Helmivauvat 2009 ~Joulukuussa~

Moikka!

Mä kans oon ihan rauhassa imettäny, vaikka oisin alkoholia juonu. Mulle ei oo kyllä oikein alko maistunu pojan syntymän jälkeen. Enimmillään oon juonu pienen lasin glögiä ja kaks siideriä. Ja senkin useamman tunnin aikana. Että tuskin tuosta on hirveänä ehtiny maitoon alkoholia. Oon lukenu, että maitoon menee yhtä paljon alkoholia kuin vereen ja usein juomisessa ei oo pahitteeksi ne maidossa olevat promillet vain päitynyt äiti, joka ei osaa varoa...

Mutta eipä tästä tullutkaan pitkä juttu, kun poika meinaa hermostua...

Piti taas ihan googlailla tuota imetysasiaa, imetystukilistalla sanotaan mm. tämmöistä:

Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi saman tien. Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti ja vain harvoin.

Tuossa vielä linkki koko juttuun: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165

Ah, pääsen kohta kaupungille moikkaamaan kavereita, joita harvemmin näkee. Käydään jossain kivassa kahvilassa, ja ajattelin poiketa hakemassa vanhemmille liput Tampereen Teatteriin joululahjaksi, vähän niinkuin "saa meille tulla käymään muissakin merkeissä kuin lapsenlikaksi"-henkisesti. Tiketit jonnekin kulttuuririentoon on aika kiva lahja minusta, varsinkin sellaiselle, joka on vähän laiska lähtemään mutta periaatteessa tykkäisi. Itsekin voisi käydä enemmän teatterissa tai leffassa.
Mä annan taas tänä jouluna melkein pelkkiä kirjoja muksuille... toivottuja, tosin. Aikuisia ei onneksi tarvitse juurikaan lahjoa, paitsi isomman kummipojan äidille laitoin pienen paketin, kun hänelle on niin helppo keksiä. Mieskään ei kuulemma tarvitse mitään, ei sitten!

Huh mikä nälkä! Jotain nassuun nyt äkkiä.

Olihan täällä näitä muitakin kävelijöitä, kuin vaan meidän lapsi!!! Kaapsu, Jasmin ja Alexi ainakin Hennin lisäksi. =)

Niin ja pakkasrajaan, jos vaan lapsi on haavemamma ollut lämmin, niin eiku ulos vaan nukkumaan. Niin minäkin teen. Mut toi eka pakkaspäivä säikäytti kun oli kylmät kädet, mut nyt taas ollaan ulkosalla nukuttu ja lämmin on lapsi ollut. Tosin mulla ei moisia viritelmiä ole ollu, et tilanteen mukaan on katsottava aina. :wave:

imetys ja alkoholi, toi on tosi hyvä teksti. Eli KettuPihlaja, ei syytä huoleen, me ei kivitetä =)

Tänään käytiin pukkia moikkaamassa, mukavaa oli.

Nyt lepohetki!

Jospi ja Henni 10kk 1vko

Nonnii,nlasta palattu!

Mahtimitat neitille 10kk ovat...tadaaaa.... 6995g ja 68cm! :heart: jospi kun ehdit päivittää,kiits! :saint:

Voi noita teidän ihania käveleviä vauvoja,ja mä silti olin NIIN ylpeä Islasta kun hän eilen isomummon synttäreillä ekaa kertaa konttasi...Äitin pikku keijukainen :heart:
Peppukiitoohan meillä pääasiassa mennään,ryömintä ei oo kiinnostanut lainkaan. Ja toissailtana vasta laskettiin pinniksen pohjakin alas,kun ei oo aiemmin neiti sitä vasten noussut :whistle:
Isla on tempperamentiltaan näitä rauhallisia vauvoja,ei oo kovasti kiirus minnekään,vaikkakin osaa kyllä itsensä hyvin ilmaista,jos jotain haluaa tms. Eilenillalla meinasin unohtaa neitin hammaspesun,ja kun pyykkiä vietiin koriin vessaan,ja ilman hammaspesua meinasin neitin pois sieltä viedä,niin sellasenkin kiljumisen ja sätkimisen sinne kaapillepäin piti,että johan muistui äitillekin mieleen mitä piti tehdä...
:D
Taas tunnustan,etten lainkaan muista mitä olin suunnitellut kommentoivani,joten olen täällä hengessä mukana puheenaiheissa,ja yritän palata ruotuun joskus... :whistle:

Ai niin,seranzulle kiitos, tuli hyvää fudgea :p

konttaavasta lapsestaan naurettavan ylpeä tatuka ja Isla-keiju :heart:

Yösyötöt nyt olen päättänyt (taas kerran, mutta nyt ihan lopullisesti), että meillä loppui syötöt yöaikaan. Pari yötä on mennyt ihan ok nyt. Tosin muutamia kertoja yössä kitissyt ja saanut käydä rauhoittelemassa. Neiti siis nyt 9,5kk. Pari kuukautta sitten jo lopetin unikoulun johdosta, mutta sitten jostain syystä lipsuttiin taas siihen :ashamed:

Pakkasraja mä pidän tuota -15 astetta. Jos alkaa olla lähempänä kahtakymmentä niin, sitten on vaan pikavisiittejä ulkona, tuskin lähden lenkkeilemään. Partsilla en ole nyt aikoihin nukuttanut neitiä, kun ei nuku liikkumattomissa rattaissa. Mutta ennemmin liikaa vaatetta ja vähän hiki, kun liian vähän. Meillä on ollut nyt ulkona body, sukkikset, pitkäh.paita ja päällyshousut, ohut villapuku, lapaset/villasukat ja niiden päällä toppatumput/töppöset, kypärä ja hattu, toppapuku ja koko paketti vielä makuupussiin. Niin ja rattaissa jalkapeite. On ehkä vähän liikaa, mutta mä olen itse niin vilukissa, että puen itsellekin aika paljon vaatetta ulos.

Käytin neitiä tänään lääkärissä, kun on ollut köhää pari viikkoa ja nyt haronut korviaan pari päivää. Aattelin josko tulehdusta, mutta on niin täynnä vaikkua korvat ettei korvakäytävään nähnyt. Nyt sitten pudotellaan tippoja pari iltaa ja pe-aamuna olis korvien huuhtelu :( Mutta lääkäri tuntui olevan ehdottomasti sitä mieltä, että korvat putsattava. Ei vaan itsestään tuu ulos asti tuo vaikku. Mun pikkuveljellä aikoinaan ollut sama homma, häneltä sitten kaiveltu korvasta sellaisia kovia vaikkukiiloja :|

Oltiin nyt illasta ekavauvaryhmän pikkujouluissa. Nyt onkin kaikki harrastukset tammikuun puoleen väliin tauolla. Tulee pitkä väli, mitähän sitä päivien ratoksi nyt keksii..

yösyömistä meillä vielä 2-10krt/yö :/ Tai ehkä neiti pari ekrtaa ihan oikeesti syö,mut rauhottuu vaan rinnalle. enkä edelleen jaksa/viiti alkaa sen asian kanssa taisteleen. ehkä se joskus nukkuu ilman tissiä.

alkoholia imetysaikana en ole tippaakaan ottanut. odottelen,että kokonaan saa tytön rinnalta pois ja sitten vasta harkitsen. ihan periaatesyystä, en ala siitä muita tuomitsemaan.

toinen kausilenssupiikki saatu tänään ja aika kitinää oli tuon nukkumaan menon kanssa. on kyllä ollut nyt jo parina päivänä,taistelee unta vastaan viimeseen asti. ite hain toissapäivänä sen possupiikin ja onhan tuo käsi ja pää nyt aikasta kipeenä ja taas lähti kuume nousuun.

tuleeko teille joulupukki? mä tilasin tänään pukin. ei oo tuttuja jotka tulis pukkeilemaan ja onhan nuo hurjissa hinnoissa, mut tahon sen silti. B)

nyt ikuisuusprojekti-palapelin kimppuun taas :)

labello ja jasmin 10kk+

Joulupukki oli tarkoitus tilata, mutta päädyttiin sit kuitenki siihen, että isi hoitaa tänä vuonna sen homman. Ihan senkin takia, että kun ei ihan tiedä noista päiväunista, kun uutta rytmiä haetaan, ni nyt voi pukki tulla sit ku sattuu olemaan sopivin ajankohta.

Nessu Tosi kurjaa, jos on korva kipeä. :( Onko teillä vakuutus? Saisitko vietyä korvalääkäriin? Ihan vaan siks kysyn, kun meillä oli vastaava tapaus, ja tk:ssa huuhdeltiin ja kun ei auttanut, imuroitiin. Vajaat pari viikkoa sen jälkeen mentiin korvalääkärille, kun epäilin, että tulehdus ei ollu parantunu. Se sanoi, että ei saisi huuhdella korvia, jos voi olla tulehdus. Se tärykalvo voi kuulemma olla jostain kohdasta niin ohut, että voi puhjeta siitä veden aiheuttamasta paineesta. Se ohjeisti niin, että jos toistekin on hankala nähdä sinne korvaan, niin sit korvalääkärille, eikä anna yleislääkärin edes puhdistella. Korvalääkäri imuroi jos tarvii, se on kai hellempi tapa, ja onhan niillä paljon paremmat laitteet siellä. Homma toki tuli hoidettua siellä tk:ssakin, onneksi ei saanut vahinkoa aikaan...

brrr...pakkaspäivää!!

Mittari näytti aamulla -24'c!!! piti oikeen kahteen kertaan kattoo ku ei ekalla kerralla uskonu todeks.. mutta sit kuulin uutisista, et täällä on myös junarata menny poikki pakkasen takia, joten uskottava kai se on:) ...eli sisäpäivä Ellenin kans..

Jösses miten pieni ja siro tatukan Isla-neiti on :heart: mulla on kädet/selkä/kyljet niin kipeinä Ellenin kantamisesta ja sekään ei vielä oo ees 10kg rikkonu.. Oppis nyt äkkiä konttaamaan tai tukee vasten kävelemään ettei tarviis kantaa enää niin paljo..

Joulupukki ei tuu meille vielä tänä vuonna. Katotaan sit ens vuonna ku Ellenki on isompi. Isompien (12v ja 14v) takia joulupukkia ei toinna tilata ja maksaa itteesä "kipeeks" siitä. Saako labello kysyä, mitä siellä päin maksaa pukkipalvelu? Täällä oli Keskipohjanmaa-lehdes yhen pukin hinta 50e mut en tiiä, et kuin kauan pukki sillä hinnalla on kylässä.. Mutta hyvä tuntipalkka niillä on... :xmas:

Ulkona nukkumisesta ja pakkasesta.. Mä oon pitäny siitä -15'c kiinni. Tosin Ellen nukkuu niin paljo huonommin päikkärit sisällä vrt ulkona. Mutta en raaski laittaa pakkaseen nukkumaan. Ellen on hikoovaa sorttia, eli kamalasti ei voi ees laittaa vaatetta päälle ku on niskahaivenet kikkkuralla herätessä ja sormet märkinä :LOL: enkä ees liiottele tossa sormien hikoomisessa... sit on varpaat ihan kylmät mutta sormet hikimärkinä.. ääreisverenkierrossa taitaa olla vielä fiksaamista???

Yösyönnit meillä loppu ku seinään kesälomalla eli Ellen oli vajaa 5kk. Sillon annettiin maissivelliä iltasin ja sit se nukku aamuun asti. Nyt meillä syödään 1dl puuroo + hedelmäsosetta muutama tl sekaan iltasin ja sit hammaspesun kautta nukkumaan. Eilen illalla nukahti n.klo 21.30 ja tänä aamuna heräs klo8.20. Yhen kerran kävin yöllä kaivelemassa tuttia peiton alta neitille suuhun, mutta muuten nukkuu kuin tukki yöt. En valita.

Kummien muistamisesta.. Mä oon ostanu jotain pientä sylikummille ja hänen miehelleen (myös kummi) sekä mun veljelle, joka on siis myös Ellenin kummi. Yhet kummit (miehen sukulaisia) ei oo pitäny oikeestaan mitään yhteyttä sitten ristiäisten, joten en oikeen tiiä, et muistetaanko heitä mitenkään jouluna... Tänä vuonna tuntuu,ettei rahat riitä oikeen omiin lahjoihinkaan (siis oman perheen) nii minkä takia sit vielä muistais niitä, jotka ei oo olleet oikeen missään tekemisissä koko vuonna meiän kans... hmmm... Noh, sitä pähkäillään ja onhan tässä kokonainen viikko vielä aattoon :xmas:

Ruokaexpertit!!! Uskaltaako lanttulaatikkoo antaa noille pienille?? Eikös lanttu oo "kielletyllä" listalla?? Mut porkkanalaatikkoo voi kokeilla?? Yhdyn niin monen muun mielipiteeseen, et täältä palstalta saa paremmin ja nopeemmin neuvoja/apuja ku neuvolasta:) thanks leidit =)

Nyt vielä FB ku Ellen nukkuu... sen kans ei enää voi olla koneella kun se vetää näppäimistön (langaton) syliinsä ja painelee nappeja hivenen kovaa....

Nanada ja Ellen10kk++

Mae
Nyt jos kerkeisi vähän edes kirjoittamaan, kun tuo täys tuho tyhjentää lastenhuoneen hyllyjä ja laatikoita...

pakkasrajasta mulla ei MITÄÄN hajua, mutta ulos ei olla Joonan kanssa menty, kun täällä on ollut koko ajan -15-18. Ja kun Joona ei ulkona nuku ikinä, niin olisi rattaissa istuviltaan ja luulen, että naama jäätyisi siinä. Ja tuolla on vielä nenä tukossa, johtuen noista pirun poski- ja kulmahampaista, joita on tehty KAUAN!!!!! |O

kummeille olen hommannut lahjat. Tänä vuonna mun sisko (on molempien kummi) saa kalenterin, isomman 2 kummia ja pienemmät yksi kummipariskunta saa valokuvaflipit, joissa kuvia omasta kummilapsestaan vuoden varrelta. Joonan yksi kummi on kova lukemaan ja tein Joonan kuvasta kirjanmerkin+kunnon suklaata ihan karkkikaupasta.

joulupukki tilattiin. Oikeastaan tuon isomman (4v.) vuoksi. Isi ensin meinasi hoitaa tuon homman, mutta kun tuo ipana on NIIIN tarkka, että olisi kyllä tunnistanut. Täällä maksaa 30? ja pukki varaa 20min. siirtymisineen. Mutta on vaan tän lähialueen pukki ja siirtymisiin menee max.5min.

Meillä siis Joona nyt oppinut VIHDOIN ryömimään. Viime su tapahtui tämä ihme, kun piti veikan autolla päästä leikkimään keinolla millä hyvänsä. Tänään meni vajaa metrin jo konttaamalla. Tuo ryömimisen alkukin oli vähän sekoitus konttaamista ja ryömimistä. Nyt myös noustaan polviseisontaan niin, että toinen jalka on kuitenkin jo suorana.

Nyt pitää alkaa vissiin katsomaan vähän tuon täystuhon perään, on ihan mahdoton :D :heart:

Mae ja Joona 9+kk

Oppi näköjään juuri taputtamaankin :heart: :heart: ihana :)

Moi!

Kyllä onki kylmä,mä en kans meinannu uskoo et sielä noin paljo pakkasta ku pojan kummi laitto aamulla viestiä et kylmä on just jotain-24,huiii..

Meillä neiti syö tissiä sellaset 3-6krt yössä,onneks kyllä yleensä sit jatkaa unia.

Eilen mulla oli ne kutsut ja voi että sielä oli kaikkee kivaa.Muutama lahja tuli ostettua ja löysin mä kotiinki jotain :D kohta alkaa olla ostettuna lahjat.

Pukki on meillekkin tilattu,miehen äiti oli sen tilannut.Meillä on ollu tähän asti mun veljen lapsuuden ystävä pukkina,joka on ollut poikamies,mut nyt sit oli löytäny naisen ja ei enään tuu :'( kurjuus,oli ihan loistava pukkina,no ei vaan ihana et löysi,ku pitkän aikaa oli yksin! :D

mutta nyt täytyypi mennä :wave:

hemuliina

Grrrr.... täällä on kylmä!! Pakkanen huitelee melkein parissakympissä :eek: Sais alkaa kyllä jo vähän helpottaan tää kylmyys et pääsis kunnolla ulkoileen.

Vein tytön mummulle siks aikaa kun kohta lähdetään ostaan laminaattia ym. tarvikkeita meidän kellarihuoneeseen. Meillä oli siis kylmää tilaa tuolla kellarissa ja maapohja, sinne tehtiin betonilattia ja sit tehtiin kokonaan yksi huone lämmintä tilaa, se toimii nyt ns.takkahuoneena/pukuhuoneena kun sitä kautta mennään kylppäriin ja saunaan. On siinä ollut taas remppaa kerrakseen mut tää on jo niin tuttua touhua tuolta edellisestä rinttistalosta =) Sormet oikein jo syhyää päästä sisusteleen sitä huonetta sitten :D

Joulupukkia ei tuu vielä tänä vuonna, ens vuonna sitten kun on jo isompi :)

Hoh hoijaa kun meinaa pukata ressiä ton joulun kanssa kun se oikeesti on jo viikon päästä :eek: :eek: Kaikkee ei oikein pysty edes tekeen paljoo etukäteen niinku ruokapuoltakin ajatellen ja sit vielä kaiken lisäks ukko on ens viikolla kaikki kolme päivää ennen aattoa työreissussa että jippii.. :whistle: voi vähän kiirettä pukata täällä kun tytön kanssa jotain koittaa tehdä..

Jaahas, nyt tarvis alkaa lähteen sinne ostoksille :wave:

Kareliini ja ikiliikkuja-Sara 9kk+

Hellurei,

siellä se pikkuinen taas pakkasessa köllii, meillä -18°c. Mulla on muute itkuhälyssä lämpömittari, mikä tosin ei ole vuoren varma mut sinne päin, niin kuomun sisällä näyttää nyt +11. Mulla siis se fleece täkki viritys vielä kuomun päällä osoittain. Tuo meitin neiti ei juuri hikoile, joten on ollut vaan aina mukavasti lämmin ja maksimina olen pitäny pihalla sen 1,5 tuntia..minkä on ihan just taas muutes ollut.
Miehen kans jutskasin ku aamull aoli se -20 pakkasta et pitäskö nyt sit jo jättää vaunupäikyt väliin, se sanoi että laita enemmän päälle, ni mä että ku ei voi oikein enää enempää laittaa :LOL:
Nlassa sanoi täti ku kysyin pakkasrajasta eilen että " ei vielä näillä pakkasilla ole syytä pitää sisällä" ..millähän pakkasilla sitten, -30, ehkä...

Kettu Kasvaiskin jotain lisähiuksia, valkoisetkin ilolla värjäisin sitten vaan, mut joo jos sulla muutenki jo paksu hius, ni ymmärrän. Mulla tyypillinen suomi-oheus.
Tohon ystävä hommaan, ni mulla vähä sama tilanne kun eräästä ystävästä ei ole kuulunut häittemme jälkeen, oli siis siellä kyllä mut sen jälkeen ei ole soittanut tai mitään. Ennen jo häitä mä aina soitin sinne päin ja jos ei vastannut ei myös soittanut takaisin ( mikä minusta omituista ) ja kertaalleen avauduinkin että onko jotain hämminkiä, niin sanoi kaiken olevan ok. Sen tähden mä en ole soittanut sinne päin kun on niin yksipuoleista. Ihmetyttää suuresti ja just että jos olisin loukannut, niin kun olen jo kerran sitä kysellyt et onko jotain ja toinen sanoo et kaik ok, niin ei kait tässä sitte auta ku odotella ja ihmetellä. Laitoin toki sinne kiitoskortin ja joulukortin. Ai niin tulihan siltä yks tekstiviesti tossa lokakuulla kun viettivät hääpäivää etelässä..onnittelin takaisin textarilla. :(

Pukkia Meille ei tule, ensi vuonna sitten kun neitikin jo melkein 2 :)

Imetys+alkoholi
Olis taas pitäny täällä kysellä kun imetin, mä nimittäin jotenki kuvittelin että jos veressä on edes jotain ni en sit silloin imettänyt. Josko mä ny monesti ollutkaan missään, mut esin sen Tina T.n keikan jälkeen kaadoin vielä seuraavana aamuna mun kallisarvoista maitoani viemäristä alas, ku kuvittelin ettei sitä voi antaa :eek:
Nyt yllättäen luin jostain opuksesta että vaikka äipällä olis 2 promillee veressä ei vaavi tulisi siitä humalaan, mutta kärsisi ja tulisi levottomaksi koska aistisi että äippä on juovukkeessa.
Pari lasia ei siis tuskin ketään kovin humalaan tee, tai jos tekee niin kyllä sen sitten varmasti huomaa itse..toivottavasti :D

Eilen oli nla ja 10kk mitat:
9900g- 74cm - 44,5cm
saatiin kausilenssu 2. piikki.
Maito hommiin sanoi niin ympäripyöreitä että ihan itse saan kuulema päätökset tehdä :LOL: ..ai ku kiva.

Meil ollut mammaseuran pikkujoulut ja muskarin pikkujoulut jo tällä viikolla.
Sitte onkaan enää miehen harrastuksen pikkujoulut huomenna ja ne ei ehkä suju näin niinku meikäläisen näkövinkkelistä taas ihan murheetta. On se jännä ku harvoin tuo ukko käy, niin siitä saa jo ressin etukäteen että tuleekos se sieltä nelinkontin ja mihin aikaan jne...menee niinku omatkin yöunet siinä jännittäessä, GRRRRRrrr!

Tänää olis uintikin..mutta ehkä jätetään väliin ku illalla on sit taas jo -20 ja sieltä si kylmään autoon tullessa, ni eih. Typyllä on muuteski tullu pientä näppyä yläroppaan, sanoi nlassa että pakkasihottumaa, niin ei kloori vesi vältisti te hyvää. Ens vkol si..

No niin nyt mä otan tuon plikan sisälle :)

Hu hu. Täällä on tehty miljoona piparia AINAKIN. Isosisko onneksi kaverinsa kanssa leipo kaiken, mä vaan paistelin.

Vein Kaapsun sit viimein ulos... Veteli reilut kolme tuntia unia. Pakkasta -14. Oli kyl kans sellaset viritykset vaunujen päälläkin. Niin sit tietty sellainen juttu. kyllähän päälle vaatetta saapi, mut ennemminkin oon huolissani niist hengitysteistä.. Vaunuun sisälle ny e varmaan hirveä pakkanen tule. Mut viimetalvenahan oli se joku vauva kuollut, kun oli vanhempineen hiihtoreissulla. -20 oli pakkasta! syytä en tiedä, mut ajattelin et jos on ahkiossa ollut niin varmaan viima sinne menee ihan sujuvasti. :eek:

ALKOHOLISTA mähän olen ihan hirveän kriittinen. OK vielä se pari siideriä, mut humalassa ei vauvaa tai lasta muutenkaan hoideta! PISTE! Mun taustahan on sitten alkoholisti isä itsellä ja ex mies myös... Niin en siedä yhtään katsella känniläisiä nykyään. En oo ennenkään tykänny, mut taas kun on vauva talossa niin nou nou juttu on. Isäntä on tilanteen hyväksyny... Nyt meille on tulossa naapurit viettää uuttavuotta ja jo mun mieles kaihertaa.. pitää ottaa puheeksi ajoissa.

Joulupukkia ei tule. :) 12v ja 15v tuskin odottaa :whistle: Ja sitten meidän neiti pelkäsi moista ukkoa kamalasti pienenä, joten meillä ei sit pukki käyny 2v jälkeen enää ollenkaan. Koko ilta meni siihen, kun tyttö osoitteli paikkaa mis pukki istu ja hoki UKKU UKKU.... silmät seljällään kauhusta. :eek:

Voi kait sitä lanttulootaa hiukan maistaa. Vaik ei muuten ookkaan sallituis vielä.

Meidän 10kk mitat JOSPI ( tai vajaa, kun Jouluaattona on sitten 10kk ) 9445g ja 74cm. Enkä muistanu mitään maitoa puhua... HE!

Nyt ei ehdi enempää, lähdetään sairaalaan. Taas... siellä jotku pikkujoulut ja faija ei oo muusta höpöttänykään viikkoon. Isä pääsee ens ti kotiin! Sit on palaveri kotihoidon ja sairaanhoitajan kanssa samantein. Pääsi inttervallihoitojaksoille. Ilmeisesti kerran kuussa viikon. :wave: hienoa! Ja kai kotiinkin sit jotain apua vaimolle.

Seranzu ja pikkuisen pyöristynyt Kaapsu 9kk 3vko

tuohon pakkasrajaan kommenttia,että eilen nlassa puheeksi otin ja -15 astetta ja tuuleton paikka olisi mein nlan mukaan ok ulkoilla. Muttamutta... Juuri tänään kaveri käytti lastaan korva,nenä-suu-spesialistilla kitarisa jälkitarkastuksessa,ja tämä spesialisti oli painottanut,että yli -10 asteessa lapsia ei pitäisi ulkoiluttaa lainkaan... :eek: No,maalaisjärjellä pärjää mun mielestä tässäkin asiassa,mutta pisti silti miettimään...

olin tän päivän äitini apuna liikkeessänsä,kivaa vaihtelua näihin kotipäiviin. Isla oli hoidossa toisella mummolla,joka tuumasi että "voiko lapsi olla kiltimpi kuin enkeli..."

Jaah,iltapuuhiin mars, jos vaikka ehtis muodin huipulle-finaalin kattoo... :whistle:

päivän töissä ollut tatuka ja mummon hoivaama Isla :heart:

Joo että pitikin tulla taas hyvistä öistä avautumaan... :LOL: Nyt on sit neiti kiukutellut viimeiset kolme yötä. Periaatteessa yhdellä herätyksellä vaan, mutta ne herätykset onkin sitten olleet aina vähintään 1,5 tuntia pitkiä.. Plääh. Oon koittanut nyt vähentää tota päiväimetystäkin niin siitä varmaan vetäs herneen nenukkaan. Ja nyt ei oo isi oikein yöllä kelvannut, on pitänyt mun kainaloon päästä nukkumaan. Saa nähdä miten ensi yö menee, varuiksi tuikkasin supon peppuun kun epäilen edelleen noita hampaitakin.

Alkoholi ja imetys, mä oon samaa mieltä kun Seranzu, että kännissä en vauvaa halua hoitaa, enkä halua että muutkaan hoitavat mun lasta kun ovat kännissä. Yhden tai kahden lasin jälkeen on vielä musta ok, siis jos ei oo känninen olo (nykyään kyllä tuntuu tulevan jo yhdestä lasillisesta sellainen olo ettei enempää tarvi..). Mulle sanoi joskus tuttu lääkäri, että vauva ei hänen tietojensa mukaan imetyksen välityksellä tule humalaan vaikka imettäjällä olisi paljonkin alkoholia veressä, ja että alkoholi palaa maidosta samaa vauhtia kun verestäkin, pienellä viiveellä vaan. Uskon kuitenkin, että pienikin vauva kyllä vaistoaa muutoksen, joten kun oon tytön kanssa ollut niin en ole yhtä - kahta enempää juonut. Mä oon ollut myös vähän "hysteerinen" kun ollaan oltu maalla (missä perinteisesti viini virtaa...), että olisi ainakin yksi ajokuntoinen siellä jos jotain sattuu. Kun sinne hevonkuuseen ei kyllä ambulanssi ehtisi ikinä.

Niinä muutamana kertana kun olen ulkona ollut tytön syntymän jälkeen, en ole kyllä pumpannut maitoa pois, paitsi kerran kun meinasi tissit räjähtää niin oli pakko. Mutta oon siis imettänyt vasta aamulla, koska mulle tulee ihan spurgumutsi olo jos juovuksissa imettäisin.

Vai oli tollasen pakkasrajan Tatukan lääkäri heittänyt. Hmm.... No mietityttää tosiaan. Mua ihmetyttää että mikä olisi syynä siihen ettei saa olla kylmässä? Onkohan lapsille vaarana se hengitysilman kylmyys, kasvojen jäätyminen vai muuten kylmettyminen?? Me oltiin tänäänkin kahdesti ulkona, joku -12 oli ja tuiskutti lunta. Käveltiin vielä, niin tuulikin pääsi aikalailla ottamaan vaunuihin, mutta suojasin taas harsolla naaman ja hengitysilman ja ihan lämmin hyvin nukkunut tyttö heräsi kummankin kerran jälkeen. Naama vaan kyllä näyttää kuivuneen, eli ehkä ei ihan näin kylmällä pitäisi vielä viedä ulos, tai ainakaan kun tiistaina oli se -17.

Tänään tuli tytöltä eka oikea sana! Tai sanapuolikas toi kai on, mutta ihan selkeä tarkoitus sillä on, näyttää palloa ja sanoo "pa". Ja monta kertaa tuli, kysyin että mikä tässä niin sanoo "pa". :heart:

Kvartti ja Pandalainen, tänään 10kk :heart:

Glow
Huh hei... Olipahan päivä. Aamulla kun heräsin oliki tullu melko runsaasti hailakan punasta vuotoa pöksyihin, mikä jatkui satunnaisesti loppupäivän.
Neuvolaan soitin, käski terveyskeskukseen ja kuten epäilin, eihän siellä lääkäri mitään "osannut"/tehnyt ( niillä mitään ultria tms tääl ole ) hän laitto lähetteellä KOKSiin. Hitto mitä juoksuttamista paikasta toiseen ja kun tonne Kotkaan on kuitenki se about 40 km matkaa! Neuvolasta ei näemmä enää uskalleta laittaa lähetettä KOKSin synnärille yhtä helposti kuin vuosi sitten. Vaikka ehdottomasti oli sitämieltä että sinnekin näytille pitää mennä :/
Synnärillä olikin tällä kertaa mukava vastaanotto ja kiva lääkäri. Vauvalla kaikki ok, painoarviokin saatiin, 1500g :heart: mutta saisi tuo vielä mahassa pysyä!!! Ilmeisesti kohdunsuun(ko se nyt oli?) kyspyminen ja se että nostelen tuota pikku jässikkää, saa vuotoa aikaan.
Lääkäri määräsi lepoa ja ei saa nostaa mitään! Kirjotti mulle saikkulapun vuoden loppuun, josko mies saisi sillä olla kotona hoitamassa.... Saa se olla nyt muutaman päivän töistä pois ja sitten onkin onneksi joulu vapaat.
Tammikuussa tarvittaiski sit joku kotihoitsu??? Mun siskolla loppuu työt kyllä just sitten että kenties hän tulee avuksi!
On aika todella kurjaa ja ikävää ja hankala muistaa ettei saa nostaa Onnia :/ Raukka joutu jäämään ekaa kertaa kummitädin hoidettavaksi kotiin. Onneks kummilla oli vapaata töistä!!! ihan hyvin ne pärjäs mutta kun me tultiin kotiin niin alko kauhee "sääli itku parku" ja hyvä että sain sen äsken nukkumaan, reppana.
Mies on kyllä ihana kun suhtautuu asiaan vakavasti ja järkkäs heti töistä vapaata ja selitti kuinka hän hoitelee jouluvalmistelut ettei nyt vaan käy mitään ikävää vauvalle/mulle :heart:
Onneks tää raskaus on jo melko pitkällä, mut onhan nää loput viikot aika pitkiä kun joutuu "varomaan".
Että semmosta meillä tänään!
Huomenna sit virallisille asuntokaupoille B)
"Mukavaan" saumaan tulee tää meidän remontti ja muutto nyt :whistle:

Tuli tosta kvartin tytön "pa" pallosta mieleen et meillä kun poika ottaa pallon, hän sanoo heti "eittää" eli heittää :D ollaan aika paljon palloa heitelty, se on ihan hurjan hauskaa onnin mielestä.

Mae
pakkasrajasta Soitin tänään sitten neuvolaan ja kysyin! Kotkassa se on -10 kun täällä tuulee AINA ja keskemmällä Suomea -15. Ja jos käy vaan ulkona esim. pikkulenkki (max.30min.) niin on täälläkin sen -15. Mutta jos nukkuu KAUAN (=3-4h) on se raja sen -10. Ja kasvot, jalat ja pää pitää suojata hyvin. Tällainen ohje täältä.

alkoholi ja imetys mä en oo imetyksen aikana juonnu laisinkaan alkomaholia!johtuu siitä ku en muutenkaan pali juo,ja sit siitä ku olen sellanen hermoilija et pähkäilisin sitä pitkän aikaa et mitä jos siit kuitenkin o jotain haittaa! :whistle: mun puolesta muut saa juoda,en kivitä siitä! :D kunhan ei tosiaan kännis oo!

pakkasraja meil ei Miro nuku ulkona,et sillai ei oo sitä tarvinnu miettii!kauheesti ei kyl olla ulkoiltu ku Miro o viel vähän tollanen tuhinanenu!

joulupukki tänä vuon tulee eka kertaa,enemmänkin ton esikoisen takia!

tatuka voi kun teil o ihanan pikkanen tyttö! :heart: meijän Miro o kyl jättiläinen! :LOL: (8kk 10,6kg73cm!)taitaa kyl ol porukan suurimpia! :D

Glow :hug: harmi juttu toi!

meil ei viel kävellä,menee varmaan viel ainakin pari kuukaut!välil seisoo ite ,mut useesti kyl lössähtää pepulleen!

tarttis varmaan men nukkuun! :wave:

Hyvä kun tuli taas tänne lukemaan, täältä saa aina vinkkejä. :heart: Olin just miettinyt että kohta tyttö sen 10kk että mites se maitoon siirtyminen menikään ja siitähän täällä puhe. =) oon antanut jo maistaa raejuustoa ja viiliä. Maitoon tehtyä riisipuuroakin maistoi. Muistaakseni oon tehnyt niin että joskus reilu 11kk iässä alan sekottelee tavallista maitoa nanniin ja sitten 1v on jo siirtynyt kokonaan tavalliseen. Niin meen nytkin. en aio nan 3:sta ostaa, eipä sitä ennenkään ollut... ;)

pakkasrajasta oon mäkin kuullut ton - 15. sen kylmemmässä en vie ulos nukkumaan, ja enpä oo vienyt jos on -15.. jos vähän reilu -10 niin sitten kyllä. Se hengitysilma on muuten niin kylmää... hhhrrr. nyt ollaan pysytelty sisällä kun ei täällä meillä oo alle 15 laskenut, aikalailla on ollut - 17- - 22. huih. Ja nyt pojat on kuumeessa joten sisällä oltais muutenkin, aamulla näytti - 23,5!! :snotty: Kyllä oli eilen esikoinen "taju pois" . kuumetta melkein 40 astetta, makasi ja nukkui vaan. nyt onneksi jo parempi. aamulla molemmilla pojilla 38 kuumetta, toivottavasti ei nouse siitä kovasti. :heart:

seranzu , mulla alkaa olla sama stressi tuttipullon kanssa. se on vielä kovasti käytössä. tyttö ei oikein juo mukista, ehkä pari suullista. ruokaa ei syö kovin paljoo niin sitten tulee annettua maito pullosta kun siitä saattaa vetää sen koko 2dl maitoa. Niin aattelee että saa sitten edes sen maidon..

alkoholi ja lapset ihan hyvin voisin sen yhden saunasiiderin ottaa. (mutta en tietty nyt..) muuten en ota lasten aikana. haluan että pystyn 100% hoitamaan lapset. ja jo se että tyttö nukkuu mun vieressä niin tekee sen että en juo yhtään koska en halua sitä riskiä että sitten pienessäkään humalassa menisin yöllä nukkuessa tytön päälle. :( Kyllä me muutaman kerran kesällä käytiin isännän kanssa viihteellä, mutta silloin lapset oli tuttujen ja turvallisten isovanhempien kanssa. :heart:

Aika matelee. ensi viikon np-ultra on koko ajan mielessä. Toisaalta odottaa sitä innolla, toisaalta pelottaa niin kovasti mennä jos kaikki ei olekkaan ok.... :snotty: nyt siis 10+6 :heart:

sadee80 & tyttö 9kk++

Voi voi kun kiirettä pukkaa. Mutta kerkesin hetkeksi tulla lukemaan teitin juttuja.....
Joulun jälkeen yritän taas tulla kehiin mukaan!!!

Jospi: Sit kun kerkiät laitteletko niitä meitinkin mittoja. Siis ei ole kiirus, mutta on kiva vertailla muitten vauvojen ja oman ipanan kokoja!!! Kiitos paljon.

tääl yks erittäin väsy äiti! |O
olipas taas yö,ku ei nukuta ni sit ei nukuta! :ashamed: ja ku nukkuis sit edes päikkärei mut EI!2x 45min!

tosta maidosta,esikoisel ku rupesin antaa tavallista maitoo,en sekottanu sitä korvikkeen joukkoon,vaan annoin ruual pienen määrän sitä ja lopulta vaan jätin korvikkeen pois ku tavallisest maidost ei tullu oireit!

oli taas äsken tilanne,nyt naurattaa,mut ei äsken! :whistle: Miro jäi jumiin jakkaran al(meijän pieni jättiläinen! :LOL: )sit esikoinen tönöttää edes ku mä yritän päästä palastamaan poitsuu,joka huutaa jo pää punasena!sit ku päsen Miron luo,lyön varpaani siihen hemmetin jakkaraan niin et ihme jos ne ei murtuneet! :kieh: että sellasta tääl kahen tiitiäisen kans! :D

Yhteistyössä