapselle haittaa, mutta humaltuneena lapsen hoitamista tulisi kuitenkin välttää. Laitan vielä linkin tähän tuonne alkon sivuille jos jotain kiinnostaa: http://alko.fi/fi/E5442E1B8FF1BA94C22572B300493C0B/$File/Alkoholi_Raskaus_FIN_lr.pdf Voipi olla, että saatan itse sen punaviinilasillisen juoda viikonloppuna hyvän ruuan kera... Tai sitten voi olla, että menee pupu pöksyyn h-hetkellä :D

Sellaista tällä kertaa :wave:
 
Niiskunenä: kiitos vastauksesta. Mulla muuten kanssa toinen tissi suihkutta joskus ihan itsekseen esim. suihkun jälkeen ja varmaan sen vuoksi sitten Gretallakin menee maidot aina silloin tällöin väärään kurkkuun. Muuten mulla lähinnä tiputtelee tuota maitoa, jos röyhtäytän Gretan kesken imetyksen, enkä huomaa panna rintsikkaa kiinni, niin siinä on sitten vaatteet ihan märät, kun tissi on tiputellut puoli desiä siinä röyhtäytyksen aikana.

Voi apua, Greta just tuolla ähisee unissaan, ja mun rintoihin alkaa heti sattua, kun maidontuotanto alkaa pienimmästäkin ininästä :headwall:
 
katiska, Neiti kanssa nukkuu yöt meijän sängyssä mun vieressä. Tyttö heräilee yöllä parin tunnin välein mutta noin se on tosiaan helppoa kun tyttö syö siinä vieressä "kuin itsestään". en mäkään aina ees röyhtäytä. Niin oon tehnyt poikienkin kanssa. Silleen tosiaan saa nukuttua ja oma jaksaminen on ok. :heart:
 
kärppis: :hug: Meillä ei esikoinen koskaan oppinut oikeaa imuotetta ja kumeilla mentiin vaan! Tsemppiä!!

Meillä kävi tänään terkkari kotona. Hyvin nappulalle painoa on tullut, 5 päivässä 500g :D Huomenna mennään ekaa kertaa ulos käymään kun viedään kuopus tuohon 200m:n päähän kerhoon.
niinkun lentis mainitsi niin täällä kans ekasta inahduksesta alkaa tissit suihkia :kieh:
Tänään hakivat ekat luovutusmaidot sairaalaan, tästä se sit taas lähti lehmän ura käyntiin.

Ristiäiset: Varasin tänään papin ja kastetilan. Pidetään ne tuossa seurakuntatalossa 26.4. Nimeksi meidän nappula saa Cira Aura Karoliina, et jos Labello vaikka tuon Ciran tuohon listaan päivittäisi :)
Kummeja on nyt 2, mutta toinen heistä ei kuulu kirkkoon, eli yksi pitäisi vielä jostain bongata... Näin ne asiat vaan näyttävät järjestyvän, eilen kun en tiennyt vielä nimestäkään ja kummejakaan en ollut kysynyt...

-kyrsä ja nappula 6vrk
 
Ristiäiset Meil tuli tänää noi seurakuntalaput ja varasin kans het kastepäivä eli se on sit 5.4. Kummeja on pyydelty ja ovat suostuneet. Tarjoiuluja oon sit miettiny ja katellu et jos ostaa jostai leipomost ni on sit melko kallist mt en tiä viittiiks sitä alkaa ite väsää kuitenkaa. Ois vaa helppo tilata jostai.

Maidontuotanto tuntuu vaan lisääntyvän tääl. Emmä voi pitää ku jotai kulahtanut t-paitaa himas ku seki on koko ajan litimärkä mut hyvä et tulee.

JeJa + typy 1vk 1pv
 
Hellou!!

Onnea vauveleista!!! :hug:

Meillä oli ristiäiset 28.pvä ja pojusta tuli Onni :heart:

Mites muuten, ootteko jutelleet jo d-vitamiineista? Me kokeiltiin jekovit-tippoja muttta niistä seurasi kipristelyä ja huutoa, joten en anna niitä enää vaan vaihdan dee-tippoihin....

Onkos täällä muita kenen vauva nukkuu vieressä? Ostin sellaisen nukkuma-alustan vauvalle, missä vauva ei pääse kääntyilemään ja siinä on sellaiset reunukset, ettei itse vahingossa kierähdä päälle...on aika hyvä! ;)

Nyt on taas mentävä, moiiii!!jaksuja kaikille!!!

T:Möökö ja Onni 1kk :heart:
 
Heipsan taas... Kirjoitin aamulla pitkät pätkät, mut ne tietysti hävisi.

Möökö: Juu, vieressä nukutaan täälläkin. Pinnasänkyä ei ole ollenkaan.

Alko: Luin jostain, että 5 kg olisi vauvalla painoraja, jota ennen äidin ei pitäisi ottaa ollenkaan alkoholia. Sit luin jostain, että 1-2 annosta viikossa on imettävän äidin raja, muuten vauvan kehittyvä keskushermosto voi vaurioitua.

Kärppis: Osasiko terkkari auttaa imuotteessa? Oletko kokeillut tukea vauvan päätä niin, ettei hän pääse vetäytymään pois päin, jos aluksi suu on kuitenkin riittävän auki? Myös huulien asento kannattaa aina korjata käsin. Itse käännän ylä- ja alahuulen, mikäli ovat sisäänpäin. Vasta sit oon tyytyväinen, kun alahuuli on nätisti rullalla. =) Mutta tsemppiä sinne, tiedän kyllä kuinka kipeää tuo suppu ote tekee. :hug: Paikallinen imetystukihenkilö varmaan osaisi myös auttaa, jos lähistöllä sellainen on?

Jospi: Kiitti vastauksesta! Sittenhän sitä kierukkaa ehkä vois harkita... Menkkakivut mulla loppui ekaan synnytykseen ja vuodotkaan eivät ole olleet runsaita.

Viihteelle: Joku aika sit (siis raskausaikana) olin iltaa istumassa muutaman äidin kanssa, ja todettiin, että meillä on yhteensä yli 10 lasta! Joten viihteellä ei kukaan käy kovin usein, en minäkään. Nytkään en tiedä, koska olis seuraavan kerran ajankohtaista. Ei myöskään ole kaipuuta minnekään, ja pulloa ei poikaselle ole edes kokeiltu.

Vieraita ei ole nyt vähään aikaan enää käynyt, mutta tänään olin yhden kaverin kans kaupoilla ja syömässä. Ihan hyvin poitsu viihtyi kaukalo&ratas-yhdistelmässä. Ja mammaseuraa on tulossa lisää, sillä yksi kaveri sai just vauvan ja kolmella on laskettuaika joko keväällä tai kesällä, jee! :)

*muoks* Ja nimiäiset on vasta huhti-toukokuussa, kun on kivemmat ilmat ja kauempaa tulevien sukulaisten mukavampi ajaa. Nimi on ollut jo heti synnäriltä julkinen.

Kössi ja katras
 
Terveisiä neuvolasta,

pikkuruiselle oli tullut viikossa + 280g eli nyt 3170g. Vielä ensi ke käydään punnituksessa, mutta nla-täti sanoi että 'jatkakaa samaan malliin'...ja mehän jatketaan. Eli tissiä ja Nania.. Kuulema tuon ikäisen pitäisi saada pelkkää korviketta ( siis ellei imettäisi ollenkaan) n. 600ml/ vrk, eli kaiketi meillä mennään siis puolet ja puolet.
Iitukka josko teillä mennään pelkällä korvikkeella, niin kuulostaisi aika vähältä, vai imetätkö kans päälle?
Ulkoilu aloitettiin myös tänään eli 20 min, vaavi nukkui jo valmiiksi kun sen turvakaukalosta vaunuihin siirsin :) Ihanaa!!!

Tissien arkuudesta en tiedä osasiko tuo vaavi vain niin hienosti imutella heti alusta alkaen, mutta heti sairaalassa jo pyysin Lasinohia ja laitoin sitä joka imetyksen päälle ja mulla ei ole ollut mitään probleemaa nännien kanssa.

Kaste on meillä myös palmusunnuntaina ja kotona. Pitääkö joku muu kotosalla ihan??Meinattiin pyytää isovanhempia leipomaan jotakin ja itse tehdä jotakin, niin ettei menisi liian työlääksi.
Lauantaina askarrellaan likkakamun kanssa kutsut, kun hän on tosi hyvä siinä hommassa ja ehdotti. Ensin mennään ostamaan kamppeet ja ehkä muutenkin shoppaa vähän.. =)

Jekovit saatiin nlasta ja annoin tänään ekan tipan just äsken, pikkuhiljaa lisätään annostusta. Eikös tuon Jekovitin juuri pitäisi olla hyvin siedettyä kun on vesiliukoinen??

Viihteelle en kans hingu vielä. On toi likka niin tissifani että voi olla että en henno ottaa kuppia ja olla antamatta pienelle tissiä. Viimeistään huhtikuun lopulla sit ku on se Tina Turnerin keikka niin olis ajatus olla oikein yötä pois kotoa, glup...
Mies ehdoteli jo viime la etjos haluan saunabissee niin siitä vaan..mutta selitin ettei se nyt ihan niin itseoikosta ole. Joku 5 kg voisi kulostaakin ihan järkevältä. Niin siis ekan kerran pääsin edes saunaan synnytyksen jälkeen..vähän toisella pakaralla istuksin, oli outoa kun mies ei ollu mukana. Miehet ei kyl aina kaikkee tajuu tai ainakaa mun ku se oli ihan että "mitennii ei voida mennä yhtäaikaa saunaan ku vaavi kert nukkuu?"..sanoin et no kumpis sieltä sit lähtee kesken jos vaavi herää...-syvä hiljaisuus :p

Nyt mun pitäs lähtee vähä kylille ku ukko tuli mut väsyttäs niin makiasti et vois myös ottaa päikkärit..ei perhana nyt mä meen ja käyn samal syömässä jotain rauhassa!!!

hm ja nökerö pe 3 vko
 

Yhteistyössä