Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Ehtoota mammat!

Neuvolakuulumisia; Kaikki ok, tärkeimpänä tieto että vauvan pää oli jo kiinnittynyt!!! Ilmankos on vihlonut sisäreisiin ja tuonne alas niin ikävästi. Vahvat sykkeet kuultiin taas (130) ja sf-mittakin oli kivasti keski- ja yläkäyrän välissä. Reilu 3kg:sta synnytettävää terkka ennusteli. Hiukan jo vihjaili että ensi perjantaina nähdään ellei sitten olla jo käyty synnyttämässä!!! Kääk, alkaa todella jo jännittää!!! Mulla on koko ajan ollut semmonen olo ettei tää vauva ainakaan yliaikaiseksi mee, mutta en nyt uskois kuitenkaan että paljoa aikaisemminkaan tulis. Never know... :whistle:
Ihme huono olo ollut pari päivää, mahakin jotenkin löysällä... Yök. :$

Viimeinen perhevalmennus oli eilen, vauvan hoito oli aiheena. Pari ikiaikaista videota katottiin ja ohjevihkosia saatiin, ihan kiva. Samalla porukalla olis kuulema tarkoitus joskus toukokuussa kokoontua vauvaryhmään jutskaamaan kokemuksista.

Olikos se Haavemamma kun ihmetteli sitä synnytyksen suunnittelua? Tarkotikko nää sitä synnytystavan arviointia? Mä ainakin koin sen näin ensikertalaisena todella tarpeelliseksi, varsinkin kun oli tuo häntäluuonkelma kans mietityttämässä. Nyt on ainakin rauhallinen mieli kun tietää että vauva mahtuu hyvin tulemaan ja "rööri" joustaa tarpeeksi..

Liikeiden vähyys on meijän terkan mukaan kuulema normaalia ennen lähestyvää synnytystä. Vauva asettuu tuonne alas ja tavallaan "rauhoittuu" lähtöasemiin. Moni kuulema panikoi viimeisinä viikkoina vauvan rauhallisuutta mut kuuluu kuulema asiaan. Toki kannattaa aina varmistaa jos itseä mietityttää, mut useimmiten huoli on turha.

Jaapas, vähän niinkuin nälkäkin olis mut toisaalta ei maistu mikään... Noh, kohta saunaan.

Vointeja kaikille!
T.R+P rv37+4
 
Kylläpä tätä tekstiä tulee. Nyt on vaan veto niin poissa, ettei edes jaksa lukea. Pikainen kysymys siis kaikille jotka ovat sairastelleet raskauden aikana: onko esim neuvolasta annettu mitään erityisiä ohjeita, esim milloin pitäisi mennä lääkäriin tms? Kuumetta ja duhaa, kaipa tämä on flunssaa tai influenssaa. Yöks. Kiitos kaikille kommenteista,
väsyalmaa 35 viikolla (melkein 36, jee!!! )
 
pur
[quote="Soikku-83Te, keillä vauva perätilassa ja kääntö ei onnistu, niin menettekö sektioon vai synnytättekö siitä huolimatta alakautta?

Mä jäin tätä eilen pohtimaan kun
MitäsNyt osiossa mulle selvis et kysymysd tosiaankin on valinnainen. Seraavaan tulokseen tullut kaikista peloistani huolimatta: Kuuntelen tarkkaan lääkärin tilanne arvion, mikäli mahdollista yritän alateitse ja jos ei sitten onnistu niin sektioon. Tosin tänään mulle siel Lohjal selvis et siel ei tehdä pt synnytyksiä alateitse ollenkaan vain sektiolla, et jos haluaa alateitse synnyttää ni sit tulee siirto muualle.

Eilen muuten Äippä83 infos mua et Lohjal ei voi synnyttää ennen vko36. Ja eihän siinä mitään jäin edelleen ihmettelemään et kuin näit juttui ei oo infottu mulle siin kohtaa kun pyydettiin valitsee sairaala. Noh ois pitäny tietty ite älytä ottaa selvää. Hyvä et tiedän nyt ees. Mut siis ilmeisesti on syytä nyt sitten suorittaa ihan sivistynyt mutkaton ja kaikinpuolin siisti synnytys lasketun ajan puitteissa sitten.

Kävin tosiaan siel liikekäyrässä tänään sitten. :heart: Sirpukalla kaikki hyvin, minkä jo tiesinkin tän päivän osalta sinne mennessäni. Mulla tosiaan kans toi istukka etuseinämäs kuten HM ja Kärppis. Sekin on tietysti monella tapaa hyvä juttu, parhaitenhan se vauvaa siinä suojaa. Siis tiesin et vauva on ny liikuskellu parina pvnä mut ton käyrän aikana 40 min se oli vaan tollasii muutaman sekunnin jaksoja paikallaan. Ei mitäään teräviä potkuja tai asentojen vaihtoja vaan semmostä änkemistä ja venyttelyä kokoajan. Mies sano et aluks tunnistin ehkä 30% liikkeistä ja loppu kohden jo 50%, paljon jäi siis tuntematta mut opin ainakin paremmin tunnistaa bonusta se on. Se lekuri piti mua ihan pönttönä ja jotenki ohitti mut täysin asenteella joojoo-onpa-siinätaasyks.... vähän kyllä tuli paha mieli siitä, ihan kuin oisin keksiny kokojutun. :( Ja sit yritin jotenkin miehelle (joka on ollu ihan huippu tässä viimeaikoina) selitellä ja puolustella. Ja jäin kyllä oikeesti miettimään et mitäs sit taas seuraavalla kerralla kun aikani kerkeen panttaamaan ja yritän pyytää apua nin sitten ei varmaan uskota mitään. Täytyy miettii etukäteen joku lohduttautumiskeino seuraavia hiljaisen vuorokauden jälkeisen hiljaisen avuttoman yöntuntien varalle.

Mut siis kaikki hyvin nyt =) , se on pääasia. Tsori tällanen oksentaminen.
Pur ja adhd-kokelas 34+3
 
Lillip: Oikein paljon onnea koko perheelle ja voimia teille tähän alkuun kovasti! Toivottavasti kaikki on sujunut hyvin ja vauva toipuu rankasta alusta huolimatta :hug: Tulehan kertomaan kuulumisia jossain vaiheessa, jos aikaa ja voimia riittää =)

Neuvolakuulumisia tältä päivältä:
Sf-mitta 33 cm (pienentynyt 0,5 cm edelliskerrasta parin viikon takaa)
tarjonta: rt, pää ei liiku enää
syke: 140
liikkeet: ++
paino +163g/vko, kaiken kaikkiaan tullut 8,5 kg
Hb 116, saisi tuosta kyllä nousta vielä (114 viimeeksi)...
RR 114/64
pissa puhdas

Uusi terveydenhoitaja oli ja se voi tietty vaikuttaa tuohon mittaan, mutta luultavasti on nyt viime viikon äippäpolikäynnistä tullut edelleen alemmaksi (silloin siis laskeutunut, lantion yläaukeamassa) ja nyt th sanoi jo, ettei saanut enää päätä liikkumaan, joten oiskohan nyt sitten jo kiinnittynytkin. Totesi vielä, että ei taida vauva oikein tykätä näistä tutkimisista, kun heti alkoi sellaiset tsembalot masussa, kun vähän sörkittiin toisen rauhaa...

Viime yö oli ihan kamala, tuntuu etten paljoa nukkunut ja tänään piti sitten ottaa päikkärit. Yöllä piti jossain vaiheessa nousta hetkeksi istumaan, kun ei voinut olla makuultaan, kun vauvan liikkeet yhdistettynä suppareihin teki olon niin tuskaiseksi. Oskari porasi itseään vielä alemmaksi, alapäässä "kivasti" vihloo vähän väliä ja koko ajan ollut nyt parin päivän ajan sellaisia menkkamaisia tuntemuksia. Kiva, kiva jos tää on nyt tätä loppuajan vielä viikkotolkulla... Tänään miehellekin jo valitin, että kiva kiva olla sitten jo heti alkuunsa väsynyt zombie ennenkuin vauva on edes maailmassa...

Täällä ei ole ainakaan tulossa sellaista hiljaista ja rauhallista vauvaa, samanlainen rämäpää taitaa olla näiden tuntemusten perusteella kuin veljensäkin... Yksikin päivä mietin, että onko tämä lapsi nukkunut yhtään, kun tuntuu välillä että siellä masussa käy sellainen elämä päivin öin, liekö sama rytmi sitten masun tälläkin puolen...

Lumienkeli79 ja Oskari rv 36+1
 
Esikoisen ip-kerhon ohjaaja oli tänään kysynyt tytöltä, että miks sun äiti on nykyään niin paljon kotona!! :LOL: Joo, no oliskohan siks, että parin viikon päästä meille syntyy vauva! Ei ollut ohjaaja siis huomannut mitään, vaikkei mun talvitakit nyt _niin_ löysiä sentään ole. :p

Laskeutuminen/kiinnittyminen on mulla tapahtunut aina vasta ihan ennen synnytystä. Eli vaikka vielä vauva killuu tosi ylhäällä, niin en silti ole heittämässä kirvestä kaivoon, että yliajalle välttis mentäisiin.

Perätilavauvoista: Jos kakkosesta ei olisi ulkokäännös onnistunut, olisin halunnut sektion.

Päivitänpä minäkin masukuvan: 37+0. Tosi sininen kuva...pitäisköhän tsekata kameran säädöt ennen synnärille menoa.



Tänään olen ollut liikkeellä aamusta iltaan ja sen kyllä huomaa omasta olosta. Ja huomenna sama juttu. Toisaalta kiva, että on ohjelmaa. Viikonloppuna aion kyllä nukkua! On yöunet jääneet tosi lyhyiksi taas viime aikoina.

Kössi ja täysiaikainen masuvaavi 37+0 :heart:
 
Iltaa! :wave:

Haavemamma Mul on sellasta hiivalääket ku laitetaan kolmena iltana!En oo viel laittanu..tarttis kyl varmaan tänään laittaa!Eikös sitä saa laittaa ihan sin syväl emättimeen sormella vaikka asetinta ei saakkaan käyttää?

ON:
Neuvolas käyty.
36+3(33+1)
sf:35,5(31)
paino:500g/vko(300g/vko)
rr: 130/85(114/76)
pissa :puhdas(puhdas)
hb:121(ei otettu)
tarjonta:rt(rt)
kaikki ok!
Seuraava käynti sit jo maanantaina!

Tänään supistellu aika kiitettävästi! :whistle: Onneksi ollaan mummolassa ja saan vähän levähtää!!

Pian kattomaan hääohjelmia ja herkistelemään!Eka kakkoselta ja sit subilta! =)

Tyypin äippä ja Einari 36+3
 
masuja :heart:

vaihteeks taas semmonen päivä ettei nyt kykene tähän palstaiuun sen kummemmin, pikasesti lukasin,joten sanokaa jos meni joku päivitys ohi. lumienkelin ja tripletin sieltä bongasin. (nyt kun sais nicit vielä oikein etusivulle.... :ashamed: )

aijuu ja vielä lumienkelille kysymys,päättelenkö suoraan "oskarista" minkä värisen tähden laitan? vai joko sekin tuli mainittua ja mulla vaan meni ohi sekin :whistle:

oma napa painaa keuhkoja ja huippaa ja on paha olo. maha toimii taas enemmän normaalisti..jee! koko raskauden saanu aikaseks vaan ihme pilkottuja papanoita :xmas:

pojan tutkimukset meni uusiks ku ei niitten laitteet toiminu.veeiiteeteeuu.......stressi jatkuu siis.

labello ja mytty 36+4(?)
 
iltaa!

Rosinante löysä vatsa ja pahoinvointi liittyy myös alkavaan synnytykseen.. elimistö tyhjentää itsensä :D mä oksensin ennen kun synnytys oli ees kunnolla käynnistyny... eka tuli kamala nälkä ja sit ei pysynytkään sisällä... olin tosin sillon jo sairaalassa.

almaa täällä kans flunssaa.. eikä mulle ainakaan olla sanottu mitään lääkärille menosta...

pur kiva kun piipahdit kaffella.. ja jos jotain muuta kysyttävää lohjan synnäristä niin kysy pois vastaan jos osaan.. siellä kuitenkin jo kaks lasta synnyttäny :hug:
yritetään nähdä tässä ennen ku vaavit tulee ulos yksiöistään. :D

omaa oloa: flunssa vaivaa edelleen... supistuksia ei ole tänään tullut ja alapää ei oo ollu myöskään niin kipee kun eilen. sentään on pystynyt kävelemään...
mulla vasta seuraava neuvola ens keskiviikkona mut meinasin soittaa huomen sinne ja kysyy että saiskos ajan neuvola lääkärille et se vois tarkistaa kohdunsuun tilanteen ja sais muutenki puhua sen kanssa tulevasta.. ku sairaala lääkäri oli kyllä täys kusipää...

saas nähdä koska seuraava helmi vauva syntyy kun niin monella jännät paikat jo... :heart:

äippä-83 35+1
 
Kärppä: Joo, saat joulukuun lopussa sen 4-31.12 ajalta kotihoidontuen. Ainakin mä olen aina saanut, ellei niillä ole nyt systeemit muuttuneet.

Mä olen kans hirveesti alkanut miettimään, että minkäs näköisiä mammoja tääl oikeesti palstailee, et jos joku uskaltaa kuvaansa paljastaa niin tääl yks innokas odottaja :saint: Lentis ja Labello taitaa olla ainoat, keiden kasvot ei ole pimennossa....

Nyt tää räkäpää koittaa mennä koisimaan! Öitä!!

p.s. Tääl tulee nykyään niin paljon juttuja, että pitää monta kertaa päivässä tulla palstailemaan...

-kyrsä ja nappula 34+6
 
Glow
Heh, muakin alko muuten kiinnostaa et minkä näkösiä ihmisiä tääl on :D
Kyllä mä voin lärvikuvani tänne laittaa, onhan se naamakirjassakin...
Ja jos me saatais matman kanssa joskus nähtyä ihan livenä!



"minä ilman mahaa" kuva :D
Tai siis, on se vaavin alku jo mahassa kun tuo kuva on otettu, ei vaan silloin vielä tiedetty :heart:
 
oli pakko tulla viel käväsee..

kyrsä kyselit muista helmi odottajista kuvaa...

tässä olisi linkki missä on minusta ja perheestäni kuvia..
http://irc-galleria.net/archive.php?nick=iso-susi&album_id=all

äippä-83 ja edelleen 35+1
 
Labello: joo, kyllä pitäisi olla sen verran varmaa, että sen vaaleansinisen tähden voi laittaa ;) On tätä vauvaa sen verran tutkittu ja saatiin tuo sukupuolikin tietää jo silloin heti np-ultran jälkeen sikiöntutkimusyksikössä ja on sitä sen verran moneen kertaan ultrattu ja kohturauhaa häiritty, että melko lailla 100% varmuudella uskallan sen itsekin jo uskoa. Vaikka varma poikaolo mulla on ollut joka kerralla ja joka kerralla ainakin tähän asti se on paikkansa pitänyt.

Äsken tuli sellainen vihlaisu kohdunsuulle, että näkyi melkein tähtiä... Saapa nähdä, onko taas mielenkiintoinen yö tiedossa.

Lumienkeli ja Oskari 36+1 edelleen...
 
pur HIenoa että sielläkin kaikki hyvin :)

Rosinante En suinkaan tarkoittanut synnytystapa-arviota vaan kun täällä osa keskustelee että kuinka itse haluaa synnytyksen kulkevan, lääkitys ym. Kenties se on mahdollista jos on jo synnyttänyt aiemmin, mutta meikä ei ainakaan viitsi tuhlata energiaa kun siellä on sitten ammattilaiset sitä hommaa varten...minä kyllä otan kaikki lievitykset mitä annetaan.

Pikaista paranemista kaikille jotka on pipejä!! :)

Täällä sitä nyt tosiaan kukutaan kun viimeyö menikin liian hyvin nukkuissa..mulle alkaa muodostua tällänen jokatoinen yö-rytmi :kieh:
No nyt pitää mennä sänkyyn odottelee nukkumasaa ja aamulla klo 10 mammajooga. Hyvää yötä!

hm ja nöksy 36+1
 
Huomenta,

olisha se pitäny arvaa että klo 5 jälkeen ei ole tarvinnu nukkua...blaah. No ainakin sit mies on taas laitettu puuroaamiaisen ja tietty laatuseuran ;) kera töihin. Mä valmistaudun kohta joogaan.
Tässä mun kuva elokuulta..tällä hetkellä kun koen olevani kaikkea muuta kuin kuvauksellinen, niin siksi kuva vanhempi, mutta raskaana kuitenkin jo :)
http://www.aijaa.com/v.php?i=3394107.jpg

Ihanaa se on viikonloppu!!! Aika pirtee keli kun -11C näyttää mittari. Ja kaikki ketä aloittelee mammalomaa niin hyvää sitäkin, otetaas rennosti :)

hm ja nöksy 37+1
 
Huomenta täältäkin!

Heräilin tuossa ihan ajoissa ja touhusin ihan pieniä kotihommia ja sitten tuli oikein kunnon suppari. Oli pakko ihan mennä pötköttelemään (tuntui että taju lähtee) ja sitten alkoi oksettaakin :x Vähän pelästytti... Mitenhän sitä varsinaisesta suorituksesta selviää, kun tuossakin oli tekemistä, iiks!! Ja tietty sitten iski huoli, että onkohan se vauva jo valmis maailmaan, jos olisi tulossa jo nyt (tänään 36+0)? Mullahan todettiin tällä viikolla että vauva on laskeutunut alas ja kohdunkaula on lyhentynyt puolella (nyt 1,5 cm) ja kohdunsuu pehmeä. Onneksi painoarvioksi annettiin noin 3 kg tai ihan vähän yli, eli kyllä tuo murmeli jo ihan hyvän kokoinen on. Ainoa vaan, että onkohan sitten keuhkot yms valmiit... Ja lisäks sellainen vähän pienempi huoli, että mulla olis tänään kampaaja ja nyt on vähän sellainen fiilis että mitenhän sen kanssa pitäis tehdä. Siitä kun tietää et keikkaan matkoineen menee sen 3 tuntia :headwall: En muuten hermoilisi, mutta meidän suvussa on ollut hieman nopeampia nuo synnytykset :ashamed:

Synnytyksen suunnittelua on täällä ihan vähän harrastettu, eli lähinnä olen miettinyt josko ammetta kokeilisi jos sais sellaisen salin missä amme on. Mutta se on aika varmaa, että otan kyllä kaiken mahdollisen lievityksen vastaan, mitä vain tarjotaan! Mä olen kammonnut jo pikkutytöstä asti synnytyksiä, joten nyt en yritä olla urhoollinen ja pärjätä ilman.

 
Moi! En ole tänne aikaisemmin kirjoitellut, vaikka laskettu aika mulla helmikuussa =) Alkaa olla hetki lähellä, kävin jo mutkan sairaalassa, kun oli uhkana että pallero tulee ulos ennen aikojaan... Onneksi kaikki nyt hyvin :) Pieni synnytyspelko vaivaa silti mieltä, ensisynnyttäjä kun olen... Onko muilla samaa, mikä siihen helpottaa? Pääsen kyllä pelkokeskusteluun ensi viikolla, mutta en ole varma poistaako se silti täysin sitä...

Mutta onnellista loppuodotusta kaikille =) :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö-nen:
Heipä hei.

Nyt se sit alkaa äippäloma. B)
Eilen kun oli sijainen opettajan tilalla, niin tää sijainen sitten tuli kyselemään että jokos mun loma on alkannu.. :headwall: Jos se loma nyt ois alkan aikasemmin jo, ni en mie siel enää ois istun :LOL:

Mut juu, tässä on linkki mun kuviihin :whistle:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=5ara

Tyttönen & Vaavi 35+0
Noista kuvista vain... Onko tuo musta pieni pallero tipsu? Aivan ihana :heart: =)
 
Huomenia!

HM : Sorry mä honasin jotenkin väärin. Juu mä oon kans samaa mieltä että etukäteen on ihan turha itekseen suunnitella synnytyksen etenemistä. Meen kans avoimin mielin ja luotan ammattilaisiin, sittenhän sen vasta näkee miten asiat etenevät.

(.) : Ihme vihlontoja (sukkapuikkovihlaisuja?) ja kirvelyä tuolla alakerrassa... Voisin ihan kuvitella että jotain siellä tapahtuu.. Ja huono olo senkun jatkuu. Äsken sipaisin yhen ruisleivän aamupalaksi ja nyt tuntuu että se tulis mieluummin takaisin ylös :$
No, kohta koiran kanssa pikku lenkille (Ahtisaarityyliin :LOL: ) jos helpottais..

Jaksuja kaikille!
T.R+P rv37+5
 

Yhteistyössä