Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

tyttö-nen: Pakko oli tulla kertomaan kun noita sun kuvia kattelin niin olipa siellä kuva mun kotitalosta Velhontieltä :) En kylläkään ite asu enää siellä (enkä Kotkassakaan) mut vanhemmat kyllä.

Nyt pitää taas rientää. Muutto lähenee niin pitää lähtä valmisteluja tekemään uudelle talolle. Todennäköisesti muutto on pari päivää ennen laskettua! Saa nähä miten käy :)
 
:wave:

Kiva nähdä ihmisten kuvia kun jotenkin minulle kaikki mielessä on samannäköisiä tummahiuksisia ja hiusten pituus ehkä vaihtuu... :whistle:

Perätila Meillä ykkönen oli perätilassa ja syntyi sektiolla. Olisivat kuvanneet lantion mutten suostunut siihen vaan sanoin etten uskalla synnyttää perätilassa. Mieleen oli jäänyt 37 viikon lääkärin toteamus että ei mahdu tulemaan ehkä oikein päinkään. Kovasti kyllä yrittivät suostutella normaaliin synnytykseen. Mutta ei todellakaan mitään traumoja sektiosta jäänyt.

Istukka etuseinässä on täälläkin mutta silti tuntuu kyllä kokoajan jotakin liikettä ja möngerrystä. Ihan jo koskee kun nyrkki pureutuu mahanahkan läpi:)

Pur No onpa Lohjalla erikoiset systeemit sektion ja rv 36 suhteen. En olisi kyllä uskonut että noin tiukkoja jossain ovat...

Niiskunenä Minuakin alkoi epäilyttämään miten kestän synnytyksen kun olin jo ihan kauhuissani "kivusta" kun lääkäri kopeloi alapäätä. Kaikki vaan lohduttaa että kyllä kestät kun muutkin on sen kestäneet...Mutta kaikki kivunlievitys otetaan täälläkin vastaan ja minäkin ajattelin ammetta kokeilla jos on vapaa.

ON: Eilen kävelin kaupasta kotiin kun muut menivät autolla. Siihen parin kilometrin pätkään meni 35 min! Että eipä ole vauhti hurjaa :LOL: Nyt kun kohdunsuun tilanne on tarkistettu ja viikkoja alkaa olla niin uskallan liikkua enemmän (ekan kanssa kun liikunta ja hiihto sai aikaan kohdunsuulle aukeamista ja sairasloman 4 kk ennen la).

Muuten olo ollut hyvä ja yöt nukuttu täydellisesti kun töissä pitää vielä rampata. Vielä neljä päivää töitä...

Miehellä välähti yksi ilta. Ehdotti että lähdetään etelään kun hän on isyyslomalla! Kysyin vaan ai että vastasyntyneet kanssa. Ai niin, totesi mies. Kun oli tullut mieleen vain se että hän on lomalla silloin. :LOL:

Vointeja naiset!

Angela 34 tasan (eli luultavammin viimeinen synnyttäjä)
 
Huomenta!

Synnytyksen suunnittelusta: Mä oon kyl vähä eri mieltä siinä että mun mielestä ensisynnyttäjienkin kannattaa kuunnella kroppaansa ja kertoa kätilölle mitä haluaa. Ammattilainen sit kyllä arvio miten edetään, mutta fiiliksensä kannattaa sanoa. Etukäteen voi sen verran suunnitella et ottaa selvää eri vaihtoehdoista, mut avoimin mielin kannattaa toki mennä. Mulla meni ainaki viime synnytys niin et halusin olla ilman kivunlievityksiä kun olo oli niin hyvä ja pystyin liikkumaan. Kätilö halus vauhdittaa synnytystä koska oli ruuhkaa ja sali olis pitänyt saada seuraavien käyttöön. :/ Sit kun lopulta annoin luvan puuttua synnytykseen laittamalla puudutuksia, oksitosiinia ja epiduraalin kaikki tuntu menevän ihan päin hel%&/ttiä sen jälkeen. Musta tuntu ainaki tosi pahalta toimia vastoin intuitiotani ja jälkeenpäin ajatellen ei olis pitänytkään. Olo oli ihan surkea kun joutui makaamaan sänkyyn sidottuna niissä pihoissa. Ponnistus meni ihan saveen kun kätilö ei uskonut että etten pysty ponnistamaan selältään kun ei ollut mitää hajua mihin suuntaan. Ymmärrän toki senkin että hän tekee päivätyötään ja haluaa ergonomiset ja helpot työskentelyasennot. Mutta synnyttäjällä saattaa olla kuitenkin kyse loppuelämästä jos tulee jotain repeämiä ja vaivoja imukuppisynnytyksestä. Onneks mulle ei jäänyt vaan toivuin siitä aika nopeesti. Mutta tällä kertaa aion pitää pääni ja ohjeistaa miehenkin että pitää sit mun puolia. Nih.
Mutta toisaalta ei jännitä pahemmin enkä jaksa stressata siitä etukäteen, koska viimeks kaikki tuntu menevän tosiaan niin huonosti ku mahdollista ja silti siitä toipu nopeasti ja se ihana vauva sai unohtaan koko synnytyksen tosi pian! :heart:

Onpa ihana ilma, täytyyki lähteä ulos esikoisen kanssa! :heart: :wave:
 
Heipä hei, uutena täällä huutelen =) Oon käyny viime aikoina lueskelemassa teidän juttuja kun alkaa toi synnytys tuleen mieleen vähän enemmän koko ajan :) Meille tulossa helmivauva (LA 12.2.) mutta on jääny tää raskaus vähän taka-alalle kun kaikki on menny niin kivuttomasti ja kotona hyörii viime vuoden helmi, joka pitää äidin kiireisenä :heart: Ikäeroa näille meidän helmille on tulossa vuosi ja kaksi päivää mikäli laskettuun aikaan asti tällä kertaa päästään :D

Semmoinen rohkaisi kirjoittamaan tänne kun aloin ite miettimään noita neuvolakäyntejä kun mulla on vieläkin menty kerran kuussa käytännöllä. Onko muilla jo neuvolakäynnit useammin?

Mä saatan täällä vierailla useammin nyt viime metreillä mikäli joukkoon mahtuun, nyt kun on tosiaan alkanut tää odotus vähän konkretisoitumaan näin loppuvaiheessa :D Hassua kun sf-mittakin on ollu koko ajan 5 senttiä pienempi kuin vuosi sitten niin tuntuu ettei tässä vielä nyt synnyttämään vois edes lähteä :D

Onkos täällä muuten muita jotka on samoihin aikoihin menossa TAYSiin synnyttämään? =) Pitääkin mennä lunttaamaan jos ekalla sivulla olis listausta
:wave:

 
Anno:Kyselit neuvolassa käynneistä.Mää oon jo jonku aikaa käynyt kerran viikossa.Tiheesti on ollu,mut ihan kiva :D

Ihan hirveen väsy/poikki olo.Tuntuu niin hankalalta välillä toi käveleminen ja vielä ku talo kahessa kerroksessa,niin huhhuh ku noita portaita noustessa hengästyttää.Koko aamun juossu,nyt vasta kerkeen kunnolla istahtaa..ainakin hetken verran..

Hemuliina 35+6 :heart:
 
Glow
huonosta olosta jotkut on täällä kirjotellut. Mulla on eilisestä asti ollu vähän etova olo, mitä lie sitten. Mahaan ei kuitenkaan koske. Paitsi menkkamaista kipua on suppareiden kera ja ilman. Meikäläinen heräs aamulla siihen että oli aivan hirvee nälkä, söin yhden leivän ja sit oli täys olo ja se leipä meinas täälläki tulla ylös :/

Kukas se pohtikaan oisko vauva jo valmis syntymään 36+ jotain...
Mullahan oli neuvola ja neuvolalääkäri tälläviikolla. Rv 36+1 sinä päivänä. Lääkäri sanoi että vauva saa jo syntyä, jos niin päättää tehdä. Neuvolan täti taas sanoi että vielä ois hyvä viikko ainakin olla mahassa...
Meil ei nla lääkäris mitään ultria ole, et ei se lääkäri sen kummemmin vauvaa nähnyt kun tätikään. Lääkäri vaan katto sen kohdunsuun tilanteen ja tunnusteli vauvaa.

Mulla on ihan hirvee alaselkäkipu tullu nyt! Olihan tuo selkä kipee jossain vaiheessa, sitten se hetken oli parempi mut nyt on taas inhottavan kipeä.

Voisikohan tätä siivousintoa varastoida jonnekin? Mitään isompaa ei voi yksin alottaa, kun väsähtää kesken kaiken, eikä tietenkää mattoja edes uskalla kantaa pihalle. Pientä imurointia, pölyjen pyyhkimistä yms. teen harva se päivä! Äsken vaihdoin lakanat, ne vaihtuu nyt varmaa kerta viikkoon kun ei muutakaan tekemistä ole :whistle:

Parturiin tekis mieli mennä, mutta en taida enää uskaltaa lähteä sinne. Istuminen tuottaa tuskaa ja sekin että, mitäs jos synnytys käynnistyy kun olet siellä värit päässä/leikkaus kesken. Säästellään ristiäisiin...
Siitä tuliki mieleen että varasin jo ennakkoon tietylle päivälle seurakunnan tilat tänään! Itse kirkkoherra joka halutaan kastamaan, on lomalla, hänelle laitoin meiliä asiasta. "Toimistotäti" neuvoi tekemään niin. Täti jolle soitin, sanoi ettei ollenkaan ole hullua varata jo nyt tiloja ym. koska ne on aika suositut...
Esikoisen kohalla kyllä järjesty hommelit ihan vasta sitten kun oli jo syntynyt, mut silloin pidettii kotona eikä ollu niin väliä kuka kastaa ja milloin. Mut se oli sillon se...

Huhhui, meil on vähän pitkä päivä tänään. Luvattii poitsulle et mennää iltapäivällä hop loppii, kaverin kanssa. Ei ois pitäny vielä kertoo et mennää!

Kiva aurinkoinen ilma, mutta kylmä!


 
Perjantaita kaikille!

Kivoja kuvia olitte laitellut :) äippä-83, kävin kattoon sun kuvia, ootko siis -82 vai -83 syntynyt? Meillä on joka tapauksessa sama syntymäpäivä, hauskaa =)

Alkaa olla aikas tuskaa toi nukkuminen, heti kun kääntää kylkeä niin vihloo alapäässä ja on todella vaikea liikuttaa itseään :whistle: sitten ukko tuuppii vähän väliä kun kuorsaan ja puhisen.. ei taida oikein happi kulkea kunnolla :|

Tänään tuli aika äit.polille 2.2. Hassua kun se päivä oli mulla ensin laskettu aika :) Odotan sitä käyntiä kyllä innolla että pääsis vielä näkeen vauvan ultrassa ja tietään vähän painoarvioo ym. Voiko muuten supistukset tuntua alaselän puolella kipuna? Eilen illalla otti selkään yhtäkkiä niin pirusti :|

T. Kareliini rv 34 tasan :heart:
 
Kohta on viikonloppu, taas!! :D

Huh kun täällä on väkee paikalla ja tuottoisaa sellasta... kone pitäs olla koko aika päällä eikä vaan tälleen hetkittäin, ku käyn lukasee nettilehdet ja tän palstan kuulumiset.. Ei meinaa perässä pysyä, mitä kenellekin kuuluu ja missä kukakin menee yms... :flower:

Kuvia oli ilmaantunu nickien takaa.. Kuten joku muukin totes, nii mulle kaikki on ollu sellasta "tasasta naissakkia" tosin eri ikäsiä ja eri puolilta Suomee, mut en oo osannu alkaa hahmottaa kenellekään ulkonäköö. Kyrsän nicki tosin tuo mieleen meikäläiselle nuotion ja kyrsän paistamisen:) (kyrsä=makkara) ja kuvan perusteella kyseessä ei ainakaan mikään iso makkara oo :LOL:

Viime yönä vessareissulle lähtiessäni unenpöpperöisenä olin totaalisen unohtanu että olen raskaana.. Nousin vauhdilla ylös (siltä se ainaki tuntu), mutta kaaduin vauhdilla takas sänkyyn. Vihlas niin kovaa nivustaipeeseen / alamahaan, että piti hetki hengähtää ennen uutta ylösnousemisyritystä.. Ja siinä vaiheessa ei enää pissattanu ollenkaan -en tosin pissannu sänkyyn, vaan se vihlaisukipu peitti alleen sen pissahädän aiheuttaman paineen.

Eilen illalla kiristeli mahanahkaa taas oikeen kunnolla.. Eli kuuluisia supisteluja, oletan..? kramppaa siihen malliin alamahaa että käveleminen katkee ja pitää vähä enemmän puuskuttaa... Mutta kuten kätilö sanoi, nii joka supistus tuo /synnytystä vauvaa lähemmäks joten kestettävä se on :heart: Tänä aamuna sängyllä kölliessä höpistiin avomiehen kans, et eipä oo enää montaa viikkoo kun voidaan vaan köllötellä noin..Saattaa olla, et joku komentaa sieltä huoneen reunalta ruokinta-automaattia tms..

Onneks mä en oo ainoo kuorsaaja joukossamme.. Sympatiat Kareliinille =) yleensä se oon ollu mä, joka tönäsee toista puoliskoa kääntää itteesä ettei kuorsaa, nii nyt saan joka aamu kuulla kuinka olin taas yöllä kuorsaillu :LOL: ja nyt sit oon alkanu "kuolaamaankin" :x

Kaikkien näiden eriteuutisten jälkeen suljen taas koneen ja katon, jos ennätän illalla avata konetta.. Meillä on tänään siivouspäivä, ou jee-e :(

Nanada ja Hän 38+4
 
Nyt vaan pikaiseen kerron neuvola kuulumiset, illasta tulen sitten kommentoimaan enemmän...

Rv 35+6
Paino +700gvko (yht.4,7kg)
RR 139/84, eka mittauksella 158/85 :whistle:
Pissa Gluk. +
Hb 132
Sf 32
Tarjonta Rt (se harvinaisempi, en muista 1 vai 2 :) )
Sykkeet +
Liikkeet ++

Kysyi että syönhän D-vitamiinia, vastasin että en. Terkkari oli kauhuissaan ja kysy aika vihaseen että miksi? Ei kukaan ole mulle sanonu ja sellasesta kertonu :ashamed: täti tokas että kirjoissahan se lukee, että siksi niitä annetaan, että luetaan... No kyllä mä olen mielestäni kaiken lukenu, mutta ei ole sattunu silmään. Ketähän mä tässä nyt sit olen vahingoittanu eniten? Itteeni vai vauvaa? :( Eli nyt täytyy sit rueta popsimaan D-vitamiinia...ei auta muu.

Ja sit lisää mistä sain kuulla niin on noi mun verensokeri mittailut...Ei vieläkään kelpaa! Olis pitäny taas erilailla mittailla. En käsitä!!!!! Toinen neuvoo toista ja toinen toista :kieh: Vi**u, pitäköösä mittailusa, kohta luovutan... tiedä nyt että mittaanko terkkarin vai kätilön ohjeen mukaisesti vai molempien, mut 10 kertaa en päivään itseäni sormeen pistä, se on varma se... No nyt olis kiva taas kattoo verenpaineet :D siinä siis mun tarinani :wave:

Palaan illalla asiaan taas ja kommentoin sitten muiden juttuja :)

Jospi ja Papuliina 35+6
 
Moikka! Minäkin täällä uutena huutelen.
Esikoista odottelen, nyt äippälomalla ja aikaa pyöriä netissä. Hirveesti muuta ei voikaan, kun pienikin touhuaminen aiheuttaa kaikenmaailman kipuja. Hirveesti tekis mieli siivoilla ja laittaa vauvakamoja järjestykseen, mutta ei auta kun tyytyä tosi hitaaseen tahtiin.
Anno, kyselit samoihin aikoihin taysissa synnyttävien perään...Mulla la 13.2., ja taysiin tulossa, joten ties vaikka törmättäis :p
 
Kylläpäs tänne on taas ilmaantunut paljon juttuja :) Taitaa porukka olla jo isolta osalta mammalomalla jo on aikaa kirjoitella... Oli taas niin kiva yö, että oksat pois: jouduin yöllä taas nousemaan istumaan, kun vihloi niin tajuttomasti ilmeisesti kohdunsuulle, että ei voinut olla makuuasennossa.

Vähän vaan hirvittää, miten sitä tällä kertaa ehtii sairaalaan, kun kohdunsuu on nyt jo vähän auki ja muksu ilmeisesti porannut itsensä niin alas kuin mahdollista. Viimeksikin ehdittiin olla 2 h sairaalassa, kun vauva syntyi (en silloinkaan vielä meinannut lähteä sairaalaan, mutta onneksi lähdin kuitenkin sitten "näytille", kun olin sitten jo 7-8 cm auki...). Ja kun sitä sanotaan, että tuppaa nopeutumaan nämä synnytykset kerta kerralta.

Joku kyseli siitä, että mitä jos vauva syntyisi 36 viikon kieppeillä. Vaikea sanoa, miten kypsä vauva tässä vaiheessa on. Se on niin kovin yksilöllistä: toiset pärjää jo 35-viikkoisena äidin luona lapsivuodeosastolla ongelmitta, mutta toisilla sitten voi olla ongelmia hengityksen, lämmönsäätelyn tai ruokailujen kanssa, ettei vielä jaksa syödä tarpeeksi jne. Ja tietysti keltaisuutta tulee helpommin, jos on vielä vähän naftisti viikkoja, mutta nämähän ovat kaikki hoidettavia asioita, paitsi onhan se aina kurjaa, jos vauva joutuu eroon äidistä :( Paitsi sinivalohoitoa nyt pystyy toki saamaan siellä äidin vierelläkin, jos ei muita ongelmia ole.

Eli aina parempi, jos vielä hetken siellä masussa pysyisivät nämä vauvelit, mutta 34 viikon jälkeenhän ei enää yleensä estellä vaan annetaan syntyä, jos on syntyäkseen :)

Jeps, mutta nyt täytyy lähteä valmistelemaan vanhempaa poikaa kaverin synttäreille ja nuoremman kanssa muskariin. Saapa nähdä, kuinka siitäkin reissusta selvitään...

Lumienkeli79 ja Oskari 36+2
 
Heip! :wave:
IHANA keli ulkona! -15c ja aurinko paistaa, oli ihan pakko aamupäivä viettää ulkoillen! Pystyin jopa kävellä 2*25min kun pidin n.tunnin tee-tauon välissä.. :D

Kiva saada kasvoja nikeille, itte olen NIIN tumpelo näiden tietokoneiden kans,etten osaa kuvia edes kameralta koneelle siirtää, saatika niille täällä tehdä jotain... :ashamed: :ashamed: Pikkusisko on luvannut antaa opetusta aiheesta kunhan kerkiää... :whistle: Eikä meillä ole saatu viä otettua AINOOTAKAAN masukuvaa!!! :eek: Pitäs varmaan itte alkaa kuvaileen,kun ei tota ukkoo tunnu kiinnostavan... :/

Mulla alkoi tiistaina äippäloma, ja vaikka on viä yhtä ja toista tekemättä, niin en o mitään saanut aikaiseksi... (vaik sairaslomallahan oon ollut jo viimeset 3+ vkoa,et ei näis päivis sinänsä eroa ole...) .Jotenkin tuntuu vaan,et asioita lykkää kun kerran "huomennakin on aikaa...". no, tänään meen pikkusiskon muuttoa tekemään,eli omat jutut jää taas kerran huomiseen... :whistle:

Synnytys on tosiaan alkanut jonkin verran pyöriä mielessä, jotenkin vaan ei osaa viä kunnolla ajatella asiaa,kun ei viä tiä siitä sektiosta,vai yritetäänkö alateitse... Sen kun sais selville,niin olis sit helpompi alkaa asennoitua asiaan, oli tapa kumpi tahansa... Nyt sitä vaan odottelen synnytystapa-arvioo ja sieltä annettavaa "tuomioo" asiaan... ja siihenkin voi olla jopa 3vkoa viä ennenkun se tehdään... Pläääääähh!

Miehen veli vaimokkeineen sai viikko sitten pojan! :heart: Äidillä oli synnyttämään lähtiessä huomattavasti pienempi maha kuin mulla (on mua pidempi ja sirompi kyl muutenkin...), ja poitsulla oli kokoa 4400g ja 52cm! alle nelikiloista olivat arvioineet ennen synnytystä... :/

Juu, jospa tämä tälläerää olis tässä,ja lähtis kohti muuttotalkoita!

tatuka+peikko35+3

Ps:[/b]sisero + muut uudet Tervetuloa miunkun puolesta!! :wave:
 
Glow
D-vitamiini Kyllä se olis ollu neuvolan tädin asia sanoa että sitä pitää syödä!!! Mä olen syöny neuvolan määräyksestä niitä jotain raskaus multitabseja, niissä on vissiin vähän d-vitamiiniakin. Esikoista oottaessa ei käsketty syödä mitään muuta kun rautaa loppuvaiheessa. Ihan terve muksu tuli. Vauvallehan sitten niitä d-vitamiinitippoja aletaan antaa, ainakin annettiin 5v sitte.

Mä taas tänään lueskelen vähänväliä näitä juttuja :D
Noh, tunnin/parin päästä lähdetää poitsunkans käväsee kaupungilla ja sitten sinne hop loppiin! Poika jo vaihto vaatteet ja kampas tukan, oli sitten suihkauttanu meikäläisen hoitoainetta päähän et on tukka hyvin :D
Eilisestä muisti, kun oli kerhossa valokuvaus ja mun piti laittaa hänen tukka hyvin ja pakko oli suihkauttaa sitä ainetta että se meni hyvin.

Katsoin tuossa äsken ykköseltä "aamusydämellä" ohjelmaa, jossa oli aiheena synnytyksen jälkeinen masennus.
Aika arka aihe, mutta nykyään siitä puhutaan enemmän kuin ennen, mikä on hyvä asia.
Masennus ylipäätänsä on arka ja vaikea asia tuoda esille.
Tuli mieleen, onko kellään pelkoa, että tulee synnytyksen jälkeinen masennus?

Tässä olen väkisinkin ajatellut raskaus ja vauva-aikaa silloin n.5v sitten. Jälkeenpäin ajateltuna se on ollut aika rankkaa. Olin tosi yksin.
Silloinhan suhde lapsen isänkanssa oli huono, alun alkaenkin ihmettelen miksi edes mentiin yksiin, noh, asiat vaan meni miten meni.
Raskausaika oli aika rankkaa henkisesti. Mulla on tästä nyt tullu jotenkin huono-omatunto poikaa kohtaan. Vauva-aika oli tietysti onnellista vauva-aikaa, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oli myös tosi vaikeaa. Se parisuhde, yhtä riitaa riidan perään, ei toisen kunnioitusta. Kuvittelin ja mies sai mut tuntemaan että kaikki vika on minussa, en ole hyvä äiti, en tee kotona tarpeeksi, vaikka oikeasti tein kaiken. Hoidin vauvan ja tein kotihommat. Mies ei kestänyt sitä, että joskus romahdin itkemään etten jaksa. Ei olisi saanut valittaa ikinä mistään.
"oma vikani" oli ja on vieläkin vähän se, että pyrin tekemään kaiken aina itse, enkä pyydä apua. Koti pitäisi olla aina tip top yms.
Neuvolassa kysyttiin muutaman kerran "onko kaikki hyvin" ja tietysti aina sanoin että "on". Avoero oli mielessä vuosia! Mies ei halunnut että ketään ulkopuolista sotketaan "meidän asioihin" eikä hän halunnut selvittää mitään asioita keskenäänkään. Tämä kuulostaa pahasti miehen haukkumiselta, mutta asiat oli noin. Mulla kesti eroamisen jälkeenkin vielä tovi hyväksyä itseni semmoisena kuin olen ja oppia olemaan onnellinen.
Tekstiä varmaan riittäisi vaikka kuin, mutta parempi ehkä etten nyt kirjota...

Pointti oli vaan se, että nyt sain neuvolassa suuni auki, kun siellä tehtiin jo semmoinen kysely jossa vähän kartoitettiin oloa ja tunteita jo raskausaikana. Nythän mulla on henkisellä puolella kaikki todella hyvin. Tuleehan niitä itkuja ja huonoja päiviä, mutta ne on ihan eriasioita jne... Sain siis kerrottua siellä neuvolassa nyt, millaista oli aikoinaan.
Ja että ihan pieni ajatus on käynyt mielessä, että eihän vaan nyt vauva-arki koidu raskaaksi itselle. Uskoisin että ei, koska nyt on asiat aivan erilailla. On tasa-arvoinen parisuhde! Osaa käsitellä itse asioita erilailla.
No jooh, tämmöstä mielessä tälläkertaa! :)
 
kiitos kaikille kasvonsa paljastaneille =) Kiva vähän nähdä, että minkäs näköisten mammojen kaa täällä palstaillaan. Itselläni ei juurikaan kuvia ole mielessäni ollut, jotain pientä ehkä. Mutta kivannäköistä sakkia tääl B)

Kareliini: Mulla esikoisen odotusaikana tuntui supistukset selässä. Menin sairaalaan kun en tuntenut liikkeitä ja selkää oli särkenyt aaltoilevasti koko päivän. Käyrät rekisteröi supistukset, mutta itse en niitä tuntenut, muuta kun alaselkä särkynä. Ja kätilöt ei mua enää kotiin päästänyt kun supisteli niin tiuhaan. Seuraavana aamuna kyllä tunsin ekan supistuksen MAHASSA ja vinguin heti epiduraalia :D

Jospi: Aika kummaa, et noin tökerösti sulle sanoi! Ei sun pidä niistä kirjoista tollaisia lukea, sen terkan se sulle olis kuulunut sanoa!!!!! Mutta en tosiaan tiedä, et mitä hallaa siitä muka olisi jos ei d-vitamiinia syö. Itse olen syönyt joka raskaudessa noita monivitamiini-pillereitä, mutta en tosiaan tiennyt, et d-vitamiini kovin erityisen tärkeää olisi.

Tääl on aivan IHANA ilma B) Ja itse olen niin hyvillä mielin, ettei tosikaan... Olen siivonnut, jopa uskaltanut imuroidakkin (jota siis välttelin lääkärin suosituksesta pari viikkoa) pessyt lattiat ja pyyhkinyt pölyt. Siis ihan perus viikkosiivous, mutta mulle nyt luxusta kun en pariin viikkoon ole juuri siivoillut kun koitin suppareita välttää!
No nyt kyl supistaa ja on supistellut pitkin päivää, mut en usko, et nää mitään aikaan saa...

Tääl nyt äitiysloman eka päivä ja tasan 5 viikkoa laskettuun aikaan. :heart:

-Kyrsä ja nappula 35+0
 
JeJa: www.aijaa.com osoitteessa saat ladattua haluamasi kuvan ja siinä on sit niitä "koodeja", joista yksi pitää kopioida (värjätä siniseksi ja klikata hiiren oikeaa näppäintä ---> kopioi). Jos haluat kuvan näkyviin viestiin niin sit valitset koodin kohdasta "pieni kuva".

Oli ehkä selitetty kun tyhmälle, se ei ollut tarkoitus... :xmas:
 
Äitiysloma sit alko tänään =) melko outoo oli aamul viedä muksut kouluun ja eskariin ja tulla ite himaan eikä duuniin. Päikkärit otin kerranki ku sai.

Neuvolakuulumisii tält päivält:
Paino:yht. jo 15kg :whistle:
rr:108/70
Pissa:eek:k
Hb: vihdoinki tuplarauta autto 129
sf:34(oli noussu 2vk 4cm) sellane on oloki et on kasvanu
tarjonta:rt
Kaik ok
Pää ei ollu kiinnittyny ja sano et hänen mielest menee yliki. Täl hetkel ei haittaa vaik meniski ku olo on hyvä. Ei oo kiire saada ulos ku valmiina vast. Nyt alko vast lomaki ja kaik on tekemät ku aattelin lomalla hoidella.

Pualentoist vk pääst on lekuri ja sen jälkeen on sit kerran vk käynnit. Seuraavaks otetaan taas verta negatiivisen veriryhmän vuaks :/

Neukkutäti kysy et onks supistuksii tullu ja sanoin ei. Kömmin siihe pedil ja täti sano et nyt tuli supistus. Mä oon kaks synnyttäny enkä oo älynny vattan kovettumisii harkkareiks :ashamed: . En tiä mist moine kömmi vaik tiäsin hyvi et harkkarit pistää vattan kovaks. Aattelin vauvan vaihtavan pingottavaan asentoon vaan :D voe voe. Noh, kivuttomii ne on ollu et empä ois sikskää varmaa huamannu.

Synnytyksen suunnittelusta en mieti sen ihmeemmin vaan annan mennä sit ku se alkaa.
rv 35+0
 
Nanada : Täällä kans oon alkanut kuolaamaan öisin, iiiiyyyyyy! Inhaa herätä yöllä kun tyynyllä yllärinä märkä läikkä! Oon ajatellut että se varmaan johtuu tosta nenän tukkoisuudesta, tulee hengiteltyä enemmän suun kautta ja siinä sitten falskaa samalla suupielestä... Onneksi en oo ainoa :D .

Raskauden jälkeinen masennus täälläkin pyörinyt välillä mielessä. Mulla ei oo mitään historiaa sillä saralla mutta oon vaan ehkä liikaakin lukenut niitä juttuja miten sellanen saanut alkunsa. Mulle jo muutamat ystävättäretkin varoitelleet että jo heti synnärillä kannattaa pitää kiinni siitä, että saa nukuttua univelat pois. Ettei sitten "yliväsyneenä" ala masennus nostaa päätään. Täällä Salossa kun on vauvat heti vierihoidossa, niin hoitsut ovat kuulema aika tiukkana ettei vauvoja saisi vauvalaan tuoda.. Saas nähdä kun mäkin oon aika kilttiluontoinen, niin miten sitä sitten pystyy puoliansa pitämään jos siltä tuntuu... Tai voi olla että muutun oikeaksi "hormoonihirviöksi" ja teen heti selväksi oikeuteni saada myös nukkua :LOL: . Vierihoitohan on ihana asia mutta en usko että siitä nauttisi kumpikaan, minä tai vauva, jos oon ihan sikaväsynyt enkä oo täysillä mukana... Siinähän on tarkoitus luoda hyvä ja lämmin suhde äidin ja vauvan välille mahdollisimman alusta lähtien. No joo, ehkä nääkin on taas niitä asioita mitä on ihan turha murehtia etukäteen. Kun en tosiaan tiedä miten asiat menee, miten itse voin ja jne...
 
Tervetuloa uusille :wave:

Oma vointi samanlainen kuin ennenkin. Yöllä närästää aivan sairaasti :kieh: ei pysty sen takia nukkumaan. Synnytystä kans kovasti oon jännitelly, mutta parempi kun ei paljon suunnittele kun ei se kumminkaan mene suunnitelmien mukaan.

facebook Nyt on sitten siellä Helmimammat 2009 ryhmä käykääpäs lisäilemässä itsenne sinne :)
 
Oonko ihan väärässä, jos väitän, et enemmän siitä on hallaa äidille kuin vauvalle, jos raskauden aikana saa liian vähän D-vitamiinia? Siis kalsium ei imeydy ehkä niin hyvin ja saattaapi olla väsyneempi olo, mut onko siitä suoranaisesti vauvalle tässä vaiheessa niin vahinkoa. ...eli sinänsä Jospi voinet olla huoletta. :)

Mä kyllä luin, mutta en taas muista kelle kaikille piti sanoa mitäkin. :snotty: Synnytyksen suunnittelusta ja synnytyspelosta: Mun synnytys suunnitellaan joten kuten etukäteen, mut eihän koskaan silti voi tietää, mitä tapahtuu. Ja pelottaa joo ihan rutosti. Monesta syystä. Jos saan synnyttää alakautta (siitä ei vielä ole täyttä varmuutta), en aio kokeilla sitä yhtään ilman puudutuksia ihan oman kroppani muiden heikkouksien vuoksikaan. =) Mut tosiaan, mulla vasta joskus 38. viikon alussa varmistuu tuo alatiesynnytysjuttu. Lääkäri meinasi viimeksi, että toivottavasti ehditään hoitaa homma loppuun ennen kuin vauva syntyy... :whistle:

Aa, ja kiitoksia Kyrsälle vastauksesta. :D Sillä aloin miettiä, kun tilasin itselleni uutta verokorttia ja se sieltä sanoi, että et sä mitään muuta tukea siihen joulukuulle enää saa, jos kerran saat ne kolme (hurrrrjaa) päivää vielä vanhempainrahaa. Mietin vain, et juh, tuleepa sitten juhlava joulukuu ens vuonna. :saint: Vaikka eipä tuo kotihoidontukikaan iso ole... Mutta hyvä, et sen kuitenkin siihen vielä saa. B)

(.) Kävin ostoksilla ja nyt väsyttäis ihan pirusti. Mä vähän vieroksun kuvani nettiin laittamista, mutta jos joku näkee kaupassa vaappuvan, isomahaisen blondin, se saatan olla minä. :xmas: Nivuset ja häpyluu on ollu taas vähän aikaa arkana ja on tuo kävely kaikkea muuta kuin kovin kaunista.. Mut vielä pääsee eteenpäin. =) Tosin mahakin pistää jo oman lyllerrysefektinsä joukkoon...

Mutta ei, pakko mennä päikkäreille. B)

Öitä ...tai noh, kauniita unia tms.

Toivottelevat,

Kärppä ja paputytteli 33+6
 
Heihou!

Tervetuloa vaan uudet!! =)

Täällä myös kuorsataan ja kuolataan :p

Jännä juttu toi kun Rosinante kirjoitti, että siellä päin hoitsut ei mielellään ota vauvoja hoitoonsa niin täällä meidän sairaalassa taas tuntuu olevan toisinpäin. Mulla on joka kerta vauvat olleet heti syntymän jälkeen koko ajan vieressä, en ole malttanut päästää vierestä pois kun sen nyytin siihen on vihdoin saanut ja oma vointi on ollut hyvä mutta hoitajat ovat kovasti ihmetelleet, että pidänkö tosiaan yönkin vauvan siinä vieressä ja hetken kuluttua on toinen hoitaja saattanut tulla vielä vauvaa hakemaan :headwall: .No, kuulemma aika harva pitää vauvaa vierellään, varsinkaan ekana yönä.

Kävin tällä vkolla neuvolassa ja kaikki hyvin...maha on tosi matalalla, laskeutunut jo ja sf-mitta vain 29!!! (rv 36+3!). Noh, en kyllä ihmettele...kuka sitä sanoi,että pää tuntuu tuolla alhaalla ja samoin tuntuu täälläkin. Hyvä,ettei pyyhkiessä tunnu... :eek: Tuikkii, supistelee ja välillä tuntuu kuin ponnistuttais mutta johtunee just siitä, että vauvan pää painaa niin kovasti jo. Olis hauska tietää, mikä tilanne oikeasti tuolla alhaalla on mut kaks viikkoa pitää odottaa ä-polikäyntiin.

Nyt lyö tyhjää....parempi palata takavasemmalle taas :D

Terkuin Möökö ja murupieni 36+5 :heart:
 
Vierihoidosta Ainakin TAYSissa ei viimeks oltu kovin innoissaan ottamassa noita lapsia sinne toimistoon. Siellä ei ilmeisesti vauvalaa enää edes ole. Meil alko synnytys vesien menolla pe-la yönä ja poika syntyi la-su yönä joten unet jäi vähän vähiin. Pyysin kolme yötä valvottuani hoitajilta josko ne voisi ottaa poikaa vähän että sais nukuttua. Poika meni aamuyöstä hoitajan mukaan ja kahden tunnin päästä tuotiin takaisin mulle. Onneks ei sitte tarvinu olla sairaalassa kuin kaks yötä ja päästiin kotihoitoon. Oma oloki alko olla pirteempi kun mies pysty osallistumaan vauvanhoitoon =)
 
Tervetuloa kaikki uudet :flower:

Yöllä minäkin kuorsaan ja kuolaan, tosi ihanaa! Usein mies vielä kattoo telkkuu sängys eikä ite meinaa millään kehtaa nukahtaa noitten vaivojen takia... näytän ja kuulostan varmaan tosi hellulle :LOL:

Synnytyksen suunnittelu on siinä vaihees ett 2 viikon päästä aika pelkopolille. Alkanu yhä enemmän miettii ja pelätä lähestyvää synnytystä... Aion ottaa kaiken kivunlievityksen vastaan! Eniten huolestuttaa se, että kun synnytys käynnistyy niin mitä jos se todellinen paniikki iskee siinä vaihees ja meen ihan pois ittestäni?? Sillä hetkellä muistaa kuitenkin KONKREETTISESTI edellisen synnytyksen helvetin... :snotty:

Sairaalakassia en vaan saa pakattua :ashamed: ku en ees tiedä mihin kassiin tavaroita laittaisin... mies jo eilen sanoi ett olis kauheen kiva jos pakkaisin kassin nyt heti valmiiks. Vauvan kotiutumisvaatteet oon laittanu valmiiks mut that`s it.

Hermot meni tänään exän kaa ku alkoi taas vääntää elatusmaksuist... vaik maksaa minimii... hiton ääliö! Miten mä joskus valitsin NIIN väärin?? Nyt on mieli maassa :'( Lapset lähti isälleen, olisin pitänyt ne mieluummin kotona.

Neuvolassa olin taas tänään, vaikka edellispäivänä oli just se ekstra lääkärikäynti. Paino oli pudonnu 2 päiväs 700g, selittynee vaihtelevilla turvotuksilla. Kaikki ok. Vauvan pää yläetuaukeamassa, vai miten se nyt oli. Asettunu kuitenkin ja hieman siis laskeutunu.

Piti kommentoida muutakin mut en nyt anteeks muista...paha mieli exän takii... yritän nyt hieman piristyä ku kultsi on matkal kotiin. Tekis vaan mieli mennä peiton alle itkemään pahaa mieltään. Mutta parin tunnin päästä alkaa ystävien mulle järjestämät vauvakutsut, se on selvä että siellä piristyn :heart: On ne niin ihania ku ihan mulle tuollaiset järjestää :heart:

UÄ 34 tasan
 

Yhteistyössä