Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Jolie: Apua, toivottavasti ei ole mikään keuhkoveritulppa! No, muutaman kerran on tosiaan tässä viime päivinä ollut sellainen fiilis, että happi ei riitä. Kerran tapahtui makuullaan, mut siihen sitten auttoi tyynyjen pinoaminen ja asennon vaihtaminen. Täällä töissä tänään istuskelin työtuolissani ja taas tuli sama fiilis mutta meni muutaman minuutin kuluttua ohi ja menin hieman tuonne ulos raittiiseen hapekkaaseen ilmaan kävelemään. Jos näitä nyt ilmaantuu usein, niin on kai sitä lääkäriin mentävä. Mutta joka tapauksessa ens viikolla otan asian puheeksi neuvolassa! Itse vähän epäilen sitä, että masu painaa jotenkin keuhkoja, mutta onhan se syytä varmistaa ettei mitään vakavampaa ole.

Kyselit Jolie tuosta vessassa käynnistä... Eli mullakin on just tuollaista ihmeellistä, et on olevinaan hirmuinen hätä ja sitten sieltä tulee vaan pari tippaa. Luulen et vauva painaa jotenkin tuonne että se vaan tuntuu tuo rakko täydeltä.

Mukavaa torstai-iltaa kaikille :D :wave:

Glow
niiskunenä-78; mulla on vähän sama vika. Mulla tulee nopeesti pahaolo (pyörryttää, happi loppuu) istuessa tässä koneella tai autossa tai missä vaan, joskus 30 min. on liikaa. Autossa helpottaa kun laittaa vähän loivempaan asentoon penkkiä... Kukaan lääkäri ei ole osannut sanoa varsinaista syytä siihen, mitä vähän ihmettelen. Kun odotin poikaa, oli ihan sama vaiva, silloin neuvolan lääkäri sanoi että maha/vauva painaa keuhkoja tai jotain. Siihen helpottaa mulla seisominen/kyljelleen makuu. Mieluummin makuu, koska seisoessa koskee alapäähän... ah, näitä raskausajan vaivoja. Nää kyllä unohtuu nopeemmin kun pian, synnytyksen jälkeen.

Tästä pääsenkin synnytykseen. Lähden avoimin mielin, ei pelota mutta jännittää vähän. Pojan synnytys 5v sitten meni tosi hyvin. Niillä muistoilla lienee osuutta asiaan nyt. Tokihan tämä voi olla täysin erilainen synnytys. Mulla kesti synnytys 10 tuntia. Tohon taidettiin laskea ne parin tunnin supistelut kotona. Mulla ei tullu kotona kipeitä supistuksia, mutta ne tuli niin tasasin väliajoin ja paljon ja mua pissitti kokoajan ,vaikkei mitään tullukaan että tajusin soittaa sairaalaan. Sairaalaan mennessä oli paikat auki jonkun sentin. Siellä puhkastiin kalvot, mikä kait nopeutti hommaa. Otin aika pitkälle ilokaasua, kai se jotain auttoi. Epiduraalin sain ja olen tyytyväinen siihen. Ponnistusvaihe kesti 20 min. En muista mitään kamalan hirveää kipua olleen, muuta kuin ponnistusvaiheessa meinasin luovuttaa. Alussa tuntui että vauva tulee väärältä puolelta tai että tulee jotain muuta kun vauva... Oli niin ihana kätilö+opiskelija että homma meni hienosti! Pojan mitat oli 3160 g ja 51 cm.

Väsymykseen on hieman auttanut pihalla seisoskelu. Ja tuleehan siitä hyvä mieli. Aurinkoinen ja raikas ilma.
Tässä on naapurissa perhepäivähoitaja, joten heidän ulkoillessa ollaan pojankans oltu pihalla. Seuraa pojalle sekä mulle. Poikahan on hänellä hoidossa, kun olen töissä. Saisin viedä pojan sinne nytkin kun olen kotona, mutten ole vieny. On se ollut ulkoilemassa välillä hoitoporukan kanssa ilman mua.

Laitoin ekan kerran mahakuvan tuonne jonnekin pinoon!

mukava lukea mitä kaikkille kuuluu. Täällä mahan kasvatus tuntuu vähän hidastuneen, ainakin omasta mielestä :) Nukkuminen tapahtuu pätkikssä ja joka yö pari tuntia pyörittyäni alkaa mieskin jo näyttää zombielta. selkä ei tykkää yhtään nukkumisesta ja vauva rakastaa potkimista ja muuta touhuamista juuri yöaikaan. Lienee tilaa enemmän touhuta.

minun sokereissa ei mitään ongelmia, mutta rautaa joudun lisäksi syömään. Taidan ottaa edellisen neuvosta vaarin ja rueta puolukoita syömään, jos noista pillereistä pääsis eroon.

Onko hyviä ideoita mitä ukille ostaa lahjaksi?? Sillä on kaikkea, ja ei ikinä toivo mitään. Perinteinen konjakkipullo tietenkin toimii aina... jos joku yleispätevä lahja tulee mieleen, otan mielellään vinkkejä vastaan.

Labellolle isot kiitokset, piti ihan ääneen nauraa tota sun värkin tippumista.. Saattaahan siinä niinkin käydä minullekkin ;) Mustaa huumoria tuleva synnytys ainakin vaatii. Harmittaa kun jo tietää mitä on tiedossa. Toisaalta helpompi lähteä, toisaalta osaa myös odottaa kipuja..

mamma 27+5

pur
Voi ei, niin paljo oli taas tullu paris päiväs juttuu, etten enää muuista muuta ku jotain oli kyselty :eek:

Itel flussa jo helpotti ja taas oli intona pihalla puuhaamas ku oli nii kva ilmaki. Nyt sit lonkkien lisäks meinaa uutena juttuna häntäluukin kettuilla. Noh ei se mit näitten kaa kyl pystyn viel elämään.

Aikasemmin oli tääl puhetta seksistä. Nyt on mullekkin sit tullu semmonen olo et hoidelkoot äjä ite hommansa, mua ei kiinnosta. Jotenkin on siitä kuitenkin ristiriitainen olo ja syyllinenkin :ashamed: . Mä nimittäin kyl koen itteni nyt tosi naiselliseks kyllä mut jotenkin on niin hiton vammanen olo kokoajan tai jotenki huono itsetuntokin etten vois kuvitellakkaan et oisin jotenki haluttava.....ääh :ashamed:

Ystävistä
joo vähiin käy täälläkin. Tuntuu et ite pitäs olla aina valmiina tukemaan jos vaikka missä elämäntilanteessa mutkun ite ois sen tarpeessa...hmm..vähiin käy tosiaan. Mutta eihän ihme tarvitse kuin yhden hyvän ystävän :)

Vakuutksista Laittakaa kaikki paljon mielipiteitä ja kokemuksia eri yhtiöitten vakuutuksista. Kiire taitaa tulla.
Mä tutkin ton Veritaksen 450e/v mis 0e oma vastuu, oli tosi hyvän ja kaattavan oloinen MUTTA ei tule mitään alea kun myöhemmin vakuutettaisiin vielä haaveiseissa olevat 1-2 omaa lisäksi, saati kun pitäs miettii niille jossainvaiheessa sijoitettavillekin miettii vakuutuksia. Kalliiks tulis vakuutukset Veritaksella, huh.

Meillä nyt tilanne päällä on vissiin rotta käyny riehumassa kellarrissa, täytyy mennä auttaa miestä sotasuunnittelmissa....

Huomen neuvola
Pur

Sen verran tulin vaan kommentoimaan vauvan toppapuvusta kun sen ostamista moni suunnittelee... Lindexillä oli kaikista -30%!!!! Oli aivan ihania vaaleanpunaisia ja sellaisia ruskeita ku menee kummalle vaan! Kokoja 56cm, 62cm.... Suosittelen tsekkaamaan :)

Täällä :wave: kaikki ennallaan, vähän on hiljaisempi ollut vauva eilen ja tänään... no, seurailaan.

UÄ 23+5

Turvakaukalo meillä se Cracon turvakaukalo on telakka mallia, on tosi kevyt, mutta silti kiinnittyy tukevasti eikä juurikaan heilu, eipä ainakaan oo sitä turvayön kanssa kiertelyä.

Oma napa: neuvola lääkärillä käyty, vaavi voi hyvin potkii minkä kerkee, syke vähän rauhoittunu nyt oli 140 molemmin puolin, huoasin justiinsa että hemoglobiini jäi mittaamatta... no ehkä mä selviin sen kanssa jos huimaus lisääntyy niin pitää kai käyä mittaamassa tässä välillä ku seuraava aika on sitte jo taa joulukuusa ja viimenen hb on otettu syyskuussa. Kohdunkaula oli taas lyhentyny eli nyt siis kahessa viikossa sentin, 3 cm vielä jäljellä, pehmeä se oli edelleen jos supistukset jatkuu niin taas kontrolliin kahden viikon päästä, painoa oli tullut tosi hurjasti eli 1617g/viikko, ens ma on sokerirasitus... iiik. kohdupohjan korkeus 25 eli keskikäyrän tuntumassa. Vauva painaa 1200g ja perätilassa istuskelee. Sairaslomaa tuli äippäloman alkuun asti, muutenkin rasitusta on syytä välttää. Ihan kiva nyt voin rauhassa keskittyä itseeni ja vaaviin.

Vauvan tavarat oon pessy vaatteita siät mukaan kun oon niitä saanut tai hankkinu, nyt pitäis viel järjestää ne paikoilleen, pinnasänky on ollu kasattuna jonkin aikaa, ja ollut säilytyspaikkana järjestämättömille vauvan tavaroille.

Hapen puute mullakin on ollut jos liikun reippaasti tai välillä myös ihan levossa, mutta menee itsestään ohi enkä oo asiasta ollu huolissaan, täytyypi seurata, mutta oon varma et osasyy siihen on mahaasukin tilan vienti keuhkoista.

Isyyspakkaus isänpäiväksi täältä oon saanut hyviä vinkkejä isyyspakkausta varten jonka ajattelin antaa tuossa sunnuntai aamulla, ostin tänään siihen batmanlaastaria ja pienen kuvakirjan autoista ym traktoreista, lisäksi ajattelin pienen viskipullon ja sikarin sekä joitain tavaroita missä lukee iskä.

Toukka 27

Heh, ikinä en muista ett mitä piti kommentoida ja siksi näitä tippuu lukemisen jälkeen yksitellen :LOL:

Isyyspakkaus on valmis. Siihen tuli: vaaleanpunainen baby girl-nalle, vaaleanpunainen pikkupyyhe (pepun pesua varten), puhdistuspyyhkeitä, tuttipullo, 2kpl tutteja (hoito-ohjeineen), talkkia, sinkkivoide, Muumipappa-muki (isukin lemppari), Baby blues -sarjakuvalehti, Sisu-aski, neekerinsuukko (jos äiti ei ehdi pussaileen), isä-sukat, lupahakemus 3 tunnin iltavapaalle sekä muutama moniste isyydestä. Ekstrana vielä 2 lippua seisovaan pöytään ruokailemaan sunnuntaina. Toivottavasti isukki tykkää :heart:

HM: On kyllä tosiaan sellainen olo, että miten nää viikot onkaan karttuneet! B) Ei aina itsekään pysy perässä.

Synnytys: Esikoisen synnytys käynnistyi noin 17-18 maissa miedoilla suppareilla. Siinä ehdin vielä saunaankin, jossa täytyi jo vähän puhista, ja kympin uutisia asetuin katsomaan, mutta siitä ei sit enää tullut mitään. :D Yhdeltätoista soiteltiin sairaalaan ja oltaiskohan yhden aikaan oltu synnärillä. Silloin en omasta mielestäni ollut vielä mitenkään pitkällä synnytyksessä, mutta kätilö tuumi, että olen jo aika kipeä. Sainkin sitten pian epiduraalin, joka vei kaikki kivut pois. Ja aamulla kahdeksan aikaan tyttö syntyi! Epiduraalin (2 annosta) ansiosta avautumisvaihe sairaalassa oli kivuton, mutta ponnistus olikin sitten jotain ihan muuta... Ei onneksi kestänyt kuin 5 min jakkaralla ja vähän aikaa ennen sitä piti ponnistella sängyssä kyljellään. Pieniin pintarepeämiin laitettiin muistaakseni 3 tikkiä. Ei jäänyt traumoja. Silti toinen synnytys on muistoissani parempi. Kun siinä ei ponnistusvaihe sattunut yhtään. :)

Kestoilusta kiinnostaisi kuulla kokemuksia! Tekisi mieli kokeilla itsekin, mutta toisaalta en varmaan uskalla tilailla mitään etukäteen. Saati osaisi.

Joo, en ole muuten saanut vieläkään yhden pipon lisäksi ostettua vauvalle mitään! Vähän aikaa sitten hypistelin vauvanvaatteita 50% alessa, oli kivannäköistä unisex-retroa, ja hintaakin vain 4-6 euroa vaate, mutta en tankoon nekin vaan jäi. Joku ihme lukko päällä, en tajua. :whistle:

Itkuisuus: No itkuherkkyys on kyllä lisääntynyt tämänkin raskauden aikana! Tosin tuntuu, että alunperin se lisääntyi jo esikkoa odottaessa, enkä koskaan palannut täysin "normaalitilaan". Mutta pyörätuolikoripallo ei mua sentään itketä, (vielä?), kuten muistaakseni Lentis tuossa taannoin kuvaili. :LOL:

Kössi 27 tasan :heart:

hapetuksesta oon kanssa pistänyt merkille,että välillä joutuu keskittyyn hengittelyyn. Mä huomaan etenkin mun äidin luona,missä on sisällä tosi kuuma,pakko käydä aina välillä parvekkella happihyppelyllä.
Ja ylämäet on muuten kummasti jyrkistyneet, en mä ennen näissä pikku mäissä ole puuskuttanut :D

pissalla ei oo tarvinnut nyt taas juosta juurikaan normaalia useemmin. Jos pystyasennossa on,niin tulee kamala paineen tunne ja pissatus,mutta kun vessaan menee niin tulee liru. Osaltaan saattaa johtua tuosta laskeumastakin mitä nyt netistä siitä lueskelin,voi olla ettei se rakko edes tyhjene kunnolla joka kerta. Yöllä jos herään,niin silloin on kyllä pakko mennä vessaan,mut sen takia ei ole vielä tarvinnut erikseen heräillä.

krampista sain taas nauttia viime yönä ja tän päivää ollut pohje ihan hurjan kipee,ei koskea kärsi. Nyt muutaman kerran kävelylenkillä alkanut jalkapohja kramppaamaan,siinä sitä sit meneekin kun ankka kun koittaa varpaillaan kävellä selkä kipenä..

labello ja mytty 26+4

Aplylle iso kiitos kestojen saloista. Selvitti paljon! Luin viikonloppuna Vauva -lehden artikkelia enkä saanut siitä kyllä mitään selvää. Ajattelin, että ihan pienellä käytettäisiin kertiksiä ja keväämmällä sitten aloiteltaisiin puolikestoilulla ja katellaan miten siinä käy. Mutta mielelläni luen vielä muidenkin vinkkejä!

Raskausarpia ei ole vielä tullut eikä tullut ekassakaan raskaudessa (paitsi rintoihin tuli nyt taas mutta siellä niitä on ollut teini-iästä asti). Baby Oilia suosittelen rasvaukseen! Siinä hankalaa on ehkä että pitää laittaa kostealle iholle heti suihkun jälkeen mutta ihanan tuntuinen iho ja pullosta riitti hyvin vielä vauvallekin. Nyt en ole kyllä rasvaillut mutta mielessä on ollut.

Pissattaa välillä niin että tulee vaan liru. Siihen on tainnut vaikuttaa vauvan asento. Mutta ihan normaalia tuo pissattaminen on.

Ystävistä Mulla on hyvä tilanne kun kotikaupungissa asuvilla ystävillä jokaisella on lapsia ja he itse kyselevät ja ovat kiinnostuneita enemmän kuin uskoin. Muualla asuville parhaille ystäville kertoilen kyllä maltillisesti lapsipeheen elämästä mutta mielestäni saan heille kertoa elämääni liittyvistä asioista vaikkei heillä ole lapsia. Sitähän varten ystävät on että puhutaan mitä elämässä tapahtuu.

Eilen itkin sitä tytölle ostamaani liian pientä toppapukua mutta saikin sen onneksi vaihdettua ilman kuittia isompaan! Oli taas hyvä esimerkkin raskauden ylireagoinneistani ja hermoiluistani:)

Samalla reissulla ostin ekat 50cm vaaleanpunaiset bodyt kun 2kpl maksoi vain 3?. Jos sitten onkin yhtäkkiä poika niin rahallinen menetys ei ole suuren suuri:) Olivat kyllä yllättävän isokokoisia kun kotona vertailin vanhoihin bodyihin. Nyt on muuten taas joku ihme ale -aika Prismassa, Anttilassa ja Citymarketissa, kannattaa käydä katsomassa.

Aamulla töihin ajaessani nauratti kun selkänoja piti nostaa pystympään kun maha oli tiellä eikä taipunut hyvään asentoon:D

Angela rv 24, joka on saanut kaapit siivottua vauvalle valmiiksi ja vanhat vauvanvaatteet käytyä läpi-> voittajafiilis!

Kestovaipoista kysyn vielä kun tuli mieleen: Mitä tehdään likaisille märille vaipoille?

Eli jos pyykkää vaikka joka toinen päivä niin pitääkö ne aina kuivattaa vai onko jotain vinkkiä miten likaiset säilytetään ilman että jokapaikka haisee tai on täynnä kuivamassa olevia pissaharsoja?

Angela

Aply Kiitos :flower: kestoilukokemuksista ja tiedoista. Ajattelin että vois yrittää sit kun on kotiin asettunut vaavin kanssa... ainakin sitä osakestoilua niin,et kotioloissa pitäis kestoja, ja sit kyläillessä tms. vois käyttää kertsejä. Aikomus ainakin on hyvä, toivottavasti saan myös toteutettua...

Lisää kokemuksia kestoilusta mielellään lukisin jos jollain on... Myös niitä huonoina/hankalina kokemianne puolia... :whistle:

Entäs onko kellään kokemuksia Egyptin matkailusta? Mies eilen innostui,ja olis varaamassa reissua Sharm-el-Sheikiin viä tässä kuussa. :eek: Ite ei olla koskaan ko. maassa käyty, joten kaikki kokemukset ja vinkit tervetulleita... Joku pelotteli että mahatauti on 100% varma :x , että se vähän arveluttaa...

tatuka+peikko25+2 (tai jotain sinnepäin... :p )

kauheena taas tullu tekstii, kun ei eilen ehtiny käydä lukeen, kun päivä oli niin ihana. tässä meän eilistä päivää:

herättiin koko porukka 7.55 (ukonn ois pitäny 7.00 olla töissä .), onneksi pomo sen verran kiltti, että oli vaan naureskellu ku ukko soitti sille vähä jälkeen kahdeksan ja meni sitten 9.00 töihin)

aamusta maksoin kaikki velat ja laskut pois (ukoille tuli tänään siis palkka ja mulle huomenna lehtien jaosta tulee reilut 100e..), ja ihanaa kun vielä rahaakin jäi todella paljon, meidän putjettiin, kun yleensä jää joku 100e, niin nyt jäi lähemmäs 450e.. ihanaa..

käytiin tytin kaa käveleen 4kilsaa
-käytiin viemässä mun veljen avokille mun äidille menevä pussi, kun menevät viikonloppuna sinne
-sit käytiin kaupassa mutka, löysin ukolle isänpäivälahjan (joista bokserit annoin jo tänään, oli ihan pakko ja ne oli ihan yli-ihanat :) )
-sit käytiin moikkaan tuttua kaupassa
-sit kotiin
ja voi että minkälaiset supistukset tuo kävely saa aikaan, vaikka kävelin 4kilsaa, ja meni sellainen 2tuntia (eli kävelin kyllä tosi hitaasti) niin kauheet supparit sai sitten sekin aikaan :'( en halua jättää tuota kävelyä pois, mutta pakko kai se on kohta jättää, jos tämä tätä rataa jatkuu, että ei voi ku vajaa 5minsaa kävellä niin kauheet supparit tulee..

tein siinä puoli viideksi ruokaa, kun ukko meni käymään töiden jälkeen kaupungilla ostaa mulle lahjan, kun ei vielä synde lahjaa antanu (tänään illalla anto, oli ostanu puisen laatikon, mihin oli laittanu vaahtomuovia ja päällystäny sen punaisella sametilla, ja siellä oli aivan yli-ihana sydän kaulakoru (toivon sitä ja menin sen ukolle sanoo, niin se oli käyny sen ostaan <3 ))..

sit viiden jälkeen käytiin sittarissa, nyt kun täälläkin sellainen on .)
-ostettiin 3 kauppapussillista ruokaa ja muuta tähdellistä tavaraa ja ukko osti itelle pitkästä aikaa 12-päkin kaljaa .) mä otin itelle sitten alkoholittoman siiderin .) rahaa meni siltikin vain 65e.. kauheen halvalla päästiin
-sit käytiin muuten vaan kauppakeskuksessa seikkaileen
-käytiin seppälästä ostaan laurille päällikkö-saunatakki, että mä saan sitten tällähetkellä ukolla olevan ku oma on niin pieni ja lyhnyt jo, kun tuo kumpu kasvaa tuossa niin kauheeta vauhtii .) oli nimittäin seppälässä 50% alennus klubi-kortilla ja sitten oli kyllä ihania rintsikoitakin vain 10e, mutta kun ei kauheena vaikuta nyt mennä mitään ostaan, ottaa että kasvaa nuo rinnat tästä vielä, jos kasvaa :'( .) :).. vaikka tällä hetkellä ei olekkaan ku vissii 2 rintsikat mitkä sopii enää päälle..
-sit vielä arnold:sissa käytiin munkeilla.

sit kotiin ja me lähdettiin iltapalan jälkeen tytin kaa käymään yläkerrassa, niin ukko sai tehtyy mulle tuon lahjan valmiiksi.

ukko sitten tuli kanssa yläkertaan ja kaato sitten juuri keitetyt kahvit omalle toiselle jalalle, jalkapöytä meni punaseksi ja on kosketusarka, mutta ei onneksi mitään sen vakavampaa ainakaan vielä näy..

sit kotiin ja tytti nukkuu..

istuttiin kattoo telkkaa, vaihdettiin lahjoja, ukko joi kaljaa ja mä omaa siideriä, ja sitten ukko lähti hakemaan meille pizzaa tuosta naapuri pizzeriasta..

ja sama hemmottelu jatkui kahteen asti yötä ;)

tänää sitten ollaan herätty tytin kaa siinä pikkasen ennen kymmentä. tytti kömpi taas meän sänkyyn siinä 5.30 ja kukku siinä hereillä sitten melkein 7.00, meinasin että nousen ylös, mutta en jaksanu millään. laitoin sitten itekkin nukkuu ja siinä vähä ennen kymmentä herättiin.. toisaalta ketuttaa kun päivä menee taas niin nopeeta ku nukuttu niin pitkään, mutta viime yönä jäi kyllä unet niin vähiin, että ei haittaa pitkään nukkuminen..

ukko pääsee tänää töistä ja käy ostaa autoon öljyt ja jotain muuta (jonkun suodattimen muistaakseni!? ) ja varmaan huomenna menee ne vaihtaa, jos ei jo tänään mee. sit pitäs käydä ikeassa ja muutenkin haaparannan puolell. mutta pitää nyt kattoo koska saa aikaiseksi käytyä.. sunnuntaina kumminkin meinattiin olla vaan perheen kanssa ku on kerran isänpäivä, jos ei silloin käydä missää sitten perheen kanssa (ulkona tai kaupassa) niin ollaan vaan kotona..

t.pia, tytti 10/06, nökö 26+5

Lorelai ja toukka2008: Onpa kiva kuulla, etten ole ainoa hapenpuutteesta kärsivä. Tai ei siis sillä tavalla kivaa, et sullakin on samaa vaivaa, mutta tarkoitan siis et ei varmaan ole mitään kamalan huolestuttavaa. Jestas, toivottavasti tajusit... :LOL: :LOL:

Ystävistä sen verran, että on tässä aikuisiällä päässyt ystäväpiiri pienentymään niin, että tuntuu ettei niitä ystäviä ole kuin ihan pari :ashamed: Harmittaa tosi paljon, kun on päässyt näin käymään. Mutta ehkäpä vauvan myötä ja uudenlaisten tilanteiden myötä sitä tutustuisi uusiin ihmisiin ja ehkä sieltä löytyisi joku uusi kaveri kenen kanssa jutella ja touhuta :xmas:

Itkuisuus on mennyt täällä jo miltei överiksi :snotty: Yks päivä mm. katsoin Yhdeksän kuukautta elokuvan ja itkeä pillitin suunnilleen alkuteksteistä lopputeksteihin ja oli silmät punaisena viel seuraavanakin päivänä. Lisäks itketti USA:n pressanvaalien vaalipuheet :LOL: :LOL: ja vauvalehtiä en voi lukea ollenkaan itkemättä.

Jes, mulla alkaa tänään 1 viikon talviloma!! B) Täytyy kovasti tarkkailla mitä olotila on tuon loman aikana ja jos se on parempi kun töissä, niin aion kyllä ottaa asian puheeksi neuvolalääkärissä. Mutta viikko tosiaan pois täältä p:stä eli edes hetken aikaa saa nauttia vapaudesta!! Ihanaa :D

t. Niisku ja mötkö 26+0

ystävistä sen verran, että itselläni on muutama hyvä ystävä. Olen tullut tosi "nirsoksikin" ystävien suhteen :ashamed: en vaan pysty katsomaan kun joku toimii lapsiansa kohtaan vastoin mun omia periaatteita... Tämän äitiyden ja kavereideni äitiyksien myötä olen menettänyt ihan jo omatahtoisestikkin muutaman kaverin, mutta parempi sekin kun se, että kiukustuisin aina heidät nähdessäni :whistle:

Arvatkaa huviksenne mikä mua valvotti viimeyönä?
-Mun pikkuvarvas ja siinä oleva kynsivallin tulehdus :eek: Mä monta tuntia sinnittelin ja koitin nukkua mut ei siitä mitään tullut kun sattu niin pirusti. JOMOTTI! Lopulta jouduin ton varpaan takia ottamaan särkylääkkeenkin. Ja kävelykin on tosi tuskaista :headwall:

ei nyt tällä erää muuta :wave:

-kyrsä ja nappula 25+0

http://www.vau.fi/templates/Article____69522.aspx

Tossa linkki raskausanimaatioon. Siinä näkyy hyvin kuinka noi sisäelimet joutuu ahtaalle eikä tosiaan mikään ihme jos jokus pitää oikeen pysähtyä hengittämään.
(ohjelma vaatii adobe shockwave ohjelman)

Jippiaijee!!!

Tänään se tuli, ÄITIYSPAKKAUS!!!!!
Odotin sitä niin inskana että nyt kun oon sen avannut ja tutkinut läpikotaisin niin jotenkin tuntuu että höh, tässäkö se nyt oli... :eek: Olihan siellä ihania värejä, beige on mun lemppariväri vauvan vaatteissa ja tarvikkeissa muutenkin. Pinkit ja liilaset on mulla ihan pannassa, en tykkää yhtään. Hirmu isoja kokoja vaan että hyvä kun on tullut hommattua niitä 50-56cm:siäkin. Kaverin vauvalle menee vielä 6 viikkoisenakin 56cm vaatteet...

Iiks, huomasin aamulla että mulle on tullut oikeaan nivustaipeeseen suonikohju! Oon pari päivää jo ihmetellyt että toi kohta aristaa. Luulin venymiskivuiksi mutta... No, kuuluu asiaan. Ei sovi valittaa.

Aina vaan väsyttää, ens viikolla lekurineuvola. Saa nähdä onko hb noussut Ferronolilla. Oliko joku muukin kuka oli sitä Ferronolia käyttänyt? Onko ollut tehokasta?

Viikonloppuja kaikille!

T.R+P 27+5

rosinante: Täällä myös toinen, joka tykkää beigestä ja vaaleanpunaiset oli ihan pannassa kun neitiä odotin... Kaikille sukulaisillekkin sanoin, että "älkää ostako koskaan mitään pinkkiä/vaaleanpunaista/pitsistä/röyhelöä..." Ja kas kas. Neiti on nyt vajaa 5v ja sil ei juuri muun värisiä olekkaan kun punaisen eri sävyjä, myös sitä pinkkiä ja ruskeaa :LOL: Prinsessamekot pidetään vaan kotona roolileikeissä...

En jaksanut tulla sitten eilen kirjoittaa kun se lääkäri oli nukkunut pommiin ja sai odottaa jonkun aikaa :LOL: Mielenkiintoinen rouva oli, aika rempseä ja kiroili :LOL: Mutta oli rahan arvoinen reissu mielestäni kaikin puolin, katsoi tosi tarkkaan ihan kaikki mahdolliset elimet ja isot suonet vauvalta ja maksoin siis 193euroa ultrasta, dvd:stä ja sisätutkimuksesta(mikä ei siis alunperin olisi kuulunut) yhteensä. Ja poika tulossa edelleen 100% , halusi tarkistaa pitikö rakenneultra paikkaansa ja se piti.

Joo eli siellä se näkyi pikku poikanen, näytti heti käsillään pitkää nenää, joi vettä, kaivoi sormella nenää, jumppasi kovasti ja teki kuperkeikkoja ja tuli hymyrefleksikin pitkäksi aikaa!! Tosi suloisen näköinen ja näytti samalta kuin minä vauvana, nenä vaan oli eri mallinen. Tulee äidin sukuun :) Ei se nyt haittaa jos se näyttääkin siltä mieheltä joka minulle antoi tämän onnen, tulee komea lapsi sitten ;) Oli aivan ihana nähdä ja nyt varmaan jo kolme kertaa kattonu peräkkäin sen DVD:n, ei voi kuin ihastella pientä että siinä se lapseni on.

Sitten kerroin niistä töissä tulleista tuntemuksista, ja totesi ettei tuollaisia saisi olla ja olen sitten koko marraskuun ja joulukuun ekankin viikon saikulla :eek: Kohdunkaulaa oli kylläkin 4,5cm ja istukka loppuu juuri reunalle eikä ole revennyt mutta ei halunnut ottaa riskiä että lapsi syntyy nyt kun vammautumisen riski on vielä suuri. Joten pisti saikkua siihen asti että sitten vauva selviää paremmin jos syntyy ennenaikojaan.
Napanuorasta tuli kysymysmerkki, saattaa olla nimittäin liian lyhyt tai sitten poitsu piilotti osan kun aluksi sitä näkyy paljon mutta sitten mittauksessa tuli hieman pieniä lukuja. Ja keskivertoa lyhyempi lapsi on mutta pää ja vatsa on sitten taas normaalirajassa ja painoarvio 700g eli siinä käyrän keskivaiheilla joten totesi että tulee poika pituudessa äitiinsä :) Meillä on suvussa lähes kaikki naiset ja miehet 160-170cm että ei ihme olisi... Ja ei se mieskään ollu pituudella pilattu.

Mutta tärkeintä, poika voi hyvin ja on täysin terve fyysisesti :heart: 2.pvä onkin sitten oman neuvolan lääkäri niin kattoo tarviiko tuo napanuora viel tarkastaa kättärillä uudella ultralla.
Nyt sohvalle makaamaan kuten tohtori määräsi, illanjatkoja kaikille!!

pur
Itkusuus Juh mullakin on ny kanavat auennu, enää ei tuu niin kamalia raivareita. Lyhkäsiä kiukunpuuskia, jotka ei kohditu kehenkään. Mut toi alahuuli on alkanu kummasti väpättää arkista pikkujutuista :LOL: , ihan uus juttu mulla kaiken kaikkiaan kun kuulun niihin jotka jo lapsena opetteli olee itkemättä. Hyvää tuntuu jotenki tekevän meidän taloudessa :)

Synnnytysjutuista oon aikasemminki maininnu et oon koittanu parhaan kykyni mukaan olla ajattelematta sen verran jännittää. Nyt sitä asiaa tuntuu kuitenki tulevan niin joka tuutista, etten voi välttää aihetta. Toisaalta alkaa se aihe tietty kiinnostaakki ja täällä koitan sillen silleen nopeesti vaan selailla ydin kohdat teidän jutuista läpi :whistle: . Ei siis oo mitenkää tarkotus loukata teitä, tässä vaan koitan niinku siedättää itteeni.

Neuvolassa aamulla täti sano taas että ihan oppikirjojen mukaan mennään edelleen mun rasakudessa. Ja tuli tohon nimeämääni hyvän-laatuiseen-asento-närstykseenki selitys. Siis kun mulla on vaan lyhyitä närästy kohtauksia istuallaa ja maaten nojatessani oikean kyljen varaan, kylkeä on niin helppo vaihtaa et tästä antamaninimike erään toisen sairauden nimen pohjalta- Johtuu kuulema ihan vatsalukun kaarteen suunnasta tämä, että siinäkin mennään ihan puhtaan anatomian merkeissä =)

Meni tossa tunti sitten herne nenää ja tulin koneelle. Josko sitä nyt alkais hommat sujumaan, katotaan

Pur ja sirpukka 24+4

pur
:ashamed:
Niin ja vielä voiteista, mä en löytäny mistään haluamaani kuismaöljyä. Jotan valmistin itse olivii öljystä ja pähkinäöljysta ja kuismasta,porkkansta, ratamosta, kehäkukasta ja mitähän muuta siihen tuli... oman öljyb milla oon pari kolmekertaa vko strategiste paikat öljynny. Vielä ei ainakaan ole uusia arpia tullu, mulla kun on ja alkuperäsestä teini kasvusta muistot jääny.

Oneea Absalle 4Dstä

Moikka!

Kyllä on muka kiirettä rittänyt kun ei tännekään ole ehtinyt kirjoitella, grrr.. ;)

Kävin lääkärillä tuosta kylkikivusta niin ei hänkään tiennyt, mistä vois johtua...meinas, että olisko vatsalihakset revenneet jotenkin tai vatsakalvoissa joku herkempi kohta..? Käski soittaa ma neuvolaan, jos vielä jatkuu niin sitten ultrataan maha :| ei kuulemma vielä voi johtua vauvasta tai vauvan koosta.

Synnytykseen (esikoisen) meinasin kommentoida vaan sen verran, että neuvoisin pari vinkkiä mitä ei kannata tehdä ;)
1. Ei kanata mennä synnyttämään samalla asenteella kuin minä :"tuska on toinen nimeni" :LOL: Eli menin sillä mielin, että kestän kyllä kaikki kivut sun muut....sitten kun tuntui liian kipeältä niin enpäs enää saanutkaan puudutusta :headwall: . Oli melko vaikeaa puskea maailmaan reilu 4kg muksu esikoisena, naama oli pienillä mustelmilla....se puudutus olisi ollut poikaa :D
2. Ei kannata uskoa kätilöä, että ilokaasua ottaessa "ota muutama (3-4) henkäisyä niin se auttaa. No, ei auta! Sitä pitää kiskoa siinä vaiheessa kun olettaa, että pian supistus alkaa siihen asti, että tuntee sen olevan ohi tai näkee sen siitä laitteesta laskevina numeroina. Ilokaasulla pärjää kyllä jos ei voi puudutusta ottaa

Vink vink :xmas:

Jahas, taas tarvii mennä ruokapuuhiin, blaaaah!

Mukavaa perjantainjatkoa mammat!!

T:Möökö ja murmeli 26+5 :heart:

Yhteistyössä