Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

uusioäippä meil väännettii ennen noist elatuksist mut onneks se jätti ne kesäl maksamat(pakosta)ni nykyää saan kaupungilt ne. Tääl ei lapset ite haluu mennä isälleen joka toinen vkl(mielellään pidänki kotona). Ne menee kyl joskus mut enintään yheks yäks tai vaan muutamaks tunniks.
 
Jes, mä selvisin tuosta päivästä kampaajalla vaikka aamulla supisteli. Eikä tarvinut alkaa kampaajatyttöjen hoitamaan kätilön hommia :D Pikkukaveri saisi nyt malttaa kuitenkin mielellään sen pari viikkoa!

AngelaA, Mulla tuntuu yleensä aina tuo sisätutkimuskin niin kamalalta, että olen monta kertaa pillahtanut itkuunkin kun on sitä tehty. Kyllä on tässä vaiheessa tosi p:stä huomata, ettei oikeasti kestä sitäkään. Mitenhän itse synnytyksen sitten kestää... Mut on varmaan pakko huumata jollain vahvoilla lääkkeillä tai sitten toteavat mun olevan toivoton tapaus ja päätyvät siellä kesken synnytystä että vauva otetaan ulos sektiolla. Niinhän se kuitenkin on, että JOLLAIN tapaa se vauva sieltä joka tapauksessa tulee ulos :headwall: :headwall: Mutta joo, ahdistaa pirusti - toisina päivinä enemmän, toisina vähemmän!

Hyvää viikonloppua mammoille!

Niisku ja murmeli 36+0
 
labello Vaihtaisitko iäkseni 20v

linkki kuviin

http://irc-galleria.net/view.php?nick=N_ra

Täytyy käydä viä liittymässä tonne facebookin ryhmään :)

(.) Ei kummempia, eilen oli neuvola lääkäri ja vauva on jo todella alhaalla. painoarvioksi antoi noin 3,1 kg Saisi kyllä piakkoin syntyä, kaikkia vaivoja on jo niin paljon, onneksi närästys hiukan helpotti kun vaavi laskeutui mutta esim jalat on niin kipeet että ei onnistu liikkuminen eikä nukkuminen eikä mikään muukaan :(

Aamue 36+1
 
päivää..

ihan ekaks tervetuloa joukkoon uudet :hug:

Kareliini minä olen -83 ja se on mun mieheni nimimerkki.. ja se on siis syntynyt sun kanssa samana päivänä :D

kyllä huomaa että mammalomat on alkanu suurimmalla osalla kun tänne tulee tekstiä hurjaa vauhtia.

nyt täytyy mennä hetkeks huilaamaan ku muu poppoo kattoo pikkukakkosta... :LOL:

äippä-83 35+2
 
Moikka!

Täällä kanssa kuolataan ja kuorsataan!!!!!
Pakko oli miehelle todeta etten ole sitten ainut... Kuuluu raskauteen ;)

Laitoin tuohon uuden aloituksen istukasta.... Kertokaa onko moni tietoinen tuosta istukan luovuttamisesta?
Mulle siis oli ihan uusi juttu ja heti totesin et tietysti jos vaan mahdollista! Kaverilla todellakin paha leukemiatapaus perheessä ja ainoastaan tuollainen kantasolusiirto auttaa.
Jännä kun ajattelisin et esim. neuvolan seinällä voisi vaikka olla ilmoitus tuollaisesta tms. eikä sitä kai synnärilläkään kysellä haluatko luovuttaa vaan sinne bioastiaan ne viskataan... :/
Niin ellet halua ottaa kotiin ja paistaa koko perheelle hieman istukkapaistia :LOL: :LOL:
Kuulemma jossakin tehdään niin... Siis kuulemma!

Tänne on tullut ykskaks paljon uusia! TERVETULOA!!!

Toivotaan et kukaan muu helmimasu ei saa flunssaa... Meikä on nyt sadannetta kertaa raskausaikana flunssassa. Joka paikka kolottaa, pää särkee, kurkku kipeä ja nenä tukossa. Siihen päälle kun lisää ettei olo muutenkaan ole kovin hyvä niin jee jee!! Mä kun luulin et poika pitää äitiä kuin kukkaa kämmenellä... :'( =)

Caro + masukki 35+3
 
Jatkoa edelliseen... Nyt kun luin uudestaan terkemmin tuota veripalvelun sivustoa löysin syyn miksen ole todennäköisesti tiennyt asiasta... Istukkaverta kerätään vain (tällä hetkellä) naistenklinikalla ja kätilöopistolla Helsingissä... Tylsää... :/
Verta kun en pysty luovuttamaan... (piikkikammo ja yleensä pyörryttää verikokeessa)... Niin en edes nyt tuolla tavalla pysty kantamaan korteani kekoon :(
Caro + masukki
 
Aloitin aikaisemmin päivällä kirjoittaan, mutta sitten vaan poistin kaiken ja lähdin koneelta :)

Synnytykseen valmistautumisesta (taas tulee näitä "täällä Ruotsissa-juttuja"... ). Eli siis täällä Ruotsissa (hahah) kirjoitetaan "synnytyskirje", johon tuleva äiti (sekä isä) saa kirjoittaa miten itse haluaisi unelmasynnytyksensä menevän, sekä mitä haluaa kokeilla ja jos on jotain mitä ei ehdottomasti halua. Näin sitten vältetään sitä, että unohtaisi siinä touhun keskellä kaiken tai ei just jaksaisi pitää puoliaan. Niiden äidin toiveiden yli ajetaan vain jos on todella hyvät lääketieteelliset perustelut. Kätilön työskentelyasento ei siis ihan riitä... Voi siis kirjoittaa, jos vaikka ei ehdottomasti halua jotain tiettyä kivunlievitystä tai on todella kiinnostunut jostain.
Mulla iski silmään jonkun kirjoituksesta sitominen? Siis sidotaan ja mihin?? Toihan kuulosti ihan joltain keskiaikaiselta kidutusmenetelmältä! Meille sanottiin, että selällään synnytetään nykyään varsin harvoin, kun se ei ole kovin helppo asento ponnistaa...
Vauvoja ei myöskään täällä viedä pois vaan ne nukkuu äidin vieressä koko ajan. Alussahan saa yksityishuoneen (ellei ole tosi paska mäihä) ja silloin koko perhe nukkuu yhdessä siellä. En sitten tiedä miten käy, jos jakaa huoneen. Mä en ainakaan halua, että ne kuskaa sitä tapausta mihinkään. Tuijotan varmaan sitä koko yön/päivän :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuupas:
Pikasesti kysymässä noista lisä imuista:

Aluks aattelin et jää ne kestot käyttämättä, mut nyt meinasinki et jos kokeilis :) Kattelin vaan et miten niin pien flanelli läpyskä mitään imee, mut kertokaahan te jotka tiiätte et riittääkö se imu mikä niissä on, vai pitääkö tehä lisäimuja?
Ja jos teen froteesta imuja, niin käykö sellasinaan, vai pitääkö pinta olla semmonen joka ei tunnu kosteelta tms.?

kuupas ja tirppana 35+0

Lainaan vaan omaa tekstiäni eiliseltä :)
Eli jos joku osaa vastata, niin suuri kiitos!

kuupas ja tirppana 35+1
 
Kuorsaava kuolaaja se on täälläkin :wave: ..havahduin tänään mammajoogan rentoutusosiossa kun aloin korskahtelee :D

Kiitti Kyrsä, nyt mäki voin liittää kuvan textiin..en tiennytkään et se on tuo pikkukuva :) Eli 35 +4 foto

Mitenkäs se onnistuu profiilin, tai mikä linkki valitaan??
..aina oppii uutta, kiitos!

Facebook ryhmään pitää käydä liittyy kans :)

..mut ensiks syödään sämpylöitä joita leipasin.

hm ja nöksy 37+1
 
Huoh, tänään on yksi niistä huonoista päivistä.. mieli maassa
ja kiukkuinenkin vähän kaikesta ja jatkuvasti itkettää.
Eikä edes suklaa auta :eek: Pitäs vissiin levätä enemmän.. tai jotain.
No, huomenna alkaa sit mammaloma. Eikä Kelasta ole vieläkään
kuulunut mitään. Enkä ole jaksanu perään soitellakkaan.
Siis työnantaja maksaa ekat 3kk mutta lähinnä nyt huolettaa
toi kotihoidontuki että sen sit joutuu kai takasin maksamaan.

HM söpö masu!
Mulla on semmonen hillitön tynnyri :whistle: ainakin omasta mielestä.

iitukka ja helmi 34+6
 
facebookin ryhmään piti käydä liittymässä kesken palstan lukemisen ettei hatarapäältä unohdu :D on kiva nähä minkälaista porukkaa täällä on :)

tervetuloa uudet! :flower:
sisero koskas LA niin pääset listalle? :)

mull on nyt sit uus tukka ja hyvä mieli :) hyvin tarttu väri ja pituuskin lyheni reippaasti. hiukka tuli tummempi ku aattelin,mut menkööt nyt sit kerralla, totuttelua kyl vaatii :D

kuorsausta ja kuolaamista täälläkin :ashamed: en kyllä eka uskonu ku poika aamulla totes et äiti oli yöllä karhu........mut hyvin todennäkösesti sit niin pääs käymään.. :whistle:

nyt on ihan kaikki vauvantavarat hankittu, et alkas nyt vaan puskeen ulospäin pikkuhiljaa..(tiistai iltapäivä ois hyvä ajotus ku saadaan pojan tutkimukset loppuun tältä erää :D )

nälkäinen labello ja mytty 36+5

 
Luin sieltä sun täältä, sitä sun tätä, eli en todellakaan kaikkea...on niiiin paljon tekstiä että ei millään jaksa kaikkea lukea.

Uusille tervetullooo!

Oma kuva http://www.aijaa.com/v.php?i=3398627.jpg

no nyt pätkähti... käyn kattoo ton facebookin jos sinne osaan ittseni laittaa :D
 
Hus pois kaikilta noi flunssa oireet!
Itse alan niistä nyt pikkuhiljaa päästä. Pieni yskä vielä ja varsinkin öisin kurkku tosi kuiva . Mulla siis on se pusutauti päällänsä, mutta eilen oli jo arvot lähteneet hyvään laskuun.

Mulla on ihan selvät hiiva oireeet, ja täräytin tuossa äsken laittaa ton Canesten 500mg alapäähän. Sitten mä vasta älysin, et kun paikat on jo auki...niin saakohan sitä käyttää??? Apteekisssa kyullä sanottiin, et aina kannataa kuitenkin hoitaa, ettei pääse sit vauvaan tarttumaan. Lisäksihän mulla on se ihme pallukka tuolla alapäässä (jos joku semmoista muistaa), joka on alkanut ilmeisesti kasvaa vauhdilla. Se roikkuu tuolta sisältä nyt jo ulkopuolella, joten hankaa koko ajan. Lisäksi jää kiinni alushousuihin! (anteeksi tarkka kuvaukseni). Voisiko tämä hiiva oire sit johtua siitä, ei tiedä. Neuvolakaan ei ollut paikalla tänään, joten saan vastauksen ongelmiini vasta maanantain neukku käynnillä.

Tännän onkin ollut aktiivi päivä. Lapset vein aamulla kerhoon ja tulin kotiin nikkaroimaan hoitopöydän paikalleen (mies teki itse), ja siivoilin. Sitten hain lapset ja mentin uimaan. Otettiin nokkaunet, ja lähdettiin miehen tultua sitten buffaan syömään ja kauppareissulle. Päivä meni mukavasti....
Kunnes äsken nousin tuolista ja rojahdin pitkin seinää. Jalka lähti alta..issias oireita. Mies otti kiinni, ja mulla on ilmeisesti toi vasemman puolen kylkiluu murtunut yskimisestä, niin itkuhan siinä tuli, koko poppoolle! Lapset itki kun äiti itki, ja mies vaan nauroi..ei uskonut et on murtunut. Vaikka näin epäili neuvolakin. Onko kellään muulla murtunut yskimisestä, ja miten kauan mennyt että paranee?

AI..ja vielä kiva oire!!! Mulla lirahtelee pissaa housuun ihan tuon tuosta, kaupassakin jo sanoin et nyt menee kyl vedet, mut pissiähän se oli. Ei voi oikein noita suojiakaan käyttää.
Onhan muillakin pidätyskyvyttömyyttä??

Nyt suklaan hakuun..

jaana ja aino rv 37+1
 
Uusioäippä: :hug:

Glow ja orchid: kiitos, kun kaivoitte neuvolakortit esille :D Oli helpottavaa kuulla, ettei tuo pehmentyminen tarkoita ennen aikaista syntymistä.

Kasvot nikeille: onpa ollut kiva, että olette "paljastaneet" kasvonne! Nättejä mammoja näillä meidän helmivauvoilla! :heart:

Synnytyspelosta: tiedän, että mut luokitellaan hysteeriseksi, mutta mun synnytyspelkoni ei itse asiassa liity lainkaan kipuun. Jo juostessa olen saanut tottua jos jonkinlaiseen kipuun, kun nivelet ovat niin heikot, että yli 20km on välillä yhtä tuskaa, mutta kummasti sitä vain pinnistää eteenpäin, kipuunkin tottuu. Ei varmasti verrattavissa synnytyskipuun, oli kyseessä sitten alatiesynnytys tai sektio, mutta olen vain huomannut, että kipua pystyy lievittämään yllättävän hyvin ihan elimistön omilla endorfiineilläkin.

Minä pelkäänkin lähinnä sitä, etten saa punnerrettua vauvaa tarpeeksi nopeasti ulos, ja vauva saa happivajeen ja sydän pysähtyy ja mitä kaikkea :/ En nyt tässä lähde enempää kertoilemaan ihan liian vilkkaan mielikuvitukseni tuotteista, koska täällä moniakin huolettaa synnytys eikä ole mitään järkeä lietsoa varmasti täysin aiheetonta hysteriaa. Sitä paitsi ehdottomasti suurin osa alatiesynnytyksistähän on aivan upeita kokemuksia, ja moni teistäkin on sanonut, ettei luopuisi siitä mistään hinnasta.

Olen vain ollut huono-onninen sen suhteen, että lähipiiriin on sattunut paljon traumaattisia synnytyksiä ja niiden synnärikertomusten kuunteleminen ei tosiaan ole tehnyt hyvää mun mielikuvitekselleni :ashamed: Kun sektion riskithän koskevat nimenomaan äitiä, niin siksi mua sitten helpotti kauheasti tuo sektiopäätös. Vaikka siitä toipuminen on kaikkien mukaan vaikeampaa kuin alatiesynnytyksestä.

Täällä Italiassa vauvat on kyllä niin pieniä, että sektiota aletaan tarjota heti kun painoarvio kieppuu 4kg tienoilla, enkä kyllä ole kuullut kenestäkään, joka olisi täällä alateitse synnyttänyt yli 4kg.

Niin että mieletön ihailuni kaikille alatiesynnytyksen läpi käyville, ja erikoistsempit teille "isojen vauvojen" äideille, synnytys ei varmasti ole helppoa, mutta taatusti palkitsevaa ja olo on todella upea synnytyksen jälkeen.

Tv. hysteria-Lentis ja pieni suuri ihme 34+5 :heart:
 
Outoa kirjotella sekä helmi2008 ja helmimammat 2009 :D Jotenki kuitenki tulee konkreettisemmaks tää synnytyksen läheneminen nyt kun tänne on avannu sanaisen arkkunsa. Mä oonki koko ajan sanonu että oisin tehny vaan näitä pikkukakkosia jos oisin tienny miten nopeesti raskausaika menee :D

Canestenista on sanottu apteekissa ja neuvolassa että sitä voi käyttää raskauden aikana kunhan ei käytä sitä asetinta ollenkaan.

Suklaariippuvuutta tuntuu olevan yhdellä sun toisella täällä :) Niin myös mulla, paitsi että se aiheuttaa mulle suunnatonta närästystä :kieh:

Mä en kyllä oo osannu mitenkää varautua synnytykseen tai toivoa mitään vielä (vaikka poikaki tuli 39+0 :ashamed: ) Viimeks mun ainoa toive oli että ei opiskelijaa synnytykseen ja miten kävi.. Mulla oli opiskelija siellä. Tosin se oli niin ihana kokemus että ajattelin että pitäiskö tällä kertaa toivoa opiskelijaa sinne :D Kivunlievityksestä ajattelin että mikäli vaan kaikki menee ok niin sitte taas ilokaasulla ja epiduraalilla. Tosin epiduraalissa vähän mietityttää se että veikö se kuitenki viimeks mun ponnistuksentarpeen kun sitä tunnetta ei tullu ollenkaa :/ Vaikeeta.. Ehkä vaan parempi mennä sinne ja kattoo mitä tuleman pitää =)

Tarkottiko se sitomisjuttu että ollaan sänkyyn laitettu "kiinni" ponnistuksen ajaks??? Sori mä en oo kaikista jutuista ihan perillä :ashamed:
 

Yhteistyössä