Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

voi jösses no nyt se stressin pukkas :ashamed: alan kyllä touhuamaan vaikka mitä tässä parin viikon päätä,tätä vauvaa en millään tahtos päästää yliajalle!!!!!
oli lääkäri neuvola tänään ja totes lekuri,et alkaa olemaan 3kilonen vauva nyt. voi itkut. menee sf keskikäyrän yläpuolella,mut sanovat et kun kuitenkin esikoinenkin tuli sen alapuolella ja oli syntyessään 3.5kg....et seuraillaan joudunko synnytystapa-arvioon,eivät ihan helposti sinne taida kyllä laittaa:(

mutta siis:
35+3 (32+4)
paino +840g :ashamed: (+329g)
RR 108/55 (102/54)
pissa - - (--)
turvotus - (-)
HB 108 raudasta huolimatta tippuu (viim ei mitattu,sitä ennen 112)
SF 33 (30)
RT (rt)
syke+ (+)
liikkeet++ (++)
kohdunkaula edelleen 3cm ja puolikiinteä

ei tää homma kyllä etene voi helkkari jos menee taas yli. turhahan sitä nyt kai vielä on sen kummemmin stressata ja miettiä mut hirvittää. esikoisen aikaan oli muuten SF tämä 33 viikoilla 39+5....eli taitaa keritä nuo vanhat arvet vielä ratketa lisää..
ihana on tämä maha ja ikävä sitä tulee,muuten voisin mielelläni sen vielä pitää pitkäänkin,mutta nyt alkaa ekaa kertaa tuntumaan et oisin valmis synnärille!

sain muuten neuvola-ajat nyt koko loppuodotukselle,viimenen aika ois 10.2 eli rv40+2....ei kuulosta hyvälle.

labello ja mytty35+3

etusivusta vielä mielipiteitä kun mietin että joko nuo huonoja uutisia saaneet jättäis pois? kun kohta alkaa tulla syntyneitä,niin tulee huisin pitkä tuosta? jotenkin vaan tuntuu hassulle niitä karsia sieltä,mutta mitäs mieltä muut ootte?
 
Heippa!
Kävin kelalla kyselemässä että missähän mun äitiyspäivärahapäätös on!!! No ei missään vielä, laittoi että asia kiireellinen. Mulla nimittäin tulis muuten päällekkäin kotihoidontuki sekä äitiysraha ja sillonhan mä joudun maksaan kelalle takasin päin...Jospa tuo nyt lähipäivinä tulis päätös. Niin ja tuossa meidän omassa pikku kelassa ei pystynyt tekemään asialle mitään kun jonkin vakuutusmuutoksen takia kaikki asiat täältä käsitellään Kuopiossa Johon matkaa 100km!

seksistä synnytyksen jälkeen oli puhetta...se eka kerta synnytyksen jälkeen hieman jännittää varmaan kumpaakin, mutta kivaa se on ollut. Just ku ei oo hirveä maha tiellä enää ja ei muutenkaan ahdista ku happikin kulkee.
Ainut mikä ei ole kivaa niin se maito...itellä pakko ainakin olla imetysliivit päällä koska muuten sänky lainehtii maidosta :whistle:

Niin ja ehkäisyä synnytyksen jälkeen vissiin pitäis miettiä...kumeja ei jaksa kauaa...pillereistä tuun hirveen vihaseks...kierukat ei käy ku niissä nikkeliä, että mitähän sit?!? Millanenkohan se ehkäisyrengas on tai pistos? Vaikuttaako ne mielialaan?! Niin ja kaikkeahan ei voi käyttää imetyksen aikanakaan!!! Siinäpä pulma!
 
:wave: Lillip ilmoittautuu pitkästä aikaa ja vielä onneksi yhtenä kappaleena.

Nyt on siis se maaginen 36 viikkoa ylitetty ja vauvan annetaan syntyä jos on syntyäkseen. Eli ei kuitenkaan vauhditeta synnytystä, mikäli ei itse "vauhditu" (tulipas lause :LOL: )

Olo on jännittävän odottava, eilenkin illalla supisteli epäsäännöllisen säännöllisesti kolmisen tuntia. Otin sitten yhdeltä yöllä gramman panadolia runsaan juomisen lisäksi, että tilanne vielä rauhoittuisi... Olen ehkä jotenkin poikkeava, kun niin toivoisin vauvelin vielä pysyvän masussa edes muutaman päivän. (Tämä kommentti tulee siitä kun veljeni vaimo haluais jo vauvansa syntyvän vaikka la muutama päivä mun jälkeen: hokee koko ajan mulle, että miksi et käy kävelyllä/saunassa/harrasta petipuuhia jne, että vauva syntyis...) Mutta ehkä mä oon siis vähän outo!?!

Muisti pätkii, enkä millään jaksa muistaa mitä mun piti kommentoida... :ashamed:

Ainakin ruokahalusta oli puhetta: voisin lahjoittaa omastani puolet jollekin, jolla ei ruoka maistu: mulla nimittäin maistuu turhankin hyvin. Ja nimenomaan ruoka: voisin syödä koko ajan jotain suolaista... :ashamed: Ja arvatkaapa miten se näkyy?? Taitaa olla turha kirjoittaakin, että painonnousuna ja turvotuksena...

Imetysliivejä mulla kahdet, joista vain toiset ajattelin ottavani mukaan synnärille... Ja kolmannet ajattelin ostaa sitten jos tarve vaatii... Muistelen, että aikaisempien kohdalla käytin myös tavallisia rintsikoita....

Tässä terveiset tällä kertaa. Voikaa hyvin! Ja nauttikaa pakkaspäiväulkoilusta, jos vointinne sen sallii! =)

Lillip 36+2

Tyypin äippä :hug: :hug: :hug:
 
Vauvan painosta: se on muuten totta, että ainakin Italiassa 4-kiloiset autetaan sektiolla ulos! Täällä kaikki kauhistelee jo mun syntymäpainoa (3900g) ja on sitä mieltä, että olin ns. sokerivauva :LOL:

Kun kerromme, että odotamme ihan siroa typykkää, niin kaikki luulee että alle 3-kiloa, ja kun sanon, että painoksi on veikattu sellasta 3500g, niin kaikki on aivan että ohhoh kun iso :p

Toisaalta, Suomessahan moni ulkomaalainen äiti on helisemässä, kun eri rotuisilla tosiaan 3kg voi jo olla iso, mutta Suomessa pidetään alipainoisena ja määrätään kaikkia ekstrakontrolleja :/ muoks* siis luin Vauva-lehdestä kivan jutun nepalilaisesta äidistä, jonka vauva kasvoi nepalilaisten käyrien mukaan, mutta Suomessa pidettiin kauhean pienenä sikiönä

On se ihmeellistä, että terveydenhuoltoalan ammattilaiset ei osaa ottaa huomioon rodullisia eroja, kun kyllähän se syntymäpaino on ihan eri jollain viikingillä kuin japanilaisella.

Rintapumpusta vielä: kyllä mäkin varmaan tyytyisin käsikäyttöiseen, ellei olisi tuota rannekanavan ahtaumaa. Nimittäin kuulin, ettei se yleensä menekään synnytyksellä ohi, vaan oireet saattaa jatkua pitkäänkin. Kun mulla on muutenkin jännetuppitulhedusta usein, niin mulle suositeltiin ihan sen vuoksi sähkökäyttöistä.

Enhän ees tiedä, onko sille sitten mitään käyttöä, mutta onpahan nyt varalla jos rintoihin kauheasti pakkautuisi maitoa :whistle:

Matalista nänninpäistä: Siis mä olen varmaan joku rajatapaus, kun kyllähän ne on jonkin verran koholla, mutta tosiaan kun puristan "imetysotteella" tuosta nänninpihan ympäriltä, niin aika vähän sitä nänninpäätä jää koholle. Ei ne onneksi kokonaan mene sisään, mutta ei ne ulkonakaan kokonaan ole. Imetysoppaan mukaan matalista nänninpäistä ei ole edes mitään haittaa, mutta kyllä mä vaan olen kuullut, että saattaa vaikeuttaa imetystä.

Harmittaa vaan, kun noiden maidonkerääjien ohjeessa sanottiin, että olisi pitänyt käyttää 4.-7. raskauskuukausi, ja mä olen jo kahdeksannella. Miksiköhän niitä ei voi käyttää matalien rinnanpäiden kohottamiseen enää 7. kuun jälkeen, tietääkö kukaan? :wave:

Kuuntelen täällä lastenlauluja, Muumilaulusta typykkä näytti tykkäävän. Tai ehkä se inhosi sitä, on vaikea tulkita, että onko noi potkut merkki innostuksesta vai ärtymyksestä :LOL:

Tv. Leipuri Hiiva- Lentis ja Pii, pii pikkuinen vauva 33+3 :heart:
 
Uhmattiin kirpakkaa pakkaskeliä naapurin mamman kanssa ja lähdettiin kunnon michelin mammoina lenkille, kerrankin olisin itse vaivatta mennyt, niin sitten kaveria painoi ja kivisti, niin piti palata lyhintä reittiä takaisin ( hänen LA helmikuun lopulla, kun mulla 5. ). Mutta tosi ihana auringon paiste oli ja nautiskeltiin sitten siitä kyllä =)

Perhevalmennus nro 2. jatkuu tänään ja noin muuten laiskottaa ja peräpukama senkun on ja pysyy kipeenä :/ Siinä tärkeimmät.

hm ja nökerö 35+6
 
Karvatonkoira:Kyselit ehkäsyrenkaasta,mulla oli se ennen tätä raskautta ja olin kyl tosi tyytyväinen =) Mulle ei ainakaan tullu siitä mitään sivuoireita,mutta ihmisethän on erillaisia.Aattelin kyl ite ainaki palata sit siihen takas.Eikä tarvinnu erityisemmin muistaa,3viikkoo paikallaan ja viikko ilman.Helppo laittaa ja ottaa pois,muistan ite miettineeni sitä et jos en saakaan pois yms..mutta siis hyvin toimi,kaikinpuolin =)

Hemuliina 34+4 :heart:
 
Kyllä kaikilla alkaa olla synnytys jo melko lähellä, kun lukee kirjoituksia =) Itse olen jo niin malttamaton, ettei kyllä jaksais millään odottaa jos menee vaikka yli lask.ajan :eek: Mulla nimittäin ensimm. lask.aika oli 2.2. mutta lääkäri muutti sen 27.2. ekassa ultrassa. Jotenkin vaan tuntuu, että tämä syntyy kyllä aiemmin.. Miehellä 30.v synttärit 7.2. ja ollaan vitsailtu, että olis aika hauska synttärilahja jos syntyis just sinä päivänä :LOL: no, se nyt ei oo kovin todennäköistä..

Vauvanvaatteista, vannotin etten nyt ostele kauheesti mitään, kun kaikkee vaatetta tuntuu olevan aikas hyvin, mutta taas löysin itseni nettikaupasta shoppailemasta :p Vauvansukkia tuli ostettua pakkaus ja 2-pack vauvanhousuja limevihreät ja ruskeat, ostin tosin jo reilumpaa kokoa 74cm, kun noi äitiyspakkauksenkin vaatteet jää tosi nopsaan pieneks.

Nukkumisesta, viime yö meni taas ihan pieleen. Jalkoja särkee ja ne puutuu tosi helposti, sitten pitää käydä pissalla ja ei saa enää unta sen jälkeen. Tässä tulee nyt sitten hyvin valmistauduttua yöimetyksiin ja heräilyihin jos sama meno jatkuu raskauden lopppuun asti :whistle:

T. Väsynyt Kareliini ja vauveli 32+5 :heart:
 
Täällä ollaan taas jonkun hormonihäiriön vallassa :headwall: Mä en pysty olemaan hetkeäkään itkemättä kun tulee jotain raskauteen liittyvää eteen! Siis eilen varmasti itkin moneen otteeseen eri asioita ja tänäänkin taas on vollotettu ihan kunnolla. Tänään olisi vielä ensimmäin perhevalmennus, aiheena synnytys, ja sinne saa varautua isolla nenäliinapaketilla :snotty: Kertokaas mulle, onko kukaan koskaan ikinä ennen alkanut valmennuksessa itkemään?! Vai laitanko miehen sinne yksin :LOL: :headwall:

Kovasti oli kaikkea mielessä, mutta tuo äskeinen puhelu äidin kanssa sai mun hanat taas aukeamaan niin enhän mä enää mitään muista... Argh!

Niisku ja pikku-ukko 34+5
 
tosta sf-mitasta mäkin just hokasin että mullakin se
kulkee yläkäyrän tuntumassa! Eli rv33+2 se oli 32cm.
Ihan niin kuin labellollakin mullakin esikon käyrä
kulki keskikäyrän alla ja syntymäpaino hällä 3,5kg.
Ja nyt siis joku jätti ilmeisesti tulossa.. vaikkakin musta
ei ollenkaan tunnu siltä että tämä olis isompi kuin siskonsakaan
mutta kai se on sit varauduttava siihen viiskiloseen.. huh.

Niisku et ole ainoo pillittäjä, mä kanssa vollotan kaikelle
raskauteen ja vauvoihin liittyvälle.. ja niihin liittymättömillekkin.

iitukka ja helmi 33+4
 
Voi kun oli hieno keli tänään! :) Ulkona olin tytön kans ja lenkillä käytiin. Rattikelkkaa vedin sellaset 3km ja koira toisessa kädessä. Nyt tuntuu hieman kipeälle toi häpyliitos taas..se kun mulla ollut välillä aikas lailla kipeä. Mut eiköhän se siitä taas.
Tuohon sf mittaan ei kannata luottaa niin että olisi tosi iso vauva jos mitta on iso.. Mulla oli jo viime neuvolakäynnillä pari viikkoa sitten 35cm ja vauvan painoarvion sain äitiyspolilla viime perjantaina ja vauva painoi melkein 2,4kg. Eli ihan normikokonen.:)

Rv 34+2
 
Tuulikki73
:wave: Pikainen ilmoitus, että hengissä ja hengessä ollaan mukana (ja edelleen yhtenä kappaleena) vaikken ihan äsken olekaan kirjoitellut, kaikki kirjoitukset olen kyllä käynyt läpi. Joulu oltiin suomessa vanhempien luona, olipas ihanaa, kun oli kunnon valkea joulu. Ei muuta tälläerää, kuin hyvää alkanutta vuotta 2009 kaikille Helmikuun odottajille. Kirjoitan enempi taas jossain vaiheessa.

Tuulikki + Mytty 32+5

P.S. Tässähän alkaa synnytys olla aika lähellä jo monella, saa nähdä kuka ekana ehtii! =) (tuskin mina ainakaan, kun mun la on 27.2 ja vielä ei ole ollut mitään merkkejä siitä - ei edes harjoitussuppareita - että vaavi tulisi etuajassa. Ihan hyva niin).
 
Heips taas,

Seksi synnytyksen jälkeen: Mulla ainakin imetys vähentää haluja, siitä huolimatta, että kuukautiset alkavat suht nopeasti synnytyksen jälkeen. Toisaalta kakkonen sai alkunsa kun esikko oli 6 kk ja kun vielä imetin, joten todistettavasti sitä seksiäkin on tullut harrastettua. :LOL:

Ehkäisy: Olenko ainoa, joka on miettinyt laittavansa piuhat poikki? Toimenpiteessä ei oikeastaan arveluta muu kuin sen peruuttamattomuus, JOS tapahtuisi jotain, että vielä sen neljännen (kääks..) haluaisi. Kun kumminkin hedelmällisyyden puolesta olisi vielä joitakin vuosia jäljellä. Hormoniehkäisyä en halua, mutta toisaalta raskaudun helposti, joten varmoihin päiviin tms. luottaen pitäisi melkis olla valmis ottamaan vielä vastaan lisääkin jälkikasvua (mikä ei siis kuulu suunnitelmiin).

HM: (Varoitus, kakkajuttuja, herkät älkööt vaivautuko :D) Mulla on pukamat, jotka ilmestyvät aina raskauksissa ja vaihtelevasti muulloinkin, mikäli on ummetusta (onneksi useimmiten ei ole). Ei siihen tosiaan tarvita kuin mahan paino tuonne peräosastoon, kun saattavat ilmaantua. Äskettäin mulla äityivät niin kipeiksi, että käveleminenkin sattui, joten neuvolalekuri kirjoitti reseptin vähän tehokkaampaan ja puuduttavaan salvaan. Voi olla, että johtui sen salvan käytöstä sitten, mutta pukamat alkoivat vielä vuotamaan. :x Nyt tilanne on onneksi rauhoittunut. Apteekin voiteista olen käyttänyt Hädensaa. Haluan hoitaa ne mahd. hyvin pois ennen synnytystä, koska ponnistusvaihe ei tosiaankaan tee hyvää pukamille... Luulenpa, että tuolle puuduttavalle voiteelle on vielä käyttöä synnytyksen jälkeen. :| Siitä ikävä vaiva pukamat on, että kun ne kerran on saanut, tulevat herkästi uudestaan. Ja ulkoisia ei voi hirttää, vain leikata, ja mitä nyt olen muutamat leikkaustarinat lukenut, niin kierrän kirurgin pöydän kaukaa jos vain mahdollista. :$

Liitoskivut jatkuu ja muutenkin hankalaa on liikkuminen... Eipä ollut tällaista silloin parikymppisenä odottaessa.

Kössi 35+6
 
Heipä hei.

Onpas ulkona taas kylmä :S Mittari näyttää -8 astetta..
Ei ois enää ku puoltoista viikkoa, ni alkais äippäloma täälläki :)
Ja kohta ois vaaviki jo maailmassa, äkkii menny kyllä aika. :p Tuntuu et kauhee kiire tulee, ku pitäis tuo vaavin huone viel siivota (osa muuttolaatikoista purkamatta vielä) ja sänky sille laittaa.. Niitäku aattelee, ni kylhän sitä kerkee.. Mut sitku alkaa sairaalakassin pakkaamista miettii, ni tuntuu et eihän täs kerke koht enää mitää tekee :D
Sain veljen vaimolta jonku sortin rintapumpun, eiköhän tuo käsikäyttöinen oo.. Ei kyl mitää hajuu, et miten tommosii ees käytetää :whistle: Täytyis varmaan vähän testailla. :D
Enää ei kyl pitäis yhtää ostella mitään vauvan vaatteita, niit alkaa olee jo TOSI paljo.. Mut tänääkin sorruin taas :D Löyty todella halpa yöpuku kaupasta, oli vielä -80% :)

Tänään oli neuvolakin.

Rv 33+5 (30+6)
Paino +980 (+1540)
Turvotus - (-)
RR 127/81 (130/81)
Pissa + (++)
(HB 124 Mitattu 22.12.08)
Kohdunpohjankorkeus 31 (30)
Tarjonta rt (rt)

Tuosta pissasta ei sanonnu mitään, kun ei vaan löydy mitään et mistä se johtuis.. Kaikki kokeet on otettu ja maksatestit,yms. Mut ei vaa syytä löydy :p Neuvola tätsy sano, et hyvin tuntuu vaavin pääkin ja oikee puoli on ihan kovana koko aika, kun majailee sillä puolelle. Vasemmalla puolella on vaa tyhjää. Ja sen kyl iltasin tunteekin, kun käy nukkumaan.. Niin ei pysty olee oikeella kylellä, koska alkaa heti potkii.. mut ei sit vasemmal kylel mitää tu :D
Seuraava aika onkin sit lääkärille 26.1.2009

Tyttönen & Vaavi rv 33+5
 
Pikainen heippa!

Mulla olo senkun kohenee. Eilen illalla kävin ensin lasten kanssa luistelemassa ja ulkoilemassa. Sen jälkeen kaverin kanssa 8km sauvakävelylenkki 16 asteen pakkasessa. Eikä missään tuntunut, hyvä niin.

Nyt ois vauvalle kaikki valmiina ja omaa sairaalakassiakin jo pakkasin valmiiksi.

Nyt vaan odotellaan..ja voidaan paksusti...ja ruoka maistuu täälläkin.

Seuraava neuvola maanantaina..ois ollu tänään mut piti perua kun mies töissä koko päivän. Tulikin taas 4 viikon väli edellisestä, mut kai tuolla kaikki hyvin on kun vauva liikkuu ja oma olokin on huisin hyvä. Sit ne kai alkaa olla jo viikon välein.

Eipä muuta tällä erää!

Tiitteräinen 36+3
 
Voi teitä onnellisia, kun nautitte siellä kauniista säästä!

Meillä on ollut koko päivän hernerokkasumua ja ukkosta, sataa kaatamalla niin, ettei viitsisi edes kauppaan lähteä :headwall:

Väsyttää! Vielä viikko pari sitten olin pirteä kuin peipponen, 5-6 tunnin yöunet riittivät loistavasti, nyt nukun 10 tuntia yössä (onneksi myös typy on pari viime yötä nukkunut kiltisti, kun tässä välillä niitä potkuharkkoja pidettiin just aamuyöllä). Ja pitkistä yöunista huolimatta ihan vetämätön olo, tekisi mieli nukkua päikkärit.

Huimaako muita? Mua on viime aikoina ruvennut huimaamaan varsinkin heti syötyäni, ikään kuin verenpaine laskisi/nousisi just ruokailun jälkeen, tai voiskohan olla jostain verensokerin vaihteluista kiinni. Tänään on sitten huimannut koko päivän, tekisi mieli vain maata sängyssä. Mun raskausraamatussa taisi lukea, että loppupuolella on normaalia, että huimaa, mutta en enää muista, että miksi.

Jipii! Mies löysi rintapumpun, joka on sekä patteri- että sähkökäyttöinen, hinta vain jotain 40?! Kuulemma hyvä merkki, mutta niitä amerikkalaisia, joita ei Euroopassa edes myydä.

Kannattaako rintapumppu ottaa mukaan synnärille? Varmaan niillä on siellä rintapumppuja, mutta samantienhän sitä voisi ruveta harjoittelemaan omalla. Mutta siis onko teille neuvottu, että ahkera pumppaaminen nostaisi sen maidon nopeammin rintoihin, vai luotetaanko Suomessa siihen, että vastasyntynyt imee kyllä ihan tarpeeksi?

Voi apua kun mä mietin vaan päivät pitkät vauvaa ja vauvajuttuja. :ashamed: Minne mun oma elämä katosi? Eikä vauva ole vielä edes syntynyt, mitähän sitten, kun pikkuinen on oikeasti tuossa sylissä inisemässä? :heart:

Aina ajattelin, että mustahan ei tule sellaista "osaan puhua vain lapsestani" -mammaa, mutta alku on ainakin lupaava :LOL:
 
Lentoemo musta tuntuu, et mun aivot on jumittunu jo jonkin aikaa sitten täysin vauva, vauva, vauva, vauva -ajatukseen. Sinne ei siis kovin paljon muuta mahdu... :xmas: Onneksi alkaa tuo äippäloma kohta, sillä ei tästä keskittymisestä tule kyllä enää hevon ...kaan. :D

Suomessa saa käsittääkseni lainata sairaalan pumppua, Italiasta en sit tiiä. B) Muut korjatkoon, jos oon väärässä. :D
 
Yritetään uudelleen neuvolakuulumiset maanantailta (kiitos vinkistä et kopsaa tekstin välillä :wave: )

Vko 33+0 maanantaina ja uusi neuvolani!! Ed.käynti Hki:ssä
-paino +2kg :ashamed:
-turvotus +
-hemppari 120 (ed.119)
-syke +
-liikkeet ++
-verenpaine 132/92

Helsingissä otetuista sokeriarvoista sanoi että täällä P-vedellä ne arvot on sellaisia et olisin heti saanut verensokerimittarin kouraani, ja nyt siis mulla on se. Joka päivä vähintään 8krt mitattava. Tänään keskiviikkona verenpaineen takia uudelleen käymässä, nyt oli 112/81 eli oli vain jännitystä :) Mutta sokerit ei hyvälle näytä näin kahden päivän mittauksella, pari arvoa joka päivä koholla. Sanoi että aika vahvasti rasakusdiabetes kuitenkin on. Ensi viikolla halusi vielä että käyn vaikka kahden viikon päästä olisi lääkäri niin jos viikon ajan on samalla tavalla heittoja, tulee lähete sairaalaan.
Ultrattiin mamman kultapoika ja voin sanoa että mulle tulee PULLAPOIKA :heart: Oli sellaiset posket että :D Ja kuten arvelin näin parina viime viikkona, on nyt isompi viikkoihin nähden. Ihan oma vikani se oli kun kovasti herkuttelin, ja nyt on viikkoja sen verran ettei paljoa kerkii vaikuttaa muutos mutta jotain on vielä tehtävissä onneksi niin kovasti aion yrittää. Muuten poika on terve ja terhakka liikkumaan ja ei ole sukupuoli matkassa vaihtunut ;)
Nyt mentävä mutta palaan kommentoimaan muutamia juttuja, esim Kela-hommaa.

absa ja atso 33+2
 
Niisku Mä ainakin pinnistelin tänään perhevalmennuksessa kun aiheena oli synnytys..silmäkulmat oli kostua kun ajattelin meitä siellä paniikissa. Onneksi meillä on tosi humoristinen porukka että joku aina keventää jollain pikku huulella, niin ei mennyt liian vakavaksi =)

Kössi Kiitos :hug: Tänään on sitten jo ollut jonkin sortin vuotoakin perhana. Sitähän mä just pelkään että onko nämä nyt sitten kuukauden päivät matkassa..eli toivoa olisi voisi päästä..tai olisi päästävä eroon vaivasta ennen synnytystä. Kauhulla voin kuvitella jos vaiva on silloin päällä, ettei hyvä homma :( Ens ma on lekuri ja kysyn helppejä.

Tein tänään vielä toisen puolen tunnin happihypyn :)

Savulohi uunissa kuumenemassa eli listeriat kuolemassa, sitten murkinoimaan, slurp!
 
Mä unohdin laittaa tänään ruokaa :eek: voiko laittaa raskauden piikkiin?!

Yleensä syödään aamupala, lounas, päiväkahvit, päivällinen ja iltapala, no tänään jäi sit päivällisruoka laittamatta. Se on syöty n 17 maissa yleensä.
Ihmettelin vaan kun isompi poika sano monta kertaa että pitäs ruokaa saada että olis nälkä, en sit tajunnu että eihän sitä ollu laitettu koko ruokaa! Mieheltäkin kysyin, että mitäs me syötiin päivällisellä sekin mietti ihan tosissaan ja tuli siihen tulokseen että ei muuten olla syöty!
No otettiin sit hieman tukevampi iltapala.
:ashamed:
 
Pakko oli tulla tuskaileman kun mun napa ratkeaa kohta ihan kirjaimellisesti. :eek: Kiristää ja kirvelee ihan älyttömästi, muutenkin maha hellänä tuolta sisältäpäin kun niin hurjaa möyrimistä.
Täällä myös sitä huimaamista ja heikotusta ollut muutaman päivän.

Huomista lääkärineuvolaa odotellessa!
 
labello ihania tähtösiä, oikein ainakin mulla. Kiitos! :flower:

Kävin sitten tänään kävelyllä,kun oli niin upea keli. Siinä reissussa meni yht.3h, mut kävelin vaan n.20-25min. suuntaansa ja väliajan vietin istuskellen ja jutellen. Menomatka oli ok, mutta kotio päin tullessa alko olla jo oikeesti tunne että pitääkö soittaa joku autolla hakemaan, kun alkoi ensin supistella ja sit lisäks riipiä/särkeä tonne häpyliitoksen seuduille ja sisäreisiin..!! :eek: :kieh: Nyt olen ollut kotona jo 3h, ihan rauhassa sohvalla ja täs koneella ja yhä supistaa ja joka liikkeellelähtö ottaa noihin reisiin ja liitoksiin... :eek: :headwall: Ei kivaa!! Välillä supistaessa tuntuu myös selässä, mitä mulla ei yleensä tunnu, vaik näit suppareita on ollut jo n.rv 15 alkaen... Vauva kyl liikkuu ja potkii supistusten välillä, enkä oo mitään säännöllisyyttä suppareissa havainnut, kestotkaan ei o mitään pitkiä, ehkä 10-30sek. Mutta kyllä ahistaa jos tässä nyt ei pysty enää edes 20min. lenkkiä tehä ilman tälläsiä oireita!!! Ja ihan hissukseen köpöttelin! :ashamed:
Perjantaina on neuvola,täytyy taas ottaa puheeksi asia.Kertaalleenhan täti jo mulle suositteli kävelyn lopettamista/vähentämistä, mutta olen tässä välillä pystynyt kuitenkin jonkun verran liikkumaan ilman mitään kummempia oireita. Tai siis supistelut on loppunut kun rasituskin loppuu... :/
Tietty vauvan parasta täs on ajateltava,mut silti harmittaa!! :headwall:

Tuli mieleen sellanenkin juttu(asiasta villasukkaan....), kun ainakin muistaakseni tyttö-nen kirjoitti että vauva on rt.ssä selkä oikealla,potkien vasemmalle. Tämä tarjonta on kuulemma RT2 koska se on toiseksi yleisin tarjonta. (Mullakin vaavi niin). Yleisin, eli RT1 on selkä vasemmalla, potkut oikealle... Oppia ikä kaikki, vaikkei tuolla kai käytännön merkitystä olekaan. Korjatkoon joku jos tietää paremmin... Nlatäti näin viimeksi vaan jutteli... :whistle:

Nyt sohvalle ootteleen josko nää supistelut tästä rauhottuis...

tatuka
 
keltamo en lähe väittään,eka kerta kun ite kuulinkaan moisesta ykkösestä ja kakkosesta. Mulla merkkas ekan kerran viime käynnillä korttiin tän RT2 ja vauva on tosiaan selkä oikealla ja potkii vasemmalle. Näin oli meillä esikkokin... :whistle:
Meidän nla täti on kyllä sellanenkin tapaus etten yhtään ihmettelis jos hältä menee välillä vähän suunnat sekaisin.... :LOL: :whistle:
Tai jos katselee sieltä omalta suunnaltaan,niin sillonhan noi suunnat on just päinvastoin... :LOL: :LOL: mä kyl käsitän noi niin, et ÄIDIN oikea ja vasen kylki tms... Voin olla kyl itekin jo niin ulkohommissa et ymmärrän kaiken väärin. Nlakortis kuitenkin lukee RT2... :headwall: :p
 

Yhteistyössä