Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

mulla kanssa välillä hirvittää ihan että kuin nukun vähän verrattuna ennen raskautta.silloin tarvin unta lähemmäs 10 tuntia...nyt menee hyvinkin 5-7 tunnin unilla.ja päikkäreitä en nuku nykyään. illasta monesti tuntuu että nukuttaa ihan mahottomasti mutta kun sänkyyn pääsen niin virkistyn??ihmeellistä.ja vessassa joudun käymään noin 3-4kertaan yössä.riippuu miten nestettä olen juonut.joskus täytyy kyllä käydä syömässäkin. :D

vimi ja tatu 29+3 :heart:
 
iltaa kaikille!

tulin pikasesti kommentoimaan ja samalla nostamaan pinoa :heart:

lentoemo-76
painonnoususta sen verran että mulla on jo jonkun aikaa paino pysyny samana ja raskauden alusta tullu vaan n.2kg painoa lisää
seuraava neuvola olis 30.12 jos sillon olis jo paino noussu =)

yöunet on mullakin lyhentyny huomattavasti eikä ole välttämättä edes päivällä kauheen väsynyt. en osaa sanoa johtuuko se raskaudesta ja siitä että keho valmistautuu siihen että joutuu pienen kanssa herää monta kertaa yössä ja syöttää alussa parin tunnin välein
=)

Absa: onnea uuteen kotiin :hug:

nyt laittaa iltapalaa ja sit pojat hammaspesulle ja nukkuu..

äippä-83 30+4
 
Haavemamma:Mulla kans on yhdet äitiyshousut joihin ei enää reidet mahdu sisään :D

Tiitteräinen: Mulla vaivaa myös nuo suonenvedot ja sit tuo asentoa vaihtaessa tuleva repäisykipuilu. Olen alkanut heräämään automaattisesti kun tekee mieli vaihtaa asentoa, eli kait mun kroppa älyää että kohta sattuu, kannattaa herätä... Sitten kun kääntyy silleen varovasti ja hiljoksiin niin ei repäise.

Lentikselle lapsiluvusta: Minä olen myös miehelle jo ilmoittanut että sitten aletaan heti tehdä kolmatta kun paikat antaa periksi :LOL: Tämä alkoi silleen itseasiassa että suutuin kerran miehelle jostain (en enää muista mistä, varmaan jostain tosi typerästä niinkuin viime aikoina on käynyt) sitten mökötin ja tiuskin sille sohvan nurkasta kaikkea, enkä enää keksinyt muuta niin ilmoitin sitten tämän asian että mehän aletaan heti tehdä sit sitä kolmatta. Mies ei silloin paljon kommentoinut (ei vissiin uskaltanut), vaan sitten myöhemmin se johonkin keskusteluun sanoi että mähän lupasin jo että se kolmas saa sit heti tulla...

Niin ja siis en mä vielä oikeasti tiedä haluanko minä sitä kolmatta heti putkeen tai ollenkaan, mutta en ainakaan suostu ajattelemaan että tämä olisi viimeinen raskauteni. Aina kuitenkin ajatellut että lapsia tulee vähintään se kolme, en vain tiedä millä aikavälillä :)

pur: Minä haaveilen myös että saisin antaa kodin muidenkin lapsille jossain vaiheessa, kunhan nyt ensin selviää näistä biologisista :D

absa: Hirmuisesti onnea uuden elämän alkuun!

Lentis: Ainakaan mulla ei olisi toiminut tuo imetys ehkäisynä, kuukautiset alkoi 3kk:tta synnytyksestä vaikka tyttö oli täysimetyksellä paria viikkoa vaille 6 kk:tta :whistle:

Mulla oli hempat tippunu 101:n, nyt pitäis sit mennä verikokeisiin että kattovat jotain mun rautavarastoja tms... Onkin kyllä väsyttänyt niin julmetusti että selvisi siihenkin syy. Eipä kait sen kummempia omaan napaan tällä kertaa. Ja siis rautaa olen ottanut sen 2/päivä.

Aply ja masukki rv jotain 32...
 
Pikanen merks ja kommentti muutamaan asiaan, joista täällä on juteltu...

Vaunujen kangasosien pesusta: Itse olen pessyt emmaljungat vaunujen kangasosat 40 asteessa ILMAN linkousta ja hyvinä ovat pysyneet. Myin tosin vaunut/rattaat jo vuosi sitten pois, mutta kuitenkin.

Lasten lukumäärästä: Mä en enää sano mitään. Aluksi 2 oli kuulemma hyvä, sit kolme ja nyt tää neljä tuntuu hyvältä... Mulla on krooninen vauvakuume ja kun vaan tuo ukko suostuu niin aina on lisää tullut (muutaman kuukauden yrittämisen jälkeen tärpännyt). Niin kauan kun hyvältä tuntuu ja itse jaksaa :heart: :heart: :heart: :heart:

Mä olen lihonut tän kahden päivän aikana varmasti 2kg. :ashamed: :xmas: Olen syönyt kun hevonen KOKOAJAN! Huomenna on neuvola, saa nähdä onko lähtöpaino jo saavutettu, uskon, että on kun viimeksi siitä uupui 500g :saint:

-kyrsä ja nappula 30+2
 
Heips taas,

Joku kysyi joskus kuvaa noista joustofrotee vaipoista kun väsäilin. Sori kun en muista kuka. :ashamed: Mutta tässä ois kun lopultakin löysin muuton jäljiltä ton piuhan millä ne saa siirrettyä koneelle.



Ei ne kovin kummosen näkösiä oo, mutta pehmeitä ja luulisin et napakoita päällä kun joustavat. Ne on siis kaksinkertaista joustofroteelakanaa, kiinteenä imuna kans kaks kerrosta ja ompelin vielä irrallisen imun joka on kans kaks kerrosta, tikattu vaan eturaunasta kiinni. Sen voi sit vielä laittaa kaksin kerroin eteen jos tulee poika niitä käyttämään. :D

Nyt väsyttää niin paljon et pian nukkumaan. ZZzzzz... Tuun kirjotteleen huomenna paremmalla ajalla. Öitä! :wave:
 
lentis; täysimetys ei ehkäise jollei yölläkin imetä tosi useasti ja siltikään ei aina kaikilla auta..Meillä imetin ihan kunnolla ja silti tulin suunnitellusti raskaaksi, kun en hennonnut lopettaa vielä.Tosin myöhemmin raskaus meni kesken.Mutta hormooneita en halua kun aina tässä raskaaksi tulossa niitä tarvin, nin jotenkin ei kiehdo, kierukkaakin olen koklannut, kupari sellaista mutta kovassa urheilussa se jotenkin ärsyttää kohdussa sillä valkovuotoon sekoittuu verta kun on kunnon treenit ollu..Kumien kanssa niin ja näin ja ei jaksa ettiä kun tarvis ja vaahtoa koklannu just ihan imetysvaiheessa, mutta sekin on niin suttusta.Apua!! Keskeytetty on yksi konsti, mutta ei niin kiva sekään, kun jännitän kuitenkin..

Absalle; onnea uutta elämää varten, kiva että uudet tuulet puhaltaa ja toivomallasi tavalla!

painonnoususta; mun kohdalla saa toki tulla vaikka reilu kilo per viikko sillä sitä ei todellakaan ole tullut.. mutta sääntönä 500g/per viikko mutta kun se ei ole niin yksiselitteinen, sillä todellalaihoilla ei pyöritetä silmiä vaikka olisi se 20kg tullut koko aikana, kun taas ylipainoisilla ei juuri saisi edes nousta kun on omaa vararavintoa.BMI ratkaisee tässäkin laskukaavassa.Itse luotan siihen ettävaikka itsellä (hoikalla) paino nousisi rajusti tyyliin kilo per viikko ja ei turvotusta niin en olisi huolissani, ja jos taas turvottaisi niin asia olisi toinen.

turvotus; tosiaan eilen kirjoitin turvotuksestani kun söin suolaista ruokaa sillä itse en juuri suoloja käytä paitsi kun treenaan maratooniin kun lenkki mtakat hipoo 30-35km;ä niin silloin on jo pakkokin vähän lisätä sen käyttöä kun hikenä kuluttaa.
Mun turvotus poistokonstit on ne tutut; ananas, mansikka, runsas vesi, ihon hieronta ja kuorinta, lymfa ja yleensä liikkuminen.

ON; tänään neuvola;

hemppa huikeat 138 vaikka en rautaa syö
paino +408g
rr 128/64 p.74
rt
sf 31(sanoikin että alas on pudonnut jo!!)
syke +
liikkeet+
pissa puhdas

täyttelin muuten kaavaketta jo synnytys sairaalaan omista toiveista..Vanhalla kaavalla mennään, ei lääkkeitä jos menee niinkuin yleensä eli pari ponnistusta ja thats it.

muutoin ei iheempiä.Yksi ilta olin iltariennoissa ja mietin miten pienin lapsista kotona pärjää mummelin kanssa niin tuntui kuin olisi maito noussut rintoihin :eek: tiedättekö sellaisena kutittavana ja herahtavana olona.. oli pakko katsoa rintamuksia tuliko paitaan läikät, mutta ei onneksi.
Mä olen väsy iltaisin ja en jaksais yhtään mitään sirkus tunnelmaa. Mutta ajoissa olen pyrkinyt nukkumaan menemään ettei tule univelkaa kun pitäis saada hyviä yöunia alle, mutta haaveissa vasta :/ kun vauva elää ihan omaa elämäänsä..
Mulla oli vielä jotain sydämellä' mutten nyt just muista, palaan jos jotain lisättävää oli..

sini 33+0 eli 34+
 
Pikaista huomenta täältäkin taas! Ihana aurinkoinen aamu ja pakkasta, vielä kun saataisiin lunta : )

Painosta: mulla on nyt (30+3, noin) noussut paino n 6-7 kg. Alkuun nousi kiivaammin ja nyt viimeisten viikkojen aikana vähemmän. Olen kanssa yrittänyt syödä terveellisemmin ja jättänyt vaalean viljan sekä karkit pois (melkein ainakin, niistä 'sokerittomista' karkeista jo mainitsinkin). Tuntuu, että paino on ennen kaikkea vatsassa (ja tietty veri, rinnat, turvotus jne) mutta muuten en ole mielestäni pyöristynyt. Lentoemo - ehkä painonnousun erona on se, että mulla BMI oli melkein 25 jo ennen raskautta eli ehkä elimistö tietää ettei ole tarvetta kerätä 'vararavintoa' imetystä varten :)

Pixie, hienoja vaippoja!! Tuleeko noiden päälle vielä erikseen kuori, mallihan on sama kuin äitiyspakkauksen kestovaipoissa? Tilasin eilen kantoliinan ja muutaman sideharson (tai no, 10), niillä kantoliinasivuilla kehuttiin sideharsoja vaippoina kanssa. Tosin niihin pitää hommata kuoria sitten kanssa, en ala itse väkerrellä niitä. Enkä kyllä vielä tiedä miten se harso sinne kuoren ja vauvan väliin laitetaankaan :kieh:

ON - poitsu potkiskelee kovin ja vaikka välillä ihan alavatsastakin tuntuu liikettä (kutittelua) niin luulen, että on kääntynyt jo alassuin (mä en muuten edes tiedä mikä on raivotarjonta - oletan että siinä takaraivo on edellä eli onko silloin lapsen selkä minun vatsani puolella ja pää alaspäin?), ylävatsalla kun tuntuvat nuo isommat liikkeet.
Tuntuu miehelle olevan välillä hieman etäistä tämä lapsiasia, eilen paloi jo pinna kun harrastetoiminta vie joka viikonloppu jonnekin ja nyt oli kyselemässä haittaako taas seuraava meno. Huomaa että alkaa olla mieli aika herkkänä...

Mukavaa & hyvinvoivaa viikkoa kaikille!
 
Heippa :wave: pitkästä aikaa!! Tuntuu ettei nyt ehdi täällä käymään juuri koskaan... :ashamed: Töissä olen, tämän päivän jälkeen enää 3 työpäivää, sitten melkein 3 viikkoo joululomaa minkä jälkeen enää pari viikkoo töitä ennen äippälomaa...jeeeeee!!!!

Painonnoususta varsinkin tyttöraskauksissa tuntuu hormoneilla olevan myös suuri vaikutus. Tiedän useamman, joilla paino noussut kymmenisen kiloa oksenteluvaiheen aikana!! Eli ei siihen kaikkeen pysty itse vaikuttamaan... mulla nyt nousua 14kg :ashamed:

Lasten lukumäärästä mullehan tämä on kolmas, miehelle ensimmäinen. Vähän on ollut jo puhetta neljännestäkin... katsotaan... ;) Mutta lähipiirissäni on valitettavasti useampi perhe, joissa ollut vain 2 lasta. Suru kohdannut tavalla tai toisella ja nyt moni lapsi vailla sisarusta :'( TämänKIN takia olen ajatellut, että sisaruksia saa olla AINAKIN 3, ovat sitten varsinkin aikuisina rikkaus toisilleen :heart:

Yöunet täälläkin huonoja... vihloo häpyliitosta, lonkat särkee...nyt kaamee flunssa. Yritän pinnistellä nää muutamat päivät vielä.

Lähete TYKS:n pelkopolille tehty, sinne odottelen aikaa. Samoin edessä synnytystapa-arvio viikolla 36, tehdään näköjään joka raskaudessa. 4D-ultra torstaina (olen nähnyt unia poikavauvasta, joten jo siksi haluan lopullisen varmistuksen sukupuolesta...kaappeihin oon pessyt vaaleanpunaista). Ja muutenkin haluan tietää, että kaikki hyvin. Lähinnä mietityttää lapsiveden määrä ku liikkeet tuntuvat niin ilkeiltä...

Olikohan muuta... ai niin! Sitä oon miettinyt, että nyt meidän kaikkien vauvoilla on jo yli 90% mahdollisuus selvitä jos nyt syntyisi :heart: Jännää, joulun jälkeen voi jo alkaa odottaa, että kenen syntyy ekana =) :flower: Mä olen viimeisiä, koska la 27.2. ja aina mennyt pari viikkoo yli... :/ Älkää sitten ihan täysin unohtako mua... ;)

UÄ 29+2 (kai?)
 
Hellurei,

vika työviikko alkanut ja heti ahkerana mammasivuilla ;)

Viimeyönä heräsin vain kerran!! Nukuttii ei huoneissa, niin ei kuorsauskaan häirinnyt.

absa Hyvän ratkaisun teit, jos ei kaupunki tunnu kodilta, niin mitä sitä kärvistelemään :)

Unikeko
No johan oli siinä äippä, ihan puistatti.
Itse yritän välttää lapsettomille kavereille raskausjuttujen kerrontaa. Kerron sitten jos kysytään, joskus silläkin uhalla että jolleivat sit kysykään niin olen pikkiriikkisen loukkis et 'ei kiinnosta, ei si... :( ' Mulla kun tosiaan on useita kamuja kellei ole vielä lapsia ja sit ne keillä on niin ovat jo 10-17v, että siitä vauvajutusta alkaa olla jo niin kauan ja ajat muuttuneet. Onneksi on tuo naapurin mamma joka odottaa ja tämä palsta :hug:

Lapsiluvusta Ikäähän se on täälläkin 35 ja 36, niinkus Rosinantekin totes, vaikka ekaa pukkaa. Mä ajattelisin että toinen tehdään, koska ovat sitten kahdestaan seuraksi toisilleen joten pääsee itse helpommalla sit kuitenkin...ehkä. Mutta vannomatta paras ja josko edes saadaan tai jaksetaan :p

aply aika jänskä että hemppa pudonnu vaikka 2Xpvä. Mulla nousuun ku söin retaferin yöllä ja ferronolin nestemäisen pvällä. Hurahti 140een, joten nyt olen ollut 2 vko kokonaan ilman. Ke mielenkiintoista nähdä neuvolassa miten käynyt. Kokeile jotakin nestemäistä josko se auttaisi :)

pixie Ihku kuva!!

Vuodosta Tyhmä kyssäri..Glow kirjoitteli synnytyksen jälkeisestä vuodosta ja taas ihan uusi asia mulle. Siis vertako sitä sitten vuotelee synnytyksen jälkeen?

Tutista Saan aikaa kulumaan sikana vauvatarvike hyllyillä kun esim tutteja ja tuttipullojen tuttiosia on niin pirusti. Ostin kuitenkin Ainun marimekko tutin ja pullon, silikoni tuttiosin. Vain tutissa lukee 0-7kk. Pitäiskö hommata joku ensitutti vielä? Eikö sairaalasta saa tuttia? Entä luonnonkumiset? Auttakkee!!

Biohajoavista kertis vaipoista kokemuksia? Niitähän ei kuitenkaan saa laittaa biojätteeseen vaan kaatikselle menevät ja luin jostain että ne mätänevät siellä, eivät siis kuitenkaan hajoa..eli onkos kaunis ajatus, mutta ei toimiva käytäntö?

Vkl:na oli yökylässä ystäväpariskunta-ei lapsia ja tämä ystävättäreni tokas mm. "no nyt sull aon naamakin turvoksissa ja nenäki!" ..jo toinen joka sanoo että mun nenä on turvoksissa, apua!! Ja sit toinen kommentti "mahtuuko sulle enää mitkään housut jalkaan?"...en siis tosiaankaanmitenkään loukkaantunu vaan säikähdin että olenko sit noin paisuneessa tilassa. Ilmeisimmin!! :eek: Ens la olisi vielä yhdet pikkujoulut joihin ollaan menossa.

almaa Mulle tuli kans fiilis eilen että miestä kiinnostaa viikonloppuisin kaikki muu toiminta, ku raskaana olevan tulevan vaimonsa kanssa hengailu. Nyt sillä ollu vielä 2 vkl putkeen pikkujouluja... Mököttämisekshä se sit meni ku annoin palautetta :(

Mukavaa viikkoa kaikille!

hm ja nökerö 32+4
 
Lyhyt ilmoitus lillipiltä:

eli kotona saan olla: veriarvot "sallituissa rajoissa" (sanottiin puhelimessa). Nyt lepoa ja herkästi yhteyttä synnärille/äit.polille jos olo heikkenee.

Ja nyt ostaan sitten verenpainemittari. vois varmaan saada jostain lainaksiki, mutta en jaksa selvitellä :ashamed:

Anteeksi etten jaksa kommentoida teidän toisten kirjoituksia/ajatuksia...

Mutta SUURET KIITOKSET kaikille tsempeistä ja haleista... eiköhän se tästä... toivottavasti saan olla joulun vielä kotona ja kokonaisena...

Lillip 33 viikkoa täynnä
 
Huomenia!

lillip:lle jakseluja!
Mä mietin just viikonloppuna, et on se vaan kumma kun ei osaa "nauttia" tästä loppuraskaudesta silleen huolettomasti, vaan tuntuu et koko ajan jotain kohtaa kolottaa / pakottaa/puristaa tms.. Mut sit tuli mieleen, et mä sentäs saan /pystyn/kykenen vielä liikkumaan kutakuinkin normaalisti eikä mua oo määrätty täydelliseen vuodelepoon. Ja vauvalle olen sanonu, et joulusaunaan tää mamma haluaa tänä vuonna :xmas: sen jälkeen voin lopettaa saunomiset hetkeks...

Viikonlopun aikana on tullu niin paljon tekstiä etten muista kyllä mitä kaikkee piti kommentoida tms.. No Lentis-asia.. Kuten täällä nyt monet muutkin on maininnu, nii netissä anonyyminä voi tehä ihan mitä vaan ja saada siitä pahan mielen niin itelleen kun toisellekin. Mutta onneks sä nyt viisaampana osaat jättää asian sikseen ja kirjottelet niille palstoille, joissa moisia ääliöitä ei oo.

Liivinsuojuksista.. Te kokeneemmat mammat, suositteletteko kertakäyttösiä vai kestosuojia? Oon ostanu paketillisen kertakäyttösiä, mutta myös 8 paria kestoja.. Ja noita kestoja tuli ostettua ihan sen takia enemmälti, ku oli niin halvalla :LOL: maksoin 3? /pkt ja parhaimmat hinnat samaiselle Ainu-paketille on ollu 8,30?!! Ja kyse saman kauppaketjun eri myymälästä eri paikkakunnalla (CM)..

Tuttiasiaan..ostin viime viikolla kaks ensituttia (MAM silikoni). Tosin meillä yritetään alotella ilman tuttia ja viime perhevalmennuksessa neuvolatäti sano, et sairaalassa pitää ehottomasti muistaa sanoo, et saako ne antaa siellä vauvalle tutin vai ei. Oon nyt lukenu Äidiksi ensi kertaa-kirjaa ja siinä on paljon asiatietoo. Tosi paljon se kirjottaja (Gro Nylander) puhuu imettämisen puolesta jne ja samassa yhteydessä on sit just siitä, et tutti / pulloruokinta on "helpompaa" vauvalle, et sen takia sit se tissiruokinta voi epäonnistua kun pullosta ruoka tulee paljo vähemmällä työllä. Suosittelen lukemaan ko. kirjaa, jos joku ei oo sitä vielä lukenu.

Vaikuttaa sille, että käsien turpoomista rupee tulemaan itsekullekin ja muita vaivoja.. En oo siis ainoa! Sormet on nyt molemmissa käsissä aivan kamalat =turvotusta läpi vrk ja nyt sit on alkanu myös tavaroita tipahtelee.. Kylmäpakkaus auttaa hetken, mutta tuntuu ku pitäs olla koko aika jokku KylmäKallet ranteissa että turvotus ois ees inhimillistä.

Viikonloppuna meikä nukku ruhtinaallisen pitkiä unia ja vain YHELLÄ vessakäynnillä! Mulla ei oo kyllä unentarve vähentyny raskausaikana ollenkaan. Öisin nukun n.8h ja päälle parit päiväunet |O

Leppoisaa maanantaipäivää ja viimeistä "täyttä työviikkoa" ennen jouluviikkoa teille kaikille :xmas:
Joulu tulla jolkotta...
Nanada ja Hän 34+0 (ei tässä nyt enää montaa viikkoo oo LA:aan)
 
Lentis: Kiitos :flower:! Täällä Suomessahan ollaan aika huolettomia - tai ainakin meidän neuvolassa ollaan - noitten supisteluiden kanssa. Asenne on luokkaa "katsellaan"... Eli ei puhettakaan lääkäristä tms. No, oon itse luottavainen, ettei tää nyt vielä synny, vasta sitten kun alkaa aaltomaisesti suppareita tulemaan.

Imetyksen ehkäisytehoon en minäkään luottaisi. Menkat alkoi pari kk synnytyksestä, vaikka kuopus ei ollut saanut pisaraakaan muuta kuin äidinmaitoa. Laskin silloin, että ovis olis ollut pari viikkoa jälkivuodon loppumisesta! :eek: Minipillereitä voi tietääkseni syödä myös imetysaikana, mut itse en ole halunnut mitään hormoniehkäisyä ottaa.

HM: Juu, verta tosiaan tulee, jälkivuotoa sellaiset 4-6 viikkoa. Jotkut tietty pääsee vähemmällä vuotelulla.

Liivinsuojat:Ne kankaiset, mitkä mulla on, on ainakin huonoja. Merkkiä en muista, oisko Ainu. Eivät taipuneet yhtään tissin muotoon, niin eihän se maito niihin myöskään kunnolla imeytynyt.

Lillip: Jaksamista ja tsemppiä!

Pixie: Söötti masu on sullakin! =)

Kyljet ja selkä kipeinä... Onneksi ei oo enää paljon töitä jäljellä, koetan sinnitellä.

Kössi 32+4
 
Olipas tullu paljon tekstiä viikonlopun aikana!
Kommentoin joihinkin asioihin jotka jäi mieleen :)

tutti Sairaalassa on tutteja (ei saa mukaan) , mut suosittelen jos haluaa tuttia käyttää, niin ottaa oma tutti vauvalle mukaan! Meillä oli aluksi käytössä MAM merkkiset "ensitutit", oiskohan paketissa ollut 0-5kk ikäisille merkintä, en muista tarkasti, mut sit on niitä ihan mini tutteja 0-2kk ja merkki tais kans olla MAM.

liivinsuojat niitä menee aluks tolkuttomasti, joten ite suosin kertiksiä.. ei kerkeis jatkuvasti pestä ja kuivata, mutta myöhemmin kun maitoa ei enää niin paljon tuu itekseen, niin kestot varmaan hyviä.

rannekanava oireyhtymä jollakin muulla oli tää myös, jäi vaan mieleen kun itselläni todettiin 2006, hermoratatutkimuksella. Ei tarvinnu onneks leikata, yölastoilla sai oireet loppumaan, mutta sillon sanottiin et uusii helposti raskaana ollessa kun kädet turpoo ja hermot jää siks puristuksiin.

haavemamma73 jep, eli synnytyksen jäkeen tulee ns. jälkivuoto (eli ehtaa verta) joka kestää useemman viikon.. vähän ku ois menkat. Itellä kesti esikoisesta 5viikkoa.. onneks sitä ei vuoda paljoo, paitsi ihan ekoina päivinä. Jälkitarkastukseen mennessä useimmilla vuoto jo loppunut, eli just 5-6viikkoa synnytyksestä. Joillakin kestää vaan pariviikkoa, toisilla taas 8viikkoa jne..

lastenlukumäärä jos vaan luoja suo, niin vähintään 4 ja max.6 :D

pixie hienoja vaippoja!

lentis oih, musta taas tuntuu et mikään unimäärä ei taho riittää :D voisin helposti nukkua 12h+päikkärit, mut kun ei voi :)
Painoa on tullut n.+200g - +700g/viikko, vaihtelevasti.. viimeks oli tullu +300g ja sitä edellisellä kerralla +700g :D Mut kuten joku jo sanoihin niin +500g on semmonen "normaali" viikko nousu.

ON: olo on hyvä, ei tarvii yöllä vieläkään ravata pissalla, jee! Ootan innolla keskiviikon neuvolaa ni saa tietää et mites päin tää mukula oikeen ryllää :) Välillä selkeesti RT, sit taas poikittain ja ties mitenpäin.
Jostain vanhasta valittujenpalojen lääkärikirjasta luin et rv28-29 mennessä suurin osa vauvoista on kääntynyt raivotarjontaan, mut loput 10-20% kääntyy rv34-36 mennessä ja sit ne muutamat itsepäiset istuu loppuun saakka :D

Parina päivänä oon "kärsinyt" liitoskivuista, tai oletan et ne on liitoskipuja.. esikoisesta ei ollu lainkaan, mut nyt on sellaset ilmaantunut. Vielä kuitenkin niin vähäisessä määrin ettei oo elämistä häirinnyt.

kuupas ja tirppana rv30+4
 
Heip!
Luulen, että pikkuinen kiepsahti takaisin pää alaspäin! En ole ihan varma, mutta siltä vaikuttaisi. Ainakin asento vaihtui ja oli välilä jotenkin pää kyljessä ja pylly toisessa kyljessä?

Ehkäisystä sen verran, että esikoista imettäessäni menin lääkärille hakemaan minipillereitä, mutta lääkäri sai puhuttua ympäri. Ei suositellut hormonaalista ehkäisyä, koska ei ole kuulemma tarpeeksi tietoa siitä, miten ne vaikuttavat vauvaan. Lupasi kyllä kirjoittaa reseptin, jos niin haluan, mutta sai sen kuulostamaan epäjärkevältä vaihtoehdolta. Kortsujen kanssa ei jaksettu kauaa pelata. Keskeytettyä yhdyntää käytettiin, ja mulla kyllä olisi imetyskin ehkäissyt - menkat alkoi vasta pari viikkoa imetyksen lopettamisen jälkeen.

Mutta sitten olikin aika hedelmällinen vaihe, sillä heti seuraavan ovulaation aikana sai alkunsa tämä pikkuinen... :heart:
Oon ymmärtänyt, että yleensäkin tossa vaiheessa tulee tosi helposti raskaaksi, kun hormonitoiminta normalisoituu synnytyksen jälkeen, eli jos ei ole heti seuraava vauva tilauksessa, niin kannattaa siihen tosiaan kiinnittää huomiota.

Rv 33 täynnä!
 
Glow
Noniin, nyt kiukuttaa ehkä vielä vähän enemmän :headwall:
Soitin neuvolaan, en saanu keskiviikoksi neuvolalääkäri aikaa, koska täti sanoi että mene synnärille, soita ensin tai vaan menet! No mä tietysti soitin sinne ensin ja juttelin aika pitkään kätilön kanssa. Kätilö ei ollut ollenkaan niin huolissaan kun neuvolan täti. Koska juuri sillä puhelu hetkellä, eikä tänäaamuna ole pahasti supistellut niin ei kuulema tarvitse mennä. Vuodosta sanoi, että on hyvin harvinaista et olis lapsivettä, et tod.näk vaan todella vetistä valkkaria. Mutta kuulema itse tietää parhaiten koska sinne pitää näytille mennä. Sanoin monta kertaa että kun en tiedä :headwall:
Kätilö oli sitämieltä että ne menkkakipumaiset on niitä supistuksia, mitä ei sais säännöllisesti vielä tulla paljonkaan. No mullahan niitä on pitkin viime viikkoa tullut yleensä iltaisin tunnin ajan :/ mut ne aina jossain kohtaa loppuu.
Enpä nyt sit kotkaan asti änkeä kohdunsuun tilannetta tarkistuttamaan! Mut kyllä se nyt jäi vaivaamaan että saako tässä liikkua enää minnekään |O
Kätilö sano että juuri istuminen pahentaa niitä menkkakipumaisia supistuksia. Ja taas se, että pitäisi vaan levätä ja maata... Mutta, kun jos vaikka olis niin kivasti ettei kohdusuu olis vielä yhtään auki, enkö vois ihan normaalia liikkumista jatkaa?! siksi toi ois kiva selvittää. Eikai täs auta muu kun neuvolaan soittaa ja vaatia se aika. Sitte se täti taas ihmttelee miksen mennykään kotkaan. No, minkäs minä sille voin et kätilö sano ettei tarvi just nyt tulla... :attn:
Et näin se ärsytys olo sit jatkuu vaan täällä :whistle:
Pitääks tässä lähtee jollekin yksityiselle lääkärille??

Ainiin, synnytyksen jälkeinen vuoto. Jotain veristä vuotoahan sitä tulee, ainakin näin alakautta synnyttäneenä sen tiedän. Vähän niinku runsaat menkat ainaki alkuun.

 
pur
Nanada Jos ylimäärästä rahaa on yhtään niin akupunktiosta vois kanssa olla ihan konkreettista apua, jos asut HKIssä tai sen lähel tietäisin yhen hyvän, joka varmasti osaa ottaa raskausasiat huomioon.

Tuttia en oo meinannu lapselle antaa ollenkaa, ellei tilanne sitä erityisesti rupee vaatimaan.

Vaippa-asioita harkitsin pitkään ja hartaasti ja olen tullu siihen tulokseen et meillä pyykinpesu on toistaiseksi muutenkin kovin hankala operaation niin kertiksiä meillä kytetään jos vaavin iho sen kestää. Ja sitten tuota pissatusta alan kyllä kokeileen varmaan melko alusta kanssa, jos ei sit tarttis niin pitkään vaippojen kans pelattakaan.

Hormoonit ne taitaa täällä meillä pitkälti kotioloja taas häiriköidä. (jos ny tietty muutamassa asiassa oonki oikeessa, ja mies ihan tosi metässä) Mut täysin hallitsemattomia adrenaliinipiikkejä täällä kuohahtelee vähgä väliä.

Äippä 83 ollaa täälä ja puh yhteyksissä. Mä en pääse meseen enää.

Synnytyksen jälkeistä vuotoa oon alkanu kans miettii, et mitenköhän sen ratkasen, kun mulla näistä kauppojen tarjoomista tulpista ja räteistä tulee allergiaa ja kk-kuppi ei varmaan alkuunsa oikeen käy kun on paikat hajalla... Mä olen kuullu et veren vuoto saattaa olla melko massiivista ja monta viikkookin.?.

Joulun kanssa tulee kauhia kiire! |O

Ke neuvola. Sitä ootellessa

Pur ja tytsykkä 30+0 (tärkee rajapyykki tämä mulle)
 
Rosinante: kyllä huomaa että ihmiset katsoo pidemoään kun normaalisti. olin lauantaina iltasella rossossa syömässä ja kävin sitten pissillä yhdessä vaiheessa. huomasin et muutama nainen isommasta pikkujouluseurueesta osotteli hilpeästi mahaani, hymyilin vaan, mutta tullessani vessasta koko iso seurue tuijotti minua kun ei olis ikinä ennen raskaana olevaa nähnyt! sillon oli jo vähän vaivaantunut olo, kun mulkoilivat kuin kummajaista. noh, olihan mulla sellaiset vaatteet jotka eivät ainakaan jättäneet mitään epäselväksi, vaan paremminkin ehkä korostivat entisestään. hyvällä ne kai , mutta oli outo olo...

Kummit on osittain päätetty. itse kummeina olemme avanneet tilin kummilapsellemme. sinne laitamme rahaa tulevaisuuden isompia hankintoja ajatellen, ellei ole keksitty mitään järkevää hankintaa. mutta esimerkiksi jouluna laitamme rahan, koska lapsi vasta kaksi vuotias ja on saamassa mielettömät määrät lahjoja jouluna, eikä hänen vanhempansa osannut sanoa, mitä vielä voisi tarvita, kun paikat jo pursuaa tavaraa ennestäänkin. itsekkään en perusta kummilusikoista yms. tina tavaroista.

huomenna neuvola, kyllä varmaan on paino pompsahtanut uusille luvuille, kun on tullut herkuteltua, vaikka piti pitää suu supussa jouluun saakka...

kaikille paksuja vointeja, toivottaa:

soikku :heart: minttu 32+2
 
Kestovaipoista Tilasin nyt sitten muutamia kestiksiä täällä Lahdessa aloittaneelta yrittäjältä, joka oli joulumyyjäisissä esittelemässä tuotteita. Minusta aika kivan hintaisia, menen huomenna hakemaan :) www.lastenshopare.com

Ehkäisystä
Mä ajattelisin ettei otettas synnytyksen jälkeen mitään ehkäisyä, kun se toinen sais sitten tulla kun on tulollaan, mulla kun kuitenkin se PCO:kin ja tarvittiin Clomeja tähänkin. Ja kun sitä ikääkin on. Josko toivoisin että pari vuotta voisi olla hyvä ikäero. Pitäisi nuo häätkin tanssahdella jossain välissä..
 
Painonnoususta vielä: Mulla on noussut nyt 12,5kg raskauden alusta. Itse asiassa mua ei erityisesti haittaa, että reidet ja takapuoli ovat levinneet, imetysvaranhan tulee kertyä just tonne lanteille, eikös juu?
Mutta kun mulla on tota turvotusta ihan selvästi, kun esim. käyn kävelyllä, niin mun kädet turpoaa ihan nakkimakkaroiksi :/ Sit puoli tuntia kävelyn jälkeen turvotus kaikkoaa, mutta onkohan tuo normaalia, että pelkkä kävely noin turvottaa? Tietääkö kukaan, esim. siniraita, joka on mun kiintopiste mitä raskauden aikaiseen urheiluun tulee :wave: Sormuksia en käytä varmuuden vuoksi enää lainkaan, vaikka päivällä käsiä ei hirveästi turvotakaan paitsi just kävelyn yhdeydessä.

Lisäksi, kun painan sormella reittä, niin siihen jää hetkeksi valkoinen läikkä, eikös se tarkoita, että on turvotusta? Yritän noita siniraidan konsteja turvotuksen vähentämiseen, toivottavasti tää on nyt normaalia turvotusta. Eikös sitä tuu monella kilokaupalla ilman sen kummempia viitteitä raskausmyrkytykseen. Ainakaan kasvot ei ole mulla turvoksissa, ja kädetkin tolleen ajoittain. Ja käsi tyynyllä nukkuminen on toistaiseksi auttanut tohon rannekanavan ahtaumaan, vaikka tietty iltaisin saattaa hiukan vielä oireilla. Jos pahenee, niin sit kyllä käytän sitä jääpussia.

Mua muuten helpotti, kun ollaan jo 30+, nythän on kriittisin rajapyykki ylitetty, eikä enää ookaan ollut mitän keskospainajaisia.

Tv. tyyris tyllerö lentis ja oma pieni höpönassu 30+1 :heart:

Niin ja ehkäisystä: kun mulla on PCO ja tähän ekaan raskautumiseen kului jotain 10kk (kiertoja vähemmän, mut kun ne on niin pitkiä), niin mietin vaan, että saattaiskohan imetys ollakin mun kohdalla tehokasta, kun ei nuo munasarjat oikein pelaa edes silloin, kun en imetä :LOL: Toisaalta oon aatellut, että oman jaksamisen ja miehen jaksamisen ja esikoisen kannalta voisi olla hyvä pitää ainakin kaksi kolme vuotta väliä, niin että ehkä ei sitten kuitenkaan kantsi riskeerata, vaikka vähän tuntuu siltä, ettei meillä ole sitä riskiä, että liian helposti raskaaksi tulisin...
 
pur tulin sulle viel kommentoimaan tosta jälkivuoto asiasta.. eli tampooneja ja kuukuppia ei suositella, kun tulehdusriski on synnytyksen jälkeen suuri. Mutta esim. kestositeet vois olla hyvä vaihtoehto jos tavalliset siteet aiheuttaa allergiaa. Joillakin vuoto on alkuun tosi runsasta, mut yleensä ekan viikon jälkeen jo aika vähäistä.
 
Heippa!
Ehkäisystä synnytyksen jälkeen...mä haluaisn kierukan, mutta sitä ei voi laittaa koska, mulla tosi paha nikkeliallergia ja sekä kupari, että hormonikierukassa on niissä langoissa nikkeliä. Lääkäri joskus sanoi, että hän ei ottais riskiä.
Minipillerit on ollut jälkitarkastuksesta asti kummankin jälkeen, siihen asti kumeilla :/
Keskeytettyä yhdyntää en uskaltas harrastaa jos ei lapsia heti halua!

Lapsilukua ollaan myös mietitty, eli nyt tulee kolmas poika...en tiä jos joskus ehkä 1 vielä, mutta isommalla erolla varmaankin...eikös sitä 40 :senä vielä ehtis, jos sit 10 v päästä se iltatähti. Tai no mistä sen tietää kuinka pian iskee vauvakuume! :heart:

Kummeista ei ole vielä mitään hajua, ei ole kovin paljon vaihtoehtoja. On kyllä tuttuja ja pariskuntia, mutta yleensä toinen ei kuulu kirkkoon. Mikä aiheuttaa sen ongelman!

Jälkivuodosta oli kans mietintää, mulla kummallaskin kerralla kestänyt n 2 viikkoa. Pari ekaa päivää ku runsaat menkat ja sit muuttunut melko värittömäksi ja limaiseksi :x
Ei kivaa...sit joutuu koko ajan suihkuttelemaan tuota alapäätä.

Tänään myös neuvolassa käyty rv 32+0:
Painoa +760/ vk ... viimeks oli tullut 770g/vk eli ihan liikaa tulee...yht n 7kg
turvotus +
rr 132/75
pissa puhdas
hb tasaseen 131 ilman rautaa
ja sit hirvistys sf mitta 35cm!!!
Ja pääalaspäin luultavasti ollaan, ainkin kun kysy multa että miten päin on sanoin, että varmaan on se pää siellä alhaalla kun potkut tuntuvat enempi ylhäällä ja hikka alhaalla.
Sit vielä kokeili ja oli hoitajakin sitä mieltä, että kyllä varmaan niin on!

Seuraava käynti 2 viikon päästä, ennen sitä käytävä labrassa kun haluaa ottaa pitkän sokerin...eli taas 12 h syömättä ja juomatta!

Nii joo ja pitäis muistaa levätä ja huilata, mielellään jalkoja aina vaan ylöspäin ku pystyy, auttas siihen turvotukseen ehkäpä. Ja paljon vettä, mansikoita ja ananasta...eikä suolasta ruokaa!
 
Täytyi taas tulla katsomaan kuulumisia, tuntuu ettei tänne meinaa millään ehtiä kirjoitteleen. Viikot vaan kuluu nopeaan tahtiin, monella täällä on jo synnytys tosi lähellä. Kyllä sitä on itsekin alkanut koko ajan miettiin, että koska se sit alkaa ja meneekö la:n yli vai tuleeko ennen jne..
Neuvolakuulumisia: viime ma oli neuvola+lääkäri, verenpaineet oli hiukan koholla, mut mulla nyt on aina kun jännitän jotenkin sitä tilannetta. Kotona mitatessa paineet taas ihan ok. Painoa oli tullut 670g/vko, siitä hoitaja hiukan huomautteli ja kyseli kovasti onko turvotuksia ja kun mulla oli pissassa proteiini plussalla. Kävin sit seur. päivänä viemässä pissanäytteen mut se oli puhdas. Ilmeisesti valkovuotokin voi vaikuttaa näytteeseen.. Lääkärin mukaan kaikki ok, vauva kääntynyt RT. Jännitin kyllä tosi paljon, et kuinka käy sairasloma-asian kanssa, mut se lääkäri olikin ihan hyvällä tuulella ja kirjoitti sl äippäloman alkuun asti :whistle: Nyt on olo todella helpottunut kun ei tarvitse mennä töihin itseään repimään enää ja saa keskittyä odotukseen ja valmistautua pikkuisen tuloon =)

Univaikeuksista: Onko teillä muilla ollut sellaista kipua/paineen tunnetta nivustaipeiden alueella yöllä niin että joutuu vähän väliä vaihtaan kyljeltä toiselle? Mulla ollut pari päivää ja kuvittelisin, et ne on jotain liitoskipuja..? Eikä siinä kaikki, vaan aina pitää nousta pissalle yöllä ja sitten ei saa enää nukuttua millään :|

Ehkäisystä: Sitä oon myös miettinyt, että mitenkä sen asian sitten taas hoitaa synnytyksen jälkeen. En aio kyllä luottaa imetykseen, oon ihan varma, että tulisin melko pian uudestaan raskaaks. Ennen kun tulin raskaaks käytin e-pillereitä ja kun lopetin ne niin meni reilut kaks kuukautta kun raskaus alkoi. E
 
Sori, meikäläinen taas säheltää ja painoi vahingossa vastaa-nappia etukäteen :LOL:
Asia siis jäi kesken.. eli on kyllä mietittävä omalla kohdalla tarkkaan, mikä olis sopiva ehkäisymenetelmä. E-pillerit ei oo oikein sopinu mulle koskaan (mielialavaihtelut, haluttomuus jne..) Kyllä tämä naisen elämä on välillä hankalaa kun kaikkea saa miettiä.. no mutta tulipa taas vuodatettua :kieh:

Vauvan tarvikkeista, vaatteista : onkohan muilla tämä sama hössötys päällä kun mulla?nimittäin musta tuntuu, että oon laittanut jo melkein kaiken vauvalle valmiiks. Vaatteet on pesty ja kaapissa odottamassa, petivaatteet on enää pesemättä. Sänky odottaa makkarissa valmiina ja äitiyskoppaan sain just reunapehmusteet. Enää pitäis etsiä turvakaukalo vauvalle. Oon kyllä ollut aika paljon kotona kun oon saikulla niin on ehtinyt tekeen yhtä sun toista, kohta mulla ei oo mitään tekemistä enää :LOL:

No, tulipahan taas päivitettyä kuulumisia. Hyviä vointeja kaikille :heart:

T.Kareliini ja vauveli 29+3
 
Lentis, toi sormien turpoaminen kävelylenkillä on ihan normaalia. Käsiin pakkautuu nestettä, kun niitä heiluttelee rentoina tossa sivuilla. Mulla turpoaa joskus kesäkuumalla, vaikka en raskaana ollutkaan. Helpottaa vähän, jos muistaa kävellessä puristella käsiä välillä nyrkkiin.

Painonnoususta vielä, mullakin on nyt alkanut nestettä selvästi kerääntymään, työpäivän jälkeen iltaisin on varpaat kun prinssinakit, vaikka tukisukkia käytänkin :/ Parissa viime neuvolassa on painoa tullut n.650g/vko, kokonaisuudessaan nyt on tullut n. 9 kiloa. Joista siis 8 puolenvälin jälkeen.. Hui. Neuvolassa sanoi kyllä, ettei oo mitenkään huolestuttavaa ainakaan vielä.

Huomasin muuten, että hedelmät ja varsinkin ananas ja mandariinit tosiaankin auttavat tohon turvotukseen. Lauantaina oli illalla ihan järkyttävä turvotus jaloissa ja vielä eilen aamullakin kädet ja naama oli ihan turpeat sekä lakanankuvat vartalossa. Tankkasin sitten koko eilisen päivän vettä vähän normaalia enemmän, join pari mukillista vihreää teetä ja illalla vielä söin pienen purkillisen ananasta. Tänään olo oli aamulla ihan normaali (mitä nyt toi pötsi tossa edessä edelleen :p) ja painokin oli laskenut edellisaamusta lähes pari kiloa!

Alapään vihlomisesta kyselisin: Onko muilla samanlaisia vihlaisuja? Välillä (varsinkin jonkin nopean liikkeen yhteydessä tai kyykyllään ollessa) tulee kamala paine alapäähän ja joskus oikein vihlaiseekin kovasti. Ihan kun se kipu tuntuisi jossain tuolla kohdunsuun ympäristössä, emättimen perukoilla. Samalla tulee joskus kamala pissahätä. Ei kai toi mitään supistelua ole? En oikein tiedä, miltä se supistus tuntuu paitsi että kuulemma menee maha kovaksi. Musta mun maha on koko ajan ihan kova... :whistle:

Kvartti ja ruuasta riehaantunut Taotao 31+6
 

Yhteistyössä