Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Kiitos tuesta!
Tämä päivä on sujunutkin paremmin (eka päivä ilman miestä). Ilman isoja huutoja on selvitty, ja nyt nuo MOLEMMAT NUKKUU! En vaan ite pääse huilimaan, kun tuuppasin nuo lapset ulos, eri puolille taloa ja itkuhälyttimiä on vain yksi. Tuskin tätä rauhaa kauaa kestäisikään... Tää palstailu varmaan virkistää vähintään yhtä hyvin kuin uni. :D Sitä paitsi edessä on kuppi teetä ja muffini, joita leivottiin esikoisen kanssa tänään. :p

Jälkisupistuksia mulla oli yllättävän vähän. Meni ohi parissa päivässä. Esikoisen syntymän jälkeen niitä oli vielä pari viikkoa synnytyksen jälkeen - ja tosi kipeitä. Ei siis ihan sääntö ole se, että uudelleensynnyttäjillä olis pahemmat.

JeJalle piti kommentoida, että mullakin oli rinnanpäät ihan hajalla aluksi. Teki häijyä joka imetys. Jonkun kerran vauva puklasikin verta, joka oli niistä haavaumista peräisin. Sitten tajusin, että vauvan imuote oli pahasti pielessä. Ei avannut suuta tarpeeksi isolle ja nänni jäi siihen kovan kitalaen alueelle. Helppasi vähitellen kun aloin tosissaan kiinnittään siihen huomiota. Vieläkään imuote ei ole ihan kunnossa, kun vauva ei suostu avaamaan suutaan ihan tarpeeksi isolle. Nännit aristaa vieläkin ja ne jää vähän lintalleen imetyksen jälkeen, mutta haavat pääsi paranemaan. Noista rasvoista ja muista ei oo kauheesti apua jos vauriot tulee uudestaan joka imetyksellä.

Vieläkin täällä hiljaista. Oi... :)

Matma ja Vilja 3 vko
 
okei no nyt labello tunnustaa et on väsy. tyttö kun herää yöllä syömään ja ku nostan röyhtäsemään niin siitä alkaa masuhuuto.sit herää esikoinen ja kun vihdoin saan vauvan rauhottuun,poika haluis vielä vaan leikkimään eikä uni meinaa tulla.ja nyt sitten kun molemmat nukkuu,niin en millään saa ite unta.
päivistä loppuu tunnit kesken ku koittaa pitää arjen kasassa. noh,mut ihmeen vähän loppujen lopuks väsyttää kuitenkin...

Jasmin ei tykkää yhtään omasta sängystä, the tissi ja syli on paras paikka...esikoinen taas asiasta toista mieltä...hyvin usein kun oon syöttämässä vauvaa tulee pojalle kakkahätä ja kipittää vessaan..sieltä sit kuuluu PYYHKIMÄÄN ja mikäs siinä sit auttaa ku lähtee pyyhkimään,vauva tississä roikkuen.
Neuvolatäti tuossa kyseli taas imetysasennoista kun soitin uutta aikaa ja nauroin vaan et no siinä imetetään missä satutaan olemaan,istuen,makuulla ja vauhdissa.ei tästä muuten mitään tule.

kantoliina ei oikein pelitä. tuon hug-a-bubin tilasin raskausaikana,mut nyt tuntuu et vauva on siellä ihan solmussa ja tosiaan et se pää ei asetu sinne millään nätisti. eikähän tuo viihdykään,kun ei yhtään pääse käsiä heiluttelemaan vaan on ihan lytyssä koko tyttö. höh,no ehkä kunhan vähän kasvaa tästä...

rikkoutuneisiin rinnanpäihin laitoin alkuun sairaalasta saatua lampaanvillarasvaa ja nyt oon jatkanu tolla lastentarvikkeesta ostamallani lansinohilla rasvailua.mulla toimii hyvin. edelleen irvistän kun tyttö aloittaa imun,mut sitten helpottaa, yhtään korviketta ei ollakaan tarvittu kotiutumisen jälkeen,mikä tuntuu ihmeeltä,ekasta kun meni niin rikki tissit ettei voinu imettää ollenkaan ku verta valu,joten silloin oli kyllä NAN ihan must juttu!

sitten lähden ahertamaan pyykkivuoren kimppuun...mistä sitä lie riittääkin noin paljon, on se hyvä ettei tässä oo sitä ukkoo enää passattavana ja sen pyykkejä tuolla :D

labello ja jasmin 2vk1pv

*muoks* ainiin..
meneekö teillä kylmä suoraan rintoihin? tai kun jos menee kylmiä väreitä,esim haarukalla pahasti osuu lautaseen ja kuuluu kriiits, niin mun rintoja alkaa nipistelläö ihan tosi ikävästi ja se tunne kestää vielä senkin jälkeen kun se varsinaine nvilunväristys on menny ohi. ja mä pelkään sitä rintatulehdusta joka kerta.
 
jälkisupistuksista, joo, tosiaan kovenee aina synnytysten mukaan. tää oli eka kerta (kolmas synnytys) kun otin jälkisupistuksiin kipulääkettä. |O

joo, ja mäkin oon ehdottomasti sitä mieltä ettei huonoa omaatuntoa mistään. Jokainen tavallaan, yhtä ainoaa oikeeta tapaa ei ole. Jokainen tekee niin kuin itsestä ja vauvasta hyvältä tuntuu.

tutista
, meillä oli pojilla tutti käytössä jo sairaalassa kun silloin sen sai vielä sieltä. Nyt tutti ollut käytössä siitä lähtien kun tultiin kotiin.

meillä kävi vieraita sairaalassa molempina iltoina. ja kotona on käynyt lähes joka päivä joku sairaalasta kotiin tulon jälkeen. ollaan nyt oltu viikko kotona ja oisko niin että kahtena päivänä ei oo käynyt kukaan. =)

Alkaa kaapissa olla jo paljon punaista vaatetta. itse ei oo vielä päässyt ostaa mitään tyttövaatteita mutta typy on saanut tosi paljon vaatteita lahjaksi ja sisko toi sen tytön vanhoja vaatteita. =) eli on saanut jo pukea muihinkin kuin poikien vanhoihin vaatteisiin.
 
Kuva pojusta profiilissa. Nyt herättämään nyytti että päästään neuvolaan...
Haa tää on uutta... Lähteminen ei olekaan enää niin helppoa!!!! :whistle: :whistle:
Harmittaa herättää, kun aamust asti on tissitetty ja kähisty ja väliin kiljuttu ja oltu Tissillä
No sellaista se on.

PAlataan :heart:
 
Kiitos Labello uudesta pinosta!


Täällä ollaan jo neljättä päivää väsyneitä ja kiukkuisia, äiti ja poika. No okei, minä en ole niinkää kiukkuinen, vaan lähinnä turhautunut omaan tietämättömyyteeni ja siihen, etten osaa. Kun on tosiaan ensimmäinen vasta.

Alku meni niin hyvin, mutta noiden hormooninäppyjen ilmestymisen jälkeen on tullut muutakin, poika ei meinaa nukahtaa ei sitten millään. Missään ei ole hyvä, ei äidin sylissä tai olalla, ei rinnalla eikä tutti suussa. Useammin on muuten rauhoittunut isänsä olalle tai syliin :eek: Onkohan mulla niin luisevat hartiat ja törröttävät kylkiluut että ei ole ihan paras paikka? :D Huh, jotain "huumoria" sentään. Luulen, että pienen masua vääntää, mutta kun en ole varma. Tänään mies tulee apteekin kautta, jospa jotkin tipat auttaisivat... ja jos eivät niin sitten en tiedä.

Ihme kyllä yöt hän nukkuu sen neljäkin tuntia, syö, uuvahtaa rinnalle ja nukkuu toiset neljä tuntia! Mutta päivisin ei nukkumisesta meinaa tulla mitään, ja illallakin nukahtamiseen mene tunti, pari. Ja tiedän että monilla on paljon hankalampia vauvoja kuin meillä... :ashamed: Mutta tämä on meille hankalaa. Kun ei osata auttaa. Eli neuvoja otetaan vastaan täälläkin! :wave:

(Muuten tämä kannettava tietokone on kyllä taivaan lahja imettävälle äidille! Saa luettua edes uutiset ja vähän Kaksplussaa samalla, ei ihan tipahda maailman tapahtumista).

Matma Tsemppiä ja haleja sinulle! Näytit kirjoittaneenkin että tänään oli jo parempi päivä. Hyvä niin! Ja mun mielestä juuri tänne saa ja pitääkin valittaa. Ainakin minä olen täällä kuuntelemassa ja tukemassa ihan jokaista, vaikka en ikinä oikein muista sitä sanoa =)

Jospi Miten yöt on lähteneet sujumaan? Täällä paremmin. Siirryin olohuoneeseen syöttämään öisin, eli nappaan pojan kainaloon ja menen sohvalle. Siinä saan paremman asennon istua ja käden ulottuvilla on hedelmiä ja maidonkerääjä ja mitä nyt tarvitsenkaan. En pimeässä makkarissa haparoi tavaroita ja vauvaa ja istu lysyssä sängyn reunalla. Kyljeltään imettäminen ei edelleenkään suju, harmi.

Lapsiluvusta Meillä on ollut jo tämän pojan syntymästä lähtien puhetta seuraavasta :LOL: Tai siis mies on puhunut... hyvähän hänen. Raskausaika oli minulle henkisesti aika rankkaa, ja niin on tämä pikkuvauva-aikakin, että varauksella suhtaudun seuraavaan kertaan, vaikka toisen lapsen haluankin. Olen yrittänyt ehdotella että miten olisi sellainen pieni kiinalaistyttö seuraavaksi :D Kahteen jätetään lapsiluku ainakin näillä näkymin, säilyy elintaso samana ja jää tilaa vielä iltatähdelle.

Nyt kahvin juontiin! Terkuin Phoebs ja pikkumies 1kk ja 1pv :heart:
 
Huomenta! :p

Harmi ettei kukaan oo osannut vastailla tohon pumppailuasiaan, oliko jaana muistaakseni ainaki luovuttanut maitoa edellisten kanssa? Millasia määriä pumppailit kerralla? Mulla on täällä nyt sellanen tilanne et hermo menee ihan totaalisesti näitten kireitten tissien kanssa. Kävin eilen lähisiwassa ja sain sillä matkalla sit vissiin jonku tukoksen tai tulehduksen alun kun olin illalla niin kipee taas. Pumppasin rinnat sit kunnolla tyhjäks ja määrä oli nyt 2 desiä mitä sieltä tuli, plus vauva söi myös samalla. Eli tuplaantunu ois eilisestä desistä... :headwall: Saakohan sitä millään tasattua myöhemmin jos nyt vaan pumppais vai oonko meijeri lopun ikääni? :D Vai pitäskö tuleduksenkin uhalla vaan olla pumppaamatta? Harmittaa ihan pirusti kun oon odottanut imettämistä ja muistin tykänneeni siitä viimeks ihan hirveesti mut nyt tää on ihan kauheeta säätämistä. Maitoa joka paikassa ja ketuttaa keitellä noita pulloja ja pumppuja. :( Ja sattuu! Sori valitus...

Emsa: Saahan täällä tuoda kaikkia ajatuksia julki, mutta jos toisia aletaan haukkumaan tai arvostelemaan niin onhan sillä toki seuraamuksensa niinkuin muuallaki maailmassa. Oikeita ihmisiä ollaan ja vielä aika herkkiä hormooneinemme. ;) Vaikka ollaan eri mieltä asioista niin niistä voi keskustella myös menemättä henkilökohtaisuuksiin. Mutta jos ootte valmiita ryöppyihin niin eiku kissaa pöydälle vaan! :D
Kestovaipoista: Oon menny vielä kertseillä tähän asti, tänään vois alkaa kestoilla ku sain pyykkivuoren eilen pestyä. Voin tulla sit kertoon miten noi mun viritykset toimi. Pamperssit päästää meillä ainaki kaiken läpi, joten toivottavasti noi toimii paremmin! Ootteko Emsat kokeillu villahousuja kuorivaippana? Ne toimi meillä ainaki viimeks tosi hyvin harsojen kaa.

Pixie ja Pikkiriikki 9vrk
 
Ihanaa, ollaan jo maaliskuussa. B) Kohta kevät koittaa.

Onnittelut jälleen uusille tänne puolelle saapuneille! :flower: Seranzulla mahtavan kokoinen vauva!

Kopioin äsken 15 sivua tekstiä wordiin. :whistle: Tänne kirjoittamiani loppuodotus- ja vauva-ajan juttuja, kun en enää erikseen jaksa mitään vauva-ajan päiväkirjaa pitää. Mietteet tulee rustattua tänne, niin ajattelin, että miksipä en saman tien ota niitä talteen.

Poitsu on alkanut kelpuuttaa tutin paremmin. Aika tiheään saa vieläkin olla laittamassa takaisin, mut ei poika silti mikään totaalikieltäytyjä ole. :D Annan tutin silloin, kun poika on jo syönyt vatsansa täyteen, enkä halua ylisyöttää, jottei pulautuksia tulisi niin paljon. Vaikka sanotaankin, että täysimetetyn lapsen imemistarve tyydyttyy rinnalla...

Hymyileekö muiden n. 1kk ikäiset jo kovasti? Poju ei ole nyt pariin päivään suonut mulle yhtään hymyä. Syönnin jälkeen tosin masua yleensä kipristelee niin, että poju ähkii ja rutisee pää punaisena. Ihan ymmärrettävää, ettei silloin juuri hymyilytä tai huvita seurustella.

Kössi ja poikanen 5vko+
 
Heissan =) Reissusta palattu B) Ja pitää kyllä sanoa että home sweet home.. On tuo reissaaminen pikkasen helpompaa tuon vauvan kanssa kuin vuoden ikäisen kanssa :kieh: Meillä mies on vielä kotona ja mä kans jännitän mitä tuleman pitää kun jään kaksin näiden kanssa kotiin. Nyt on kaikki menny hyvin mutta tuo vuosikas on kyllä niin villi että saas nähdä mitä keksii... Vauva on meillä ihan tissitakiainen joten on aivan kiinni mussa. Esikoinen on vähä alkanu osottaan mieltään, ei oo niinkään mustasukkanen mutta kiukutteleen niin pirusti... Uusin villitys esikoisella on kaivaa ruoat suustaan ja heittää ne maahan :kieh: Voitte kuvitella että tällä hetkellä mä kyllä nautin tästä pikkuvauva-ajasta ja toivon ettei tyttö kasvais ikinä...

Meillä mennää ihan kertakäyttövaippojen kanssa.. Mies ilmotti heti ettei oo kestoilu meijän juttu, enkä mäkään kokenu sitä semmoseks mihi oisin ryhtyny...

Pumppailuja
en oo viime aikoina enää tehny, ellen vaan käsin puristele liikoja pois. Käsin kyl ennemmin puristele pulloonki asti, jotenki sillee lähtee helpommin vaikka toi pumppuki tuolla olis.

Meil varmistu ristiäispäivä ja ne pidetään palmusunnuntaina. Pitäis viel kysellä onko se seurakuntasali käytettävissä sillo. Meinasin että ottaisin kaikki tarjoilut sen emännän kautta sieltä. Nyt kun vielä nimi lyötäis lukkoon :D

Tutti
ei meilläkään oo kovin suuri hitti, mä toimin tuttina :kieh: Nyt mä kyl haluisin että toi tyttö ottais tuttia ja pulloa kun meinasin käydä viikonloppuna Ideaparkin naistenillassa pojan kummitädin kanssa ja ois kiva ettei isillä tulis hätä tytön kanssa. Tosin hyvillä mielin lähen sinne kun tietää että oon hetkessä sitte syöttämässä jos tarve vaatii =)
 
Ai niin, kestovaipoista piti vielä turisemani. Olin pyhästi suunnitellut siirtyväni kestovaippailuun poikasen synnyttyä ja arjen alettua sujua, mutta nyt tuntuu siltä, että kertiksillä mennään jatkossakin. :ashamed: Pyykkiä tulee muutenkin koneellinen päivässä kun on pulautuksia ja yöllisiä vaippavuotoja, ja kun tosiaan ollaan liikkeellä aika paljon, niin epäilyttää tulisiko kestoja kumminkaan sit käytettyä. Ja onhan se myös aika iso kertainvestointi yhteen lapseen, kun lisää ei ole enää luvassa.
 
Seranzu ei näy kuvaa profiilissa :whistle:

jälkisupistuksista ekasta ei ollut ollenkaan, toisesta oli pari viikkoa aina imettäessä ja nyt kolmannesta oli ekana päivänä tosi ilkeitä mutta siihen loppuivat samantien.

seksiä synnytyksen jälkeen oottekos jo kokeilleet...me ollaan jo muutaman kerran kokeiltu ja kyllä ne paikat näköjään palautuu vielä kolmannenkin synnytyksen jälkeen! =)
Meinaa vaan väsymys viedä voiton vielä toistaiseksi...

:wave: labello meille tulee vauvan nimeksi Elias Veli Juhani

Mäkin laitoin vaavin tuonne profiiliin :heart:
 
hei kaikki!
anteex kun en ole ottanut osaa. En ole juuri kerennyt koneella olemaan, kun näillä meidän kolmella neidillä on aina jotain muuta mielessä=) Sairastettu on meidän sairaalasta kotiintulon lähtien, 2 oksennustautia ja kuumeet.
Nyt esikko pelaa pleikkaa, nuorikko nukkuu ja aino ke jo 6vkoa nukkuu rinnalla. Et tämmästä meillä. Vauva on aika helppo tapaus, jos saa olla sylissä. yöllä syödään kyllä tiheään 2-3 h välein, mutta pvllä nukutaan helposti se 4h ja sit jatketaan. Nyt olenki sit väkisin pidellyt hereillä väh. sen 4 h pv.

Labello: Meillä on ristiäiset 14pv ja nimi on AINO pEPPI hELINÄ..saa laittaa etusivulle.

Muuten onnea kaikille nyytinsä lunastaneille :flower:

Pixie: Maidon pumppaus. Kyllä se maidon tulo ehtyy ja huomaat ettet enää muutaman viikon päästä edes niin paljon pumppaakaan, kun lakkaat ajattelemasta asiaa. Ei siihen mene kuin pari pv, jos yrität vaan uohtaa pumpata. Mullakin jos baby ei syö väh. 3 h välein, on pumpattavaa ja paljon..mut odottelen vaan tai herätän vauvan syömään.Ei sitä kannata ainakaan useammin kuin 3 h välein hanojaan availla. Pumppaan joskus vaan saunassa pakkas varuix, ja sitä tulee se 2 desiä/rinta.

Yritän jaksaa illala kelata sivuja, tietäs mistä olette puhunu.

jaana ja aino pian 6vkoa ( ja kuvaa näkyy täältä )http://www.savonsanomat.fi/video-kuva/vauvauutisia/
 
Kiitos jaana vastauksesta! Hyvä tietää ettei se 2 desiä ihan älytön määrä sitten ole. Mun on pakko tyhjennellä nyt kun tulehdusta pukkaa, mut yritän vähitellen vähentää sitä pumppailua. Olla tosiaan ajattelematta koko asiaa.

On tosta jotain hyötyäkin et sain pakkasen täyteen, viikonloppuna sain nukkua ruhtinaallisesti kokonaisen yön kun mies otti neidin olkkariin nukkumaan ja ruokki yön pullolla. Nyt on melkein virkeä olo... Ehti sitä univelkaa niin paljo jo kertymään. Perjantaina kävin kaverin kaa hääalusvaateostoksilla jolle oon ens kesänä kaasona. Ja hui, käytiin myös yhdellä siiderillä! Maistu ihan liian hyvälle!

On muuten mahtavaa nukkua taas mahallaan. :D Ainaki sen hetken ennenku maito taas nousee ja alkaa pakottamaan... :kieh:
 
Uih, luulenpa että tänään bongattiin ihan oikea ensimmäinen hymy :heart: :D :heart: Vauva tuijotteli suoraan silmiini ja sitten tuli sellainen muutaman sekunnin pituinen ihana hymy!! Voi kuinka ihana hetki :) Eli Kössi, meillä ei siis poika ainakaan usein hymyile, mutta josko tästä eteenpäin niitä hymyjä sitten tulisi. Poika on nyt sen reilu 5 viikkoa.

Huh huh kun väsyttää!! Tekis mieli nukkua viikko putkeen :p Onneks vauva nukahti hetki sitten, että voi tässä hetken istahtaa.

Sellaista tuli mieleeni, että mitä te teette vauvojenne kanssa niiden ollessa hereillä? Pidätte sylissä, seurustelette vai mitä? Ei vissiin tule multa ihan luonnostaan nämä jutut kun tällaista pitää täällä kysellä :ashamed:

Vielä ulkoilusta, eli olenko ainoa laiska ja huono äiti, kun en jaksa pojan kanssa lähteä vaunulenkille?! Poika on tosiaan reilu kuukauden ikäinen ja en tosiaan joka päivä ole jaksanut lähteä. Nytkin oli viikonloppuna sukulaisia kylässä ja jäi kokonaan väliin, samoin tänään :ashamed: :ashamed: Tiedän kyllä että pitäis lähteä, mutta kun ei vaan aina jaksa. Huomenna on neuvola, eli sitten täytyy lähteä.

Että sellaista tällä kertaa...
 
pur
LENTOEMO sitähän mun piti jo eile sanoo et joo kyllä meillä menee välillä maitoa väärään kurkkuun. Selkään oon vaan taputellu eikä tuo neiti oo siitä sit moksiskaan ollu kun on saanu yskittyy tipat pois.

MITÄ TEETTE VAUVOJENNE KANSSA? Luin et vauvallé pitäs paljon rallatella ja jutella leikkisästi ja sen sellasta. Multa semmonen ei jotenkin onnistu. Kyllä mä tietysti puhelen sille mut en mä jotenkin osaa LEIKKIÄ työtön kanssa ja nyt oon ruvennu miettii, et oppiikohan rassukka ikinä hymyilemään. Usein kyllä huomaan ite hymyileväni kun katselen Pihlaa rinnalla syömässä ja muutenkin mut enmä sille mitään lirkuttele. Ihan ollaan normaalia elämää miehen kanssa jatkettu tässä sen minkä vauvapuuhilta on aikaa jääny.

TUTTIASIA meillä edenny siten, et melko pian huomasin et kyllä se tyttö tutin jättää ja alottaa ihan normisti huudon kun oikeesti on nälkä. Ja päivän kokeilun jälkeen on tyttö itse tullut siihen tulokseen, että sehän on ihan huijausta. Multa ei tuttia huoli ollenkaan, isiltä houkuttelun kanssa. Mut vähiin taitaa meidän tutteilu sitten kuitenkin jäädä. En kyllä oo kauheen ihastuksissaan tosta nyrkinkään syömisestä. :/

PHOEBS Mulle valastiin onneks jo sairaalassa tota vauvan mun sylissä hermostumista hyvin. Maidon tuoksuinen äiti vaan saa lapsen haluamaan maitoa vaikkei välttis ois niin kauhee nälkäkään se vaan on refleksi tavallaan, isän sylissä on sitten helpompi vaan nauttia läheisyydestä kun siinä ei ole muita ärsykkeitä.

(.) Tyttö on nyt ekaa kertaa itkuhälyttimen kera pihalla nukkumassa. Tää eka kerta ei kyllä tunnu mitenkään rentouttavalta mut tiiän et seuraava on jo lomaa varmaan mulle. Mun piti tulla sillä aikaa laskut yms hoitaa vaan täällähän mä oon :LOL: . Olin la oikeen statis käymäs tyttö liinassa käsityömessuilla ja äitillä ja kaverilla. 12h liikenteessä kokoajan tytön kaa ja puolet vielä koirakin oli mukana ja hyvin meni.
 
Jeja: Mun piti kans kysellä täällä eilen et kui kauan noi ekat imut sattuu noin paljon?! Mut tänään onneks alkanu helpottaan. Tähän asti on tuntunut ku hai ois roikkunut hampailla kiinni. :kieh:

Kössi: Hyvä ku muistutit, pitäis kans kopioida tekstejä odotuspäiväkirjaksi.

Karvaton koira
: Seksiä tekis mieli kokeilla jo juu, mutta terkka sano että rakkautta sais harkita sit vasta ku verinen jälkivuoto on ohi... Eli ei varmaan meidän kohdalla moneen viikkoon vielä. Harmi, hypin täällä seinille jo senkin asian suhteen. :p Malttamaton. Voiskohan siinä ottaa varaslähtöä? Kai sitä voi ku ottaa vaan. :D

Vauvan kanssa seurustelu: Mä pidän vauvaa hereilläoloaikana sylissä polvien päällä, silleen et se on lähellä kasvoja ja laulan niitä lauluja mitä oon laulanu esikoiselle iltaisin odotusaikana. On vissiin tuttuja ja turvallisia kun tykkää kuunnella vaikka laulan ihan nuotin vierestä. :D Näin teen siis sillon ku ehdin. Tänään oli aikaa kun rauha laskeutui maahan, mies lähti töihin ja esikoinen hoitoon. Huh. =) Sillon ku en ehdi vauva köllöttelee sohvalla ja tuijottelee silmät kierossa nyrkkejään. :LOL:

Huomasin muuten kun sain sen yhden yön nukkua seitsemän tuntia putkeen, että maito nousee nyt sit ihan epätasaisesti. Toi kipeä tukkeutunut rinta jota oon joutunut pumppailemaan enemmän oli ihan kivikova ja valui maitoa niin et koko sänky oli ihan märkänä... Mahtavaa, sekin vielä. Sehän tietää sitä että imetyksen jälkeen rinnat tulee olemaan aivan erikokoiset. :x :headwall:

Ihanaa, keskiviikosta eteenpäin on luvattu Tampereelle plussaa. =) Otamme varaslähdön ainaki vaunutteluun sit silloin.
 
Heipä hei :)
Laitetaan tää vielä tännekkin, ku menny jo näist pinoist ihan sekasin.. :D

Tänään sitten sairaalasta on kotiuduttu.. Lueskelen myöhemmin noi aikasemmat tekstit. :p

Pikkuinen prinsessa synty 27.2. Kello 01:30. 50cm ja painoo oli 3115 :heart:

Jonki sortin synnytyskertomusta:

Illal ukko sai minut sairaalaa raahattuu, ku en meinan viel millää lähtä sinne. No sitku kätilö tarkasti tilannetta, ni olinki jo 7cm auki :whistle: Et ihan hyvä vaa, et menin sinne sairaalaa. :D Sairaalas alko sit olee jo aika kipeet supistukset, ku sydänkäyrää otti. Pääsin sen jälkee ammeesee. Siel en kyl omast mieles kauheen kauaa ollu, ku ei pystyn. Ja sit pääsin kiikkustuolii vetelee ilokaasuu (Ainut kivunlievitys koko synnytyksen aikan).. Sit onki hatarat muistikuvat. :D Jossain vaihees kätilö tarkasti taas tilanteen ja olin jotain 9cm auki. Puhkastii kalvot ja lapsvesi oli vihreetä. Ponnistus vaihe kesti tunnin, välil kävin vessas pöntöl ponnistaas, ku olin jo sängys ponnistamisest ihan naatti.. enkä ois millää enää jaksan. Muutama tikki tuli myös. Mut loppu tulos oli kyl tooooosi ihana. On toi vaan niin sulonen. :heart: :)

Kätilö sano et ketä se on ollu avustaas synnyttämisis, ni olin aika harvinainen ensisynnyttäjäks joka ei muuta kivunlievityst käyttän ku tot ilokaasuu.. Tiiä nyt sit.. :D

Pikkusen kuva löytyy profiilista, jos osaan sen sinne laittaa. :D

Mut nyt täytyy mennä syöttelee. :)

Tyttö-nen & prinsessa 3vrk
 
Noi nännit on onneks jo paranemaan päin haavojen kaa vaik imetyksen alku onki ihan tuskaa viäl. Vauvan ote on varmaa iha hyvä, ainaki ku kätilöt katto sairaalas ja ei oo enää menny nänni linttaan. Toinen rinta tuntuu täyttyvän enemmän.

Pixie millo sä nyt olit synnyttäny et kui kauan hai puri :D

Mitä touhuun vauvan kaa no se on vast 6pv vanha mut jos on hereil(tänää ekan kerran jakso olla kauemmi) ni pitelen sylis ja höpöttelen outoi vaa :xmas:

 
Heippa!

Tänne on tullut taas niin paljon tekstiä =)
ONNEA uusille vauvautuneille!!!!

Pumppaamisesta joo piti sanoa et meillä en tulisi toimeen ilman sitä sähköpumppua. Meillä on se ainun pumppu ja siihen sit lisäksi käsipumpun tarvikkeet. Yhdellä "tarvikesetillä" en pärjäisi. Muutenkin saa koko ajan olla keittämässä pulloja yms. Pumppaan noin kahdesta kolmeen kertaan päivässä. Kerralla yhteensä noin 150-200 ml. Meillähän yöllä syötetään kaksi kertaa pullosta ja kerran tissistä (yleensä). Pullosta menee noin 80-100 ml kerralla. Pullon jälkeen nukutaan sitten neljää tuntia putkeen ja tissin jälkeen huomattavasti vähemmän. Päivisin roikutaan sitten enemmän tissillä =) . Tosin pappa antaa sitten päivälläkin pulloa.

Silmätulehdus on meillä selätetty. Se ilmestyi meille heti kun sairaalasta kotiuduttiin, mutta muuten ollaan oltu terveitä. Masu vaivaa välillä ja cuplatonia ollaan annettu siihen.

Jälkivuotoa tuntuu tulevan vähän koko ajan... Ärsyttävää! Sitten taas jälkisupistukset taisi jo loppua sairaalassa.

Ostettiin tänään sellainen Lodger shelter-lämpöpussi minkä saa kaukaloon sekä olalle. Oli tosi kätsy kun mentiin koirien kanssa metsään. Suosittelen =) .
Lenkkeily on päässyt täällä meillä hyvin vauhtiin ja reippaita vaunulenkkejä tehdään jo. Poika nukkuu niin hyvin vaunuissa ja parvekkeellakin on yhdet unet jo otettu. Mammakin saa sitten aloitettua liikunnan taas pikku hiljaa. Lenkkipolulle tekisi hirveästi mieli, mutta tyydyn nyt crosstraineriin ja noihin vaunulenkkeihin. Painoja nostelen kanssa kotona ja salille kyllä voisi jo nytkin lähteä. Kaukalo vaan mukaan ja menoksi! Spinning on kanssa mulle sellainen ykkösjuttu, mutta sinne ajattelin mennä vasta jälkitarkastuksen jälkeen. Ei kyllä ihan nappaisikaan vielä se satulaan istuminen. Sitä vaan tuntuu et pitäisi jo aloittaa kaikki ja HETI!!! Vähän olen niin kuin tuo poikakin sellainen et kaikki mulle nyt ja heti-tyyppi ;) Sitä vaan tuntee olonsa tosi hyväksi, mutta samalla tietää ettei tuolla alhaalla mikään taida vielä olla "paikallaan".
Seksistähän joku kirjoitti niin täällä en kyllä edes harkitse vielä piiitttkäääään aikaan. Sanotaan et ei tulisi mieleenkään. Sanoin miehellekin et kun ei edes tamponia tulisi mieleen kokeilla niin tuskin mitään siitä isompaakaan :LOL: :LOL: :LOL: Täytyy kuitenkin muistaa tehdä niitä lantionpohjalihaksia ihan tulevaisuuden varalta ;) .

Meillä on kyllä nyt nukuttu jo kohta neljä tuntia et taitaa mamman olla aika mennä laittamaan pyykkejä yms. sillä joku huutaa kohta tissiä =)

Caro + Poika 2 vk 4 pv
 
Jeja: Mä synnytin 9 päivää sitten, eli sellaset 8 päivää hai puri. :D Mulle ehti kans tulla pieni haavauma toiseen rintaan, mutta se rauhottu kun yhden päivän olin imettämättä siitä ja pumppasin vaan. Ja annoin sille ilmakylpyjä pitämällä maidonkerääjää. Lansinohia oon myös käyttänyt kokoajan ja jatkankin vielä nii kauan ku vähänki kirpasee. Onneks ei enää paljoa.

Kiitos Caro pumppailuvastauksesta! Jees, eiköhän tämä tästä. Mä funtsin myös tota, että eihän sen maidontuotannon pitäis periaatteessa siitä villiintyä jos ne samat maidot juottaa saman vuorokauden aikana pullosta. Eihän se sillon oo "lisätilausta" kun kysyntä ja tarjonta kohtaa. Meillä varmaan tehdään kans tota viikonloppuisin et mies ruokkii yöllä pullosta ja mä nukun. :D

Salille: Tekis myös mieli jo, mutta tän viikon ajattelin vielä malttaa vaan ulkoilla ja harjottaa lantionpohjanlihaksia kotona. Ens viikolla ajattelin varovasti alotella syvistä vatsalihaksista jos terkka antaa perjantaina luvan. Olo on nyt jo ihan normaali ja lantionpohjanlihaksetki löytyny joten miks ei?
 
Kiitos pur vastauksesta! Aika loogista sitten loppujen lopuksi :D

Täytyy sanoa tuohon seksiin synnytyksen jälkeen, että minä maltoin olla ilman tasan viikon :ashamed: Eipä se tehnyt edes kipeää, vaan laittoi epäilemään että mitä se kätilö siellä hommailikaan synnytyksen jälkeen, kun niin kireältä tuntui :D :ashamed:
 
Tähän pinoon, vihdoin. :)

Ei ollut turha herätys lauantai aamuyöstä. Pikkuveli syntyi 28.2. klo 8.39. Poika yllätti koollaan, kun oli 3916g ja 52cm. Paljon pienemmäksi oli nimittäin povattu. Tänään kotiuduttiin.

Synnytys oli suht nopea: heräsin raskausajan ensimmäiseen kipeeseen supistukseen silloin klo 4. Sairaalan sisäänkirjautuessa 6.05 olin auki 7cm. Siitä sit toi reilu 2,5h niin poju oli maailmassa. Laitan vielä tarkemman kertomuksen ja tulen lueskelemaan, kunhan täs rauhassa asetun.

kimallus ja pikkuveli 2vrk
 
Seksistä no vielä ei olla ku synnytyksest on viikko mut just ton tulehdusriskin vuaks ootan ainaki niin kauan et jälkivuoto on loppu.

Eile oli eka päivä ettei tullu jälkisupistuksii! :D jeee.

Tänää sit taas ekan kerran toisen tissin ekat imut ei sattunu enää nii pal mut toinen vaa sattuu koko ajan. Elat imut ja syödessäki. Viiltää tosi ikäväst kainalost asti ja sit on pakko lopettaa siit tissist syöttäminen. kummanki tissin nänninpäät on vihdoinki jo kunnos kuitenki.

Alkuyö meni kyl iha pipariks ku vauva oli rinnal koko ajan ja tankkas varmaa pari tuntii.
1 aikaan vast pääs nukkuu mut sen jälkee onneks nukkuki yli 3h ni sai ite nukkuu.

JeJa + typy 1viikko
 
Kiitos Labello pinosta =)

Mä olen ollut vähän huono istumaan tässä koneella, tuntuu, et homaa olis vaikka kuinka. Nyt siis vasta ekaa kertaa kirjoitan synnyttäneiden pinoon. Laitan tähän pienen synnytyskertomuksen jos ketään kiinnostaa :D

26.2.2009

Klo:3.45 alkoi supistamaan ja vedet meni
4.10 oltiin JO sairaalassa, supistukset harveni 10-20 min välisiksi
4.30 sain kohdunkaulan puudutuksen, joka ei auttanut mitään
5.00 lähdin suihkuun
6.30 suostuivat VIHDOIN laittamaan epiduraalin kun olin nipinnapin 5 cm auki.
6.45-8.30 nukuin. Supistukset edelleen tosi harvakseltaan ja en edes niihin herännyt
8.30 heräsin kun kätilö tuli ihmettelemään, että mikseivät supistukset piirry piirturiin. Tässä vaiheessa supisti jo 5 min välein, mutta tunsin sen vaan mahan kovettumisena. Kätilö siinä hetken seuraili ja onneksi seurasikin...
8.40 tuli jumalaton paineen tunne ja olo, että vauva valuu pois... Kätilö ei uskonut, että vielä syntyisi kun supistuksetkin vielä niin harvakseltaan. Ja viimeksi kohdunsuu ollut 5cm auki. Kiskoi silti multa ne upeet verkkoalushousut pois jalasta ja siinä se pää jo olikin. Ukko heräs siihen kun kuuli, että "pää näkyy jo" ja mä huudan vieressä, et "ota kamera, ota kamera" :LOL:
8.41 siis ekalla ponnistuksella syntyi tämä meidän pienokainen.

Meillä on mennyt tosi tosi hyvin. Lauantaina kotiuduttiin. Olisimme jo perjantaina halunneet kotiin, mutta vauvan sydämestä kuului joku epäpuhtaus, sivuääneksi sitä ei kuulemma voinut sanoa. Jouduimme odottamaan vielä vuorokauden uutta tarkastusta!

Maito on noussut tosi hienosti. Eilen hain sairaalasta sähköpumpun ja aloin luovuttajaksi :)

Vauva on tosi helppo, syö ja nukkuu. Viimeyönä heräsin kerran syöttämään. Syötin siis 23.30 ja menin samalla itsekkin nukkumaan. Heräsin kolmelta syöttämään ja kun herätyskello herätti meidät 7.00 niin nappula vieläkin nukkui. Heräsi 7.30 syömään ja taas nukkuu. Tiedän, että tämä saattaa kääntyä päälaelleen koska tahansa, mutta nyt tuntuu ihan luxukselta!!
Muut lapset ovat ottaneet tosi ihanasti vauvan vastaan. Neiti 5v hoitaisi kokoajan ja auttaisi kaikissa vauvaan liittyvissä asioissa.

Tutti: Mä en ole edes tarjonnut nyt kotona ollessamme. Kun ei se siltä näytä, että tarvitsisi... Meillä esikoinen oppi lopulta 4kk ikäisenä vasta syömään tuttia kunnolla ja sit se melkeen heti jo otettiin poiskin (esikoinen oli se harjoituskappale :LOL: ) Kakkonen söi sairaalasta asti tuttia kokoajan! Kolmonen ei koskaan oppinut tuttia tai pulloa syömään. Saa nyt nähdä, että miten tämä tästä etenee.

suuret onnittelut kailille uusille vauvoille :flower: :flower: :flower:

tuolta näkyy jotain kuvia nappulasta http://irc-galleria.net/archive.php?nick=sukuvika&image_id=98143196&album_id=2512285
-kyrsä ja nappula 5vrk (ihan just)
 

Yhteistyössä