Helmivauvat 2009 ~elokuussa~

Lauantaita

Olipas taas paljon tekstiä, nyt kaikki luettu :) ei oo oikein taas ehtiny kirjoitteleen kun ukko tuli työreissusta torstaina ja eilinen päivä meni asioita hoitaessa. Eilen oli sit kaupanteko tästä meidän talosta ja toivottavasti pian saadaan tehtyä myös kaupat siitä uudesta johon muutetaan, se on vähän monimutkaisempi homma kun sitä taloa myy perikunta ja perillisiä 12 hlöä, kaikilta vaaditaan mm. valtakirjat ja siinä on vielä alaikäisiäkin joukossa ja ne tarvii omat edunvalvojansa, että nyt me vaan odotellaan et paperihommat tulee valmiiks :whistle: parin viikon sisään sit kuitenki päästään varmaan muuttaan.

JeJa, teidän Jadenna on aikas saman kokoinen kun meidän Sara, samaa luokkaa oli mitat meillä 5kk neuvolassa :)

Mua harmittaa kans välillä kun touhuilen kotitöitä ja tyttö on sit lattialla viltillä tai sitterissä tutkii leluja, mut pakko niitäki hommia on vaan tehdä kun ei ne itsellään tuu tehdyiks :/ toisaalta Sara kyllä viihtyy hyvin välillä itsekseenkin ja kattelee innoissaan lelukaaren juttuja ettei oo sillai heti huutelemassa jos vaikka tyhjään tiskikoneen.

Ahdistaa kans noi kelan jutut sit kun kohta tarvii alkaa taas täytteleen niitä tosi kivoja kaavakkeita ja yleensähän ne on niin samperin epäselviä täytettäviä et varmaan menee joku kohta väärin |O |O haluisin kyllä olla kotona mahdollisimman pitkään ettei tarvis vielä kovin pientä laittaa päiväkotiin mut tilanteethan ratkasee et kuinka esim. miehellä on töitä kun ei voi koskaan tietää mitä työrintamalla tapahtuu kun on näin epävarmat ajat. Niin ja tottakai rahapuoli myös, ei tuolla hoitotuella paljon juhlita ja elääkin pitäis :( mä en myöskään haluis palata enää työhöni, on niin ahdistava paikka ja henkisesti niin kuluttavaa et nou thänks jos vaan löytyy joku uus työpaikka niin olisin ikionnellinen! Mun työ hoitoalalla ja vuorotyötä ja sit miehenki työ vuorotyötä ni olis aika hankalaa sit tytön hoitopaikanki järjestelyt enkä haluis vuoropäiväkotiin laittaa :/ on tää välillä vaikeeta kun pitäis joku ratkaisu löytyä kuitenkin :whistle:

jaahas, nyt on herätty päikkäreiltä :wave:

Kareliini ja Sara 5kk10pvää :heart:
 
Noista viljojen antamisesta mun piti kysästä... Ootteko antaneet esim. vehnää makaronin muodossa vai miten? Mä oon jotenkin jämähtänyt tohon kaurapuuroon, poika ei siitä oikein diggaa mut vähäsen oon saanu aamuisin menemään. Nyt vaan havahduin että tarttis sitä kait niitä muitakin viljoja alkaa kokeilemaan... =) Mites sitten neljänviljan puuro? Onko se sitten taas huono kun on monta viljaa kerralla????

Meillä tänään taas kahdenkeskinen ilta pojan kanssa, isi menee poikien kanssa punsille.... Jepajee. Koira meni onneksi mummilaan yökylään niin ei tarvii sitäkään sitte enää ehtoolla lenkittää.

Nyt fb.
 
Seranzu;kiva, että koissulin kanssa menee jo paremmin =) Ja hauskalta kuullosti teidän uimareissu. Miehet :headwall:

Niiskunenä :hug: toivon, et sun oireiden syy selviää eikä oo vakavaa ja hoidettavissa. Toi kuullostaa aika hurjalle.

Maelle jaksuja.

Turvaistuin ostettiin tuttavaperheeltä käytettynä. Ihan simppeli Britaxin 0-25kg, vain selkämenosuuntaan. Asennettiinkin se jo autoon ja kerran on testattu. On niiiiiiin paljon helpompaa kun sen raskaan kaukalon ja tuplaturvavöiden kanssa ;)

Huomenna teen vielä keikan vanhalla turvakaukalolla, kun lähden miehen autolla ajelemaan porukoiden luona käymään. Tarkoitus olis tällä reissulla vaihtaa auto astetta isompaan tuolla Porin suunnalla. Meillähän oli Axun syntyessä kaksi 3-ovista autoo. Joo, tosi helppoo lapsen kanssa. Keväällä vaihdettiin jo mun Toyota Hondaan ja nyt olis tarkotus vaihtaa miehen Honda Toyotaan :LOL: Tasapuolisesti nääs! Mä olen saanut varmaan äidinmaidossa jo tuon Tojotismin, muu auto ei vaan mun käteen istu.

Tuiskunen ja Axu 6,5kk+
 
Tyyppien äipälle isot halit!!

Onnea Jejan nopealle pikkumenijälle! Esikoistyttö kehittyi samassa vauhdissa, käveli tuetta ennen kuin täytti 9 kk ja on muuten tosiaan kilpavalmennuksessa nyt omassa lajissaan (almaa :wave: ) kun itsellään on kova motivaatio harjoittelemiseen. Vanhemmille kyllä kelpaisi hieman vähempikin harrastaminen... :whistle:

Aikainen liikkuminen & puhuminen: Jatketaan nyt sitten niillä omilla kokemuksilla kun kerran aloitin. Meidän pikainen liikkuja sanoi ensisanansa 1v3kk tullessaan isosiskoksi, ja aloitti enemmän puhumisen 2v. täytettyään, jolloin alkoi nopeasti tulla pitkiä lauseita. Eli mitään ongelmia ei meillä ole kyllä ollut siinä.

Meillä poika on noussut konttausasentoon jo pitkään, ja pari konttausaskelta ottaa, mutta aina lätsähtää kuitenkin ryömimään. Suorille jaloille käsien varaan nousee myös, mistä usein on sitten seurauksena tasapainon menetys, pään kopsahtaminen lattiaan, ja huuto. Meilläkin muuten jokelletaan tavuyhdistelmää, joka kuulostaa aivan kuin vaavi sanoisi, että äiti. =) Varsinkin sisarukset jaksavat jututtaa vauvaa, ja kyllähän se toistelee perässä, kun tarpeeksi kauan joku hokee, että sano äiti, sano äiti. :D

Hoitopaikka: Päiväkoti on ainoa vaihtoehto vaihtelevien päivien takia, ja pitää olla auki väh. 17.30 asti. Lähitarha on hyvä, ja se on auki klo 21 asti. Pojalle tulee pitkät 8-9 h päivät, joten tavoitteena mulla on olla kotona joko alkuvuoteen 2011 tai syksyyn 2011. Siltikin ehtii niistä pitkistä päivistä riittävästi kärsiä. :/

Turvaistuin: Ei varmaan vielä pitkään aikaan ajankohtainen. Kaukalokin näyttää vielä isolta.

Kössi ja poikanen 7 kk
 
Ai niin, vauvaharrastukset: Mietin äiti-vauvajumppaa... Mutta onkohan se oikeasti tehokasta äidille. :xmas: Ja jaksanko roudata itseni ylös niin, että olen aamukymmeneltä jumppavalmiudessa, hiukan epäilen.. ;) Ja seurakunnalla saattais olla jotain ilmasta muskarityyppistä. Mä en kyl mitään virsiä ala laulaa. :p Sit täs on noita leikkipuistoja ympärillä pilvin pimein, joissa on eri päivinä omat perhekahvilansa yms. Että tekemistä kyllä riittää, eri asia jaksaako lähteä.

Kössi
 
Rosinante: Kysäisin juuri tuota vilja asiaa. Ja ainaskin mulle sanottiin, että kauralla aloitetaan ja jos se sopii niin voi huolettaa kokeilla sitten neljän viljan puuroa... Voihan ne kuulema erotellakkin, mutta aika rumpa tulee kun ostat jokaista lajiketta jos ihan kokeilu mielessä meinaat. Mä ostin neljän viljan puuroa ja sitä on neiti syönyt ja hyvin maittaa!!! Mutta näin mulle sanottiin neuvolassa. Kaura jos ei allergisoi niin ei sitten kuulema yleensä muutkaan. Mutta niin monta mielipidettä kun tippatätejä= (neuvolatäti)

Mites muitten päivä unet on alkanut mennä? Musta tuntuu, Että helmukka on pidentänyt unet kolmeen tai kahteen pitempään monien pikku puol tuntisten sijaan!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Memsku-74:
Mutta näin mulle sanottiin neuvolassa. Kaura jos ei allergisoi niin ei sitten kuulema yleensä muutkaan. Mutta niin monta mielipidettä kun tippatätejä= (neuvolatäti)
Ahaa! Minen ole uskaltanut edetä vielä kaurasta ja tattarista, kun neljän viljan puuro olisi tosiaan helppo mutta siinä on se pelottava ruis. En ole itse syönyt ruista juurikaan kuukausiin, kun aiemmin pikkutyyppi sai huutokohtauksia ruisleivän syönnin jälkeen... Ruispuuroa tekee ainakin itsellä mieli ihan älyttömästi.
No ehkä sen mannapuuron uskaltaisi ainakin testata. Kai.

Korvikemaitokin on edelleen kaapissa testaamatta... tarkoitus oli se sunnuntaina kokeilla, että jos jotain oireita tulee, ne olisi maanantain neuvolassa muistissa elleivät sitten päällä.

Harrastuksia en ole minäkään ajatellut hankkia lapselle vielä tässä vaiheessa, rallatellaan kotosalla omia muskarijuttuja, heh.
Äiti tässä lähinnä jotain harrastetta kaipaisi, josko sitä onnistuisi hankkiutumaan savikerhoon taas pitkästä aikaa. Mieheke taas huomautti, että voisi olla ihan hyvä, että mulla olisi jotain kodin ulkopuolista tekemistä. Ihan totta?!!!

 
Memsku kiitokset tiedosta!!!! Mä oon luullut että kaura ois se "vähiten vahingollinen" vilja kun sopii useimmille keliaakikoillekin. Joo, täytyykin hommata neljänviljanpuuroa seuraavaksi.

Kettu voiskohan olla että se ruisleipä ois aiheuttanut ilmaa vauvalle, kun siinähän on se hiiva ja ruisleipä tunnetusti pierettää??? Meinasin vaan sitä että ei kait se ruis esim. puurona pitäis kauheen paha olla, vai oonko väärässä?

Mä oon täs palkinnut itteeni kun siippa on taas rimpsalla, herkuttelin homejuustolla ja tuc-kekseillä ja otinpa lasin punkkuakin. Ihanaa kun saa olla vaan ja nautiskella, poika meni yöunille puol tuntia sitten...

Tuli muuten täs mieleen että missä on Unikeko? Onko kuulunu mitään??? Olikos heillä joku tilanne päällä silloin aikanaan....?? Vai muistanko väärin...

Rauhaisaa lauantaiehtoota mammat! :flower:
 
pur
MEMSKU : Joo mä huomasin tossa 6kk korvilla päiväunien huomattavan paranemisen. Meil oli kans näitä puolen tunnin pätkiä vaan aikasemmin 2-3krt/pv. Nyt saattaa aamupäivästä nukkua jopa 2h :eek: ja sit iltapäivän puolella yhet vartin- puolen tunnin niinku nokkaunet ja sit puolen tunnin unet viel.

LIIKKUUKO täällä jo kaikki?!? Tyttö on ollu syntymästä asti niin jäntevä ja virkee ja ähräävä, et olin ihan varma et lähtee ajois liikkeelle. Ja nyt yli puol vuotiaana ei mitään. Se jo huomas yli kk sitten mun pienellä avustuksella pääsevänsä eteen päin. Ite se sais työnneltyy käsillään itteensä taaksepäin, mut kun se ei hälle kelpaa kun pitäs eteenpäin päästä, niin sitte hän ei tee mitään. kitisee vaan. Ku lasken hänet maahan hän menee usein konttausasentoon, heijaile hetken eteen taakse ja käy makaamaan. Sitterissä työntää ittensä istumaan, muuten ei. Kaippa se siitä lähtee ajallaan.

Kiitos onnitteluita. Nyt sitä ollaan myös rouvas immeisii. Ihanaa.
 
pur
AUDRIINA Mä olen antanu jo aikaa sitten keitetyn kananmunan haarukalla muussattuna sormiruokana aikaa sitten. Siis ei tyttö sitä kerralla syöny kaikkee tietenkää...vaik nyt vois jo syyäki. Mulle neuvolassa neuvottiin et allergian voi testata etukäteenlaittamalla raakaa kananmunaa täpsin johonki iholle, ennenku syöttää.

SANDEE No ei meillä varsinaisesti pötkötellä, joskaan ei liikutakkaan. Lohduttavaa kuulla et muillakkaa kaikilla ei viel viuhdota eteenpäin. Jotenki sitä ootan kovasti vaik tiiän et sittenhän sitä vasta vahittavaa onki, kakkosen kanssa tulee varmaan olemaan ihan eri toive :LOL:

LENTSIKKA puhuit aiemmin siitä miten NAURAVAINEN LAPSI Greta on. Ihanaa :heart: . Pihla on jotenkin niin hupaisa taas kun se ei mitenkään naura "turhaan". Huumorintaju löytyy kyllä mutta montaa kertaa hän ei kyllä rupee samalle jutulle nauramaan. Joskus kun koitan sitä hauskuuttaa jollain "vanhalla jutulla" niin hymyilee kyllä kohteliaasti ja silmät on lähinnä kyllästyneet et "joo taas toi hölmöilee tossa". Se taas mun mielestä on äärimmäisen hauskaa ja söpöä :heart: :heart: . Sitten varsinkin iltaisin tuntuu tytöllä olevan omasta mielestään varsin hauskoja juttuja kun hööhööttelee ja naureskelee. Ihan selvästi juttelee.

No nyt riittää tän illan palstasilut. Mä en nykyään jaksa kauaa lueskella kun tulee josain syystä pää kipeeks tässä ruudun lähellä....
 
Täällä taas merkkiä :)

Onnea Pur! :flower:

Mä tein tänään hätävara evästä mummolassa Hennille, spagettia ja kananmunaa :) Maistoi hieman, mutta ei sitten kuitenkaan enempää syönyt, liekkö oli hetki aikaisemmin annettu maito täyttänyt jo massun.

meillä ei liikuta! Mutta otti tänään ekaa kertaa konttausasennon! :heart: Olin ihan innoissani!

Harrastuksista puhetta...ilmoittauduin 6-12kk vauvavoikkaan. Lähinnä vaan siksi että päästäs vähän muita maisemia katselemaan, eikä minusta syyslukukausi ollut edes kovin kallis 21,50?

Viljoja meillä kokeiltu jo kaikkea, neljänviljanvellin muodossa, en sitte tiedä miten paljon sisältää ruista, mutta ei ole tullut oireita. Aika huolettomasti oon kullä uskaltanu kokeilla kaikkee, kun kumpikaan meistä vanhemmista ei ole ollu oikeestaan millekkään allerginen (ruoka-ainelle)...mulla ollu joskus lievä muna-allergia, kiivi ja pähkinä, mutta ei mitään vakavaa, pientä näppylää naamassa korkeintaan, nykyisin ei enää mitään.

Nonii, nyt taas jatkan muita puuhia.

Sen verran vielä, oli ihanaa käydä "tuulettumassa" moottoripyörän kyydissä, en uskaltanut aivan moottoritielle lähteä, mutta pienempiä teitä ajeltiin, kyydissä istuminen oli ihanaa ja jännittävää (kuljettaja hieman hurjapää). Tais jossain välissä olla useampi kymppi ylinopeutta 60 alueella :whistle: no kokemuksena taas ihana :heart: mekin joskus viiskymppisinä ostetaan sitten "mopot" ja ajellaan rakkaan kanssa kaksistaan ympäri suomea :)

Jospi ja nukkumatin viekussa oleva Henni
 
Mae
no niin, nyt meillä sitten on tuo turvaistuin käytössä. Hyvä on :) Pakko oli käydä ostamassa, kun yks ääliö meinasi ajaa eilen moottoritiellä kylkeen 100km/h. Olis osunu suoraan Joonan oveen. Sitten ajattelin, että Joona oli sen kaukalon kanssa kauhean matalalla ja ois kyllä huonosti käynyt. Muutenkin se kaukalo on ihan kohta pieni. Nyt sitten on sen istuimen kanssa tosi tukevasti ja vähän korkeammalla.

Meillä muuten Joona syö naksuja, vesimelonia ja jopa hapankorppua sellaisina pieninä paloina. Naksun annan omaan käteen, muita en. Mutta aika nopeasti tuo keksi sen miten syödään.

Mutta sitten vinkkejä kehiin, miten ihmeessä saan tuon totutettua nokkamukiin? Se vaan pureksii sitä nokkaa.... Esikoinen oli helppo, kun ei ikinä oppinut juomaan tuttipullosta.

Mae ja kiukku-Joona
 
HUI Mae! Kamala tilanne! Miten tollanen on edes mahollista, näytithän sille idiootille sormimerkit??!! Onneksi pelkällä säikähdyksellä pääsitte! :hug:
Ootko kokeillu vaan antaa hörppyjä, eli kaadat juotavaa suuhun, otat pois ja taas kaadat vähän. Näin meillä meni alkuun tuon nokkamukin kanssa, nyt jo eka muutaman kerran purasee ja kokeilee, hoksaa sitten että miten tästä pitääkin "imeä". Maidon tulo on siis kuitenkin aika runsasta ja välillä meinaa suupielistä valua liika maito pois.

Eilen pitikin sanoa että näin toissa yönä unta helmimammoista. Vahvimpana sieltä jäi mieleen kössikenguru, mutta nyt en kuolemaksenikaan muista mitä tapahtu :) Ja viime yönä Hennillä oli diabetes ja mun oli lähettävä antamaan maitoa sille, ettei verensokerit lasken liaan matalaksi...vasta mikrolla älysin että se on unta ja eihän se neiti sitten mitään ysöny vaikka laitoin maitoa :D

Jospi
 
Tervehdys muutaman päivän jälkeen taas, kiva jälleen lukea kuulumisianne!

Seranzu, millaisia omia sämpylöitä olet tehnyt? Jos sais jotain ohjetta kun olen aika käsi, ilman suolaako vaan?

Me jo jotain Gracon turvaistuinta katseltiin mutta eipä ole tullut vielä haetuksi, eikös toi Gracon kaukalo mene jonnekin sinne 13 kg asti ja vielä ihan hyvä - tuskin kyllä sit enää talvivaatteissa?

Tuota kotitöiden tekemistä vauvan ollessa hereillä mietin eilen, mies nimittäin oli pojan kanssa eli katsoi telkkaria samalla kun poika leikki lattialla. Että aika turha potea huonoa omatuntoa jos tekee kotihommia kuitenkin. En viitsinyt asiasta mainita vaikka mieli tietty olis tehnyt (PMS jatkuu ilman mitään menkkoja), on tullut sen verran naputettua muutenkin miehelle. (Juu, taaas)

Oltiin eilen vauvauinnissa, hyvin meni ja kivaa oli. Hieman mietin peseytymisjärjestelyjä mutta hyvin meni tuokin.

Huomasin edellispäivänä että pojalla alkaa kierrossa olevat vaatteet käydä pieniksi. Ihmekös tuo, joku bodykin jota olin vielä pitänyt oli 62-senttinen. Ihmeen venyviä vaatteita. Täytyisi varmaan käydä vaatteet läpi ja ehkä jopa ostaa jotain uusia, huuto.netistä ajattelin tosin ensin katsoa. Syöttis ollaan kanssa ostamassa kaverilta käytettyvä, kunhan saisi aikaiseksi hakea.

Meillä mennään nyt konttausasentoon kanssa, tai siis se peppu heiluu ilmassa mutta yläkroppa vielä pötköttää. Sänkyyn piti laittaa laita paikalleen että pysyy siellä, eka yö tuntui menevän ihan hyvin, mitä nyt itse heräilin monen monta kertaa ihmettelemään. Pitäisi varmaan muutenkin kotona hiukan 'järjestellä' paikkoja joihin pääsee konttaamalla. Ainakin pesuaineet ylähylyille, mites noi pistokkeet laitetaanko niihin yhä jotain 'tuketta'?

Ai niin ja kananmunaakin annoin eilen, ei mitään reaktiota, hyvin maistui. Täältä tietty siis luin senkin, että kahdella aterialla pitäisi jo antaa proteiinia? Meillä kun on toinen varsinainen ruoka (aamu- ja iltapuurojen lisäksi) ollut pelkkää kasvista, miten muilla? Ai niin ja maitoa olen antanut nokkamukista, mutta neuvolantäti suositteli hörpyttämistä / juottamista ilman mitään imuttimia, on kuulemma puheterapeuttien suositus. Ollaan kokeiltu, poika tykkää mutta kastuu aika hyvin...

almaa
 
Mae
jospi se tyyppi siis tuli semmoista ramppia alas moottoritielle ja ihan suoraan kohti. Onneks tosiaan ei sitten sillä "ohituskaistalla" tullut ketään, että pystyin sinne kääntämään. Se vaan, jos tulee kovalla vauhdilla suoraan kylkeen (siis nokka edellä ) niin, me oltais paiskauduttu ties minne. En tosiaan kerenny merkkejä edes näyttelemään, huusin kyllä niin kovaa, että esikoinen jo kysyi, että mitä sä äiti huudat. Jos olisin ollu yksin, olisin varmaan antanu tulla kylkeen ja sitten huutanu naamapunasena sille kuskille. Katoin sitten peilistä, niin näytti olevan joku nuori juippi.

ja siitä nokkiksesta. Olen kokeillut hörppyyttää, mutta kun puree silti (on pehmeä nokka), niin sitten sitä maitoa TULVII joka suuntaan... Ja tuo kun on niin kallista maitoa :kieh: oon aika tarkka, ettei sitä kauheasti menis hukkaan (no vitsi vitsi ;) )
 
Huomenia... meillä lentsu levisi meikäläiseen ja mukulaankin, toissayö oli jo aika karsea ja viimeyöstäkin meinasi tulla, mutta sitten tuuppasin supon lapselle (hirveetä sohlausta, en uskaltanut eka työntää sitä tarpeeksi syvälle kaiketi... sit se vaan yhtäkkiä "hävisi", wuhuu) ja sit nukuttiinkin melkein seiskaan asti eli ainakin kuusi tuntia! Ihmeellistä.
Ällö räkämeininki.

Purille onnea! Minä olen sitä mieltä, että jos naimisiin mennään, se tehdään helposti ja kätevästi eli maistraatissa eikä liikoja sukulaisille huudella. Meidän suku kun on pieni, tylsä ja dementoitunut. Ehkä kavereille voisi suoda jonkun pienen onnittelujenvastaanottotilaisuuden...

Rosinante, meillä tuo ruis aiheutti refluksivaivaa, ei niinkään ilmaa. Muita, esim. iho-oireita ei koskaan näy, epäsopiva aine vaan laittaa vatsahapot villeiksi ja puskee kaiken ylös.
Jätettiin iltainen Zantac, joka meillä siis lääkkeenä refluksiin, joitakin viikkoja sitten. Enää ylös ei tule tavaraa niin usein, paitsi silloin kun annoin omenasosetta, ja naudanjauheliha aiheuttaa selvästi ykäilyn yleistymistä ja purnaamisen lisääntymistä.
Jahka poju heräilee ekoilta päivätorkuiltaan (eli varmasti viiden minuutin sisään...), annan pikkulusikallisen tuota apteekin korvikemaitoa, jännittää vähän.
Aha, kaveri olikin jo herännyt ed. lausetta kirjoittaessa... ei mikään päiväuneksija tämä meidän tyyppi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rosinante:
Anno Mä olin vähän empiväinen sen suhteen, mut ukko taas tietäväisenä oli sitä mieltä että useammin sattuu peräänajoja kuin nokkakolareita ja siks toi kasvot menosuuntaan ois hänen mukaansa turvallisempi. Mut en tiedä, hyvä ja turvallinen istuinhan toi on mut kun nykyään suositellaan sitä kasvot tulosuuntaan...
Ihan pikaisesti mökillä palstailen, mutta kommentoin nyt tätä nopeesti kun vielä muistan :)

Enempää en nyt ota kantaa tähän, mutta mä en oo kyllä ihan tajunnut tota kun jengi "puolustelee" kasvot menosuuntaan olevia istuimia noin. Eikös peräänajotilanteessa se peräänajava auto aja NOKKAKOLARIN? Joten ihan varmasti on kyllä enemmän nokkaan kohdistuvia kolareita kun peräänajoissakin on aina sellainen. Tuskin ketkään peruuttavat toisiaan päin kuitenkaan? :whistle:
 
Hui MAE onneksi onneksi selvisitte säikähdyksellä!!!

ALMAA ihan tavallisia sämpyjä. Mitä muukin porukka syö. Suolan osuus on must niin pieni, etten usko siitä olevan haittaa. Kun tosiaan lähinnä murentaa sämpylää... :D Muutama murunen menee vattaan.

Laitan tähän mun sämpyläreseptin. Jos joku haluaa... Täl ohjeel teen aina, vaihdellen vaan hiutaleit. Näit oli myös mammatapaamisessa.

1,5l vettä
1l hiutaleita (kaura, ruis, neljänviljan mitä milloinki)
1rkl suolaa
0.5-1dl fariinisokeria
2dl öljyä
n. 2,5l vehnäjauhoja
3 pussia kuivahiivaa sekoitettuna osaan jauhoista

Lisää aineet lämpimään veteen ohjeen mukaisessa järjestyksessä.
Itse teen aika löysän taikinan ja leivon sitten jauhojen avulla, mitä löysempää sitä pehmeämmät sämpylät :)
Kohota taikina kunnolla.
Itse vain muotoilen pötkön ja leikkaan lastalla ja nostelen pellille. En pyöritä enkä vaivaa taikinaa juurikaan kohotuksen jälkeen...
Kohota vielä pellillä hyvin ja paista 225 asteessa n 15min. (En voitele millään sämpylöit)

Nyt mentävä syöttelee Kaapsua. Huomenna 6kk :heart:
 
Niiskunenä: toivottavasti nuo kohtaukset ei en'' uudistu, varmasti stressaavaa :hug:

Matma: voi teidän isoa "pikkuista", meilläkin Greta hyväksyi rokotteen paremmin, kun se laitettiin sylissä, eikä hoitaja laverilla :hug:

Pur: onnea onnea onnea :flower:

Aikainen liikkuminen vs. puhuminen: kun tuossa mainitsin tuosta Speedy Babies-käsitteestä, niin siis ei suinkaan ole puhevaikeuksia kaikilla aikaisin liikkumaan lähtevillä ja ja tytöillä varsinkaan, ainakin mun tuttavapiirissä kaikki aikaisin kävelleet tytöt ovat puhuneet ihan normaalisti, mutta aikaisin liikkumaan lähteneillä pojilla voi olla vaikeuksia puhua selvästi. Eli siis tuo Speedy Babies on ihan oma ryhmänsä, eikä tarkoita yleisesti ottaen kaikkia aikaisin liikkeelle lähteviä. Itseä vaan kiinnosti, kun miehen poika oli just sellainen ja mietin, että voisko olla jotenkin miehen kautta periytyvää myös Gretalle, tosin ei meillä vielä kyllä liikuta kuin taaksepäin ja kierien. Mutta jotenkin oon saanut sellaisen kuvan, että koskisi enemmän tosiaan poikia kuin tyttöjä.

Mutta eilen Greta hilas itsensä itse istumaan syöttötuolissa =) Meillä on siis sellainen säädettävä selkänoja ja se on tähän saakka ollut sellaisessa "sitteriasennossa", mutta eilen tyttö hilaskin itsensä kokonaan istuvaan asentoon, eikä suostunut enää painaa selkää sitä selkänojaa vasten. Ja itsepä se sitten istui myös leikkimatolla :heart: Makuulta ei kyllä pääse vielä istumaan, mutta vaunuissa ja sylissä koko ajan haluaa pidellä itse selkää pystyssä.

Ja pari päivää sitten mies tietty innostui ja laittoi Gretan seisomaan itse tukea vasten :eek: Mä en oikein tiedä, että saisko noin tehdä, mutta kylläpä se siinä pystyssä pysyi, kun sai nojata. Mutta tekeeköhän huonoa selälle?

Voi apua, ilmastointi meni eilen rikki :headwall: Täällä on ihan sairaan kuuma. Eilen oli ihanaa rannalla, Gretakin oli vedessä kainaloihin saakka, tytöstä on kovaa vauhtia kehittymässä oikea vesipeto.

Almaa: mä oon nyt kuitenkin alkanut rajoittaa tuota yösyömistä, eli 3 yönä Greta on rauhoittunut silittelyllä paitsi sitten aamuyöstä oon imettänyt 3-4 maissa, ja oon huomannut, että hyvin pärjää, kun aamulla ei näytä ees olevan kova nälkä, haluaa rintaa sitten vasta ehkä 5 tunnin päästä tuosta ainokaisesta imetyksestä, ikään kuin tytön olisi vaan pitänyt taas tottua siihen, ettei se maha aina ole täynnä.

Tv. Lentis ja Greta 6,5kk :heart:
 
Mae: hui, pelottava tilanne. Onneksi ei kuitenkaan käynyt kuinkaan.

Pur: :flower: onnea tuoreelle rouvalle.

Tuosta liikkumisesta ja puhumisesta: meillä Konsta on jo ryöminyt hyvän aikaa (tai syöksynyt eteenpäin konttausasennosta, uutena juttuna tullut mukaan myös pomppu. Äitin pieni sammakko :heart: :heart: ) istuu ja nousee itse istumaan lattialla (kaatuilee kuitenkin herkästi), nousee polviseisontaan ja nojailee suorilla jaloilla sekä nousee karhukävelyasentoon. Eli touhua riittää, mutta kohtalaisen hiljaista touhua. Riemunkiljahduksia päästelee kyllä, maiskuttelee ja naksuttelee kielellä, jokelteleekin harvakseltaan. Mutta melkoisen hiljainen touhuaja tuo on. Tulee ehkä isäänsä, jonka ensimmäinen sana on ollut 1½ vuotiaana "krii", eli traktori. =) Minäkin olen lähtenyt aikaisin liikkeelle, mutta sanonut ensimmäisen sanani kuitenkin alle vuoden vanhana.

Turvaistuin on nyt valittu, törmäystestien perusteella pitäisi olla turvallinen, vaikka onkin noin päin:
http://www.vauvatalojohanna.fi/tuote/turva_istuimet/britax/safe/safe.htm
Tuo siis lähtee tilaukseen, kun Saksasta saa n. 80? halvemmalla.
Täällä jonkinlaista, luultavasti kohtalaisen puolueetonta vertailua noista turvaistuimista:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Konsta sai tänään aamulla kaurapuuroa ja toistaiseksi ei oireita! =) Toivottavasti noi kotimaiset viljat sopisi. Tai veikkaan, että vehnä ei sovi, kun taitaa tulla oireita jos minä syön paljon vehnää. Riispuuroa Konsta onkin jo jonkin aikaa syönyt, suurinta herkkua on riisipuuro päärynällä, se katoaa alta aikayksikön. =) Niin ja ihan nalle-hiutaleista minäkin puurot keittelen.
Seuraavaksi olisi tarkoitus aloittaa torstaina possu, kun tulee 6kk täyteen. Eli meillä ei saa vielä proteiinia muualta kuin äidinmaidosta.

Kuume ja Konsta
 

Yhteistyössä