Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Lentiskö se pisti tietoa ettei imetyksen aikana suositella 500g/vko painonpudotusta kun tulee maitoon myrkkyjä liikaa. Kiitän tiedosta, kun ei itsellä tullut mieleen tuommoinen!!

Painoasiaa olen jo paljon miettinyt koska olin jo alussa ainakin 20kg ylipainoinen, silloin piti aloittaa elämäntapamuutos ja liikunnan lisääminen mutta tuli tämä pikkuinen ylläri :heart: ja nyt olen suunnitellut että aloitan heti painonpudotuksen kun vauveli on syntynyt kun sitten tietää mitä jäi kehoon. Mutta taitaa olla parempi että aloittaa reilumman painonpudotuksen vasta kun imetyskerrat alkaa vähetä.. Jos nyt siis oletetaan että pystyn imettää, sekään ei itsestäänselvää kun toiset onnistuu ja toiset ei :) Ja tämänhän voin myös sitten ottaa neuvolassa synnytyksen jälkeen tai vaikka maanantainakin puheeksi! :D

Kiitos myötätunnosta kaikille teille :heart:
KYRSÄ: Meinaako se tissi tulehtua, kun jos maitoa on vaikka jo pakkautunut siihen? En ensikertalaisena tiedä mutta ekana tuli mieleen et meinaa tulehtua.

Pakkaamisesta: Joka päivä mietin, et pitäis laittaa vauvan kamat valmiiksi mutta ajatuksissa se vielä pyörii :whistle: Äidiltä jo vinkkiä kysyny mitä kannattais laittaa, veljeni kun on helmivauva vm.94 :D Lähinnä se että mitä ottaa ekaksi vaatekerrokseksi mukaan, kun on varaa valita ja kaikki niin kauniita. Voisi tietty ottaa vaikka sen ihan ekan bodyn minkä heinäkuun lopussa sain lahjaksi äidiltä.... Lähtisi siitä ainakin pikkuhiljaa liikenteeseen. Omat kamat voi laittaa aika varmasti käsilaukkuun, meikit,dödö ja äippävihkonen ym. on aina kulkenu siinä et on jo puoliksi pakattu periaatteessa. Iso väsky kun on niin mahtuu shamppoot ym. kanssa, on testattu :)

absa ja atso 32+6
 
lentis; itse juoksen 70+km viikossa kun imetinkin.Ja sellaisen asian ainakin itse laitoin merkille että kun söin hyvin ennen lenkkiä ja join nesteitä ja kun tulin lenkiltä sama homma niin maitoa tuli!!!lenkeillä mukana mulla oli joko itse tehtyä treenijuomaa kun energiajuomia ei suositella tai mehua.Ei siis todellakaan vaikuttanut vähenevästi vaan ehkä jopa päin vastoin ilokseni.Mutta taas imettäjän kalorimäärä juostessa onkin sitten ihan omaa luokkaansa..Normaali maratontreenari saa kunnon treeneillä syödä (nainen noin 50kg) 3500kaloria niin siihen imetyksen tuoma miinus on valtaisa riippuen imetyksestä se saattaa olla 500-1000kaloria lisää tuohon 3500.Itse huomasin kun kesällä treenarin kun kevätvauva oli, niin ihan hirveä nestehukka tuli aivan lian usein eli se ei sille kunnon kehityksellekkään ole positiivista kun kropan elektrolyytit on sekaisin, eikä äidille joka imettää ja lihakset kramppaa kuivuuttaan nimim; kokemusta on liikaa :/ Söin kolme lämmintä ateriaa päivässä , lisäksi välipalat ja aamu ja iltapalat, silti paino putosi jopa liikaa..Mutta etsimällä löytää piankin sen hyvän keskitien, ja mulla olikin alkuun trikoiden taskussa rusinaa, suklaata,sokeria ja tietty se mehu jos alkoi ihan yhtäkkiä olo huononemaan.

kyrsä; voisiko sulla olla pientä rintatulehdusta,se kun voi tulla vaikka ei imetäkkään.Onko aiemmin ollut rintatulehdusta ja nimenomaan siinä rinnassa ja sillä aralla alueella?? Itsellä ollut monta ja kovin pienestä näkyy aina se siihen samaiseen rintaan tulevan, murheekseni..Oletko ollut kuumeinen tai muutoin puolikuntoinen?? Kuumaan suihkuun ja hautomaan, tai kaaliin lehtiä kehiin..Mä olinkin unohtanu koko rintatulehdus vaaran..Ja pakkaset.. Naiset on sitten tarkkoja tisujensa kanssa, jopa auton ilmastointi voi saada aikaan tulehduksen jos ei ole lämpimästi suojassa takin alla..Eli pitkät kaulaliinat on pop, samoin pahoja paikkoja on pakastearkut kun sinne pohjalle kurottelee vähissä vetimissä sitten...Vähänkö kuulostan joltain teho-martalta ikää 70v..

Nyt paasaamasta taka-vasemmalle
sini 35+6
 
Täällä päästiin kotiin kun perjantaina siellä äitipolilla kävin.:) Vauvan painoarvio oli melkein 2,4kg.
Minen kyllä uskalla arvata yhtään monesko oon joka vauvan saa, se kun voi olla koska vaan! Ekahan mulla synty 29+5 ja toka 35+5. Kaikki on nyt mennyt täydellisesti joten josko tässä päästäisiin ihan loppuun asti!:) Alakautta synnyttämisestäkin puhui tämä lääkäri...kaksi sektiota mulle siis tehty ja hänen mielestään voisin synnyttää normaalisti..Asiasta aion kyllä puhua vielä sen lääkärin kanssa joka minua yleensä tuolla polilla tutkii..tämä oli eri lääkäri. Yleensähän kahden sektion jälkeen tehdään automaattisesti sektio.
Onko teillä muilla kipeänä häpyluu? Mulla on niin kipeä että tekee todella kipeää nousta sängystä tai sohvalta tai jopa tuolilta!

Rv 34+6
 
Hei taas kaikille ja pikaisia päivityksiä täältä

Absa ja Kyrsä - halaukset teille, onpa ollut melkoisia kokemuksia! Onneksi kaikki on hyvin vaikka jännittämään päästiinkin. Pysytään nyt kaikki vielä tovi yksinä kappaleina vaikka uutisia jo alkaakin hiukan odotella :)

Hedelmät - hemmetti, jos niitäkään ei saa syödä. Kun olen yrittänyt välttää muuta makeaa & vaaleaa viljaa niin olen korvikkeeksi syönyt hedelmiä. Onhan niissä tietysti hedelmäsokeria mutta on se elämä aika ankeaa jos nyt vaan proteiinia saa syödä loppuraskaudesta!

Huone - meillä on nyt makuuhuone uudelleenorganisoitu ja vauvan (kori)sänky paikallaan. Pedattukin jo (vaikka en usko että ihan kärkeen sijoitun synnytysveikkauksissa, varmaan lähellä LA:ta kun ei mitään oireitakaan ole). Mutta itselle (ja miehelle) selitin tämän aikaisuuden sillä että voidaan itse 'totutella' uuteen järjestykseen (kun en malttanut olla järjestämättäkään.. )

Joku kyseli rv 32:lla olevilta supisteleeko - nyt olen jo viikolla 34 mutta en ole tainnut oikeita supistuksia vielä bongata. Kivulaita 'sähköiskuja' alavatsalla ja reisillä on ollut mutta en enää usko että olivat supistuksia. Huomisessa neuvolassa ajattelin asiasta kysellä. Tänään olin noin tunnin reippaalla kävelyllä enkä tuntenut juuri muuta kuin aikamoisen pissahädän, tietysti...

Muute te, joilla on arvioitu turvotuksen määrää - miten tämä mittaus tapahtuu vai onko vain arvio?

Kuten niin moni muukin täällä, nukun melkoisen huonosti ja viime yönä huomasin käsien puutuvan aika pahasti. Taitavat niskat olla jumissa, en oikein muutakaan selitystä tuolle keksinyt. Muutenkin herään herkästi ja monta kertaa yössä, paikat puutuu, selkä sattuu ja pissattaa, janottaa tai niistättää. Ihme kyllä, en ole kaikesta valvomisesta huolimatta ollut kovin väsynyt päivisinkään. Ja nythän onneksi päivä alkaa pidentyä, päästään joskus tästä pimeydestäkin...

Hyvää vointia ja taas yhtä hienoa viikkoa kaikille, almaa 33+jotain
 
Siniraita: kiitos vinkeistä! Oli muuten iloinen yllätys huomata, että tämä painonnousu (tänään 15kg rikki, jee! :LOL: ) on ollut mahtavaa treenia reisi- ja pakaralihaksille! Olen vain aatellut, että olen lihonut enkä ole sen kummemmin reisiä kosketellut, mutta mies alkoi kehua kiinteitä pakaroita ja huomasin itsekin, että ihan vaan kävelemällä olen pitänyt jalkojen lihaskuntoa hyvin yllä.
Mulla vaan on tosi heikot nivelet (maratonista en enää haaveilekaan, mulle sopii parhaiten puolimaraton), nilkka on leikattu jo kerran, ja polvissakin joudun käyttämään tukisidettä) niin että saas nähdä mitä nivelet sanoo tästä ylimääräisen painon kantamisesta, mutta ainakin lihakset ovat yllättävän hyvässä kunnossa :D

Möökö: :hug: suppareihin! Otahan rennosti!

Absa: luin parilta muultakin sivulta, että se 500g viikossa olisi sellainen turvallinen yläraja. Ja muutenkin lapsen synnyttyä on varmaan niin paljon tekemistä ja huolehdittavaa muutenkin, että ainakin pari kuukautta voitaisiin olla lempeitä itsellemme ja miettiä laihdutuksia sitten rauhassa myöhemmin :)

almaa: no mulla menee nykyään nää lääkäreiden "ohjeet" tosiaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Syön hedelmiä ihan niin kuin ennenkin ja itse asiassa eilen paistoin lättyjä, niin että se siitä raskausdieetistä :LOL:

Nukkuminen: Hm... meidän hellantelttu heräsi mukavasti klo 3 ja rymisteli taas kahdeksaan saakka aamulla. On hiukan höperö olo koko päivä, kun jo useampana yönä pirpana on innostunut aerobikista just aamuyöllä. Sitten pienelle tui vielä kaksi hikkakohtausta, joista toinen kesti varmaan vartin. On kyllä surku olo, kun toisella on hikka, vaikka se kuulemma onkin vain keuhkoille hyväksi. Mutta kyllä sen täytyy reppanalle kipeää tehdä, kun pieni pallea noin kramppaa :'(

Voi, mies lähti jenkkeihin lapsiaan tapaamaan. Ei edes ehdi olla siellä kuin pari päivää, kun ei saanut töistä lomaa vaan ainoastaan 5 vaparia, mutta parempi senkin kuin ei mitään. Olen tosi iloinen, että ehtii käydä edes näin pikaiseltaan, kun sitten vauvan synnyttyä varmaan kuluu taas pari kuukautta, että saa lomaa, mutta mulla on jo kauhea ikävä, vaikka aamulla lähti. Koko ajan olen aivan itku kurkussa, vaikka tiedänkin, että parin päivän päästä palaa takaisin. Tosi lapsellista, kun ollaan oltu viime aikoina tosi paljon yhdessä, mutta minkäs teet :'( Söin pari palaa suklaatakin, kun aattelin, että muuten rupean pillittämään :p

Huomenna sit verikokeisiin ja osteleen kaikkea kivaa pientä varten. Sain lahjaksi käytetyn rintapumpun, mutta kun mulla on toi ranne niin heikko, niin yksi ystävä käski ostaa ehdottomasti sähkökäyttöisen. Päätin sitten satsata sellaiseen.

Nyt mulla on uusi huolenaihe: matalat rinnanpäät :/ Mitä jos vauva ei saakaan imettyä? Voi ööks, mulle ei varmaan tuu maitoa ollenkaan, kun kehittelen kokoa ajan imetyksestä jotain ihme stressiä. :ashamed:

Tv. itkupilli-Lentis ja yökyöpeli 33+0 :heart:
 
absa hui hirvitys :eek: :hug:

limatulppa läks viimeks päivää ennen synnytyksen käynnistymistä, paperiin jäi semmonen klöntti ja sitten sitä tiputteli vähän joka vessakäynnillä.

keltamo meillä esikoinen tosiaan syntyny 24.4.06 ja ihan mieletön uhma on nyt päällä!!! joka asiaan ei. en pue,en mene vessaan, en syö, en leiki äitin kanssa,vaan mummo kelpais. ja ihan joka ainoasta asiasta suuttuu ja nyt on tullut läpsiminenkin kuvaan. huutaa ja juoksee ympäri kämppää kun saa jonkun ihme hepulikohtauksen. hohhoijaa. ja jos joku asia ei tapahtu tasan sillä sekunnilla kun herra haluais ni kiukku tulee.
Aiemmin ollut niiiiiiiiin kiltti ja helppo lapsi että..niin nyt sitten..*pyörittelee silmiään* että kyllä vauhtia riittää..

omaa napaa:
voi jee mä kyllä nyt oikeesti pelkään et mytty on heittäny kuperkeikan. tuntuu kipeitä jymähdyksiä tuonne alas ja ylhäällä on lähinnä semmosta kääntyilyä,myös hikka näkyy selkeesti tuossa navan kohdilla aina. keskiviikkona se selviää kun on lääkäri.
Meillä oli yks kaveri käymässä viikonlopun yli ja mulle ei vaan yövieraat sovi,ei ainakaan nyt :ashamed: mä niinhaluisin aina nauttia yksinäisyydestä vielä tämän pienen hetken kun siihen on mahdollisuus iltasin,kun poika mennyt nukkumaan.

oma synnytysajankohta yli tää menee muutamalla päivällä. oon ihan varma :D ei oo ollu kipeitä supistuksia oikeestaan kai ollenkaan ja näitä harkkareita nyt tulee päivittäin ja jotain hassuja tuntemuksia tuolla alamahalla,mut en mä vielä synnytä piiiitkään aikaan. Esikoinen odotteil 40+4. nyt LA on siis 8.2. ainut mitä toivon on,ettei mene ystävänpäivälle,en tiedä miks semmosta toivon.

sairaalakassi listan olen tehnyt,mutta en oo pakannut kassia. toisaalta eipä mulla taida ees olla sopivaa kassia siihen tarkotukseen :LOL:

äitiyspäivärahapäätös tuli sit kanssa lopulta,3.1 alkas. mut silti se on mentävä huomenna kelaan riehumaan..

se voi tää kuukausi hujahtaa aika nopeeta ohi,on vaikka mitä tekemistä ja kalenterikin näyttää suht täydeltä verrattuna sihen mitä se yleensä on.
pinnasänkyäkin pitää alkaa tässä pikkuhiljaa kokoilemaan tai ainakin miettiä millä ihmeellä sen saa mahtumaan tuonne makkariin.

labello ja mytty 35+0 :heart:

lentis täällä vissiin ohjeistavat noihin mataliin rinnanpäihin kevyttä venyttelyä raskauden aikana ja sitten rintakumi kai saattaa auttaa imetyksessä? kertokaas muut paremmin jos omia kokemuksia,minä vaan taas kuulopuheilla..
 
Sunnuntaita mammat!

Täällä voinnissa sen verran muutosta että vihlontaa ja supisteluja tuntuu päivittäin ja aika useastikin. Eilen oli ystäväpariskunta istumassa iltaa ja laitoin ruuan. Siinä pari tuntia hellan äärellä seistyäni alkoi kipeät vihlaisut tuonne alakertaan. Mieskin jo hikeentyi että nytkö se alkaa... Illan edetessä se sitten rauhoittui kun vaan istuin ja juteltiin mukavia. Itsekin kieltämättä hiukan pelästyin. Ei sen puoleen että nyt saisi jo syntyäkin jos niin ois mutta jos nyt pari viikkoa menis vielä, rv 36 on tänään täynnä. Meidän äidin mukaan mun maha on jo laskeutunut, taitaa se ollakin kun oikein sivuprofiilia sihtailen :) . Olo ei ainakaan oo enää niin hirmusen tukala. Oonkin ajatellut että ne kivut tuolla alhaalla on varmaan juuri sitä laskeutumista/kiinnittymistä.

Rintapumpun aattelin mäkin hankkia mutta sitten kuulin että ainakin meilläpäin sellaisen saa neuvolasta veloituksetta lainaksi (sähkö- tai käsikäyttöisen). Enpä sitten ostakaan omaksi. Rintakumeja suositteli meidänkin terkkari mataliin nänninpäihin, vois kuulema nyt jo alkaa käyttää ikäänkuin treenimielessä. Mulla on toi oikea vähäsen matalampi mut ei kyllä pahasti.

Painonnoususta : Mulla meni viime neuvolassa 10 kg:a rikki, en aio ottaa siitä murhetta. Imetysajan otan rauhallisesti ja sen jälkeen aloitan laihiksen jos on tarvetta vielä. Mä oon aika pitkä ja mielestäni en oo muualta lihonnut kuin mahasta niin josko se siitä sitten lähtis vauvan synnyttyä.

Sairaalakassi aika valmiina, imetysliivejä kävin ostamassa parit lisää kun synnäritutustumiskäynnillä kätilö painotti että puhtaat imetysliivit pitää olla joka sairaalapäivälle. Jos niitä päiviä nyt tulis neljäkin niin neljät pitäis olla (!!!???) Talviaikaan rintatulehdusvaara on niin suuri ettei hänen mukaansa ihmeempiä tarvita kuin maitoiset liivit. Liivinsuojia pakkasin tietysti kassiin kanssa, kertakäyttöisiä sellaisia. Pestävistä liivinsuojista kätilöllä oli kans sellanen mielipide etteivät ole hygieenisiä, pitäisi pestä 90asteessa jotta bakteerit kuolisivat. Äidinmaito on erittäin hyvää kasvualustaa bakteereille :eek: ja pese sitten paria liivinsuojaa koneessa 90:ssä :LOL: . Voishan niitä tietty keittääkin mutta liian työlästä...

Enpäs muista pitikö jotain muuta vielä kommailla. Voikaahan hyvin mammat, viimeisiä viikkoja viedään! =)

T.Rosinante+Pötkö rv 36
 
Tylsimyspäivä ollut...mies oli luistelemassa ja minä vaan kotona öhnötin kun ei mitään jaksanu. No nyt muutaman koneellisen pyykkiä pesin, en muuta. :headwall:

Sairaalakassi listan myös aikani kuluksi väsäsin itselleni. Vauvalle olinkin jo pakannut, eli body, puolipotkarit, haalarit, kypärämyssy, tumput ja tossut, hattu ja ulkopuku. Eli hankittavaksi jää siis se villapuku, mutta taidan odottaa tammimarkkinoille, sieltä luulisi löytyvän.

Kamalasti tekis mieli ottaa vaunut kaapista ulos ja laittaa ihan kaikki jo valmiiksi, mutta mutta...enpä tiedä vielä, kun ei ne vaunut täällä sisällä mahtuis olemaan. Ensiviikolla tulee netanttilasta box-pöytä sängyn vierelle johon saan sit laittaa harsot, rasvat, vaipat ja muut tarpeelliset, mitä ei tartte sit yölläkään ehtiä jostain kaapin kolosesta. Siihen joku himmeä nätti lamppu joka ei häikäsis keskellä yötä silmää. Minähän siis olen ajatellut että vaihdan vaipat ja muut sängyllä, kun ei tänne olis millään hoitopöytä mahtunut.

Kamalasti ruennu ahdistamaan kaikki seksuaalinen... :ashamed: mies yrittää vähän kosketella ja kaipaisi läheisyyttä ja seksiä, mutta minua nyt vaan jotenkin kuvottaa...en ole kehdannut sanoa asiasta. Minä haluan vaan halia ja pusutella pienesti, mutta kaikki ylimääräinen lääppiminen saa minut huonovointiseksi. Kaipa se kuuluu asiaan? Harmittaa vaan kun en saa suutani auki silloin kun mies koskettaa intiimisti, rupean vaan mököttämään ja muutun omituiseksi.. :ashamed:

En minäkään nuku...unirytmi mennyt sekaisin ja yöllä pyörin ja tuskailen. Olen huomannut, että tarvitsen isomman kääntymissäteen kun pyöräytän itseni toiselle kylelle, meinaan aina tippua lattialle :)

Jospi ja hikoitteleva Papuliina 34+1
 
Jospi: varmaan on ihan luonnollista, että jotenkin psykologisesti alkaa valmistautua synnytykseen, villinä käyvistä hormoneista puhumattakaan, niin että seksuaalisuus tuntuu olevan jotenkin "tiellä". Ei kai siihen muu auta kuin puhua lempeästi miehen kanssa, selittää, ettei kyse ole suinkaan hänestä, vaan omassa kropassa tapahtuvista muutoksista, jotka menevät kyllä ajallaan ohi. Tsemppiä!

Itsellä ei ole ollut seksin kanssa ongelmia, taidan kuulua niihin onnekkaisiin, joilla hormonit toimivat päinvastoin kuin useimmilla.
Olen vain tuntenut itseni koko raskausajan jotenkin hurjan naiselliseksi ja mahastakin olen ylpeä, ja kyllä se on pitänyt seksuaalista halukkuutta yllä, mies vielä osaa vetää ovelasti aina oikeasta narusta kehumalla... :whistle:

Mutta rinnat! Niitä ei mies saa suukotella kuin harvoin, jotenkin rinnat miellän jo vauvan omaisuudeksi :D Ei minua haittaa, jos mies niitä käsillään "lämmittää", päinvastoin, mutta auta armias, jos mies yrittää lähestyä suun kanssa :LOL: Itse olen vain sanonut miehelle, että rinnat eivät ole enää meikäläisen erogeenista aluetta, vaan miellän ne lähinnä imetysvälineeksi. Kyllä miestä hiukan harmittaa, mutta heittää asiasta vitsiä ja on hyväksynyt tämän seikan. Vaikka väittääkin, että hän voisi pitää itsellään yhden rinnan ja että vauvalle riittää ihan hyvin se toinen :LOL:
 
Iltaa ja hyvää tätä vuotta mammoille! :flower:

Täällä on niin hakattu olo ettei uskoiskaan.. Mytty on ollu erittäin aktiivinen koko päivän ja tuntuu ku kyljet olis ihan mustelmilla.. Ei löydy millään hyvää asentoa ja nyt oon kiukutellu miehellekin kun ei oo hyvä olo.. Maha menee puolelta toiselle ja oon kyllä niin koominen näky että välillä naurattaa.. :)

Vaunuista sen verran että ostettiin Emmaljungan Ceroxit, värinä Copper ja siihen pakettiin kuulu pehmeä kantokassi ja jalkapeite. Mun täytyy myöntää että en olis raaskinu ostaa niin kalliita mutta mies halusi nämä ja sai kerrankin tahtonsa läpi.. :LOL: Turvakaukalo saatiin lainaan niin että siinä säästy sitten vastaavasti vähän rahaa..

Vauvan tavarat on nyt laitettu melkein paikoilleen, pinnasänky olis tarkotus laittaa ens viikolla. Kaikki vauvan vaatteet pesin nyt tällä viikolla ja muutenkin laiteltiin hoitopöytä oikeaan paikkaan ja muutenkin kuntoon. Mä oon sellanen ihminen joka haluaa laittaa kaiken ajoissa paikoilleen enkä kestä jos joku juttu jääkin tekemättä sitte ku laitokselle lähtö koittaa.. Ja onhan niitä kiva ihailla nyt kun on rauhassa aikaa... :heart:

Sairaalakassia en oo vielä pakannu kokonaan, aloitettu on.. Sama vauvankassi pitäis laittaa jo ajoissa kuntoon. Kiitokset muuten teille jotka kommentoi tota vauvan vaatetusta sairaalasta lähdettäesssä, itse oon sellanen ylipukeutuja että varmaan vauva olis tukehtunu mun pukemisella.. :ashamed:

Nimi meillä on jo valittuna, on ollu siitä lähtien ku Mytty ihan selvästi näytti V-merkkiä rakenneultrassa.. :D Toinen nimi tulee mun suvusta kun mulla, äidillä ja mummolla on kaikilla sama toinen nimi. Sen verran haluan vaalia perinteitä!

Huomenna olis neuvola, kiva taas käydä kattomassa että kaikki on hyvin.. Ja jos vähän sais ton Mytyn mittojakin selville ja sen että ollaanko siellä oikeinpäin ku en aina oo ihan varma.. Mun oikea käsi on ollu nyt muutaman päivän ihan outo, se on paljon kuumempi ku toinen käsi, sormet on vähän turvoksissa ja niitä pistelee koko ajan.. Onko jollain ollu samaa?

Nyt mä lähden saunomaan, seuraavalla kerralla sitten neuvolakuulumisia..

Mytty 33+3
 
rinta-asiasta vielä... Tää mamma meni sit omin lupineen pumppaamaan vasenta rintaansa, sillä tuntui, et se vaan pakkautuu lisää ja lisää. Vielä ei muita tulehduksen oireita ole, eli ehkä se oli vaan pakkautunut rinta. Mutta siitä yhdestä rinnasta pumppasin 50ml :eek: Ja en tosiaan edes tyhjäksi asti pumpannut vaan ihan vaan sen verran, että helpottaa.... No tyhmä tekohan se oli, sillä sehän sai supistuksia aikaan. Tästä lähtien pitänee vaan kumassa suihkussa hieman hieroa, että lähtis liikkeelle ne liiat maidot... Mulla on viides raksaus meneillään (neljäs synnytys) ja ikinä en ole RINTATULEHDUSTA kokenut, ONNEKSI ja toivon, etten tälläkään kertaa koe!

sairaalakassi: Itselleni pakkaan valmiiksi tässä jossain vaiheessa. Vauvalle teen oman kassin, jonka laitan kaukaloon odottamaan oikeaa hetkeä. Saa mies sitten tuoda sen tullessaan sairaalaan kun kotiudutaan.

Lentis: Itselläni oli myös esikkoa odottaessa matalat rinnanpäät. Siitä stressasin kovasti, että kuinka imetys sujuu. Meillä oli käytössä lopulta rintakumit, sillä poju ei osannut imemisotetta :( Mutta veikkaan, että ei se siitä johtunut, että oli matalat rinnanpäät, sillä samoista matalista osasi meidän neiti syödä kerta heitolla oikein 1v7kk myöhemmin. Neiti niitä lussuttelikin sit niin, että oli kaikkea muuta kun matalat kun kolmonen syntyi :D Kannattaa tosiaan hommata varuiks noita rintakumeja :hug: Ei kannata stressata!!!

Nyt mässäämään herkkuja :p Mun äiti tulee tänne aamulla siivoamaan :ashamed: Se haluaa, etten mä rasitu liikaa... :whistle: No ihan hyvä kerrankin näin :wave:

-Kyrsä ja nappula 33+2
 
Heippa! :wave:
Kirjotin sit äsken pitkän pätkän ja johonkin se hävis!! :headwall: :kieh:

lentoemo Mulla oli toises rinnas matala rinnanpää ja sain sairaalassa siihen rintakumin.Se autto ja kotona en enää sitä tarvinnu!

Jospi Mul on sellanen tilanne,että en kestä ollenkaan läheisyyttä enkä mitään mikä viittaa seksiin!Mies rukka! :ashamed: Ollaan kyl ihan suoraan asiasta keskusteltu ja kyl mä luulen että hän ymmärtää ainaskin jotenkin asian!Ainakin sen että se ei johdu hänestä vaan musta!Kannattaa ihan rehellisesti keskustella asiasta!

Mulla on inhottava ja kivulias vaiva! :ashamed: Mul on häpyhuulet ihan paisuksissa,punaset ja täynnä pieniä haavoja!Kutiaa kans tosi paljon! :snotty: Mul on keskiviikkona lääkäri ja nyt jo pelottaa että kui pali se sattuu kun myös emätin on ihan kuiva ja tuntuu että sekin on ihan paisunut!Onko muilla tällästä vaivaa?!

Eilen olin hiukan huolestunut Einarista ku hän oli illalla aika hiljanen,laskin jo liikkeitä!Mutta onneksi hän on tänään ollut aikast vauhdikas! =) Nyt hänel on kova hikka! :heart:

Hankitaan ens viikolla esikol isojen poikien sänky ja sit saadaan laitettua vaavil sänky valmiiks tän meijän makkariin.Sit on viel vaunujen hakeminen ja turvakaukalon noutaminen anoppilasta!

Mul on ollut nyt pari päivää pientä ruokahaluttomuutta..onko muilla sellasta?

Tyypin äippä ja Einari 34+6
 
Iltaa! Piti tulla kirjoitteleen heti kun saatiin tää uus läppäri, meillä oli kone ennen talon pohjakerroksessa ja siellä oli jotenkin niin tylsä istua, nyt on kivaa istua sohvalla ja kirjoitella sekä mutustella karkkia (vaikkei kyllä paljo sais herkkuja syödä) :)

Sairaalakassi on osittain pakattuna, vauvalle on vaatteet valmiina paitsi ulkovaatteet saa mies tuoda sitten kun on kotiinlähdön aika. Hammasharja ja tahna, hiusharja,dödö ym. ostin uudet niin ei tarvi sitten kaapeista haeskella jos tulee nopee lähtö. Liivinsuojia laitoin kans valmiiks, onko muilla ideoita mitä kannattaa ehdottomasti olla mukana?

Nukkumisesta: Yöt tuntuu olevan jo vaikeita muillakin. Itse en meinaa löytää sopivaa asentoa ollenkaan, nivusiin ja häpyluun alueelle vihloo kun yrittää kääntää kylkeä.Tyyny jalkojen välissä auttaa kyllä vähän. Mies sanoo, että kuorsaan ja tuhisen koko ajan niin kuin ei happi kulkisi kunnolla :whistle:

Nyt pitää kattoo kotimaista sarjaa kolmoselta :)

T.Kareliini
 
Hyvää uutta vuotta kaikille helmimammoille! Kirjoittaminen tänne palstalle on jäänyt syyskuun jälkeen työkiireiden vuoksi, mutta aktiivisesti olen kuitenkin lueskellut viestejä taustalla, joten uskaltauduin tänne taas...

Äitiysloma alkaa loppiaisena - jee! Hyvin olen töissä jaksanut, saldoksi jäi yksi saikkupäivä kesällä pahoinvoinnin ja väsymyksen vuoksi. Työkiireiden vuoksi kotona riittääkin nyt sitten järjesteltävää ja loput tavarat pitäisi noutaa kavereilta tai hankkia kaupasta.

Vaunuista ja muista hankinnoista - meillä Brion melko kompaktiin kasaan menevät Sing-yhdistelmät. Niissä miellytti kääntyvät etupyörät ja teleskooppiaisa, sopii pitkille työntäjille. Saa nähdä millaisiksi sitten käytössä osoittautuvat. Vaatteita vauvalle on tullut hankittua aika lailla ja melkein kaikki muutkin varusteet. Saa nähdä osoittautuuko jokin turhaksi jälkikäteen...

Laskeutuminen - uudenvuodenaaton neuvolassa terkkari totesi vauvan olevan jo laskeutunut alas. Suunta siis oikea! :) Mutta kertokaa viisaammat, onko muilla vauvelit myös jo laskeutuneet ja vielä kokeneemmille kysymys - kuinka kauan ennen synnytystä vauva yleensä laskeutuu? Kohdunmitta oli pienentynyt ja itsekin huomaan, että maha on muuttanut muotoa, ei pönötä enää niin tiukasti rintojen alla. Kohdunkorkeus on mulla ollut koko raskauden ajan yläkäyrän yläpuolella ja kasvanut tasaisesti siellä, nyt se meni takaisin rajojen sisään. Cacciatore arvioi 4D:ssä, että tytteli tulee olemaan 4-4,5kg syntyessään ja olen kuullut hänen arvioiden olevan usein aika paikkansapitäviä. Noh, saa nähdä miten käy. Joka tapauksessa viikon 36 lääkäri aikaistettiin nyt vähän aiemmaksi, eli ensi pe olen asiasta viisaampi. Joulun aikaan oli paljon supisteluja yhtenä päivänä ja sen jälkeen on selkeästi ollut enemmän supistuksia ja kipuja, varsinkin jos erehtyy puuhastelemaan liikoja. Tuntuu, että äippäloma alkaa varsin sopivassa ajankohdassa voinnin kannalta.

Synnytysajankohdasta - olen jostain syystä kovasti siinä uskossa, että vauva tulee hyvissä ajoin ennen laskettua (helmikuun 11.), mutta ehkä siinä käy niin, että vielä helmikuun lopulla odottelen kuin kissa pistoksissa...aika näyttää.

Nyt siippa kutsuukin jo syömään - täytyy mennä ja jatkaa toinen päivä. Oikein mukavaa viikonalkua kaikille ja hyviä vointeja

- Nuhainen Nigella :snotty: & vauveli 34+4
 
Glow
Onpas tullu taas tekstiä ja sattunut kaikenlaista, etenkin Absa ja Kyrsä :hug:

Meikäläinen vois vaan nukkua. Olihan sitä energistä aikaa ehkä 2 viikkoa, joskus...
No nyt on vielä flunssan jämät ja lääkekuuri väsyttämässä. Hb oli laskenu roimasti enkä oo saanu rautaa haettua, huomenna käyn ostamassa, toivon että todella löytys joku vatsaystävällinen tabletti!
Musta tuntu et mä olen ihan huono äiti esikoiselle kun vaan makaan :(
Olen mä tietenki jaksanu hänet ruokkia ja vähän lukee ja pelata sängyssähänen kans. Mut jotenki oma olo nyt todella "räjähdysherkkä" ja kärsimätön. Tuntuu et se muksu on ihan kokoajan vailla jotain.
Nyt en saa sitä näköjään nukkumaan kun itkee tuolla vaan jotain! Sentään jo 5v ja normaalisti käy ihan hyvin nukkumaan! Että menee hermo kun ei tiedä mikä sillä on.
Tuntuu siltä nyt et olenko mä "ansainnu" ollenkaan tätä toista, kun en jaksa joskus edes yhtä :(
Onhan hänellä tuo aivan ihana isäpuoli jonkakans touhuaa, mutta kyllähän te äidit ja äidiksi tulevat voitte kuvitella tuntoni kun en kykene mihinkään "normaaliin".
Tänään jaksoin puolisen tuntia seisoa pihalla, ei puhettakaan et jonkun lenkin tekis.
Liitoskivut ja kaikki muut kivut tuol alapäässä voimistuu kun hetken seisoo.
Ulkoilun jälkeen nukuin pari tuntia ja yöunille oisin ollu valmis jo ajat sitte! Mut pakko valvoo kun haluun kattoo sen "morsian" uuden sarjan, ykköseltä tulis samaan aikaan kiinnostava dokkari kyllä...

Mulle ei ruoka maistu, vaikka pitkästä aikaa tänään oli nälkä. Pari lihapullaa ja puolikas peruna oikeen meni alas. Äsken 3 hapankorppua ja piimää :whistle:

Eilen tais vaavi kääntyy/asettua oikeinpäin eli pää alaspäin. Hetken aikaa meinaan tunki ja tunki ilmeisesti juuri päätään tonne mun "alapäähän" niin että sattu ja nyt on taas se kova painon tunne tai semmoinen kipee "pallo jalkojenvälissä tunne", eikä potkut osu enää niin paljon kylkeen.

Kyllä alkaisin oleen ja valmis synnyttää, vaikka pelottaakin. Ja nyt "puolikuntosena" tuntuu etä miten mä muka jaksan synnyttää!?
Mut miks musta tuntuu et yli mennään ja rytinällä vaikka supistuksia todellakin on...
Mitä ihmeen tekemistä sitä keksii viel ennen synnytystä kotona? Minnekään ei oikeen jaksa lähtee käymäänkään.
Lauantaina kävästiin kaupoilla miehenkanssa, onneks en lähteny yksin. Oli pakko päästä :D mut pari tuntia oli ihan max. mitä jakso. Ensinnäki, pissittää vähän väliä ja toisekseen, tiedätte millaista se meno on mahan kanssa!

Mulla on näkö tosi paljon huonontunu, inhottavaa. Toivottavasti se palautuu normaaliksi...

Käyttekö te saunassa nyt raskausaikana usein? Mä rakastan saunaa ja melkeinpä 2xviikossa tulee käytyä, ei kovissa löylyissä.

Neuvolassa käyminen on jotenki melkein tylsää jo :ashamed:
Muistelin et esikoisen aikana sinne meni ihan innoissaa aina, nyt siellä "vaan käy". Viikon pääst ois sekin taas ja kolmen viikon päästä äitiyspolilla käynti lääkärissä ja synnytystapa-arvio. Mitähän arviointii tossaki on ku oon ihan varma et alakautta ne laittaa synnyttää kuitenkin. Mikä tietenki on kait ihan sekä mun että vauvan edun mukaista. En jaksa uskoo että sieltä mikää hirmu iso kaveri on tulossa...
Hieman väsynyttä tekstiä :ashamed:

Ensviikollakos sitä ollaan jo viikolla 36 !
 
Tyypin äippä mulla on ruokahaluttomuutta oikeaa ruokaa kohtaan. Kaikki pieni naposteltava kuitenkin kelpaa. Mies siis tehnyt nyt muutamia viikkoja ainoastaan itselleen ruokaa kun en ole ollut "nälkäinen". Ja tuosta sun vaivasta...eihän olis vaan hiivatulehdus? Minä tässä just kans jännitän meneekö hieman samankaltaiset oireet ohi, vai tuplaantuuko ne.

Taas minä vaan istun ja öhnötän...ei keksi mitään järkevää tekemistä. Syön suklaata ja juon limpparia. Yllättävää on se että mulla on sokerit koko ajan hyvät, vaikka olen "raskausdiabeetikko" :) Limppariin tullu kova himo...monta litraa menisi päivässä mutta olen rajoittanut sen tuohon 1,5 litraan...

Vielä nuista vauvan liikeistä että mulla saattaa tosiaan päivän mittaan unohtua koko vauva, enkä seuraile liikkeitä, joten illalla sitten kamala hätä kun ei ole koko päivänä liikkunut... no kyllä ne liikkeet on sieltä sitten aina löytynyt :)

Jospi taas :wave:
 
Glow Et ole huono äiti! :hug: Tiedän kyllä tosiaan mitä tarkotat,mulla on ihan sama fiilis! :snotty: Välillä olen niin väsy ja joka paikkaa kolottaa että en jaksa kauheesti touhuta esikon kanssa!Varsinkin ulos lähteminen on välillä tuskaa!Onneksi hänellä ja tulevalla vaavilla on maailman ihanin isä! :heart: Hän aina jaksaa työpäivän päätteeks leikkiä ja hoitaa iltahommat!Viikonloppuisin hän hoitaa melkeen kokonaan poitsun!
Mut kyl tosiaan useasti tulee sellanen olo,etä mä olen sit huono äiti ja entä sit ku vauva syntyy!! :ashamed:

Saunassa käyn noin kolme kertaa viikossa.Mut nykyään olen alalauteilla,enkä ota kovia löylyjä,muuten rupee kyl heti suppailee!! :whistle:

Rupesin sit siivoomaan vaatekaappia! =)

Tyypin äippä ja Einari 34+6
 
Iltaa täältäkin!

Mä aina tulen sillä asenteella lukemaan kuulumisia, että nyt on varmasti jo joku synnyttänyt. Mutta onneksi ei vielä ole vauva uutisia tullut.

Kävin tänään reippaasti kävelemässä koiran kanssa liki 9km. Ihana oli kirpeässä pakkasessa kävellä kun aurinko paistoi ja puut kimmelsi huurteisina. Hyvin jaksoin, eikä edes supistanut kuin pari kertaa kivuttomasti.

Mulla on jännä kun puolessa välissä raskautta on kaikenlaista vaivaa eikä liikuntaa voi oikeen ajatellakkaan ja loppua kohti vointi kohenee ja voi taas liikkua. Edellisessä raskaudessakin synnytystä edeltävänä iltan kävin 6km sauvakävelylenkin viikoilla 41+2.

Eilen illalla supisteli kivuttomasti mutta säännöllisesti koko illan. Mutta ne rauhoittui kun menin nukkumaan. Ajattelin että pitäs kai jo pakata sairaalakassi valmiiksi mutta vielä se jäi. Vauvalle sängyn petasin jo äippäpakkauksen laatikkoon valmiiksi ja kansi kiinni, eipähän pölyty. Samoin vauvalle pitäs kotiutumisvaatteet katella valmiiksi. Jospa huomenna tekis sen...

Ajatus alkaa kiertää aikalailla yhtä rataa (synnytys, koska lähtö jne) ja vielä voi mennä reilu kuukausikin ennen kuin syntyy. No, onneksi ei sen pidempään.

Jakselkaahan mahojenne kanssa :hug:

Tiitteräinen 36+0
 
Moikkis!

Neulomiselta raaskin tulla hetkeksi piipahtaan ja lukemaan...

Laskeutumisesta: Sanotaan et 2-4 viikkoa menis synnytykseen, mut voi vaihdella paljon. Toisilla laskeutuu vasta synnytyssalissa ja toisilla yli kuus viikkoa ennen synnytystä niinku mulla esikosta. Eli eipä taida kertoa mitään synnytysajakohdasta muuta kuin että se on edessä ;) Mutta vois veikata et tuskin sulla Nigella lasketun ajan yli menee jos nyt on jo laskeutunut. Mutta laskeuttuun aikaan voi hyvinkin pysyä kyydissä. =)

Matalista rinnanpäistä: Mulla on kans toinen matala ja ei vaikuttanut mitenkään imetykseen. Oikea imetysote on sellanen jossa vauvan suussa on osa rintaakin, eli ei sillä päällä oo mitään väliä. Jos vauva imee vaan sitä päätä ote on joka tapauksessa väärä ja imetys varmaan hankalaa, oli sitten millainen nänni tahansa... Rintakumi auttaa siinä sitte. Eli nou hätää lentis, eiköhän se siitä suttaannu. =)

Kyrsälle :hug: Toivottavasti ei pahene tulehdukseksi.

Seksistä: Mulla on tällä hetkellä jostain syystä niin hothotmama olo et tekis mieli koko ajan. :D En vaan kehtaa ku tuntuu et toi mies ei ajattele näistä mun muodoista ihan samanlailla. Suostuvainen se on kyllä aina ku vähänkin vihjaan. Positiivista sinänsä, koska esikoista varrotessa meillä vietettiin selibaattia tässä vaiheessa raskautta. Pelkäsi vahingoittavansa vauvaa. :headwall:

Mies kantoi kehdon tänään paikalleen ja mua alkoi jännittämään että millainenkohan perheenjäsen meille on tulossa sitä käyttämään. Tahtois jo nähdä millanen siitä tuli. :heart: Taidan pedata sen huomenna jo valmiiks kun aloin jotenki enemmän sisäistään sitä et kohta meitä on neljä kun on neljälle nukkumapaikat. :heart:

Pixie ja Pikkiriikki 33+4
 
Täällähän on vilkasta! =)

Nukkuminen: Nyt nukun paljon paremmin kuin töissä käydessä, jolloin tuli valvottua ihan urakalla. Herään vakiosti kerran yössä vessaan ja jos silloin en jaksa käydä juomassa, herään janoon parin tunnin päästä. Mut useimmiten oon saanut unen päästä kiinni suht pian. Viime yönä kylläkin närästi oikein tosissaan ekaa kertaa, kyllä tuli gefilus-juomia ikävä! Täytyykin käydä ostamassa niitä.

Mulla on vauva vielä tosi korkealla, ei puhettakaan mistään laskeutumisesta, kohtu alkaa suunnilleen heti rintojen alapuolelta. Ei ihme, että välillä ahistaa.

Saunassa tulee käytyä n. kerta viikkoon. Ei tule huonoa oloa kun muistaa juoda. Makailen aina lauteilla, kevyempää niin.

Sairaalakassin pakkasin melkein valmiiksi teidän innoittamana! =) Täällä oli jo pari hyvää listaa, niin piti tietty pakata ennen kuin unohtuu. Imetysliivejä mulla ei muuten edes ole kuin yhteensä ne neljät...vaikka kuopusta imetin yli 1-vuotiaaksi. Eipä niitä imetysliivejä sit enää myöhemmin tarvinnut. Otin yhden puhtaan alusvaatekerran, sit kotiinlähtöpaidan, hygieniatarvikkeet yms. Nyt puuttuu enää kropparasva, en pysty käymään suihkussa rasvaamatta, pillimehut, joku välipalapatukka tms. Joo, kertokaa vinkkejä, jos vielä tulee jotain mieleen!

Synnytystapa-arviosta täällä joku taannoin kyseli. Mulla otettiin ekassa raskaudessa lantiosta röntgenkuvat. Sit lääkäri näytti mulle vertailut lantion sisämitoista. Ja vakuutuin asiasta kun itselläni oli yli sen minimirajan, mistä mahtuu tulemaan. Tämä siis pelkopolilla.

Huomenna kaverin luo kylään lasten kans! Kivaa olla äippälomalla, mut toisaalta kyllä välillä tuntuu melkoisen hankalalta jo menemiset ja tulemiset. Kotona pystyn kyllä siivoilemaan yms. (jää-viileäkaappi kuurattu!) rauhalliseen tahtiin, ja melkein parempikin kun on vähän liikkeessä. Kun jumiutuu sohvalle, on nouseminen tuskaa... Mut saunan pesemisen ajattelin jättää siihen, kun yritän saada synnytystä käyntiin sit joskus muutaman viikon kuluttua. :D

Vaunut: Emmaljungan kuomurattaat vm. 03. Tuollahan ne on hiekkaisina varastossa, siinäkin yksi homma tehtäväksi... :whistle:

Kössi 35+3
 
Huomenta vaan! Onko muita aamuvirkkuja hereillä? Ei tullut millään uni silmään enää kun ukko lähti töihin ennen kuutta. Söin sitten aamupalan ja hain aamun lehdet, ulkona paukkuu pakkanen -15 astetta, hui! Hiljaista on, koirakin tuossa vieressä vaan kuorsaa =)
 
Maanantaita mammat,

vietetty siskon lasten ( 9 ja 12v) kans mukavaa vkl. Hyvin tuo vanhempikin Hoplopissa kirmasi :) Kotona oloajat kokkailin tai leivoin, joten kiirua on pitäny. Tarkoituksella pidin vkl-vapaan netistä, eli olipas lukemista!!
Jaksuja kaikille kovia kokeneille ja muuten vaan suppaileville :hug:

Ukolle lueskelin eilen yöllä textejä ääneen mm synnytyspeloista, niin hän käski kirjottaa että sitä pelottaa kans kovaa ;)
Saunominen On meitin familyssä terapia istunto samalla, tulee harrastettua 2-3x vkossa ja siellä jutskaillaan kaikenlaista mitä ei ehkä muuten tule juteltua. Mm eilen sanoin etten nauti enää hirveesti tästä ähisevästä, kankeasta raskaus-olotilasta vaan odotan innolla että pääsen karistamaan itselleni kevyemmän olemuksen. Mies taas sanoi pelkäävänsä millainen isä hänestä tulee ja ei ainakaan vielä koe mitään suurta kiintymystä masuprinsessaan. Se on kaiketi ihan normaalia miehelle, josko mäkään koe suurta yhteenkuuluvuuden tunnetta vielä.
Löylyt noin muuten saa olla ihan miedot ja löylytuoksuja reilusti :) Mies jää sitten ottamaan kovemmat kun mä menen peseytyy..

Pixie Bodybalance on avaavaa, liikkuvuutta lisäävää, venyttelynomaista liikkumista. Tosiaan viimeks koin sen ekaa kertaa millään lailla raskaaksi, eli ihan hiki tuli ja sykekin jopa 120. Normioloissa alle 100. Kyllä sä voit siihen mennä ihan hyvin, se on niin rauhallista touhua.

Tyypin äippä Mul kans toosa ollu turvoksissa jo pitkään ja kutisee myös välillä, nyt olen laittanu muutamaks yöksi maitohappokapselin ja mielestäni se rauhoittaa mukavasti. Tuo haavainen kuulostaa tosi ikävältä!

Peräpukamia Ilmestyi sitten eilen ihan jäädäkseen :eek: :eek: Ikinä ei ole ollut noitakaan, nyt on, blaaaah!!

Tiitteräinen Hyvän kuuloista lenkkiä!! Mun lenkit on nykyään rauhallisia ja max 50 min, osa matkasta pitää löntystää kun pistää :(

Jospi Limua 1,5l päivässä, huh! Minusta se kuulostaa paljolta, siis kun sen muuttaisi sokeriksi :eek:
Liikkeistä mulla sama homma eli välillä ehdin bongailla enempi ja välillä vähempi. Nyt ihan hiljattain uskoisin että prinsessan olo käy niin ahtaaksi että liikkeitä tuntuu tiuhempaan, tai sitten ehdin kiinnittää niihin enemmän huomiota.

Kössi Mulla kans yönärästystä ja otankin puolikkaan rennien siihen, pääsee helpommalla kuin että laahustaisi jääkaapille.

Vaunuiksi
Meille hommattu Gessleinin vision= 3 pyörää, yhdistelmät, 09 kuosilla eli tummanruskea/ beiget turkoosein kukkasomistein, joihin ihastuin heti. Puolikovalla kantokassilla. Kahteen suuntaan säädettävä työntöaisa, ilmakumirenkaat. Mukana hyttys- ja sadesuojat. Mikä tärkeintä, menevät yhdellä jalan painalluksella erittäin pieneen tilaan kun mun autossa on porrasperä. Nää on vielä siis kaupassa odottamassa. Hintaa oli 650e, erikseen ostin vielä Brion hoitolaukun.

Vauvan kehto laitettu 1.1. 09 valmiiksi ja tänäaamuna bongasin kissan ekaa kertaa sieltä!! :eek: Ajattelinkin jo että kas kun kissaa ei kiinnosta yhtään. Reppana luuli varmaan että hänelle tehty kiva pesä kun yritti sinne heti uudestaan, no tästä se taistelu alkakoon?

Nyt menen repii tuon miehen ylös jotta päästään kaupoille ettiskelee ramonttimateriaaleja uuteen kotiin :)

Kirpeää alkanutta viikkoa!!

hm ja nökerö 35+4
 
Huomenta!

haavemamma73...jooo, se on paljon sokeria...lisää siihen vielä pussillinen karkkia tai suklaalevy :whistle: mutta on vaan niin hyvää :ashamed: en osaa oikein rajottaa syömistä, vaikkakin kyllä pitäs.

Eipä tälläkertaa muuta...

Jospi ja Papuliina 34+2
 

Yhteistyössä