Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Ai niin.... Tukin nyt palstaa.... Mulla on IHAN SAIRAAN KIPEÄT pukamat... Eilen sain suppoja hommattua ja nyt ihan tulessa... Eilen vain vähän vaivasivat. Voikohan nuo supot pahentaa hetkeks, ennenkuin helpottaa.... Muuten alapää alkaa olemaan toipunut tikit vähän tuntuu, muttä olen kokoajan voinut istuakin. Mut tuo kakkiosasto AU AU |O |O |O
 
Moikka,

toinen vaunuttelu takana, se tuntuu olevan meitin pienelle kuin unilääkettä. Oltiin 50 min ulkona ja unet jatkuu edelleen vaunuissa, jatkunut jo vissiin toisen tunnin..
Taisin vähän liioitella vaatetuksessa kun toppafyllinkien lisäksi laitoin vielä makuupussin, mutta hyvinpä tuo nukku ja mielummin kait liikaa kuin liian vähän näin alkuun..

phoebs mulle täysin uutta että äidinmaidosta voisi johtua keltaisuus...oppia ikä kaikki, toivottavasti se ei kuitenkaan johtuisi teillä sitä.

Kastetarjottavat Mä ajattelin kans jotain karjalanpiirakoita ja lohi- / lihapasteijaa ja sit kaakut päälle. Himottais tarjota kyllä myös lasilliset kuplajuomaakin juhlan kunniaksi :)
Meidän vieraat tulee kans puoliks sadan kilsan päästä, siksi myös suolasta.
Ollaanko ainoita jotka pitää kasteen kotona???

Imetysasennoista Mä imettelin alkuun täysin kyljelleen tai sitten seisten nyytti toisella kädellä ( onneks oli alle 3 kilonen ), kun en voinu istua. Nyt ku voin istua niin oikean imetän mieluusti muuten kuin makuullaan koska mulla on edelleen puutunut pari sormea ja kyljellään puutuu koko käsi tunnottomaksi :( Hartiat tääl kans jumissa, kun etenkin uninen ja kiukkunen vaavi saa äipän vääntäytymään mitä ihmeellisimpiin asentoihin :eek:

Jälkivuoto On ja off täällä kans, välil menee pari päivääkin ja sit taas lörähtää pikkuisen ruskehtavaa. Pyrin välil olee ilman mitään hautovia suojiakaan, niin silloinkos just lörähtää pöxyihin.. Mä olen kyllä ostanut sellasen arsenaalin kaikenmaailman suojia tenasta lähtien että mulle vois sponssaa joku firma muutamat ilmasetkii hyvästä asiakkuudesta ;)

iitukka Tuuhan kertoo nla kuulumiset sitten, jookosta?

Kestoilu
on mulla kans viel jäissä vaikka niin raskausaikana intoilin, nyt ei oikeastaan tekis mieli aloittaa ollenkaan kun on tottunut tohon kertistelyyn..mut pitänee kokeilla kumminki. Ei kyllä kannusta jos ne äippiksen kestot on aivan sorkeita. No on mulla harsojakin varattu siihen hommaan...No tääl Lahes on 14.3. joku Kestovaippa tapahtuma Kasisalilla, niin josko viimeistään sieltä sais intoa :whistle:

Pukamat Vaivaa täälläkin edelleen. Välil en tiedä onko pukamat vai repeämä enempi kipee kun juilii alakertaa :eek: Suppoja en ole vielä testannu kun mullaki se ryppyreikä tikattu oikein kahdesta kerroksesta, ni en tiedä voisinko edes käyttää, mut Sheriproctia ja jotain toista kortisonitonta olen laitellu jo kyllästymiseen saakka |O

Eilen olin siel kaupungilla, multa meinas itku tulla ku vaavi jäi isukin kanssa itkuttelee kun olivat vaipan vaihdolla.. no äkkii se unohtu, vähä pyörin Sokkarilla ja sitten kävin syömässä rauhaksiin ja tilasin oikein pullollisen olutta!!! HUomasin että söin sitten kuitenkin aika vauhdikkaasti vaikka yritin jarrutella että mulla EI ole nyt kiire minnekkään. Kotona olivat pärjänneet hienosti isukin kanssa ja äitylille jäi tosi hyvä mieli. On se pienestä kiinni!!!

Nyt pitää mennä 'kuorii' tuo pikku byää vaunuista.

HM ja nökerö 3 vko
 
niiskunenä-78 se vauvan ruumiinlämpöhän on suurempi ku aikuisen eli yli 37 astet ni tuntuu sikski lämpösemmält ja sylis olles sit iha patterilt. Itekki oon kerran jo vouhotuksissani tunkenu mittarin peppuun ku oli niin ylikuuma :ashamed:

Ristiäiset oli siis varattu sinne palmusunnuntaille. Toivottavast virpojat ei häiritse ku tajusin sen vast sit ku olin ajan jo varannu. Pidetään ne siis kotona mut onneks päiväl jos vaik ei virpojii olis sillo tulos. Tarttee ottaa ovikello irti siks aikaa.

Imetysasento enimmäkseen kyljelleen mut nyt ihan parin päivän sisäl välil istuvaltee.
Ja syötän yhden syötön aina vaan toisest rinnast ku täytyy siit niin nopeest. Mul näköjää kans vaihtelee kauheest maidontulo. Välil vuotaa paidat märiks ja on ihan kivikovat ja sit taas tuntuu iha tyhjilt ja paitaki on kuiva. Oon nyt kyl taas imettäny tosi tiheest ja läpi yön oikeestaa.

Sitä on kyl öisin niin sekasin väsymyksest et ku oon nukkunu vauvan kaa sohval ja aina ku annan tissii ni yritän pysyy hereil ja sit herään taas ja ajankulust ei oo mitää hajuu. En tiä yhtää kui pal oon nukkunu viime yönäki vai ooks mä nukkunu ollenkaa.

iippanen Tääl ainaki typyl tulee ihan kunnol purjoo ja pukluu.

Ulkoilemas ei olla oltu viälkää, noh, ehtiihä täsä. Ens viikol aattelin mennä.

JeJa + typy 1vko 2pv
 
Mun käy kateeksi teitä, kun ehditte kirjotella tänne näin paljon. =) Mä en ehdi ...kautta jaksa. :xmas:

Papu päätti viime yönä herätä 2,5 h välein syömään. Ihan kiva ...mutta kun yksi syöttö kestää sen 1.5 h-2 h niin mamma on tänään vähemmän pirteän näköinen. Siis tänäänkin. :saint:

Bourriquelle piti kuitenkin sanoa (jokin juttu jäi sentä mielee :LOL: ), että kuulemma vihreä kakka voi olla merkki siitä, ettei vauva saa riittävästi takamaitoa. :) Näin luki jossakin noista kymmenestätuhannesta imetysoppaasta, joita oon kahlannut läpi.

Ja ihan ehdottomaksi ykköseksi imetysasennoissa meillä on noussut tuo kainalon alta imetys. Paljon helpompaa kuin makuultaan... :whistle: Mullakin on lähtenyt vasemmasta tulemaan niin paljon maitoa, et vauva ei aina meinaa ehtiä niellä, kun tulee ja tulee vaan. :snotty: Oikea on paljon rauhallisempi, mutta kyllä sieltäkin tulee (piti taas pumpulla testata, kun alkoi epäilyttää ). :D

Minkälaisia määriä muuten te saatte pumppailluksi? ...siis tilanteessa, jossa imetystä on takana viikko ja pari päivää (tosin maidonnoususta vasta viikko). :) Minua masensi, kun yksi kaveri kysyi tokana imetyspäivänä (maidonnousun jälkeen tokana), että paljon sulla tulee? Varmaan jotain 100 ml, kun hällä oli kuulemma heti tullu 100-120 ml. ...no ei tullut silloin, viime yönä sain syötön jälkeen (kun papu päätti vetäistä vaan huikat ja mulla meinas tissit räjähtää ) jopa 70 ml, mutta se on aika max. :xmas: Ois niistä nyt ehkä vähän enemmän saanu, mut en tiiä paljonko.. En pumpannu enempää, kun ei ollut tarvetta. :D

T. Kärppä ja tissimaakari 1 viikko 2 päivää
 
Kiitos kaikille epparikommenteista! Olen niin kärsimätön että haluaisin kaikki HETI kuntoon, mutta on totta kuten Tinttu sanot että aikansa ottaa. Jos hyvin käyntiin lähtenyt paraneminen on kestänyt viisi viikkoa niin tämä mun huonosti alkanut sitten varmasti pari kuukautta. No, pääasia että tulisi kuntoon.
Iippanen, mulla samaa painon tunnetta, on kuulemma laskeutunut emätin (?). Inhaa koska tuntuu oikeasti että pullahtaa ulos aukiolevasta haavasta!!!
Haavemammalle kysymys (jos ei haittaa, ei tarvi vastata jos menee liian intiimiksi) - ylettyikö sulla haava siis peräaukkoon asti, vaikuttiko mitenkään pidätyskykyyn? Mietin jos noita tikkejä laitettiin.

Noista cuplatoneista ja D-vitamiineista yms, mä en ole mitään hankkinut kun en tiedä mihin tarkoitukseen, koska jne. Pitäisikö tietää, kääk? Ensi viikolla neuvola, kyselen siellä ohjeita kanssa.

Koliikki pelottaa täälläkin, yhtään en osaa kyllä arvata oireita tms (ennen kun siis tosiaan alkaa) eli jos jollakulla on kokemusta tai ohjeita niin mielelläni kuulen?
 
No niin, neuvolassa käyty. Kaikki vallan mainiosti!
Paino nousee hyvin nyt 3860g ja pituus 52.6, pipo 35,4cm.
Ja se että poju seuraa jo katseella lelua ja muuteskin
katsekontaktia ottaa. Terkka oli ihan et täh :eek: ei ole kuulemma
ennen törmännyt et tän ikänen jo noin katselee!
Ja korviketta saa siis ihan sopivasti, "kyllä vauva tietää kuinka
paljon se ruokaa tarvii, ei se liikaa syö" oli tätin kommentti.

ristiäiset pidetään myös kotona. Tarjoiluna aattelin voileipäkakkua
ja täytekakkua ja jotain pikkuleipää tms. kylkeen. Ja ihan valmiina
tilaan paikallisesta leipomosta.

jälkivuotoa on vielä jokapäiväistä. Ja mä käytän
kankaisia kestositeitä, ihanan pehmeitä eikä haudo!

Viime yönä pääsin omaan sänkyyn jo kolmasti ja ehdin nukkuakkin
jonku verran, pisin pätkä kaks tuntia!
Ja se et kävi neuvolassa, ihmisten ilmoilla, piristi
ihan jumalattomasti. Varsinki kun näin yhen tutun
hiljattain syntyneen vauvansa kanssa ja turistiin siinä sit näitä
vauvaelämän ihanuuksia ja kamaluuksia.

iitukka ja veikkavauva 10vrk
 
spectra mä käytän kuivaliinasisuksisia sisävaippoja, eniten tykkään
coolmaxista. Pitää ihon kuivana kivasti. Fleeceä tai polyestermokkaakin
voi käyttää. Jos vaipassa ei ole itessään tota kuivaliinaa niin
sit laitan sinne erillisen lärpäkkeen. Meillä siis toimii noin ja
poika tyytyväinen ja iho hyvä. Mulla on ihan ostovaippoja,
esim onnikas, veikkis, pallero ja sit omatekemiä lisäks.
 
Päivää naiset!

Ihana nappula Kyrsällä! :heart: Mä iloitsen kans täällä noista leudoista keleistä ku päästiin jo ulos eikä tarvinnut kahta viikkoa sisällä kökkiä. Mä en poistu koskaan kotoa laittamatta tukkaa ja meikkiä, mut eilen ku ekan kerran lähdin noitten kahen kanssa en kyllä vilkassutka peiliin. Pipo vaan päähän ja menoks vauhdilla ku otollinen hetki tuli. :LOL:

Kestoista: Meillä on toiminut ihan hyvin noi äp:n kestot. Varsinkin ne kuoret, joita mulla on neljät, on kovassa käytössä. SIsävaippana käytän mieluiten noita itsetekemiä, joita täytyy kehasta että on sit tosi hyviä! Kaavan otin äitiyspakkauksen imsevimseistä ja ompelin niitä kirpparilta ostetuista joustofroteelakanoista kasan. Ihanan pehmeitä, joustavia ja hyvin imee! Ostovaipoista nää ois varmaan lähimpänä noita: http://www.nanu.fi/nalle-nottonen-p-789.html

Ootko Spectra kokeillu kertakäyttökuivaliinaa ihoa vasten?

Viihteelle: Oon nyt sit tänään menossa ja jännittää ihan pirusti. Perhosia ollut mahassa koko päivän. :eek: Ajattelin laittaa tytöt ensin nukkumaan ja piipahtaa vaan yhden imetysvälin verran eli 3-4 tuntia. Ja toivoa että kukaan ei ees huomaa et oon poissa. Vaikka turha sitä jännittä, mies pärjää noitten kaa ihan yhtä hyvin ku minäkin. =) Mun on helppo lähteä tästä pikaseen poikkeemaan kun asutaan ihan keskustassa. Ulko-ovesta ulos vaan ja on jo mestoilla... Alkoa ei taida mun viihteellä käymiseen tänään kyl kuulua, heräisin varmaan vasta sunnuntaina jos sellaseen koskisin! Tarkotus ois vaan päästä näkeen kavereita ja vähän tuulettaan päätä.
Mut muuten alkosta ja imetyksestä, esikoisen vauva-aikana mulla oli tapana olla pari tuntia imettämättä jos yhdenkin saunasiiderin join. Mutta onhan se kai niin ettei siihen äidinmaitoon vaarallista määrää alkoholia voi millään saada. Siinähän on samanverran ku äidin veressä, eli maksimissaan joitain promilleja. Aika laimee valkovenäläinen. ;) Jos raskausaikana on ykkösoluenkin juonut, jossa on sentään prosentteja eikä promilleja, niin siitä vauva on saanut monta kertaa enemmän alkoholia kuin koskaan imettämällä voi saada. Jekovitissäkin on enemmän. Oon ymmärtänyt, et tupakointi imetysaikana ois se isompi paha, äidinmaito kun imaisee nikotiinin muistaakseni viisinkertaisena äidin vereen verrattuna. :eek:

Pixie ja Pikkiriikki 12 vrk
 
almaa No sitähän mäki luulin kun kertoivat synnärillä mitä olivat tehneet että ratkennu koko vehje peräsuoleen saakka..mutta siis ei, vaan jotenkin sisäkautta. Mähän katos jo siinä ajattelin että no olisivat leikelleet siinä samassa pukamat helkattiin :kieh: Mulla tais mennä viikko ennenku uskalsin peilillä edes katsoa tonne alakertaan, muttei se nyt niin paha si olukaan miltä tuntu, eli suurinosa tikeistä vissii sisäpuolella ja moni haavan tarkistanut hoitsu sanonut ikäänku ihmeissään että "onpa siisti haava" kun voisi kuulema olla myös "räjähtäneen näköinen". Nice!!
Mitä pidätyskykyyn tulee niin sairaalassa ollessa aika kiireellä sai aamukaffen jälkeen syöksyä veskiin. Nyt tilanne parempi, onneksi mun suoli toimii hyvinkin säännöllisesti, en edes halua kuvitella mitä olis ollu jos olis tulu ummetusta tai ripulia :ashamed: Mut siis olen juu välttynyt pidätysongelmilta ja pahin tilanne on jo ohi, eli voinen kai rauhallisemmin piereskellä menemään :LOL:

iitukka Hienoa et kaikki mallillaan :)

Pixielle Hauskaa iltaa!!

Mä täs odottelen toukkaa kylään :)

Tsau!
 
ristiäiset pidetään 21.3 meillä kotona ja mua ei yhtään innostais niitä järkkäillä |O mutta pakkohan ne on! Ite teen täytekakun ja mokkapaloja sitten kaupan pakastealtaasta pasteijoita, pikkupitsoja ja pullaa! Kukkakaupassa pitäis käydä tilaan joku kimppu ja jotain pientä...verhot pitäis vaihtaa ja ikkunoita hieman pestä...

Nyt olis sitten tullut ongelma nimeltä suklaa! :ashamed: Sanokaa hyvät ihmiset miten tästä pääsee eroon!? Tuntuu että vois syödä sitä ihan rajattomasti! Kaupassa ei pääse edes kassalle menemään ilman kiusausta kun ne on just siinä kassan vieressä! |O
Paino oli jo hyvässä laskussa mutta nyt tän hillittömän suklaahimon seurauksena tullut jo pari kiloa takasin! Apuuvaa!
 
Heipä hei.

Tänään kävi neuvolatätsy. Kivasti oli tullu painoa tyllerölle lisää. Sairaalast ku lähettii ni paino 2880 ja nyt sit paino 3230 :)
Jekovit tippoja anto, ne sit aloitetaan ens viikolla. Ens viikolla on ulkoilupäivä tylleröl, kun neuvolaa vaunuillaan.
Kutiseeko muilla rinnat, kun imettää tai imettämisen jälkee? Mul on nyt koko päivän kutissu.. yleensä on kutissu ku on syöttäny.
Ristiäiset pidetään meilläkin kotona.. mut en tiiä milloin :D

Kutsu kuuluu taas..

tyttö-nen ja tyllerö 1vk
 
Imetysasento: mä en oppinut klinikalla imettämään makuulta, enkä sitten kotona ole edes kokeillut. Imetän vain istualtani, pidän Gretaa kehtoasennossa. Jopa seisaaltaan on mun helpompi imettää kuin makuultaan. Pikkuhiljaa olen ruvennut myös puuhaamaan muuta samalla kun imetän, mies. esim. pilkkoo mulle pihvin valmiiksi, niin että saan syötyä imetäessä.

Tänään mentiin sitten kaikki kolme kauppaan ostoksille ja lounaalle meidän kantaravintolaan. Tekee kyllä hyvää päästä välillä ihmisten ilmoille.

Vihreä kakka: voi kuulemma johtua ilmasta, mutta jos kakka on ehtinyt olla vaipassa jonkin aikaa, muuttuu väri ilman vaikutuksesta vihreäksi.

Täällä taitaa sitten olla koliikkivauva :/ Eilen sitten alkoi iltapäivällä selittämätön itku |O Greta on ollut niin tyytyväinen vauva, ja on sitä yhä aamupäivällä, saattaapi istua keinussa ihan tyytyväisenä hereillä, mutta iltapäivällä alkaa itku.

Eilen mies vasta kotiin palattuaan sai rauhoittumaan, kun mun rinnalla kelpaa vain tissi :headwall: Sitten mies valvoi melkein koko yön, nukkui vain yhden 3 tunnin pätkän, mä heräsin vain syöttämään, mitä luksusta. Mies piti Gretaa siis rinnalla tai kainalossa, ja tyttö nukkui niin makoisasti ettei tosikaan. Sitten kahdelta kun olin imettänyt laitoin taas omaan sänkyyn nukkumaan ja sinne nukahti, mutta viiden imetyksen jälkeen taas vikisi ja itkeskeli ja nukkui sitten kahdeksaan miehen kainalossa sohvalla.

No, tänään taas ollut hyvin tyytyväinen ja nukkunut, kunnes salaperäisesti klo 16 alkoi kuulua sängystä itku. Nälkä ei voinut olla kun oli syönyt tuntia aiemmin, ja kun tarjosinkin tissiä, ei maistunut kuin pari hörppyä. Oikeita masuvaivojakaan ei ole, koska kummasti rauhoittui nyt sitten kantoliinassa ilman, että ulos olisi pörissyt mitään.

Tai siis en nyt tiedä onko kysymys varsinaisesta koliikista (koliikissahan ei ole kyse masuvaivoista vaan syy itkulle on tuntematon), vai onko kyse vain nor,aalista pikkuvauvan tarpeesta olla sylissä koko ilta, ainakin kirjojen mukaan on pienillä vauvoilla normaalia itkeskellä enemmän illalla ja kaivata enemmän syliä ja tisua ilman, että kyse olisi koliikista. Varsinkin kun tosiaan tässä masureppusidonnassa sitten rauhoittui, ja itku kesti yhteensä n. 3 minuuttia.

Mun on kyllä vaikea hyväksyä, että Greta itkee. Tiedän, että se on vauvojen suunnilleen ainoa kommunikaatiomuoto, mutta silti mulle tulee heti tunne "olen huono äiti", kun Greta itkee. Varsinkin kun nämä ekat kolme viikkoa on itkenyt niin vähän, varmaan max. 5 minuuttia päivässä, mieskin sanoo aina, ettei ole ikinä nähnyt näin vähän itkevää vauvaa.

Eilen meninkin aika paniikkiin, kun typy näytti itkevän ilman mitään syytä. On helpompi hyväksyä itku, jos siihen näyttää olevan selkeä syy tyyliin nälkä, kylmä tai pierun punnaus, mutta tuollainen outo itku johon ei auta tisu, vaipan vaihto eikä eilen edes syli, oli kyllä sydäntäsärkevää. Tai ehkä sitten siinä oli kuitenkin kyse jonkinlaisista mahanpuruista, kun niitä paukkuja sitten välillä tuli. Mutta koska itku jatkui myös ilman tultua ulos, taisi kyse olla kuitenkin jostain muusta.

Hiukan tuo itkeskely ja mahanpurut ovat lisääntyneet ylipäätään sen jälkeen, kun rupesimme antamaan d-vitamiinitippoja, ja eilen annoin tupla-annoksen kerralla, oliskohan se voinut sitten vaikuttaa?

Melkoista koulunkäyntiä tämä äitiys näyttää olevan, eipä muuta kuin päivä ja yö kerrallaan :D

Tv. kantoliinaa ylistävä Lentis ja Greta 3 vkoa 4 päivää :heart:
 
Täällä RISTIÄISET myös kotona ja ensi viikonloppuna 14.3. Paikalla vain mun äiti ja sen mies, kummit lapsineen ja miehen veli ja äiti. Tarjottavina pullaa, voileipäkakkua ja täytekakku ehkä. Helpolla tälläkertaa. Muulloin aina ollut se 30 henkee paikalla.

IMETYS meillä yleensä istuillaan, mikä on puolet helpompaa kuin maaten. Sitä harrastetaan vain satunnaisesti väsyneenä yöllä=)

6 VKON NEUVOLA : painoa 5.3kg ja pituutta 55cm. Kasvaa siis upeasti noin 400g viikossa!

KANTOLIINAA meillä on kokeiltu. Ulkona varsinkin oiva keksintö. Sisällä vannoisin repun nimeen, ei ole niin hiostava. Pitää ronkua joltain lainaan.

MEILLÄ käytetään pierutippoja, eli disflatylejä sekä relatippoja rauhottamassa tätä pierumahaa ja apua tuntuu onneksi olevan, ei jää ilma pyörimään niin pahasti mahaan. Nyt on d-vitamiinit tauolla ekaa päivää, jotta nähdään ettei syy pieruun löydy niistä.

ainiin..ja nukkumisesta masullaan meitä taas valistettiin kovasti neuvolassa, ai että meinasin revetä! meinasin saNOO, ET SULLA KUN EI LAPSIA OLE,niin helppo sanoo. meillä on kaikki nukkuneet masulleen. koska masuvaivat vähenee niin..ja muuten ei nukuta kukaan.aaargh.

jaana ja sylissään tisua imevä ja kananmunalta haiseva aino 6vkoa
 
Mekin pidetään kastajaiset kotona ens viikon sunnuntaina, 15. päivä. :) Ajattelin tarjota täytekakkua, voileipäkakkua, hyydytettyä vadelmakakkua, kahvikakkua, pikkuleipiä... Muut teen itse paitsi pikkuleivät. Kukkakaupasta pitää käydä kukat kastepöytään ja kahvipöytään. Astioita ja kastemaljan otin lainaan äidiltäni ja mummulastani. Poika kastetaan meidän suvun kastemekossa, jossa minutkin on kastettu. =)

Tinttu & Juuso 1kk 1vko +
 
Huomenia kaikille! Täällä vähän kräntty yö takana, tai paremminkin aamuyö. Kummasti nyt klo 4-5 syötön jälkeen tuntuu olevan vatsan väännettä toisella, inhottavaa kuultavaa. Osaatteko suositella noista tipoista kumpi ollut teillä tehokkaampi disflatyl vai cuplaton.

Almaa, mikä on laskeutunut emätin ja kestääkö sen paranemisessa kauan/ miten sitä voi edesauttaa? Täytyy viimeistään jälkitarkastuksessa selvittää, jos sinne asti jatkuu, toivottavasti ei!

Mutta nyt täytyy mennä

:wave:
 
Ristiäisten tarjoiluista: Me ei tarjota RUOKAA, sillä pisimmillään vieraat saapuvat 50 km:n päästä...
Suolaista on tarjolla: Lohipiirakkaa, voileipäkakkuja, sellaisia pikkusia lihapiirakan tapaisia (en tiedä niitten nimiä ) ja coctailpiirakoita+munavoita.
Makeaa: Täytekakut, pullaa, keksiä, kuivakakkua
Itse teen kaikki muut, paitsi niitä lihapiirakoita ja keksejä. Lihapiirakat tilaan mun kummitädin työkaverilta ja keksit leipoo mun mummu. :p

Eilen tilasin ristiäisiin kutsukortit.

Tälleen vaan pikaseen käväsin...

-kyrsä ja nappula 8vrk
 
ristiäisistä, meillä ne on kirkossa ja kahvittelukin sitten siinä seurakuntasalissa. Mun vanhemmat on aina hoitanut ristiäisten tarjoomiset, toki saanut itse olla mukana vaikuttamassa. Mutta siis mun vanhemmat aina maksaa tuon ristiäistouhun, se on aina heidän ristiäislahjansa pikkuiselle. :heart: :heart: On kyllä suuri apu. :heart: just varasin kasteajan, ne on nyt sitten 4.4.

Ulkoilu, tänään oltiin ekaa kertaa tytön kanssa ulkona. Oltiin näin ekana päivänä 20minuuttia. huomenna sitten taas lisää. =) Ihanaa kun pääsee taas ulkoilemaan.

Mulla on kävellessä alavatsa välillä tosi kipeä. Siis ei mitenkään istuessa mutta liikkuessa kyllä. Eli oisko jotkut lihakset kipeenä vai mitä.. Onko muilla tälläistä. pitäisiköhän huolestua.. :/

sadee80 & tyttö 1vko 6vrk :heart:
 
pikamerkkiä
meillä ei nukuta öisin enää. en tiä onko jotain koliikin tynkää vai mitä ihmettä,päivät on ihan ok,mut auta armias ku kello tulee 22 illalla,siitä se alkaa ja kestää aamu seitsemään. toissayönä nukuin 3.5h, viime yönä vajaa 5. hohhoijaa...kylläpä verottaa esikoisenkin unia joka näkyy sit kiukutteluna.

jotain piti kommentoida mut en muista yhtään enää. voe voe.

labello ja mytty neiti jasmin 2vk+
 
Glow
Merkkiä taas... päätin että saan olla koneella tän hetken kun vauva nukkuu, kotihommat oottakoon :D no nyt just ei mitään suuren suurta pyykkivuorta olekaan eikä pölykoiria nurkissa :whistle:

Vaihtelee tosi paljon noi vauvan syömiset ja nukahtaminen illalla.
Syödään 1,5-4 tunnin välein. 4 tuntia alkaa tuntua jos tisseissä maximi ajalta!
Muutamanan iltana päästiin yöunille jo 21-22, mutta eilen nukahti vasta 23 jälkeen. Tissillä tahtoi olla vähän väliä, meillä ainakin iltasin tissitellään tiheemmin ja kauemmin kun päivällä. Syönnin jälkeen vauva oli rauhallinen vain sylissä, "pysty/röyhtäytys asennossa".
Luin juuri äsken yhdestä vauvan hoito-oppaasta että vauva kaipaa paljon sylittelyä :) ja mikäs ihme tuo nyt onkaan että kaipaa :heart:
Omassa sängyssä vauva on nyt nukkunut pari yötä! Tuntuu että on nukkunu paremmin/pitempiä pätkiä siellä kun vieressä. Melko vieressä hän on omassaki sängyssä kun sänky on meidän sängyssä kiinni.

Nyt sitä maitoo tuntuu tulevan ihan kunnolla mullakin! Ekan kerran äsken tuli märkä läntti paitaan kun imetin toisesta tissistä :D heh, en voi kun iloita tätä.
Mä tein alkuun niin et imetin kerralla vain toisesta tissistä. Oisko parempi antaa yhdellä syöttökerralla molemmista? Nyt oon parina päivänä alkanu antaa syöttökerralla molemmista rinnoista...
Siis ei mitään tämmösiä käytännön asioita muista esikoisen vauva-ajalta! Häntä kuitenki pelkästään imetin...
Mä pähkäilen et lähtiskö tänään vauvan kanssa "vauvatapaamiseen" ois ihan tossa kävelymatkan päässä. Sitä vaan että onks vauva vielä liian pieni? 3 viikkoo tulee täyteen huomenna. On kyllä aivan ihana ulkoilu ilma!

Hyvää ja toivottavasti aurinkoista viikonloppua kaikille :wave:
 
Glow
Ainiin, meidän kohalle voi lisätä jo NIMEN Onni Kalle Johannes
(ristiäiset vasta tän kuun lopussa, mutta nimi on jo päätetty, kirjoitettu paperehin eikä sitä oo keltään salassa pidetty :)
Kalle on vauvan iskän pappa ja löytyy minunki suvusta se nimi, Johanneskin taitaa löytyy. Onni oli iskän ehdoton suosikki nimi :heart:
 
poikien äipät kysymystä kertakäyttövaipoista,
siis kuinka ne teillä pitää? Minkä merkkisiä käytätte?
Kun meillä tuntuu joka kerta falskaavan tuolta vyötäröltä, siis
kun nukkuu. Ja vaikka kuin laittas pippelin alas niin ohi tulee.
Mä haluisin kertsejä käyttää yöllä ja muuteski tarvittaessa niin
aina on sit peti ja vaatteet märkänä.
Tytön kanssa ei kyllä koskaan ole tämmöstä ongelmaa ollunna.

Tsempit kaikille enempi ja vähempi valvomisesta väsyneille :hug:

iitukka ja veikkavauva 11vrk
 
HAAVEMAMMA meillä ristiäiset kotona myös :)

SE kamala polttava kipu rutturuplella.... Olikin niinstä SUPOISTA poltti niin mielettömästi... Nyt sit odottelen lääkärin soittoa jos sais toista merkkiä... Tää oli neobro... jotain.. Eilen päädyin synnärille... Kun terkkari ihan tukossa ja yksityiselle ei saatu aikaa... Onneks ottivat.. Kun söin panadolia kipuun ja lääkäri sano, että buranaa ei MITÄÄN hyötyä panadolist... Oppia ikä kaikki.. HUOH... :eek: :eek: :eek: :'(

KÄRPPIS meillä sama rytmi 2h välein syömään ja tissillä 1-2h myös yöllä... Eli ei hajuakaan paljon nukun itse... Nyt ainakin tosi väsy kun nuo saakelin pukamatkin valvotti...

Pumppaillu en ole, mutta lisämaito on illal kutistunu 30ml, et ehkä se oma alkaa pikkuhiljaa riittää..

SADE ihan samanlaista kipua täälläkin havaittavissa, varsinkin jos enempi liikkunut siivonnut tai llut kaupoilla...

Jopsa ottaisi viikonloppuna varaslähdön ulos, kun tää sisällä olo tökkii... Ja on niin leuto ilmakin.

PIXIELLE hauskaa iltaa...

Jaksuja kanssasisaret:flower:

Seranzu ja Kaapsu 1vko 4pv
 
Neuvolassa käytiin tänään. Poikasen 6-viikkoismitat ovat 4430 g ja 53 cm. Kahdessa viikossa on tullut 750 g. Selvästi on tuo pojun pulauttelu siis vain ylimääräisten poistoa. =) Ja pituutta olisi kuulemma voinut tulla venyttämällä "vähän enemmänkin". Mutta kyllä meillä 50 cm vaatteet menee vielä. Onneksi olen saanut niitä kamulta lainaan.

Iitukka: Joo, kahden tytön ja yhden pojan kokemuksella voin myös sanoa, että pojat pissaa reilummin ja eivät meinaa vaipat pitää, kun suihkut kohdistuu etuosaan vaippaa. Meillä on Pamperssit käytössä, ne olen kaikkien kolmen lapsen kohdalla havainnut parhaimmiksi. Liberot eivät ole pitäneet yhdelläkään mun muksuista! Pamperseissa siirryttiin just vasta 2-kokoon, mutta ei sekään koko yötä riitä tuolla megapissaaja-poikasella.

"Vaipattomuutta" olen yrittänyt harjoittaa pojun kanssa, kun aina tulee pisut hoitotasolle. Pari kertaa olenkin onnistunut kalastamaan pisut lavuaariin, kun ensin olen kuivannut pojan ja sitten vienyt uudestaan lavuaarille, että pissss pissss nyt. :D Eilen tosin poitsu teki hienon suorituksensa jälkeen vielä mahtavat sinapit hoitotasolle. :LOL:

Nimiäisten ohjelmasta joku kyseli. Jos suvussa on joku "puhetaitoinen", niin puhe on aina mukava ohjelmanumero. Keväisissä nimiäisissä kiva voisi olla vaikkapa nimikkopuun tms. istuttaminen, jos on oma piha. Meillä varmaan keskitytään ihan turisemiseen ja syömiseen sekä nauttimaan siitä, että kaikki ovat vielä koolla ja hengissä, sukulaisilla kun tuppaa jo noita sairauksia aika paljon olemaan.

Labello: Sormet ja varpaat ristissä sun puolesta, ettei ainakaan koliikista olisi kyse!

Kössi ja poika 6vko 2päivää
 
Ihan vaan nopeesti piipahtamassa...

Labello Meillä on jo pidempään ollut noin, että päivällä nukahtaa helposti syönnin jälkeen ja on todella tyytyväinen vauva, ei yhtään itkuskelua. MUTTA saman tien kun kello lähenee tuota 22 alkaa kitinä. Heti syönnin jälkeen, välillä jopa kunnon huutoa. Eilen nukahti 5.20 :( Tosin eilen nukahteli syönnin jälkeen syliin mutta saman tien kun nosti omaan niin kauhea huuto ja pungertaa mahaansa.

Ennen söin aika myöhään lämpimän ruuan, nyt yritän, että söisin aiemmin kun se on ainoa mihin olen tuota yhdistänyt. Mutta en mihinkään tiettyyn ruokaan, kohta en uskalla syödä mitään... Tuo on aika väsyttävää, että tietää kun ilta lähenee niin tyytyväisyys katoaa :headwall: Cuplattomia aloin käyttään eilen.
Paljonko te ootte tuota Cuplatonta antanut? Purkin kyljessä kun on 3kk koliikkiin se 4 tippaa, uskallanko silti antaa sen määrän? Eilen annoin vaan 2 tippaa...

Bourriquet + tyttö 3vkoa 1 pvä
 
sleeping
Hei!

En ole käynyt palstalla piiiitkään aikaan, eikä nytkään voimat/aika riitä kuin kertoa lyhyesti kuulumiset.

Meillä oli lauantaina 28.2 ristiäiset kotona. Ristiäisistä otin hirveän stressin, kun kaikki piti olla ihan tiptop. Kaikki ei sitten mennytkään ihan mun suunnitelmien mukaan, kuten en ehtinyt tehdä kakunkoristeita, mitä halusin, mutta loppujen lopuksi olin oikein tyytyväinen, poika sai nimen ja ristiäisistä jäi tosi hyvä muisto. Mun piti sitten ottaa rennosti ristiäisten jälkeen, nukkua ja unohtaa ristiäisten tuottama stressi, MUTTA heti seuraavana päivänä meidän perheeseen iski vatsatauti, joka on pyörittänyt tätä taloa koko viikon. Vasta tänään alkaa näyttää siltä, että tästä selvitään ja pian alkaa arki taas rullaamaan normaalisi. Ehkä ensi viikolla pystyn taas hyppäämään palstaankin mukaan ja selaamaan viime aikojen tapahtumat!!
 

Yhteistyössä