Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Jospa minäkin saisin vihdoin jotain kirjoitettua. Tarinaa tulee tänne sitä vauhtia, ettei meinaa perässä pysyä, kivaa!

Eiliset neuvolakuulumiset:

paino -100g eli 69,9kg
RR 107/68
hB 112
sf-mitta 26 cm
pissa puhdas
syke 156-162


Aiemmilla käynneillä paino on lisääntynyt n. 600-800g/viikko. Kun sf-mittakaan ei nyt ollut kasvanut edellisestä kerrasta, sain kehotuksen syödä lisää. Oon kyllä ihan reilusti herkkujakin pistellyt, joten mistä lie nyt tuollainen pysähdys. Liikuntakaan ei mielestäni ole lisääntynyt. Kotosalla on kyllä tullut kaikenlaista touhotettua. Iltaisin jalkoja on särkenyt, mutta suonenvedoilta olen säästynyt. Yöheräily on täälläkin alkanut, siinä 03-04 aikoihin, ilman mitään erityistä syytä. Terkka meinasi, että on hormonien aiheuttamaa.

Mielialatestiäkin tehtiin, ei ollut syytä huoleen: ei masenna eikä ahdista. Sain myös ajat perhevalmennukseen, tammikuun puolessa välissä alkaa, yhteensä kolme kertaa. Tänään soitin sairaalaan tutustumiskäynnin aikaa. Kätilö totesi vaan lasketun ajan kuullessaan: ai silloin vasta. No, niiden ohjeistus oli enemmän kuin epämääräinen ja halusin saada ajan selville, kun on tossa noita pyhiäkin niin kovasti tulossa. Ja jos ukon sinne mukaan haluan, niin on parempi tietää ajoissa, ettei sitten buukkaa mitään palavereja kalenteria täyteen.

Muuten olo on ihan hyvä. Tänään vietetään kahden ystävän kanssa perinteistä joulun aloitusta herkkujen kera. Sen jälkeen olis enää kummitytön ja veljen tytön lahjat hankittava. On niin kovin vaikeeta keksiä mitään 11-15-vuotiaille. Lahjakorttia ajattelin vanhemmalle ja mahdollisesti jonkun heppalehden tilausta toiselle.

Viikko enää jouluun :xmas: Ja siitähän ei ole enää kuin hujaus helmikuulle :wave:

Kaikille pitkää pinnaa vielä joulun odotukseen/valmisteluihin. Muistakaa levätä (muistiin itsellekin!).

nimiko ja Sintti 31+0
 
Huomenta! (onneksi saa nukkua pitkään, kun yöt menee täälläkin hereillessä. Neuvolassa sanoivat, että niin se vaan elimistö jo valmistautuu tuleviin heräilyihin. Eikö se olis elimistöltä järkevämpää antaa mun levätä ja nukkua!?!)
Nyt on sitten työt tehty ja loma alkoi.. Omituista. kuitenkin, kun saa olla kotona. Töissäkin (siis psykiatrian suljetulla osastolla, mainittakoon taas kerran. Tänne tulee niin paljon tekstiä, että on vaikea muistaa mitä yksittäiset nikit kirjoittaa) alkoi jo hieman ahdistaa loppuvaiheessa. Toisaalta tässä on tuo pienen pieni kirjoitelma, jota graduksi kutsutaan nenän edessä......... Motivaatio täysin nollassa:)
Onneksi ei tarvitse joulua valmistella mitenkään;kunhan pakkaa kassinsa ja matkustaa sinne kotimaan puolelle:) Sielläkin varmaan mahan takia armahdetaan kaikista hommista.
Täällä näyttää kaikilla olevan ylhäällä kaikki mitat ja painot sun muut. Mulla ne vaan kirjaavat kaiken tietokoneelle ja itsellä ei ole paperilla mitään. Punninnu ne ei ole mua kertaakaan, en siis tiedä ollenkaan, että mitä paino on noussut. Veikkaisin jotain reilua kymmentä kiloa. Toisaalta olen todella pitkä ja mussa ei muutama kilo näy missään.
Läpäläpäläpä, eipä näköjään ole mitään järkevää kirjoitettavaa. Niin ja niistä kahjomammoista vielä.. Toivon tosiaan, ettei musta (tai kestään meistä) tule semmoista! Raskaudesta kavereille puhuminen on mun mielestä ihan eri juttu. Kyllähän sitä itsekin kuuntelee, kun muille on sattunut jotain suurta!! Miksei ne sitten voisi kuunnella näitä omanapaisia juttuja.. Ehkä jollain suodattimella; ehken ala mistään alapään yksityiskohdista kavereille selittämään:)
Nyt voisin tästä ryhdistäytyä ja lähteä kirjastoon. Voikaa paksusti!
 
Vauvan hengitys pakko jakaa teien kaa, tunsin ja näin tänään ekan kerran miten vaavi tekee hengiysharjoituksia, aivan ihanaa, en vaan oo aikaisemmin tajunnu että niitä ei tunne sillei ku normaalisti vauvan liikkeet vaan havahduin koko hommaan sillei et laitoin käden muuten vaa vatsalle ni sehän heilui....
 
Tämä on kyllä todella aktiivinen pino... hyvä vaan. Tossa viikonloppuna kirjottelin pitkät pätkät, enkä sitten silmät ristissä huomannu, että akku hyytyy läppäristä, katos kaikki teksti sitten bittiararuuteen :ashamed:

Täälläkin viime viikolla käyty äippäpolillä, hyvin toinen kasvaa 32+0 oli viikot hyvin alhaalla majailee tulokas pää alaspäin ja erittäin aktiivisesti liikkuu, painoarvio 1835g ja jos täysaikaseks menee niin 3700g arvio. Tammikuussa on vielä tarkistus ultra, kun tuo istukka on epähomogeninen ettei lopeta työtään liian aikaiseen. Ja seuraava neuvola vasta 15.1. mun mielestä on kyllä ihmeen pitkään väli 5 viikkoo näillä viikoilla :eek:

Liitoskipujako nämä nyt sitten on, ku tuntuu että alakerta räjähtää jos liian kauan on paikoillaan, ja kävely tuntuu todella ahdistavalta välillä? En muista, että olisin missään vaiheessa ollu esikoisesta näin kipee |O vaikka sillon olin rv30 sairaslomalla ku supisteli ja kohdunkaulu lyheni uhkaavasti... vai onko se aika kullannut nekin muistot :LOL:

Harjotus suppareita on alkanut tulemaan melkeimpä päivittäin ja välillä jo ihan tuntuviakin, tai sitten vauva sattuu vaan samaan aikaan ojentelemaan itteään tuolla masussa. Vauhtia ei kyllä vielä hidasta :p kaks edellistä päivää menny shoppaillen putkeen 4 tuntia, mutta sen jälkeen onkin hiljasta mammaa kun ei liikkeelle enää pääse :headwall:

Mua ihmetyttää kun vessassa ei tartte yöllä käydä ku kerran, tai sitten voi koko yön nukkua käymättä vessassa. Kylkeä pitää kuitenkin muuttaa vähän väliä, kun toinen alottaa kauheen tökkimisen jos meinaan vasemmalla kyljellä nukkua. Esikoisen kanssa nukuin koko ajan selälteen, mutta nyt on lääkärin kielto ettei saa nukkua :ashamed: voi kuulema vaikuttaa tuohon istukan toimintaan kun on muutenkin tarkkailun alla...

Mitäs tässä muuta, vauvantarvikkeita en oo laittanu mitenkään. Kestovaippoja on tullut hommattua, ja uus pesukone :D (ei nyt ihan vauvan takia kuitenkaan). Tammikuussa ajattelin alottaa pesurumban kun saa tuon opparin pois käsistä lopullisesti.

Nyt vaan joulun odotusta ja puuhastelua, esikoiselta alkaa huomenna joululoma päiväkodista niin sittenhän sitä tekemistä riittää taas päivisin. Ite oon ollu jo kuukauden poissa töistä ensin ihan lomalla ja sitten yhden työpäivän jälkeen jäin saikulle :p ei ollu kiva kulkea 1,5 tuntia töihin bussilla...

Orchid ja hikottelija huomenna tasan 33+0
 
Moi.
Neuvolakuulumiset tältä aamulta:

Paino: +30g/vko yhteensä siis nyt, 10kg
Kohdunkorkeus: 34!
RT
Sykkeet: 134
Paineet: 96/64, hieman alhaiset
Lisärautaa syömään enemmän,,viikko sitten oli Hb 104

Huomenna on taas se sokerirastitus heti klo. 7.10. Pitää tänään vähän vähemmän syödä..jos saisi aikaan yhtä hyviä tuloksia kuin kotonakin. (huijausta, tiedän)
Sitten onkin seuraavaksi onneksi vasta 30.12 äitipoli, ja 8.1 neuvola. Saa nää kaks viikkoo olla ihan rauhassa.

Hei tiijättekö, että voi mieltä ylevöittää ostaa itselleen jotain isoa! Mies osti viiime viikolla uuden telkun makkariin, niin minä menin ja ostin eilen uuden sohvan. Se on aivan ihana, ja iso! Nyt saa aina tapella, kuka makaa tai istuu sohvalla, mutta tammikuussa ei enää tarvii. Mahtuu nääs koko perhe nyt=)

Jaksuja naiset!
JAANA JA AINO RV 32+6

 
No nyt on asuntolaina-asia kunnossa ja kestovaippapaikka paikannettu :)

Pixie Kiitos kestis-kommentoinneista. Nyt mua alko jo heti mietityttää ku ostin siis 2:t pienet kuoret ja yhethä on äippäpkts ja lisäks mul ne 2:t villikset, et onko mulla nyt sitten niitä liikaa ku kaikki pieniä, samankokoisia suunnilleen ku äippäpkt:n kuoret..olis sittenki pitäny ottaa niitä isompiakin osa :/ Voi hitsi.
Sit ostin kahdet sisäimut, eli nyt yht 6:t ja meinasin myös käyttää harsoja siis. Mutta siis 20 kpl...eli täytyy vieläki sijoittaa sisuskaluihin. No jopas :p ..tai sit kysyn josko saisin vaihtaa nuo sittenkin isompiin. Se M koko näytti vaan niin isolta silmissä ja myyjäkin sanoi että on reiluja.
Pari kuivaliinaa ostin kans, montaks niitä tarttis olla? Mistä löytyy noi suositukset, yritin katella kestovaippa infosta, muttei sattunut silmään...

Niisku Kerrohan heti lekurin tuomio :)

Glow
..juu ei ole kukaan puhunu neuvolassa mitään jälkivuodoista...

Nimiko
Mielialatesti??? Onko peruskäytäntöjä?

unikeko Tsemppiä gradun väkertämiseen :)

Orchid Nythän neuvolan pitäisi olla kahden viikonvälein. Ei kat pyhätkään voi noin pahasti sotkea :eek:

T: haavemamma, kestovaippailun ihmeelliseen maailmaan uppoutuneena ;)
 
Haavemamma : Mulle kans annettiin eilen neuvolassa se mielialatestikaavake täytettäväksi. Oisko ollut jotain 10 kohtaa mihin piti vastata, tyyliin itkettääkö tai ahdistaako enemmän kuin ennen... Kaipa ne seuloo nykyään tarkemmin mahdollisia raskaudenaikais-/ jälkeismasennustapauksia. Sama kaavake kuulema täytetään kun vauva on noin 3kk vanha..
 
Ei meilläkään neuvolassa ole mitään mielialakaavaketta täytetty. Varmasti olis ihan hyvä seuloa tuotakin asiaa.

Tutti: Sairaalasta sai tutteja ainakin vielä 03. Esikoiselle otin sairaalasta tuttinsa mukaan, roskiinhan se olisi muuten mennyt, ja hommattiin sitten lisää. Kuopusneiti ei koskaan tuttia kelpuuttanut, kuten ei pulloakaan, joten en hanki etukäteen. Jos niitä vielä sairaalassa on, niin jattelin kyllä tarjota taas tuttia, olisihan se kätevä kun liikkuu vauvan kanssa.

Orchid: Omituiselta minustakin kuulostaa noin pitkä väli. Senhän pitäisi ohjeen mukaan olla nyt 2 vkoa? Itselläni olisi seuraava nla pitänyt olla ensi viikolla. Th kertoi olevansa lomalla mutta painotti, että pääsen kyllä jollekin toiselle, jos haluan. Mutta totesimme siinä sitten, että kun kaikki arvot ovat ok, niin voin odotella joulun jälkeiselle viikolle eli reilut pari viikkoa, ja yhteyttä voi aina ottaa aikaisemminkin neuvolaan, jos tuntuu siltä.

Nyt kotiin!

Kössi, 32? taas sekaisin viikoissa
 
Orchid: On ihan liian pitkä väli neuvolakäynneillä tuossa vaiheessa raskautta :eek: Itse kävin eilen, seuraava aika on tasan kahden viikon päästä ja sitä seuraava aika varattiin myös tammikuun 12.päivä, eli 4:n viikon päähän.
-kyrsä ja nappula 30+4
 
Jep, nyt on lääkärissä käyty. Teki samalla sisätutkimuksenkin, kun on ollut niitä supistuksiakin aina välillä. Kohdunsuulla kaikki on ok, ja vauvalla tuntuu olevan kaikki kunnossa. Verenpaineet oli kyllä jonkin verran nousseet viime viikkoisesta, mutta oletan sen johtuvan siitä että olen ollut taas töissä viikon. Itse en kerinnyt edes koko sairaslomaa ottaa puheeksi, kun lääkäri sanoi mun liikkumisen nähtyään että "turhaa me enää sinua kidutetaan siellä töissä, kun et pysty tuon paremmin kävelemäänkään" Eli nyt on sitten sairaslomaa tuonne äippäloman alkuun asti ja huomenna menen viimeistä kertaa töihin. Jotenkin haikea fiilis kuitenkin, kun on niin monta vuotta nähnyt noita ihmisiä joka päivä ja nyt sitten se loppuu. Mutta taas toisaalta on valtava helpotus, kun ei tarvitse enää tuskailla työssäjaksamisen kanssa.
 
Moikka! :wave:

Siniraita: :LOL: Voihan ryökäle sua :LOL: vai vihjailet sä, että voi olla neitosen tuo "ehkä yksi pallukka nähty " :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Voi veljet, että voi olla piiinaavaa kun ei tiedä...ensin oli tytön nimi hukassa kun jopa näytti siltä, ettei sieltä vaan löydy pojun vekottimia ja nyt kun lääkäri meinas, että se oliskin ehkä nähnyt, että poitsuhan se niin nyt ei meinaa sopia se pojun nimi, mikä aluksi oli jo selvä. :kieh: Nyt laitan vaan ne poikien vaatteet valmiiksi nyytille ja jos nyt sattuis ollakin neito niin sithän sitä täytyy heti lähteä heti ostelemaan vaatteita kun sairaalasta kotiutuu :D .

Lentis: Joo, mä jo mietin, että mä tonttu kans sekaannun toisten asioihin kun en tarkalleen tiedä sun tilannetta mutta kaverillekin kävi niin, että hänellä oli keuhkoveritulppa ollut,eikä sellaisen jälkeen koskaan saa enää mitään hormonaalisia juttuja käyttää niin joku lääkäri oli laittanut hänelle ehkäisykapselin :eek: , ettei noi kaikki lääkäritkään tunnu olevan asioista perillä tai välittävän yhtään....ainakin täällä näin... :/ .
Kiitos! :hug: koitan olla rauhassa! =)

Puhelu, täytyy jatkaa toiste... ;)

Terkuin, Möökö ja muru 32+2 :heart:
 
Rosinante :wave: Kaipa ne meilläkin jossain vaiheessa, jotenki tuntuu että meillä on kaikki vähä jälkijunassa tuolla... :/

Niiskunenä Ihanaa, nyt vaan keskittymään itsensä ja beiben juttuihin. Jos aika käy pitkäks niin hyppää junaretkelle Lahteen =)
Mulla olis vielä 3 aamua...huiiiii!! Nyt mä vasta hokasin, kun kirjoitin sen tohon että kolme on kerrassaan ei juuri mitään :p Jänskättää!!

hm ja nöksy yhä 32+5
 
Voi että, ihan välillä melkein kateeks käy esikoisen odottajia
jotka saa todella keskittyä vain ja ainoostaan itseensä ja vauvaan.
Huoh, niin paljon muistoja tulee mieleen.. ihania sellaisia. :heart:

Mua taas väsyttää ihan jatkuvasti. Ei jaksais ollenkaan nousta sängystä.
Saati silmiä avata. Puhumattakaan että pitäis joulusiivoa alkaa tekemään..
Ja esikoinen senkun uhmailee ja mamman pinna tiukkenee. |O
Mä kyllä nukun yöt suht hyvin, pari kertaa ehkä keskimäärin
herään. Kait tää sitten kuuluu tähän "loppuraskauteen".
Esikoista odottaessa ei väsymystä ehkä niin huomannutkaan kun pystyi
torkkumaan pitkin päivää.

Kaikki vauvajutut pyörii päässä jatkuvasti. Kestovaipat ja
vaatteet etenkin. Vaipat alkaa olla kasassa, muutama pitäs vielä
ommella ja kaverilta hakea muutamat villahousut.
Mutta nuo vaatteet, syyhyttää et pääsee penkomaan vintin varastoa..
ja sit alennusmyynteihin shoppaamaan. Kun lupasin ukolle et
vasta vuoden vaihduttua alan tän vaaterumban. :whistle:

jälkivuodosta mulla se kesti sen pari viikkoa, eikä
ollut mitenkään runsasta enää siinä vaiheessa kun kotiin
pääsin. Ihan tavallisilla siteillä pärjäsin.
Ja nyt mulla onkin noi kankaiset siteet varttumassa, kertsejä en
enää housuihin laita kun hätätilanteessa!

jaaha , täytyy mennä.. :wave:

iitukka ja helmi 30+3
 
Moikka kaikki mammat! :wave:

Orchid Aika pitkältä väliltä kyllä vaikuttaa!

Tutin käytöstä Kyllä varmaan annetaan tälle toisellekin tutti,jos vaan huolii.Meillä ei sairaalassa tarjottu vauvalle tuttia,en tiiä oliko heil edes. Kyllä se meillä ainakin oli hyvä rauhottumisväline ja ihan hyvin päästiin siitä eroon.

Liivinsuojista Mulla oli esikosta käytössä ihan ne kertakäyttäjutskat,paljoa en kyl niitä tarvinnu vaikka maitoa tulikin.Taidan nyt hankkia niit samoja.

Nukkumisesta Mä nukun n.3-4h yös,joskus saan nukkua n.7h,mutta se on jo luksusta!! :D Meil on esikko aina nukkunut vähän huonosti.Hän oli vuoden vanha kun nukku eka yön heräämättä ja vieläkin hän on aikanen kukkuja,herää n.klo 4.45-700.
Ite ei tuu mentyä niin kauheen aikasin nukkumaan,ehkä n.klo 23-23.30 ja sit heräilen tosi monta kertaa yöl,kääntymiseen ja vessas käymiseen.Nyt olen ruvennu öisin vessas käynnin jälkeen haahuilemaan pitkin kämppää,ku ei vaan tuu uni!! :LOL: Mies sano että aika pelottava ajatus et mä haahuilen keskel yötä ympäri kämppää!! :LOL:

Jälkivuodosta Mulla tuli sairaalas sitä aika paljon ja sit ku lähettiin kotio(viis päivää oltiin sairaalas)niin vuoto oli melkeen kokonaan tyrehtynyt.Mutta ekana yönä,kun olin vaihtamassa vauvalle vaippaa,hanat aukesivat ja oikein kunnolla!! :eek: Pakko oli soittaa synnäril,kun sitä tuli niin paljon ja se kyl säikäytti.Mutta se oli onneks ihan normaalia!! :whistle:

Mielialatestikaavake Täällä tehtiin se muistaakseni vasta kun vauva oli syntynyt ja toisen kerran kun oli jälkitarkastus!Ei sitä muistaakseni tehty raskauden aikana.

ON: Yöllä särki oudolla tavalla mahaa,en oikein osaa selittää millasta se oli.Mutta onneks se sit loppu aamulla. Muutenkin mul on jo jonkun aikaa ylämahast tuntunut inhottavalta ja välil kipeeltäkin varsinkin kun käännän kylkeä sängys.Mistäköhän mahtaa johtua?!

Onko muilla kova leipomisvimma?! :D Mä leipoisin koko ajan,en vaan tiiä kuka ne söis!! :LOL: Oon kyl aina tykänny leipoa,mutta nyt tarttis koko ajan jotain väsätä! :p Ite en kyl kauheesti niitä syö,hiukan kuiteskin! :D
Nytkin taidan mennä tekemään marmelaadikeksejä ja omenapiirakkaa!! :p

:wave:

Tyypin äippä ja Einari 32+1
 
Kyllä on aktiivista porukkaa, ihanaa! Nyt en tietenkään muista kuka kirjoitti mitäkin joten kommentit ihan hakuammuntana :)

Ensinnäkin kysymys saunomisesta; onko suosituksia tms että loppuraskaudessa ei enää saunottaisi? Olen kyllä kuullut kolmen S:n 'säännöstä' synnytyksen käynnistäjinä mutta jos ei ole riskitapaus?

Nukkumisesta - jees, edelleen aika heikkoa. Viime yönä eka kertaa myös närästystä, aika tyynykasan keskellä sitten nukahdin kun en uskaltanut kotoa löytyviä lääkkeitäkään ottaa. Maitoa join ja se auttoi kyllä vähän. Tänään pääsin terveydenhoitajalta kysymään ja suositteli Rennietä, sitä on siis haettu valmiiksi.

Vaipoista: ihanaa kun joku osaa neuvoa! Tilasin kanssa just sideharsoja lisää (mainitsinkohan jo) ja josko vaikka viikonloppuna menisi kuoriostoksille. Netistä kun olen katsonut niin niitä vaihtoehtoja on niin valtavasti, en osaa ollenkaan arvioida niitä. Jos jollakulla on kuorisuosituksia niin kertokaahan? Ja ylipäätään kaikki kestovaippaohjeet lämpimästi tervetulleita!

Rintasuojista (vai mitkä ne on?): terveydenhoitaja sanoi että maito on erinomainen kasvualusta bakteereille, jäin miettimään onko kestosuojat sitten ihan bakteeripesiä ja missä lämpötilassa niitä mahtaa pitää pestä?

Hormoneista (tämä taitaa olla kyllä ihan oma otsikko): nyt on niin kamala pirttihirmu ollut täällä liikkeellä että itseäkin tympii. Oih, toivottavasti mieli pian tasaantuu, varsinkin kun tunneskaala tuntuu vaihtelevan kiukun ja itketyksen välillä. Huoh, miesparka!! Ja kun se ei aika muista että tämä on nyt sitä raskautta niin johan taas hihat palaa....

Ja muutenkin omaa napaa: ensi viikko lomaa (ah) ja sitten enää muutama viikko töitä. Alkaa jännittää!! Työkavereita ja töitä tulee varmaan ikävä ja pelottaa jo hieman sekin, kuinka ulkopuoliseksi mahdan itseni tuntea. No, olen päättänyt äitiys/vanhempainloma-ajan keskittyä täysillä vauvaan, suunnitelmahan on että palaan sen jälkeen töihin ja mies puoletaan jää kotiin.

Torstaina on neuvola. SF-mitta hiukan jännittää, oli jo viime kerralla (olisikos ollut sitten viikko 27 tai 28) 25 cm. Jaana, tulen sitten vertailemaan! Ahkerasti siellä vatsassa ainakin potkutellaan, ei ole viime aikoina huolestuttanut onko riittävästi liikettä...

Mukavaa iltaa, almaa & poitsu 30+4

 
Tuli tässä mieleeni että kylläpä voi raskaudet olla erilaisia!Esikoista odottaessani en kyllä tuntenut vauvaa näin hyvin mahan läpi.
Nyt ihan selkeästi tunnen että tosa navan yläpuolella on peppu! :whistle: Iso,kova möykky siinä tuntuu ja välillä on sellanen tunne että hän tulee just heti mahan läpi. Se on toisaalta ihan hienoa,mutta sit toisaalta mietin että kuuluuko se tuntua noin hyvin ja että ei kai lapsivettä oo liian vähän kun noin selkeesti tuntuu!! Mites muilla?Tunnetteko ihan selkeesti vauvan pään tai pepun?

Pohdiskeleva tyypin äippä ja mahan läpi tunkeva Einari 32+1
 
Tyypin äippä: Kyllä sen aika hyvin olen tuntenut, että missä asennossa vauva on milloinkin. Nyt meidän vauva nukkuu kun kehdossa, pää vasemman kylkiluun alla ja peppu oikean kylkiluun alla, selkä menee alhaalla ja jalat potkiskelee tossa oikean puolen kylkiluiden kohdalla ja kädet kaivelee vasemmalla... Kai sekin on niin yksilöllistä....

tutin käytöstä: Meillä esikoinen ei juuri osannut syödä tuttia, oppi syömään sitä joskus 3kk ikäisenä (kai) ja se heitettiin pois sit 10kk iässä kun ei se mikään tärkeä kapistus ikinä ollut. Kakkonen olikin sit sellainen tuttihiiri, että ilman sitä kapinetta olisin saanut olla tissiä antamassa lohdukkeena KOKOAJAN. Neiti sitä sit söikin tonne 1,5v asti... Kolmonen ei ikinä osannut syödä pulloa eikä tuttia, 2kk jaksoin yrittää ja annoin periksi tutittelulle. Hän syö sormiaan. Oikean käden keskisormea ja nimetöntä ja se on RAIVOSTUTTAVAA kun niistä ei niin vaan irti päästäkkään kun niitä ei saa syötettyä hiirivauvoille |O Mites LILLIP teillä onnistui se peukusta vieroitus? Meillä siis toi kolmonen jo pian 2v10kk ja aina kun jännittää, surettaa, väsyttää niin sormet luiskahtaa suuhun.... :(
Mutta siis ajattelin, että jos vauva vaan huolii tuttia niin annan, mutta salaa toivon, ettei huolisi, mutta ei myöskään söisi sormiaan...

-kyrsä ja nappula 30+4
 
Nyt tulee pelkkää vaippa-asiaa, hypätkää ihmeessä yli jos ei kosketa...

haavemamma: Noi määrät ja mallit vaihtelee ihan hirmusti sen mukaan mitä ja millai kukin tykkää käyttää. Voin kertoo miten ite oon tottunut, mutta joku toinen saattaa tykätä tehdä ihan toisin. Mullakin on niitä minikokoisia kuoria 4 ja parit villikset. Aattelin ettei synnytyksen jälkeen varmaan jaksa koko ajan pyykkiä pestä niin ompahan monet sitte siihen vaiheeseen. Ja mulla on sellanen asenne tohon kestoiluun et pidän kyllä kertsejä kaapissa ja käytän sillon ku siltä tuntuu. Tää on lähinnä harrastus, ei oo tarkoitus mennä työstä. :D
Esikoisen kanssa käytin melkein pelkästään villahousuja ja harsoja, nyt ajattelin vaihtaa klaania ja käyttää melkein pelkästään pul-kuoria ja muotoonommeltuja sisävaippoja. Riippuu niin noista pesuolosuhteistakin et mitkä on kätevimmät. Viimeks meillä oli parveke, mut ei kuivausrumpua, nyt kuivausrumpu mut ei parveketta. Villahousujen hoito on vähän hankalaa ilman tota partsia, mut kattoo nyt miten niitä jaksaa kannella tonne yleiselle parvekkeelle tuulettumaan...

almaa: Kuorista mun suosikeita on olleet vuotosuojalliset tarrakiinnitteiset, sellaset mitä on nykyään äitiyspakkauksessakin. Nää on lempparit: http://www.perhepuoti.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05022008-34103/Products/50/SubProducts/50-0002 Niitä saa ainaki Stockalta ja oisko ollut Euromarketissakin myynnissä. Koko M meni meillä ainaki pitkään.

Sisävaipoissa on sit taas mun mielestä hankalaa jos on tarrakiinnitys. Ottaa kiinni villahousuihin, tai jos laittaa tarralliset kuoret päälle niin tulee jotenki tönkkö paketti kun on niin monet tarrat päällekkäin. Siks oon tykännyt kayttää harsoja sisävaippoina tai sellasia muotoon ommeltuja jotka kiinnitetään näpsyllä.
Nää on varmaan lähimpänä noita joustofroteisia mitä ompelin vastasyntyneelle, tilaisin varmaan jos en olis ite tehnyt. Ihkuja, mutta hurjan kalliita! http://igulee.fi/product_info.php?products_id=102

Kuivaliinana oon käyttänyt riisipaperia. Laitoin sen aina vaan siihen aikaan päivästä kun tiesin et kakka on tulossa seuraavaan vaippaan. =) Vastasyntyneen kanssa se tarkoitti kyl melkein joka vaippaa, mut maitokakka vaiheen jälkeen niitä meni yks päivässä.

Esim. täältä löytyy vinkkejä vaippojen määrän miettimiseen ja muuhunkin: http://www.kestovaipat.fi/maarat.html
 
Moikka piiiiitkästä aikaa!

Nyt on muutto hommat saatu alta pois ja samalla hoitu joulusiivouskin :D Viikonloppuna vielä perussiivous ja that's it :)

Yöt menee täälläkin pätkissä nukkuen sen 6-7h ja sit silmät ristissä koko päivän. Onneks saa esikoisen kanssa nukkua sen n. tunnin päikkärit. Viime yönä nukuin ruhtinaaliset 11h! Tosin monessa pätkässä... Lähetin ukon ja neidin mummolaan yöks että sai vähän univelkoja kuitattua.

Edellis kerralla neuvolassa oli sijaisena joku vanhempi ja kokeneempi kätilö, laitto vaan kädet mahan päälle ja sano että voi luvata ettei oo pientä vauvaa tulossa. Sano että jos menee laskettuun aikaan, tulee varmasti vähintään sen 4,5kg lapsi niinkuin esikoinen oli! Kivah, mä kun elättelin toiveita normaalista synnytyksestä kun eka oli sektio... :/ Viime viikolla oli taas toinen neuvolan täti ja sanoi samaa, että isohkolta vaikuttaa. Sf oli 34,5.
Mulla on synnytystapa arvio 8.1. siellä ultralla katotaan kanssa koko. Aion kyllä ruinata käynnistys ajan hyvissä ajoin ennen LA! En koe että on mitään järkeä odottaa laskettuun aikaan jos tiedetään varmaksi että on kokoa reilusti ja eikös se lasketa täysiaikaiseksi muutenkin kun rv 37 on täynnä? Kuitenkin saattaa olla viimenen raskaus mulla (never know) niin haluis kokea sen normaalinkin synnytys tavan jos vaan mahdollista.

Mullakin tota menkkamaista jomotusta lähes päivittäin, nytkin, ja nyt on myös koko illan puristanut ja pistänyt tohon ylämahaan ilkeesti :( Eikö se saata olla oire raskausmyrkytyksestä? Täytyy kattella tilanne aamulla, ei oo kovin mukavan tuntusta. Paineet, pissa yms ollu ihan ok aina neuvolassa, parilla viime kerralla pikkasen ollu paineet nousussa mut ihan normi rajoissa vielä. Turvotusta on vähän, oikeen käden sormuksista luovuin jo, vasemmassa vielä toistaseks on. Päivä kerrallaan... :)

Aloin tossa miettimään, että jos käynnistettäis vaikka pari vkoa enne la, niin eihän tässä oo kun nelisen viikkoa enää! :eek: Kaikki isommat hankinnat on tehty kyllä, mut en oo edes alottanu vaatteiden yms pesua. Pinnasänky meni varastoon muuton yhteydessä, esikoinen on nyt parisen viikkoa nukkunu jatkettavassa sängyssään omassa huoneessa. Yllättävän hyvin on menny, kerran tai pari kertaa yössä joutuu käymään siellä kun huutelee tai tulee meijän makkariin. Ajattelin että mies saa koota pinnasängyn vauvalle vasta sillon kun ollaan vauvan kanssa sairaalassa. Täytyy tietty ite laittaa petivaatteet valmiiks kaappiin, eihä se sellasia oikein osaa laittaa :D

Nyt vasta ihan viime viikkoina on alkanu mulla vauva jutut pyörimään non-stopina päässä, aiemmin oli kaikkee muuta, muutto jne, ettei ollu aikaa ajatella muuta. Nyt tekis mieli koko ajan ostella kaikkea pientä vauvalle, vielä en paljoo oo ostellu, esikoiselta kaikki tallessa. Mut ale myynnithän vasta tulossa... :whistle:

Tutista, meijän neiti ei alkuun suostunu tuttia syömään, mut joskus muistaakseni 5kk iässä alkoi kelvata. Ja onhan se kätevä lapsen kanssa liikkuessa kun on se "äänenvaimennin" mukana. :whistle: Jossain siinä 10kk iässä flunssan yhteydessä jäi sit itestään pois. Nytkin ajattelin heti alussa kokeilla josko kelpais, ajattelin ostaa apteekista sen dento bon tutin jota mainostettu ja varmaan ihan MaM merkkisen myös. Mitään sellasia en siis vielä oo hommannu.

Mun mies on ollu aika samanlailla kiinnostunu tästä raskaudesta kun edellisestäkin. Kyllä se tietää millä viikolla mennään ja joka ilta kun nukkumaan mennään kokeilee kun pikkunen riehuu mahassa. Mut eipä se mitään kirjoja lueskele, ellen sen eteen jotain tiettyä juttua kanna. Jos telkusta tulee synnytyksestä tai vauvoista jotain, kyllä ne yleensä katotaan yhdessä. Ihan hyvin se musta "riittää", ei voi olettaa että mies kokis odotus ajan yhtä vahvasti kun sitä vauvaa ja hormoneja kantava nainen. Ja samoin meillä kävi kuten joku (sori en muista kuka :ashamed: ) kertoi, että sairaalassa sit huomas että miehestä tuli hetkessä todellakin Isä :heart:

Ihanasti yks ilta mies tuli yhtäkkiä sanomaan et "hei, just tajusin et sehän voi syntyä myös ENNEN 31.1." ukko oli ihan :eek: Ei ollu ajatellu asiaa aikasemmin kun esikoinenkin syntyi vasta rv 42+0 ja koko ajan vaan puhutaan sitä lasketusta ajasta :LOL:

Juu mutta josko suunnistais kohti petiä, uni ei varmasti tuu pitkään aikaan vielä mut tekee se pelkkä lepokin hyvää :)

Kaikkea hyvää kaikille mammoille näille viimesille viikoille ja oikein Hyvää joulua!! :) Tuskin taas ehdin paljoa kirjottelemaan, parhaani mukaan yritän lueskella, kyllä se vaan kiinnostaa mitä muille samassa tilanteessa oleville kuuluu :)

Bianca ja masu 33+3
 
Taas huonosti nukuttu yö takana. |O Alkuyö meni ihan ok, mutta kun piti käydä vessassa, niin mönkijä heräs, kun se rauhoittui, niin heräs esikoinen. Sitten taas masuvauva. Sitten esikoinen. Viiden aikaan mies sitten urhoollisesti otti esikoisen hoitaakseen - nousivat kuuden jälkeen ja mä sain nukkua päälle seitsemään. Ensi yö pitäisi viettää mun äidin kaksiossa, jossa joudun siis nukkumaan samassa huoneessa esikoisen kanssa. Yöunille meno viivästyy kun ollaan luvattu mennä katsomaan mun äidin kuorokonserttia. Saa nähdä, nukutaanko me yhtään... Varsinkaan kun isi ei ole paikalla, esikoinen kun jatkaa paljon nätimmin uniaan herättyään, jos isi käy rauhoittamassa eikä äiti. Parin yön reissu olisi muuten, mutta saa nähdä, miten ensi yö sujuu. Taidetaan tulla huomenna takaisin, jos se on ihan katastrofi. Olisi helppoa, jos hätätapauksessa tuon voisi ottaa viereen, mutta ei tuo onneton osaa nukkua siinä, kun on tottunut nukkumaan yksin.

Mutta mitenkähön tuon masuvauvan liikkeet tuntuu yhtäkkiä paljon voimakkaammin kuin aikaisemmin. Viikko sitten pystyin vielä nukkumaan vauvan jumpatessakin. Nyt ei puhettakaan!

Hormonit myllertää taas täälläkin. Piti sitten taas eilen illalla järjestää kohtausta jostain olemattomasta. Ja munkaan miehelle ei tunnu menevän perille, että se kaikki johtuu tästä raskaudesta. Muahan pitäis sen takia kohdella kuin kukkaa kämmenellä... :whistle:

Leipomisvimma on ollut mullakin jo pari kuukautta. Ja kun mä en niitä itse saisi edes syödä, nin pitää vähän toppuutella. Mutta mä oon ajatellu, että se on mun versio pesänrakennusvietistä, kun en ole vauva varten tehnyt vielä oikeastaan mitään valmisteluja.

Bianca Tuota käynnistämisasiaa mäkin oon miettinyt, jos on iso vauva tulossa. Kun meillä ainakin lääkäreiden asennoituminen siihen on vähän nihkeää. Mulla esikoisesta kokoarvio oli päälle 4 kiloa (oli aika reippaasti päälle ton) eikä sitä haluttu käynnistää. Tai ekan kokoarvion tehnyt arvioi koon aika lailla oikein ja sovittiin jo aika käynnistykseen (lääkäri oli virolainen ja siellä ilmeisesti eri käytännöt). Silloin eri lääkäri arvioi pienemmäksi vauvan ja passitti kotiin. Kolmannella kerralla sain puhuttua itseni jäämään osastolle. Sain kahtena päivänä Sytotec-tabletteja (tai kai neljäsosan kerrallaan) ja kun niillä ei käynnistynyt, niin taas palattiin kotiin. Mitään järeämpää ei haluttu mulle antaa, kun on kuulemma komplikaatioriski. Joo, mutta voiko se olla isompi riski kuin se, että yrittää jotain viisikiloista synnyttää alakautta? Ei me ainakaan ihan vältytty komplikaatioilta.

Käynnistystä mäkin ajattelin taas siis ruinata. Jos syntyisi vaikka rv 38, niin luulisi sen luulisi olevan ihan ok sekä mun että vauvan kannalta. Siihen suhtaudun nyt toiveikkaammin, että saattaisi käynnistyä noilla tableteillakin, kun ei ole kohdunkaula niin epäkypsä (kai).

Ja kokoarvioonkaan en ihan osaa luottaa. Mulla se heitti aikanaan puoli kiloa alakanttiin, mutta siskolla jopa 1,5 kiloa!!! Ihan tuntuu, siltä, että onko tossa arvioimisessa mitään järkeä, jos se ei ole lähelläkään totuutta. Sen perusteella kuitenkin toimitaan. Mies tuumasi osuvasti, että ei kai meidän kannata sinne kokoarvioon mennä, kun ei ne kuitenkaan tiedä. Sanotaan, että veikkaavat siellä, mitä arvaavat vauvan kooksi. Me laitetaan oma arvaus ja katsotaan sitten kumpi osui lähemmäs totuutta... :)

Musta tää vauva tuntuu tosiaan isolta, mutta vielä ei ole kenenkään asiantuntijan mielipidettä. Mun neuvolantätikin vaan tuumasi, että "ei toi sun maha nyt niin isolta näytä" - ja lisäsi sitten, että "mutta voihan olla, että se ei vaan sulla näy, kun on aika pitkä selkä ja lantiotakin ihan hyvin..."

No joo, taas tätä kokoasiapaasausta. Mutta se on tosiaan mun ykköshuolenaihe.

Nyt ruvetaan lähtemään esikoisen kanssa lähistön kavereiden luo viettämään pienimuotoisia pikkujouluja. Saa nuo meidän taaperot tehdä pipareita ja maistellaan torttuja jne. Ja munko pitäisi malttaa jättää ne kokonaan väliin... Niin kai... Että kai mä saan itseäni jonkun verran syyttää, jos tämäkin vauva on jätti. (Mutta kun syönhän mä yleensä terveellisesti...)

Matma rv 33+2
 
Meillä oli eilen neuvola... :wave:
Pikkasella oli hikka kun sydänääniä kuunneltiin.. :D :heart: Sf-mitaksi saatiin 35cm. Viime painoarvio on viikolta 29 ja se oli 1780g. Seuraava kokoarvio saadaan rv:lla 33 äitiyspolilla. Iso vauveli taitaa olla tulossa... No ihan kiva kun kaksi edellistä olleet niin pienen pieniä..:)

Rv 31+2
 
Aamujurputusta: Mulla tuli aamulla kauhean huono omatunto ja pahamieli kun 3½ v tytölleni olen kiehahtanut vähän liian usein. Pelottaa että olen kasvattanut sen kieroon kun en ole jaksanut kuunnella sen kiukuttelua vaikka on johtunut vaikka vaan väsymyksestä. Sen kommenteista ja eleistä näkyy äitin esimerkki ("nyt minua kyllä hermostuttaa" ) ja ettei uskalla esim. hoidossa olla pahalla mielellä :ashamed: Mieskin huomautti hermoilustani. Vaikka en omasta mielestäni kavereihin verrattuna liikaa äksyä mutta harmittaa kuitenkin kun vaadin joskus liikaa. Onneksi tulee nyt kahden viikon loma niin saadaan olla koko perhe kotona lomailemassa. Ja pitää nyt ottaa rennompi asenne.

Mulla kanssa vaan vauvan vaatteet ja kestovaipat mielessä:D Huuto.nettiin jäin koukkuun ja tilasin nyt Hug a bubin halvemmalla sieltä. Onneksi teillä oli puhetta noista harsoista sillä tajusin eilen että miten helpolla niitten kanssa pääsee eikä tarvii ommella hirveästi valmiiksi sisävaippoja. Haluan jo ompeluhommiin!

Ja aleja odotan innolla! Tosin en uskalla ostaa hirveästi jos lahjaksi kuitenkin saadaan vaatteita. Mutta kun on niiin ihania pieniä vaatteita. :heart:

Mulla ei todellakaan jää ikävä näitä töitä ja työkavereita! Oikeastaan olen kateellinen teille, joilla jää. Onneksi työsopimus loppuu helmikuussa ja saan miettiä tulevaisuutta uudelta kantilta.

Eilen tunsin ekaa kertaa vauvan hikan! Siis edes edellisessä raskaudessa en sitä huomannut. Eilen eka ihmettelin että no jopas se nyt rupesi tasaisesti nyrkillä lyömään mutta tajusin että hikkahan se noin tasainen on. Tuli onneksi tässä raskaudessa jotain uutta koettua:)

Angela
 

Yhteistyössä