Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Jopas täällä oli monta sivua tekstiä tammikuun puolella!
Ei muuta kun omia kommentteja kehiin heittämään:

Sleeping: multa on mennyt ihan ohi, että miksi sulle tehdään lapsivesipunktio? Mainitsit myös että sulla oli sokerit 2+, ja mulla tuli nyt viikko sitten sama tulos. Sokerirasitustesteissä kaikki arvot oli liian korkeella ja nyt sitten pitäs alkaa mittailemaan arvoja tarkemmin. Eipä ole paljoa aikaa saada arvoja kohdalleen - varoittelivat jo, että syntyessään tämmöinen lapsi (jonka äidillä sokerit kohollaan) voi täristä ja vapista. Onkos jollain tästä kokemuksia?
Nyt pitäs syödä jotenkin säännöllisesti ja vähän kerrallaan - mulla on ihan kaamee nälkä nyt koko ajan, kun ohjeiden mukaan saa syödä musta aika vähän. Mistä helkkarista tämmönen raskausajan diabetes ilmestyi, kun en ole lihonnutkaan edes 10 kiloa ja laiheliini olen aina ollut. Joulunakaan en vetänyt mitään herkkuja paljoa, koska ajattelin, ettei liika sokeri tee hyvää vauvalle ja en halua mitään isoa vauvaa...

Kela - ei niinkään ystävämme. Naru, tsemppiä asian selvittelyyn. Komppaan Aplya siinä, että aina niiden tulee valita asiakkaalle edullisempi vaihtoehto eli jos viim. 6 kk tulot antaa paremman päivärahan niin sillä mennään ja päinvastoin. Ihmeen kauan on osalla kestänyt toi päätöksen saaminen - joko sait omasi Karvatonkoira (muistelen, että sanoit jättäneesi hakemuksen joskus lokakuun alussa?!).

Turvotus - Sinituuli ainakin kyselit käsien turvotuksesta. Kyllä kämmenet on kipeet ja laikukkaat. En usko että kovin moni konsti auttaa. Mulla suurin osa yöllä heräämisistä johtuu just kämmenten puutumisesta ja kipeytymisestä - sormia ei saa taitettua aina nyrkkiin lainkaan jne. Olen sitten käynyt jalottelemassa, veskissä ja juomassa ja samalla kylmällä vedellä pessyt käsiä. No empä tiedä onko ollut kovin paljon hyötyä, mutta saapahan vähän veren kiertään ja voi koittaa nukkua tunnin kaksi lisää :)

Lentis - ihmettelin sun salmonellatestiä, ei täällä Suomessa moisista välitetä. Ihan hassua. Muuten, nyt mä en tiedä mitä tarkoittaa se, että on matala rinnanpää? Että nännit on tosi matalatko?

Absa - erittäin pelottava tuo sun kokemuksesi kolarista. Onneksi mitään ei sattunut! Ja Kyrsä - koita jaksaa, sun sairaalakokemus supparien kera tuntuu niin aikaiselta...onneksi nää viikot kuluu joutusaan!

Lapsen koko - Nigella, mainitsit että olit käynyt Brunolla ja saanut hyvän painoarvion. Millä viikolla kävit? Mä kävin jo silloin ajat sitten...oisko ollut joku rv. 23 tai jotain. Silloin veikkaus oli 3,5 kg - mutta nyt vähän arveluttaa, kun vatsa on iso kuin mikä ja nää sokeritkin teki mulle temput. No, ensi viikolla neuvolaultraan ja sit ehkä on viisaampi. Tekis vaan mieli mennä sinne Brunolle 4D uudestaan - näkis napanuorankin ja kaikki... No siihen ei ole yksinkertaisesti varaa eli se siitä. Muuten, Sinituuli - sulla on ollut huiman pitkä esikoinen, 55,5 cm!

Glow - sulle kovasti energiaa ja voimia. Olen tässä viimeisten viikkojen ajan miettinyt, että huh, onneksi ei ole lapsia tässä vielä hoidettavana. Kun on niin puhkiväsynyt ja kömpelö ja kivuliaskin olo, että miten te kaikki jo lapsia saaneet äidit jaksattekin. Hatun noston paikka!

t. Meikku ja masu36
 
:wave:

Voi tätä niistämisen määrää...! Joulun jälkeen iski flunssa, joka oli jo lähdössä pois mutta taas alkoi nokka vuotamaan hirveästi. Mies ja tyttö olivat pari päivää 38 asteen kuumeessa ja nyt pelottaa että se on tulossa minullekin. Mitenköhän sitä jaksaa huomenna laitella joulutavaroita pois ja siivota kaupanpäälle...Ei kiinnosta pätkääkään. On niin nuupahtanut olo että.

Tyypin äippä: Kuullostaa alapään kuivuus ja turpoaminen tutulta. Täytynee käydä niitä maitohappobakteereita jos edes vähän auttaisi.

Glow: Mulla kanssa ollut huono omatunto kun ei tytön kanssa jaksa leikkiä ja hermostun helposti. Mutta ei sitä yksinkertaisesti jaksa eikä kykene tämän raskauden kanssa.

Vaunut Voi kun himottaisi ostaa uudet pienet ja kätevämmät yhdistelmät. Silloin neljä vuotta sitten ostettiin Brion Combit, jotka on kyllä vähän kömpleöt laittaa auton kyytiin ja kiinni runkoon. No mutta mennään nyt niillä..Ne ei taida edes mahtua tuon minun kauppa-autoni takakontiin..Pitää siis ostaa mammalle uusi auto:D

Töitä olisi vielä pari viikkoa jäljellä mutta ajattelin perjantain neuvolassa pyytää että antaisi edes säälistä saikkua loppuajalle. Ei jaksa ja supistelee eikä ajatukset pysy kasassa enää.

Nuupahtanut Angela 32+4
 
sleeping
Meikku: Mulle tehdään ja on tehty myös kahdessa edellisessä raskaudessa lapsivesipunktio koska mulla on 1-tyypin diabetes ja vauvat on kaikki makrosomisia, joten sektio yritetään tehdä niin varhain kuin mahdollista, mutta ensin täytyy siis katsoa, että vauvan keuhkot ovat siihen kypsät. Lääkäri myös sanoi, että diabeetikon vauvan keuhkot kypsyvät muita hitaammin. Mulla tosiaan oli viime käynnillä sokerit kahdella plussalla, joka johtui edellisen illan karkin syömisestä, jolloin sokerit siis nousi. Yleensä pystyn pitämään sokerit kurissa insuliinilla, mutta silloin se epäonnistui.
Ainakin 1-tyypin diabeetikoiden vauvat joutuvat tarkkailuun heti syntyessään, koska heillä (vauvoilla siis) on usein verensokeri matalalla heti syntyessään. En tiedä onko sama juttu raskausdiabeetesta kärsivien äitien vauvoilla, mutta kuvittelisin, että tämä tärinä ja vapina liittyy vauvan matalaan verensokeriin.
 
Liikkeistä: Ei niitä tule päivän mittaan kovin mietittyä/seurailtua, mutta jos masussa on ollut pidempään hiljaista, niin siihen jotenkin aina havahtuu ja rupeaa kuulostelemaan. Ja yleensä sieltä nopeaan joku pieni liike tuntuu. Terkan ohje on ollut vain, että "päivittäin" pitää tuntua. Mut jos ei moneen tuntiin tuntuisi mitään, niin en odottelis enää seuraavaan päivään vaan lähtisin polille. Luonnollistahan se on, että vauva loppua kohden hiljentää tahtia. Mulla kyllä vielä jumppailee kovasti ja eilen illalla oli pienellä taas tosi voimakas, oikein naksahteleva hikka.

Kössi
 
5 työpäivää jäljellä sit alkais äitiysloma, ihanaa! Mulla synnytyspaikka K-HKS, käytiin just lauantaina tutustumassa sairaalaan, tuli vähän rennompi olo :) Tyttö olis näillä näkymin tulossa! Hyvää uutta vuotta kaikille!
 
Olisi paljon kommentoitavaa, mutta ei ehdi =)

Meikku: mä kysyin tänään labrassa tuosta salmonellatestistä, ja mulle sanottiin, että se tehdään Italiassa kaikille 8. kuulla. Haluavat kai hoitaa sen, ettei tartuta synnytyksessä lapseen. Samoin kaikki nuo veren hyytymistekijät, mitä multa tänään testattiin, ovat täällä ihan normaaleja raskausaikana. Kauhean tarkkaa, mutta en mä nyt ehkä vielä näistä verikokeista ole anemiaa saanut ;)

Kärppis: mulla auttoi ranteisiin, kun rupesin nukkumaan käsi tyynyllä. Siis ihan erillinen, korkea tyyny, ja pidän siinä kättä nukkuessa. Välilä parantui niin, etten tarvinnut edes tyynyä, mutta vaikka käsiin ei aina satu, niin niissä on nyt tosi huono pito-ote, multa tippuu kaikki tavarat ihan hullulla tavalla. Siis ei astiat tipu, kun niitä mä älyän puristaa tarpeeksi kovaa, mutta kaikki kevyempi tippuu. Luulen puristavani niitä, mutta ei, kaikki vaan putoo itsestään käsistä. Ärsyttävää!

Liikeistä: Meiläkin on välillä hiljaisempia päiviä, erityisesti, jos olen ottanut niitä supistuksia vähentäviä suppoja. Sanoin siitä gynellekin, mutta se sanoi, ettei sillä ole väliä, että tärkeämpää on ehkäistä/hillitä niitä supistuksia. Olen kuitenkin alkanut ottaan lääkettä vain silloin, kun supistus on tosiaan kivulias, normaaleihin suppareihin en suostu enää ottamaan.


Apua, tänään tuhlasin ihan hirveesti rahaa. Mutta kun olin ihaillut netistä yhtä puuhamattoa, niin pakkohan se oli ostaa. Ja sitten sellainen diskosysteemi vauvan pinnikseen, siis Fisher-Pricen mobile, jossa on jotain tuutulauluja ja nature sounds ja sitten heijastaa tähtiä kattoon. Äitini sitä vaan diskovaloiksi kutsui, kun puhelimessa kerroin :LOL:

Taidan olla hullu, mutta ostin neitille alesta vaatteita jo ensi vuodeksi :LOL: En voinut vastustaa kiusausta. Ja lisäksi ostin pari 60cm mekkoa, joista ei ole taatusti mitään hyötyä niin pienelle, mutta kun ne oli niin söpöjä. Ihmiset näkee nälkää ja mä hussaan rahoja kaikkeen ihan turhaan :ashamed: Mutta kun en voinut vastustaa kiusausta :whistle:

Siis sähköiset rintapumput maksaa ihan tajuttomasti :eek: En ollut lainkaan ajatellut, että ne olisi niin kalliita, hintahaitari täällä 100-150?, en kylä sitten ostanut, kun on toi käsikäyttöinenkin. MIes lupasi kattella löytyisikö jenkkilästä halvemmalla, siellä kaikki maksaa nykyään niin vähän.

Tv tuhlaaja-Lentis ja mamman kulta 33+1 :heart:

Muoks: kiitos kaikille vinkeistä mataliin rinnanpäihin (= nänni ei ole erityisen ulospäintyöntyvä erityisesti, jos nännin ympärystä puristaa peukalo-etusormiotteella noin 1cm päästä nännin pihasta). Ostin tänään maidonkerääjiä, aattelin kokeilla, olisko niistä jotain hyötyä. Oma äitini oi venytellyt nänninpäitä raskausaikana, ja vaikka mulla oli alussa huono imemisote, niin vuoden verran muakin on imetetty :heart:
 
Meikku Joo äitiysrahahakemus on jätetty lokakuun alupuolen...raha pakkauksesta tuli reilussa viikossa, mutta tätä raha päätöstä ei ole vielä tullut ei kotiin eikä näy kelan sivuillakaan, pitänee käydä vähän kyselemässä siellä, kohtahan se pitäis jo maksaa :eek:

Mulla ollut kaikissa raskauksissa raskausajan diabetes tai siis siinä rajoilla ollut sokerirasituksessa just se paasto-arvo, muuten kotimittauksella kaikki arvot hyviä. Niin nuo edelleset lapset on kumpainenkin joutuneet olemaan sairaalassa sokeriseurannassa n 2 vrk ja luultavasti tämäkin joutuu!
Vauvalta mitataan verensokeri useita kertoja vuorokaudessa yötä päivää ja liian alas ei saa laskea, jos on alhainen joutuu ottamaan toisen verinäytteen ja heti annettava lisämaitoa. Oliko peräti 4 tunnin välein se mittaus.
Ja sitä tärinää voi olla myös rd vauvoilla jos sokeri on liian alhaalla.
Ja se vauvan verinäyte otetaan kantapäästä ja jos sokeri alhainen niin sit päästä...äidille se on kidutusta kun pakko on mitata ja toinen itkee ihan hirmusesti :(
 
Heippa! :wave:
Täällä turvotus ja kutina jatkuu! :kieh: Mites on,pystyykö lääkäri toteamaan hiivan sisätutkimuksessa,vai täytyykö ottaa joku näyte?

Täällä mies ja poika kipeitä! :/ Poitsulle nousi viime yönä kuume,äskenkin oli vielä 38,5!Voi pikkuista!Siinä kun yöllä häntä lohduttelin,niin ajattelin että pian meil on kaks tällästä pikkasta ja mitä sit jos ollaan kaikki kipeitä!No,kai sitä jaksaa kun on pakko!

Sain surullisia uutisia tässä illalla..mun mummoni kuoli viime yönä!Sitä olen täällä nyt sitten itkenyt!! :snotty: :snotty: Hän oli kyllä vanha, 96v,mutta asui itsenäisesti ja oli ihan sillai terve!Kyllä se vaan iski ja kovaa!! Surullista on myös että mä en pääse hautajaisiin,kun ne on 24.1 ja asutaan niin kaukana(meiltä on matkaa n.330km)

surullinen tyypin äippä ja Einari 35
 
karvatonkoira minä laitoin ä-päiväraha hakemuksen 8.10 ja nyt 2.1. tuli päätös. Varmaan nää pyhätkin sekottaa,mut soittele kelaan ja kysele jos ei ala kuulumaan.

Mitenkäs hei kun mietin sairaalakassin sisältöä,niin pitääkö sinne ottaa myös tuo esikoisen aikanen äitiyskortti? Ihan kun oisin joskus jostain niin lukenut?

Osalla turpoo ja kuivaa alapää, mulla päinvastoin. valkovuotoo tulee ihan hirveesti ja taas stressaan et mistäs mä tiedän ettei se ole lapsivettä. Tuskin se sitä on, mut ärsyttää kun tuntuu et oikeen hulahtaa välillä ja sit on jatkuvaan pöksyt märkänä :kieh: pikkuhousunsuojia oon yrittäny vältellä kun hiivaa pekään,mut kohta on pakko alkaa käyttään menee hermot ja itellä on koko ajan semmonen äklö olo.

mulle on kyllä tullu paha tapa käydä palstalla 2krt/pv :D mut tekstiä tulee niin paöjon ettei perässä pysy..*seliseli*

l&m

*muoks*
tyypin äippä osanottoni :hug:
varmaan se lääkäri osaa sen hiivan todeta ilman testiäkin jos on noin kurjat oireet jo. ne lääkkeethän on ilman reseptiä,mutta vissiin suositellaan kuitenkin raskauden aikana lääkärin kautta meneen hiiva epäilyn kanssa.
 
Abu
Tyypin äippä, osanottoni. Kyllä se isovanhemman kuolema vaan on surullista vaikka miten olisi vanha ihminen..

Vaunuista; Meillä on vuoden 2007 emmaljunga cerox:it pehmeällä kopalla. Kovasti olen tykännyt - täällä maalla kun ei ihan kaupunkivaunuilla pärjää. Renkaissa täytyy olla riittävästi pinta-alaa että tuolla auraamattomilla teillä pääsee eteenpäin

Siis APUA! Miten nämä liitoskivut VOI olla näin kovia??! Pienellä lenkillä käytiin tänään likan kanssa ja nyt on paikat niin kipeenä ettei tiedä miten päin olis!! Kampesin tuosta sohvalta ylös miehen avustuksella, omin voimin olisin jäänyt siihen. Ja tätäkö pitää kestää vielä vajaa 2kk?? :kieh:

Mulle on tullut jo pieni ahdistus kun olen lueskellut noista sairaalakasseista ja kotiutumisvaatteista. Meillä on remontti kesken ja se vaan lisää tätä panikointia (ei tule luultavasti valmistumaan ennen kaverin syntymää). Tänään sitten kiritin ja katselin tytön vanhoista vaatteista pojalle sopivat ja lajittelin ne omiin laatikoihinsa. Aloitin myös kehdon hionnan. Siitä saadaan väliaikainen sänky ennen rempan (ja lastenhuoneen) valmistumista..

Ja veikkausta täältä: Mies veikkaili että poika syntyy 20-23.2.-välillä. Itse taas pessimistinä luulen että synnytys menee 2 viikoa yli ja käynnistykseen..(niin kuin tytöllä).

-Abu 32+6
 
Heippa ja kiitos kaikille, jotka vastaili mun liikejuttuihin. :)

Kyllä papukin siis liikkui, mutta vain vaimeammin ja vähemmän kuin normaalisti. Mutta äsken ainakin, kun sohvalla köllöttelin, oli taas ainakin lähes normaali tahti menossa mukana. Ja muutenkin oon tämän päivää seurannut, niin kyllä se tosiaan liikkuu. Mä vaan en tunne kaikkia yhtä kovaa (jotain jopa en ollenkaan). Mikä taas onkin hassua: jotkut valittaa, että sattuu, mä, että en tunne. :D

Labello mulla oli muutama viikko (no jaa... melkein kaksi kuukautta) sitten samaa ongelmaa. Huomasin, että noista alapäänpesuaineista on sinänsä hyötyä, että ne kuivattaa ja auttoi myös tuohon liialliseen eritysongelmaan.. Tosin pitkään ei kantsi jatkaa, kun voi kuivaa liikaa ja sit on taas hiiva edessä. Hetkosen käytin, mut sit lopulta asia kai korjaantui itsestään ...vähän samalla tavalla kuin muutkin alapiän epätasapainot: ilmaa, puuvillaiset alkkarit ja maitohappobakteereja. :)

Lentoemo oon kanssa huomannu, et puristusvoima ei ole entisellään käsissä. Vielä mulla tavarat pysyy käsissä, mutta aina en vaan saa puristettua nyrkkiin asti ja usein nyrkkiin puristaminen sattuu. On tää kivaa.. =)

Mä muuten ostin papulle viime viikolla kanssa jumppamaton. Ja leikkimaton. B) ...kun mutsi ei osaa päättää, ostetaan molemmat. :LOL: No joo.. järkeilin sen niin, et laitan sen leikkimaton joko alkuun piiloon ja jumppamatollahan papu leikkii, kun on selällään. Sit kun on mahallaan, on leikkimaton aika (siinä on semmoisia eri härveleitä sille, joihin se pääsee käsiksi vasta, kun osaa jo istua tai olla just mahallaan). B) Ja saahan noi sit myydä..

Tyypin äippä kyllä pystyy (gyne) mut paras tietty on tarkistaa ihan testillä.

Kaikki papun vaatteet ois nyt pesty ja silitetty, mut kertokaas nyt: mitä sinne sairaalaan pitää ottaa mukaan? :D Jos tähän asti oon sairaalaan joutunut, oon joutunu vähän yllättäin, joten koskaan ei ole tarttennu miettiä etukäteen pakkaamisia..
 
Moi!

tyypin äippä: :hug: otan osaa...ainahan se surullista on vaikka ikääkin olisi tai olis muuten vaan odotettavissa olevaa mutta se lopullisuus... :(

Mulla supistukset on rauhoittuneet ja muutenkin ..flunssa se vaan sai aikaan moiset oireet, huh, onneksi ei vielä vauvalla olekaan kiire (kop kop kop!). En tiennytkään muuten tuota, että pelkkä flunssa voi tehdä tuollaista, luulin mahataudin vaan aiheuttavan moista :| .

Liikkeet on täällä myös rauhoittuneet entisestään ja parhaiten tuntuu makuulla.

Tänään haettiin kaikki tarvittava vauvaa varten. Vaatteita ehkä pitää ostaa mutta sitten vasta kun tietää minkä värisiä! ;) Vaatteitahan on kyllä noilta veljiltä(4kpl) jäänyt ihan kivasti mutta pitäähän tämänkin jotain uutta saada ja jos yllättäiskin olemalla tyttö niin menis kaikki uusiksi :D . Meillä kun kaikki vaunuista ruveten on ennen olleet sinistä ja vihreää niin nyt vaunut on kirkkaan punaiset (kuten ferrari ;) ), samoin kaukalo on puna-ruskea...rupeaa noi selkeät poikavärit tulemaan korvista ja hyvinhän pojilla punainen menee kun on selkeästi kirkaan punainen, eikä pinkki tms.

Hitsit, lyö tyhjää ja monta asiaa oli, mitä piti kommentoida mutta siitä on niin kauan kun oon viimeksi kunnolla kirjoittanut, etten muista puoliakaan :ashamed: Täytyy yrittää palata ruotuun nyt ja kommentoida vähän joka päivä niin ei mee ohi jutuista! :D

Aina menee nyt tosi nopsaa...ei mee kauaa kun rupeaa tulemaan vauvauutisia tännekin-- :eek: Mä oon joka lapsen kohdalla tajunnut sen ajan kulun sillä kun on ajatellut , että montako viikonloppua enää on jäljellä... :eek: :eek: :eek: kääk! Mulla noi pojat on syntyneet rv 38+2-39+6 välillä joten oletettavaa kai on, ettei tääkään yli mee..sitä vaan mietin, että jos meniskin vedet niin koska sitä sitten tulis lähdettyä..heti? Multa kun on aina puhkaistu kalvot niin ei oo edes tullut mieleen...täytyypä lukaista jostain.

Mukavaa loppiaista!! Ottakaahan rennosti köllötellen vaan!! :D

Terkuin, Möökö ja muru 35+1 :heart:
 
Meikku: Mun esikoinen oli aika pieni 2960g ja 48cm, mutta toinen oli tämä 4,5 kg ja 55,5 cm. Täytyy sanoa, että tuo kokoero oli jo tuntuva. :) Kolmas olikin jo "normaali" kokoinen (3,5kg ja 51 cm).
Tyypin äippä: Osanottoni :hug:

Tämä on taas yksi tosi huono yö. 1/2- 1 tunnin välein pitää nousta ylös kun käsiä särkee. Harmittaa todella. Tätä on jatkunut jo marras-joulukuun vaihteesta ja kyl olis haluja jo nukkua. Oma sänky vetää puoleensa todenteolla. Ja kun neuvolassa ja lääkärissä ainut vastaus tähän on, että se on vaan raskauden kurja oire. Näinhän se on, mutta en tiedä kuinka kauan jaksan valvoa.

Siitä limatulpasta. Nyt sitä tulee taas. Ilmeisesti mulla se lähtee pikkuhiljaa.


Sinituuli rv 33+4
 
Tyypin äipälle osanotto :hug:

Alkaa tässä kaikessa lomailussa mennä pää sekaisin, en enää tahdo muistaa mikä viikonpäivä on vaikka töitäkin on vielä pari viikkoa... Kävin muuten kotona uudelleen vaa'alla ja edelleen epäilen että neuvolan vaaka näytti ihan omiaan, liian vähän ikävä kyllä.

Kärppis, tässä mun listaa (lisäksi tietty vauvan kotiutumisvaatteet):
Neuvolakortti
Shampoo
Hoitoaine
Kampa
Hiuslenkkejä
Deodorantti
Hammasharja ja tahna
Imetysliivit, suojuksia
Rasva
Puhelimen laturi
Vaatteet kotiin
Kamera + laturi
CD-levyjä?
Kirja?

Osaisiko joku sanoa, saako sairaalassa pitää omia vaatteita, muutakin kuin alusvaatteita?

terkuin almaa vko 34
 
Abu
Pikaisesti vastaan almaa:lle; Sairaalassa (ainakin meidän) saa pitää omiakin vaatteita, ei niitä kuitenkaan tullut pidettyä. Kannattaa pitää pyykin määrä minimissä ennen kotiutumista :D .

Minä ainakin jouduin vaihtamaan sairaalan vaatteita usein kun sotkeentuivat aika nopsaan. Sairaalassa on siivekkeettömiä siteitä ja alussa runsas jälkivuoto saattoi tulla siteestä ohi. Lisäksi toimimattomien lantionpohjalihasten takia pissaa valui jo matkalla vessaan... Niin ja olkaa hyvät vaan, eiköhän tässä täyttynyt päivän ällöttävyysannos


-Abu 33+0
 
Heips!

Tämmönen pikanen kysymys niille joilla on turvotusta:Onko teillä turvotusta pelkästään yhdessä jalassa tai yhdessä kädessä?
Mulla on taas ton oikean jalan kanssa ongelmia...eilen illalla alko särkemään yhtäkkiä säärtä ja se on vähän turvonneempi kuin vasen jalka.Perjantaina kävin lääkärissä ja hän oli sitä mieltä että tukosta ei oo ja kipu pohkeessa helppottikin lauantaina,mutta tuli tosiaan eilen takasin!

Tyypin äippä ja Einari 35+1
 
Jaiks, eipä tullutkaan tuollaiset sotkuaspektit mieleen... Kiitos Abu :) Sairaalavaatteet näyttää tosi ankeilta mutta kai niissä muutama päivä menee kun ei sitä muutenkaan varmaan jaksa olla kovin kiinnostunut omasta ulkomuodosta....
 
Tyypin äippä :hug:

Eilen lähdettiin miehen kanssa oikein listan kanssa kaupoille mutta mamma hyytyi kesken rundin. Ehdittiin käydä pari remonttitarvikekauppaa ja Asko, kun halusin jo kotiin, aikaa tosin oli mennyt liki 3 tuntia. Tuli kerrassaan heikotus ja jaloissa tuntui kuin olisi ollut 10 kg:n kivisäkit+ päälle kuumotus :eek: Oli tosi tukala olla! Ekaa kertaa tällä tavalla! Kotona oli pakko ottaa pienet torkut ja jalat kohti kattoa..sitten ruokaa ja olin taas ihan kunnossa :/

Perhevalmennus Nro 1. alkoi sitten iltasella. Meitä on siellä 8 pariskuntaa, ihan mukava sessio oli ja huomenna jatkuu. Luulenpa että miehelle tuo on vielä 100x parempi juttu kuin mulle. Konkretisoituu taas asiat hiukan :)

Aloin eilen lueskella noita lehtisiä mitä tuli äippäpaketissa, minusta tuo 'Imetys, yhteisen matkamme alku' vaikuttaa niin hyvältä että ukonkin aion saada lukemaan sen ;) Siinä on siis vauvan kotiin tulosta yms. hyödyllistä tietoa, ei pelkästään imetystä...

Peräpukamista
Olenko ainoa joka kärsii jo toista päivää tästä ikävästä vaivasta???? Onko mun nyt sitten varauduttava että tämä 'rypäle' on ja pysyy koko loppuraskauden?? Voiko asialle mitään tehdä? Normiannoksen Bephantenia olen kyllä laittanut. Kyselen viikon päästä lekurissa, mutta olisko jollain ensiapu tietoa, kun ensikertalainen näissäkin 'mukavissa' asioissa. Että näin.. :snotty:

Turvotus mulla ei niinkään silminnähtävää mutta jo aamusella jalat on tosi väsyneet ja tosiaan pakko saada vähän väliä jalat kohti kattoa tai menee tukalaksi..kuumottaa ja kärsin :(

Alan valmistautua moikkaamaan kavereitani Messilään, he tulevat laskettelemaan ja mä voin vaan kateellisena käydä rinnebaarissa kaakaolla...mintutkin joutuu jättää väliin ;)

Mukavaa loppiaista!!

hm ja nöksy 35+5
 
Moi!

Heti alkuun osanottoni tyypin äipälle :hug: Oma mummo on aina oma mummo, olipa ikää sitten kuinka paljon tahansa. Mun isoeno nukkui pois reilu viikko sitten, hän oli niin kovin innoissaan mun vauvauutisesta ja odotti kovin näkevänsä vauvan.. niin vain jäi vauva häneltä näkemättä:( Mutta tätä se elämä on. Syntyminen ja kuoleminen on osa tätä kaikkea ja siihen on vaan sopeuduttava, vaikka kipeetä/vaikeeta välillä onkin.

Olikohan se Rosinante ku mainitsi, et pitäis olla eri imetysliivit joka sairaalapäivälle.. Ups, mä oon ostanu tähän mennessä vaan kahet imetysliivit ja niistäkin vaan toiset suunnittelin pakkaavani mukaan (en siis oo ajatellu sairaalassa kovin pitkään olla;) ). Mutta ehkä pitää käyä sit yhet ostamassa..kaiken varalta.
Meillä ei kyllä kätilö maininnu mitään imetysliivien lukumäärästä lauantaina ku oltiin osastolle tutustumassa.. Oih, siellä oli synnytys käynnissä kun mentiin = ei päästy suoraan sinne salien puolelle vaan mentiin ns. päiväsaliin.. Ja kun sitten lähettiin kattelee osastoo enemmä nii kuuluipa maailman suloisinta parkumista:) Pieni vauva oli syntyny sinä aikana kun me siellä salissa/huoneessa kuunneltiin kätilöä.. :heart:
Toi synnärikäynti kyllä konkretisoi taas enemmän sitä, että vauva on todellakin tulossa eikä siihen nyt enää niin montaa viikkoo välttämättä mene.. Mulla on jotenki ollu koko ajan sellanen olo, että vauva syntyy sit joskus, mut nyt se sit joskus alkaa olla käsillä..

Su-ma yö meni valvoessa ja sen seurauksena eilinen päivä oli jotain kamalaa. Oksetti, paleli, hikoilutti ja oli niin vetämätön olotila että huh-huh. Yritin nukkua päivällä, mutta ei onnistunu (joka ei yleensä tuota ongelmaa, siis päiväunet). Avomies oli töissä ihan huolissaan musta ja patisti soittaa neuvolaan. Mut eipä ne siellä mitään osannu sanoo, pelottelivat liikkeellä olevalla vatsataudilla :x se tästä nyt vielä puuttuis, et joku vatsatauti iskis.. Viime yön nukuin kuitenki hyvin ja nyt on olotila ok.

Täällä on päästy "turvallisille viikoille"... :)

Nanada ja Hän 37+1
 
Tyypin äippä ei ole (mulla turvotus on kauttaaltaan yhtä kivaa =) ), mutta jos sua epäilyttää, pyydä päästä verikokeeseen. Siis se, onko sulla tukosta siellä, voidaan määrittää verikokeella. Mun mieheltä just pari kuukautta sitten otettiin se, kun leikkauksen jälkeen alkoi outo jalkavaiva, josta ei sit osannu lääkärikään sanoa varmaksi, onko vai ei. Käytiin tosin yksityisellä (tuo ei jaksa jonottaa yleisissä sairaaloissa :xmas: ), mut ei ollu sielläkään tehtynä niin hirmuisen kallis (jos ei julkisella suostu ...mikä ois kyllä vähän hassua, etteivät suostuis..).

Haavemamma mulla tuli joskus viisi-kuusi viikkoa sitten pukama. Oli aluksi kipeä ja kysyinkin silloin nlalääkäriltä, että voiko sille tehdä jotain. Kuulemma ei oikeastaan kuin vain kärsiä ja sit jos jää vielä haittaamaan synnytyksen jälkeen, sen voi hirttää pois. Mut lääkäri sanoi, että noita apteekin peräpukamavoiteita ei kannata käyttää kuin pakkotilanteessa ja hyvin vähän aikaa, sillä ne sisältää kortisonia, joka ohentaa ihoa ja sit se pukama voi alkaa vuotaa. Itse pistin kanssa pahimpaan aikaan Bepanthenea, joka mulla onneksi auttoi kutinaan. Sittemmin pidin huolen siitä, ettei vatsa enää uudestaan päässyt kovalle (se kertakin riitti :xmas: ) ja pukama on rauhoittunut. Eli lisää kuitua ja kasviksia (mäkin normaalisti syön niitä tosi paljon, mut silloin oltiin reissussa ja kylässä ei ollut riittävästi tarjolla... :snotty: ). Kyllä se tuolla on, huomaan sen kyllä, mut ei ole enää kipeä eikä kutise. Tsemppiä, toivottavasti saat sen vetäytymään, on aika ilkiä vaiva...

Kiitos almaa listasta! :D Mun pitäs varmaan oikeasti aktivoitua noiden imetysliivien kanssa. On vaan tosi hassua alkaa nyt niitä ostaa, kun mulla ei ole tuo meijeriosasto vielä yhtään turvoksissa (mitä jos ostan liian pienet... :ashamed: )

T. Kärppä ja papuska 32+3
 
Kärppä Kiitos kovasti :) ...mulla kun ei ole ollut edes mitään ummetusta, mihin tämä pukama-probleemi kait yleensä liittyy. Mutta aioin vielä varmistaa ettei vatsa vaan pääse kovalle, joka sitten hankaloittaisi vaivaa entisestään. Eilen piti käydä juuri apteekista jotain salvaa, mutta siis hyvä etten käynytkään. Bebanthenilla siis mennään :p

Imetysliiveistä Sanottiin tuossa imetysoppaassa että "Imetysliivit kannattaa hankkia vasta synnytyksen jälkeen, maidon noustua ja turvotuksen laskettua". Mulla ei ole kuin yhdet hankittuna ja meinasinkin hankkia useampia kun tietää minkä kokoisia olisi hyvä hankkia..ne kun ei ole mitään halpoja kapistuksia..

Kissa piru vie on pysynyt poissa kehdosta, sen eilisaamun lennokkaan yrityksen jälkeen. Kyllä on fiksu mirri :)

No niin nyt mä lähden liikenteeseen :)
 
Tyypin äippä, osanottoni :hug: Ja turvotuksesta: mullakin sitä on aika tasaisesti, ainoastaan oikeassa kädessä on tuntunut enemmän toi rannekanavan ahtauma, mutta kun esim. sormet turpoo, niin kyllä ne turpoo kummastakin kädestä.

Haavemamma: mullekin tuli elämäni ensimmäinen pukama joskus pari viikkoa sitten. Mullakaan ei ollut mitään ummetusta, mutta mun "raskausraamatussa" lukikin, että näillä viikoilla pukaman aiheuttaa yleensä valtimoita painava kohtu, niin kuin kärppis kirjoittikin. Mulla toi pukama katosi kyllä sitten itsestään parin päivän päästä, oon pitänyt huolen, ettei ole ummetusta ja kävellyt ahkerasti, että veri pääsee kiertämään. Muista myös runsas nesteen juonti!

Keitin muuten äsken ekaa kertaa maidonkerääjät ja rintakumit, aion kyllä sterilisoida ne vielä myös kylminä, oon hiukan hygieniafriikki :ashamed: Tuskin jaksan sitten enää kauheasti hysterisoida lapsen synnyttyä, mutta nyt on vielä aikaa :whistle:

Seksielämä lapsen synnyttyä: Teiltä jo synnyttäneiltä kysyisin, että oliko paljon eroa raskausajan ja imetysajan välillä? Meinaan, jos ei haluttanut raskausaikana, niin paraniko tilanne vauvan synnyttyä? Tai toisin päin, jos seksielämä oli vilkasta raskausaikana, niin loppuiko kuin seinään lapsen synnyttyä? Vai pysyikö samana sekä raskausaikana että imettäessä, oli sitten kummin päin tahansa?

Kun yksi kaveri rupesi sanomaan, että jos on ollut hyvä seksielämä raskausaikana, niin sitten synnytyksen jälkeen ei huvita lainkaan, ja jos taas ei huvittanut raskausaikana, niin tilanne paranee synnytyksen jälkeen. Eli alkaako meillä nyt helmikuussa joku selibaatti vai? :eek:

Aika hurjaa, mutta tänään rupesin ajattelemaan, että mitä jos unohtaisinkin kokonaan "uran" ja ryhtyisinkin vauvan synnyttyä kotirouvaksi... Olen alunperin työnikin valinnut niin, että voin tehdä sitä kotona, mutta miltähän tuntuisi omistautua kokonaan lapse(i)lle ja kodinhoidolle? Mies oli tyytyväinen, kun pohdin asiaa puhelimessa, lupasi, että sitten tehdäänkin 10 lasta :LOL:
Se on niin nauttinut tästä mun raskausajasta, kun ollaan oltu läheisiä ja minä jotenkin mieleltäni tasaisempi, kun ennen raskautta mun pms-oireet olivat tosiaan välillä ihan kauheat :ashamed: Aina välillä se heittää, että 5-6 lasta ehdittäisiin vielä tehdä, vaikka vakavissaan ollaan puhuttu kolmesta. Mutta kun mä haluaisin pitää ainakin sellaisen 3 vuotta väliä, omistautua yhdelle taaperolle kerrallaan, ja olis varmaan raskausaikanakin helpompaa, kun ei tarvitsisi niin kauheasti kanniskella vanhempia.

Kaikenlaista sitä miettii steriloidessaan maidonkerääjiä :LOL:

Tv. Desperate Housewife -Lentis ja kauan kaivattu esikoinen 33+2 :heart:
 
tyypin äippä :hug: Täytyy sanoa että kadehdittavan iän saavutti. Mun oma mummoni kuoli muutama vuosi sitten (ainoa isovanhemmistani jonka olen tavannut, muut siis kuolleet enneen syntymääni) ja surullista oli vaikka hänelläkin ikää oli lähemmäs 90v. ja asui myös itsenäisesti.

Hermoista: Tuntuu välillä että verisuoni katkeaa päästä :ashamed: Nyt reilu viikon ollu ihan hirveän kireällä pinna ja tosissaan toi esikoisen uhmailu ei auta yhtään asiaa...

Hiivasta: Kärsin siis normaalisti hiivasta lähes kuukausittain, viimeksi keväällä otettiin kaikkia testejä ja söin estolääkityksen mutta molemmissa raskauksissa täysin oireeton :) Lääkäri veikkasi että normaalisti mulla aiheuttaa kuukautisten aiheuttama hormoonitasapainon muuttuminen tai jotain sinnepäin....

Seksistä synnytyksen jälkeen: Esikoisen jälkeen tuosta imetyksestä ja seksistä en pysty kommentoimaan kun imetys ei oikein onnistunut mutta seksi maistui ja tuntui muuten kyllä NIIN paljon paremmalta! Opin nauttimaan ihan eritavalla kun ennen raskautta.

Mua on nyt parina päivänä pyörryttänyt ja heikottanut ihan älyttömästi, eilen meinasin kaupassa pyörtyä. Onneksi menee heikotus sitten ohi. Ylihuomenna olisi viimeinen lääkärineuvola. Näin ne päivät vaan vähenee!

Nyt viihdyttämään tota uhmailijaa! Vointeja!
 

Yhteistyössä