Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

rintatulehduksen kerran kokeneena nyt panikoin jokakerta ulkona kävellessä kun paleltaa et varmaan onnistun sen taas saamaan. Pitäs suosiolla hommata jotkut rinnanlämmittimet,kun millään ei mahdu tuonne kaulaliinaa tms paksumpaa kerrosta,sit ei mene enää takki kiinni, nyt jo vetoketju meinaa paukkua eikä mahdu tarpeeks vaatetta alle. -15 tänään näyttää mittari..jäätävää :/

jospi mulla on kanssa limppari himo! aikasemmin en juonu juur ollenkaan niitä, mehua enemmän vaikka vähän sitäkin,niin nyt smurffi limppari :p tosin yritän max 0.5l/pv pysytellä.

voi jee nyt tuo uhmis tuolla taas riehuu,enpäs sitten kirjotakaan enempää taas.

labello ja mytty 35+1
 
Onpas tullut tekstiä sitten viimekäyntini... En ehdi nyt lukea kaikkea joten kommentointi jää toiseen kertaan. Pakko päästä silti omia juttuja purkamaan, kun hatuttaa niin kovin taas kelan touhut. Voi nakki mitä ilkiöitä siellä oikein on töissä, tulkitsevat aina asiat asiakkaan vahingoksi, ainakin minun kokemuksen mukaan, ja sitten saa taistella oikeuksistaan. Ärsyttää ihan simona.

Äitiysrahapäätös tuli, ja eikös se oltu tehty minimimäärällä kesäkuukausia lukuunottamatta, perusteena että muka opiskelen päätoimisesti ja saan opintotukea. No en kyllä opiskele äitiyslomalla, vaan hoidan lapsia kotona. Enkä nosta opintotukea siltä ajalta. Mikä lukee hakemuksessa aivan selvästi. Mistä ihmeestä ne ovat vetäneet tuollaisen tulkinnan? Hain äippärahoja edellisen vanhempainrahakauden mukaan, esikoinen on alle kolme vuotta. Ero summissa on aikamoinen, minimi on noin 500 kuussa ja koska ole tehnyt älyttömästi töitä esikoista ennen, aikaisemmin saamani vanhempainraha oli moninkertainen siihen nähden. Tämä talous kaatuu, jos mun valitus ei mene läpi, kaikki laina-asiat ja muu talous on suunniteltu sen tulon mukaan joka mulle käsittääkseni kuuluisi. Voi itkun kitku. Ahdistaa, itkettää.

Kela on kusettanut meidän perhettä muutenkin näiden vanhempainrahojen kanssa olan takaa. Esikoisen kanssa kotona 7kk ollut yrittäjämies sai kolmet erilaiset ohjeet miten toimia hänen tukiensa kanssa, ja hän toimi sitten sen ohjeen mukaan mikä kirjallisena oli annettu, jotta olisi millä todistaa ohjeistus. Ja silti kela maksoi neljännellä tavalla, vielä sitäkin vähemmän, taas jonkun oman tulkintansa mukaan. Mies ei jaksanut niistä rahoista tapella.

Siihen kai se kelan toiminta perustuukin, ettei hädässä olevat ihmiset osaa eikä jaksa taistella siitä mikä heille kuuluu, vaan antavat olla ja kela "säästää". Ei sen niin pitäisi olla, ne on rahoja jotka ihmisille kuuluu ja jos niihin ei ole valtiolla varaa, pitää joko verotusta nostaa tai lakia ja säädöksiä muuttaa. Mutta ei voi tehdä niin, että evätään ihmisiltä heille kuuluvia avustuksia.

Sori nyt, ketuttaa vaan niin valtavasti. En tiedä millä me pärjätään, jos tämä päätös jää voimaan. Tätä lasta ei olisi tehty jos olisi tiedetty tämä etukäteen, meillä ei kertakaikkiaan ole varaa, emme selviä vain miehen tuloilla.

Muuten on onneksi asiat hyvin, vaikkakin olo alkaa olla jo epämukava - vauva potkii mahassa hirmuisesti ja noin 50% ajasta supistelee ikävästi. Niin teki esikoisenkin kanssa tässä vaiheessa, enkä ole siitä mitenkään huolissani, se on vaan ikävän tuntuista. Paino nousee kovasti, olen mässyttänyt tosissani joulun ajan ja nyt ollaankin jo niissä luvuissa, joissa olin kun esikoinen syntyi vaikka laskettuun aikaan on vielä melkein 2 kk aikaa. Mutta en minä siitäkään jaksa stressata, kyllä ne kilot sitten lähteekin.

Naru 32+3
 
Hei onko teidän vauvoilla tämmöisiä hiljaisempia kausia? Jolloin liikkeitä ei välttämättä tunnu niin usein ja jos tuntuu, ovat vaimeampia? :snotty:

Ärsyttää, kun taas huolestuttaa. Kyllä tämä liikkuu ja ne 10 sain liikelaskentaan. Kotidoppler löysi sykkeenkin, mutta kun taas muuttui erittäin aktiivisesta yhtäkkiä hiljaisempaan (vaimeampaan), niin äitillä huoli nousee... :ashamed:

T. Kärppä ja papuska 32+2
 
tyypin äippä[/b]:täällä kans kutiaa koko alapää, vuorotellen joka kohdasta. mulla on kuiva iho muutenkin, liittyneekö siihen?! viime kuun aikana kolme eri lääkäriä on revaan kattonu muista syistä, ois kai nuo sanonu jos jotain olis vialla?!... sinun vaiva kuulostaa kyllä ihan perinteiseltä hiivatulehdukselta.
 
Naru voima :hug: , kuulostaa tosi kurjalta tilanteelta, toivottavasti kaikki selviää! Kelan touhut on kyllä todella niin syvältä, tiedän sen myös omakohtaisesti. Kaikki asiat tehdään siellä niin vaikeeks ja käännetään aina asiakkaiden tappioks jollain konstilla, auttaahan niiden pitäis ihmisiä eikä ajaa ahtaammalle :(

Kärppänä heinälatoon, mulla oli vähän aikaa sitten kans sellaista, että liikkeitä ei tuntunu niin kauheesti, mut tiettyinä vuorokaudenaikoina niitä tuntui kuitenkin hyvin. Ei kannata huolestua, kohtu alkaa käydä ahtaaksi vauvalle ja niitä liikkeitä ei senkään takia niin paljoa tunne.
 
Kareliini siks vaan huolestuttaa aina nämä, kun tämäkin tapahtui taas äkkijyrkästi. Siis ei mitenkään pehmeällä laskulla, vaan lauantaina mennä rallatti vielä kovaa ja eilen aamulla. Sit hiljeni. :xmas: ..joo todennäköisintä, et asento on taas muuttunut, mut... :snotty:

Ja kyllä tuo tuolla liikkuu tälläkin hetkellä. Se vaan on vaimeampaa...

Naru: mä odotan omaa äippärahapäätöstäni yhä. Ä.loma alkais 24. päivä tätä kuuta, joten kai tuo kohta tulee... :whistle: Tähän mennessä oon joutunu tekemään niille selvityksen selvityksen selvitystä tuloistani ja mun tulotietoja ne on pyytäneet kirjanpitäjältä jo kahteenkin otteeseen.. Ootellaan mielenkiinnolla, mitä sieltä tulee. =) (yrittäjältä kun ei vaan millään voi kattoa niitä verotietoja. Se oiskin liian helppoa se.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Hei onko teidän vauvoilla tämmöisiä hiljaisempia kausia? Jolloin liikkeitä ei välttämättä tunnu niin usein ja jos tuntuu, ovat vaimeampia?
Tällä pikkuisella on tänään ainakin tosi vaisu päivä, mutta mä en osaa siitä huolestua. Mietin jossain vaiheessa, että pitäisköhän laskea liikkeitä, mutta en tuon esikoisen kanssa touhutessa ehdi rekisteröimään mitään kovin pieniä liikahduksia... Lääkäri tuumasi joitakin viikkoja sitten, että kunhan se joka päivä siellä liikuskelee, niin ei tarvi liikeitä laskea. Enkä ole sitten kertaakaan laskenut. Esikoista odottaessa neuvolasta käskettiin laskemaan, mutta siitä tuli mun mielestä turhaa stressiä, jos joskus tuli vaikka vaan 9 liikettä...

*muoks* ja mä oon ihan tyytyväinen, jos vauva on välillä kohdussa sellaisessa asennossa, että ne liikkeet tuntuu vaimeammilta. Kun ne välillä on aika hurjan tuntuisia.

Seksistä on taas ollut puhetta. Meidän hiljainen kausi on vilkastunut huimasti - kiitos noiden vapaapäivien... Ja mies on kuuliaisesti ottanut tehtäväkseen autella kohdunkaulan kypsyttelyssä.. :) Kun mä jännitän sitä vauvan suurta kokoa, niin auttaa parhaansa mukaan, että ei menisi yli la:n. Hih. Esikoisen synnytystä "käynnisteltiin" vähintään kerran päivässä viimeiset viikot. Paha sanoa, oliko sillä mitään vaikutusta, mutta eipä se ainakaan mitenkään ikävä kikka ole, vaikka ei toimisikaan. Mitään huimia tuntemuksia en kyllä enää saa. Ei mikään tunnu samalta kuin normaalisti. Maha on tiellä ja supistaa helposti ja se varastaa huomion. Ja alapään lihakset on tosi heikot (jo) nyt. :|

Mun mahanahka repeää kohta. Esikoista odottaessa tuli joitain raskausarpia suunnilleen rv 38. Ne alkaa olla aika vahvasti esillä ja sen verran pinkeä on nahka nyt, että varmaan pahenee tilanne ihan kohta. Ei kiva. Entisten kanssa pärjäsin, mutta en haluaisi lisää tuhoja!

Muuten täällä kaikki ok. Viikkoja jo 36 kasassa!
 
Kärppänä heinätaloon, mulla on ollu vauvan kaa sillei että liikkeet alkoi tuntuu tosi voimattomilta ja laiskoilta kun ykleensä tää on sellanen karate kid et kylkiluut on mustelmilla, mul oli ennen sitä ollu se hemifleginen migreeni eli toispuolen halvausoireita, niin olin huolissani ja kävin sitten synnärillä kontrollissa, siellä sanoivat että vauva voi aivan mainiosti ja niin sitten seuraavana iltana vauva olikin ihan itteensä jo. Eli en usko et on sen kummosempaa, mut tiedän tunteen, meillä on kans koti doppleri ja kyllä tulee hetii kuuneltuu vaavia jos liikkeet vähenee tai voima niissä heikkenee. En siis usko et on hätä, mutta olen sitä mieltä et jos itteään hirveeswti huolestuttaa niin kandee maksaa se äippäpolimaksu ja käydä tarkistuttaa sen jälkeen on taa pitkään hyvä ja turvallinen mieli. (ainaki seuraavaan kertaan asti).

ON: Mul alkaa olee pinna kireellä, ja huomaan leimahtavani ihan mittättömättömästä asiasta onneks pystyn sen pitää niin et ei mies kärsi mun hormooniheittelyistä, varmaan osa syy lyheen pittnnaan pn kun on ny koht viikon supistellu joka päivä aika kipeestikin välillä mut sit taas rauhoittuu, to on neuvola ja 16. on lääkäri kontrolli, jolloin kyl pyydän käynnistystä ku tuntuu että ei enää vaan kykene elää tän mahan kaa, silloin on jo vauva myöskin reippaasti täysaikanen joten pitäkää mulle peukkuja, tuntuu vaa et en enää kohta jaksa hoitaa koko vaavia. Hirveetä paasausta....

Toukka & Vaavi 35+
 
Huomenta (?) vaan kaikille. Mä oon taustaillut tähän mennessä melko aktiivisesti mutta kun nää sairaslomalaisen päivät ei ihan kulu siivillä niin ajattelin aktivoitua. Lapsettomuuspuolella onkin tullut jotain kirjoiteltua, viimeksi kesäkuun korvilla, jolloin vihdoin tärppäs. Viikkoja on tänään tasan 33 kasassa ja suonikohjujen ja parin isomman laskimotukoksen takia on tullut roikuttua kotona pari kuukautta.. Jalat ovat nyt ok kun on tullut hoidettua kinttuja eivätkä ole liiemmin särkeneetkään.
Ekaa siis odotellaan ja onkin ollut mukava seurata samaa tahtia etenevien oloja, menevät omien tuntemusten kanssa aikalailla käsikädessä =)
 
Pikainen pyrähdys ja merkkaus taas.

Aamulla oli neuvola ja hiphei, paino oli n. 2,5 viikon aikana (huom - sisältäen joulun ja uudenvuoden) noussut vain 400 g. En meinannut uskoa, kävin vaa'alla useamman kerran ja kysyin terkalta onko vaaka kunnossa. Oli kiva juttu! Muutenkin kaikki hienosti, nyt viikolla 34 SF-mitta 31 cm eli edelleen yli keskikäyrän.

Kärppis, neuvolan täti kokeili varsin 'kovin ottein' vauvaa ja sanoi että on niin kiinni selkärangassa että ei tunne juuri muuta kuin kovan möykyn, jalat tai kädet ei erotu. Oletan, että tämän vuoksi esim tänään liikkeet ovat olleet paljon vähäisempiä - viikonloppuna kun luulin jo välillä että maha kiipeää yksin pöydälle, heilui niin kovasti. Eli mä nyt ainakin uskon että osin kyse on asennosta...

Tyypin äippä & cockeri - oletteko kokeilleet syödä maitohappobakteeria? Mä olen syönyt nyt jo useamman kuukauden ja vanhana hiivatulehtujana epäilen, että teilläkin saattaisi sitä olla. Maitohappobakteeri auttaa, tosin en ole käytöstä paljoa neuvolasta kysellyt...

Kelaan ajattelin kanssa soitella ja kysellä päätöksestä... ainakin lähipäivinä. Ymmärrän että kaikkien lakien ja asetusten tulkinta voi olla melkoisen vaikeaa mutta se, että samaan kysymykseen saa 3-4 vastausta on kyllä jo epäasiallista ja ammattitaidotonta!

Kaksi viikkoa äitiyslomaan, iiks
almaa vko 34 : )
 
Kuupas: Kyllä se pelkopolilla käynti tuntui tosi turhalta tällä kertaa. Viime raskauden aikana käytiin kätilön kanssa kunnon keskustelut.
Mutta jos jotakin positiivista siitä käynnistä hakee niin pääsin ultraan ja kaikki oli pienellä hyvin. Ja sehän on pääasia. Tosin lääkärin kanssa käyty keskustelu sai aika kiukkuseksi. Sanoin että en mielellään enää synnyttäisi yli 4 kiloista alakautta. Lääkäri totesi vaan että 4-5 kiloiset ovat aivan normaaleja. Kun vastasin siihen että kun lapselta viimeksi murtui solisluut jne ( lapsi oli syntyessään 4.5 kg). Hänen mukaansa sekin on aivan normaalia. Et näin. Sain kuitenkin kokoarvioon ajan rv 39+3. Mutta kun en kauheasti luota noihin ultran kokoarvioihinkaan (varsinkaan mitkä tehdään Tyksissä). Kun Tyksissä viimeksi tehtiin mulle koko arvio rv 40+2 lapsen painoksi arvioitiin 3.8kg ja kun hän syntyi 40+4 paino oliki 4.5kg. Neuvolan terveydenhoitaja arvioi silloin käsin että 55cm ja noin 4.5kg. Ja oli oikeassa! Jopa pituus oli oikein (poika oli 55.5cm pitkä).
Mutta jos tämä syntyisi aiemmin.

Sinituuli rv 33+3
 
Naru: Minä olen myös kysellyt kelassa että miten lasketaan tuo mun äippäraha, eli että kannattaako mun hakea viimeisten 6 kk:n tulojen mukaan kun en tiedä olisko se raha nyt isompi vai pienempi kuin tuosta edellisestä saamani. Ja jos se olisikin pienempi niin saisinko mä sitten vähemmän rahaa jos menen hakemaan niiden puolen vuoden tulojen mukaan. Mulle sanoi silloin kelan täti että aina katsotaan sen mukaan millä hakija saa enemmän rahaa, eli ne tarkistaa molemmat ja maksavat sen kummasta mä saan enemmän. Eli näin ajatellen sinunkin kuuluu siis saada ehdottomasti vähintään se mitä olet saanut aiemmasta lapsesta. Mulle tulee kans nyt sitten sen mukaan kun edellisestäkin, kun tulot oli tippuneet :ashamed: Uskoisin että korjaavat virheensä ja saat sen verran rahaa kun olit laskeskellutkin saavasi. Olen kyllä itsekin muutamaan otteeseen joutunut tappelemaan nuiden kelan päätösten kanssa :| Jaksamisia kelan koukeroihin, kyllä ne asiat siitä järjestyy.

Ei ehdi muuta tällä kertaa :wave:

Aply ja masukki rv jotain 36...

muoks. pakko oli tulla vielä kommentoimaan että Sinituulella ollut kyllä tosi veemäinen lääkäri! Mua alkoi raivostuttaa sun puolesta kun luin ton jutun, siis että ihan normaalia että lapsi on niin iso että sillä murtuu solisluu synnytyksessä :eek: Ehkä se on yleistä, mutta tuskin nyt ihan kuuluu normaaliin synnytykseen....
 
Aply: Jollei synnytys käynnisty itse vkolla 38 aikana ( pientä avitusta mieheltä saaden ;) ) niin meinaan taas häiriköidä kätilöitä tän turvotuksen kanssa ja valvottujen öiden et saavat käynnistää. Eriasia onnistunko siinä. Viimeksi onnistuin =) .

Sinituuli
 
Heippa!

Limpparihimoa
oli pakko tulla kommentoimaan. Olin ennen kanssa koukussa pepsi maxiin. No en sitä mitään litroja päivässä juonut, mutta ainakin pari lasia meni. Eli aina sitä piti olla kaapissa...
Nyt olen jäänyt tässä raskauden aikana koukkuun sellaiseen sekoitukseen kuin puoli lasia valion greippimehua ja puoli lasia karpalomehua. Eipä ole pissatulehduksetkaan vaivanneet ja on NIIN hyvää!!!! =) =)

Caro + masukki 33+6
 
toukka 2008 Täällä kans pinna kireellä ajoittain :whistle:
Viimeks tänä aamuna mies etti jääkaapista pojille jugurtteja ja sanoi vaan noin ohimennen, että ei täältä mitään löydä ( mies ku on niin ei kyllä löydä vaikka olis nenän edessä )No mähän siitä sit vetäsin hirveet herneet nenään ja hirmunen sota heti aamusta, siitä jääkaapista |O

Nyt alko sit virallisesti äitiysloma...ei kyllä hirveesti näy eroavan tästä normaalista kotielämästä lasten kans!
rv 35+0 :wave:
 
Joululoma sit loppu ja duunis taas ollaan tää päivä. Huame onki pyhä ni on taas vapaa :D Mammaloma alkais ens viikon perjantaina. Ihan kiva olla taas välil duunis ku himas olo muksujen kaa alko jo tökkii.

Seksist Niiku oon aikasemminki jo purnannu ni meil ei miäs halua ja mä haluun. Edes jotain ois kiva saada. Mihinkään en taivu mut ei ois kiva olla monta kk ilman. Kuulemma vahingoittaa vauvaa ja ei tee mieli??ehkä tää ruho vaikuttaa asiaan :LOL:

Nukkuminen 3 tyynyn kaa ok. 2pään alla ja yks polvien välis. Kuuma on ja herään öisin vessaan tai muute välil.

Glow Näön huonontumisest oli joskus juttu ja sama on tääl eli ei näe kunnol enää. Ja neuvolakäymisist kans sama et ei siäl nii kiva oo käydä enää ku joskus esikoisest. Siäl ny käy ku pakko on.

rv 33+3
 
Ruokahaluttomuudesta: täälläkin meenaa olla samanmoista, joko ei muista syödä, tai ei vaan kertakaikkiaan tee mieli.. ja normaali kotiruojka.. plaah.. kunpa sitä joku muu tekisi.. olen sellanen herkkunapa että pitäisi saada mullehetinyt ruokaa.. mutta onneksi saa itsestään sen verran irti että normaalia ruokaa tulee kuitenkin säännöllisesti tehtyä.. haha.. tähän voiskin sanoa että mies on laihtunut raskausaikanani n. 20 kiloa, ja minulle on tullut se 15 kiloa lisää..hyvin menee!! :kieh: raukkaparka ei saa ruokaa.. ei vaa, aloitti keväällä raskaan työn, jonka seurauksena joutuu "vähän" rehkimään.

Nukkumisesta: tyynyt jalkovälissä, selän takana.. hyvä kun mies mahtuu nukkumaan isossa sängyssämme..vähän aikaa meni jo oikeen mukavasti ettei väsyttänyt koko aikaa, oli aamulla jo kukonlaulun aikaa toppeena, mutta nyt... :snotty: heräsin klo 14.. toki olin aamusta hereillä wc reissun ja soiton äitipolille.. jospa se rytmi taas kääntyisi.

Ylihuomenna olisi neuvola, surettaa kun kun ei ole samaa vanhaa neukkatätiä kuin koko raskausaikana, (muutosta johtuva alueen vaihdos) jospa siellä olisi mukavat tädit.

huoh.. pesin tuossa viikonlopun aikana kaikki vauvanvaatteet ja lakanat ja huomasin, että ei, minulla ei ole tarpeeksi vaatteita.. itku silmässä odottaen että rahaa tulee taas.. pääsee kirpparille katsomaan tarjonnan. sairaalakassia ei ole vielä pakattu.. pitäsihän sekin pakata jo kohta puoliin..

:'( liian vähän vaatteita sureva Audriina :p
 
Moips! :wave:

Kommennttia muutamaan asiaan...

Nukkuminen käy kyllä katkonaiseksi,kun joudun tunnin-kahden välein juosta vessassa. (käyn 4-5krt/yö).Herään aina kun supistaa se hätä,ja vaikka ei tulis kun pikkupikku liri, niin supustus kuitenkin helpottaa...Sit on päivällä ihan puoliunessa. Tänään otin 2,5h päikkärit sohvalla,kun viimeyö oli mitä oli... Harvinaista kyllä, yleensä en o päikkäreitä nukkunut.
Muutenkin asennon löytäminen on hankalaa,ja jalat on"levottomat" ja.... valivalivali... :kieh: :headwall:

saunassa käydään 3-4krt/vko... mä vilukissana aina lykkään sen päälle,kun en meinaa tarjeta suihkussa käydä ilman saunaa... Tai en halua ainakaan jokapäivä siä palella... :saint: :whistle: Mietoja löylyjä ja 0,33 tölkki alkoholitonta siideriä kyytipojaksi,niin mikäs sen rentouttavampaa... mitään suppareita tms. ei mulle aiheuta sauna...

syöminen onkin meikäläiselle mässääjälle nyt sitten niin uutta,kun ei vaan uppoo... tänään olen syönyt kahdessa erässä 2 siivua ruisleipää ja yhden viilin... kello jo sentään melki neljä iltapäivällä... Tavallaan on kyl nälkä, mutta alas ei oikeen mee kovastipaljon kerralla,ja sit kun syö "normaalin" annoksen,ni viä 4h sen jälkeen on täys olo,ja eväät pyrkii ylös...ei siis okseta,vaan röyhtäyttää ja närästää... :LOL: Eilen mies vei mut ulos syömään neljän maissa, söin possun pihviä ja kuorilohkoja ehkä n.puoli annosta ja loppu illasta kaksi haukkua omatekemää pizzaa,ja yheltätoista illalla viä possu potki ylöspäin... :LOL: ei oo helppoo tämä, ei... :kieh: :LOL:

Tässä jännäillään kun miehen veljen vaimon la oli 2.1,ja vielä yhtenä kappaleena. Lähdekin kohta piipahtaan, tarkistaan tilannetta... :D
Mä olen päivissä aivan sekaisin,kun on näitä pyhiä ja ite viä saikulla, niin menee arjet ja pyhät onnellisesti sekaisin... :p Eipä sillä noiin väliä ole,kun ei tosiaan tarvi töihin muistaa lähteä...

Kuusi pakattiin äsken pois,yleensä se on loppiaisen hommia,mutta huomen ollaan taas kokopv esikon lätkäturnauksessa, joten inspiroiduin tänään joulun jo lopettaan.

Vointeja ja viimehetkien kärsivällisyyttä vielä kaikille, kyllä me vielä hetki jaksetaan,että vauvat on sit valmiita maailmaan! :heart:

tatuka+peikko 33+6

ps.muistui mieleeni tosta kokoarviosta,että pikkuserkun nyt 4kk vauva arvioitiin 3,5kiloiseksi, ja kas vain.... hällä oli painoa 5kiloa ja rapiat(en nyt tarkkaa muista)... Että kuinkapaljon noihin sitten on luottamista... Huhhuh!
 
sleeping
Hei!

Kävin tänään ultrassa ja siellä oli sama mukava lääkäri kuin toissakäynnillä. Heti kun näki mun mahan niin sanoi, että on jo iso ja ultrassa vauvan painoarvio oli 2,7 kiloa. Viikkoja on kasassa tänään 32+5 (neuvolan mukaan 32+6), eli normaalisti vauva olisi näillä viikoilla pari kiloinen. Lääkäri rupesi heti puhumaan lapsivesipunktiosta ja sektiosta ja sainkin punktion jo ens viikon keskiviikoksi. Lääkäri lupasi sektion heti kun vauvan keuhkot ovat kypsät, mutta en usko, että 34+0 vauvan keuhkot ovat vielä kypsät, joten uskon, että tekevät vielä toisenkin punktion sitten myöhemmin. Mutta en mieti vielä sitä, vaan odotan rauhassa ens viikon keskiviikkoa. Sitten näkee mitä seuraavaksi. Rupeaa kyllä jännittämään!!! En osannut odottaa, että tekevät lapsivesipunktota vielä pariin viikkoon!! Lääkäri sanoi myös etten itse voi vaikuttaa vauva kokoon mitenkään, en ruokavaliolla enkä muulla. Vieläkään ei vaan tiedetä mikä diabeteksessä on se, joka kasvattaa vauvaa, kun verensokeritkin ovat olleet ihan hyviä (muutamaa korkeaa lukuunottamatta) joten pitäiskö sitä lähteä suklaata ostamaan :p no ei... ei oikeastaan taas tee mieli mitään makeaa, ainoastaan hedelmiä ja vihanneksia.

saunassa käyn 1-2 kertaa viikossa ja tykkään siellä edelleen olla normaaliin tapaan. Saunominen ei ole ikinä aiheuttanut mulle supisteluita, ainoastaan joskus tuntuu, että ahdistaa ja sitten on mentävä ulos saunasta.

sairaalakassin pakkaan tällä viikolla. Vauvan sänky koottiin viime viikonloppuna, joten kaikki on valmista.
 
Painoarvioista: Mulla on kans se kokemus, että kokeneen terkan käsin tekemä arvio osuu kaikkein lähimmäs. Toivotaan Sinituuli, että sulla ei anneta kasvaa hirmu isoksi. Kyllä mun mielestä yli nelikiloinen on jo iso, jos 3500-3600 g on Suomessa keskiarvo... Itse oon sit kai kummajainen kun en haluais paljoa yli kolmikiloista synnyttää. :LOL: Ei onneks meikäläisen fysiikalla paljon isompia vauvoja kasvatellakaan, kun eivät mahdu olemaan.

Limuhimo vaivaa täälläkin. Olen pitäytynyt puolen litran kevytolo- yms. pulloissa ja nyttemmin tyytynyt laimeaan mehutiivisteeseen. Mutta pullaa kuluu! Kahvin kanssa vaan on saatava jotain, äsken meni pari omenamunkkia. :ashamed: Huonompi homma sikäli, kun ei pysty edes kävelyillä käymään.

HM: Pitäähän kisumisun testata uusi lepäilypaikka. =) Meillä vanhempieni kissimirri oli kovin kiinnostunut turvakaukalosta, mut ei saanut räplättyä pussia auki. Itse asiassa hiukan ressaa tuo vanhempieni kissa, joka on vähän liiankin leikkisä, käy herkästi kiinni yms. Lapset istuu aina jalkojensa päällä ruokapöydässä ja molempia on huitaistu lähelle silmää männä vuosina. Että siellä ei kyl uskalla vauvaa laittaa maahan hetkeksikään. Ja äitini on kait tyypillinen lemmikinomistaja, koska hänen mielestään kissassa ei ole mitään vikaa. :kieh:

Kössi 35+4
 
LENTOEMO: Muistan lukeneeni aiemmin, et sullakin on tuo rannekanavajuttu (mä muista sen virallista nimeä :whistle: ). Mulla on alkanu kanssa kädet vaivata. Ensin alkuun lähti tunto vain öisin, mutta nyt on jo pari viikkoa puuttunu tunto parista oikean käden sormesta. Nyt alkaa välillä mennä myös vasemmasta. Lisäksi tämä koneella naputtaminen (ja verhojen ompelu äsken :xmas: ) tuntuu tosi "kivalta", kun ensinnäkin osa sormista on tunnottomana ja toisekseen alkaa heti särkeä ja pakottaa käsiä. Joten pitikin kysyä, ootko keksiny tähän helpotusta? =) Oon koittanu venyttää ja jumpata sormia ja käsiä/ranteita, mut ei tunnu auttavan...

Ja sit muille yleinen kysymys (olikohan tämä jo täällä.. :snotty: ):

Mitä siihen sairaalakassiin kantsii pakata? :saint:
 
Hops!

Laiska kun on kirjuuttelemaan, niin nyt pikkusen kuulumisia. Yhessä koossa ollaan, tosin toinen jalka jo synnytyssalin oven välissä.
Masu kasvaa pikkusen yläkäyrän yläpuolella, kuten kahdesta aikaisemmastakin. Viikon verran on vaavi painanut tuonne alas niin, että istuminen ei oikein enää onnistu. Joka aivastuksella, kyljen käännöllä tms alkaa supistamaan, ei kipeesti vielä ainakaan. Ohjeeksi olen saanut mennä heti sairaalaan jos alkaa kipeesti supistamaan.

Vaatteet ja hoitopöytä on valmiina, sängyn mies saa kasata sit kun olen sairaalassa. Sairaalakassi on pakattuna vailla neuvolakorttia, laturia ja puhelinta, niin ja hammasharjaa.

Että semmosta kivaa, nyt meen takas pötkölle tuonne sohvalle.

M-M ja poikanen rv 35+4
 
Voi hitsi, täällä jo sairaalakasseja pakataan... mihin ihmeeseen
se aika on oikeen juossut, justiinhan kaikki oli vielä niin alussa..

vauvan liikkeet on täälläkin välillä vähän vaisuja, liikkuu siis kyllä
mutta hiljalleen. Kyllähän se huolestuttamaan pistää vaikka kuin tietäs
että kaikki hyvin.. mutta silti. Ja tottahan se on et näillä viikoilla
ei siellä kohdussa enää sitä tilaa paljoa ole.

pinna on kireällä, ainakin ajoittain, myös mulla.
Saatan vetää pultit ihan mistä tahansa asiasta, ihan varottamatta.
Voi ukko raukkaa.. kaikkea se saa kestää.
Ja sit toisaalta itkukin on tosi herkässä ja sekin voi tirahtaa ihan mistä
asiasta tahansa :whistle:

saunassa me käydään usein, n. 4-6 krt/vko.
Mä löylyttelen tosi miedoissa ja lempeissä löylyissä hetkisen ja
muut siitä sit jatkaa mun poistuttua. Kivasti rentouttaa ja tulee hyvät
unet saunan päälle.

limuhimoa ei ole mutta on ihan tolkuton vissyhimo!
Voisin juoda sitä se kaks litraa päivässä..

ja vielä neuvolakuulumiset:
rr116/72
pissa puhdas
sf 32cm
paino +850g/vko
tarjonta rt
vauvan syke 130 ja liikkeet ++
eli kaikki kunnossa!

iitukka ja helmi 33+2
 

Yhteistyössä