Helmivauvat 2009 ~Joulukuussa~

glow toivottavasti ei ole lapsivettä :hug:

lentis jaksamista anopin kanssa! ihme touhua :hug:

kaapsulle ja muille kipeille pikaista paranemista!
meillä alkaa helpottaa tauti. *kopkop*

pakkasta on ollu tänään parhaillaan -13 täällä, tyttöö en ulos oo ottanu,kun kuitenkin pikkasen tuhistelee vielä. ite kävin kaupoilla ja jestas kun meinasin muuttua jääpuikoks,kun tietty bussi meni nenän edestä ja sitten odottelin 30min.

huomenna meen itelleni ottamaan sikapiikin. vähän jänskään tuleeko siitä hurjat jälkioireet ja varasin äitin meille varuiks jeesimään.
Ylihuomenna onkin sitten jasminin vuoro mennä piikille, kausilenssun kakkospiikki.

meillä tehdään taas hampaita ja mä ihmettelen et eikai ne nyt jo tule alas taakse :eek: kun kuolaa valuu ihan valtavasti,monta kertaa päivässä saa vaihtaa paidan,kaikki menee suuhun syvälle,hirmu kitinä nonstop ja kun koitin kurkkia suuhun,niin ihankun tuolla takana ois ikenet ihan valkoset ja turvoksissa! ehkä näin väärin kuitenkin? jos ne vaan tulis tohon etemmäs,mut ei vielä näy mitään ne muuten vaan jo kiusaa.

Toissapäivänä neiti käpötteli itse olkkarin maton pitusen matkan (13askelta! )ja nyt sitä treenataanki sit koko ajan,mut miks ihmeessä vaan aina johonkin terävään kulmaan päin?!

jotain muutakin oli mielessä,mut en muista..
niin,pakkasrajana pidän meillä tuon -15.

labello ja kitinäkätinä neiti huomenna 10kk

Rosinante, mä olen tota samaa -15 ajatellut pakkasrajaksi. Hiukan mietin tänään mitä ovat mahtaneet miehen kanssa löytää päälle (no mä kyllä esittelin enne töihin lähtöä mitä voisi laittaa) ja ihan hyvin oli kai tarjettu, paitsi ettie poika nukkunut lainkaan.

Ja viime yö, huoh. Heräsi sellaiseen pieneen nenän tuhinaan (ei näköjään saa olla yhtään tukkoinen tai uni heti katkoo) ja nukahtamisesta ei tullut mitään. Unipussi oli pissavuotojen vuoksi pesussa ja kuivumassa ja ilman sitä poika kimpoili yläs ihan koko ajan. Lopulta mies otti viereen ja jos siihen tulee niin pakko on imettää, meillä ei hyväksytä sitä että oltais vaan vieressä ilman tissiä. Eli ensin omassa sänyssä touhusi ainakin tunnin ja sitten vielä meidän sängyssä meni likemmäs puoli tuntia ennen kun nukahti. Ja jestas että äitiä väsytti aamulla. No nukahdinkin sitten tossa pojan viereen jo hetkeksi.

Mun pitäis kanssa mennä 'vielä' (=jo) joululahjaostoksille. Ajattelin mennä la päivällä kun mies on polttareissa, pojan kanssa siis. Kuinkahan käy, seotaanko molemmat siellä täysin. IIK valmiiksi jo.

Ja kummeille ei meilläkään ole mitään hankittuna. Toiselta kummilapselta ollaan aina saatu lahja, äh, nyt alkoikin mietityttää. No joku suklaarasia tms olis tietty helppo.

Taidan syödä taas niitä pähkinöitä vaikka pitäisi kans varmaan hieman katsoa...

sairasteleville kovasti jaksuja! Se on tää talviaika, kun pöpöt jyllää..

Lentis jaksamista anopin kanssa! Nimim. hermot menee välillä anopin tekeleen kanssa :whistle:

Labello toivottavasti ei tule sulle mitään possupiikistä. Mulle tuli itselle ne oireet n. 10 tunnin päästä vasta. Oli aika kurja olo :(

Niin ja tytön kummeille ei nyt lahjoja osteta sen takia, että ovat kummeja. Muuten muistetaan jotenkin, kun ovat molempien sisaruksia ja yksi on veljen vaimo.

Mä menin sitten kuitenkin ulos tytön kanssa tänään puoleks tuntia, vaikka pakkasta oli -14 astetta. Laitoin vähän liikaakin vaatetta neidille, oli vähän hikinen kun sisälle tultiin :D Mutta parempi niin, kuin et kylmä olis.
Kävin itse vaihteksi kampaajalla, kiva fiilis tuli heti, kun on tukka kuosissa :D Ja oli pari tuntia omaa aikaa.
Mä pidin perjantaina mammojen pikkujoulut. Juhlat oli kivat, ja päästiin sitten komero-ostoksille, kun eteisen naulakko tuli alas :LOL: Tuli vähän liikaa painoo siihen :whistle:

Avokki lähtee huomenna työreissulle, tulee pitkä päivä kotona :| Ja pitäis ehtiä joulutorttuja paistaa keskiviikolle, kun on ekavauvakerhon joulujuhla nyyttäriperiaatteella. Perjantaina täytyykin mennä sitten Ainolle hakemaan kausi-influenssatehostetta.

Meillä neiti on päivisin hirveessä vauhdissa. Nousee ylös joka paikkaan ja jalkoja liikuttaa niin, että tapailee askelia. Huoh, toivottavasti nyt konttais kunnolla ensin, ennen kuin lähtee kävelee. Konttaamistakin reenaa välillä, tosin on vähän omanlainen tyyli; tulee niin että toinen jalka polven varassa ja toisen ojentaa lantiosta suoraksi sivulle päin, ja tuolla ojennetulla jalalla hilaa itteään eteenpäin :LOL: Eilen onnistui rymytessään kaatumaan nenälleen ja huuli halkes :( Ja verta ja huutoa kaameesti.
Syöminen on meillä ollut pari päivää nyt parempaa, saa antaa suurempia määriä kerrallaan. Ja on nyt syönyt 4-5 kertaa päivässä =) Kun meillähän on sellainen pieniruokainen kirppu ollut tähän asti. Jospa se tästä alkais eväs maittaa ja painokin nousta reippaammin. Sormiruokaa kyllä söis, mutta jos itse eväässä on kökköjä, niin heti kieltäytyy syömästä :headwall: Mitenköhän tuo suostuu normiruokaa syömään ikinä...
Hampaitakin pukkaa taas lisää, 5. on tulossa ihan heti läpi.
Ja mä päätin taas kertaalleen, että nyt loppuu neidin yösyönnit. Pari yötä mennyt ihan ok nyt. Mutta kun mä olen yöllä niin rätti poikki väsynyt, että haluun vaan nopeesti itse takas uneen ja meinaan lipsua antamaan maitoa :ashamed: Vaikka helpompaa on nyt luopua yösyönnistä kun päälle vuoden ikäisenä.

Tais tulla romaani :ashamed:

Mutta nyt usihkuun ja täydellisten naisten pariin :)

Kyllä on sitkeitä tauteja kun porukka viikko tolkulla potisee :hug:

Pakkasrajaa en ole edes tajunnut ajatella. Täällä taisi oll apäivällä se ainakin -15°c ja nukkui pari krtaa ulkona päikyt. Tunnin ja puolitoista. Oli kyllä niin puettu typy, että enempää ei enää voisi pukeakaan: lämpöpussi, lampaantalja, makuupussi, toppapuku, villapuku ja tupla sukat, tumput ja pipo :) Niin ja vielä kuomun päällä fleece huopa. Ehkä liioittelua mutta ihan hyvin tuntui nukuttavan, eikä herätessään ollut mitenkään kuuma, saati hikinenkään. Äitiinsä pikku vilukissa tullut.

Seranzulle Jaksamista arjen pyöritykseen ja isäukon kanssa :hug: Mä olin kanssa sunnuntaina itekseen kaupungilla 5 tuntia ja kävin syömässä kans rauhassa, ah. Tunnelmaa ei pilannut muu kuin surkea palvelu.
Viimeiset joululahjatkin sain ostettua rauhaksiin ja itsellekin, sekä kotiin jotain pientä :)

Kummi-lahjoista Sylikummi sai glökipullon, mutta muistin häntä jo ennen kummiuttaan kun on mun lapsuuden ystävä.
Miehen 'puolen' kummia en ajatellut muistaa, kun en ole nähnyt enkä kuullutkaan sitten elokuisten häittemme. Mies on hänen lapsensa kummi ja on lahjonut sinne jo yli puolen kymmentä vuotta.

Joulukortteja tuli laitettua sen aikaisemman n. viiden sijasta jopa 25 kpl =)

Keskiviikkona saadaan nlasta typyn 10 kk mitat vaikka eilenhän se tuli jo täyteen :heart:

Kysymys Maidosta Tavis maitoonhan suositusten mukaan siirrytään n. 1v. Mites kun meillä on jo 2kk syöty piimää, jogurttia, pikku määriä ihan rasvatonta maitoakin ja mitään ei ole tullut. Ostin jo Nan 3:stakin, mutta en tiedä että kuinka se maitoon siirtyminen käytännössä tapahtuu? Mikä virka tuolla Nan 3:lla on kun on kalliimpaakin ja musta toi pakkauskokokin on meille ihan epäsopiva :/
Teiltä saan varmaan paremman vastauksen kun nlan diiba daaba selityksistä :) Kiits :heart:

Jassoo mittari näyttää -18 ja mulla oli koko päivän petivaatteet ulkona, jokohan ne olis lämmennyt kun muistin ottaas sisälle vasta vähän aikaa sitten.
Ihanaa kun se talvi vihdoin tuli. Jos tänä talvena pääsis edes pikkusen laskettelemaankin, Messilä aukeaa torstaina :) Ja hirvestys päättyy kans viikonluppuna, siitäkin olen niin onskuna, vaikka hyvä harrastushan se tuolle meitin soffa perunalle on =D Sitten alkaakin se tekosyiden keksintä että miksi ei pääse hiihtää murtsikkaa ku.."..ei o lunta..sit ei o latuja..sit ladut on huonossa kunnossa..sitte on huonot hiihto kelit muuten vaan ja sitte ei ookkaa taas enää lunta..." :LOL: Ei uskois että Finlandia hiihto on kuitenkin suoritettu sen ainaki yli 5x.

Hyvää yötä!

HM ja pikku typy

Maidosta Me ei olla vielä saatu neuvolasta ohjeita sen suhteen, ollaan hapanmaitotuotteita nyt pikkuhiljaa kokeiltu. Mutta veljenporukka oli vuos sitte saanut sellaisen ohjenn neuvolasta, että korviketta ja tavan maitoa sekoitellaan jonkun aikaa (en muista kuin kauan) keskenään, niin että vähennellään korvikkeen määrää pikkuhiljaa. He kyllä alkoivat totuttaa poikaa normi maitoon siinä 11 kk iässä suurin piirtein.
Mä en ainakaan meinannut sitä Nan 3 ostaa ollenkaan. Luulen, että vähän lapsestakin riippuu kuin kauan sekoittelee maitoja, miten maha kestää.
Minä sain ravitsemusterapeutilta sellainen ohjeen, että 10-kuiselle voisi alkaa antaa laatikkoruokia, niin että siinä on tavalliseen maitoon tehty munamaito.

Tiistaipäivää!

GLOW mun mielest se oli niin, et jos sitä hiukan tulee, niin ei oo mitenkään kauhean tavatonta. Vettähän kuitenki tulee lisää. Varmaan asia kandee kuitenki tarkastuttaa... Ihme jos suhtautuvat nuivasti noihin neuvolassa. :eek:

On se vaan ihme miten on mieli pirteämpi kun nukkuu kunnolla!
Tänään meen taas faijaa moikkaa ja sit iltasella kummilikan luo toimittaan joulupakettia.
Ihana nähdä ystävääkin siinä samalla. HMM Ikean ohi kaahaan, jos siel ehtis poiketa myös. Tarvitaan leluille joku lipastosysteemi ja Ikeassa olis se mis niit muovilaatikoita...

MAITO me on annettu rahkaa ja raejuustoa. Ne danoninon pikkupurkit on just hyviä :p
Ruoassa on ollut ruokakermaakin. Tav maitoon meinasin siirtää ilman NAN 3, ihan turha juttu. HE ei sitä ennenkään ollu... :LOL: Varmaan kans tossa 11kk iässä sitten. Että on jo normimaito, kun lähtee hoitoon 1v. Meinaan lantraa muutaman kerran nanniin ja jos ei tuu oireita, niin ei siinä montaa päivää tarvi lotrata. Puurossa meinaan alottaa, sen tav maidon.

Tuttipullo stressaa mua.... Kun ei oikeen juo riittävästi maitoa mukista.. Ja sit jos syö huonosti, on saanu ainakin maitoo menemään. :headwall:

Normiruokaankin on alettu jo totuttelee. Eilen tein herralle oman murekkeen. Ite käytän aina sipulikeittoa, mut kun siinä niit lisäaineit ja suolaa, ni puljasin sit pojulle oman version.
Ihan hyvä aika tarkistaa omaakin suolan käyttöä nyt!! Muuten siis samaa saapi, mut suolan oon ny jättäny pois meidänkin ruoasta. Oon siirtyny siihen lisäaineettomaan lihaliemeen (knorr) missä kyllä suolaakin, mut meidän porukan soppakattilas ei yks liemihyytelö paljoo ole. Makua saa kuitenkin vähä täyteläisemmäksi. Pidän muutenki lisäaineit ja aromivahventeita pahempana asiana kun suolaa.

Meillä ei ole 10kk neuvolaa. Mikä ihmetyttää suuresti! 8kk-12kk on piiitkä väli. Mä haluan ainakin jutella "ammattilaisen" kanssa ja mitat. Me päästään onneksi käymään tällä viikolla, kun painoa on hyvä seurata. Kyselenkin samalla tuosta maito ja tuttipullohommasta. Täältä saa kyllä parhaat vinkit! :heart:

Isosisko nukkuu edelleen, sillä on ihan hirvee yskä... köhii keuhkojaan pitkälle yöhön, ni aattelin et paree pysyä kotosalla. Kun tuo pakkanenki oli aamul -18. :eek: Kaapsun sain vaunuihin tuoho eteiseen. Saas nähdä kauan nukkuu... Eilen tosiaan piti koisaa kolmet päikkärit, kun oli niin lyhytitä pätkiä kaikki.

puita laittaa pannuun! Öljy loppu pe aamuna! Kuormaa odotellessa siis...

Maidosta Eilen käytiin neuvolassa juuri tuosta maidosta keskusteltiin. Th oli sitä mieltä että ehdottomasti pitäisi odottaa 1 vuoden ikään ennen raa'an lehmänmaidon antamista ja tosiaan nyt voisi siirtyä nan 3. Itse en kuitenkaan ole ajatellut tuohon kolmoseen siirtyä kun on niin kallistakin. Ruuan laitossa lehmänmaitoa saa jo nyt käyttää kunhan se kypsennetään. Olen kuitenkin antanut Maxillekin jo esim. perunamuusia mikä on tehty lehmän maitoon eikä mitään oireita ole tullut. Ajattelin nyt vielä vähän aikaa käyttää nania ja sitten juuri sekoittaa sitä lehmän maitoon ja pikkuhiljaa vähentää nanin määrää sitä mukaa mitä vatsa kestää. Max oli kerran koko päivän äidilläni hoidossa ja käskin häntä antamaan ruuan kanssa maitoa, tarkoitin tietysti korvikemaitoa mutta äitini ei ajatellut asiaa tarkemmin ja antoi lehmänmaitoa, Maxille ei tullut minkäänlaisia oireita.

Jospi Etusivulla on Maxin syntymäpaino väärin, oikea paino on 3340g Ja sitten 10kk mitat: 9760g 71,5cm

Lenttikselle tsemppiä muuttoon! Ja anopin kanssa jaksamisia, joskus vaan ottaa päähän :headwall:

pakkasraja ois varmaan hyvä olla se -15, mutta entäs jos toi lapsi ei nukukkaan sisällä? Mähän olen sit ihan pulassa... :headwall: Eilen oli muuten lämmin, mut käsiin olis saanu laittaa vielä toiset tumput rukkasten alle, raasulla oli kylmä kädet :ashamed: Lämmittelin sit niitä ja ei kuitenkaan paleltunu, hyvä niin. Nyt laitoin sit ohuet tumput ja rukkaset, sekä kädet toppapuvun sisään ja vielä tumput suoraksi makuupussiin.

Mä olen jo kyllä antanut meidän ruokaa maistaa, jossa siis kermaa ollut, kun aina on itse tullut kitisemään :D maitoa varsinaisesti en ole antanut ( maistoi kerran isänsä lasista ja halusi lisää ). Ajattelin aloittaa sen maidon antamisen 11kk jälkeen hiljalleen, just noin kun on Nessun veljelle opetettu. Muutenpa olen antanut, maustamatonta jogurttia, raejuustoa ja piimää.

meidän mittari näytti -10 tänään...hmm...pitääköhän paikkaansa?

Henni kävelee ja seisoo jo tosi hienosti. Nyt uskaltaa jo irrottaa otteensa itse. Ennätys taitaa olla edelleen se 5 askelta, mutta ne askeleet ovat jo tosi tukevan näköisiä.

Meillä pelätään Sub juniorin Hoplaa ohjelman kohtaa missä on talo ja maisema muuttuu yöksi. Eilen ekaa kertaa sitä säikähti kahteen kertaan ja tänään sama juttu. Siis ihan kumma homma, mikä lie niin pelottavaa, musiikki? :whistle:

Jospi ja Henni

Moi!

Hui eilen kun hain poikaa kerhosta niin siinä samalla tuli nähtyä kolarikin,mä jo kerkesin aatella et nyt kävi pahastikkin,mut onneks ihmisvahingoilta säästyttiin!Pojan kerho kaverin mummu oli toisessa autossa,sen kylkeen tuli vasemmelta auto.Kyllä sitä saakin olla varovainen tuola liikenteessä.

Tänään onki kerholaisten joulujuhla,poika(5v) ilmotti aamulla et jää sit isin kanssa kotiin,se kun ei oikeen tollasista välitä on vähä ujon puoleinen,mä sit kiltisti ilmotin et isi kyl lähtee mukaan :D tyttö(3v) ei taas millään jaksais oottaa iltaan et pääsee esiintyy =)

Mäkin oon tota maitoon siirtymistä miettiny,me kun mennään vieläkin tissillä niin tästä nyt sit suoraan tavalliseen maitoon siirrytään ja sit jää tissittely kyl samalla.Mä niin ootan et meidän yöt rupeis sit sujumaan,on tää sellasta rumbaa tää nukkuminen ja nukkumaan meno :/ hetken aikaa siis vielä tissittelyä..

mutta nyt noi koululaiset tuli ja pannari valmista :wave:

hemuliina

Pakkasrajana mäkin oon pitäny sitä -15 C. Nyt kun on ollu kylmempi, niin tein niin epäenergiataloudellisesti, että tuuppasin vaunut meidän lämmitettyyn autotalliin ja jätin oven osaks auki. Oli sellainen sopiva pikkupakkanen... Mut hirveetä lämmön tuhlausta tietty. Sisällä päikkärit ei taitais sujua. Mä oon vielä jotanki kai niin käsi tossa sisään nukuttamisessa, että meillä 2,5-vuotiaskin nukkuu päikkärinsä ulkona. Sinne menosta ei (yleensä) tarvi tapella, sisällä jos pitäis nukkuu, niin kauhee vääntö. Ei nytkään suostunu sänkyynsä, mutta meni mukisematta ja hihitellen unille kun nostin rattaat sisään.

Mäkin oon suunnitellu ruveta antamaan samaa ruokaa, mitä itekin syödään. Jotain on jo saanu, ja ihan hyvin on maistunu. Mitään makkaroita en toki vielä, mut jos vaan syödään jotain sopivaa.

Maitoon ajattelin alkaa totutella vähän ennen sitä vuoden ikää. Tarkoitus olis siirtyä suoraan, ilman korvikkeita, jos vaan neiti jaksaa vielä edes joten kuten keskittyä syömiseen tossa rinnalla. Alkaa olla aika haastavaa...

Tsemppiä sairastaville! Meillä tais mennä tänkertainen lenssu ihan vaan parin päivän nenän vuotamisella ja yskällä. Nyt on ollut jo useamman päivän ihan kunnossa, eli uskallan varmaan jo sanoa että tauti on ohi. Ihanaa ettei tullut sitä kamalaa kurkunpäätulehdusta!

Meillä oli aamulla -17 astetta ja poika nukkuikin sitte sisällä aamu-unoset. Ihan hyvin meni. Nyt päivällä laitoin jo ulos kun ei oo enää kuin -10 astetta.

Nan3 on meillä ollut käytössä jo jonkun aikaa. Terkka suositteli nyt totuttamaan pikkuhiljaa hapanmaitotuotteisiin ja tavalliseen maitoon sitten niin että 1-vuotiaana olis jo ihan kokonaan tavallisissa maidoissa/maitotuotteissa. Mut tosiaan toi pakkauskoko on tosi epäkäytännöllinen! Ja th sanoi kanssa että maito sekoittaa tod.näk. mahan aluksi ettei kannata ihmetellä jos maha on kuralla. Tasaantuu sitten aikanaan. Ajattelinkin että jos toi Nan3 on jo niin lähellä ns.tavallista maitoa että se oiskin syynä tohon pojan löysään vatsaan???

Meilläkin kuolataan ja olin kans näkevinäni valkoista alaposki-ikenissä.... Voiskohan näin aikaisin tulla jo poskihampaita? Eikös jossain oppaissa oo sanottu että 1,5vuotiaana keskimäärin puhkeaa poskihampaat? Muistaisin ainakin niin...

Voi että kun ihanaa kun on kuivaa ja valkoista ja LUNTA! Nyt jo povataan kovasti valkoista joulua, oliskin ihanaa kun niin monena vuonna ollut pimeetä ja märkää aattona :xmas:.

hampaista meil o jo puhjennu ylhääl vasemmal poskihammas ja alas puhkee ihan pian!ne on sit hampaat numero 9 ja 10!

mulla o täällä huono päivä! :ashamed: joka asia kiukuttaa ja toi esikoinen kiristää pinnaa välil! :whistle: huono äitifiilis ku välil o tullu vähän korotettuu tota ääntä! :snotty:

tänään loppu Miron lääkekuuri,toivottavasti tulehdus o ny selätetty!

ny keittämään kahvia!!

:wave:

pur
KESTOILIJAT miten usein teijän pitää vaihtaa vaippaa? Mitä käytätte? Vaihatteko öisin montaki kertaa ja miten? Meillä ton ihottuman takia nyt taas ollu käytössä mun omat viritelmät. Eli pikkuhousuihin vaan oon työntäny harsosta taittelmani pötkylän ja hahtuvapöpät päällä. Tunnin välein meillä on pitänyt noin vaihtaa, eikä siinä mitään mut en oo sit öisin käyttäny kun melkonen pallo pitäs tehä sitte kai. Mut sitten aamulla ihan punasena taas ihottuma :( . Me ollaan tässä taisteltu tän kanssa pari viikkoo ja aina välil on jo melkee terveen näköne ja sit taas alkaa. Luulen et meil tää johtuu noist allergioist et ennen ku ne on saatu kuriin ni ei parane tääkään.

IHO ollu tytöllä nyt jonkin verran parempi ja ehkä vähemmän on maha vaivannu. Ja oon ihan vakuuttunut kauran lisäksi myös riisin ja maissin olevan tähän syypää. Kauraan teinkin jo sen kolme vko kestäneen testauksen ja maissia en kyl lähe sen kummemmin testaamaankaan se on niin selkee, mut pitäs toi riisi rumba kait sit käydäläpi viel mut ei millää viittis jotenki, tuntuu et helpointa olis vaa jättää pois ja katella vaik vuoden kuluttuu uudestaan.

SERANZU ihanaa et sun ei tarvi Kaapsun sydämestä enää murehtia. Mä oisin kyl varmaan sun sijassas menettäny yöunetki huolen takia. Vaik tiedänki et nuokin voi lapsuusiänaikana kaikki parantuu ihan itsestää. Mut hienoa et kaikki on siel hyvin.

JOULUMIELI saapui viimein tännekki. Ja sopivasti onki tuo pikkusisko (6v) tulos tänää kyläilee ni pääsee sen kaa askartelee ja siin sivus vois vähän voi siivoillakki.

Glow
Hyvä että oli noita MAITOjuttuja. Just neuvolassa meille sanottiin ettei vielä tavallista maitoa "raakana" mutta jukurttia, viiliä ja miksei just laatikkoruokia, puuroja yms. mitkän on tehty tavalliseen maitoon. 1v iässä sitten maitoa. En muista yhtään miten sitä sit alettii antaa about 6v sitte :eek: en muista et oisin sekotellu korvikkeeseen tms. Noh, katellaan sit myöhemmin se. NAN 3 en ole aikonut käyttää minäkään. Meillä juodaan NAN 1 ja 2. Riippuu kumpaa kaupassa on!
Maitoo ei hirveesti enää mene. Mukista hörppii päivällä ruoan kanssa, joskus vaan vettä. Päikkäreille mennessä ei huoli pullosta maitoa enää. Illalla ottaa unimaidon ja yöllä taas menee se 1-2 pulloa :attn:
tästä pääsenkin aiheeseen MITEN YÖSYÖTÖT POIS? KUINKA MONI VIELÄ SYÖ YÖLLÄ JA MONESTI?
Meillä meni muutama yö suht koht hyvin ilman maitoa, mut miksi, oi miksi taas hellyin sitä antamaan :headwall: siksi että poika nukahti heti sen juotuaan ja minäki sain nukkua. Eilen illalla nukathi 19 aikaan jo, heräsi 23-24 aikoihin syömään ja toisen kerran 03. Pohdin että annanko aamuyöllä maitoo, mutta kun herra sai vesipullosta karseet raivarit, mamma helty antaa maitoo, sitte nukuttii 7 asti. Aamupuuro maistui kyllä, samoin illalla söi puuron.

Päivärytmi heittelee välillä aika pahasti :/ Eilen nukahti ekoille ja ainoaksi jäi, unille 11.30, eikä nukkunu kun reilu tunnin.
Tänään sammahti jo 9 aikaan, nukku tunnin ja nyt on toisilla unilla. Tää on se "normaali kaava" millä on menty pitkälti.
Välillä tulee ihan ahdistuspaniikki että minkälaisia nää päivät pitäis olla ja miten pitäis syödä ja miten noi yöt! Mä en itse koe nyt hankalaksi sitä että yöllä pari kertaa syödään koska useimmiten heti sen jälkeen nukahtaa. Lähinnä kuitenkin mietin ettei se varmaan enää tarvis yöllä ruokaa? ja mitäpä sitten kun vauva syntyy, iiik, reilu 2kk päästä niin heräilenkö mä vuoronperään ruokkimaan noita kahta??? Siinä kohti saa kyllä isä hoitaa Onnin, josko vaikka sitten oppis olemaan syömättä yöllä :/ Siinä tulee samaan syssyyn siirto omaan huoneeseen Onnille, uusi koti.... huh,huh.... onkohan se liikaa kerralla??? voihan tietty iskä mennä nukkumaan Onnin huoneeseen jos kauheen vaikeelle tuntuu... mut sit se oppii siihen ja isin on nukuttava siel aina :whistle: juu ei.... :attn:

Pari tapetti, maali, lattia kauppaa käyty läpi tänään. Miten ikinä mä onnistun valikoimaan sopivat tapetit/seinien värit?!?! Lattiat oli helppo....

29+!!!jo!!! Glow&poikaset, Onni 10kk, eilen :heart:

Kiitos Kvartti teidän unikoulukokemuksista :flower: Mäkin olen pitänyt tuota klo 06 rajana syötölle ja aika hyvin se toimiikin. Glow, meillä ei ole syöty yöllä nyt muutamaan viikkoon. Klo 21 saa iltapuuron ja tissiä, jos huolii ja sitten seur. kerran tissiä aamu kuus.

Vicks- kysymys! Miten se kikka tippoja-veteen toimikaan? Meillä siis on pikku nuhanenä :(

Huh, vähän vähemmän tuota pakkasta piisais kyllä mulle! Ehkä sellanen -8 olis ok, mut ei -20!!

Tuiskunen ja Axu n.10,5kk

Heips :wave: pikaseen käymässä, tuntuu ettei tässä koneella pysty oleen yhtään kun neiti on koko ajan kiinni jalassa ja kiipeemässä syliin ja sit kun ottaa syliin niin ei viihdy siinä hetkeekään :headwall: koko ajan pitäis olla liikkeessä ja nyt tuntuu kolhuja tulevan jatkuvasti kun nousee kaikkee vasten koko ajan :/

Tuosta pakkasrajasta ollut puhetta, mulla sellainen tieto jostain et alle 1.v ikäisillä olis -10 astetta.. en sit tiedä mikä on paras mut me ei olla oltu ulkona nyt ollenkaan kun tuntuu liian kylmältä :(

Maitoasiaan sen verran et kai me aloitellaan totutteleen tavalliseen maitoon siinä lähempänä vuoden ikää mut ennen sitä aattelin kyllä antaa hapanmaitotuotteita ja sit just noita laatikkoruokia joissa munamaitoseos.

Tänään appiukko soitti ja kyseli että haluaisinko tilata jotain jouluruokia valmiina kun hänen tutullaan on pitopalveluyritys ja sitä kautta saisi jouluksi tilattua ja tottahan meikä laittoi heti tilausta menemään :p helpottaa omia jouluvalmisteluja kun on sitten osa valmiina. Tilaukseen meni mm. imellettyä perunalaatikkoa, sienisalaattia sekä savulohi-pastasalaattia :p namskis :)

Nyt pitänee taas häippästä kun neiti ei viihdy sitten yhtään.. :whistle:

Kareliini ja Sara 9kk+ :heart:

Tosta pakkasesta sen verran että meillä näyttäs mittari nyt -18c ja neiti nukkuuu pihalla. Nukkui päikäritkin 1,5 tuntia, tosin silloin oli ehkä pari astetta leudompaa. Nyt laitoin vielä kaikkien mahdollisten taljan, lämpöpussim, villavaatteitten, toppien, tuplahanskojen -pipojen ja -sukkien lisäksi vaunujen päälle 2x täkin, toisen kuomun päälle ja toisen "jaloille". Kuomuun vaan harso ja täkki vedetty melkein kiinni saakka...mut kuitenkin että ilma kulkee siis, eli ei ihan kiinni. En tiijä mutta kaippa tuo ei nukkuis jos olis jokseen kylmä. Vai olenko kamala äippä?

Maitohommiin tuli hyvä vinkkiä. Katotaas mitä nla täti sanoo huomenna aiheeseen.

Jospi, Henni taitaa sitten olla pinkan ensimmäinen kävelijä :heart:

Niin ihanaa kun aurinko paistelee, tuli tehtyä 35min lenksu, etten sanois aika raikas ilma :)

Mä lähden ny sinne pumppiin ku la en päässy.

HM, mun mielestä ihan hyvin voi nukkua noin! Me oltiin kävelylenkillä iltasella kun mittari näytti -16c ja hyvin näytti nukuttavan ja pois otettaessa oli tyttö ihan lämmin. Mulla ei ollut edes mitään täkkejä, taittelin vaan tollasen vähän paksumman rätin naaman suojaksi niin, että hengitti lämmittämäänsä ilmaa. Rattaissa oli toki jalkapeite ja nostin etureunan ylös. Ja meillä on tosi lämmin haalari.

Mmmm... Kareliini, vesi herahti kielelle kun luin ton savulohi-pastasalaatin!

Pika pikaa tässä.

Vicksiä kiehuvaan veteen 1tl ja antaa olla samas huonees vauvan kanssa. Ite oon pitäny pinniksen allaki. Ei siis suoraan höyryn päälle lasta. Pikaista paranemista Axulle!

Kaapsu kans kävelee sen metrin jopa kaks ilman tukea. Meno on enempi ja vähempi juopunutta. :LOL:
Meilkään ei yöllä syödä kun poikkeustapauksessa. En kyl osaa neuvoo tohon, kun nää mun mukelot on vaan ite jättäny sen yösyömisen pois. Mut Kaapsun kanssa otetaan eka viekkuun jos herää ja jollei siihe rauhotu ni sit vast haen maitoa.

Kauniit unii!

Onhan HM:n tyttö kunnon tamineissa ulkona :LOL:

Kiits Seranzu Vicks-vinkistä. Kauankohan tuo yks seos tehoaa? Kunnes vesi on jäähtynyt? No, kai sen sitten itsekin haistaa, kun höyryt häviää :LOL:

Meilläkin kävellään sellanen metri pari. Kun hoksas sen kävelyn, niin treenas tosi paljon ja pitkiä matkoja. Nyt tuntuu, et on tullut joku taantuma ja neliveto on taas pop! Kävelyttäessä ei enää juuri tukea tarvi, pitää vaan pikkasen sormenpäästä kiinni ja menee tosi vakaasti. On jopa hoksannut kynnykset, että niiden kohdalla pitää hidastaa, ettei mene nurin.

Keittiön kaapit on nyt ihan hitti :eek: Eikä tuo ukko saa niihin niitä salpoja, vaikka ne on ollut ostettuna jo reilun kuukauden :headwall: :headwall: Pitää vissiin itse ruuvata nekin (!).

Tuiskunen ja nuhanenä 10,5kk

Meillä yösyödään edelleen kolme kertaa. En jaksa taistella asian kanssa.

Huraa, Koskikeskuksen Nanoukissa oli muuttoalessa kaikki ulkovaatteet -40%, ja äiti halusi ostaa pojalle kunnon ulkohaalarit, Minymo(?)-merkkiset valitsin. Nyt passaa mennä hankeenkin ja lahje pysyy kengän päällä. Isothan nuo on, mutta poika kasvaa.

Tänään vähän kitinäinen poika, mikähän, toiset yläetuhampaat puhkesivat juuri kyllä.
Äiti oli viime viikonloppuna lapsenlikkana kun käytiin nopsasti pikkujouluissa. Kutsu kävi jo kymmeneltä, muita tuntui enemmän sapettavan kuin minua... Äiti oli yrittänyt uudestaan nukuttaa lasta, joka oli herännyt myöhäispäiväuniltaan kahdeksalta, ja suuttuihan nyt poju moisesta. Puoli yhdeltätoista sohvalla leikki iloinen mutta väsynyt kainaloinen, joka nukahti tissille samantein.
Vähän se kyllä risoo, ettei voi rentoutua yhtään ulkona ollessa kun aina pitää olla passissa.
Kuka se puhui ettei ole ollenkaan juonut alkoholia imetysaikana? Eikös sitä muutamaa lasillista pidetä jonkinsortin rajana? Minä olen imettänyt, jos ei tunnu heittopäiseltä... join pari lasillista viiniä ja yhden olutta kolmen tunnin aikana, eikä musta tuntunut mitenkään pahalta tarjota rintaa kun olin ihan selvistäpäin. Toivottavasti kukaan ei nyt vedä hernettä moisesta tunnustuksesta, heh.

Onko muille ilmaantunut raskaus- tai imetysaikana tällaista karvankasvuongelmaa kuin mulla, että hiusten sekaan kasvaa sellaisia jouhimaisen paksuja, ihan vitivalkoisia "hiuksia"? Mulla menee niin hermo noitten kanssa, neuroottisena nypin niitä pois punaisen tukkani seasta. Muutenkin on paksu ja itsepäinen tukka, ja sitten tuolta vielä töröttää noita jouhia, aaargh!

Kummien muistamisesta oli puhe, minä ajattelin kyllä Englannissa asuvalle kummille lähettää vähintään suklaatia, sikäli kun ehtii vielä... nyt on kyllä niin omituinen tilanne, etten oikein tiedä mitä ajatella, tämä vanha ystäväni ei siis ole vastannut posteihini puoleen vuoteen, laittanut vain pari kiertokirjettä, ei soittanut, ei mitään edes Facebookitse, vaikka toisen ystävämme kanssa on vähän kirjoitellut. Laitoin viikko takaperin pitkän viestin, ja ihmettelin mistä on kyse. Ei vastausta.
En tajua... olenko jotenkin loukannut? Haluaisin kyllä tietää miten, jos olen. Haluan nyt kuitenkin jotenkin muistaa jouluna.

Enokummi saa sylitellä kummilastaan jouluna, en usko että edes kaipaa mitään ihmeellistä tuommoinen karu hevimies. Kaverithan sille nauraisi, jos seinältä löytyisi joku kuvakalenteri :LOL: .

Jaiks!! Luin nyt palstaa ekaa kertaa moneen päivään,ja toi pakkasraja alkoi hirvittää... Laitoin nimittäin neidin juuri ulos unille ekaa kertaa kahteen päivään,ja -18 on asteet. Enkä ees pukenu kovin paljon,kun tarkotus oli jättää tohon ulkoeteiseen,missä on joku +3- +5 astetta,mut ei vaan rauhottunu ennen kun ulos lykkäsin vaunut... Yleensä meil nukutaan sisällä,mut tais neiti vaistota äitin aikatauluhuolen,kun 12.30 pitäis olla nlassa,eikä siis sisäunille suostunut... No,toivottavasti on tarjennut yuolla ton 20min,nyt mun on jo mentävä herättään ja autoon pakkaamaan neiti,et ehitään nlaan...
Palataan!

Nyt on Viljan korvat onneks terveet. Silti kitisyttää öisin, mut eiköhän syy nyt oo noi hampaat, pitääkin kerralla pukata niin monta. Oon ite ollu nyt niin univelkainen, varsinki ku isompikin nukku tosi huonosti pari yötä (sillä vuorostaan korvatulehdus), että oon aika herkästi tarjonnu tissiä. Viime yönä syötiin puol yks, puol kolme ja puol seiska. Puol neljältäkin oli herätys, mutta sit päätin selvitä muin konstein, kun oli just syöny.

Harmaita jouhia mullakin. :wave: Mä kans nypin pois, ärsyttäviä. Mä olin kyllä sellasen löytäny yks-kaks kertaa päästäni jo ennen lapsia, nyt niitä ilmaantuu sit jo useammin, hui.

Mä tunnustan kans imettäneeni, vaikka olisin jonku lasillisen ottanu. Tiedän, että jotku paheksuu, mun mielestä se on ihan ok, onhan se kuitenkin ihan olematon määrä sitä alkoholia maidossa.

Yösyömiset jäi pois joskus 6-kuisena, takapakkia tuli kyllä muutamaks viikoks joskus 8-kuisena. Ei varmaan silloinkaan herännyt nälkään (hampaita pukkas silloin aika urakalla), mut oli hereillä niin pitkään etten saanut enää takaisin nukkumaan muutakuin syöttämällä. Nyt annan illalla aikamoisen satsin puuroa ja sillä nukkuu tonne 6-6.30 asti.

Alkoholia imetysaikana oon jostain lukenut että yhden annoksen palaminen elimistössä kestäis n. kaksi tuntia (kai sekin on aika yksilöllistä...) ja sen mukaan lasketaan milloin on "turvallista" taas imettää. Eli jos on juonut 2 annosta niin 4 tuntia tarvis odotella, 3 ja 6 tuntia jne. Mut en tiedä, onhan se lopulta tosi pieni määrä mitä verenkierrosta imeytyy rintamaitoon... Onhan noi Jekovit-tipatkin on uutettu minimaalisen pieneen määrään alkoholia...

No niin, meillä pörrää taas roskisauto, eli ei mene kauaa kun poika herää :headwall: .

Yhteistyössä